eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
554 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
751 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5976784185971446088.mp3
22.94M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره). ۱۴۰۳/۳/۱۴ ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
دسترسی رايگان به بیش از ۵،۷۰۰،۰۰۰ مقاله دانشگاهی: کتابخانه فوق‌العاده‌ایه👇 https://www.oalib.com/
شهید عبدالحمید دیالمه: «مطمئن باشيم در هر شغلی كه هستيم اگر ذره‌ای عدم خلوص در ما باشد امروز سقوط نکنیم، فردا سقوط می‌كنيم. فردا نباشد پس‌فردا سقوط می‌كنيم. چون انقلاب هر زمان يك موج می‌زند يک مشت را بيرون می‌ريزد...
نوشتن علائم نگارشی در word نگارش ویرگول ( ، ): Shift+T نگارش نقطه ویرگول ( ؛ ): Shift+Y نگارش ( [ ): Shift+O نگارش ( ] ): Shift+I نگارش گیومه ( « ): Shift+K نگارش گیومه ( » ): Shift+L حرکت گذاری (اعراب گذاری) در word نگارش ( ژ ): Shift+C نگارش تشدید ( اّ ): Shift+F نگارش فتحه ( اَ ): Shift+A نگارش کسره ( اِ ): Shift+D نگارش ضمه (اُ): Shift+S نگارش تنوین (اً): Shift+Q نگارش تنوین ( اٍ ): Shift+E نگارش تنوین ( اٌ ): Shift+W نگارش همزه ( ۀ ): Shift+G نگارش همزه ( أ ): Shift+N نگارش همزه ( إ ): Shift+B نگارش همزه ( ؤ ): Shift+V نگارش همزه ( ء یا ئ ): Shift+M نگارش ( ة ): Shift+Z
آیا پیکر امام جواد (ع) سه روز زیر آفتاب ماند؟ ✍️ امیرحسن خوروش در دوران معاصر بر فراز منابر مشهور شده است که پس از درگذشت امام جواد (ع) پیکر مطهّرشان تا سه روز به خاک سپرده نشد و همسرشان، ام الفضل، آن پیکر را از فراز بام بر زمین افکند. این روایت در هیچ منبع متقدّمی یافت نمی‌شود و نخستین منابع یافت‌شدۀ آن مربوط به سدۀ دوازدهم هجری و پس از آن است. به عنوان نمونه، در جنات الخلود (پایان نگارش: 1127ق) آمده است: گویند نعش مقدس آن حضرت را بعد از شهادت بامر معتصم ملعون از بام بزیرانداختند و قدغن شد کسی نزد او نرود تا چند روز بدان نهج افتاده بود و بوی مشک و زعفران از نعش مبارک آن حضرت ساطع می‌شد معتصم دید که این معجزه باعث تفضح او است گفت دفنش کردند و بقولی شیعیان اجتماع نموده نعش شریفش را برداشتند (چاپ سنگی جنات الخلود، ص37). همچنین در أنوار الشهادة نوشتۀ حسن بن علی یزدی (۱۲۹۷ق) گفته شده است که ام الفضل، همسر امام جواد (ع)، پیکر ایشان را سه روز بر فراز بام گذاشت و مرغ‌ها، بال‌هایشان را برای پیکر امام، سایه‌بان کرده بودند (أنوار الشهادة، ص414). در این کتاب همچنین نقل دیگری آمده است: آن ملعونه امر کرد که بدن منور را از بالای قصر انداختند به سمت طرق و شوارع عام و خلق عبور می‌نمودند و سؤال می‌نمودند که این جسد کیست که در کنار راه گذاشته است. می‌گفتند: جسد امام رافضی‌ها است و تا سه روز به آن حال بود (أنوار الشهادة، ص414-415). 🔺در نقد این گزارش متأخر که احتمالاً برگرفته از داستان دفن نشدن شهدای کربلا و نیز حکایت شهادت مسلم بن عقیل (ع) و امام کاظم (ع) است، می‌توان به چند نکته توجه کرد: 1- مسموم‌شدن امام جواد (ع) به دست بنی عباس آن‌چنان مخفی صورت گرفته است که اگرچه قرائن تاریخی آن را تأیید می‌کند (نگر: حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص480-482)، روایاتی که ماجرای مسموم‌شدن امام را شرح دهند، در میان منابع کهنی که به دست ما رسیده، تنها در آثاری چون تفسیر مرحوم عیاشی (ج1، ص320)، إثبات الوصیة یا همان کتاب الأوصیاء شلمغانی (ص227)، دلائل الإمامة (ص395)، و عیون المعجزات (ص129) آمده است تا جایی که نزد شیخ مفید خبری پیرامون مسموم‌شدن امام جواد (ع) ثابت نشده است (الإرشاد، ج2، ص295). این در حالی است که اگر پیکر امام از بام به پایین انداخته و در معبر عمومی رها می‌شد، دست‌داشتن بنی عباس در شهادت ایشان ظاهر می‌گشت و لازم می‌بود که منابع شیعی و سنی در کشته‌شدن امام اختلافی نکنند. 2- در منابع تاریخی، نمودهای بسیاری از احترام -هرچند ظاهری- حاکمان عباسی به امام جواد (ع) دیده می‌شود. امام جواد (ع) داماد مأمون عباسی بوده‌اند (المحبر، ص62؛ تاریخ الطبري، ط دار التراث، ج8، ص566؛ مروج الذهب، ج3، ص441؛ عیون أخبار الرضا، ج2، ص147؛ مقاتل الطالبیین، ص456؛ الإرشاد، ج2، ص281؛ جمهرة أنساب العرب، ص24) و چون ایشان پس از شهادت امام رضا (ع) بر مأمون وارد شدند، مأمون ایشان را اکرام کرد و مال فراوانی به ایشان داد (تاریخ الإسلام للذهبي، ت بشار، ج5، ص245). همچنین گفته شده است که امام جواد (ع) در آخرین حضورشان در بغداد مهمان معتصم عباسی بودند (تاریخ بغداد، ج3، ص265). پرواضح است که با شأن اجتماعی امام جواد (ع) در نزد عموم مردم و نسبشان به پیامبر خدا (ص) و با این احترام ظاهری‌ای که در میان خاندان عباسی داشتند، هرچند که این خاندان در خفا قصد کشتن امام را داشته باشند، بسیار بعید است در ملأعام این‌‌گونه به پیکر مطهّر امام توهین و جسارت کنند. 3- در گزارشی که در آن ام الفضل، همسر امام، قاتل ایشان دانسته می‌شود، گفته شده است که او پس از مسموم‌کردن امام و پیش از جان‌سپردنشان از کار خود پشیمان شد و گریست (إثبات الوصیة، ص227؛ دلائل الإمامة، ص395). با توجّه به این گزارش بعید به نظر می‌رسد ام الفضل که همسر جوانش (امام جواد) را با اغوای دیگران مسموم کرده است و بعد از کارش پیشمان گشته، پس از درگذشت همسر جوانش مبادرت به هتک حرمت پیکر ایشان بکند و سه روز از دفن آن امتناع کند و در آخر نیز بخواهد که آن پیکر را از فراز بام به زمین بیاندازند! 4- در صورت پذیرش گزارش‌هایی که درگذشت امام جواد (ع) را به وسیلۀ سمّی می‌داند که برخی از عباسی‌ها به آن حضرت داده بودند، باید گفت که این شیوۀ به‌قتل‌رساندن، برای آن بوده است که خاندان عباسی دربارۀ درگذشت امام متّهم نشوند. از این رو، پایین انداختن پیکر امام از بام، به کلّی غرض این خاندان از قتل امام را نقض می‌کند و همگان از رخداد این فاجعه مطّلع می‌شوند. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ صدوق در کتاب «من لا یحضره الفقیه» این زیارت را نقل کرده است: اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدِ ابْنِ عَلِيٍّ الْإِمامِ التَّقِيِّ النَّقِيِّ، الرَّضِيِّ الْمَرْضِيِّ، وَحُجَّتِكَ عَلَىٰ مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ، وَمَنْ تَحْتَ الثَّرىٰ، صَلاةً كَثِيرَةً نامِيَةً زاكِيَةً مُبارَكَةً مُتَواصِلَةً مُتَرادِفَةً مُتَواتِرَةً كَأَفْضَلِ مَاصَلَّيْتَ عَلَىٰ‌ أَحَدٍمِنْ أَوْلِيائِكَ، وَالسَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَوارِثَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ، وَسُلالَةَ الْوَصِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ، أَتَيْتُكَ زائِراً، عارِفاً بِحَقِّكَ، مُعادِياً لِأَعْدائِكَ، مُوالِياً لِأَوْلِيائِكَ، فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ. 🏴شهادت امام جواد الائمه علیه السلام تسلیت باد.🏴
‍ 🔅 مناظره علیه السلام با دانشمند مشهور ✳️ عباسیان از میان دانشمندان یحیی بن اکثم، یکی از دانشمندان نامدار زمان مامون را که در رشته‌های گوناگون شهرت علمی بالایی داشت، انتخاب کردند. او در علم فقه تبحر بالایی داشت به طوری که مامون که خود از وزنه‌های علمی بود او را مشاور خود در امور مملکتی و قضایی قرار داد ولی از نظر معنوی بسیار ضعیف بود و فردی فخر فروش و برتری جو بود. مأمون جلسه ای برای سنجش میزان علم و آگاهی امام جواد ترتیب داد در آن مجلس یحیی رو به مأمون کرد و گفت اجازه میدهی سؤالی از این جوان بنمایم؟ مامون گفت: از خود او اجازه بگیر. یحیی از امام جواد اجازه گرفت امام فرمود: هر چه میخواهی بپرس. يحيى گفت: درباره شخصی که مُحرم بوده و در آن حال حیوانی را شکار کرده است، چه می‌گویید؟ 💠 امام جواد علیه السلام فرمود: آیا این شخص شکار را در حِل (خارج از محدوده حرم) کشته است یا در حرم؟ عالم به حکم حرمت شکار در حال احرام بوده یا جاهل؟ عمداً کشته یا به خطا؟ آزاد بوده یا برده؟ صغیر بوده یا کبیر؟ برای اولین بار چنین کاری کرده یا برای چندمین بار؟ شکار او از پرندگان بوده یا غیر پرنده؟ از حیوانات کوچک بوده یا بزرگ؟ باز هم از انجام چنین کاری ابا ندارد یا از کرده خود پشیمان است؟ در شب شکار کرده یا در روز؟ در احرام عمره بوده یا احرام حج!؟ 🔸یحیی بن اکثم از این همه فروع که امام برای این مسئله مطرح نمود متحیر شد و آثار ناتوانی و زبونی در چهره‌اش آشکار گردید و زبانش به لکنت افتاد به طوری که حضار مجلس ناتوانی او را در مقابل آن حضرت نیک دریافتند. مامون گفت خدای را بر این نعمت سپاسگزارم که آنچه من اندیشیده بودم همان شد. سپس به بستگان و افراد خاندان خود نظر انداخت و گفت: آیا اکنون آنچه را که نمی‌پذیرفتید، دانستید!؟ مأمون گفت احسنت ای اباجعفر خدا به تو نیکی کند! 📚سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص۵۷۳ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
🔸ویژه سالروز شهادت امام جواد علیه السلام 📍امام جواد (علیه السلام) در سال 203 در طفولیت به امامت رسیدند. اما در همان زمان‌ها با مشکلی که در میان شیعیان ایجاد شده بود مواجه بودند یعنی تا آن زمان سابقه نداشت امامی پیش از سن بلوغ در این جایگاه قرار بگیرد لذا پذیرش مقام امامت ایشان برای بسیاری از اصحاب امام رضا (علیه السلام) سنگین و سخت بود. 📍از این روست که می‌بینیم حتی برخی افراد از امامتِ امام رضا (علیه السلام) نیز بر می‌گردند، یعنی نه تنها امامت امام جواد (علیه السلام) را نمی‌پذیرند بلکه در امامت امام رضا (علیه السلام) هم تردید می‌کنند و حق را به واقفیه می‌دهند که امام کاظم (علیه السلام) را به عنوان آخرین امام معرفی و پذیرفته بودند. 📍با این وجود، امام جواد (علیه السلام) با نشان دادن قدرت بی‌مانند علمی خویش در همان سن طفولیت و همچنین حمایت‌های بسیار موثر علی بن جعفر عموی امام رضا (علیه السلام) که مردی بسیار ولایتمدار بود و در تثبیت امامت امام جواد (علیه السلام) بسیار کوشید، به مرور این مسأله برای شیعیان حل شد که امر امامت سن و سال نمی‌پذیرد، لذا بعدها که امام هادی (علیه السلام) در همان سن به امامت رسید و پس از آن نیز امام زمان (علیه السلام) که در پنج سالگی به مقام امامت رسید، دیگر برای شیعیان مسأله‌ای نبود. 📍مأمون که می‌دانست آن حضرت امام بر حق است، همان کاری را که با امام رضا (علیه السلام) کرد؛ یعنی قطع ارتباط مردمی امام را پیش گرفت و حضرت را البته با احترام با بغداد آورد و تلاش کرد دخترش را به ازدواج امام (علیه السلام) درآورد تا اینگونه آن حضرت را بیشتر تحت نظر داشته باشد. 📍مأمون بعد از مدتی به دلیل آگاهی بیشتر مردم از قدرت علمی امام و پافشاری‌هایی که صورت می‌گرفت، مجبور شد با بازگشت حضرت به مدینه موافقت کند. امام جواد (علیه السلام) در مدینه دست به اقدام بزرگی زد و با جریان «غلو» که در میان شیعیان ایجاد شده بود، مبارزه جدّی می‌کند. 📍ماجرا از این قرار بود که برخی شیعیان از روی جهل و نادانی یا با دسیسه‌های دستگاه خلافت و دشمنان اهل بیت (علیه السلام) مباحثی را درباره شخصیت ائمه (علیهم السلام) مطرح می‌کردند که خداوند در آنان حلول کرده و ... که این باعث انحراف و گمراهی شده بود، آن حضرت به شدت با این جریان مقابله و حتی حکم ارتداد آنان و خروج‌شان از اسلام را نیز اعلام کرد. 📍با مرگ مأمون در سال 218 که پانزده سال از دوران امامت امام جواد (علیه السلام) می‌گذشت، برادرش معتصم روی کار آمد. او فردی بسیار سرسخت و بر خلاف مأمون که به ظاهر اهل مدارا و مسامحه با امام جواد (علیه السلام) بود، اندکی بعد امام (علیه السلام) را به مرکز حکومتش در بغداد آورد و برای آن حضرت محدودیت‌هایی ایجاد کرد و سرانجام در حدود یک سالی که حضرت آنجا بودند با دسیسه‌های معتصم حضرت به شهادت رسیدند. ✍ استاد دکتر محمد حسین رجبی دوانی ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
✅ از امشب (جمعه شب۱۸خرداد= شب شنبه) 💠 در هر شب از دهه اول مابین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از حمد و توحید، این آیه را بخواند: «و واعدنا موسی ثلثین لیلة و اتممناهها بعشر فتمّ میقات ربّه اربعین لیلة و قال موسی لاخیه‌هارون اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین» (اعراف 142) 🔆 تا شریک ثواب حاجیان شریک گردد، بدون این که از ثواب آنان چیزی کاسته شود. سید بن طاوس، رضی‌الدین، اقبال، ص۳۱۷. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۵، ص۲۹۶. ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
4.39M
من خوک نیستم!!🐖 من مگس نیستم!!🪰 من سوسک نیستم!!🪳 💥خطر کوچاندن مردم به تلگرام 🪰 نقشه اسرائیل برای انتخابات 🪳نتایج خطرناک لجن پراکنی!! ✍با بیانات ارائه شده که تمانا از سر دلسوزی و بصیرت است موافق هستیم و درخواست داریم تا آنجا که میسور است نشر دهید تا این توطئه بسیار خطرناک دشمن خم خنثی شود . ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
475.2K
🧮مقایسه کوپایلت با هوش‌مصنوعی‌های دیگر 🌟این یک دقیقه و اندی، صوت حاصل مدت‌ها تجربه متنوع استفاده از هوش مصنوعی است. 👈مهمترین اشکال کوپایلت .
🏴🏴🏴🏴🏴 🖤🖤🖤🖤🖤 🏴🏴🏴🏴🏴 🖤🖤🖤🖤🖤 🖤نه طاقت است زبان را به وصف غم‌هایش 🖤نه قدرت است قلم را که تا کند مرقوم 🖤کسی که بود شکافنده‌ی تمام علوم 🖤هزار حیف که از زهر کینه شد مسموم 🖤به غربت علی و خاندان او سوگند 🖤امام ما ز جهان رفت با دلی مغموم 🖤هماره قصه مظلومی‌اش به خاک بقیع 🖤بوَد ز غربت قبرش برای ما معلوم 🖤سر تو باد سلامت یا رسول ‌الله 🖤وصّی پنجم تو کشته شد ولی مظلوم 🏴🥀فرارسیدن شهادت مظلومانه پنجمین سپهر آسمان امامت و ولایت حضرت امام باقرالعلوم (علیه السلام) تسلیت باد🥀🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ‏ پروردگارا درود فرست بر محمد بن على حضرت باقر العلوم و پيشواى هدايت و رهبر اهل تقوى و برگزيده از بندگان خاص تو اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً لِبِلاَدِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ‏ پروردگارا و چنانكه او را علم و مرجع رشد و هدايت بندگان و چراغ روشن شهر و ديار خود گردانيدى و محل وديعه علم و گنجينه حكمت خويش وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ‏ و ترجمان و مبين حقايق وحى خود قرار دادى و خلق را امر به طاعت او كردى و نهى و تحذير از عصيان و مخالفتش فرمودى فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ‏ پس اى خدا درود فرست بر او درودى افضل از آنچه بر احدى از ذريه پيغمبران و خاصان و رسولانت ‏و امناى وحيت فرستادى اى پروردگار عالم. 🏴فرارسیدن شهادت مظلومانه پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام باقرالعلوم (علیه السلام) تسلیت باد🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 🔰 ۱۸ عنوان كتاب معرفي شده توسط مقام معظم رهبري
معرفی ابزارها و خدمات هوش مصنوعی در خدمت پژوهش در دسته‌بندی‌های مختلف https://yabesh.ir/ai-tools/ منبع کانال استاد حجه الاسلام دکتر محمد عربشاهی تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام صلوات🌹
در جلسه و دقیقاً از چه چیزهایی باید صحبت کنم؟ 😭 در جلسه دفاعیه، ابتدا از داوطلب خواسته می‌شود تا کار خودش‌و معرفی کنه که در بیشتر اوقات این معرفی، ساده به‌نظر می‌رسه. چنانچه داوطلب از کار خود خلاصه‌ای سنگین و طولانی ارائه داده، ناخوشایند و خسته‌کننده خواهد بود. در معرفی پایان‌نامه و رساله به موارد زیر اشاره کنید: 🔻ریشه و اصالت کار، ضرورت، اهمیت و هدف؛ 🔻سابقه علاقمندی و شرایطی که شما را به انتخاب این تحقیق سوق داده؛ 🔻فنون به‌کار رفته و مشکلاتی که با آنها مواجه بوده‌اید و کمک‌هایی که برای حل آن‌ها دریافت کرده‌اید؛ 🔻نتیجه‌گیری کلی و مقایسه آن پیش‌فرض‌هایی که ابتدای کار داشتید؛ 🔻آنچه این تحقیق به‌ارمغان اورده‌است؛ 🔻سوالاتی که هنوز برای شما مطرح است؛ به بیانی دیگر می‌توان گفت، آنچه به‌طور مختصر باید گفت در دفاع مدنظر قرار گیرد، عبارت است از: 1️⃣بیان مسئله که موضوع بحث است و ذکر اهمیت مطلب تا توجیهی باشد برای انتخاب موضوع مورد بحث؛ 2️⃣بیان مختصری از سابقه کار در گذشته که به موضوع مورد بحث مربوطه و اهمیت کاستی‌ها متون موجود؛ 😀بیان روش تحقیق، سوالات اصلی تحقیق، فرضیات و مشکلات کار؛ 😀ارائه یافته‌ها و تحلیل داده‌ها و نتایج حاصله؛ 😀ارائه پیشنهادهای جدید: چنانچه در این بحث افق جدیدی گشوده شده و می‌طلبد که دیگران در این میدان عمیق‌تر شوند، لازم است دانشجو پیشنهادهای خود را مطرح کند و ذکر کند که ورود در آن مباحث در طاقت و استطاعت این پایان‌نامه نبوده‌است. به اختصار می‌توان گفت که موضوع مورد بحث در روز دفاع باید حول سه محور باشد: نگاه شکلی به پایان‌نامه و رساله، نگاه روشی به پایان‌نامه و رساله؛ نگاه علمی و موضوعی به پایان‌نامه و رساله. هر سه موضوع دارای اهمیت خاصی است و نباید اهمیت هیچ یک تحت‌الشعاع دیگری قرار گیرد.