eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
177 عکس
46 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 فیلسوفان به‌طرزی پرهیزکارانه مدعی جستجوی حقیقت هستند و بر این باورند که تا حدودی در کشف حقایق ابدی اشیاء موفق بوده‌اند. 🔹 اما نیچه برخلاف آنان معتقد است که فلاسفه از ابزار و راه و روش کسب حقیقت غافل بوده‌اند. آنان مدعی کشف حقیقت هستند اما درواقع حقیقت را از پیش خود جعل می‌کنند. فلسفه هرگز حقیقت را کشف نکرده بلکه آن را از پیش خود خلق کرده‌است و جز این کار دیگری نمی‌توانسته بکند زیرا همیشه این هوس جبارانه بر او غالب بوده‌است. 🔸 نیچه دعوی عینیت از جانب مابعدالطبیعه را بی‌اعتبار می‌داند ما هرگز اشیاء را فی‌حدذاته و چنان‌که هستند نمی‌شناسیم، بلکه آن‌ها را به رأی خود تفسیر می‌کنیم. 🔹 از نظر نیچه انسان اقدام به جعل حقایقی می‌کند که هیچ‌یک از آن‌ها فی‌الواقع ابدی نیست. هرگز هیچ حقیقت عینی یا هیچ حقیقت ضروری وجود ندارد. حقیقت جز توهمی بیش نیست. هم‌چنان‌که دانش فیزیک و شیمی چیزی جز تفاسیر ما از اشیاء برمبنای ساخته‌های نظری نیست، فلسفه هم ساخته ای است که ما براساس آن جهان و خودمان را تفسیر می‌کنیم. 🔸 در هیچ‌یک از این سه شعبه علمی که نام بردیم نمی‌توان مدعی دانشی شد که حاصل شناخت اشیاء چنان‌که هستند، باشد. 🔹 هایدگر معتقد است که در نیچه نه‌تنها اراده به سوی حقیقت در خدمت اراده به سوی حیات است، بلکه اراده به سوی حیات نیز سرانجام در خدمت اراده به سوی قدرت است. به‌این‌ترتیب آرزوی انسان برای قدرت، اساسی‌ترین محرک و انگیزه اوست. از آن‌جا که قدرت، محرک حیات و باعث بر جستجوی حقیقت است درنتیجه حقیقت مابعدالطبیعی مظهر اراده به سوی قدرت خواهد بود. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
‌ ‌ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 🔸 نیچه مابعدالطبیعه را به دیده تحقیر می‌نگرد زیرا در نظر او ادعای شناخت ماهیت عینی اشیاء یک نیرنگ است 🔹 اما هایدگر علاوه‌بر همه این‌ها در خود نیچه گرایش قابل‌توجهی به سوی بشری کردن هرچه بیشتر حقیقت می‌بیند. به عقیده او خودبنیادی در نیچه به حد کمال رسیده است. 🔸 حمله‌ی نیچه به مابعدالطبیعه چنان است که گویی افلاطون سخن‌گوی مابعدالطبیعه است. 🔹 اما بشری کردن حقیقت به طوری‌که هایدگر تفسیر می‌کند در افلاطون به‌صورت کمون و خفا وجود دارد و صریح و آشکار نیست، ولی درعوض مابعدالطبیعه‌ی جدید که با دکارت شروع می‌شود این گرایش پنهان را صریح و آشکار می‌کند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 🔸 همه چیز حکایت از آن دارد که بنا بر آن است تا تاریخِ دیگری شروع شود زیرا اسرائیل و جهان استکبار، ظلم را از حدّ گذرانده‌اند. 🔹 به این آیه فکر کنید که خداوند می‌فرماید: «وَأُمْلِي لَهُمْ ۚ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ» به آنها مهلتی داده می‌شود تا چهره نهایی و خباثت اصلی خود را نشان دهند و کید و حیله خداوند، بسیار حساب شده و متین است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌
انتظار در ساحت وجودبینی.mp3
52.09M
‌ ‌ 🎧 انتظار در ساحت وجودبینی 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۱۲۲ دقیقه 🗓 ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ (جلسه پنجم "آخرین دوران رنج") ______________ ➕ جلسات مرتبط با این جلسه: ناارادگی، حیرت و نیهیلیسم: eitaa.com/varastegi_ir/643 سلوک در زمانه نیهیلیسم: eitaa.com/varastegi_ir/574 ویس شماره دو: eitaa.com/varastegi_ir/565 درک نيهيليسم به مثابه یک تاریخ: eitaa.com/varastegi_ir/601 ویس شماره شش: eitaa.com/varastegi_ir/602 نيهيليسم، ما و قرآن: eitaa.com/varastegi_ir/331 نیهیلیسم، ما و کربلا: eitaa.com/varastegi_ir/471 گنج حیرت: eitaa.com/varastegi_ir/308 وقوف به جهل خود: eitaa.com/varastegi_ir/320 ______________ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
نگاهی دوباره به نیهیلیسم.mp3
36.79M
‌ ‌ 🎧 نگاهی دوباره به نیهیلیسم 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۱۰۰ دقیقه 🗓 ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ (جلسه ششم "آخرین دوران رنج") 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
غزه آری کربلا گشته است.mp3
31.99M
‌ ‌ 🎧 غزه، آری کربلا گشته است 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش و سیدرسول فاطمی ⏱ زمان: ۵۲ دقیقه 🗓 ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
امر رازآمیز در نسبت با غزه.mp3
29.19M
‌ ‌ 🎧 امر رازآمیز در نسبت با غزه 🎙 آقایان کرمانی و سلطانی؛ حجج اسلام نجات بخش و متقی ⏱ زمان: ۷۸ دقیقه 🗓 ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
بی‌صبری ما در نسبت با غزه.mp3
20.93M
‌ ‌ 🎧 بی‌صبری ما در نسبت با غزه 🎙 شهاب‌الدین کرمانی و سیدرسول فاطمی ⏱ زمان: ۳۳ دقیقه 🗓 ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ‌ 🎥 مثلا جنگ نیست... اثر رضا هلالی در حمایت از کودکان غزه 🔺 @varastegi_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 مارتین هایدگر ‌ ‌‌ ‌
مجله سیاست‌نامه در شمارۀ اخیر خود تصویری از رضا داوری اردکانی را روی جلد برد و با تیتر «فیلسوفِ بازنده» به استقبال نود سالگی این متفکر معاصر رفت. داوری اردکانی در واکنش به این مجله در یادداشت کوتاهی نوشت: «من در درون شکست نخورده‌ام، زیرا تعلقم به تفکر را حفظ کرده‌ام.» او در ادامه این متن صراحتاً اعلام می‌کند که متن منتشر شده در مجلۀ سیاست‌نامه یادداشت‌های تنهایی او بوده که آن را برای چاپ و انتشار ننوشته است! @varastegi_ir انتشار این یادداشت حواشی مختلفی در پی داشت. در ادامه، متن این یادداشت را به همراه برخی از واکنش اهالی اندیشه منتشر می‌کنم👇🏻
من شکست خورده ام و این شکست را می پذیرم (varastegi_ir) 1.pdf
169.8K
‌ ‌ 🔸 یادداشت "من شکست خورده‌ام و این شکست را می‌پذیرم" ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ▪️ بخش اول 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
من شکست خورده ام و این شکست را می پذیرم (varastegi_ir) 2.pdf
196.3K
‌ ‌ 🔸 یادداشت "من شکست خورده‌ام و این شکست را می‌پذیرم" ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ▪️ بخش دوم 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 هایدگر در طی فعالیت طولانی خود بارها و بارها پرسشی را مطرح می‌کند: پرسش از وجود. 🔹 او معتقد است که همه فیلسوفان بزرگ با وجود تفاوت‌های آشکار در واقع با این موضوع سروکار دارند، البته به شیوه‌هایی گوناگون. 🔸 گرچه تحقیق درباره‌ی وجود ممکن است موضوعی کاملاً انتزاعی و غامض به‌نظر برسد، هایدگر آن را اساسی‌ترین و درعین‌حال انضمامی ترین پرسش می‌داند. 🔹 ما همواره در همه فعالیت‌های خود از فهمی ضمنی و سربسته از وجود بهره می‌بریم. هر بار که به طریقی با چیزی مواجه می‌شویم، مفهومی ضمنی از این‌که آن چیز چیست ما را هدایت می‌کند. 🔸 ازآن‌جایی‌که ما همیشه به‌نحوی با موجودات در تعامل هستیم، دائماً درحال بکارگیری یا بهتر بگوییم به اجرا درآوردن فهم خود از وجود هستیم: "وجود، اثیری است که انسان در آن نفس می‌کشد". 🔹 تحقیق درباره وجود بسیار دشوار است نه به‌دلیل این‌که غامض و انتزاعی است، بلکه دقیقاً به این دلیل که بسیار نزدیک و همه‌جا حاضر، بسیار بسیط و واضح است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌
06 عالم طلبگی.mp3
27.26M
‌ ‌ 🎧 عالَم طلبگی 🔸 جلسه ششم (نگاهی به شخصیت مرحوم علامه طباطبایی) 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۵۵ دقیقه 🗓 ۲۹ آبان ۱۴۰۲ __________ ➕لینک جلسه قبل: eitaa.com/varastegi_ir/657 __________ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
مجله سیاست‌نامه در شمارۀ اخیر خود تصویری از رضا داوری اردکانی را روی جلد برد و با تیتر «فیلسوفِ بازن
‌ ‌ 💠 پرسش و پاسخ با استاد طاهرزاده ❓مجله سیاست‌نامه در شمارۀ اخیر خود تصویری از دکتر رضا داوری اردکانی را روی جلد برد و با تیتر «فیلسوفِ بازنده» به استقبال نود سالگی این متفکر معاصر رفت. دکتر داوری در واکنش به این مجله در یادداشت کوتاهی نوشت: «من در درون شکست نخورده‌ام، زیرا تعلقم به تفکر را حفظ کرده‌ام.» ایشان در ادامه این متن صراحتاً اعلام می‌کند که متن منتشر شده در مجلۀ سیاست‌نامه یادداشت‌های تنهایی او بوده که آن را برای چاپ و انتشار ننوشته است! متن مقاله در کانال وارستگی منتشر شده است: https://eitaa.com/varastegi_ir/691 جناب استاد اگر یادداشت را خواندید ممنون می‌شوم نظر خود را بفرمائيد. باتشکر 🔰 متن پاسخ باسمه تعالی سلام علیکم 🔹 همان‌طور که استاد فرموده‌اند یادداشت‌های تنهایی ایشان بوده حاکی از آنکه سخنان و نگاه ایشان به عالَم و آدم، بسیار بیش از آنکه مدّ نظرها است می‌توانست مفید و کارساز باشد و در دل آن یادداشت، گویا استاد از خود پرسیده باشند چرا در این مورد شکست خورده‌اند؟! و کسانی که استاد را می‌شناسند می‌دانند که این نوع سخن‌گفتن، دأب ایشان است. 🔸 ولی به نظر بنده اگر دکتر داوری فیلسوف فرهنگ و چهره ماندگار است، بیش از آنکه فیلسوف فرهنگ و چهره ماندگار باشد، فیلسوف فردای ما می‌باشد با تأثیری بسی بیشتر. زیرا در بستر انقلاب اسلامی با هویت جهانیِ این انقلاب و این‌که باید این انقلاب، سرنوشتِ بشر گرفتارشده به نژادپرستی غربی را تغییر دهد؛ این دکتر داوری است که در آن بستر برای آن‌هایی که می‌خواهند با عقل جهانی، انقلاب را بیان کنند، حرف‌ها دارد، همان‌طور که برای آنانی که امروز بنا دارند دینداری خود را به عمیق‌ترین شکل فهم کنند، نیازمند اشارات دکتر داوری می‌باشند. 🔹 به یاد آورید وقتی آن‌طور که شایسته بود جناب مارتین هایدگر را پاس نداشتند. شاگرد چینی هایدگر این‌طور می‌گوید: وقتی رفتار غیر منصفانه متفقین را با هایدگر دیدم به او گفتم:"منکیوس می‌گوید: وقتی آسمانیان اراده می‌کنند که تکلیف سختی را بر عهده کسی بگذارد، نخست قلب او را از تلخی اندوه آکنده می‌کنند، رگ و پی‌ و استخوانی‌های او را می‌پوسانند و کالبدش را به مشقت دچار می‌کنند و اعمال و آثارش را با بی‌حرمتی می‌کنند تا آنکه قلبش مهبط الهام شود و طبیعتش انگیخته گردد و نقایصش جبران شود ..... و از این همه، می‌آموزیم که حیات حقیقی از شور و اشتیاق و محنت و حرمان نشات می‌گیرد و از طرف دیگر مرگ حاصل بی‌دردی و لذت و تن آسایی است."  🔸 و بنده حقیقتاً هرچه بیشتر در جناب آقای دکتر رضا داوری تعمق و تأمّل می‌کنم، بیشتر احساس می‌نمایم که قلب او مهبط الهام فرشتگان است و می‌توان معنی حیات حقیقی را از اشارات او برگرفت و مگر می‌شود چنین مردی نسبت به غوغاسالاران، گمنام و غریب نباشد؟!!! طوبا للغربا. 🔹 دکتر داوری تلاش می‌‌کند به خوانندگانی که در آینده دارد اعلام کند که هیچ وقت «او را جدی نگرفته‌اند»؛ نه حاکمان و نه مخالفان ایشان. بنابراین هر چیزی که ممکن است مخالفانش درباره او بگویند از همین‌جا ریشه می‌گیرد که آن‌ها هیچ‌ وقت «دکتر داوری‌اردکانی فیلسوف» را نخوانده‌اند. موفق باشید... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 فلاسفه کلاسیک وجود را به‌عنوان بنیاد همه‌ی دیگر موجودات می‌فهمند و آن را به عالی‌ترین و تنها موجودی تبدیل می‌کنند که هر چیز دیگری را به وجود می‌آورد. 🔹 اما اندیشیدن به وجود به‌مثابه یک موجود خاص، حتی «موجودترین» موجود مانند خدا یا مثال افلاطونی، مرتکب یک خلط اساسیِ مقولی می‌شود که هایدگر آن را انتوتئولوژی می‌نامد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 ‌رابطه ما با علوم انسانی، رابطه مصرف‌کننده و مصرف است. علم را نمی‌شود مصرف کرد. علم را نمی‌شود به‌کار برد. 🔹 می‌توانید تعجب کنید که این‌همه دارند علم را به‌کار می‌برند. نه! علم می‌گوید که باید مرا به این صورت بکار ببرید. 🔸 این جمله را شاید شنیده باشید علم مستبدترین مستبد هاست، یعنی نمی‌شود هیج چیز را به آن تحمیل کرد، هیچ حرفی نمی‌شنود. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۲۶۱ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌