4_5981330121091449290.PDF
6.36M
✅#تاریخ_ادبیات_عرب
ویژه دوستداران و علاقه مندان به #ادبیات_عرب
#کتب_حوزوی
#پیشنهاد_ویژه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📚#معرفی_کتاب
#کتابشناسی_اصول_فقه
#نهایه_الوصول_الی_علم_الاصول
#علامه_حلی (حسن بن یوسف)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#فراخوان_آثار_پژوهشی
🔶مهلت پانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي حوزه علميه خراسان تا پایان تیرماه 99 تمديد شد
🎤در گفتگو با حجت الاسلام جواد معين دبير پانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي حوزه علميه خراسان تبیین شد:
✅با توجه به محدوديت هاي ايجاد شده به سبب شيوع بيماري كرونا و عدم دسترسي طلاب به منابع كتابخانه اي و تحقيقاتي، و پيرو درخواست هاي مكرر مدارس علميه، مهلت ارسال آثار تا تاريخ 30/ 04/ 1399 تمديد شد.
🔹 از ابتداي فراخوان پانزدهم (اسفند98) تا كنون، از ميان بیش از 1000 اثر رسيده، 875 اثر در قالب مقاله، 45 اثر در قالب كتاب، 75 اثر در قالب پايان نامه و 10 اثر در قالب نرم افزار به دبيرخانه آثار پژوهشي ارسال شده است. که براساس آمار به دست آمده از سطح تحصيلي شركت كنندگان، طلاب سطح 1، سطح 2، سطح 4 و سطح 3 به ترتيب بيشترين ميزان مشاركت را تا كنون در اين فراخوان داشته اند.
🔸طلاب و اساتيد مي توانند جهت ارسال آثار خود به سامانه فراخوان به آدرس مراجعه نمایند:
http://spnf.hozehkh.com/account/LoginHoze
☎️جهت راهنمایی با شماره 32008327- 051 (دبيرخانه آثار پژوهشي) تماس بگیرید.
🔺جهت اطلاع از نحوه برگزاری فراخوان، ویژگیهای فراخوان پانزدهم و بخش های ویژه فراخوان پست های قبلی را مطالعه نمایید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
allame tbtb.apk
42.72M
⬆️🔹دانلود نرم افزار ☝️
💽نرم افزار "علامه"
💠 مجموعه آثار مرحوم علامه طباطبایی(ره)
📚برخی از کتب موجود در اپلیکیشن:
1. تفسیر المیزان عربی (20 ج)
2. ترجمه المیزان فارسی (20 ج)
3. الحکمه المتعالیه (9 ج)
4. اصول التفسیر و التأویل
5. ترجمه و شرح بدایه الحکمه (4 ج)
6. ترجمه و شرح نهایه الحکمه (3 ج)
7. تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القران (6 ج)
8. مختصر المیزان فی تفسیر القرآن (6 ج)
و...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔴#نشست_علمی
با عنوان
#تبیین_نظر_مرحوم_آخوند_درباره_ی_اشتراک_در_علم_اصول
♦️مقدمات
پیش از این بحث، لازم است مقدماتی ارائه شود:
♦️۱. موضوع بحث
اشتراک دو نوع است: اشتراک لفظی و اشتراک معنوی.
اشتراک معنوی به معنای وضع لفظ برای یک معنای کلی و جامعی است که دارای مصادیق فراوان باشد. بنابراین مشترک معنوی لفظی است که برای معنای کلی واحدی که دارای مصادیق متعددی است، وضع شده است؛ مانند لفظ «انسان» که برای معنای انسان که دارای مصادیق متعددی است وضع شده است. از این رو، هر کلمه ای که معنای کلی و جامعی داشته باشد، وضع لفظ برای آن، به صورت اشتراک معنوی خواهد بود. بنابراین در بحث وضع عام، موضوعٌ له عام، وضع به نحو اشتراک معنوی انجام می شود.
اما موضوع بحث امر یازدهم از مقدمات اصول، اشتراک لفظی است، که تعریف آن در ادامه خواهد آمد.
♦️۲. تعریف اشتراک
اشتراک لفظی به معنای تعدّد معانی حقیقی برای لفظ واحد که با وضع های مختلف انجام شده است؛ به این معنا که یک بار کلمه ی «شیر» را برای شیر بیابانی، و بار دیگر کلمه ی «شیر» را برای شیر خوردنی، و بار دیگر کلمه ی «شیر» را برای شیر آب وضع کرده اند. همینطور است کلمه ی «عین» در زبان عربی.
♦️شروع بحث مرحوم آخوند
مرحوم آخوند درباره ی وقوع اشتراک (لفظی) می نویسند:
حق این است که اشتراک لفظی، واقع شده است.
دلیل: 1. نقل (نقلِ اهل لغت به وجود و وقوع اشتراک لفظی) و 2. تبادر و 3. عدم صحتّ سلبِ دو معنا یا بیشتر، از یک لفظ واحد.
بعضی از علما، اشتراک لفظی را محال دانسته اند.
دلیل آنها این است: اشتراک، بر تفهّم که مقصود از وضع است اخلال وارد می کند زیرا قرائن در اشتراک مخفی اند.
مرحوم آخوند می نویسد:
اولاً: اخلال ایجاد نمیشود، زیرا امکان اعتماد بر قرائن واضحه وجود دارد (مثلاً «فی الغابة» و «الجاریه» قرائن واضحه ای است که مراد از «اسد» در «رأیتُ اسداً فی الغابة»، «شیر جنگلی» و مراد از «عین» در «رأیت عیناً جاریاً»، «چشمه» است.
ثانیاً: اشتراک مخلّ به حکمت وزع نیست، زیرا گاهی غرضِ متکلم به اجمال گویی تعلق گرفته است.
♦️وقوع اشتراک لفظی در قرآن
مرحوم آخوند سپس به بحث استعمال لفظ مشترک در قرآن می پردازد و می نویسد:(علاوه بر امکان و وقوع اشتراک در الفاظ،) استعمال مشترک در قرآن محال نیست، چنانکه بعضی پنداشتند (که محال است) و دلیل آنها این بوده است که:
اگر به قرائن اعتماد شود (اگر قرائن در آیات آورده شود)، تطویل بلا طائل (و بلا فایده) لازم می آید.
و اگر به قرائن اعتماد نشود (قرائنی در کار نباشد)، اجمال در گفتار پیش میآید.
و هر دو (از موارد ذکر شده؛یعنی تطویل و اجمال) شایسته ی کلام خداوند نیست.
♦️دلیل مرحوم آخوند در عدم استحاله ی استعمال اشتراک در قرآن
1. اگر به قرائن حالیه یا قرائن مقالیه که برای هدفی دیگر آمده، اعتماد شود تطویل لازم نمی آید.
2. اینکه اجمال گوئی لایق کلام خداوند متعال نیست، قبول نداریم با این که غرض به آن تعلق می گیرد، و الا (اگر غرض به آن تعلق نمی گرفت) مشتبه در کلام خداوند واقع نمی شد (منظور آخوند، «متشابه» است ولی تعبیر درستی به کار نبرده است، زیرا «مشتبه» با «متشابه» کاملاً تفاوت دارد). و خداوند، خود از وقوع مشتبه در کتابش خبر داده و فرموده است: مِنْهُ آياتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ .
♦️نظر صاحب فصول در وجوب وقوع اشتراک در لغات
(لغات در این جا، به معنای «زبانها» است نه «لفظ» ها)
مرحوم آخوند سپس نظر صاحب فصول را می آورد و می نویسد:
گاهی گمان می شود که وقوع اشتراک در زبان ها واجب است. به این دلیل که معانی، نامتناهی اند و الفاظ مرکبات، متناهی اند پس به ناچار باید (در حد وجوب) قائل به اشتراک در زبان ها شویم.
♦️رد این نظر در کلام مرحوم آخوند
مرحوم آخوند در رد قول مرحوم صاحب فصول می نویسد:
این نظر باطل است زیرا
(اولاً:) اشتراک لفظی در این معانی (معانیِ نامتناهی) محال است چون مستلزم وضع های نامتناهی خواهد بود.
(ثانیاً): حتی اگر وضع های بی نهایت، ممکن باشد (مثلاً بگوئیم که واضع لغت خدا است و قادر بر وضع بی نهایت است)، فایده نخواهد داشت مگر در مقدار متناهی (زیرا چون استعمال کننده، انسان ها هستند، پس حاجت به بی نهایت معنا ندارند بلکه به همان اندازه ی استعمالات خود، نیاز خواهند داشت).
(ثالثاً:) علاوه بر این که (می توان برای معانیِ کلّی، وضع کرد، و) معانی کلّی، متناهی اند، و اگر چه جزئیات این معانیِ کلّی، غیر متناهی اند اما وضع الفاظ به ازای معانی کلّی، ما را از وضع الفاظ به ازای جزئیات بی نیاز می کند.
(رابعاً:) علاوه بر این باب مجاز باز است. ( آخوند در آخر می فرمایدفافهم، فافهم ممکن است اشاره به این باشد که علاقه ی مطلوبه در مجاز، همیشه ـ مثلاً در این جا ـ فراهم نیست)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین
🆔️@valiasrk
💢 #مبانی_نظریه_ولایتفقیه
✔️ #بسته_آموزش_مجازی
شامل شش درسگفتار از اساتید برجستهای همچون: حججاسلام احمد واعظی، نجف لکزایی، محمدجواد ارسطا، غلامرضا بهروزی لک، حسین جوان آراسته و دکتر مسعود معینیپور میباشد.
🔹 این درسگفتار پیش از این توسط دفتر تبلیغات اسلامی در شهرهای قم، تهران و اصفهان به صورت حضوری برگزار گردیده است.
🔹 شایان ذکر است در نسخه جدید این بسته آموزشی، دو درسگفتار دیگر از حجتالاسلاموالمسلمین حسین جوان آراسته و دکتر مسعود معینیپور در جهت تکمیل مباحث قبلی افزوده شده است. بررسی وجوه کلامی نظریه ولایتفقیه، و همچنین بررسی زمینههای تاریخی و اجتماعی بازطرح نظریه ولایتفقیه توسط امام خمینی (ره)؛ از مباحثی است که به این مجموعه افزوده شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
غلو از دیدگاه قرآن کریم و شدیدترین وجه آن (بخش اول).mp3
9.74M
🎙رمی به غلو و آثار آن در علم رجال
🔺بررسی موردی محمّد بن سنان زاهری
🔹ارائه: آیت الله سید احمد حسینی خراسانی
🔸برخی از مباحث استاد در این فایل صوتی عبارتنداز:
1- غلو در لغت و اصطلاح
2- غلو از دیدگاه قرآن کریم
3- شدیدترین وجه غلو
4- درباره محمّد بن سنان زاهری، یک راوی جنجالی
5- وجه تضعیف محمّد بن سنان در بین اساطین رجال
6- انتساب غلو به محمد بن سنان
7- قضاوت علمای رجال ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻨﺎن
8- علامه حلی و چهار نظریه درباره ابن سنان
9- رأی آیتالله خویی نسبت به محمّد بن سنان
10- بررسی وجوه ادله تضعیف محمّد بن سنان
11- رمی به غلو، یک انگیزه و حربه است؟
12- نسبت غلو و بسته شدن باب 797 روایت بر روی فقه و فقها!
13- نظر ابوعلی حائری دربارهی غلو
14- توثیق محمدبن سنان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#تفاوت_احادیث_کوفی_و_بصری
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله :
🔸 در #کوفه روات زیاد بودند ؛ مثلاً حسن بن علی بن وشاء می گوید :
فإني أدركت في هذا المسجد تسعمائة شيخ كل يقول حدثني جعفر بن محمد : من در مسجد کوفه به 900 شیخ را دیدم که همه میگفتند : حدثنی جعفر بن محمد.
🔹 وقتی در کوفه این عدد سنگین هست ، خواه ناخواه احادیث با هم مقارنه میشود ، مباحثه میشود که چه کسی این را نقل کرده است ، معارضاتش بررسی میشود و نقادی میشود .
🔸 ازاین رو حدیث کوفه یک خوبی دارد و یک بدی ؛
بدیاش این است که بیشترین #تعارض در حدیث کوفه است ؛ چون کوفیها زیاد بودند ، تعارض هم زیاد بود اما حدیث بصره تعارض کم دارد.
و خوبی حدیث کوفه این است که نقی تر است؛ چون کاملا نقادی و تصحیح و تنقیح شده است، اما حدیث #بصره چون کم بودند چنین نیست .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
کتابشناسی اصول فقه شیعه ـ 1.pdf
117.9K
#معرفی_کتاب
#کتاب_شناسی_علم_اصول
#مختصر_التذکره_باصول_الفقه
#شیخ_مفید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔴#معرفی_رجال_حدیث
✅ #ابراهیم_بن_عبد_الحمید_الاسدی
🔸شیخ #طوسی در کتاب رجال خود به واقفی بودن ابراهیم بن عبد الحمید حکم کرده و در فهرست ابراهیم بن عبد الحمید را ثقة دانسته است؛ با توجه به این توثیق، واقفی بودن او ضرری به اعتبار روایاتش نمیرساند؛ اگر چه با توجه به حضور او، صحیحه بودن روایت با اشکال مواجه میگردد.
اما مطلب به اینجا ختم نمیشود. در رجال کشی، از قول فضل بن شاذان در مورد ابراهیم بن عبد الحمید تعبیر به «صالح» شده است؛ در حالی که نسبت به کسی که واقفی باشد تعبیر صالح به کار نمیرود. از سوی دیگر، نجاشی نیز که کتاب خود را بعد از مرحوم شیخ نوشته و ناظر به آن بوده، اشارهای به وقف ابراهیم بن عبد الحمید نکرده است.
🔹با توجه به این دو نکته، میتوان گفت که ابراهیم بن عبد الحمید از کسانی است که از واقفی بودن برگشته و امامی به شمار میآمده است. چه اینکه در کلام شیخ، نسبت به کسانی که از وقف توبه کردهاند نیز تعبیر واقفی به کار رفته است. در نتیجه ابراهیم بن عبد الحمید ثقه و امامی محسوب میگردد و حضور او در سند روایت، خللی در صحیحه بودن آن ایجاد نمینماید.
👈علاوه بر این، حتی اگر به طور مطلق حکم به امامی بودن ابراهیم بن عبد الحمید نکنیم، مطلبی در مورد واقفیه وجود دارد که راه را برای تصحیح روایات ابراهیم باز مینماید. توضیح آنکه، واقفیه، مخصوصا واقفیه نخستین، به منزله ناصبی و دشمنان اهل بیت تلقی میشدهاند و از این رو، محل رجوع اصحاب نبودهاند. لذا نقل اصحاب ائمه از افرادی که به آنها نسبت وقف داده شده است، یا قبل از وقف بوده و یا بعد از توبه از وقف.
🔸با توجه به این نکته، روایاتی از ابراهیم بن عبدالحمید که توسط افرادی همچون ابن ابی عمیر نقل شده است، مربوط به دوران استقامت او خواهد بود و از آنجا که معیارِ صحیحه بودن روایت، امامی بودن راوی در زمان تحمل روایت توسط شاگرد اوست و امامی بودن در زمان اداء روایت توسط شاگرد، اهمیت ندارد، لذا عمده روایات ابراهیم بن عبد الحمید صحیحه خواهند بود؛ چرا که عمده روایات او توسط امامیه نقل شده است.
✅تذنیب: مراد از عیسی در مشایخ ابراهیم بن عبد الحمید
یکی از مشایخ ابراهیم بن عبد الحمید، عیسی بن ابی منصور شلقان است که در رجال کشی چند مورد از روایتهای ابراهیم بن عبد الحمید از او نقل شده است؛ در قرب الأسناد مرحوم حمیری هم از ابراهیم بن عبد الحمید از حضرت صادق علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمود «مَن أرادَ أن یَنظُرَ إِلَی خِیَارٍ فِی الدُّنْیَا و خیار فِی الجَنةِ فَلیَنظر إِلَی هَذَا الشَّیْخِ» و میگوید که مراد از «هَذَا الشَّیْخِ»، «عِیسَی بْنَ أَبِی مَنْصُورٍ شلقان» است. لذا ابراهیم بن عبد الحمید با عیسی بن ابی منصور حشر و نشر داشته است و بر این اساس، در روایت تهذیب که میفرماید «إِبْرَاهِیمُ بْنُ هَاشِمٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَمَّادٍ الْکُوفِیِّ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِیدِ عَنْ عِیسَی»، مراد از «عیسی»، «عیسی بن أبی منصور شلقان» است.
🔅متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید:
👉https://bit.ly/2RRwkpA
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#معرفی_بزرگان_شیعه
ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن موسى بن بابويه قمى(م 381) معروف به#شيخ_صدوق و #ابن_بابويه، ازمحدّثان و فقهاى بزرگ طائفه اماميه و مؤلف كتاب من لايحضره الفقيه، از كتب اربعه حديثى شيعه مىباشد.
وى پس از مرگ #محمد_بن_عثمان عمرى (م 304 يا 305) - قدس الله روحه - نايب دوم امام عصر عجل اللّه فرجه در اثر دعاى حضرت از كنيزى ديلمى زاده شد، از قرائنى همچون ظاهر گزارش فوق و روايت بسيار زياد وى از پدرش چنين بر مىآيد كه وى در اوائل زمان نيابت #حسين_بن_روح - قدس اللّه روحه - و در حدود سال 306 متولّد شده است.
وى حافظ احاديث و چيره دست در #علم_رجال و نقّادى اخبار بوده است.
در ميان قميّان چون او در حافظه و وفور دانش ديده نشده و ابن شهرآشوب، او را مبارز القميين خوانده است.
در دعاى امام عصر براى ولادت وى، از وى به عنوان "ولد مبارك ينفع اللّه به" ، و از وى و برادرش ابو عبد اللّه حسين به عنوان "فقيهين" يا "خيّرين" ياد شده است.
ابن طاوس وى را با وصف "الشيخ المجمع على عدالته" يا "الشيخ المتفق على علمه و عدالته" مىستايد و وثاقتش را مورد اتفاق مى داند. (فرح المهموم، ص 129، فلاح السائل، ص 10، 158).
مرجعيت علمى وى، شهرهاى شرق و غرب دنياى اسلام را درنورديده است به گونه اى كه درخراسان مرجعيت طائفه اماميه را بر عهده داشته و از شهرهاى واسط،قزوين،مصر،بصره،كوفه،مدائن،نيشابور پرسشهايى به نزد وى آوردهاند و ايشان پاسخ آنها را نگاشته است.
رسالهاى به ابى محمد فارسى و رساله ديگرى به اهل بغداد و رساله سومى در موضوع غيبت به اهل رى نمونه هايى از اين پاسخ هاست.
کتابشناسی اصول فقه شیعه ـ 2.pdf
113.5K
📚#معرفی_کتاب
#کتابشناسی_علم_اصول
#الذریعه_الی_اصول_الشیعه
#سید_مرتضی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk