eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
553 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
765 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا هر چی دعا میکنم، برآورده نمیشه؟ خدا نمیتونه یا نمی خواد دعاهای من رو برآورده کنه؟ مگه خودش نگفته دعا از شما و اجابت از من؟😭😭😭😭 ☀☀جواب☀☀ دیدی وقتی که بچه، چیزی میخواد، والدینش چه عکس العملی نشون میدن؟ خوب: 1. بعضی وقتها بچه از کس دیگه ای چیزی میخواد، مثلا میگه عمو یه لیوان آب بده. خوب اینجا امیدش به عموشه و والدین کاری نمیکنن. 2. بعضی وقتها بچه چیزی میخواد که براش ضرر داره. مثلا میگه بابا یه اسلحه واقعی میخوام. خوب اینجا اگر بچه خوبی باشه، باباش براش یه چیز دیگه ای میخره که مفیده.   3. بعضی وقتها بچه چیزی میخواد که الان وقتش نیست. مثلا میگه بابا من تبلت میخوام. اینجا باباش فعلا یه چیزی که براش خوبه، میخره و بعدا براش تبلت میخره. 4. بعضی وقتها بچه همین طوری یه چیزی میخواد و رد میشه. مثلا میریم توی بازار و هر چی میبینه میخواد. والدینش هم میدونن که اون الان فقط جو گیر شده و از بازار که بیرون بره، یادش میره. یعنی خود بچه هم فقط بهانه میگیره و از ته دلش نمیخواد. اینجا که اصلا به بهونه هاش توجه نمیکنن که بچه لوس نشه. 5. اما بعضی وقتها بچه درد میکشه و بیچاره است و بجز والدینش به کسی امید نداره و این رو کاملا به والدینش نشون میده. مثل بچه یک ساله ای که درد شدیدی داره و دست مادرش رو گرفته و به شدت گریه و ناله میکنه. اینجا والدینش میتونن بی خیالش باشن؟ میتونن بگن یه کس دیگه ای، یه روز دیگه، یه چیز دیگه و...؟ میدونی خدا میگه هر کس بیچاره ای، تنها من رو بخونه، من حتما مشکلش رو حل میکنم:  "أَمَّنْ يُجِيبُ اَلْمُضْطَرَّ إِذٰا دَعٰاهُ وَ يَكْشِفُ اَلسُّوءَ" (نمل، 62) من توی این شبهای قدر، چه چیزی رو و چطوری از خدا میخوام؟ ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
🌱 رسول جعفریان: 📌 آیا زمان ایجاد امواج بزرگ انتشار و مطالعه کتاب‌های الکترونیکی در کشور فرا رسیده است؟ این روزها، درخواست‌های اهل کتاب، برای دریافت فایل‌های الکترونیکی خیلی زیاد شده است. در واقع، به‌دلیل بسته‌شدن کتابخانه‌ها، و عدم‌امکان مراجعه مستقیم از یک طرف و وقت بیشتری که اهل نوشتن در خانه برای انجام کارهای علمی می‌گذارند، نیاز به فایل‌های الکترونیکی جدی‌تر شده است. افرادی که شاید سالها فرصت مطالعه نداشتند، الان می‌توانند و فرصت دارند کتاب بخوانند، ولی ممکن است این کتاب‌ها به‌صورت فیزیکی در اختیار آنان نباشد. در این‌باره، کارهای زیادی می‌شود کرد از جمله: ◀️ الف: دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های خود را مکلف کنند تا به درخواست‌های دیجیتالی پاسخ داده و اگر نه عمومی، به‌صورت فردی، کتاب‌هایی را برای استادان و دانشجویانی که درخواست آن را دارند، اسکن کرده و بفرستند. آثاری که مشکل حقوقی ندارد به‌صورت عمومی به اشتراک بگذارند و آثار مشکل‌دار را به‌صورت فردی بفرستند و به اشتراک عمومی نگذارند و به این نکته توصیه هم بکنند. ◀️ دوم این که وزارت ارشاد، در زمینه توزیع کتابهای الکترونیکی فعال‌تر شود. برای نمونه، اگر سهمی از پول برای کتاب در اختیار دارد، به‌جای خرید نسخ کاغذی، اقدام به خرید کتاب‌های الکترونیکی از ناشران و مولفان کرده، و آنها را برای عموم به اشتراک بگذارد. حتما وزارت ارشاد می‌تواند کارهای دیگری هم انجام دهد. ◀️ سوم این که موسسات خیریه، وجهی را برای اینکار اختصاص دهند. برای نمونه آنان می‌توانند به نویسندگان بگویند که در ازای واگذاری حق انتشار الکترونیکی کتابشان، مبلغی دریافت خواهند کرد. این مبلغ می‌تواند معادل پولی باشد که آنها از یک یا دو چاپ و مثلا حداکثر 3 تا 5 هزار نسخه از آن کتاب دریافت می‌کنند. پس از آن این کتاب را برای همیشه می‌توانند آزاد کنند. ◀️ چهارم این که در پیام‌رسان‌های معمول، کانال‌هایی برای دریافت فایل‌های کتاب الکترونیکی از مولفان آنها ایجاد شود، کسانی که دوست دارند کتاب‌هایشان بیشتر استفاده شود. به‌نظرم برای تمام موسسات فرهنگی کشور، از کوچک و بزرگ، فرصتی فراهم شده است تا بتوانند با ارسال فایل‌های الکترونیکی در هر زمینه از علوم، به اهالی دانش کمک کنند، و حتی اگر در صدد انتشار افکاری در زمینه علائق علمی خاص خود هستند، این فرصت را غنیمت بشمارند. سوال خاص من از کتابخانه ملی است که به‌جز فایل 23 هزار تایی کتاب داستان و قصه، چه می‌کند؟ آیا بهتر نیست کتاب‌های قدیمی خود را که اسکن هم کرده است، به‌صورت آزاد روی پیام رسان‌های خود بگذارد یا در وب‌سایت خود جایی را اختصاص داده و هزاران فایل را مجانا در اختیار مردم قرار دهد؟ کتابخانه آستان قدس چه می‌کند؟ کتاب‌خانه ملک یا دیگران. کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران چی؟ به‌هر حال شرایط برای همه مهیاست. ◀️ و نکته اخیر این که، ناشران دولتی که صدها و هزاران کتاب منتشر کرده‌اند و نسخه‌ای از آنها را ندارند، آیا بهتر نیست الان فایل‌های آنها را آزادانه در اختیار مردم قرا دهند؟ آیا مناسب نیست در حوزه فرهنگ، سال 1399 را سال آزادکردن فایل‌های الکترونیکی کتاب‌ها نامگذاری کنیم؟ 🌱 ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
4_414786831683420720.pdf
1.87M
📚 ♥️امام علی علیه السلام، صدای عدالت انسانی (۵) ✍ •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
4_414786831683420716.pdf
2.37M
📚 ♥️امام علی علیه السلام، صدای عدالت انسانی (۱) ✍ •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
4_414786831683420719.pdf
2.11M
📚 ♥️امام علی علیه السلام، صدای عدالت انسانی (۴) ✍ •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
4_414786831683420717.pdf
2.25M
📚 ♥️امام علی علیه السلام، صدای عدالت انسانی (۲) ✍ •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
4_414786831683420718.pdf
2.3M
📚 ♥️امام علی علیه السلام، صدای عدالت انسانی (۳) ✍ •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
از ديدگاه شيعه، اذان مانند احکام شرعی ديگر، به رسول خدا(ص) وحی شده است نه اينکه پيامبر خدا با مسلمانان مشورت کند و قرار بگذارند که به فلان شکل انجام شود که در اینجا این سؤال مطرح است که با ذکر «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله» در اذان، آيا ما که داعيه شيعه بودن داريم، در دين بدعت ايجاد کرديم؟ جواب : فقهای شيعه هيچ کدام نگفته‌اند که اين جمله جزء اذان است. از ديدگاه شيعه، اذان مانند احکام شرعی ديگر، به رسول خدا(ص) وحی شده است نه اينکه پيامبر خدا با مسلمانان مشورت کند و قرار بگذارند که به فلان شکل انجام شود و به خاطر اينکه وحی است، نمی توان آن را کم و زياد کرد. از حضرت امام صادق روايت شده است که فرمود: وحی بر پيامبرتان نازل می‌شود و شما گمان می‌کنيد که آن حضرت اذان را از ديگران گرفته است. صاحب جواهر می‌گويد: ذکر جمله اشهد ان عليا اميرالمؤمنين در اذان، اگر به قصد جزئيت نباشد، اشکالی ندارد و به موالات اذان ضرر نمی‌زند همان‌طوری که ذکر جمله صلی الله عليه و آله بعد از اشهد ان محمد رسول الله به موالات اذان آسيب نمی‌رساند. آيت‌الله حکيم در مستمسک العروه می‌گويد: درباره شهادت به ولايت حضرت علی‌(ع)، شيخ طوسی در نهايه و مبسوط گفته است: روايات غير قابل اعتمادی شهادت به ولايت را جزء اذان به حساب آورده است ولی نمی‌توان به آنها عمل کرد و اگر کسی اين جمله را بگويد، گناه نکرده است. ولی بايد دانست که اين جمله نه فضيلت اذان و اقامه است و نه از کمال اذان و اقامه است و علامه در منتهی می‌گويد: اخبار شاذی که جمله «اشهد ان عليا اميرالمؤمنين» را جزء اذان و اقامه به حساب آورده، قابل اعتماد نيستند. پس از اين آيت‌الله حکيم می‌گويد: اگر کسی اين جمله را به قصد استحباب مطلق بگويد اشکالی ندارد چون در حديثی آمده است که هر وقت کسی لا اله الا الله و محمد رسول‌الله گفت، بايد علی اميرالمؤمنين هم بگويد. بعد می‌گويد: در عصر حاضر، جمله اشهد ان عليا ولی الله از شعارهای تشيع شده است و اگر کسی به اين خاطر آن را بگويد اشکالی ندارد و حتی ممکن است گاهی ذکر اين جمله واجب باشد. در مستند العروه آمده است: ما برای گفتن جمله اشهد ان عليا ولی الله نيازی به ورود نص نداريم. چون ولايت، از متممات رسالت، از مقومات ايمان و کمال دين است و به‌خصوص در اين عصر هيچ‌گونه نيازی به امر ديگری نيست چون اين جمله روشن‌ترين شعار شيعه و آشکارترين رمز تشيع است. بر اين اساس ذکر اين جمله، چه در اذان و چه در غير اذان هيچ‌گونه اشکالی ندارد؛ البته اين جمله جزء اذان نيست و اگر کسی به قصد اينکه جزء اذان است، آن را بگويد، کار حرامی کرده است. ما چند روايت داريم که نشان می‌دهد برخی از صحابه بعد از واقعه غدير در اذان خود جمله «‌أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله» را می‌گفته‌اند؛ سلمان فارسی در عصر پيامبر در اذان و اقامه بعد از گواهی به يکتايي خدا و رسالت پيامبر(ص) به ولايت اميرمؤمنان علی(ع) نيز شهادت می‌داد. يکی از اصحاب به محضر رسول خدا(ص ) رسيد و عرض کرد: ای رسول خدا، امروز موضوعی را شنيدم که قبلا نشنيده بودم. پيامبر فرمود: آن موضوع چيست؟ او عرض کرد: سلمان اذان می‌گفت، شنيدم او بعد از گواهی به يکتايی خدا و رسالت پيامبر به ولايت علی گواهی داد (اين ماجرا بعد از حجة‌الوداع پس از ماجرای غدير رخ داد) پيامبر فرمود: سمعتم خيرا؛ چيز خوبی شنيده‌ايد. همچنین در مورد ابوذر غفاری روايت شده، يکی از اصحاب نزد پيامبر(ص) آمد و عرض کرد: ای رسول خدا ابوذر در اذان بعد از شهادت به رسالت پيامبر(ص) به ولايت علی شهادت می‌دهد و می‌گويد: أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله، پيامبر فرمود «کذلک اونسيتم قولی فی غدير خم من کنت مولاه فعلی مولاه فمن ينکث فانما ينکث علی نفسه» همين‌گونه است؛ مگر سخن مرا در غدير خم فراموش کرده‌ايد که گفتم هر کس من رهبر او هستم پس علی(ع) رهبر او است. هر کس پيمان را بشکند، قطعا به خودش آسيب رسانده است. در هر حال حضرت علی(ع) به حکم آيه «اِنِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ» از اولياء الهی بر مسلمين است، شهادت دادن بر ولاء علی به حکم آيه، بدون آنکه آن را جزء اذان بدانيم کاری پسنديده است. بنابراين ما اين جمله را جزء اذان نمی‌دانيم که مرتکب بدعت شده باشيم بدعت ورود و ادخال ما ليس بدين فی الدين است؛ بلکه جمله مستحبی می‌دانيم که بعد از نام پيامبر(ص) مي‌آوريم و از آن گذشته برخی از روايات هم مؤيد اين معناست و از اين گذشته قرآن اولیاء مؤمنين را اين‌گونه معرفی می‌کند «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» يعنی ولی‌ها سه نفر هستند: خدا، رسول و مؤمنانی که در رکوع صدقه می‌دهند که مصداق تام و تمام آن حضرت امير‌المؤمنين(ع) است؛ پس اگر شهادت به ولايت امام علی(ع) بعد از رسالت رسول مکرم(ص) داده شد کار اشتباهی نيست.
از طرف دیگر در روایاتی آمده است که به طور مطلق گفته اند هرگاه به توحید و رسالت پیامبر اکرم (ص) گواهی و شهادت دادید به ولایت علی بن ابی طالب هم شهادت بدهید؛ به همین خاطر جمله اشهد ان علیا ولی الله در اذان آورده شد. خلاصه اینکه در این مورد دو نظریه وجود دارد: 1. بعضی گفته اند که از لابلای تاریخ بر می آید که نقطه آغاز این شعار به عهد رسول خدا صلی الله علیه و آله برمی گردد و گروهی از اصحاب پیامبر (ص) مثل سلمان و ابوذر در اذان و اقامه به آن مداومت داشتند و پیامبر(ص) نیز عمل آنها را تایید نمود. 2. نظریه ی دیگر هم به نقل از مرحوم صدوق آمده است که به روایت مذکور خدشه وارد کرده؛ می فرماید: نباید اشهد ان علیا ولی الله را اضافه کرد. در پایان لازم است ذکر کنیم که علمای شیعه «شهادت به ولایت علی(ع)» را جزء اذان و اقامه نمی دانند و ذکر آن را از باب استحباب یا به قصد رجاء (امیدواری) می دانند. •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
الموسوعة الرجالية.exe
22.9M
نرم افزار موسوعه رجالیه برای تحقیق و آشنایی با علم رجال تقدیم دوستان می شود . این نرم افزار در رایانه قابل استفاده است . •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk