هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
تصویر مرحوم ايت الله شيخ محمد حسين حايري اصفهاني (صاحب فصول)
رضوان الله تعالی علیه
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
🔶️بیانی کوتاه از زندگی و آثار علمی
🔹 ايت الله شيخ محمد حسين حايري اصفهاني #_صاحب_فصول
محمد حسین بن محمد رحیم ایوان کیفی ورامینی تهرانی اصفهانی معروف به «صاحب فصول» در ایوان کیف متولد شده و در همانجا رشد میکند تا اینکه به تهران میرود و در آنجا دروس مقدماتی را میآموزد هنگامی که برادرش شیخ محمد تقی اصفهانی (متوفی ۱۲۴۸ ق)، صاحب هدایة المسترشدین فی شرح معالم الدین، به اصفهان برمی گردد و مرجعیت در تدریس و نشر علم به او میرسد، به اصفهان هجرت کرده و در آنجا مدتی طولانی در حلقه درس وی وارد میشود.
سپس به عراق هجرت کرده و در کربلای معلی ساکن شده و به تدریج در اثر انتشار افکار بلند او و تبحرش در علم اصول شهرت او فراگیر میشود.
او با علمای طراز اول عصر خود نظیر سید ابراهیم بن محمد باقر موسوی قزوینی (متوفی ۱۲۶۴ ق) به مباحثات علمی پرداخته و با تدریس و بحث به نشر علوم و معارف اسلامی و فقه و اصول میپردازد.
شاگردان بزرگ و فقهای گرانقدری نظیر سید محمد کوه کمری تبریزی (متوفی ۱۲۹۹ ق)، معروف به سید حسین ترک و علامه شیخ جعفر تستری (متوفی ۱۳۰۳ ق) و شیخ محمد حسن آل یاسین کاظمی (متوفی ۱۳۰۸ ق)، فقیه مشهور، از محضر این عالم وارسته استفاده میکنند.
شیخ محمد حسین اصفهانی جامع معقول و منقول بوده و مخصوصا در اصول تبحری زائد الوصف داشته است. تحقیقات عمیق و افکار بلند او در کتاب «الفصول الغرویة فی الاصول الفقهیة» تدوین و نگارش یافته و به نام «فصول» معروف شده است.
👌 تعدادی زیادی از علما در محضر او زانوی تلمذ به زمین زدهاند که از آن جملهاند:
۱- شیخ محمد حسن آل یاسین کاظمی، فقیه مشهور (متوفی ۱۳۰۸ ق)
۲- شیخ جعفر بن حسین شوشتری نجفی (متوفی ۱۳۰۳ ق)
۳- سید حسین بن سید رضا حسینی بروجردی (متوفی ۱۲۷۶ یا ۱۲۷۷ ق)
۴- ملا حسین علی بن محمد تقی هروی اصفهانی حائری
۵- سید حسن بن محمد کوه کمری تبریزی نجفی، معروف به سید حسین ترک (متوفی ۱۲۹۹ ق)
۶- سید زین العابدین مجاهد طباطبائی (متوفی ۱۲۹۲ ق)
۷- سید زین العابدین بن مسلم بار فروشی مازندرانی (متوفی ۱۳۰۹ ق)
۸- حاج ملا علی بن میرزا خلیل طبیب تهرانی (متوفی ۱۲۹۶ ق)
👌 از اين عالم بزرگ تأليفات ارزشمندي بجاي مانده است از جمله:
۱- الفصول الغرویة فی الأصول الفقهیة
۲- الفقه الاستدلالی
۳- الرسالة الصومیة
۴- مشارع الاحکام
👌 این عالم جلیل القدر بین سالهای ۱۲۵۴ تا ۱۲۶۱ ق در کربلای معلی چشم از جهان فرو بست. بدن مطهر او را در صحن کوچک در حجرهای در طرف شرقی صحن مطهر در محلی که قبلا سید مهدی بن سید علی طباطبایی صاحب «ریاض العلماء» دفن شده بوده و در برابر بقعه صاحب «ضوابط» به خاک سپرده شده است.
@valiasrk
sapp.ir/valiasrkermani
#اصطلاح _شناسی
🔶 تبیینی کوتاه از اصطلاح حقيقت شرعيه
بحثی است در اصول تحت عنوان حقيقت شرعيه و اينکه ما در قرآن و روايات با کلماتی که به عنوان اسامی برای عبادات وضع شده اند مواجه می شويم مانند لفظِ صلات و صوم يا زکات و حج و امثال اينها.
هر يک از اين کلمات قبل از اسلام در معنای خاصی وضع شده اند مثلا" صلات به معنی دعا و صوم به معنی خودداری کردن و زکات به معنای پاکيزه گی يا رشد و نمو و حج به معنی قصد کردن بوده است اما بعد از ظهور اسلام , اين کلمات به معنای جديدی منتقل شده و در معانی جديد خود بکار رفته اند مثلا" صلات به معنای نماز و صوم به معنای روزه و زکات به معنی مقدار خاصی از مال که به فقراء اختصاص دارد و حج به معنای مناسک و عبادت خاصی که در مکه انجام می گيرد تغيير کردند.
اساس بحث حقيقت شرعيه آن است که: اين نقل و انتقالِ الفاظ از معانی لغوی به معنای جديدِ شرعی در چه زمان اتفاق افتاده است؟ که در اين رابطه دو نظريه وجود دارد.
🔸 ديدگاه اول معتقد است که اين الفاظ در زمان پيامبر(ص) و توسط ايشان به معنای جديد منتقل شده اند که اگر چنين چيزی ثابت شود اصطلاحا" به آن حقيقت شرعيه گفته می شود. پس حقيقت شرعيه يعنی تحققِ انتقال الفاظِ عبادات از معنای لغوی به معنای شرعی در زمان پيامبر(ص) توسط ايشان به وضعِ تعيينی يا به کثرت استعمال مسلمين در زمان ايشان به وضعِ تعينی.
🔸 اما ديدگاه دوم معتقد است که اين الفاظ در زمانهای بعد از پيامبر(ص) و در زمان ائمه اطهار(ع) و بر اثر کثرت استعمال مسلمين (وضع تعينی) به معنای جديد منتقل شده اند که اصطلاحا" به اين نظريه حقيقت متشرعه گفته می شود.
🔹 براساس مدعاي أصوليين فايده و ثمره اين بحث آن است که اگر حقيقت شرعيه ثابت شود لازم است که ما اينگونه الفاظ را در قرآن و احاديث پيامبر(ص) بر معنای جديد حمل نماييم ولی اگر حقيقت شرعيه ثابت نشود وبلکه حقيقت متشرعه را بپذيريم در آن صورت الفاظ وارده در قرآن و احاديث پيامبر(ص) را بايد بر همان معنای لغوی حمل نمود. مثلا" در روايتی از پيامبر رسيده است که « اذا رأيتم الهلال فصل » يعنی هر گاه ماه نو را ديدی.... حال اگر حقيقت شرعيه ثابت شود اين کلمة «صل» به معنای نماز خواهد بود و از اين حديث استحباب نمازِ اول ماه استفاده می شود اما اگر حقيقت شرعيه ثابت نشود اين لفظ را بر معنای لغوی آن حمل کرده و از اين روايت , استحبابِ دعای اول ماه بدست می آيد.
👌 بايد توجه داشت كه غالب قريب به اتفاق الفاظ قران و حديث با كمك قرائن متعدد داراي معنايي روشن و واضح اند بطوري كه اساسا نيازي به بحث حقيقت شرعيه در اصول نيست. واين بحث از مباحثی است که ظاهرا چندان فایده اصولي بر آن مترتب نیست.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
پایان نامه ولی پور.مهر98.pdf
2.71M
#ارائه_پایان_نامه
خواندن مقالات و پایان نامه ها و لو اجمالا و به صرف تورق کمترین اثری که دارد باعث فراگیری چینش مباحث و نوع تبویب مطالب است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
19.pdf
383.1K
#ارائه_مقاله
#گستره_تغییر_در_خلق_الله
#آیه_الله_علیدوست
توجه: دوستان بین مقاله و پایان نامه ارائه شده توجه بفرمایید تا تفاوتهای نگارشی بین ایندو برای شما آشکار شود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
com.almaany.arfa.apk
18.88M
#ارائه_نرم_افزار
#المعانی
نرم افزار ترجمه لغات عربی
بسیار کاربردی و مفید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
com.Ghaemiyeh.tarjemematnvasharhkamelrasaelsheykhansarikoli10955.apk
12.1M
#ارائه_نرم_افزار
#شرح_رسائل
#استاد_سمیعی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
2.55M
#آموزش_پژوهش
#درس_اول(بخش 2): #چیستی_مسئله و #ویژگیهای_مسئله
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
پیشوا.pdf
1.11M
📚عنوان : پیشوای صادق
✍نویسنده : مقام معظم رهبری
📖موضوع : امامت
📄تعداد صفحات : ۵۳ صفحه
#امامت
#پیشوای_صادق
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4.78M
#آموزش_پژوهش
#درس_اول (بخش 3): #راههای_رسیدن_به_یک_مسئله_خوب
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔶 نگاهی نو به بحث حقيقت شرعيه
ريشه بحث حقیقت شرعيه آن است که علمای علم اصول يک مساله فرضی را بعنوان مبنا اتخاذ کرده و بر اساس آن بحث حقيقت شرعيه را دنبال می کنند اينان اين مساله را مسلم گرفته اند که الفاظ صلوة و زکوة قبل از اسلام به معانی ديگری بوده و پس از اسلام به معنای جديد (نماز و واجب مالی) منتقل شده اند. آنچه در نظر اکثريت اصوليين امری مسلم و قطعی محسوب می شود همين مساله نقل و انتقال الفاظ از معانی لغوی به معانی شرعی آنهاست لذا چون اصل نقل را محرز می دانند اين بحث را مطرح می کنند که اين نقل و انتقال در چه زمانی اتفاق افتاده است؟ اگر انتقال الفاظ از معانی لغوی به معانی شرعی در زمان پيامبر (ص) و توسط ايشان صورت گرفته باشد حقيقت شرعيه به اثبات می رسد اما اگر اين انتقال بعد از عصر پيامبر(ص) و در اعصار متاخر بواسطه استعمال مسلمين محقق شده باشد حقيقت متشرعه خواهيم داشت.
👌 به نظر می رسد اساس و مبنایی را که اصوليين در بحث حقيقت شرعيه مسلم گرفته اند (يعنی انتقال الفاظ از معنای لغوی به معنای شرعی) صحيح نباشد. زيرا
🔸 اولا دليلی بر اين نقل و انتقال وجود ندارد.
🔸 ثانيا الفاظ عبادات در قرآن به همين معنای امروزيشان قبل از اسلام هم رايج و متداول بوده است بطوری که در اديان گذشته هم صلوة و زکوة و صوم و مانند آن وجود داشته اگرچه کيفيت و نحوه عبادات قبل از اسلام با آنچه در اسلام مطرح است ممکن است تفاوت داشته باشد اما اصل وجوب نماز و روزه و زکوة چيزی نيست که اسلام آن را تاسيس کرده باشد بلکه قبل از اسلام هم رواج داشته است چنانچه خداوند از قول حضرت عيسی (ع) می فرمايد: و اوصانی بالصلوة و الزکوة ما دمت حيا (31مريم) يا در مورد روزه می فرمايد: کتب عليکم الصيام کما کتب علی اللذين من قبلکم (182 بقره) بنابراين اصل واجباتی مانند نماز و زکات و روزه قبل از اسلام هم مطرح بوده اند ولذا فرض اينکه اين الفاظ قبل از اسلام معنايي متفاوت با آنچه امروزه متداول است داشته باشند بسيار بعيد و بلکه خلاف واقع است.
🔸 ثالثا شان پيامبر (ص) وضع لغات نبوده و نيست يعنی پيامبر(ص) مبعوث نشده تا الفاظ را در معانی شان وضع کرده و به مردم آموزش دهد بلکه همه پيامبران و ازجمله پيامبر اسلام (ص) با زبان مردم و لغات رايج و متداول با مردم سخن می گفته اند. چنانکه خداوند در قرآن می فرمايد: و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه (4 ابراهيم) يعنی ما هيچ پيامبری را نفرستاديم مگر به زبان قوم خودش.
🔹 ارسال رسول بلسان قومه معنايش آن
است که پس رسول در مقام استعمال الفاظ متوجه معنای رايج کلمات در نزد قوم است و اگر می گويد اقم الصلوة متوجه هست که مخاطبين با شنيدن کلمه صلوة چه معنايي را می فهمند. بنابراين رسول (ص) از کلمه صلوة همان معنای رايج و متداول بين مردم را اراده کرده است و نه معنای جديد.
در نتيجه فرضيه نقل و انتقال الفاظ از معنای لغوی به معنای جديد پس از اسلام فرضيه ای غير قابل قبول و بدون دليل است و لذا مبحث حقيقت شرعيه در علم اصول هم بحثی است بر اساس يک فرضيه غير قابل اثبات که از مصاديق سالبه بانتفاء موضوع خواهد بود.
علاوه براينكه اين بحث هيچ ثمره عملي هم ندارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk