eitaa logo
وارثون
6.1هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
91 فایل
کانال وارثون؛ کانال عکس، اخبار، مطالب و نکات اخلاقی علما و بزرگان تشیع است. ارتباط با ادمین کانال: @MohsenRanginkaman
مشاهده در ایتا
دانلود
به نیت زیارت حضرتش در هر روز : صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک و رحمة الله و برکاته قبول ▪️@varesoon
⭕️ (آثار و پاداش احیاء در شب‌های قدر) 1️⃣ برطرف شدن عذاب: 🔹عنِ النَّبِيِّ الأعظم صلّی الله علیه وآله أَنَّهُ قَالَ: مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْقَدْرِ حُوِّلَ عَنْهُ الْعَذَابُ إلَى السَّنَةِ الْقَابِلَةِ. 🔸 حضرت رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: هرکس در شب قدر احیا بگیرد، تا سال بعد عذاب از او برداشته می‌شود(۱). 2️⃣ آمرزش گناهان: 🔹عنِ الْحَسَنِ بْنِ الْعَبَّاسِ بْنِ الْجَرِيشِ الرَّازِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام عَنْ آبَائِهِ عَنِ الْبَاقِرِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ علیهم السلام قَالَ: مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْقَدْرِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ لَوْ كَانَتْ ذُنُوبُهُ عَدَدَ نُجُومِ السَّمَاءِ وَ مَثَاقِيلِ الْجِبَالِ وَ مَكَايِيلِ الْبِحَارِ. 🔸 حضرت جوادالائمه علیه السلام از پدران گرامیشان از حضرت باقر علیه السلام نقل می‌کنند که فرمودند: هرکس شب قدر را احیا بگیرد، گناهانش آمرزیده می‌شود، هرچند تعداد آنها به تعداد ستارگان آسمان، به وزن کوه‌ها و به مقدار پیمانه‌های آب از دریا باشد(۲). 🔹قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَاناً وَ احْتِسَاباً غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.‏ 🔸 حضرت رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: هركس از روى ايمان و براى رضاى خدا شب قدر را شب زنده دارى و عبادت كند، خداوند خطاهاى گذشته‏‌اش را مى‌‏آمرزد(۳). 🔹عنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْه‏أَنَّهُ قَالَ: مَنْ وَافَقَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فَقَامَهَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّر. 🔸حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند: هرکس شب قدر را درک کرد و در آن شب (به عبادت) برخیزد، خداوند گناهان گذشته و آینده‌اش را می‌آمرزد(۴). 🔹قالَ الإمام مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیه السلام: مَنِ اغْتَسَلَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ أَحْيَاهَا إِلَى طُلُوعِ الْفَجْرِ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ‏. 🔸حضرت امام کاظم علیه السلام فرمودند: هركس شب قدر غسل كند و تا طلوع سپيده، شب ‏زنده‏ دارى كند، از گناهان خود بيرون مى‏‌رود(۵). 3️⃣ قرب الهی: 🔹عنِ النَّبِيِّ الأعظم صلّی الله علیه وآله قَالَ: قَالَ مُوسَى: إلَهِي أُرِيدُ قُرْبَكَ، قَالَ: قُرْبِي لِمَنِ اسْتَيْقَظَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ. 🔸 حضرت رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: موسی به خداوند عرض کرد: خدای من، قرب تو را می‌خواهم، فرمود: قرب من برای کسی است که شب قدر بیدار باشد(۶). 📜 منابع ۱- بحارالأنوار، ج۹۸، ص۱۴۵ . ۲- بحارالأنوار، ج۹۸، ص۱۶۸ . ۳- روضة الواعظين، ج‏۲، ص۳۴۹ . ۴- بحارالأنوار، ج۹۷، ص۹ . ۵- روضة الواعظين، ج‏۲، ص۳۴۸ . ۶- بحارالأنوار، ج۹۸، ص۱۴۵ . @varesoon
. ساده زیستی طلّاب در قدیم حجت الاسلام والمسلمین شیخ عباس اخوان یک ماجرایی هم از دوره‌ی طلبگی قبل از ما بگویم. الآن دوره‌ی طلبگی سلطنت است. یکی از علمای نجف اشرف به منزل ما آمد، خیلی واقعاً صمیمی بودیم. گرسنه بود. گفت: در منزل نانی هست؟ من می‌دانستم این می‌گوید: نان هست، منظور او نان است؛ نه این‌که نان بگوید و بعد از داخل آن چلو کباب دربیاید. آمدم دیدم در یخچال نان وجود دارد، بعد دیدم پنیر هم است. پنیر هم کنار آن گذاشتم، دیدم بله مغز گردو هم است. این را گذاشتم، دیدم سبزی هم است. وقتی این را جلوی او گذاشتم. گفت: عجب! سلطنتی شد. گفتم چطور؟ گفت: ما وقتی نجف بودیم، نوعاً غذای ما نان بود. دیگر به غیر از نان نبود. اگر یک موقعی پنیر هم کنار آن می‌آمد، می‌گفتیم: اعیانی شد. اگر سبزی هم کنار می‌آمد، می‌گفتیم: سلطنتی شد. گفت: ما وقتی به ایران آمدیم، ما قم را دیدم -تازه قم دوره‌ی ما را می‌گفت- ما گفتیم: این‌جا بساط درس نیست، این‌جا بساط سلطنت است. آن‌ها این‌طور درس می‌خواندند. @varesoon
۱۹ ماه مبارک سالگرد ارتحال عالم ربانی آیت الله سید محمد عابدینی @varesoon
. روز ١٩ ماه مبارک رمضان اللهمّ وفّر فیهِ حَظّي من بَرَکاتِهِ ، و سَهّلْ سَبیلي الی خَیراتِهِ ، و لا تَحرِمني قَبولَ حَسَناتِهِ ، یا هادیاً الی الحَقّ المُبین . ترجمه خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش وآسان کن راه مرا به سوی خیرهایش ومحروم نکن ما را از پذیرفتن نیکیهایش ای راهنمای به سوی حـق آشکار . 💫 @varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قال امیرالمومنین علیه السلام: صَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ تُدِرُّ النَّعْمَاءَ وَ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ احسان و نیکوکاری، موجب ریزش نعمت و دفع کننده بلاست. غررالحکم / حدیث ۸۸۲۶ @varesoon_najaf
📗علامه حسن‌زاده آملی (ره) در کتاب "لقاء‌ الله" چهارده توصیه به علاقه‌مندان سلوک توحیدی بیان می‌کند : 1.قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن "هر اندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند". 2. دائم الوضو بودن "اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن". 3. قلت طعام: "اى دوست! طعام بسیار، قلب را می‌میراند و باعث طغیان و لجام گسیختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است". 4 قلت کلام "رسول خدا (ص) فرمود: "جز به ذکر خدا، زیاده مگویید، چه سخن بسیار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد". 5 .محاسبه نفس امام کاظم(ع): "کسى که هر روز به محاسبة نفس نمی‌پردازد، از ما نیست: اگر عمل نیکویى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زیادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند". 6. مراقبه "بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اینکه، بنده بداند خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بیند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطة او خارج شود. 7. رعایت ادب در محضر خداوند "امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: قرآن را همان گونه که نازل شده است قرائت کنید و سخن ما را همان طور که گفته‌ایم، روایت کنید و خداوند را به حالتى که محتاج و نیازمند اویید بخوانید". 8.عزلت "معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلایى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع می‌گردد. 9. تهجد دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، 79). و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند(ذاریات، 15-19) 10. تفکر الَّذینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، 191) 11. دائم الذکر بودن هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی. 12. ریاضت علمی و عملی "ریاضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شریعت محمدى. از غیر این راه جز بعد و دورى حاصل ناید". 13. همت عالی "همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای". 14. توبه از کارهای بد و خوب "استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: "توبة حقیقى آن است که از خیر و شرت انابه کنى". من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟. فرمود: آنچه که ما، آن را خیر می‌پنداریم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقیقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند پس بر شخص بینا، واجب است که از این اعمال ناقص نیز توبه کند و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جای آورد. 🍏 صلوات بر محمد وآل محمد 🌷أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 @varesoon
عالم ربانی ادیب اریب مرحوم شیخ محمد ابراهیم حاج شریفی خوانساری قدس سره @varesoon
زندگینامه مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ محمدابراهیم حاج شریفی خوانساری(ره) یکی از فرزانگان زمان معاصر بودند که دفتر حیاتشان به اول محرّم ۱۲۹۰ ق( برابر با دهم اسفند 1251 ش ) در خوانسار گشوده شد. پدر ایشان حجت الاسلام آخوند ملا علی اکبر، فاضلی گرانمایه وعارفی بلند پایه وصاحب کرامات وکمالات حمیده بود. همواره از شهرت وتعلقات دنیوی گریزان بود وتا آخر عمر محل تولد خویش را ترک نکرد و در آن جا به امور دینی و بیان احکام الهی اشتغال داشت. آخوند ملاّ علی اکبر عاقبت در دوازدهم محرّم سال 1346 قمری به سرای جاودان شتافت و در قبرستان محله پایتخت خوانسار به خاک سپرده شد. ▫️مراحل تحصیل مرحوم حاج شیخ محمدابراهیم مقدمات را نزد والد خویش فراگرفت وپس از آن به اصفهان رفت و از خرمن دانش و تقوای اکابری چون آخوند ملا محمد کاشی، علامه جهانگیر خان قشقایی و علامه میرزا محمدهاشم خوانساری (چهارسوقی) استفاده کرد. آن جویای علم و معرفت علوم اهل بیت علیهم السلام برای تکمیل اندوخته های خود آهنگ نجف اشرف نمود و در دیار ولایت محضر آیات : سید محمدکاظم یزدی، آخوند ملا محمد کاظم خراسانی، شیخ الشّریعه اصفهانی و برخی دیگر از اعلام را مغتنم شمرد. ▫️مراجعت به وطن ایشان پس از سال ها تلاش در فهم مسائل شرعی و فتح قلّه اجتهاد به تهران آمد وبا اقامت در نزدیک میدان بهارستان به انجام وظایف شرعی و اجتماعی پرداخت. از جمله همدرسان معظّم له در نجف مرحوم آیت الله حاج سید محمد تنکابنی صاحب آثار متعدد بودند که در ابن بابویه شهر ری مدفونند. آن عالم جامع الاطراف علاوه بر احاطه علمی در فقه و اصول و دیگر علوم متداول حوزوی در ریاضیات، هیأت و نجوم، حکمت و فلسفه و نیز علوم غریبه و کیمیا مهارت داشتند و در این باره آثار ارزشمندی از خود به جا گذاشته اندکه برخی از آن ها در کتابخانه شخصی نواده ایشان حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدرضا حاج شر یفی خوانساری در قم موجود است . ▫️منش اخلاقی مرحوم حاج شریفی خوانساری فردی دور اندیش، بلند نظر و سخاوتمند بود. از خط خوش برخوردار و مانند والدشان به شعر و ادب علاقه مند و در ادبیات عرب بسیار متبحر و حاذق بودند، تا جایی که اهل علم به ایشان لقب "ادیب خوانساری" داده اند. آیت الله سیدمهدی ابن الرضا در کتاب ضیاء الابصار فی ترجمه علماء خوانسار می نویسد: " ملّا محمدابراهیم مشهور به "ادیب"، عالم، فاضل، ادیب و شاعر بود..." از سجایای اخلاقی و پندآموز آن عالم می توان به اهتمام ویژه نسبت به صله ارحام اشاره نمود. ایشان در هر فرصتی که می توانستند از تهران رنج سفر را بر خود هموار نموده و به خوانسار رفته و هرگونه مشکلی که می توانستند را برطرف می کردند و غیر ارحام را نیز همواره از مساعدت های سخاوتمندانه خویش بهره مند می نمودند. ▫️طبع شعر محقق فرهیخته حاج سید احمد حسینی اشکوری در کتاب تراجم الرجال می نویسد: معظّم له دارای رسائلی در علم کیمیا بود که از آن ها آشنایی و اشتغال ایشان به این دانش ظاهر می شود. او فاضلی صاحب خطّ و ربط و نظمی بلند و استوار در شعر پارسی بود و معروف به" ادیب خوانساری"..... ▫️ورود به عرصه اجتماعی مرحوم حاج شیخ محمدابراهیم ادیب، در دوره های پنجم و ششم و بخشی از دوره هفتم مجلس شورای ملّی، سرپرستی دایره تندنویسی مجلس و نظارت و همکاری در امور کتابخانه آن جا را بر عهده داشتند. پس از تصویب لایحه متّحدالشکل نمودن لباس مردم ایران که با هدف پلید از بین بردن تدریجی لباس مقدس روحانیت صورت پذیرفت، آن روحانی آگاه علی رغم مزایای مادّی و اجتماعی، شجاعانه از کلیه مشاغل اداری استعفا داد که موجبات بغض ایادی دستگاه حاکمه را به همراه داشته است. شاگردان آن عالم گرانمایه پس از استعفای امور اداری مجلس با دوست دیرینه و شاعرشان استاد فرزانه ملک الشعرای بهار در شورای عالی معارف مشغول فعالیت های علمی گردید ودر مدرسه سپهسالار ، دارالمعلمین و دارالفنون به تدریس پرداخت که از جمله شاگردان مبرّزشان ادبای نام آوری چون : دکتر بدیع الزّمان فروزان فر ، دکتر ذبیح الله صفا و دکتر پرویز خانلری بودند. ▫️آثار ماندگار از معظّم له مجموعه های گوناگون و مفیدی به زبان عربی و فارسی برجای مانده است که بی شک گویای مراتب والای فضل و دانش اوست. ایشان همچنین دارای آثار و کتب خطی نفیسی بودند که متاسفانه برخی از آنها از بین رفته است. و برخی از نسخ خطی همچون "لوامع انوار الکشف والشهود اثر شیخ عبدالرّحمان جامی" و"زواهرالجواهر اثر بهاء الدین الحسینی النائینی" با خط بسیار زیبای آن عالم پرتلاش استنساخ شده است.