🔸 اگر عالَم اسلامی ساختید، اگر جامعه اسلامی ساختید، علم اسلامی هم دارید. نه اینکه اول علم اسلامی بسازید بعد جامعه اسلامی بسازید.
🔹 این دو اگر تقدم و تأخر نداشته باشند، همزمان با هم به وجود میآیند. یعنی [اول باید] تفکر اسلامی تجدید بشود...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۷۰۹
🔸 اگر جهان ما، همان زبان ما است. بنابراین آیا باز هم میتوان متوهمانه، زبان را صرفا ابزاری برای بیانِ نیاز ها دانست؟
🔹 هیدگر میگفت: جهان، یکی از ویژگی های ساختارهای تشکیل دهنده ی اگزیستانسیالِ دازاین است.
🔸 در بخش دیگری از هستی و زمان میگفت: زبان هم یکی دیگر از امکاناتِ وجودی یا اگزیستانسیال دازاین است.
🔹 بنابراین زبان و جهان، مقومات اصلی دازاین میباشند. اما جالب آن که زبان از جهان و دازین هم فراتر میرود.
🔸 تا جایی که زبان میشود پناه گاهِ دازاین و حتی برتر و بالاتر "خانهی وجود" و این دازاین، شبانِ آن پناهگاه !!!
🔹 "زبان، خانهی وجود است، و در پناهِ آن، آدمی سُکنی میگزیند، و متفکران شبانِ این پناهگاه اند"
🔸 و ما آن حضور را در کلمات مولایمان علی علیه السلام میتوانیم احساس کنیم، از آن جهت که آن حضرت در جهانی حاضر شدند که تا قیام قیامت حضور خود را در آن حس میکردند و ذیل او آیا این شهید مرتضی آوینی نیست که خود را در جهان انقلاب اسلامی با کلماتش حاضر کرده؟
🔹 آیا ما با چنین رویکردی با نهج البلاغه مواجه هستیم؟ مسئله قرآن که جای خود دارد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 بزرگی هایدگر در مقام فیلسوف در این است که ما را چنان از بداهتها خارج میکند که نمیتوانیم بیتفاوت از کنار او بگذریم و نسبتبه او بیموضع باشیم.
🔹 به تعبیر خود هایدگر، آنچه برای اندیشه مهم است، صرفا نو بودن مسالهاش نیست، بلکه اتفاقا مساله درصورتی مساله اصیل فلسفی است که به قدمت خود فلسفه، کهنه باشد و نو بودنش را در امکان طرح هرباره خود بیابد و اینکه مساله چنان کلی و فراگیر باشد که درعین اینکه انتزاعیترین مساله است، انضمامیترین و عینیترین نیز باشد.
🔸 بهنظرم بزرگی هایدگر در همین نکته نهفته است، خواه با نتایج و پاسخهایش موافقت داشته باشیم یا نه.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر احمد رجبی
09 عالم طلبگی.mp3
32.95M
🎧 عالَم طلبگی
🔸 جلسه نهم
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۶۷ دقیقه
🗓 ۲ بهمن ۱۴۰۲
➕لینک جلسه قبل:
eitaa.com/varastegi_ir/781
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🎧 عالَم طلبگی 🔸 جلسه نهم 🎙 حجتالاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۶۷ دقیقه 🗓 ۲ بهمن ۱۴۰۲ ➕لینک جلسه قبل:
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ در افق توحید است که جای مردم مشخص میشود.
▪️ علت تأکید بر حضور مردم.
▪️ در مدار مرسوم زندگی، وجود کسی پیدا نیست بلکه افراد به حیث تخصصشان در موقعیتها هستند.
▪️ پای توحید که به میان بیاید پای وجود به میان آمدهاست.
▪️ وجه وحدت همه ما وجود ماست نه تخصصهای ما.
▪️ با یافتن توحید در زمان، در نسبت یگانگی با مردم قرار میگیریم.
▪️ معمولاً فکر میکنیم با مردم بودن یعنی رفع گرفتاریهای آنها (مثل کار خیریهها) .
▪️ یگانگی با مردم غیر از ترحم و دلسوزی است.
▪️ ما برای خودمان «کار ویژه»ی رفع گرفتاری مردم تعریف میکنیم نه اینکه وجود آنها را ببینیم.
▪️ در توحید، احیای وجود آدمهاست.
▪️ وظیفه دینی یعنی تکلیف در افق دین، نه در افق سازمانها و...
▪️ انقلاب با «عزمی برای استقلال» پیشآمد.
▪️ دنیای امروز ما را به وهمیات دعوت میکند.
▪️ استکبار، مجال زندگی را از ما گرفته است.
▪️ دعوای ما با استکبار صرفاً بحث عقیدتی نیست.
▪️ رفتار ما باید تغییر کند یا نگاه ما؟
▪️ راز هویت یافتن و حضور در عالَم طلبگی، سلوک در تقدیر توحیدی زمانه است.
▪️ زندگی در عالَم کثرت با ما چه میکند؟
▪️ به حیث وجودی در نسبت با همهچیز قرار گرفتن در افق انقلاب اسلامی.
▪️ نگاه ما بهکار علمی در طلبگی چگونه است؟
▪️ عالِم شویم یا پژوهشگر؟
▪️ عالَم توحیدی یعنی نسبت شما با امور مختلف از ارادهی شما برنمیآید بلکه به اراده الهی است.
▪️ اراده به اراده الهی یعنی پا شدن در نسبتی که فراخوانده شدهای.
▪️ عالَم طلبگی عالَمی است که در آن بهدنبال این هستی که انتخابی «پیش» بیاید.
▪️ بزرگان حوزه، جلب نظر رحمت الهی کردهاند.
▪️ طلبگی عالَمی است که در افق توحیدی پیش میآید.
▪️ آدمها فکر میکنند اگر جای دیگری -غیر از این موقعیتی که الان هستند- رفته بودند، موفق بودند درحالیکه بحث سر جای دیگری نیست بلکه بحث سر حضور در عالَم و افق توحیدی است.
▪️ گم شدن درک توحیدی در حجاب زمانه.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 به راستی ما با چه قصدی خانه میسازیم. یعنی چه امر ما را به ساختن یک آپارتمان یا خانه سوق میدهد؟ امروز ما تابع مصلحتهای روزگار خانه میسازیم و خانه را نه امروز و نه هیچ وقت دیگر با مصلحت اندیشی نمیساختند...
🔹 پس خانه اصلا ساخته نمیشود برای سکنا و جمع شدن و تعلق... بلکه باید در بازار خرید و فروش تعین پیدا کند.
🔸 خانهای هم که در بازار خرید و فروش میشود به هیچ عالمی تعلق ندارد بلکه خانه مردمی است که سرگردان دیار غربتند.
🔹 اگر در زمان ما سازندگان و خریداران و فروشندگان خانه وضع بازار را در نظر میگیرند این گناه سازندگان این خانهها نیست و به ملاحظات خانه سازی در این روزگار ربطی ندارد بلکه به عالمی برمیگردد که زمین محل سکنی گزیدن آدمی نیست.
🔸 بیجهت هم نیست که ما در بهشت فضای مجازی بدون اینکه در زمین کاری داشته باشیم ساعتها مشغول در فضای مجازی هستیم.
🔹 در چنین عالمی است که دیگر خرید و فروش خانه یک تجارت محسوب میشود.
🔸 اگر امروز خانه، دیار کینه توزی و کدورت و جدایی آدمها از هم نباشد، خانه غربت و تنهایی است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 حمید محمدی
🔸 راحتیهای پوچ و بیثمر، این است راز نیستانگاری، راز بودنهای سرد و بیثمر به جهت فرار از رفتن که شأن حضور به سوی حقیقت است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 هر انقلابی با رؤیای عدالت به وجود میآید و برای اینکه وجهی از این رؤیا را تحقق بخشد، ناگزیر باید با توجه به شرایط و امکانها راهی را برای رسیدن به عدالت بیابد.
🔹 ماندن در رؤیای پیشاز انقلاب و تقدیس آن رؤیا و فکر و رأی و عمل خود را درست و کامل دانستن و نیندیشیدن به پرسش چه میتوان و چه باید کرد و غفلت از اینکه انقلاب به کجا میرود، ممکن است به رکود، سستی، اهمالکاری، پریشانی، پژمردگی، ناامیدی، فساد، خشونت و خدای نکرده به شکست و نابودی در تاریخ بینجامد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۷۳۰
🎙 حجتالاسلام نجات بخش:
🔸 اگر «انتظار» نباشد، آدمی هضم روزمرگی میشود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 فروید جایی گفته است تمدن غرب سه جراحت شدید بر خودشیفتگی انسان وارد کرده:
🔹 جراحتی که کوپرنيک وارد آورد و آن اینکه زمین مرکز کائنات نیست که سیاره کوچکی است رها شده در فضایی لایتناهی؛
🔸 جراحتی که داروین با فرضیه انسان (اشرف مخلوقات!) از نسل میمون است، وارد کرد؛
🔹 و جراحتی که خود فروید با توضیح اینکه سرچشمه رفتار و انتخاب انسان نه عقلانیت و آگاهی که همه چیز بر ناخودآگاه استوار است وارد آورد.
🔸 تحقیر سهگانه انسان: تحقیر کیهانشناختی، تحقیر زیستشناختی و تحقیر روانشناختی؛
🔹 شما فکر میکنید این تحقیرها و جراحتها باعث تواضع انسان مدرن شد؟ نه! خود را جای خدا نشاند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 وحید یامین پور
🔸 چون بی تعلقیم در انتظار خطری هم نیستیم. اینجا است که به استقبال هیچ چیزی نمیرویم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 حمید محمدی
🔸 چه اندازه زیباست سقوطی که ناگهان خود را در دریایی بیابیم که حاضرشدن در تسبیحی است شناور.
«من چه غم دارم که ویرانی بُوَد
زیر ویران، گنجِ سلطانی بُود»
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 ما از صفویه به بعد وارد یک شرایط تاریخی شدیم که مجال تفکر نبود. ما در صفویه به تمدن رسیدیم. وقتی ما به تمدن میرسیم دیگر پرسشی بوجود نمیآید. چون تقریبا همه چیز مشخص و روشن است و مجالی برای تفکر بوجود نمیآید
🔹 و این جا چون با یک بیپرسشی مواجه میشویم، ضعفها دیگر خودش را نشان نمیدهد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
🔸 وقتی انسان متوجه باشد افقی در مقابلش گشوده شده است، تازه این اولِ ماجرا خواهد بود زیرا باید «رفتن» را تمرین کند. و اینجا است که مییابد پاهایش چه اندازه سنگین است...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 من در دفاع از فلسفه کاری که توانستم، کردم؛ اما غلبه با کسانی بود که به جای فلسفه، حرفهای عادی و مشهور پیش آوردند و در این میدان بود که من شکست خوردم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔸 عدهای منطق و اصول فلسفه یونان را گیرند و خواهند که با متن این اصول، یونانیت را با استدلال کنار زنند.
🔹 اینها متکلمینی مثل اشعریاند، ولی باز هم گرفتارند و غربزدههای غیر مضاعف سلبیاند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 سید احمد فردید
🔸 ما انقلاب اسلامی را به عنوان رویدادی تاریخی که ریشه در گذشتهای اصیل برای حضور در آیندهای بزرگ دارد، درک نمینماییم.
🔹 کافی است شکستهای همهجانبه جبهه استکبار را در نسبت با انقلاب اسلامی «فهم» کنیم تا امیدواریهای بزرگِ رهبری را دریابیم. دشمنی که همه حیلههای شیطانی اش را به کار گرفت، ولی در نهایتِ یأس و ناامیدی است.
🔸 حال مائیم و حضور در آغازی که همهچیز و بهخصوص انسان، در حالِ برگشت به حقیقیترین معنای خود است. و لازمه این نحوه حضور، همان درک تاریخی است از رخدادی به نام انقلاب اسلامی و حضور در افق نگاه رهبری که معنای بودنِ امروزین ما را به ما برمیگرداند تا از چنگال نیهیلیسم دوران آزاد شویم...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 تاریخی فکر نکردن دو وجه بسیار کلی دارد و در هر دو وجه به هر حال تاریخ و تاریخی بودن امور انکار میشود:
🔹 یک صورت آن قائل بودن به امر ورای تاریخ و تعیینکنندۀ حوادث و پیشامدهاست.
🔸 صورت دیگرش، اصالت دادن به پیشرفت تاریخ با سیر معین و تفسیر تحول آن بر مبنای تأثیر اشیا و امور در یکدیگر و دخالت سیاستها از طریق طرح برنامهها و اجرای آنهاست.
🔹 این صورت اخیر در زمان ما بیشتر شایع است و حتی کسانی که در اعتقاداتشان همه کارها را در ید قدرت الهی میدانند، به اصل پیشرفت انسان و جامعه انسانی و به دخالت و تأثیر عوامل اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی قائلند و برنامهریزی برای پیشرفت را هم لازم یا لااقل مؤثر در سیر تاریخ میدانند.
🔸 برای هر دو گروه که چندان از هم دور نیستند، درک تاریخ و تاریخی فکر کردن بسیار دشوار است و شاید به همین جهت باشد که به جای سعی در درک معنی تاریخی بودن و چون و چرا کردن در آن، شیوه دشمنی درپیش میگیرند و حکم به طرد آن میکنند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔸 ...تفکر دیر زمانی است که ماهی افتاده در خشکی و خاک است...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📚 کتاب هایدگر و گشایش راه تفکر آینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📍 صفحه ۲۹
🔸 بحث در این نیست که عارف برای ما برنامه اجتماعی _اقتصادی و برنامه توسعه تدوین کند.
🔹 عارف میتواند مربی خرد مردم باشد و خانه عقل آنها را که ممکن است در حال فروریختن باشد مستحکم کند و پشتوانه فکری آنها باشد.
🔸 اگر ما از این مدد عرفان بهرمند شویم میتوانیم فرزند زمان خویش باشیم و مسائل را به درستی بشناسیم.
🔹 البته میتوانیم فکر کنیم که عالم کنونی عالم عرفان نیست و ربطی به عرفان ندارد.
🔸 اگر حتی باید از نظام کنونی عالم خارج شویم و زبان حالمان این است که "ربنا اخرجنا من هذه القریه الظالم اهلها" چگونه میتوان از عالمی که ظلم بر آن حاکم است خارج شد؟
🔹 کار را نباید سهل انگاشت که با ظلم نمیتوان به مقابله ظلم رفت. با ولایت به معنی حقیقی لفظ میتوان راه دشوار خروج از قریه ظالم را آغاز کرد.
🔸 ما نباید بنا را بر این بگذاریم که همه چیز عالم کنونی بد است، عالم کنونی چیزهای خوبی هم دارد که در عوالم گذشته نبوده است. این عالم اگر بهترین عوالم نباشد، اما چیزهای بسیار خوب دارد.
🔹 سراسر بخشش جانان طریق لطف و احسان بود/ اگر تسبیح میفرمود، اگر زنار میآورد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔸 جناب ویکتورهوگو از طرفی ظلمات زمانه خود را در نظام بوروکراتیک جهان مدرن مینمایاند
🔹 و از طرف دیگر با هنرمندی تمام متذکر میشود چگونه میتوان متوجه ابعاد متعالی انسانِ جدید شد.
🔸 چگونه میشود از یک دزد خطرناک به نام ژانوالژان یک انسان بزرگ متولد کرد؟ درک جهان جدید با نگاه ویکتوهوگو بسیار مهم است...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
📚 انجمن مطالعات غربشناسی بنیادی (قم)
🔸ایتا: eitaa.com/west_studies
🔹تلگرام: t.me/west_studies
🔸 به ظاهر حرف میزنیم اما بیزبانیم...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 زبان وقتی زبان منطق و ریاضی باشد، نسبت ها هم نسبت منطق و ریاضی است و به همین جهت می توان گفت بشر امروز، بیزبان شده...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
👆🏻 دو برش کوتاه از جلسات کتاب "در انتظار زبانی در وصف انقلاب اسلامی" حجتالاسلام نجات بخش
دانلود جلسات: https://soha-sima.ir/3426