eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.3هزار دنبال‌کننده
206 عکس
50 ویدیو
17 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است) برچسب‌ها: عرفان | فلسفه | آوینی | انقلاب اسلامی | هایدگر | نیچه | گادامر | فردید | داوری اردکانی | فوکو | کانت | هگل | دکارت | هرمنوتیک | ملاصدرا
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ 💠 (قسمت ۱۴) 🔸 حرفِ‌ دکتر داوری این است که ما از طریقِ‌ تحملِ‌ اخبارِ بدِ تاریخی، چنانکه در میراثِ‌تاریخی‌مان کرده‌ایم، می‌توانیم صاحبِ‌امروزی باشیم. 🔹 هایدگر به این‌که آلمان بخشی از مغرب‌زمین است، توجه ویژه دارد. او شعری از فریدریش‌هولدرلین می‌آورد و می‌گوید هرجا که خطر هست، مایه‌نجات یا نجات‌دهنده نیز همان‌جا در کار است. 🔸 هایدگر می‌گوید ما مغرب‌زمین هستیم، چون می‌توانیم غروب را تماشا کنیم. غروب، فرصتِ‌تماشاست. 🔹 در لحظه‌ِغروب که خورشید با مایل‌ترین‌زاویه به ما می‌تابد، تازه تو می‌توانی این‌سطح را ببینی، آنجا که خورشید، چشمِ‌تو را نمی‌زند هرچیزی می‌تواند خودش را به زیباترین‌ شکلِ‌ ممکن، در دیدنی‌ترین چهره، به تو نشان دهد... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 💠 (قسمت ۱۵) 🔸 زمانه، موضوعِ‌ همیشگیِ‌ اندیشهِ‌ما بوده. دکتر داوری این‌ موضوعِ‌ همیشگیِ‌ اندیشهِ‌ما را در تاریخِ‌معاصرمان دوباره می‌پرسد. 🔹 می‌پرسد در آن و امروزِ ما، چه‌چیزی دارد قاطعانه رخ‌می‌دهد که رنگِ‌ نابودیِ‌ما را هم دارد، که ما در برابرِ او بایستیم و خودمان را به‌جا آوریم؟ اگر من بتوانم آن‌را تاب بیاورم و مشاهده‌کنم، بختِ‌ایرانیان باز می‌شود و می‌توانیم دوباره بگوییم: "امروز" 🔸 خیام توانسته‌ بود بگوید "امروز". حافظ هم توانسته، ما هم آیا در تاریخِ‌معاصرمان می‌توانیم بگوییم امروز و تاریخی داشته باشیم؟... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 💠 (قسمت ۱۶) 🔸 اندیشیدن‌ به‌ زمانه یعنی آیا ما می‌توانیم تاریخی داشته‌باشیم؟ ما در دوره معاصرمان به‌ویژه در دوره‌ِروشنفکری _که دکتر داوری درگیرِ تاریخِ‌روشنفکری است_ حس‌کردیم که تاریخ و آنی نداریم؛ دچارِ بی‌وقتی هستیم؛ تاریخ، تاریخِ‌دیگران است؛ ما داریم تاریخِ‌دیگران را زندگی‌می‌کنیم. 🔹 اما این را تاب‌نیاوردیم و از این‌تاریخی که رنگ و بویِ‌نابودیِ‌ما را داشته و در همه تاریخ‌مان از آن استقبال‌می‌کردیم و به یک‌امروزی می‌رسیدیم روی‌برگرداندیم. 🔸 حافظ گفته «گرچه می‌گفت که زارت بکشم می‌دیدم/ که نهانش نظری با منِ‌دلسوخته بود» یعنی این‌نظر، چیزی برایِ‌من است، چیزی مالِ‌من است. من از تاریخ دستِ‌رد می‌بینم، اما می‌ایستم... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 💠 (قسمت ۱۷) 🔸 ما می‌توانیم این‌ویرانی‌ای که در تاریخ تجربه می‌کنیم را تاب‌ بیاوریم. این‌ ویرانی همیشه بوده، خبرِ بد همیشه در تاریخ بوده و مال ایرانیان هم فقط نیست، در تراژدی‌های یونان هم همیشه خبرِ بد هست. 🔹 تاریخ، تاریخ شنیدنِ‌ خبرِ بد است، اما ما انسان‌ها شنونده خبرِ بد هستیم و تاب می‌آوریم، این خبر، خوب است. ما با تاب‌آوردنِ‌ خبرِ بد، "آن" و "روز"ی پیدا می‌کنیم... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 💠 (قسمت ۱۸) 🔸 من افسرده و دلگیر که می‌شوم، شعرِخیام می‌خوانم. خیام، خبرِبد می‌دهد اما خیلی مسرت‌بخش است، چون در دلِ‌ شنیدنِ‌ این‌ خبرِ بد، "لحظه"، "اکنون" و چیزی دارم، که امکانِ‌عرفی هم نیست و همهِ‌من است، یعنی "زندگی" را آشکار می‌کند. 🔹 زندگی، امکان است. مرگ هم خبرِ بد است، اما از امکانِ‌من که زندگی است رونمایی می‌کند. ما می‌خواهیم این را بشنویم. 🔸 دکتر داوری هم می‌خواهد این را بشنود، یعنی آن خبرِ مرگ را تاب بیاورد و به گوشِ‌ما هم بیاورد. این لحنِ‌تلخ و زننده و کنایه‌آمیز را به کار ببندد و با خودش و همهِ‌ما بگوید تاب بیاوریم. 🔹 از تاب‌ آوردنِ‌ این برایِ‌ما امروزی گشوده‌ خواهد‌ شد... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 💠 (قسمت ۱۹) 🔹 بزرگداشت دکتر داوری و قدردانی از او به فهم اندیشه اوست. فهم اندیشه او درگیرشدن و محاجه‌کردن با اوست و اندیشیدن به آنچه او اندیشیده است. 🔸 شاید به قولِ‌ویتگنشتاین، تنها کسی بتواند اندیشه‌هایِ‌ یک متفکر (مثل دکتر داوری) را بفهمد که پیش از این به‌آن اندیشیده‌ باشد. 🔹 دکتر داوری به آن‌چه خودش را در لباسِ‌زمانه آشکارمی‌کند و به خبرِ بد می‌اندیشد. 🔸 فقط این‌هم نیست که خبر بدهد به‌شما و تمام، بلکه با این‌خبر دوست می‌شود و انس می‌گیرد و جابه‌جا بن‌بستِ‌ تاریخیِ‌ما را در فرهنگ و سیاست و علم برای‌ِما باز می‌کند و به ما نشان‌می‌دهد 🔹 و می‌گوید اگر ما بتوانیم این‌را تاب‌بیاوریم و مانند سیاستمدارِ کودک‌مزاج از آن فرار نکنیم یا نگوییم سریع راه‌حل را به من بده، راه برایِ‌ما باز و شروع‌ می‌شود. /تمام/ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 ما اگر راهیانِ راه آینده‌ایم باید بیش از آن‌كه عزمِ‌رفتن كنیم بدانیم كجا ایستاده‌ایم و با چه حال و هوایی می‌خواهیم وارد آینده‌ی‌خود شویم... ✍🏻 استاد طاهرزاده 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
آن ایمانی که در آن بی‌ایمانی‌ات را نبینی، ایمان نیست... @varastegi_ir
مرگ به تعبیر هایدگر یعنی انسان خود را افتاده در عدم ببیند... بشر جدید، اصل را بر بودن خود می‌داند که مرگ، عارض‌ می‌شود و بودنِ‌ما را می‌گیرد. اما آیا می‌شود موجودی را فرض کرد که بودنش در نبودنش است؟... @varastegi_ir
‌ ‌ ✍🏻 آیت‌الله مصباح یزدی (ره): 🔸گروهی از روی خامی و یا شاید خودخواهی، فکر می‌کنند که با خواندن همین کتب فلسفه رایج (اسفار و شفا) به هر سوالی که مطرح شود می‌توان پاسخ داد و دیگر نیازی به تحقیقات بیشتر نیست. خیر، چنین نیست؛ مستشکلان نیز بشرند و از عقل برخوردارند. 🔹 به فرض اینکه ۹۹٪ از آنچه در کتاب های فلسفی غرب نوشته شده باطل باشد ولی دست کم، یک درصد از آن مطالب صحیح است. به دلیل وجود همان‌ها ارزش دارد که انسان آن کتاب‌ها را مطالعه کند. 📚 مباحثی درباره حوزه، ص۱۰۴ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 🔸 پاسخ به پرسش «فلسفه چیست؟» را در پاسخ‌هایی که در طی تاریخ در تعریف فلسفه بیان‌شده است نمی‌توان یافت، 🔹 بلکه باید در خلال هم‌زبانی با آن‌چه در طریق فرادهش تاریخی به‌عنوان وجود موجود به ما داده‌شده است، به آن برسیم. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 رساله فلسفه چیست؟ ✍🏻 مارتین هایدگر (ترجمه دکتر داوری اردکانی) 🔖 صفحه ۲۱۴ ‌ ‌
‌ ‌ فرديد وصيتنامۀ شهدا را می‌خواند و می‌گفت اين متن‌ها همانند متون مقدس است. @varastegi_ir ‌ ‌