eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
177 عکس
45 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ 🔸 هایدگر در طی فعالیت طولانی خود بارها و بارها پرسشی را مطرح می‌کند: پرسش از وجود. 🔹 او معتقد است که همه فیلسوفان بزرگ با وجود تفاوت‌های آشکار در واقع با این موضوع سروکار دارند، البته به شیوه‌هایی گوناگون. 🔸 گرچه تحقیق درباره‌ی وجود ممکن است موضوعی کاملاً انتزاعی و غامض به‌نظر برسد، هایدگر آن را اساسی‌ترین و درعین‌حال انضمامی ترین پرسش می‌داند. 🔹 ما همواره در همه فعالیت‌های خود از فهمی ضمنی و سربسته از وجود بهره می‌بریم. هر بار که به طریقی با چیزی مواجه می‌شویم، مفهومی ضمنی از این‌که آن چیز چیست ما را هدایت می‌کند. 🔸 ازآن‌جایی‌که ما همیشه به‌نحوی با موجودات در تعامل هستیم، دائماً درحال بکارگیری یا بهتر بگوییم به اجرا درآوردن فهم خود از وجود هستیم: "وجود، اثیری است که انسان در آن نفس می‌کشد". 🔹 تحقیق درباره وجود بسیار دشوار است نه به‌دلیل این‌که غامض و انتزاعی است، بلکه دقیقاً به این دلیل که بسیار نزدیک و همه‌جا حاضر، بسیار بسیط و واضح است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌
06 عالم طلبگی.mp3
27.26M
‌ ‌ 🎧 عالَم طلبگی 🔸 جلسه ششم (نگاهی به شخصیت مرحوم علامه طباطبایی) 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۵۵ دقیقه 🗓 ۲۹ آبان ۱۴۰۲ __________ ➕لینک جلسه قبل: eitaa.com/varastegi_ir/657 __________ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
مجله سیاست‌نامه در شمارۀ اخیر خود تصویری از رضا داوری اردکانی را روی جلد برد و با تیتر «فیلسوفِ بازن
‌ ‌ 💠 پرسش و پاسخ با استاد طاهرزاده ❓مجله سیاست‌نامه در شمارۀ اخیر خود تصویری از دکتر رضا داوری اردکانی را روی جلد برد و با تیتر «فیلسوفِ بازنده» به استقبال نود سالگی این متفکر معاصر رفت. دکتر داوری در واکنش به این مجله در یادداشت کوتاهی نوشت: «من در درون شکست نخورده‌ام، زیرا تعلقم به تفکر را حفظ کرده‌ام.» ایشان در ادامه این متن صراحتاً اعلام می‌کند که متن منتشر شده در مجلۀ سیاست‌نامه یادداشت‌های تنهایی او بوده که آن را برای چاپ و انتشار ننوشته است! متن مقاله در کانال وارستگی منتشر شده است: https://eitaa.com/varastegi_ir/691 جناب استاد اگر یادداشت را خواندید ممنون می‌شوم نظر خود را بفرمائيد. باتشکر 🔰 متن پاسخ باسمه تعالی سلام علیکم 🔹 همان‌طور که استاد فرموده‌اند یادداشت‌های تنهایی ایشان بوده حاکی از آنکه سخنان و نگاه ایشان به عالَم و آدم، بسیار بیش از آنکه مدّ نظرها است می‌توانست مفید و کارساز باشد و در دل آن یادداشت، گویا استاد از خود پرسیده باشند چرا در این مورد شکست خورده‌اند؟! و کسانی که استاد را می‌شناسند می‌دانند که این نوع سخن‌گفتن، دأب ایشان است. 🔸 ولی به نظر بنده اگر دکتر داوری فیلسوف فرهنگ و چهره ماندگار است، بیش از آنکه فیلسوف فرهنگ و چهره ماندگار باشد، فیلسوف فردای ما می‌باشد با تأثیری بسی بیشتر. زیرا در بستر انقلاب اسلامی با هویت جهانیِ این انقلاب و این‌که باید این انقلاب، سرنوشتِ بشر گرفتارشده به نژادپرستی غربی را تغییر دهد؛ این دکتر داوری است که در آن بستر برای آن‌هایی که می‌خواهند با عقل جهانی، انقلاب را بیان کنند، حرف‌ها دارد، همان‌طور که برای آنانی که امروز بنا دارند دینداری خود را به عمیق‌ترین شکل فهم کنند، نیازمند اشارات دکتر داوری می‌باشند. 🔹 به یاد آورید وقتی آن‌طور که شایسته بود جناب مارتین هایدگر را پاس نداشتند. شاگرد چینی هایدگر این‌طور می‌گوید: وقتی رفتار غیر منصفانه متفقین را با هایدگر دیدم به او گفتم:"منکیوس می‌گوید: وقتی آسمانیان اراده می‌کنند که تکلیف سختی را بر عهده کسی بگذارد، نخست قلب او را از تلخی اندوه آکنده می‌کنند، رگ و پی‌ و استخوانی‌های او را می‌پوسانند و کالبدش را به مشقت دچار می‌کنند و اعمال و آثارش را با بی‌حرمتی می‌کنند تا آنکه قلبش مهبط الهام شود و طبیعتش انگیخته گردد و نقایصش جبران شود ..... و از این همه، می‌آموزیم که حیات حقیقی از شور و اشتیاق و محنت و حرمان نشات می‌گیرد و از طرف دیگر مرگ حاصل بی‌دردی و لذت و تن آسایی است."  🔸 و بنده حقیقتاً هرچه بیشتر در جناب آقای دکتر رضا داوری تعمق و تأمّل می‌کنم، بیشتر احساس می‌نمایم که قلب او مهبط الهام فرشتگان است و می‌توان معنی حیات حقیقی را از اشارات او برگرفت و مگر می‌شود چنین مردی نسبت به غوغاسالاران، گمنام و غریب نباشد؟!!! طوبا للغربا. 🔹 دکتر داوری تلاش می‌‌کند به خوانندگانی که در آینده دارد اعلام کند که هیچ وقت «او را جدی نگرفته‌اند»؛ نه حاکمان و نه مخالفان ایشان. بنابراین هر چیزی که ممکن است مخالفانش درباره او بگویند از همین‌جا ریشه می‌گیرد که آن‌ها هیچ‌ وقت «دکتر داوری‌اردکانی فیلسوف» را نخوانده‌اند. موفق باشید... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 فلاسفه کلاسیک وجود را به‌عنوان بنیاد همه‌ی دیگر موجودات می‌فهمند و آن را به عالی‌ترین و تنها موجودی تبدیل می‌کنند که هر چیز دیگری را به وجود می‌آورد. 🔹 اما اندیشیدن به وجود به‌مثابه یک موجود خاص، حتی «موجودترین» موجود مانند خدا یا مثال افلاطونی، مرتکب یک خلط اساسیِ مقولی می‌شود که هایدگر آن را انتوتئولوژی می‌نامد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 ‌رابطه ما با علوم انسانی، رابطه مصرف‌کننده و مصرف است. علم را نمی‌شود مصرف کرد. علم را نمی‌شود به‌کار برد. 🔹 می‌توانید تعجب کنید که این‌همه دارند علم را به‌کار می‌برند. نه! علم می‌گوید که باید مرا به این صورت بکار ببرید. 🔸 این جمله را شاید شنیده باشید علم مستبدترین مستبد هاست، یعنی نمی‌شود هیج چیز را به آن تحمیل کرد، هیچ حرفی نمی‌شنود. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۲۶۱ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌
‌ ‌ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 فردید ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
مجله سیاست‌نامه در شمارۀ اخیر خود تصویری از رضا داوری اردکانی را روی جلد برد و با تیتر «فیلسوفِ بازن
‌ ‌ 🔸 بعضی از اهل فضل اشاره مرا به شکست، شکست شخصی پنداشته‌اند. مراد من از شکست، شکست شخصی نیست، به سیاست هم ربطی ندارد. 🔹 کسی که بیش از ۶۰ سال قلم زده و خود و آثارش مورد لطف و احسان و توجه بسياری از اهل فرهنگ و دانش بوده است، توقع تایید ندارد و حتی از شنیدن ناسزا نیز آزرده نمی‌شود، بلکه نظر به فقدان نقد و بحث و نظر دارد. 🔸 نکته‌ای از تاریخ فلسفه بگویم؛ انسان جدید که از دوران رنسانس بوجود آمد و در طرح «من فکر می‌کنم» دکارت به عنوان دائر مدار وجود و علم و عمل تعین یافت، دیگر وجود ندارد. 🔹 او از ابتدای قرن بیستم در شعر و هنر و پدیدارشناسی به پایان عمر خود نزدیک شد و در فلسفه معاصر نیز فیلسوفانی از مرگ انسان سخن گفتند. اکنون دیگر سوژه انسانی دائر مدار امور نیست. 🔸 وقتی می‌نوشتم «من شکست خورده‌ام» به امور جزئی و شخصی فکر نمی‌کردم، بلکه نظرم به غربت فلسفه و جدایی علم از عمل، و گسترش برهوتی بود که ریشه خرد و دانایی را از زمین می‌کند و تخم زشتی و پلشتی می‌کارد. 🔹 آیا هنوز می‌توان به آزادی از این وضع امیدوار بود؟ من ناامید نیستم. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
ندای بی‌صدای غزه.mp3
39.47M
‌ ‌ 🎧 ندای بی‌صدای غزه 🎙 حجج اسلام نجات بخش و متقی؛ آقایان کرمانی و سیدرسول فاطمی ⏱ زمان: ۶۳ دقیقه 🗓 ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
شب‌های قدر غزه.mp3
48.67M
‌ ‌ 🎧 شب‌های قدر غزه 🎙 حجج اسلام نجات بخش و متقی؛ آقایان کرمانی و سیدرسول فاطمی ⏱ زمان: ۷۹ دقیقه 🗓 ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
فیلسوف فردا (1).mp3
42.12M
‌ ‌ 🎧 فیلسوف فردا 🎙 گفتگو درباره یادداشت دکتر داوری اردکانی با عنوان: من شکست خورده‌ام و شکست را می‌پذیرم (eitaa.com/varastegi_ir/691) ⏱ زمان: ۱۱۴ دقیقه 🗓 ۲ آذر ماه ۱۴۰۲ 📍 سرای هنر و اندیشه اصفهان 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔸 یادداشت "من شکست خورده‌ام و این شکست را می‌پذیرم" ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ▪️ بخش دوم 🔺 @varaste
من شکست خورده ام و این شکست را می پذیرم (varastegi_ir) 3.pdf
345.6K
‌ ‌ 🔸 یادداشت "من شکست خورده‌ام و این شکست را می‌پذیرم" ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ▪️ بخش سوم 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
نور غزه در تاریکی زمانه.mp3
34.94M
‌ ‌ 🎧 نور غزه در تاریکی زمانه 🎙 آقایان کرمانی، سیدرسول فاطمی و سعید صاعدی ⏱ زمان: ۵۶ دقیقه 🗓 ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_irوارَستِگی
هدایت شده از سید رسول فاطمی
بگو که غزه، کربلا چه شد.mp3
5.48M
🎧 بگو که غزه، کربلا چه شد... 🎙 سیدرسول فاطمی (بخشی از جلسه "نور غزه در تاریکی زمانه") ⏱ زمان: ۹ دقیقه 🗓 ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 ما اروپایی شدن جهان را درک نمی‌کنیم زیرا به هر ملت و مذهبی تعلق داشته باشیم و حتی اگر در دشمنی با غرب بکوشیم، در دل‌وجان، اروپا را مرتبه کامل علم و عقل در تاریخ می‌دانیم و دنبال یافتن موانع یا مقصرهایی هستیم که ما را از رسیدن به مرتبه اروپا و آمریکا بازداشته‌اند. 🔹 جهان غیرغربی، به‌خصوص در دوران جهانی شدن آثار و ظواهر تجدد، دیگر راهی به سرچشمه‌ی خرد غربی ندارد و بهره‌اش از تجدد جز مشارکت در مصرف اشیاء و کالاها و رویه‌های جهان توسعه‌یافته نیست و ناگزیر باید به‌صورت انتزاعی خرد غربی اکتفا کند. 🔸 بیشتر بحث و گفتگوی فلسفی و ایدئولوژیک، که در همه‌جا می‌توان یافت، جلوه نظری این خرد انتزاعی است. این خرد انتزاعی به‌جای ره‌آموزی ممکن است مجال طرح مسائل تاریخی را تنگ کند و موجب شود اقوام توسعه نیافته به‌جای اندیشیدن به آینده و جستجوی راه زندگی، دل خود را به مطالب غالباً خطابی فلسفی و ایدئولوژیک خشک کنند. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 مقدمه بر کتاب زبان خانه وجود 🔖 صفحه ۷ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 سید احمد فردید: غرب‌زدگی یعنی رفتن در ۱۵۰۰ سال تاریخ که آل احمد نیز غرب‌زده بود و این داستان باقی است تا امام زمان بیاید و ما منتظر او هستیم. همیشه چنین بوده که آماده‌گر حقیقت محمدی باشیم. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌
شاعرانه سکنی گزیدن.mp3
35.01M
‌ ‌ 🎧 شاعرانه سکنی گزیدن 🎙حجت‌الاسلام نجات بخش 📍اردوی تشکیلاتی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان، مشهد مقدس 🔹ما متوجه نشدیم مسئله انسان معاصر چیست؟ با جمع های مذهبی در این سال ها هر وقت از این مسئله بگویید که شاعرانه سکنی گزیدن مطرح است و این را درک کنیم، می گویند این حرف فیلسوف هاست و برای خودشان یه گوشه این حرف ها را زدند و ما مشکلات کشور را داریم. 🔸 در دنیای امروز اگر متوجه داستان نشویم، انسانی که در معرض پوچی و هیچ شدن است را با دلسوزی های بیجا، در مسیری قرار می دهیم که در نهایت راه جریان سرمایه داری باز می شود. در نهایت تسلط شرکت های چند ملیتی را باز می کنیم، و انسان ها را زیر همین مناسبات نابود و پوچ می کنیم و فردا با نیت خیرخواهی راه تسلط شرکت های چند ملیتی بر مردم باز می شود. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌
گمشده ما در غزه.mp3
30.41M
‌ ‌ 🎧 گمشده ما در غزه 🎙 آقایان مرکزی، انصاری، سلطانی، نجات بخش، کرمانی ⏱ زمان: ۴۹ دقیقه 🗓 ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
خطر روزمرگی در نسبت با غزه.mp3
26.36M
‌ ‌ 🎧 خطر روزمرگی در نسبت با غزه 🎙 آقایان نجات بخش، متقی، کرمانی ⏱ زمان: ۵۳ دقیقه 🗓 ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
‌ ‌ 🔸 متافیزیک، وجود را از این‌جهت بررسی می‌کند که ببیند این وجود چگونه تعیُّن بخش موجود بما هو موجود است. اما مسئله وجود به‌کلی چیزی دیگر است. 🔹 این مسأله در باب وجود به این جهت که تعین بخش موجود بما هو موجود است تحقیق نمی‌کند، بلکه در وجود از آن جهت که وجود است پژوهش می‌کند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 مارتین هایدگر ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 اگر انسان از خود نمرد، سقط می‌کند، باید بمیرد به موت اختیاری و به وقت اصیل زنده شود. 🔹 عرفا و حکمت عقلی حتی اگر با علم حصول باشد باید ما را در راه معنا انس به حضور برد و تا آخرین مرتبه انس که مرگ آگاهی است. 🔸 هایدگر می‌گوید: محبت مردن است و زنده شدن. انسان مرگ آگاه جوانمرد و شجاع است. انسان فراری از مرگ مثل اسرائیل ناجوانمرد است. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ✍🏻 سید احمد فردید ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 دین مشتمل بر معرفت است، اما این معرفت از سنخ شناسایی علمی نیست. 🔹 به‌عبارت‌دیگر اعتقاد را نمی‌توان به اجزایی تحلیل کرد که جزء اصلی در آن‌ها حکم علمی باشد، زیرا اگر حکم علمی سنجش بی‌طرفانه اشیایی باشد که در برابر ما و در حیطه قدرت و تصرف ما قرار می‌گیرند، اعتقاد عین تعلق و تسلیم و خضوع و طاعت است. 🔸 علاوه‌بر این علم با روش حاصل می‌شود اما دین احوال است و اگر اقوال و اعمال هم دارد، آن‌هم ثمره احوال است و با ملاک روش علمی سنجیده نمی‌شود. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 نامه فرهنگ، بهار ۱۳۷۳ 🔖 صفحه ۷ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 متأسفانه فلسفه اسلامی بخصوص در اسلوب صدرایی، صرفاً به موضوعی خواندنی تبدیل شده است تا بخوانیم و بدانیم، نه آن‌که با نگاه صدرایی به انسان و به سیاست متوجه توحیدی شویم که امام خمینی «رضوان الله‌ تعالی علیه» در آن وارد شدند تا در نتیجه مبنای علوم انسانی و حتی علوم تکنیکیِ ما، اصالت وجود باشد به جای داده‌هایی که فلسفه کانت و هگل به میان آوردند که در جای خود قابل تأمّل است ولی برجستگی اصالت وجودی که صدارا مدّ نظر می‌آورد، چیز دیگری است. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌ ‌ ‌