سیر مطالعاتی علم رجال- حیدری فطرت.pdf
867.8K
#ارائه_سیر_مطالعاتی_علم_رجال
سیر مطالعاتی پژوهش محور دانش رجال شیعه به قلم
جمال الدین حیدری فطرت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
كتب-الفقه-المقارن.pdf
282K
💠#کتب_فقه_مقارن_عامه
✳️لیست جامعی از کتب فقه مقارن اهل سنت
✅قابل استفاده در تحقیقات فقهی مقارن
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#معرفی_نرم_افزار
موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن با علمتن کامل ۹ عنوان اثر فقهی در ۲۹۴ مجلد، به زبان عربی و فارسی در موضوعات متنوع، به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، تولید و بهزودی در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد.
🔹موسوعه اصول فقه مقارن به عنوان اولین اثر دایرةالمعارفی در زمینه اصول فقه است که یکی از مهمترین ویژگیهای آن ارائه اصول فقه به صورت مقارن براساس مذاهب شیعه و سنی است. در این مجموعه اصول فقه براساس فقه مقارن فرقههای شیعی و سنی و همچنین برخی دیگر از فرق مذهبی مانند زیدیه و اباضیه تدوین شده و در ۱۰ جلد ارائه شده است.
🔹از جمله کتابهای ارائه شده در موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن میتوان به «موسوعة الفقه الإسلامی المقارن (۸ جلد) و موسوعة الفقه الإسلامی طبقاً لمذهب اهلالبیت (۳۵ جلد)»، اشاره کرد.
🔹همچنین کتب «جواهر الکلام فی ثوبه الجدید (۲۰ جلد)، معجم فقه الجواهر (۶ جلد)، المعجم الفقهی لکتب الشیخ الطوسی (۶ جلد)، المنهاج «مجلة اسلامیة ـ فکریة ـ فصلیة» (۷۶ شماره ـ عربی)، فقه اهل البیت (۷۱ شماره ـ عربی)، فقه اهل بیت (۶۶ شماره ـ فارسی) و فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (۶ جلد)» از دیگر کتابهای ارائه شده در این نرمافزار هستند.
🔹جستوجو به روشهای گوناگون در الفاظ و عبارات متن و فهرست کتابهای برنامه، قابلیت مقایسه بین متون، امکان محدود کردن دامنه نمایش و جستجو، دسترسی به متن قرآن کریم، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغتنامه و نیز امکان یادداشتبرداری ازجمله قابلیتهای پژوهشی این نرمافزار به شمار میرود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@valiasr
💠روش شناسی فقهی مکتب قم و نجف
🖊#آیه_الله_علیدوست
اگر دو نوع رویکرد در استنباط را قصد کنیم تفکیک مکتب نجف و قم کار دشواری نیست چون یکی از این دو مکتب فقهی در استنباطات فقهی ـ بهویژه در بخش غیر عبادات ـ بهعرف و بنای عقلا توجه بیشتری میکند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدیتر و مؤثرتری دارد؛ به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیمنگاهی دارد؛ دادههای دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار میدهد؛ به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه میکند؛ کمتر بهصورت ریاضی فکر میکند.
🔹در استنباطاتش مجموعهای از ظنون را در نظر میگیرد (درست است که تکتک آنها را معتبر نمیداند؛ ولی آنها را در یک نظام حلقوی تنظیم میکند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)؛ به قرآن و مقاصد توجه میکند؛ نگاهش به شریعت اجتماعی است؛ از نصوصی که در موارد خُرد وارد شدهاند گاه میتواند به یک قاعده کلان برسد؛ شهرت را در نظر میگیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت میانگارد، رویکرد خاصی به دانش فقه را که مشتمل بر این عناصر باشد، من «مکتب قم» مینامم و معتقدم که بر قلهی آن نیز آیتالله بروجردی و شاگردان ایشان ایستادهاند.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
💠روش شناسی فقهی مکتب قم و نجف
🖊#آیه_الله_علیدوست
🔹در برابر این رویکرد، مکتب فقهی دیگری قرار میگیرد که میتوان آن را مکتب نجف نامید. این مکتب در همه مواردی که برای مکتب قم برشمردیم در نقطه مقابل قرار دارد؛ اولاً نصبسند است و برای یک مسئله دنبال یک روایت خاص است؛ نمیگویم عام را انکار میکند؛ ولی ترجیح میدهد دنبال روایت خاص باشد؛ بسیار ریاضیوار فکر میکند؛ اصول آن از حد لازم خیلی فربهتر شده است و فقهِ آن، در مواردی فقهِ کشف نیست بلکه فقهِ عذر است (ابتنای بیشتری بر اصول عملیه دارد). درست است که چنین رویکردی به فقه را مکتب نجف مینامیم ولی نباید به مخاطب القا کرد که هرکه در شهر نجف زندگی میکند الزاماً دارای چنین رویکردی است.
🔹رقابت در جریانات علمی به ویژه با اندیشه انفتاح باب اجتهاد چه بخواهیم و چه نخواهیم وجود دارد و اینطور نیست که بگوییم رقابت باشد، میماند؛ یا نباشد از بین میرود؛ بنابراین تنازع برای بقا و رقابت علمی به صورت پنهان وجود دارد؛ اما گاهی این رقابت پنهان، علنی میشود؛ مانند جریان اخباری و اصولی. امروز جریان تجمیع ظنون و ریاضی دعوایی با یکدیگر ندارند؛ ولی عملاً هر دو جریان وجود دارند.
🔹در فضای مراکز علمی قم و نجف حجاب معاصرت مشمئزکنندهای وجود دارد؛ البته کاملا فراگیر نیست؛ ولی در حدی هست که میتوان آن را حس کرد؛ یعنی ممکن است بنده حاضر باشم اثر شیخ انصاری یا آقای نائینی را ببینم؛ ولی حاضر نیستم اثر دوست فاضل و همبحث و همدرس یا دوسال کوچکتر یا چهار سال بزرگتر از خود را که به هر حال کاری کرده است مطالعه کنم. این مشکل هم در قم و هم در نجف وجود دارد.
نقد کتاب فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی.pdf
454.3K
#ارائه_مقاله
نقد كتاب فلسفة روش تحقيق در علوم انساني
مصطفی همدانی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#فوری
🌸 رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند...
💠 دیدار با سید محرومان، ابراهیم زمان، خادمالرضا علیهالسلام، رئیس جمهور منتخب ملّت قهرمان و انقلابی ایران، حضرت آیهالله سید ابراهیم رئیسی
🎉 فردا سهشنبه، اولین روز تابستان 1400، ساعت 18، حرم مطهر امام رئوف علیهالسلام، صحن پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله (جامع رضوی)
#نشرحداکثری
با توجه به اتمام سال تحصیلی جاری و به درخواست برخی از عزیزان سه شماره 11 و12 و 13 نشریه وارثین که در سال جاری تهیه شده است برای استفاده عزیزان در کانال مدرسه تقدیم می شود .
با تشکر از کلیه محققین جوان مدرسه که ما را در تهیه و ارائه نشریه علمی وارثین یاری رساندند .
با احترام
محمد صادق رجائی پور
مسئول پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها(عج)
نشریه وارثین شماره 11.pdf
1.65M
نشریه وارثین؛ شماره 11
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
نشریه وارثین شماره 12 (20 اردیبهشت 1400).pdf
1.93M
نشریه وارثین ؛شماره 12
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
نشریه وارثین شماره 13 (4 تیر 1400).pdf
2.2M
نشریه وارثین _ شماره 13
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
🔴امام خامنه ای: #شهید_چمران،هم علم است، هم ایمان؛هم سنت هست،هم تجدد؛هم نظر هست، هم عمل؛هم عشق هست،هم عقل.
🌹گرامیباد ۳۱ خرداد سالروزشهادت عارف زاهد دکتر مصطفی چمران
یادش گرامی و راهش پر ره رو باد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk