eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
198 عکس
49 ویدیو
17 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است) برچسب‌ها: عرفان | فلسفه | آوینی | انقلاب اسلامی | هایدگر | نیچه | گادامر | فردید | داوری اردکانی | فوکو | کانت | هگل | دکارت | هرمنوتیک | ملاصدرا
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ 🔸 برای ما طرح پرسش و تحقیق در نسبت با غرب متجدد، یک ضرورت است. این ضرورت چیست و ما چه نیازی داریم که تجدد را بشناسیم؟ 🔹 از چندین قرن پیش، آثار صنعتی و تولیدی و فرهنگی تجدد، ابتدا در صورت سلاح گرم و کالاهای مصرفی و سپس به‌تدریج به‌عنوان آرا و نظرها و حتی در مواردی به‌عنوان اصول و احکام شبه اعتقادی، به ما رسید و بعضی قواعد و احکام در میان ما، احیاناً صورت مسلمات پیدا کرده‌است. 🔸 امروز همه مردم جهان، با اصول و قواعد و رسوم غربی و شیوه زندگی جدید عمر می‌گذرانند. نظر در این‌جا صرفاً به فکر و فلسفه و علم نیست. 🔹 مردم جهان بیرون از جغرافیای تجدد، در نشست‌وبرخاست و خریدوفروش و رفت‌وآمد و به‌طورکلی در گذران زندگی، فرنگی‌مآب شده‌اند و این فرنگی‌مآب شدن، اختصاص به گروه خاص ندارد و از این حیث، پیر و جوان، زن و مرد، دانا و نادان، متدین و لاابالی به دین و حتی شهری و روستا دایی با هم تفاوت چندانی ندارند. 🔸 این فرنگی‌مآب شدن، به‌خصوص در ابتدا، از روی اختیار و با آگاهی نبوده و به‌تدریج و خودبه‌خود صورت‌گرفته است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 بلای بی‌تاریخی و جهان بی‌آینده ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 🔖 صفحه ۵۳ ‌
‌ ‌ 🔸 آن کس که خود را از انقلاب اسلامی جدا کرده، نمی‌تواند در حضوری قرار گیرد که با «انتظار» پیش می‌آید و عملاً این افراد درکی از «اسم الله» ندارند تا بخواهند از اجمال آن اسم به سوی تفصیل آن در خود سیر کنند 🔹 و کسی که درکی تاریخی از حضور «الله» ولو به اجمال ندارد، عملاً از خودش که به عنوان خلیفۀ الله حامل اسم «الله» است؛ ندارد. و این اصل و اساس نیهیلیسم است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌
اللهم صل على سيدنا محمد و آل محمد و ادفع عنّا البلاء المبرم من السماء انك على كل شيء قدير
شهادتت مبارک...
هرچه صدا کردیم: "ابراهیم!" اسم تو حتی برنگشت از کوه آنقدر روحت بی‌قراری کرد جسم تو حتی برنگشت از کوه اردیبهشت اردی‌جهنم شد هر صفحه‌ی تقویم را سوزاند این بار آتش سرد شد اما وقتی که ابراهیم را سوزاند گشتیم دنبال پر و بالت گفتند دیگر وا نخواهد شد جز بالگرد سوخته چیزی پیدا نشد، پیدا نخواهد شد چشم انتظار دیدنت گشتند حتی شهیدان خدایی هم آن سو بهشتی بی‌قرار تو آن سوتر انگاری رجایی هم این ملت دردآشنا، دیروز در شادی و غم انتخابت کرد ای انتخاب مردم ایران! حالا خدا هم انتخابت کرد 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 رضا یزدانی
راهی که شهید آیت‌الله رئیسی رفت.mp3
21.26M
‌ ‌ 🎧 راهی که آیت‌الله رئیسی رفت... 🎙 گفتگو دوستان مجموعه فرهنگی سُها با حضور حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۴۲ دقیقه 🗓 ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🎧 راهی که آیت‌الله رئیسی رفت... 🎙 گفتگو دوستان مجموعه فرهنگی سُها با حضور حجت‌الاسلام نجات بخش
‌ ‌ 🔸 سید ابراهیم راه غربت را پیمود تا به رسید. جایی که جز محرمانِ سر را به آن راهی نیست. 🔹 راه غربت را یکه و تنها چون بردارش قاسم، تنها با چشم دوختن به افق وسیع و روشنِ هستی بخش پیمود تا ستاره‌ای شود در دنیای سرد و خزان زده. 🔸 ابراهیم راه اخوت و برادری را می‌پیمود و خوب می‌دانست که کینه توزی و طلب کاری با عزم انسان‌ها برای رسیدن به موقعیت ابراهیم چه می‌کند. 🔹 او چون رود جاری بود به سمت اقیانوس هستی و اینچنین بود که گرفتار هیچ مانع و سنگی نمی‌شد و با لطافت هر چه تمام می‌گذشت. 🔸 ابراهیم وجود خود را خالص کرده بود و چشمان خود را زلال. در مسیر چشم و گوشی پیدا کرده بود برای دیدن آنچه که چشم‌های نابینا و گوش‌های سنگین نمی‌شنود. 🔹 پس ای دل، اگر او لکنت داشت در بیان عظمت راهی که طی کرد، اکنون نطقش باز شده است، بشنو... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 امروز می‌توانیم ببینیم که آیت‌الله رئیسی هم مانند حاج‌قاسم زیارت می‌کرد. این چه راهیست که حتی اگر کنار این آدم‌ها باشیم نمی‌فهمیم چکار دارند می‌کنند. 🔹 اینقدر این‌ها سبک می‌روند و می‌آیند که با خودت می‌گویی چگونه حاج‌قاسم تنها رفت بغداد؟... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ✍🏻 برداشتی از جلسه «راهی که آیت‌الله رئیسی رفت...» ‌ ‌ ..................................................
‌ ‌ 🔸 در فهم‌ رایج، اگر منِ انقلابی شکست بخورم، انقلاب شکست خورده است اما آیا می‌توانیم در نسبت با انقلاب، به‌گونه‌ای حاضر بشویم که بودنِ وسیع‌تری را احساس بکنیم بطوری‌که آنجایی که شکست خوردیم، انقلاب پیروز شود؟ 🔹 آقای رئیسی، می‌توانست در قوه‌قضائیه بماند و به اوضاع موجود، منتقد باشد اما با حضور در عرصه ریاست‌ جمهوری شکست را پذیرفت و بار مسئولیت را به دوش گرفت. 🔸 او به فکر آینده‌ای بود که سیاست از فروبستگی نجات پیدا کند و آدم‌هایی بیایند که ولو با آمدن‌شان، اعتبار ایشان هم خدشه‌دار شود ولی مسئولیت‌شان را در کشور بپذیرند و به پای آن ایستادگی کنند... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ✍🏻 برداشتی از جلسه «راهی که آیت‌الله رئیسی رفت...» ‌ ‌ ..................................................
‌ ‌ 🔸 در مناسبات «قدرت» از نظر رقیب، رفتار یک سیاستمدار پیش‌بینی پذیر است‌ و رقیب وقتی آینده‌ای را برای رئیسی می‌بیند یک برنامه‌ چندساله برای تاثیرگذاری بر اطرافیان او می‌ریزد... 🔹 اما اکنون چه می‌کند حالا که هم رئیسی هست و هم‌ رئیسی نیست؟ این چه صفحه‌ای بود که مسیر فتح را باز کرد؟ 🔸 آیا ما در نسبت با اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌توانیم چنین نسبتی را پیدا کنیم؟ 🔹 این جاست که راه فتح و گشایش آینده برای ما هم هست... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ✍🏻 برداشتی از جلسه «راهی که آیت‌الله رئیسی رفت...» ‌ ‌ ..................................................
‌ ‌ 🔸 همه ما از جمله آنان که به‌اصطلاح تفکر حرفه‌ی آن‌هاست، اغلب کمابیش دچار فقر تفکریم. 🔹 همه ما بسی سهل انگارانه فاقد تفکریم. بی‌فکری، میهمانی نهانی است که در جهان امروز همه جا در آمد و شد است. زیرا امروز ما هر چیز را به سریع‌ترین و ارزان‌ترین طریق فرا می‌گیریم، تنها برای‌آن‌که به‌سرعت آن را فرا خاموش کنیم. 🔸 بدین‌سان گردهمایی از پس گردهمایی برپا می‌شوند و رسوم یادبود هر دم افزون‌تر از پیش در تفکر فقیر و فقیرتر می‌شوند. یادواره و بی‌فکری پهلو به پهلوی یکدیگر برپا می‌شوند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ✍🏻 مارتین هایدگر ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 حضور سیاسی آیت‌الله رئیسی در ایران به نحوی بود که از پیش‌بینی پذیری خارج شد و راهی را پیمود که در تصاحب و تسلط و پیش‌بینی قرار نگیرد. 🔹 او فرصت‌ها را به نحوی دیگر پیدا کرد و لکنت ایشان به‌دلیل راهی بود که گشوده شد و نمی‌دانست چگونه بیان کند، 🔸 وقتی به وجود آقای رئیسی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که چگونه می‌شود در یک وسعتی بود اما در غربت... چگونه می‌شود در پی‌غلبه نبود ولی احساس یک وسعت تاریخی داشت. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ✍🏻 برداشتی از جلسه «راهی که آیت‌الله رئیسی رفت...» ‌ ‌ ..................................................