eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.3هزار دنبال‌کننده
206 عکس
50 ویدیو
17 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است) برچسب‌ها: عرفان | فلسفه | آوینی | انقلاب اسلامی | هایدگر | نیچه | گادامر | فردید | داوری اردکانی | فوکو | کانت | هگل | دکارت | هرمنوتیک | ملاصدرا
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ 💠 شماره ۲ [جلسات گفتگو] 🔻 سال ۱۳۹۵: ▪️ دریغ است ایران که ویران شود (4 جلسه): https://soha-sima.ir/3449 🔻 سال ۱۳۹۷: ▪️ ناگفته های جنگ: https://soha-sima.ir/3509 🔻 سال ۱۳۹۹: ▪️ مینوتار جهانی (20 جلسه): https://soha-sima.ir/3530 ▪️ کرونا بلای طبیعی یا تاریخی (2 جلسه): https://soha-sima.ir/3535 🔻 سال ۱۴۰۰: ▪️ نقد فرهنگ توسعه نیافتگی (۳۹ جلسه): https://soha-sima.ir/3544 ▪️ درباره کتاب بنیان های حکمت حضور در جهانی میان دو جهان (24 جلسه): https://soha-sima.ir/3540 ▪️ سیر تجدد و علم جدید در ایران (6 جلسه): https://soha-sima.ir/3555 ▪️ علم در دهه های اخیر (2 جلسه): https://soha-sima.ir/3559 ▪️ زنده باد جهاد (4 جلسه): https://soha-sima.ir/3563 ▪️ راه قدس از کربلا می گذرد (2 جلسه): https://soha-sima.ir/3571 🔻 سال ۱۴۰۱: ▪️ مبانی حکمی اقتصاد و معیشت (4 جلسه): https://soha-sima.ir/3623 ▪️ سه قدم از معلمی (5 جلسه): https://soha-sima.ir/3609 ▪️ عدالت و دانش بنیان (6 جلسه): https://soha-sima.ir/3614 ▪️ قصه شعر (52 جلسه): https://soha-sima.ir/3618 ▪️ مقتل ارشاد شیخ مفید (12 جلسه): https://soha-sima.ir/3626 ▪️ گرافیک به مثابه کارگردانی (8 جلسه): https://soha-sima.ir/3632 ▪️ یوم الفصل سوره مرسلات (18 جلسه): https://soha-sima.ir/3635 ▪️ گلستان خوانی (۶۷ جلسه): https://soha-sima.ir/2590 ▪️ در چه وضعی به سر می بریم (34 جلسه): https://soha-sima.ir/3162 ▪️ بازخوانی مساله تربیت و فعالیت فرهنگی/ محفل مرشد (81 جلسه): https://soha-sima.ir/3426 ▪️ آزادی قانون سازمان (۱۰ جلسه): https://soha-sima.ir/3600 ▪️ روایت مهندسی و جهاد (۷ جلسه): https://soha-sima.ir/3604 🔻 سال ۱۴۰۲: ▪️ دیدار آوینی (3 جلسه): https://soha-sima.ir/3680 ▪️ مقتل امام حسین علامه عسکری (12 جلسه): https://soha-sima.ir/3726 ▪️ فتح خون (موکب کربلا): https://soha-sima.ir/3702 ▪️ شاهنامه خوانی (۲۶ جلسه): https://soha-sima.ir/2707 ▪️ آخرین دوران رنج؛ مساله نیهیلیسم و خودآگاهی به حوالت تاریخی عصر جدید (۶ جلسه): https://soha-sima.ir/30 ▪️ عالم طلبگی (10 جلسه): https://soha-sima.ir/3095 ▪️ اخلاق در زندگی کنونی (24 جلسه): https://soha-sima.ir/2544 ▪️ شب های غزه (41 جلسه): https://soha-sima.ir/3318 ▪️ همپای صاعقه (22 جلسه): https://soha-sima.ir/3321 ▪️ فیلسوف فردا (5 جلسه): https://soha-sima.ir/3329 ▪️ تفکر گمشده تشکل های دانشجویی: https://soha-sima.ir/3786 ▪️ جایگاه مجلس شورای اسلامی(11 جلسه): https://soha-sima.ir/3655 ▪️ قرآن عزیز (4 جلسه): https://soha-sima.ir/3712 ▪️ قصه داستان (6 جلسه): https://soha-sima.ir/3716 ▪️ نیست انگاری و شعر معاصر (17 جلسه): https://soha-sima.ir/3735 ▪️ کربلا و رازی که شهدا متوجه آن بودند (15 جلسه): https://soha-sima.ir/3742 ▪️ مروری بر جلسات انقلاب اسلامی، انتظار، وارستگی (۲ جلسه): https://soha-sima.ir/3723 ▪️ گفتمان پیشرفت (4 جلسه): https://soha-sima.ir/3745 🔻 سال ۱۴۰۳: ▪️ یوم الفصل سوره نبا: https://soha-sima.ir/3750 ▪️ تاملی بر مساله اقتصاد: https://soha-sima.ir/3768 ادامه دارد... ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 💠 #فهرست شماره ۲ [جلسات گفتگو] 🔻 سال ۱۳۹۵: ▪️ دریغ است ایران که ویران شود (4 جلسه): https://so
‌ ‌ 💠 شماره ۳ [تک جلسه‌ای‌ها] بخش اول 🔻 سال ۱۳۹۵ ▪️ گفتگو با آیت الله حائری شیرازی/ در باب بایسته های اندیشیدن به وسعت مردم https://soha-sima.ir/3491 ▪️ گفتگو با آیت الله قائم مقامی/ ضرورت توجه به مبانی دین و سنت و تجربه آزاداندیشی https://soha-sima.ir/3488 🔻 سال ۱۳۹۶ ▪️ گفتگو با دکتر اعوانی/ حکمت اسلامی گمشده جهان امروز https://soha-sima.ir/3494 ▪️ سخنرانی دکتر صافیان در همایش مرحوم عباس معارف https://soha-sima.ir/3497 🔻 سال ۱۳۹۷ ▪️ گفتگو با دکتر چاوشی/ شرایط امکان گفتگوی حقیقی بین متفکران https://soha-sima.ir/3504 ▪️ گفتگو با دکتر حکمت/ مواجهه ما با فلسفه اسلامی https://soha-sima.ir/3507 🔻 سال ۱۴۰۰ ▪️ روز امامت امت https://soha-sima.ir/3584 ▪️ ایران، مسائل و مشکلاتش https://soha-sima.ir/3576 ▪️ در طلب فرهنگ https://soha-sima.ir/3580 ▪️ گفتگو پیرامون دیدار رهبری با تولیدکنندگان https://soha-sima.ir/3593 ▪️ گفتگو درباره فیلم منصور https://soha-sima.ir/3590 ▪️ گفتگو به بهانه روز مهندس https://soha-sima.ir/3587 🔻 سال ۱۴۰۱ ▪️ تولید دانش بنیان (اردوگاه درچه): https://soha-sima.ir/3809 ▪️ انسان خلیفه الله بر زمین (اقتصاد دانش بنیان): https://soha-sima.ir/3814 ▪️ اقتصاد دانش بنیان اقتصاد آینده: https://soha-sima.ir/3811 ▪️ با علوم انسانی در تاسیس شرکت های دانش بنیان https://soha-sima.ir/3817 ▪️ خاستگاه مساله خصوصی سازی چیست؟ https://soha-sima.ir/3822 ▪️ دانش بنیان با حفظ عالم صفا و رفاقت و صداقت نوجوانی https://soha-sima.ir/3826 ▪️ دانش بنیان، صبر استقامت و برادری https://soha-sima.ir/3829 ▪️ جایگاه علم و فلسفه در دنیای امروز https://soha-sima.ir/3832 ▪️ سنگر مهم کار، سنگر حفظ هویت https://soha-sima.ir/3835 ▪️ شرایط انتقال تکنولوژی در ایران https://soha-sima.ir/3838 ▪️ ایجاد گروه های مقاومت اقتصادی در منطقه https://soha-sima.ir/3841 ▪️ جلسه مهندس نجات بخش با اهالی کرمان https://soha-sima.ir/3845 ▪️ نظری به اقتصاد دانش بنیان در عالم طلبگی https://soha-sima.ir/3849 ▪️ نگاه با صفا و زلال به انسان ها، راه پیشرفت و آبادانی https://soha-sima.ir/3852 ▪️ وقتی راه گشوده شود https://soha-sima.ir/3855 ▪️ چه نیاز به قصه؟ چه نیاز به روایت؟ https://soha-sima.ir/3858 ▪️ برپا شدن عالم در جهان امروز (پیرامون مستند بانوی مبارز) https://soha-sima.ir/3863 ▪️ تاملی در بی عالمی بشر در جهان امروز https://soha-sima.ir/3866 ▪️ حجاب و آزادی https://soha-sima.ir/3869 ▪️ حماسه امام سجاد علیه السلام https://soha-sima.ir/3873 ▪️ درک شب قدر، راز و رمز بقا و ادامه حرکت https://soha-sima.ir/3877 ▪️ عزای زبان (گفتگو با یاد شاعر مردم، هوشنگ ابتهاج) https://soha-sima.ir/3880 ▪️ گسست تاریخی و بحران خرد https://soha-sima.ir/3884 ▪️ مروری بر سخنان نوروزی رهبر انقلاب (1401) https://soha-sima.ir/3887 ▪️ مروری بر دیدار رهبر انقلاب با نمایندگان مجلس شورای اسلامی https://soha-sima.ir/3890 ▪️ نسبت فلسفه و علم؛ جایگاه علم در جهان امروز https://soha-sima.ir/3894 ▪️ نگاهی پدیدارشناسانه به مقاومت https://soha-sima.ir/3897 ▪️ کار، عامل بسط انسانیت انسان https://soha-sima.ir/3900 ▪️ گفتگو با محوریت بیانات امام خمینی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه https://soha-sima.ir/3903 ▪️ گفتگو با محوریت بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان https://soha-sima.ir/3907 ▪️ گفتگو با محوریت بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارآفرینان https://soha-sima.ir/3910 ▪️ گفتگو درباره فیلم موقعیت مهدی https://soha-sima.ir/3913 ▪️گفتگو درباره پویش سلام فرمانده https://soha-sima.ir/3916 ▪️گفتگو؛ مسیر عقلانیت و خرد https://soha-sima.ir/3919 ادامه دارد... ‌ ‌ ‌ ‌
هر که او از هم‌زبانی شد جدا بی زبان شد گرچه دارد صد نوا مولانا @varastegi_ir
‌ ‌ 🔸 هنرِ محاکاتِ طبیعت به معنی روگرفت طبیعت نیست. پس نسبت هنر با حقیقت چیست؟ کار هنرمند چیست؟ آیا او می خواهد تصویر چیزی را که تجسم و تحقق دارد نشان دهد؟ 🔹 من به چیزی که آن نگارگر مغربی به بورکهارت گفت کاری ندارم. هنر چیزی را طلب می‌کند که چیزها با آن "چیز" می‌شوند، با آن دوام پیدا می‌کنند، "تحقق" پیدا می‌کنند. 🔸 ببینید، حقیقت، امر تحقق یافته است، حقیقت تحقق پیدا می‌کند. تحقق و حقیقت از یک ریشه‌اند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 🔸 حاج قاسم برای ما بیشتر یک پرسش است تا یک جواب... اگر حاج قاسم را صرفا مرد عمل بدانیم، خوب همه به نوعی می‌گویند ما در حدی که می‌توانیم عمل می‌کنیم، مگر کسی الان می‌خواهد عمل نکند؟... 🔹 اگر بحث عمل است، پس ما که عبادتمان را می‌کنیم و وارد جامعه می‌شویم، چرا حاج قاسم نیستیم؟... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 برداشتی از جلسه عجز و ناارادگی در سلوک ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 باید مراقب باشیم عمل بی‌نتیجه انجام ندهیم چون برایمان گرفتاری دارد. 🔹 اینکه می‌گویید چگونه می‌توانیم بفهمیم که عمل‌مان نتیجه بخش است؟ من می‌گویم این نیاز به تغییر نگاه دارد که ما خود را در نتیجه پیدا کنیم و در ثمر احساس کنیم... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 برداشتی از جلسه عجز و ناارادگی در سلوک ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 اگر ما در ایده‌آل‌ترین شرایط ممکن باشیم ولی حس کنیم بی‌ثمریم، شاید دیگر هیچ کاری نتوانیم انجام بدهیم چون احساس بی‌ثمری در ما غلبه کرده... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 برداشتی از جلسه عجز و ناارادگی در سلوک ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 «انتظار» غیور است و از انسان‌هایی که در عالم سود و زیان گرفتار شده و از «انتظار» در طلب متاعی هستند، انتقام می‌گیرد... 🔹 وقتی با انتظار نسبت وجودی نداشته باشی، تو را در چرخ دنده‌های مناسبات عالم هضم و نرم می‌کند. آری انتظار غیور است مگر می‌تواند کسی را در ساحت خود تحمل کند که آن را به سلطه و تصرف خود در آورد؟... 🔸 پس در چه نسبتی با انتظار قرار بگیریم که یارای غربت و پذیرای ما در عسرت زمانه باشد؟... آری چه خوب گفت آن حکیم خردمند که در انتظار چیزی باش که باید بیاید... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 یکوقت ما در انتظار گشایشی هستیم تا بتوانیم حرکت کنیم، [در مقابل] یکوقت می‌گوییم هرکاری که توانستیم انجام می‌دهیم درعین اینکه امیدی هم به آن کار نداریم و این حاصل پوچی (نیهیلیسم) دوران است... 🔹 مثلا من به نماز خود امیدی ندارم اما روزی هزار رکعت نماز می‌خوانم، این‌جا ما هرچقدر بیشتر می‌خوانیم، خسته‌تر و فرسوده‌تر می‌شویم و عجز در برابر خدا این‌جا بوجود نمی‌آید... 🔸 مثل اینکه وقتی در مهمانی از ما پذیرایی می‌کنند، در یک نسبتی حاضر شویم که صاحبخانه از ما پذیرایی کند اما یکوقت ما به جای اینکه در انتظار باشیم که چیزی برایمان بیاید، همینجور داریم در خانه می‌چرخیم... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 برداشتی از جلسه عجز و ناارادگی در سلوک ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 💠 ▪️ (قسمت ۱) 🔸 امروز وضع تفکر دینی چگونه است؟ برای برخی با اطمینانی که نسبت‌به نبوغ و خلاقیت علم و تکنولوژی مدرن دارند، این پرسش عجیب است: در این روزگار چه نیازی به تفکر دینی و سخن گفتن از خدا ایمان و باور، مناسک و سنت داریم؟ عقلانیت «خود تصحیح کننده»ی تفکر علمی مدرن، برای نیازهای ما بیش‌ازحد کافی به‌نظر می‌رسد. 🔹 ما چه نیازی به خدا داریم، اگر بتوانیم خودمان خدا باشیم یا خدای خودمان را بسازیم (مثلاً رایانه)، و از این طریق بتوانیم در میانه‌ی تابش خیره‌کننده عقلانی علم و تکنولوژی، خرسند باشیم؟ 🔸 شاید «نیازی» وجود نداشته باشد، حداقل آن‌طور که علم «نیاز» را تعریف می‌کند. 🔹 برخی ممکن است این مسئله ما را عجیب بیابند، و بگویند آیا نمی‌بایست صرفاً به اطراف خود نگاه کنیم تا ببینیم که دین در حال رشد است و مناسک دینی پرحرارت برگزار می‌شود؟ 🔸 در پاسخ باید گفت آیا ما در تمام این موارد به‌جای جان بخشی و احیا از طریق تفکر، بیشتر شاهد نوستالژی و واکنش از روی درماندگی نیستیم؟ 🔹 در واقع به‌نظر می‌رسد در تمام این نمونه‌های «سرزندگی و نشاط» دینی، نوعی انکار اساسی در رابطه با وضعیت امور وجود دارد... 🔸 انکار اساسی تغییراتی که زمان، تاریخ و علم در زندگی ما پدید آورده‌اند، تغییراتی که به‌جای تأکید خیره سرانه و نامتقاعدکننده بر شیوه‌ی بودن امور در گذشته، محتاج شیوه‌های جدیدی از تفکر هستند. ادامه دارد... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 💠 #فراسوی_ایمان_و_کفر ▪️ (قسمت ۱) 🔸 امروز وضع تفکر دینی چگونه است؟ برای برخی با اطمینانی که نس
‌ ‌ 💠 ▪️ (قسمت ۲) 🔸 هنوز تلاش‌های روشن‌فکرانه‌ای بنا بر اندیشه دینی وجود دارد که با تجربه انسان مدرن سکولار و معیارهای سکولاری که او آن‌ها را درک می‌کند آغاز می‌شود. 🔹 دین از آن‌جا که براساس چنین معیارهای سکولار دیگر نمی‌تواند ادعاهای بزرگ‌تری در باب جهان و فرهنگ حاکم بر آن داشته باشد، با کشانده شدن به قلمرو ذهنیت، آگاهی و تجربه انسانی و اظهار آن به‌عنوان تجربه منحصربه‌فرد انسانی با گونه‌ای ارزش یا فایده (برای مثال جهت حفظ اخلاق) نجات می‌یابد و حفظ می‌شود. 🔸 دین بدین وسیله به تکنیکی برای جهت‌دهی و تغییر خود تبدیل می‌شود. درنتیجه دین امری خصوصی می‌شود و در برابر هر نوع انتقاد بیرونی ناظر به مظاهر عینی و خارجی تجربه دینی در زمان و مکان ایمن می‌شود. 🔹 در واقع امر الهی تبدیل به یک سازه ذهنی و بازنمایی سودمند می‌شود. در این‌جا تفاوت اندکی میان خداباوران و خدا ناباوران وجود دارد که به‌موجب آن حتی می‌توان یک الهیات مرگ خدا داشت بجز این‌که خداباور ادعا می‌کند استفاده‌ی او از زبان سنتی اهمیت یا فایده خاصی دارد. ادامه دارد... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 💠 #فراسوی_ایمان_و_کفر ▪️ (قسمت ۲) 🔸 هنوز تلاش‌های روشن‌فکرانه‌ای بنا بر اندیشه دینی وجود دارد
‌ ‌ 💠 ▪️ (قسمت ۳) 🔸 ما باید درمورد امکان‌های تفکر و تفکر دینی بپرسیم و سعی کنیم آن‌ها را به‌گونه‌ای درک کنیم که به ما در درک گذشته، حال و آینده کمک کند برای چنین جست‌وجویی از متفکر قرن بیستم، مارتین هایدگر، کمک می‌گیریم. 🔹 در ابتدا ممکن است این انتخاب عجیبی قلمداد شود زیرا به‌نظر نمی‌رسد که هایدگر موضوعات دینی را محور تفکر خود قرارداد ما باشد، اگرچه این مسائل پیش‌از نگارش کتاب هستی و زمان دغدغه‌ی او بوده است. 🔸 درحقیقت اغلب چنین به‌نظر می‌رسد که هایدگر تمایز روشنی میان ایمان یا الهیات (تئولوژی) و پیشه خودش یعنی فلسفه قائل است. بااین‌حال، علی‌رغم چنین مواردی چرخش ما به جانب هایدگر در جست‌وجوی امکان‌های تفکر دینی، به دلایل متعددی می‌تواند درست باشد: 🔹 اولاً حتی پرسروصداترین منتقد هایدگر نیز به احتمال زیاد مجبور است بپذیرد که هایدگر اولین و شاید تنها متفکر قرن حاضر است که از شیوه تفکر دکارتی سر باز زده و از این طریق امکان‌هایی برای غلبه بر مشکلات تفکر دینی فراهم کرده‌است. 🔸 بنابراین هایدگر، شروعی را برای سوگیری کاملاً متفاوت در تفکر به ما ارائه می‌دهد که به‌نظر می‌رسد برای هر گونه جهت‌گیری مجدد و احیای تفکر دینی ضروری است. ادامه دارد... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌