#آشنایی_با_رجال_حدیث
✅ خلط دو #علی_بن_الحکم با بیش از 300 سال فاصله
📝عباس مفید
آقای رسول طلائیان در کتاب «مأخذشناسی رجال شیعه» کتابهای رجالی تألیف شده از قرن اول تا قرن چهاردهم و نیز مقالات رجالی نگاشته شده را تا زمان تدوین کتاب خود (چاپ اول 1381ش) جمع آوری کرده است - که تلاشی بس ستودنی است-. ایشان در کتب رجالی قرن سوم از کتابی به تالیف علی بن الحکم #الانباری - روای مشهور شیعی و شاگرد ابن ابی عمیر (رجال الکشی، ص570) - در علم رجال یاد می کند (ص20). اما درفهرست نجاشی و شیخ طوسی و نیز دیگر منابع متقدم چنین کتابی برای علی بن الحکم ذکر نشده و تنها با تعبیر «له کتاب» از تک اثر او سخن گفته اند.
🔸آقای طلائیان مستند خود در این خصوص را کتاب لسان المیزان ابن حجر عسقلانی و نیز الذریعة آغابزرگ #طهرانی ذکر نموده است. اما با مراجعه به برخی از نقل های لسان المیزان از علی بن الحکم باید گفت بدون تردید دو مؤلف کتاب الرجال علی بن حکم قرن سوم نیست؛ چه اینکه ابن حجر به نقل از علی بن الحکم ابن قولویه (369ق) را از مشایخ شیعه معرفی می کند؛ (لسان المیزان، ج2 ص152) و نیز درباره حسین بن ابراهیم بن احمد المودب که از مشایخ صدوق است همین تعبیر را نقل می کند. (همان، ص271) علی بن الحکم انباری بدون تردید – و در خوش بینانه ترین حالت- پیش از سال 250ق وفات کرده است پس چگونه ممکن است پیرامون ابن قولویه و محمدبن یحیی العطار(همان، ج2 ص121) سخن گفته باشد؟
🔹اما تنها شخصیتی که احتمال می رود مؤلف این کتاب رجال باشد، ابوالحسن علی بن الحکم #الحلبی از عالمان شیعی در قرن ششم است. ابن العدیم (660ق) در «بغیة الطالب فی تاریخ حلب» از علی بن الحکم یاد می کند (ج7، ص3098). گرچه برای علی بن الحکم حلبی کتابی با این نام ذکر نشده، اما از آنجا که ابن حجر میراث برخی از دانشمندان شیعی شهر حلب همچون ابن ابی طیّ را در اختیار داشته، این احتمال می رود که این کتاب نیز از همین علی بن الحکم باشد. ابن العدیم وی را یکی از راویان احمدبن المنیر #طرابلسی (548ق) می داند(همان، ج3 ص1154) مطالب تند ابن العدیم درباره طرابلسی حاکی از تشیع وی است. بنابراین به نظر می رسد محقق بزرگ آغابزرگ طهرانی نیز در این خصوص سهوی مرتکب شده اند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#نکات_مهم_در_شب_امتحان
(پیام دوم)
3️⃣ #مکانمناسببرایدرسخواندن
جایی را برای درس خواندن انتخاب کنید که بتوانید بهتر روی جزوهها و درسها متمرکز شوید و هنگام درس خواند در محیطی باشید که در افزایش تمرکز بیشتر به شما کمک کند. به عنوان مثال مکانی که در آنجا وسایل تفریحی زیادی وجود دارد ممکن است تمرکزتان را مختل کرده و شما را تحریک کند که کمی با پلیاستیشن بازی کنید و در این شرایط اگر یک هماتاقی درس نخوان هم داشته باشید وضع به مراتب بدتر خواهد شد. مطالعاتی که از سوی موسسه Applied cognitive psychology در سال ۲۰۱۰ میلادی انجام شده نشان میدهد افرادی که در حین درس خواندن به موسیقی گوش میدهند در امتحانات حفظی نتایج بدتری دارند. دلیل اصلی این مشکل ترانههای آهنگها هستند که باعث میشوند ذهن آدم از آنچه میخواند دور شود.
4️⃣ #عجلهممنوع
یادگیری باشتاب و تندخوانی یکی از کماثرترین شیوههای یادگیری است. با این شیوه بسیاری از افراد تنها بخش آغازی و پایانی یک فصل طولانی را یاد میگیرند در حالی که بسیاری از مباحثی که در این میان است از دست میروند. پس وقتی شش ساعت پشت سرهم و با شتاب درس میخوانید و به جلسه امتحان میروید احتمال اینکه بیشتر چیزهایی را که خواندهاید به خاطر نیاورید، بیشتر است.
5️⃣ #خوابکافی
انستیتو ملی قلب، ریه و عروق آمریکا اعلام کرده است جوانان بالغ روزانه به ۹ الی ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند. مطالعات نشان میدهد در صورتی که هشت ساعت بخوابید و تا دیروقت بیدار نمانید، حافظه شما بهتر عمل میکند. مغز انسان بر اثر اختلال خواب آسیب میبیند زیرا خواب زمانی است که مغز خود را ترمیم و بازسازی میکند. مغز شما پس از دریافت اطلاعات درسی نیاز به بازسازی دارد و خوابیدن تنها راه موثر برای این مسئله است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#نکات_مهم_در_شب_امتحان
(پیام اول)
1️⃣#پرهیزازمطالعهپشتسرهممطالبدرسی
اگر چند ساعت مداوم و بدون وقفهای برای استراحت کردن درس بخوانید نه تنها مفید نبوده بلکه برای حافظه کوتاهمدت شما مشکل بیشتری پیش میآید. به جای اینکه در یک مدتکوتاه مغز خود را از حجم انبوهی اطلاعات پُر کنید، مطالعه خود را به بخشهای مختلف تقسیم کنید و از این قسمتها یادداشت بردارید. وقتی هر بخش را به پایان بردید سپس یادداشتها را مرور کنید تا مطالب خوانده شده در ذهن شما باقی بمانند. ورزش بهترین راه برای کاهش استرس و آزاد کردن انرژی حاصل از نشستن و درس خواندن است. فقط به خاطر داشته باشید که بین بخشهای مطالعه خود وقفه زیادی نیندازید تا از مطالب دور نشوید.
2️⃣ #مدیریتهوشمندانهزمان
به دنبال هر ۳۰ تا ۵۰ دقیقه مطالعه، ۱۰ دقیقه استراحت پیشنهاد میشود. اگرچه این زمانبندی الزاما نباید با همین ظرافت دنبال شود اما بهتر است برای طول مدت مطالعه و استراحت خود یک محدودیت زمانی تعیین کنید. از این زمانهای استراحت برای ورزش یا تغذیه استفاده کنید. توصیه میشود در خلال این زمانهای استراحت از انجام فعالیتهایی نظیر انجام بازیهای ویدئویی و تماشای تلویزیون یا فیلم که نیاز به سوخت و ساز مغزی دارند، بپرهیزید چرا که این مسئله باعث میشود مطالبی را که میخوانید به خوبی جذب ذهن نشوند. اطلاعات دریافتی در صورتی که ۲۴ ساعت پس از مطالعه دوباره مرور شوند ۶۰ درصد بهتر و بیشتر در ذهن باقی میمانند.
#ادامه_دارد ...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔️@valiasrk
💢 فتوای الازهر در مورد گرفتن پلاسما از شفا یافتگان کرونا
✔️ مرکز فتوای آنلاین الازهر با صدور فتوایی اعلام کرد در سایه تلاشهای بشریت برای دستیابی به واکسن یا درمانی برای کرونا که از دردهای مبتلایان بکاهد، مقامات درمانی از شفایافتگان از این بیماری درخواست میکنند که پلاسمای خون خود را برای کمک به بیماران بویژه بیماران دچار وضعیت حاد، اهدا کنند. با توجه به اینکه پلاسما حاوی مواد ضد ویروس است تا حد زیادی به بهبود حال بیماران کمک میکند.
🔹 پاسخ مثبت درمان شدگان به این درخواست، اگر با اهدای پلاسمای تعدادی از آنها نیاز برطرف شود واجب کفایی است و در صورتی که نیاز به پلاسمای همه آنها باشد، اهدای آن واجب میشود و عذری پذیرفته نیست.
🔹 همچنین در این فتوا آمده است که اهدای پلاسما برای این بیماران نوعی شکرگزاری عملی بر نعمت سلامت بعد از بلا است.
🔹 این مرکز از شفایافتگان کرونا خواسته است برای ادای این وظیفه واجب بشتابند و از اجر بزرگ آن برخوردار شوند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💢 انتظاری که از علم داریم را نمیتوان از دین داشت/ حوزه سکولار را قبول ندارم/ قوانین فعلی حاصل میداندار نبودن فقه در تدوین آنهاست
✔️ استاد علیرضا پیروزمند، قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:
🔹 حوزه باید اوّلاً به صوم و صلاة و زکات بپردازد. و ثانیاً اینکه در پرداختن صوم و صلاة دارد منطق فهم دین را توسط استاد و شاگرد یاد میگیرد و این طلبهای که میخواهد در حوزه دیگری هم ورود پیدا کند در فهم دین باید با این ابزار تجهیز و مجهز بشود.
🔹 جمود به فهم گذشته نباید باشد، به این معنا که با همه دقتهای طاقتفرسایی که فقهای معظم، علمای دین در فهم آموزههای اسلامی کردند فکر کنیم که دیگر حرف آخرین و اوّلین را گذشتگان ما زدند.
مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/059901
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💢 یکی از متهمان اصلی در قتل رومینا، نظام تربیتی حاکم است/ رهبری داعیهدار برخورد با این سنتهای جاهلی هستند
✔️ حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا زیبایی نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده:
🔹 باید دقت نمود که پشت این فضاسازی رسانهای چه هدفی دنبال میشود. چرا رسانهها به اتفاقاتی نظیر سقط غیرقانونی حدود ۳۰۰ هزار جنین در سال که به مراتب دلخراشتر از قتل رومیناست واکنش گسترده نشان نمیدهند؟
🔹 برخی از افراد و جریانها از جمله روشنفکران غربزده مدعی حقوق کودک که الان در جایگاه مطالبهگر نشستهاند، خود متهم این ماجرا هستند.
🔹 قانون قصاص نشدن پدر در صورت قتل فرزند متخذ از شرع است و در خصوص آن بین فقهای شیعه اتفاق نظر وجود دارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#یک_پرسش
❓پرسش :لطفاً درباره حالت خلسه توضیح دهید؟
✅ خلسه عرفانی حاصل رهایی انسان از من محدود و رسیدن به من حقیقی و اتحاد با آن است. در این حالت انسان از همه خاطرات عذاب آور و افکار پوچ رها شده و در آرامش عمیقی فرو می رود. انسان های اهل سلوک و خودشناسی در جریان تزکیه و سلوک، به طور طبیعی وارد این حالت می شوند؛ چرا که در اثر معرفت از من حقیر و همه گناهان و تبعات آن و خاطرات و افکار و... رها شده و در اثر واردات دچار خلسه ملکوتی می شوند، بدون این که هیچ نیازی به راه های شیطانی داشته باشند. مستی های عرفانی که در ادبیات عرفانی ما بسیار مورد توجه بوده از همین باب است.
امروزه علوم طب، روان شناسی و... سعی در تعریف این حالت نموده و با استفاده از علائمی که در مغز و بدن و... ثبت می شود، تعاریفی از خلسه ارائه داده اند. آن را حالت خاصی از آگاهی می دانند که بدن در آن حالت در خواب عمیق (ریلکسیشن) بوده، ولی ذهن کاملاً آگاه و بیدار باشد. این حالت می تواند با فعال شدن اعصاب پاراسمپاتیک، نرمال کردن کنشهای بیولوژیکی که دارای یک آستانه است، با تمرکز و تلقین ایجاد شود.
#خلسه
#حالات_عرفانی
#حالات_روانی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#کلام
#نامهای_منجی_موعود_در_ادیان
بخش اول
🔰 در ادیان:
🔸" یهودیت و مسیحیت"
مسیح یا ماشیح، پسر انسان، سرورِ بزرگِ میکائیلی.
🔸" دین زرتشت و دیگر ادیان کهن ایرانی"
سوشیانس (سَوشِیَنْت) یعنی پسر سوم،
استوت ارته (که همان سوشیانس است).
🔸" ادیان هندی"
ویشنو (به معنای نجاتدهنده)، مَیْتْرِیه، کریشنا.
🔰اسامی موعود در منابع:
🔸" گزارش نجم الثاقب"
- ایزدشناس یا ایزدنشان (نزد مجوس)، پرویز، - بهرام یا بنده یزدان در کتاب ایستاع به نقل از کتاب ذخیرة الالباب.
در کتاب برزین از فرس: حاشر و صاحب، در صحف ابراهیم، خجسته، در کتاب کندرال فرنگیان، خسرو، در کتاب جاویدان «خسرو مجوس»، زند افریس، در کتاب ماریاقین، سروش ایزد، در کتاب زمزم زردشت، شماطیل، در کتاب ارماتش، صمصام الاکبر، در کتاب کندرال، فردوس الاکبر، در کتاب قبرس رومیان، فیروز، در کتاب فرنگان ماچارالامان، فرخنده، در کتاب شعیای پیغمبر، کیقباد دوم (عادل بر حق)، نزد مجوس و گبران عجم، کوکما، در کتاب نجتا، لندیطارا، در کتاب هزار نامه هند، مهمید الاخر، در انجیل، میزان الحق، در کتاب آژی پیغمبر، واقیذ، در کتب سماویه و در تورات و اقیذما، کلمة الحق، در صحیفه آسمانی، لسان صدق، در صحیفه آسمانی، خوراند، در جاویدان.
- اوقیدمو، در تورات به لغت ترگوم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#کلام
#نامهای_منجی_موعود_در_ادیان
بخش دوم
🔸"گزارش او خواهد آمد"
- ایستاده و خداشناس، به نقل از کتاب «شاکمونی» از کتب مقدس هندیان.
- فرخنده و خجسته، به نقل از کتاب «وشن جوک» از کتب مقدس هندیان.
- ممتاطا (در زبان هندی به معنای محمّد است)، به نقل از کتاب «دادتک» از کتب مقدس برهماییان هند.
- راهنما، به نقل از کتاب «پاتکیل» از کتب مقدس هندیان.
- خرد شهر ایزد، به نقل از کتاب «شابوهرگان» از کتب مقدس مانویان ترجمه مولر.
- گرزاسپه، در باور ایرانیان باستان.
- کیخسرو، در باور ایرانیان باستان.
- مارکو کرالیویچ، در باور اهالی صربستان.
- آرتور، در باور کهن انگلیسیها.
- بوریان بور ویهیم، در باور سلتها.
- اودین، در باور اقوام اسکاندیناوی.
- بوخص، در اقوام اروپای مرکزی.
- کوتزلکوتل، اقوام آمریکای مرکزی.
- کالویبرگ، در باور یونانیان.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#اصطلاح_اصولی
💠اصل صحت (اصول) - ۱ 💠
🔸«اصل صحت» از قواعدی است که در کتب اصولی از آن بحث میشود و در موارد مختلفی قابل طرح است. اجمالًا میتوان گفت اصل صحت به نوع برخورد و قضاوت انسان درباره گفتار و کردار و عقاید دیگران (مسلمانان یا اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان) مربوط میشود.
🔸بسیاری از کتب اصولی عرصههای مختلف این بحث را یکجا و در قالب یک اصل بحث کردهاند؛ ولی برخی بحث اصل صحت را در دو عرصه و با دو برداشت متفاوت و با دو گروه از ادلّه و آثار و احکام به بحث گذاشتهاند:
۱. اصل صحت به معنای حمل فعل مؤمن بر وجه صحیح و جایز، در مقابل قبیح (حرام و ممنوع)
۲. اصل صحت به معنای حمل فعل دیگران بر وجه تام و کامل، در برابر ناقص. اصل صحت به معنای دوم مختص فعل مؤمن نیست، بلکه درباره همه مسلمانان، بلکه کافران نیز در برخی موارد جاری میشود.
▫← معنای اول
طبق برداشت نخست، اصل صحت بر پایه حُسن ظن بناگذاری شده و اصلی اخلاقی شمرده میشود و بدین معناست که اگر در عمل مسلمان یا مؤمنی به لحاظ حکم تکلیفی، تردید حاصل شد که آنچه از او نمود میکند (گفتار، کردار، عقیده) حلال و مشروع است یا حرام و قبیح، باید عمل او را بر وجه مباح حمل کرد؛ مثلًا اگر کسی از دور سخنی گفت و مخاطب شک کرد آیا سلام میکند یا ناسزا میگوید، یا شخصی مایعی مینوشد و مشخص نیست که آب است یا شراب، یا مردی به همراه زنی مشاهده شد و هر دو به زوجیّت اقرار کردند، در این موارد و مشابه آنکه در جامعه فراوان اتفاق میافتد، اصل صحت اقتضا میکند که فعل آنان مباح دانسته شود و گفتار، کردار یا عقیده آنان بر وجه حسن حمل گردد. ادامه دارد...
#اصطلاح_اصولی
💠اصل صحت (اصول) - ۱ 💠
🔸«اصل صحت» از قواعدی است که در کتب اصولی از آن بحث میشود و در موارد مختلفی قابل طرح است. اجمالًا میتوان گفت اصل صحت به نوع برخورد و قضاوت انسان درباره گفتار و کردار و عقاید دیگران (مسلمانان یا اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان) مربوط میشود.
🔸بسیاری از کتب اصولی عرصههای مختلف این بحث را یکجا و در قالب یک اصل بحث کردهاند؛ ولی برخی بحث اصل صحت را در دو عرصه و با دو برداشت متفاوت و با دو گروه از ادلّه و آثار و احکام به بحث گذاشتهاند:
۱. اصل صحت به معنای حمل فعل مؤمن بر وجه صحیح و جایز، در مقابل قبیح (حرام و ممنوع)
۲. اصل صحت به معنای حمل فعل دیگران بر وجه تام و کامل، در برابر ناقص. اصل صحت به معنای دوم مختص فعل مؤمن نیست، بلکه درباره همه مسلمانان، بلکه کافران نیز در برخی موارد جاری میشود.
▫← معنای اول
طبق برداشت نخست، اصل صحت بر پایه حُسن ظن بناگذاری شده و اصلی اخلاقی شمرده میشود و بدین معناست که اگر در عمل مسلمان یا مؤمنی به لحاظ حکم تکلیفی، تردید حاصل شد که آنچه از او نمود میکند (گفتار، کردار، عقیده) حلال و مشروع است یا حرام و قبیح، باید عمل او را بر وجه مباح حمل کرد؛ مثلًا اگر کسی از دور سخنی گفت و مخاطب شک کرد آیا سلام میکند یا ناسزا میگوید، یا شخصی مایعی مینوشد و مشخص نیست که آب است یا شراب، یا مردی به همراه زنی مشاهده شد و هر دو به زوجیّت اقرار کردند، در این موارد و مشابه آنکه در جامعه فراوان اتفاق میافتد، اصل صحت اقتضا میکند که فعل آنان مباح دانسته شود و گفتار، کردار یا عقیده آنان بر وجه حسن حمل گردد. ادامه دارد...
#اصطلاح_اصولی
💠اصل صحت (اصول) - ۲ 💠
▫← معنای دوم
بر اساس اصطلاح دوم، اصل صحّت قاعدهای فقهی است که در کتب علم اصول از آن بحث میشود و به مسلمانان اختصاص ندارد و بدین معناست که اگر در فعل کسی به لحاظ حکم وضعی، تردید شد که آیا آن را صحیح (تام الاجزاء و الشرائط) انجام میدهد یا نه، باید عمل او را بر صحت حمل کرد؛ مثلًا اگر معاملهای، چون خرید و فروش، ازدواج، طلاق، وکالت، رهن و... انجام بدهد همه این موارد بر صحت حمل میشود و آثار عقود یا ایقاعات مترتب میگردد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk