#روش_پژوهش
#روش_تحقیق
#تحقیق
بخش بیست و هشتم
#مراحل_اختصاصی_تحقیق
بعد از بیان پیش نیازهای تحقیق عمومی به پیش نیازهای تحقیق اختصاصی می پردازیم
#مراحل_اختصاصی_تحقیق
تحقیق به اعتباری، یا #متن_پژوهی است و یا #مسئله_پژوهی که هر کدام از آنها هم مراحل خاص خود را دارد.
الف) #مراحل_متنپژوهی
1. انتخاب متن؛ 2. معرفی متن؛ 3. تعیین ریز موضوعها؛ 4.تحدید ریز موضوعها؛ 5. گردآوری متن (در صورتی که متن پراکنده باشد)؛ 6. تنظیم متن (در صورت تنظیم نبودن)؛ 7.اندیشه ورزی بر متن؛ 8. نگارش.
ب) #مراحل_مسئلهپژوهی
1. انتخاب مسئله؛ 2. بیان مسئله؛ 3. تعیین ریز مسائل؛ 4. تحدید ریز مسائل؛ 5. بیان نظریه؛ 6. بیان فرضیه؛ 7. گردآوری مطالب؛ 8. تحلیل و استنتاج؛ 9. نگارش.
پایان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#دین_پژوهی
#تاریخ_پژوهی
#تاریخ_معاصر
#تاریخ_انقلاب
#مرجعیت
#ولایت_فقیه
#حکومت_اسلامی
#آیه_الله_خویی
#انقلاب_اسلامی
مرکز اسناد نجف اشرف، متن نامهای از آیتالله سید ابوالقاسم خوئی را منتشر کرد که ایشان در این نامه نظر خود را در مورد تشکیل نظام جمهوری اسلامی بدون هیچ اضافهای و مراعات مذهب اثنیعشری اعلام میکند.
متن نامه که به زبان فارسی نوشته شده بدین شرح است:
«شکر و سپاس بی حد خداوند متعال را که ملت مسلمان غیور ایران در اثر مجاهدات و فداکاریهای خود توانستند آزادانه و بدون هیچ تحمیلی رأی خود را اظهار دارند و در این زمینه رأی اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید جمهوریت اسلامی را انتخاب نمایند.
و از آنجایی که اکثریت ساحقه این ملت شیعه اثنیعشری میباشند لازم است برای مراعات حقوقشان قوانین مجعوله نسبت به این اکثریت موافق مذهب آنها گردد.
توفیقات همه برادران ایمانی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.»
۹۹/۴/۲۸هجری (مطابق با ۷ فروردین ۱۳۵۸)
ابوالقاسم الموسوی الخوئی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#یک_مسئله_یک_پژوهش
#علم_فقه
#طهارت
#وضو
#استنباط_احکام
#آیات_الاحکام
📚 در شستن صورت در وضو چه مقدار باید شست و آیا از آیه وضو می توان در اینجا استفاده کرد؟
▪️ بديهى است كه پاسخ اين پرسش را از ظاهر آيۀ ياد شده نمىتوان استفاده كرد و دلالت آيه بر مقدار و محدودۀ اين شست و شو قطعى نيست. و اگر دلالتى در كار باشد، ظنى است، بدين جهت استنباط اين حكم، اجتهاد شمرده خواهد شد و موضع آن موضع اجتهاد خواهد بود. و همين است كه فقهاى مذاهب پنجگانه اسلام در مقابل استنباط حكم آن داراى نظر واحدى نيستند.
▫️ فقهاى جعفرى معتقدند: در وضو، بايد صورت را از بالاى پيشانى يعنى از جايى كه موى سر روييده تا پايين صورت- آخر چانه- شست.
فقهاى حنفى، مالكى، حنبلى و شافعى معتقدند: از جايى كه موى سر روييده تا زير چانه بايد شسته شود. عامل پيدايش اين نظريههاى گوناگون، صريح نبودن آيه در حكم ياد شده و اعمال اجتهاد از سوى فقهاى مذكور است.
▪️ از سوى ديگر، تعيين محدودۀ «وجه» به لحاظ پهناست كه آن هم مورد اختلاف است.
فقهاى جعفرى گفتهاند: پهناى صورت كه بايد در وضو شسته شود عبارت است از مقدارى كه بين انگشت وسط و شست قرار مىگيرد. و شستن زايد بر آن- يعنى سفيدى ميان گوش و موى صورت- لازم نيست.
ابن رشد قرطبى در كتاب گرانسنگ خود بداية المجتهد (ج 1، ص 11) از مالك بن انس اصبحى پيشواى مذهب مالكى- نظريهاى همانند نظريه فقهاى شيعه نقل كرده است.
فقهاى حنفى و شافعى علاوه بر مقدار ياد شده، معتقدند گوش نيز جزء صورت به حساب مىآيد و به هنگام شستن بايد آن را هم شست.
▫️ علماى اهل سنت در شستن گوش با صورت سه نظر مختلف دارند:
الف: وجوب شستن ظاهر و باطن گوشها (كه اين قول از زهرى است)
ب: وجوب شستن جلو گوشها با صورت و مسح كردن پشت گوشها و سر (اين قول از حسن بصرى و شعبى است و اين دو از پيشوايان مذاهبى هستند كه از بين رفته است.)
ج: عدم وجوب شستن گوشها، به اين دليل كه از صورت به حساب نمىآيند (اين قول از ابن مبارك و ثورى كه يكى از پيشوايان مذاهب است نقل شده است).
ادوار فقه و كيفيت بيان آن؛ ص: 199 - محمد ابراهيم جناتى شاهرودى
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#یک_مسئله_یک_پژوهش
#علم_فقه
#حکومت_اسلامی
#مناصب_فقیه
🔸 آيا علما از منصب حكومت معزولند؟
🔹 اكنون بايد ديد اين كه امام (ع) در زمان حيات خود طبق اين روايت منصب قضاوت را براى فقها قرار داده و بنا به روايت. عمر بن حنظله. هر دو مقام رياست و قضاوت را به آنان واگذار كرده است آيا وقتى كه امام از دنيا رحلت فرمودند فقها خودبخود از اين مقام بركنار مىشوند؟ تمام قضات و امرائى كه ائمه (ع) قرار داده بودند با رفتن خودشان از منصب رياست و قضاوت معزول مىگردند يا نه؟
▫️ با قطع نظر از اين معنى كه وضع و ولايت امام (ع) با ديگران فرق دارد و بنا بر مذهب شيعه تمام دستورات و اوامر ائمه (ع) در زمان حيات و مماتشان لازم الاتباع است بايد ديد وضع مناصب و مقاماتى كه در دنيا براى اشخاص تعيين مىشود چگونه است؟
▪️ در رژيمهاى دنيا چه سلطنتى و چه جمهورى يا هر شكل ديگر اگر رئيس جمهور يا سلطان وقت از دنيا رفت، يا اوضاع دگرگون شد و رژيم تغيير كرد مقامات و منصبهاى نظامى به هم نمىخورد، مثلا درجه يك سپهبد خودبخود از او گرفته نمىشود، سفير از سفارت عزل نمىگردد، وزير ماليه، استاندار، فرماندار، و بخشدار از مقام خود بركنار نمىشوند. البته رژيم جديد و دولت بعدى مىتواند آنان را از مقامشان بركنار و عزل نمايد، ولى اين مناصب خودبخود سلب نمىگردد. بعضى امور است كه خودبخود از بين مىرود، مثل اجازه حسبيه يا وكالتى كه فقيه به كسى مىدهد كه در فلان شهر امورى را انجام دهد. اگر فقيه فوت شود اين امر هم زايل مىشود. اما اگر فقيه فرض بفرماييد قيم براى صغيرى، يا متولى براى موقوفه اى تعيين كرد با فوت او اين مناصب از بين نرفته به حال خود باقيست.
منبع؛ ولایت فقیه، امام خمینی - صفحه 95
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#یک_مسئله_یک_پژوهش
#علم_فقه
#مسئولیت_زن
#مسئولیت_مرد
#اقتصاد_خانواده
🔸 احکام اقتصادی خانواده - نقش زن و مرد
▫️ امام صادق (ع) مىفرمايد:
مرد بايد در امر خانواده سه چيز را بر خود تحميل كند، هر چند در طبعش نباشد:
خوشرفتارى، توسعه بدون اسراف در معاش و غيرت ناموسى.
▪️ زن در امور اقتصادى خانواده مسئوليتى ندارد، اگر چه درآمدى بسيار داشته باشد؛ چون او رنج دوران باردارى، تحمل زايمان، سرپرستى و پرستارى كودك را بر عهده دارد و اين كارها به اندازه كافى براى او مسئوليت آفرين است. دين مقدس اسلام، زن را از سختى و زحمت تهيه معاش معاف كرده است تا فراغتى براى او ايجاد كند و بتواند با آرامش بيشتر به ايفاى مسئوليتهايش بپردازد.
▫️ از نظر اسلام، زن ملزم نيست براى اداره زندگى به فعاليت اقتصادى درآمدزا بپردازد، اگر چه اين فعاليت مادام كه به مسئوليتهاى خانوادگى اش آسيبى نرساند و حقوق ساير اعضاى خانواده پايمال نشود براى او جايز است.
▪️ اگر مرد توانايى كافى براى تأمين معاش نداشته باشد، عواطف خانوادگى و روح همكارى و اخلاقى ايجاب مىكند كه زن از هر گونه تلاش مشروع در راه همكارى و اداره امور زندگى مشترك خانوادگى دريغ نورزد؛ چنان كه در جوامع اسلامى، به ويژه در ميان قشرهاى كم درآمد، نمونههاى فراوانى از آن ديده مىشود. «3» درست است كه شرع مقدس اسلام، زن را از تأمين معاش معاف كرده؛ ولى نقش او را در نگاهبانى از اموال شوهر، جلوگيرى از اسراف و تبذير و همكارى و هماهنگى با شوهر در ساماندهى اقتصاد خانواده، پذيرفته و زن را در اين زمينه مسئول دانسته است. رسول خدا (ص) مىفرمايد: زن نگهبان مال شوهرش است و از آن بازخواست مىشود.
▫️ اگر شوهر درآمد خوبى داشته باشد، ولى همسرش همكارى لازم را در ساماندهى اقتصاد خانواده با او نداشته باشد، خانواده دچار مشكل خواهد شد. از اين رو، در روايات اسلامى، همسرى كه بتواند چنين نقشى در زندگى زناشويى را ايفا كند از بهترين زنان شمرده شده است.
حضرت محمد (ص) مىفرمايد: بهترين زنان شما، زنى است كه ... خرج كردن و نكردنش براساس معروف و دستور اسلام است.
منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 17
منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
فقه سیاسی - جلسه 10.mp3
13.23M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه دهم سال تحصیلی 97-98
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- ادامه مسأله اول
- بررسی روایات مورد تمسک مخالفان
تاریخ جلسه: 97/09/21
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
فقه سیاسی - جلسه 11.mp3
13.98M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه یازدهم سال تحصیلی 97-98
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- ادامه بررسی روایات
تاریخ جلسه: 97/09/28
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
✅#نشست_علمی
#روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای (جلسه اول)
🔹در اولین نشست روششناسی اجتهاد آیت الله خامنهای بر اساس کتاب #غنا، استاد مبلغی به #اهمیت روششناسی اجتهاد پرداخت و گفت: ما در فقه روش داریم اما روش شناسی نداریم؛ روش شناسی #فواید_بیشماری دارد و استنتاج ما را سریعتر، دقیقتر، جامعتر و بهروزتر میکند.
🔹ایشان افزود: روششناسی اجتهاد، مطالعات فقهی را کن فیکون میکند و برای برخی که دچار تحیر در درس خارج هستند و دچار خستگی درسی شدهاند، راه برون رفتشان #تمرکز_بر_روششناسی است.
🔹استاد مبلغی گفت: باید روش فقیهان نیرومند مثل امام #خمینی، آیت الله #خامنهای، شهید #صدر و آیت الله #خویی را بشناسیم؛ این کار، ما را جلو میاندازد؛ ولی اگر روششناسی نداشته باشیم متوقف میشویم.
🔹در ادامه، ایشان به ابعاد روششناسی اشاره کرد و گفت: ارکان عملیه الاستنباط ۷ بخش دارد که روش در آنها ظهور مییابد:
۱. فقه النص (فقه القرآن، فقه الحدیث: مضمون الحدیث/ سند الحدیث)
۲. فقه الموضوع
۳. فقه الآراء
۴. فقه اللغه
۵. فقه السیر و المرتکزات و الاعراف
۶. فقه التطبیق
۷. فقه الترتیب
🔹استاد مبلغی گفت: #فقه_الحدیث آیت الله خامنهای مبتنی بر سه روش است:
✔️الف. لحنالقول شناسی
یکی از راههای رسیدن به لحن القول، قرائت همه روایات وارده در مسئله است (رک. ص۳۴۵ کتاب غنا)
✔️ب. بهرهگیری از قاعده مناسبات حاکم بر سوال و جواب
که شامل دو بخش است:
- قاعده ناظرسازی جواب امام به انگیزه معرفتی سائل؛ مثلا اگر دقت کنیم که انگیزه سائل پرسش از یک امر بدیهی نیست، فهم ما از پاسخ امام تغییر میکند.
- قاعده ناظرسازی جواب امام به اندیشه سائل؛ باید بدانیم که ارتکازات ذهنی سائل چه بوده است.
✔️ج. لزوم مراجعه به منبع اصلی حدیث (به جای کتب فقهی)
🔹استاد مبلغی در ادامه به #فقه_الموضوع پرداخت و گفت: آیت الله خامنهای از سه روش در فقه الموضوع استفاده میکنند:
✔️الف. توجه به جامعه زمان صدور احادیث
✔️ب. بهره گیری از نگاه تخصصی؛ مثلا شناخت موسیقی کلاسیک و غیرکلاسیک
✔️ج. مناط شناسی
مناط شناسی عمدتا در موضوعات رخ میدهد و سه نوع تنقیح مناط میتوانیم داشته باشیم که نوع اول آن رایج است؛ اما دو نوع دیگر آن عمدتا در آثار آیت الله خامنهای به چشم میخورد:
- الغای خصوصیت داخلی؛ که رایج است
- الغای خصوصیت خارجی؛ یعنی خصوصیت از لسان شارع نیست اما به ادبیات فقهی که رجوع میکنیم، میبینم وجود دارد، مثلا مثل طرب انگیزی و لعب و موزون بودن که این پیرایههای خصوصیتی باعث شده مناط واقعی از دسترس خارج شود.
- تثبیت خصوصیت؛ که آیت الله خامنهای خصوصیت «اضلال عن سبیل الله» را مناط حرمت غنا می دانند.
▫️پی نوشت:
سایر مولفهها (فقه الآراء، فقه اللغه و ...) در جلسات آتی بررسی خواهد شد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای ۱.mp3
14.61M
✅ #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای
🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی
جلسه اول (۱۳۹۸/۹/۱۷)
لینک کمکی:
https://www.aparat.com/ravesh_ejtehad
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅#نشست_علمی
#روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای، بر اساس کتاب #غنا (جلسه دوم)
🔹در دومین نشست روششناسی حضرت آیت الله خامنهای بر اساس کتاب غنا، استاد مبلغی به بیان سایر مولفههای هفتگانه روششناسی اجتهاد، فقه اللغه و فقه الاقوال پرداخت.
🔹استاد مبلغی گفت: آیت الله خامنهای دارای سه روش در #فقه_اللغه هستند:
☑️الف. رجوع «دقیق» به لغت
☑️ب. محصور نماندن در لغت و تمرکز بر «خاستگاه های چندگانه واژه» به منظور هم افزایی تبیینی آن؛ یعنی همزمان به خاستگاه های عرفی، لغوی، ادبی، فقهی و ... واژه توجه می کنند (رک. ص ۱۹۵ کتاب غنا)؛ اما برخی مجتهدان صرفا به لغت مراجعه می کنند و با بیان مجمل بودن لغت، قدر متیقن گیری می کنند که رهبری این روش را نمی پذیرند (رک. ص۹کتاب غنا).
☑️ج. تحلیل همزمانی واژگانی و گفتمانی
توجه به ادبیات و گفتمان حدیث در روش آیت الله خامنه ای گاه باعث می شود برخی سلبی اندیشی های تحریمی مانند حرمت مطلق لهو، مورد بازاندیشی قرار گیرد .
ایشان تفکیک فقه اللغه از فقه الموضوع را از باب عام بعد الخاص دانست.
🔹استاد مبلغی در ادامه به بررسی روش #فقه_الاقوال آیت الله خامنه ای پرداخت و گفت: ایشان چند روش دارند که به یک مورد آن در این جلسه اشاره می کنیم و آن «بررسی پرحوصله و کاملا اجتهادی اقوال مهم و سرنوشتساز» است.
ایشان افزود: نباید #اقوال_شاذ را کنار گذاشت، آیت الله خامنهای، نظر شاذ مرحوم #فیض در غنا و اقوال ناظر و مفسر آن را مورد بررسی تفصیلی قرار میدهند و جریان فیض را گسترش میدهند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای ۲.mp3
31.41M
✅ #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای
🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی
جلسه دوم (۱۳۹۸/۹/۲۴)
لینک کمکی:
https://www.aparat.com/ravesh_ejtehad
@Qom_khamenei_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای ۳.mp3
17.2M
✅ #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای
🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی
جلسه سوم (۱۳۹۸/۱۰/۱۱)
لینک کمکی:
https://www.aparat.com/ravesh_ejtehad
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk