eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
552 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
765 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از طلبه‌ها در دیداری از شهید صدر می‌پرسد: «خیلی وقت‌ها دچار بی‌حوصلگی می‌شوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها می‌کنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟!» و شهید صدر پاسخ می‌دهد: « کسی که توطئه‌ها و دسیسه‌ها و تبانی‌ها بر ضد اسلام و تهمت‌ها و دروغ‌پردازی‌هایی که نسبت به مبانی اسلامی می‌شود را می‌بیند چگونه دلش می‌آید که مطالعه و کار جدی و بی‌وقفه را رها کند ؟!» السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج‏٢، ص٢٨٩ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 متأسفانه تا سه‌دهه بین فتوای اجتماعی و حکم حکومتی خلط کردیم/ چهار گام برای پویایی فقه حکومتی ✔️ در گفت‌وگو با استاد علیدوست مطرح شد: 🔹 فتوا و حکم هرکدام لوازم خاص خودشان را دارد. در ارتباط با همین مباحث، مسئله‌ی ورود فقیه در تشخیص مصداق مطرح می‌شود. این‌که تشخیص مصداق توسط فقیه چه وضعیتی دارد، برخی مخالف آن هستند و برخی موافقند. 🔹 فقه حکومتی از سنخ دانش و گفتمان و بحث‌های علمی است و قابل تدریس و تألیف است، اما برایند از سنخ مدیریت است. این مدیریت ممکن است در فقیه باشد و باز همه‌ی کارها را هم که خود فقیه انجام نمی‌دهد، بلکه بعضی را به نمایندگانش تفویض می‌کند. ادامه گفتگو👈 https://b2n.ir/059051 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه کاربردی قضایی - جزایی - جلسه 7.mp3
13.19M
💠 (قضایی-جزایی)- جلسه هفتم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 🔹چکیده نکات : - روش شناسی کشف و ادعای بنای عقلا - نقد ادله ضمان خسارات مازاد بر دیه - ضمان بیت المال نسبت به خسارات مازاد بر دیه - تفاوت مسئولیت بیت المال و مسئولیت شخص حقیقی - عدم دلیل کافی نسبت به خسارات مازاد بر دیه تاریخ جلسه : 99/03/24 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 اجتهاد و تشخیص روایت صحیح از ضعیف ✔️ گفتاری از مرحوم آیت‌الله سید احمد شبیری زنجانی(ره): 🔹 واقعاً اسلام از دست دو دسته نادان، نالان است: یکى آن‌هایى است که اخبار ضعیفه را قاطى اخبار صحیحه کرده، همه را وحى مُنزل مى‏‌دانند؛ و دیگرى هم آن‌هایی هستند که اخبار صحیحه را قاطى اخبار ضعیفه کرده، فاتحه همه را مى‌‏خوانند! هر دو دسته، فاقد قوّه تمییزند و قضاوتشان، سر بى‌‏صاحب تراشیدن است! 🔹 اهل علم باید مجموع اخبار وارده در یک موضوع را به دست بیاورند و در مفاد هر یک دقّت نمایند. آن‌گاه، در حال راوى‏‌هاى اخبار دقّت نمایند که کیانند و چه حال دارند. سپس فتاواى علماى اهل تسنّن را به دست آورند که در عصر ائمّه (ع) صاحب فتوى از آن‌ها، چه کسی بوده و فتوایش چه بوده است (چون ممکن است خبر از روى تقیّه صادر شده باشد.) 🔹 بعد، فتاواى علماى مذهب خودمان را به دست آورند و بفهمند که آنها بر وفق کدام یک از این اخبار، فتوى داده و از کدام یک، اعراض کرده‌‏اند؛ تا با این مقدّمات و قرائن، راهى براى مشخّص کردن اخبار جعلى پیدا نمایند. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/208870 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 نشست علمی "بررسی ابعاد و آثار بیماری های واگیردار در فقه و حقوق خانواده" ✔️ با حضور اساتید: آقایان دکتر محمود حکمت نیا ، دکتر فرج الله هدایت نیا ، دکتر محمد روشن و سرکار خانم دکتر مهدیه محمدتقی زاده 🗓 زمان: یکشنبه، ۲۵خرداد ساعت ۱۵/۳۰ الی ۱۷/۳۰ ✔️ بصورت وبینار •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 آیت الله وحید خراسانی عصاره مبانی آیت الله خویی در اصول هستند/ ایشان مبانی حوزه نجف را به قم انتقال دادند https://b2n.ir/986010 ✔️ استاد محمد عندلیب همدانی، از شاگردان آیت‌الله وحید خراسانی و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم🔻 🔹 آنچه به نظر من به جنبه علمی ایشان عظمت داده، اول بحث جامعیت، دوم بحث عمق و سوم بحث نقاد بودن ایشان است. 🔹 کسی که بیشترین سعی و کوشش را داشت در اینکه مبانی مرحوم اصفهانی، مرحوم نائینی، مرحوم آقا ضیاء الدین عراقی، مرحوم آقای خویی را در قم انتشار دهد و نقادی کند، آیت الله وحید بودند و این امر باعث شد که یک نشاط علمی بین فضلا و حوزه ایجاد شود. 🔹 ایشان در مسایل اصول که وارد می‌شوند، نظر بزرگان اصول مثل شیخ انصاری و آخوند خراسانی، مرحوم اصفهانی و نائینی و عراقی را نقل می‌کنند و بیشتر هم بر طبق مبانی استادشان مرحوم آیت الله خویی پیش می‌روند، اگرچه در بسیاری از موارد ایشان با استاد خود اختلاف نظر دارند، ولی تقریباً سبک و سیاق بر همان سبک و سیاق مرحوم آقای خویی است. 🔹 در مورد فهم روایات هم ایشان خیلی دقیق هستند البته چندان بررسی سندی نمی‌کنند مگر جایی که نیاز باشد، ولی در فهم مطالب روایات و دقت در کلمات معصومین انصافاً استادانه وارد می‌شدند. 🔹 زمانی اقبال وسیعی از مرجعیت آیت الله وحید شده بود اما ایشان تا آنجا که وظیفه را تشخیص نداد، کنار می‌کشید حتی یک بار هم ایشان را به عنوان مرجع معرفی کردند، اما ایشان اعلام کردند که من نیستم و به سراغ اساتید دیگر بروید در صورتی که وقتی از افاضل حوزه می‌پرسیدند اعلم کیست؟ آیت الله وحید را معرفی می کردند، اما ایشان به دلیل اخلاصی که داشت، کنار می‌کشید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💠حدود اطاعت از والدین💠 ⚜️ در بیان مقدار اطاعت از والدین، رهبران دین فرموده‌اند که حد اطاعت از والدین تا جایی است که حلال و حرام الهی مراعات شود؛ یعنی در تمام امور شرعی از آن‌ها اطاعت شود و هیچ‌گونه بی‌حرمتی به آن‌ها نشود؛ اما اگر امر به حرام یا نهی از واجب کردند، فقط در این صورت نافرمانی جایز است. ⚜️ شاید گاهی از اوقات احساس کنیم که والدین اخلاق مورد نظر ما را ندارد، یا اشکالی در برخوردهایش وجود در این زمان باید دقت داشته باشیم که از روش غیر مستقیم بذای بیان خواسته های خود استفاده کنیم. لازم نیست که به طور مستقیم و صریح به ایشان گفته شودکه اخلاقشان مناسب نیست بهترین برخورد در مواقع ناراحتی ایشان، برخوردی آرام و محترمانه است. فایده این‌گونه برخوردها، ایجاد آرامش در محیط خانه و خانواده و حفظ احترام والدین است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💠اذعان وهابیت برمهدویت💠 🔸رابطة العالم اسلامی که در حقیقت مرکز فرهنگی وهابیت است، رسماً اعلام کرده است که اعتقاد به ظهور حضرت مهدی، یک امری است واجب بر همه مسلمان‌ها. این عقیده، جزء عقاید اهل سنت و جماعت است و جز جاهل و نادان و بدعت‌گذاری کسی نمی‌تواند این عقیده را انکار کند. 🔸مشکل وهابیت این است که نسبت به وجود حضرت ولی عصر (ارواحنا‌له‌الفداه) و ولادت آن حضرت و این‌که آیا حضرت مهدی (سلام‌الله‌علیه) از نسل امام عسکری (علیه‌السّلام) است و در سال ۲۵۵ هـ به دنیا آمده یا نه، با شیعه دچار اختلاف هستند و قاطعانه در برابر این عقیده شیعه ایستاده‌اند. علمای زیادی از اهل سنت صراحتاً در کتاب‌های خودشان گفته‌اند که حضرت مهدی (سلام‌الله‌علیه) در سال ۲۵۵ یا در سال ۵۸ از نرجس خاتون و امام عسکری (علیه‌السّلام) به دنیا آمده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
فقه استدلالی.pdf
14.29M
جهت استفاده دوستان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه کاربردی قضایی - جزایی - جلسه 8.mp3
13.27M
💠 (قضایی-جزایی)- جلسه هشتم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 🔹چکیده نکات : - ملاحظه خسارت مازاد بر دیه در موارد ارش - درس اخلاق - قانون مصوب 1398 راجع به خسارات مازاد بر دیه - شرح و توضیح مسئله 362 از جلد مبانی تکملة المنهاج - اوضح موضحتین ... - رابطه موضوع و حکم رابطه علت و معلول است - اصل برائت تاریخ جلسه : 99/03/25 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔹🔹🔹متن کامل بیش از 41 هزار پایان نامه ارشد و رساله دکتری در آدرس utdlib.ut.ac.ir در دسترس قرار گرفت.این مجموعه به مرور کامل خواهد شد. • بر اساس مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه، پایان نامه هایی عرضه خواهد که دو سال از دفاع آنها گذشته باشد. • در همین وبسایت تصاویر 12 هزار و 106 نسخه خطی نیز قرار داده شده که بهتر است از طریق شماره نسخه جستجو شود. لینک راهنمای استفاده از کتابخانه دیجیتال http://utdlib.ut.ac.ir/Info/Introduce •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بسم الله الرحمن الرحیم وفاقی مبارک و ضرور موضوعی که در این یادداشت مورد اشاره قرار می‌گیرد، گرچه از زمان آن قدری گذشته است، لکن با توجه به زنده بودن و تکرارش در هر سال، مجالی موجه و موسع برای یادداشت دارد. و البته به دلائلی حقیر مصلحت در تاخیر آن میدید. 1. در بسیاری از سال ها مراجع عظام تقلید نسبت به رویت هلال شوال (عيد فطر) اختلاف پیدا می‌کنند. و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام می‌کنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید می‌دانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام می‌نمایند. 2. منشا این اختلاف سه امر است: ا : اعتبار روئت هلال با چشم مسلح که برخی آن را قبول دارند و جمعی آن را باور ندارند. ب : اشتراط اتحاد افق و عدم آن. با این توضیح که برخی از مراجع معتقدند رویت هلال در یک منطقه تنها کافی برای آن منطقه و اطراف آن است در حالی که جمعی از ایشان اتحاد در شب (با اختلافی که باز، در مقدار زمان اتحاد در شب دارند) را کافی می‌دانند؛ بنابر این رویت هلال در بسیاری از مناطق دوردست از ایران (مثلا) برای ایران کافی است. ج : آیا اعلام فطر و روز اول شوال مثل سایر ایام است که صرفا تعیین مصداق است و مجالی برای دخالت فقیه به عنوان حاکم شرع ندارد یا از حوزه‌ هایی است که حاکم شرع باید (یا می‌تواند) در مورد آن دخالت کند و حکم حکومی صادر نماید. 3. بر کسانی که نسبت به فرآیند اجتهاد آشنا نیستند گاه این ابهام و سوال رخ می‌نماید که چرا مراجع تقلید با هم نمی‌نشینند و این اختلافات را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرآیند استنباط می‌دانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه میکنند حتی گاه باهم مباحثاتی دارند لکن بنا نیست همه اختلافات نظری با نشست و مذاکره حل شود همانگونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم باهم اختلافاتی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند. 4. سوگمندانه باید گفت : فرآیند اجتهاد هرچه باشد بازتاب منفی اختلاف در عید فطر چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و از کنار آن، به راحتی گذشت. ملاحظه کنید (بدون اینکه خواسته باشیم بزرگنمایی یا سیاه نمایی شود) در عید فطر امسال چه ها گفته شد. اولا توده مؤمنان سرگردان بودند بدون اینکه نسبت به این اختلاف ها توجیه باشند. ثانیا سایت ها و صداهای بیگانه و ضلال چه تبلیغاتی راه انداختند و تقابل هایی حتی گاه سیاسی را تبلیغ کردند در حالیکه آشنایان به امر استنباط می‌دانند ذره‌ای از تقابل در کار نبود ولی به هر حال تبلیغات بی اثر نیست. ثالثا گروهی از داخل هجمه هایی را به ساحت برخی مراجع لازم الاحترام داشتند حتی صحبت از عدول از مسئله تقلید را مطرح کردند. امری که به زعم ما بدعتی بس ناصحیح است. 5. به نظر می‌رسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگنمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هرچند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است لکن جلو برخی سرگردانی ها و سوء استفاده ها را نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد بتوان برخی راه حل ها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است. 6. راه مورد نظر این است : مراجع عظام ضمن حفظ مبنای فقهی خویش امر اعلام فطر را به یک شخصیت یا نهاد واگذار کنند و پرسش گران را به آن شخصیت یا نهاد ارجاع دهند. با این توضیح : اگر مبنای فقهی فرد ارجاع دهنده با مبنای فقهی مرجع اعلام عید موافق باشد که مسئله حل است. و اگر اختلاف در مبنا دارند و مرجع اعلام عید بر مبنایی اعلام کرده که شخص ارجاع دهنده قبول ندارد، در صورتی که ارجاع دهنده، اعلام عید را امری حکومتی بداند (اعلام عید را داخل در گستره حکم حکومتی بداند چنانکه از برخی از روایات استفاده میشود) همگان می‌دانیم که در این صورت تا قطع به خلاف واقع بودن نداشته باشد حق مخالفت ندارد. البته به شرطی که مرجع اعلام، حکم حکومتی کند (در این باره به کتب فقهی قضا مراجعه شود). و واضح است که مسائل اختلافی مورد اشاره، یک طرف آن به قدری واضح نیست که قطع به خلاف در آن باشد. و اگر آن را امری حکومتی نداند یا (بر فرض بعید) قطع به مخالف واقع بودن مبنای مرجع اعلام کننده عید داشته باشد یا حکم حکومتی در این باره صادر نشود، مصلحت عامه اتفاق همگان بر اعلام عید و عدم تشتت در این باره و جلوگیری از سوء استفاده هایی که متاسفانه شاهد آن بوده‌ایم مجوز بلکه ملزم این توافق و ارجاع است. این که امام صادق علیه السلام در برخی روایات امر اعلام هلال را به مرجعی غیر معتبر واگذار می‌کنند و صریحا می‌فرمایند : "ای والله افطر يوما من شهر رمضان احب الي من أن يضرب عنقي" يا می‌فرمایند : "کان افطاری یوما و قضاوه ایسر علی من ان یضرب عنقي و لایعبد الله" می‌تواند الهام بخش، در این باره باشد. 7. چنانکه ملاحظه