11.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_کوتاه #اومانیسم
🎥 اومانیسم یعنی تکنیکال شدن وجود بشر
(تصرف دو ساحتی؛ تصرف سابق و تصرف لاحق)
🎙 دکتر مهدی بنایی جهرمی
⏱ چهار دقیقه
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 علوم اجتماعی به جهان متجدد تعلق دارد اما نمیدانیم که جهان دینی به علم اجتماعی چه نیازی دارد و مگر نه اینکه تا وقتی جهان دینی بود به علوم اجتماعی نیاز نداشت.
🔹 به این جهت علاقهای که به علم اجتماعی دینی اظهار میشود، بهآسانی قابل فهم نیست. زیرا جهان دینی را آدمیان نمیسازند و اداره آن جهان هم بر وفق دستورالعملهای دینی است و اگر جز این باشد تفاوت اساسی میان جهان متجدد و جهان دینی منتفی میشود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۲۵
08 عالم طلبگی.mp3
38.65M
🎧 عالَم طلبگی
🔸 جلسه هشتم
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۷۸ دقیقه
🗓 ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲
➕لینک جلسه قبل:
eitaa.com/varastegi_ir/729
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 تفکر هایدگر، راز، یعنی پوشیدگیای که برای ناپوشیدگی ضروری است را تصدیق میکند و پاسخهای نهایی و قطعی دادن را غیرممکن میسازد.
🔹 او آرمانِ سنتیِ معرفتِ مطلقاً قطعی را کنار میگذارد، آرمانی که قرار بود تمام مسائل را یکبار و برای همیشه حل کند.
🔸 با توجه به فهم او از حقیقت آنگونه که در بطن خود بههمپیوسته با ناحقیقت است و شناخت او از فهم انسان آنگونه که همواره استعداد آشکار ساختن جنبههای جدیدی دارد، باید گفت او پوشیدگیهای اجتناب ناپذیر در هر شناختی را میپذیرد.
🔹 این یکی از دلایلی است که هایدگر همیشه پرسش را ارزشمندتر از پاسخ میداند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 صفت انسان جدید تصرف او در جهان است. اگر گفتهشده است که مثال انسان در این زمان مهندس است، شاید یک وجهش این باشد که مهندسان با اتکا به علم، طرحهایی برای تغییر و تصرف در میاندازند.
🔹 دین ممکن است با این تصرف مخالف نباشد، اما لزوم تصرف در جهان و صورت بخشیدن به آن، دستورالعمل هیچ دینی نیست.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۲۶
🔸 برای بهدیدهآوردنِ آنچه در یک میدان دید قرار دارد، ابتدا خود میدان دید باید دقیقاً روشن شود تا بتواند بر آنچه در درون آن قرار دارند نور بتاباند؛ هرچند نمیتواند و امکان ندارد که به تمامی دیده شود. میدان دید، [الثیا]، به یک معنا باید نادیده گرفته شود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 مارتین هایدگر
🔸 ما تمایل داریم هر چیزی که با آن روبرو میشویم را با چند افق سنتی آشنا، یکسان سازیم و با لجاجت مجموعهای از پیشفرضهای گزافی را _حتی اگر مناسب نباشند_ بدانها تحمیل کنیم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
❓سوال حجتالاسلام محمدی: ...در نامهای که لطف کردید برای ما نوشتید حضرتعالی یک تأکید دارید که "اگر بهدنبال یک علم دینی هستید شاید باید آن را از یک تجدید عهدی دنبال کنید" گاهی وقتها ما نیاز به این تذکر داریم که روی این مسئله فکر کنیم. چهکار میتوانیم انجام دهیم که آن تذکر را دوباره احیا کنیم. راه احیاء آن چیست؟
🔸 پاسخ دکتر داوری: نمیشود! تذکر، قلبی است. میشود شوک وارد کرد.
❓حجتالاسلام محمدی: این راهی دارد؟ میشود به این فکر کرد؟
🔸 دکتر داوری: متدولوژی ندارد. یعنی با متدولوژی نمیشود تذکر ایجاد کرد. گوشها متفاوت است. بعضی حرفها را راه نمیدهد و بعضی را راه میدهد. وعظ و اندرز جای خودش را دارد. تذکر مرتبهی بالاتر است. وعظ و اندرزی مهم و مؤثر است که عین تذکر باشد. خودتان اول کلامتان فرمودید تذکر، یک نوع آشنایی قلبی میخواهد. من و شما اگر یک قدری همفکر هستیم، این اثر یک فکر در دیگری یا تأثیر آن یکی در این نبود. همدلی بود، گوش همانند بود، استعداد یکسان بود...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۵۶۳
🔸 اگزیستانس (ek-sistence) انسان تاریخی از آن لحظه شروع شد که اولین متفکر از نوع پوشیدگی موجودات پرسش کرد: موجودات چیستند؟
🔹 در این پرسش، ناپوشیدگی برای اولینبار تجربه شد. چنین پرسشی، که نه سودمند است نه شیوه آشنایی برای پاسخ به آن وجود دارد، ما را از تعامل موجودبینانه با موجودات جزئی بازمیدارد و اجازه میدهد موجودات بهمثابه یک کل در ظهوری آشکار سوسو زنند،
🔸 و این واقعیت کاملاً ساده را که موجودات "وجود دارند" و ما از آنها آگاه هستیم بهوضوح روشن کند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی