🔸 تامس مور خزانهدار انگلیس و رئیس دیوان کشور بود. میبایست به طلاق شاه حکم بدهد. برایاینکه شاه میخواست زن دیگری بگیرد. هر چه فشار آوردند، گفت من خلاف دستور کلیسا عمل نمیکنم و بالاخره او را کشتند.
🔹 شاید شنیده باشید فیلمی برایش ساختند بهنام مردی برای تمام فصول، این تامس مور است. این آقا یک کتابی دارد بهنام یوتوپیا.
🔸 یوتوپیا، طرح جامعه جدید، نزدیک به جامعه ماست. هیچ اثری از دین در آن نیست. هیچ جایی از دین در آن نمیبینید.
🔹 برای من امر فوقالعاده عجیبی است. آدمی که جان بر سر دین میگذارد، آدمی که شهید کلیساست، طرح جامعه جدید که مطرح میکند، به کتاب یوتوپیا مراجعه کنید، حرفی از دین نمیزند.
🔸 کتاب یوتوپیا یکی از خواندنی ترین کتابهایی است که برای شناخت عالم جدید باید آن را خوانده باشید.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۷۲۷
خاطرهای از مرحوم آیةالله سید احمد نجفی
📿 در مشکلات مملکت با این تسبیح، به سجّاده پناه میبرم...
📍 چندین سال پیش خدمت رهبر معظم انقلاب تسبیح تربتی را هدیه دادم.
ایشان فرمودند: چه وقت مناسبی آوردید!
تسبیحی را که آقا سید محمد حسین طهرانی (علامه طهرانی) به من هدیه داده بودند تا در مشکلات مملکت با این تسبیح به سجاده پناه ببرم.
آنقدر با آن ذکر گفتم که اخیراً سائیده شده و دانه هایش از بین رفته بود...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
▫️آیت الله سید احمد نجفی
🔸 هایدگر ثابت میکند انسان میتواند از مرتبه موجود انگاری نسبتبه وجود موجودات با احوال قلبی که گهگاه به او دست میدهد تعالی پیدا کند.
🔹 دو گونه حال وجود دارد که هایدگر بهتفصیل از آن سخن میگوید: اول حال هیبت که موضوع اصلی کتاب "متافیزیک چیست؟" است و دوم حال حیرت که موضوع اصلی کتاب "فلسفه چیست؟" است.
🔸 نخستین حالی که بر انسان وارد میشود هیبت است زیرا با چنین حالی است که انسان از غفلت تام و تمام نسبتبه وجود خارج میشود و پساز آن است که حال حیرت دست میدهد و بهدنبال آن تفکر فلسفی آغاز میشود.
🔹 این هر دو حال همانند یکدیگرند و تفاوت آنها در این است که در اولی "عدم" سبب هیبت است و در دومی وجود مایه حیرت.
🔸 به عبارت دیگر، عدم هیبت انگیز است و وجود حیرتانگیز. هیبت تجربهای انکشافی است که در آن آدمی جمیع موجودات را بر بنیاد عدم استوار میبیند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 فقط بهدلیل تجلی "عدم" در بنیان هستی آدمی است که فقر تام و تمام موجودات بر ما پدیدار میشود.
🔹 و تنها هنگامیکه فقر موجودات بهطور کامل بر ما آشکار شود، بیدار میشویم و به حیرت فرومیرویم.
🔸 و تنها بهدلیل حیرت، یعنی انکشاف عدم است که "چرا" بر زبان ما جاری میشود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 مارتین هایدگر
🔸 "عدم در وجود عین وجود، وجود در عدم عین عدم"
✍🏻 بخش از مکاتبات عبدالرحمن اسفراینی با علاءالدوله سمنانی، انتشارات انستیتو ایران و فرانسه، چاپ اول، ۱۳۵۱، صفحه ۵۷
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 غرض هایدگر این است که اِعمال نظریهی علیت در باب تمام موجودات مورد تجدیدنظر فکری قرار گیرد.
🔹 او بر این نکته اصرار میورزد که جستن یک علت برای تمامی موجودات آنچنان که گویی همه یک شی اند و معلولهایی شبیه یکدیگرند، کار غلطی است.
🔸 او "چرا"ی ناشی از پرسش بنیادی خود را با "عدم" پاسخ نمیگوید بلکه اصرار دارد آنقدر بیجواب بماند تا حیرت و هیبت بر ما مستولی شود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 در این زمانه که زمانه عسرت است و روحیه نیستانگاری تقدیرِ این زمانه است باید بتوانیم اولاً: آن را درک کنیم و نادیدهاش نگیریم
🔹 و ثانیاً: متوجه راهی باشیم که در افق توحیدیِ انقلاب اسلامی به سوی ما گشوده است تا حرارت حضور در چنین افقی، آرامآرام به سوی ما آید.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 چگونه است که در همهجا موجودات تقدم پیدا کردهاند و بر هر "هست" و "است"ای دعوی نهادهاند، درصورتیکه آنچه از سنخ موجود نیست عدم پنداشته شده و حال آنکه اوست که حقیقت وجود است و از آن غفلت شده.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 مارتین هایدگر
🔸 یکی از خصوصیات بشر جدید اگر نخواهد خود را فریب دهد درک «نیستانگاری» است که گاه و بیگاه به سراغ انسان میآید.
🔹 حال میماند که عبور از آن را در خود چگونه جستجو کنیم و اینجا است که باید هرکس راههای متفاوت را در خود تجربه کند که نمونهاش حضور اربعینی بود،
🔸 یا حضور در «زبان» آنگاه که خانه وجود باشد و تجلی وجود خود انسان را به میان آورد مانند شعر.
🔹 و یا حضور در هنر، آنطور که شهید آوینی متوجه بسیاری از ابعاد نیستانگاری شد
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 پرسش از چیستی یا چرایی "عدم"، امر مورد سؤال را به ضد خود بدل میکند. اینگونه سؤال کردن، حجاب کشیدن بر متعلق سؤال است.
🔹 بنابراین هر پاسخی به این سوال از همان ابتدا غیرممکن است. زیرا چنین سؤالی منتهی به این خواهد شد که عدم این یا آن و یا فلان "است".
🔸 پرسش کردن و پاسخ دادن به اینکه "عدم" چیست هر دو بالسویه بیمعنا هستند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 مارتین هایدگر
🔸 فیلسوفان بهطرزی پرهیزکارانه مدعی جستجوی حقیقت هستند و بر این باورند که تا حدودی در کشف حقایق ابدی اشیاء موفق بودهاند.
🔹 اما نیچه برخلاف آنان معتقد است که فلاسفه از ابزار و راه و روش کسب حقیقت غافل بودهاند. آنان مدعی کشف حقیقت هستند اما درواقع حقیقت را از پیش خود جعل میکنند. فلسفه هرگز حقیقت را کشف نکرده بلکه آن را از پیش خود خلق کردهاست و جز این کار دیگری نمیتوانسته بکند زیرا همیشه این هوس جبارانه بر او غالب بودهاست.
🔸 نیچه دعوی عینیت از جانب مابعدالطبیعه را بیاعتبار میداند ما هرگز اشیاء را فیحدذاته و چنانکه هستند نمیشناسیم، بلکه آنها را به رأی خود تفسیر میکنیم.
🔹 از نظر نیچه انسان اقدام به جعل حقایقی میکند که هیچیک از آنها فیالواقع ابدی نیست. هرگز هیچ حقیقت عینی یا هیچ حقیقت ضروری وجود ندارد. حقیقت جز توهمی بیش نیست. همچنانکه دانش فیزیک و شیمی چیزی جز تفاسیر ما از اشیاء برمبنای ساختههای نظری نیست، فلسفه هم ساخته ای است که ما براساس آن جهان و خودمان را تفسیر میکنیم.
🔸 در هیچیک از این سه شعبه علمی که نام بردیم نمیتوان مدعی دانشی شد که حاصل شناخت اشیاء چنانکه هستند، باشد.
🔹 هایدگر معتقد است که در نیچه نهتنها اراده به سوی حقیقت در خدمت اراده به سوی حیات است، بلکه اراده به سوی حیات نیز سرانجام در خدمت اراده به سوی قدرت است. بهاینترتیب آرزوی انسان برای قدرت، اساسیترین محرک و انگیزه اوست. از آنجا که قدرت، محرک حیات و باعث بر جستجوی حقیقت است درنتیجه حقیقت مابعدالطبیعی مظهر اراده به سوی قدرت خواهد بود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی