هرچه صدا کردیم: "ابراهیم!"
اسم تو حتی برنگشت از کوه
آنقدر روحت بیقراری کرد
جسم تو حتی برنگشت از کوه
اردیبهشت اردیجهنم شد
هر صفحهی تقویم را سوزاند
این بار آتش سرد شد اما
وقتی که ابراهیم را سوزاند
گشتیم دنبال پر و بالت
گفتند دیگر وا نخواهد شد
جز بالگرد سوخته چیزی
پیدا نشد، پیدا نخواهد شد
چشم انتظار دیدنت گشتند
حتی شهیدان خدایی هم
آن سو بهشتی بیقرار تو
آن سوتر انگاری رجایی هم
این ملت دردآشنا، دیروز
در شادی و غم انتخابت کرد
ای انتخاب مردم ایران!
حالا خدا هم انتخابت کرد
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 رضا یزدانی
#شهید_خدمت
راهی که شهید آیتالله رئیسی رفت.mp3
21.26M
🎧 راهی که آیتالله رئیسی رفت...
🎙 گفتگو دوستان مجموعه فرهنگی سُها با حضور حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۴۲ دقیقه
🗓 ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#شهید_جمهور #شهید_خدمت #آیت_الله_رئیسی #شهادت #راز_امام_رضا
๛ وارستگی ๛
🎧 راهی که آیتالله رئیسی رفت... 🎙 گفتگو دوستان مجموعه فرهنگی سُها با حضور حجتالاسلام نجات بخش
🔸 سید ابراهیم راه غربت را پیمود تا به #موقعیت_ابراهیم رسید. جایی که جز محرمانِ سر را به آن راهی نیست.
🔹 راه غربت را یکه و تنها چون بردارش قاسم، تنها با چشم دوختن به افق وسیع و روشنِ هستی بخش پیمود تا ستارهای شود در دنیای سرد و خزان زده.
🔸 ابراهیم راه اخوت و برادری را میپیمود و خوب میدانست که کینه توزی و طلب کاری با عزم انسانها برای رسیدن به موقعیت ابراهیم چه میکند.
🔹 او چون رود جاری بود به سمت اقیانوس هستی و اینچنین بود که گرفتار هیچ مانع و سنگی نمیشد و با لطافت هر چه تمام میگذشت.
🔸 ابراهیم وجود خود را خالص کرده بود و چشمان خود را زلال. در مسیر چشم و گوشی پیدا کرده بود برای دیدن آنچه که چشمهای نابینا و گوشهای سنگین نمیشنود.
🔹 پس ای دل، اگر او لکنت داشت در بیان عظمت راهی که طی کرد، اکنون نطقش باز شده است، بشنو...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 امروز میتوانیم ببینیم که آیتالله رئیسی هم مانند حاجقاسم زیارت میکرد. این چه راهیست که حتی اگر کنار این آدمها باشیم نمیفهمیم چکار دارند میکنند.
🔹 اینقدر اینها سبک میروند و میآیند که با خودت میگویی چگونه حاجقاسم تنها رفت بغداد؟...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسه «راهی که آیتالله رئیسی رفت...»
..................................................
#شهید_خدمت #آیت_الله_رئیسی #رئیسی #شهید_رئیسی #شهید_جمهور
🔸 در فهم رایج، اگر منِ انقلابی شکست بخورم، انقلاب شکست خورده است اما آیا میتوانیم در نسبت با انقلاب، بهگونهای حاضر بشویم که بودنِ وسیعتری را احساس بکنیم بطوریکه آنجایی که شکست خوردیم، انقلاب پیروز شود؟
🔹 آقای رئیسی، میتوانست در قوهقضائیه بماند و به اوضاع موجود، منتقد باشد اما با حضور در عرصه ریاست جمهوری شکست را پذیرفت و بار مسئولیت را به دوش گرفت.
🔸 او به فکر آیندهای بود که سیاست از فروبستگی نجات پیدا کند و آدمهایی بیایند که ولو با آمدنشان، اعتبار ایشان هم خدشهدار شود ولی مسئولیتشان را در کشور بپذیرند و به پای آن ایستادگی کنند...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسه «راهی که آیتالله رئیسی رفت...»
..................................................
#شهید_خدمت #آیت_الله_رئیسی #رئیسی #شهید_رئیسی #شهید_جمهور
🔸 در مناسبات «قدرت» از نظر رقیب، رفتار یک سیاستمدار پیشبینی پذیر است و رقیب وقتی آیندهای را برای رئیسی میبیند یک برنامه چندساله برای تاثیرگذاری بر اطرافیان او میریزد...
🔹 اما اکنون چه میکند حالا که هم رئیسی هست و هم رئیسی نیست؟ این چه صفحهای بود که مسیر فتح را باز کرد؟
🔸 آیا ما در نسبت با اهلبیت علیهمالسلام میتوانیم چنین نسبتی را پیدا کنیم؟
🔹 این جاست که راه فتح و گشایش آینده برای ما هم هست...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسه «راهی که آیتالله رئیسی رفت...»
..................................................
#شهید_خدمت #آیت_الله_رئیسی #رئیسی #شهید_رئیسی #شهید_جمهور
🔸 همه ما از جمله آنان که بهاصطلاح تفکر حرفهی آنهاست، اغلب کمابیش دچار فقر تفکریم.
🔹 همه ما بسی سهل انگارانه فاقد تفکریم. بیفکری، میهمانی نهانی است که در جهان امروز همه جا در آمد و شد است. زیرا امروز ما هر چیز را به سریعترین و ارزانترین طریق فرا میگیریم، تنها برایآنکه بهسرعت آن را فرا خاموش کنیم.
🔸 بدینسان گردهمایی از پس گردهمایی برپا میشوند و رسوم یادبود هر دم افزونتر از پیش در تفکر فقیر و فقیرتر میشوند. یادواره و بیفکری پهلو به پهلوی یکدیگر برپا میشوند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 مارتین هایدگر
🔸 حضور سیاسی آیتالله رئیسی در ایران به نحوی بود که از پیشبینی پذیری خارج شد و راهی را پیمود که در تصاحب و تسلط و پیشبینی قرار نگیرد.
🔹 او فرصتها را به نحوی دیگر پیدا کرد و لکنت ایشان بهدلیل راهی بود که گشوده شد و نمیدانست چگونه بیان کند،
🔸 وقتی به وجود آقای رئیسی نگاه میکنیم میبینیم که چگونه میشود در یک وسعتی بود اما در غربت... چگونه میشود در پیغلبه نبود ولی احساس یک وسعت تاریخی داشت.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسه «راهی که آیتالله رئیسی رفت...»
..................................................
#شهید_خدمت #آیت_الله_رئیسی #رئیسی #شهید_رئیسی #شهید_جمهور
🔸 تاریخی که تاریخ آزادی بوده یا بههرحال با احساس آزادی و تمنای بسط آن پدید آمدهاست، اکنون از قهر و خشونت پر شده و هر روز بندهای تازهای بر دستوپای بشر نهاده میشود.
🔹 اینکه میگویند سوژه مرده است، به این معنا نیست که دیگر داعیه من و ما وجود ندارد. با مرگ سوژه، آزادی و قدرت خود بنیادی که ساکنان جهان متجدد به آن رسیده بود اند، ازدسترفته است و دیگر آن من که میاندیشد و عمل میکند و با فکر و عمل، هستی خود را به اثبات میرساند، وجود ندارد.
🔸 منهای این زمان با خود بیگانهاند و نمیاندیشند، اما بسیار حرف میزنند و حرفهای خود را از جنس دانایی میانگارند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۵۰
🔸 مرگ چیزی نیست که پساز گذشت مدتی از زمان، عارض وجود و زندگی شود. این نحوه تلقی از مرگ در حقیقت عین غفلت است
🔹 و البته بشر به این غفلت نیاز دارد و حتی مقتضای ذات و وجود اوست. البته تصور نباید کرد که هایدگر مبشر مرگ اندیشی است و توصیه گریز از این غفلت میکند و ما را به پیروی از خود میخواند.
🔸 آنچه او در این باب میگوید این است که تاریخ بشر بدون مرگ آگاهی که منفک که از تفکر حقیقی نیست متحقق نمیشود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 بُرشی از گعده مباحثه انجمن غربشناسی قم مورخ ۱۶ اردیبهشت۱۴۰۳
💠 #فراسوی_ایمان_و_کفر
▪️ (قسمت ۱۳)
🔸 چنانکه هایدگر میگوید، تفکری که در اینجا مورد نیاز است، یعنی تفکری که بر متافیزیک غلبه میکند، بالا رفتن و صعود از متافیزیک نیست، بلکه "به عقب گام برداشتنی است که انسان را در قرب آنچه نزدیکترین است ساکن میکند... برون ایستایی انسان... تفکر در مسیر نزول به فقر ذاتی و مشروط خود است".
🔹 «چرا اصلاً هستنده هست، و نه نیستی؟» این پرسش به شیوه متافیزیکی دربارهی یک بنیاد نمیپرسد که بهموجب آن ما ایمن بشویم. درعوض هدف این پرسش از بین بردن خصلت بداهت موجودات است که توسط پرسش راهنمای متافیزیک -یعنی موجود چیست؟- فرض شدهاست.
🔸 موجودات پساز طرح این پرسش شروع به نوسان کردن میان دو امکان نهایی وجود و عدم میکنند. به موجب این امر موجودات در خود پرسشبرانگیز و شایسته پرسش میشوند.
🔹 ما دیگر نمیتوانیم خود را بهطور کامل متعلق به چنین موجوداتی بدانیم و خود را بر حسب آنها درج کنیم، بلکه ما خودمان نیز زیر سؤال میرویم و دازاین ما در وضعیتی نوسانی معلق میماند.
🔸 به عبارت دیگر پرسش این است که چرا موجودات در نگاه ما اولویت و تقدم و دعوی هر «هست»یای را دارند، و چگونه آن چیز (چیزی که یک موجود نیست) یعنی وجود، که بهعنوان نیستی درک شدهاست، در غفلت و فراموشی باقی میماند.
🔹 پرسش بنیادی متافیزیک، در باب ذات متافیزیک میپرسد و خواهان پرسش از پرسش از موجود است. پرسش بنیادی، امکان یک بنیاد برای موجودات را میگشاید که خود یک موجود نیست بلکه مغاکی بیبنیاد است، نیستی ای که با نظر به ذات، هستی است (چراکه وجود خود را چونان چیز-نبودن میهستد).
🔸 این پرسش با چنین کاری پایانی برای متافیزیک قرار میدهد، آنهم با نشاندادن بیهودگی جستوجوی بنیاد نهادن دازاین در چیزی، خواه در موجودات یا در خودش.
🔹 این پرسش اطمینان به خود دازاین را هم از بین میبرد، تا آنجا که نیستی (وجود) که تثبیت میشود امری در اختیار دازاین و متعلق به او نیست.
🔸 پس ما در اینجا با پرسش بنیادی متافیزیک، تلاقی مضامین گوناگونی را در اندیشهی هایدگر میبینیم: متافیزیک (افلاطونگرایی) که با مرگ خدا اعلام شدهاست، زیر سؤال میرود. وجود بهعنوان امری که در متافیزیک فراموش شد، اما بااینحال در آن به عنوان امر فراموششده آشکار شدهاست، مورد پرسش قرار میگیرد.
🔹 انسان (واپسین انسان یا داسمن) زیر سوال میرود، تا آنجا که نیستیِ آشکار شده در ترس آگاهی و بودن به سوی مرگ، توانایی شخص را برای کنترل چیزها با اثبات بنیاد یا پایهای برای آن، تضعیف میکند و انسان را به یادآوری مکان و جایگاه او یعنی ذات او که امری تاریخی است هدایت میکند.
ادامه دارد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 خود این تصور که یک ملاک مطلق (منطق) برای بررسی اندیشه وجود دارد، اگر عین سوبژکتیویته نباشد حتما مؤدی به آن می شود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 برداشتی از درسگفتار «هایدگر و گشایش راه تفکر آینده»
🔸 هایدگر میگوید نیستانگاری، امری است تاریخی و تنها راه نجات بشر امروز، فهماندن نیهیلیسم به اوست.
🔹 بشر در حال نابودکردن خویش است و علّتش هم حسّ بیفروغی اوست.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 تجدد عین دگرگون ساختن و دگرگون شدن آدمی و جهان است...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۳۸
🔸 همه مردم جهان در سراسر روی زمین تفوق تجدد را پذیرفتهاند و زندگی خود را با پیروی از آن میگذرانند.
🔹 البته وجوهی از فرهنگهای ملی و حزبی و منطقهای و دینی هم در جایجای جهان وجود دارند اما این فرهنگها گرچه آدابورسوم دائم و ثابت مردمان هستند، در نظام زندگی و گذران امورشان چندان اثر ندارند و اثری که گاهی برای آنها قائلاند، اثر معنوی است نه اینکه با آن مسئلهای حل و مشکل رفع شود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۳۳
🔸 آیا جوانانی که در جهان گشوده خود، دیروزِ دینداری ما را تجربه کردهاند و نمیتوانند آن باشند و امروز و فردای بشر مدرن را نیز تجربه کردهاند و میفهمند باز خود را در آنچه نیستند مییابند؛ جز به پسفردایی که همان پریروز است نظر دارند؟ پریروزِ درک هستی خود در تاریخ توحیدی.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 بشر موجودی است که تعلق به مرگ دارد و مرگ در تمام شئون و اطوار زندگی او حاضر است.
🔹 انسان عین مرگ است و اگر عدم مأخوذ در ذات او نبود، آزادی هممعنا نداشت.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 بُرشی از گعده مباحثه انجمن غربشناسی قم مورخ ۱۶ اردیبهشت۱۴۰۳
🔸 همیشه بیرون از مرز زندگی هستیم، هر چقدر میدَویم و مقدمات زندگی را فراهم میکنیم، انگار مرزِ زندگی عقبتر میرود و ما هیچگاه واردِ خود زندگی نمیشویم...
🔹 خیال میکنیم یک سری چیزها اگر فراهم شوند زندگی آغاز میشود، اما مشکل اینست که خود مائیم که حاضر نیستیم و آغاز نشدهایم…
🔸 این خود «انسان» است که بیمعنی شده، حاضر نیست و نقشی ندارد؛ ولی خیال میکند چیزی دیگر گم شده و هر روز گمشده را چیزی تخیل میکند و به فکر مهیاکردنش میافتد…
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 محمد مهدی نادری
🔸 چه اندازه زیباست اگر انسان با هزاران حاجت نظر به توحید و رحمت بیکرانه حضرت حق بکند و در آنجا به نوعی از استغناء و بینیازی نایل گردد که صدها برابر بالاتر از برآوردهشدنِ آن حوائج است.
🔹 این است معجزه توحید و استقرار در قلمرو رحمت الهی، که به تعبیر صدرالمتألهین همان روبهروشدن با نور «وجود» است امری که در جهان غربی به تعبیر هایدگر مورد غفلت قرار گرفته و در نتیجه جهان مدرن نیازهای انسان را زیاد کرد
🔸 و انقلاب اسلامی با افقی که مقابل انسان میگشاید بنا دارد سرنوشت انسان را از این نوع تنگناها تغییر دهد. به جمله مبارک مولایمان علی «علیهالسلام» نظر کنید که میفرمایند: «استغناؤک عن الشَّیء خَیر من استغنائک به»، اینکه از چیزی بینیاز بشوید بهتر از آن است که با آن چیز بینیاز بشوید.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 این جهان، جهان سست و بی وقتی است. در این جهان یقه هم را گرفتن، یک امر انتزاعی است.
🔹 ما نیاز به عالم دیگری داریم. در حقیقت ما در عالم انقلابی و اخوت ایمانی، میتوانیم یک راهی را بسازیم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسه نظم در زمانه ما
🔸 فلسفه از حکم هیچ حاکمی متابعت نمیکند و تابع سلیقهها و میلهای شخصی فیلسوف نیز نیست، بلکه فیلسوف در اختیار تفکرش قرار میگیرد و چه بسا که فلسفه، او را در عمل و زندگی شخصی به اشتباه بیندازد؛ یعنی حکم فلسفه را بر مواردی اطلاق کند که قابل اطلاق نباشد؛
🔹 چنانکه افلاطون در ابتدا ندانست که نمیتواند در سیراکوس، مدینه عدل بسازد و هیدگر در ابتدا اشتباه کرد که ناسیونال سوسیالیسم را مقدمه گشایشی تازه در تاریخ انگاشت و... اما این هر دو بهزودی پی بردند که حوادث را چنانکه باید بهدرستی درک نکرده بودند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 یادداشت "من شکست خوردهام و این شکست را میپذیرم"
🔸 اگر ما بیخردی اینجهان را نتوانیم متوجه شویم و اینکه اینجهان چه جهانی است، ممکن است حتی اتفاقات خوب را به بهانههای این بینظمی کنار بگذاریم...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسه نظم در زمانه ما
🔸 فلسفۀ هر فیلسوف ضرورتاً ربطی به اشتباه و خطایی که او در زندگی خصوصی و در عمل اجتماعی سیاسی مرتکب شده است، ندارد و آرا و آثار فیلسوف را نباید بر اساس اشتباهی که کرده است، تفسیر کرد.
🔹 مفسرانی که فلسفه را با امور هر روزی سیاست میسنجند، فیلسوف نیستند. هیچ فیلسوفی فلسفه فیلسوف دیگر را با خطاها و اشتباهها و به طور کلی با رفتار و زندگی خصوصی اش درنمیآمیزد، حتی اگر میان این دو به طور کلی تناسبی نیز بیاید.
🔸 آنان که حاصل و نتیجه فلسفه فیلسوف را خطای احتمالی او در زندگی میدانند، بیشتر اهل کینتوزی، هیاهو و جدال و نزاعاند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 یادداشت "من شکست خوردهام و این شکست را میپذیرم"
🔸 برای مردم شهر اغلب عجیب است که یک نفر، تک و تنها برای چنین مدت طولانی و ملال آوری میان کوهها و بین روستاییها به سر برد اما اسم این تنهایی نیست؛ خلوت است.
🔹 در کلان شهرها میشود از هر جای دیگری تنها بود اما هیچوقت نمیشود احساس خلوت کرد. قدرت عجیب و خصلت اصیل خلوت گزینی، در جداکردنمان از جمع نیست بلکه در فرافکندن کل وجودمان به گسترهی نزدیک حضور اشیاست...!
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 مارتین هایدگر