.
ساده زیستی طلّاب در قدیم
حجت الاسلام والمسلمین شیخ عباس اخوان
یک ماجرایی هم از دورهی طلبگی قبل از ما بگویم. الآن دورهی طلبگی سلطنت است.
یکی از علمای نجف اشرف به منزل ما آمد، خیلی واقعاً صمیمی بودیم. گرسنه بود.
گفت: در منزل نانی هست؟ من میدانستم این میگوید: نان هست، منظور او نان است؛ نه اینکه نان بگوید و بعد از داخل آن چلو کباب دربیاید. آمدم دیدم در یخچال نان وجود دارد، بعد دیدم پنیر هم است. پنیر هم کنار آن گذاشتم، دیدم بله مغز گردو هم است. این را گذاشتم، دیدم سبزی هم است. وقتی این را جلوی او گذاشتم.
گفت: عجب! سلطنتی شد.
گفتم چطور؟
گفت: ما وقتی نجف بودیم، نوعاً غذای ما نان بود. دیگر به غیر از نان نبود. اگر یک موقعی پنیر هم کنار آن میآمد، میگفتیم: اعیانی شد. اگر سبزی هم کنار میآمد، میگفتیم: سلطنتی شد.
گفت: ما وقتی به ایران آمدیم، ما قم را دیدم -تازه قم دورهی ما را میگفت- ما گفتیم: اینجا بساط درس نیست، اینجا بساط سلطنت است. آنها اینطور درس میخواندند.
@varesoon
.
#دعای روز ١٩ ماه مبارک رمضان
اللهمّ وفّر فیهِ حَظّي من بَرَکاتِهِ ،
و سَهّلْ سَبیلي الی خَیراتِهِ ،
و لا تَحرِمني قَبولَ حَسَناتِهِ ،
یا هادیاً الی الحَقّ المُبین .
ترجمه
خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش وآسان کن راه مرا به سوی خیرهایش ومحروم نکن ما را از پذیرفتن نیکیهایش ای راهنمای به سوی حـق آشکار .
💫 @varesoon
قال امیرالمومنین علیه السلام:
صَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ تُدِرُّ النَّعْمَاءَ وَ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ
احسان و نیکوکاری، موجب ریزش نعمت و دفع کننده بلاست.
غررالحکم / حدیث ۸۸۲۶
@varesoon_najaf
#چهارده_توصیه
📗علامه حسنزاده آملی (ره) در کتاب "لقاء الله" چهارده توصیه به علاقهمندان سلوک توحیدی بیان میکند :
1.قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن
"هر اندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شدهاى، به حظ و بهرهات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند".
2. دائم الوضو بودن
"اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن".
3. قلت طعام:
"اى دوست! طعام بسیار، قلب را میمیراند و باعث طغیان و لجام گسیختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است".
4 قلت کلام
"رسول خدا (ص) فرمود: "جز به ذکر خدا، زیاده مگویید، چه سخن بسیار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد".
5 .محاسبه نفس
امام کاظم(ع): "کسى که هر روز به محاسبة نفس نمیپردازد، از ما نیست: اگر عمل نیکویى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زیادىاش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند".
6. مراقبه
"بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اینکه، بنده بداند خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را میبیند و اقوالش را میشنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمیتواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطة او خارج شود.
7. رعایت ادب در محضر خداوند
"امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: قرآن را همان گونه که نازل شده است قرائت کنید و سخن ما را همان طور که گفتهایم، روایت کنید و خداوند را به حالتى که محتاج و نیازمند اویید بخوانید".
8.عزلت
"معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلایى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع میگردد.
9. تهجد
دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است:
وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، 79). و علت بهرهمندی پارسایان از نعمتهای اخروی را شبزندهداری آنان معرفی میکند(ذاریات، 15-19)
10. تفکر
الَّذینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، 191)
11. دائم الذکر بودن
هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی.
12. ریاضت علمی و عملی
"ریاضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شریعت محمدى. از غیر این راه جز بعد و دورى حاصل ناید".
13. همت عالی
"همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و الا هوای خود را عبادت کردهای".
14. توبه از کارهای بد و خوب
"استادم آیتالله الهی طباطبائی فرمود: "توبة حقیقى آن است که از خیر و شرت انابه کنى". من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟. فرمود: آنچه که ما، آن را خیر میپنداریم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقیقات درسیمان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند پس بر شخص بینا، واجب است که از این اعمال ناقص نیز توبه کند و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جای آورد.
🍏 صلوات بر محمد وآل محمد
🌷أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
@varesoon
زندگینامه مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ محمدابراهیم حاج شریفی خوانساری(ره)
یکی از فرزانگان زمان معاصر بودند که دفتر حیاتشان به اول محرّم ۱۲۹۰ ق( برابر با دهم اسفند 1251 ش ) در خوانسار گشوده شد. پدر ایشان حجت الاسلام آخوند ملا علی اکبر، فاضلی گرانمایه وعارفی بلند پایه وصاحب کرامات وکمالات حمیده بود.
همواره از شهرت وتعلقات دنیوی گریزان بود وتا آخر عمر محل تولد خویش را ترک نکرد و در آن جا به امور دینی و بیان احکام الهی اشتغال داشت. آخوند ملاّ علی اکبر عاقبت در دوازدهم محرّم سال 1346 قمری به سرای جاودان شتافت و در قبرستان محله پایتخت خوانسار به خاک سپرده شد.
▫️مراحل تحصیل
مرحوم حاج شیخ محمدابراهیم مقدمات را نزد والد خویش فراگرفت وپس از آن به اصفهان رفت و از خرمن دانش و تقوای اکابری چون آخوند ملا محمد کاشی، علامه جهانگیر خان قشقایی و علامه میرزا محمدهاشم خوانساری (چهارسوقی) استفاده کرد.
آن جویای علم و معرفت علوم اهل بیت علیهم السلام برای تکمیل اندوخته های خود آهنگ نجف اشرف نمود و در دیار ولایت محضر آیات : سید محمدکاظم یزدی، آخوند ملا محمد کاظم خراسانی، شیخ الشّریعه اصفهانی و برخی دیگر از اعلام را مغتنم شمرد.
▫️مراجعت به وطن
ایشان پس از سال ها تلاش در فهم مسائل شرعی و فتح قلّه اجتهاد به تهران آمد وبا اقامت در نزدیک میدان بهارستان به انجام وظایف شرعی و اجتماعی پرداخت.
از جمله همدرسان معظّم له در نجف مرحوم آیت الله حاج سید محمد تنکابنی صاحب آثار متعدد بودند که در ابن بابویه شهر ری مدفونند.
آن عالم جامع الاطراف علاوه بر احاطه علمی در فقه و اصول و دیگر علوم متداول حوزوی در ریاضیات، هیأت و نجوم، حکمت و فلسفه و نیز علوم غریبه و کیمیا مهارت داشتند و در این باره آثار ارزشمندی از خود به جا گذاشته اندکه برخی از آن ها در کتابخانه شخصی نواده ایشان حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدرضا حاج شر یفی خوانساری در قم موجود است .
▫️منش اخلاقی
مرحوم حاج شریفی خوانساری فردی دور اندیش، بلند نظر و سخاوتمند بود. از خط خوش برخوردار و مانند والدشان به شعر و ادب علاقه مند و در ادبیات عرب بسیار متبحر و حاذق بودند، تا جایی که اهل علم به ایشان لقب "ادیب خوانساری" داده اند.
آیت الله سیدمهدی ابن الرضا در کتاب ضیاء الابصار فی ترجمه علماء خوانسار می نویسد:
" ملّا محمدابراهیم مشهور به "ادیب"، عالم، فاضل، ادیب و شاعر بود..."
از سجایای اخلاقی و پندآموز آن عالم می توان به اهتمام ویژه نسبت به صله ارحام اشاره نمود. ایشان در هر فرصتی که می توانستند از تهران رنج سفر را بر خود هموار نموده و به خوانسار رفته و هرگونه مشکلی که می توانستند را برطرف می کردند و غیر ارحام را نیز همواره از مساعدت های سخاوتمندانه خویش بهره مند می نمودند.
▫️طبع شعر
محقق فرهیخته حاج سید احمد حسینی اشکوری در کتاب تراجم الرجال می نویسد:
معظّم له دارای رسائلی در علم کیمیا بود که از آن ها آشنایی و اشتغال ایشان به این دانش ظاهر می شود. او فاضلی صاحب خطّ و ربط و نظمی بلند و استوار در شعر پارسی بود و معروف به" ادیب خوانساری".....
▫️ورود به عرصه اجتماعی
مرحوم حاج شیخ محمدابراهیم ادیب، در دوره های پنجم و ششم و بخشی از دوره هفتم مجلس شورای ملّی، سرپرستی دایره تندنویسی مجلس و نظارت و همکاری در امور کتابخانه آن جا را بر عهده داشتند.
پس از تصویب لایحه متّحدالشکل نمودن لباس مردم ایران که با هدف پلید از بین بردن تدریجی لباس مقدس روحانیت صورت پذیرفت، آن روحانی آگاه علی رغم مزایای مادّی و اجتماعی، شجاعانه از کلیه مشاغل اداری استعفا داد که موجبات بغض ایادی دستگاه حاکمه را به همراه داشته است.
شاگردان
آن عالم گرانمایه پس از استعفای امور اداری مجلس با دوست دیرینه و شاعرشان استاد فرزانه ملک الشعرای بهار در شورای عالی معارف مشغول فعالیت های علمی گردید ودر مدرسه سپهسالار ، دارالمعلمین و دارالفنون به تدریس پرداخت که از جمله شاگردان مبرّزشان ادبای نام آوری چون : دکتر بدیع الزّمان فروزان فر ، دکتر ذبیح الله صفا و دکتر پرویز خانلری بودند.
▫️آثار ماندگار
از معظّم له مجموعه های گوناگون و مفیدی به زبان عربی و فارسی برجای مانده است که بی شک گویای مراتب والای فضل و دانش اوست.
ایشان همچنین دارای آثار و کتب خطی نفیسی بودند که متاسفانه برخی از آنها از بین رفته است. و برخی از نسخ خطی همچون "لوامع انوار الکشف والشهود اثر شیخ عبدالرّحمان جامی" و"زواهرالجواهر اثر بهاء الدین الحسینی النائینی" با خط بسیار زیبای آن عالم پرتلاش استنساخ شده است.
▫️غروب آفتاب
از خانواده و اقوام آن شیخ با صلابت منقول است که ادیب را شب بیستم ماه مبارک رمضان یکی از دوستانش که وزیر بود برای افطار ، با اصرار دعوت کرد و پس از بازگشت از آن مهمانی مشکوک، دلشان به شدّت درد گرفت و حالشان به هم خورد سپس دو مرتبه با زحمت نشسته و گفتند:
"السّلام علیک یا امیر المومنین."
سپس شهادتین را بیان کرده، دیده از جهان فروبستند. جسم مطهر ایشان در جوار مرقد نورانی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده شد.
بر روی سنگ قبر آن مرحوم چنین نگاشته شده است :
"مضجع شریف عالم ذی الفنون، فقیه فرزانه، ادیب اریب، مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ محمدابراهیم حاج شریفی خوانساری، ولادت اول محرم 1290 ق، رحلت 20 شهر رمضان 1354 ق."
@varesoon
عن الحسین بن علیّ عن أمیر المؤمنین علیهما السلام: قالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: مَن قالَ فی کُلِّ یَومٍ مائَةَ مَرَّةٍ: «لا إلهَ إلاَّ اللّهُ المَلِکُ الحَقُّ المُبینُ»استَجلَبَ بِهِ الغِنی وَ استَدفَعَ بِهِ الفَقرَ، و سَدَّ عَنهُ بابَ النّارِ وَ استَفتَحَ بِهِ بابَ الجَنَّةِ.
امام حسین، از امیرالمومنین علی( علیهما السلام) نقل کردند که:
پیامبر فرمودند:
«هر کس در هر روز، صد مرتبه بگوید: "لا اله إلاّ اللّه المَلِک الحقّ المبین؛ جز خدای فرمان روای بر حق و آشکار، خدایی نیست"، توانگری را به سوی خود میکشد و ناداری را میرانَد و درِ دوزخ بر او بسته و درِ بهشت برایش گشوده میشود».
الأمالی شیخ طوسی: ص ۲۷۹ ح ۵۳۴
@varesoon_karbala
حضرت آیةالله آقای حاج سیّد محمّدمهدی موسوی بجنوردی، از اساطین حوزههای علمیّه، در ۲۲ صفر المظفر ۱۳۵۲ در بیت علم و فقاهت دیده به جهان گشود. وی فرزند ارشد سیّدالعلماءوالمجتهدین آیةالله میرزا حسن بجنوردی (صاحب موسوعۀ گرانسنگ القواعد الفقهیة) میباشد و مادر بزرگوارش نوادۀ زعیم عالیقدر جهان تشیع آیةالله سیّد ابوالحسن اصفهانی بوده است.
ایشان در ۸ سالگی به دستان جدّ معظم معمم گردید و تحصیل مقدّمات و سطح را نیز از همان دوران آغاز نمود. عمدۀ مباحث مذکوره را از والد گرانقدرش و اساتید زبدۀ آن هنگام همچون آیات شیخ مجتبی لنکرانی، شیخ صدرا بادکوبهای، شیخ محمدطاهر آلراضی، سید عبدالأعلی سبزواری و سیّد مرتضی فیروزآبادی بهره برد و از اواخر دهۀ بیست شمسی در جلسات خارج فقه و اصول حضور پیدا کرد. بیش از دو دهه، از دروس عمومی و خصوصی والد معظمش بهره برد. علاوه بر ایشان، سالیان متمادی از مباحث آیات عظام شیخ حسین حلّی (اصول، طهارت و بیع)، حاج سیّد محمود شاهرودی (کتاب الحج) و حاج سیّد محسن طباطبائی حکیم (کتاب النکاح) بهره برد.
حضرت آیةالله بجنوردی از مبرزترین تلامذۀ مشارإلیهم بوده، دروس یادشده را برای جمعی تقریر میفرمود و سرانجام نیز اجتهادشان از سوی چهارتن از مراجع وقت نجف تصدیق شد.
معظمله از آغازین روزهای طلبگی به تدریس متون گوناگون پرداخت و جلسات مکاسب، رسائل و کفایۀ ایشان از دروس مطرح در حوزۀ مبارکۀ نجف اشرف بود. حضرات آیات و حجج اسلام والمسلمین شیخ شمسالدین واعظی، شیخ بشیر حسین نجفی، سید محمدجواد بجنوردی، سید محمد بجنوردی، سید عبدالصاحب حکیم، شیخ عبدالنبی نمازی، سید احمد مددی، سید علی متقی، شیخ محمداسماعیل شوشتری و سید محمد رئیسی گرگانی از جمله شاگردان آن دوران این فقیه عالیقدرند.
آیةالله بجنوردی در سال ۱۳۴۹ به ایران هجرت نمود و قریب نیمقرن منشأ خدمات علمی و مذهبی در پایتخت بود. دروس خارج معظمله از محافل مهم حوزوی بود که جمعی از فضلا در آن حضور پیدا کردند. از آن جمله میتوان به حجج اسلام والمسلمین شیخ محمود امجد، سید محمدحسن ابوترابیفرد، شیخ محمدرضا فاضل کاشانی، سید حسین سبطالشیخ، دکتر سید محسن میری، دکتر مصطفی بروجردی، دکتر محمدجعفر علمی، دکتر محسن رهامی، دکتر محمود ارفع شیرازی، سید مسعود خامنهای و آقایان دکتر محمدحسین بیات، دکتر حسین غفاری، دکتر منصور میرسعیدی، مهندس سید مجتبی حسینی، دکتر حسین کچوئیان، دکتر علیرضا هدایی و دکتر محمدکاظم رضازادۀ جودی اشاره نمود که اینک هریک منشأ برکات فراوانی در حوزه و دانشگاه میباشند.
این فقیه محقق، همواره علاوه بر تدریس، به تألیف و تحقیق نیز همت گمارده و آثار متعددی به رشتۀ تحریر درآورده است. در این شمار، کتاب الطهارة (در ۳ مجلّد)، کتاب البیع و تحریر الأصول (در ۲ مجلّد) در سالهای اخیر روانۀ بازار شده است. همچنین تقریر مباحث آیتین میرزا حسن بجنوردی و شیخ حسین حلی، کتاب الصلاة و حواشی بر برخی کتب از جمله آثار مخطوط ایشان است.
معظمله بیش از چهار دهه و از ابتدای تأسیس مسجد الجلیل (واقع در خیابان شهید نامجو / گرگان سابق)، به پیشنهاد مرحوم آیةاللهالعظمی خوانساری، امامت جماعت این مسجد را عهدهدار بود و مرجع و ملجئی برای مؤمنین به شمار میرفت.
@varesoon
.
مرحوم آیت الله ضیاء آبادی:
.... دروغ میگویند آنهای که میگویند: علی (علیه السلام) با ابوبکر و سقیفه رفیق بوده است و از آنها تبری نکرده است !!!
.... برای شما دلیل و مجوز نیست که بخاطر بد آمدن عدهای به مردم نگوید که ابوبکر ولایت را غصب کرد و خانه دین را خراب کرد.
چون امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه فریاد میزند که: "پسر ابوقحافه پيراهن خلافت مرا غصب كرده است"
آنهای که امیرالمومنین (علیه السلام) را کنار زدند سبب شدند تا خروج حضرت حجت (عجل الله فرجه الشريف) کفار بر اموال و ناموس و مملکت مسلمانها مسلط شوند !
.
🌹 جهت سلامتی و تعجیل در فرج مولانا حضرت بقیةاللهالاعظم روحیوارواحالعالمینلترابمقدمهالفداء صلواتی قرائت بفرمایید 🌹
.
#آیت_الله_ضیاءآبادی
#ماه_رمضان
#اول_مظلوم
#امیرالمومنین (سلاماللهعلیه)
#حضرت_علی (سلاماللهعلیه)
#شب_قدر
@varesoon
20 ماه رمضان
فتح مکّه مکرمه
در سال 8 هـ فتح مکّه واقع شد.
در این فتح بزرگ تعداد مسلمانان 12 هزار نفر، و شهدا 2 نفر بودند. علّت شهادت آن دو این بود که همراه لشگر نبودند و از آخر مکّه وارد شده بودند، و لذا مورد هجوم قرار گرفته و شهید شدند. (1)
در این روز حضرت امیر المومنین علیه السلام به امر مبارک حضرت خاتم الأنبیاء صلّی الله علیه و آله، برای شکستن بُت هایی که در کعبه بود پای مبارک خود را بر کتف شریف اشرف مخلوقات نهاد. (2)
هنگامی که مسلمانان وارد مکّه شدند شعار می دادند :
«اَلیَوم یَومُ المَلحَمَة» : «امروز روز در هم کوبیدن است».
پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمودند :
شعار را عوض کنید و بگویید :
«اَلیَوم یَومُ المَرحَمَة» : «امروز روز رحمت است».
بعد فرمود :
ابو سفیان و خانه اش در امانند، و هر کس داخل خانه ی او رفت در امان است.
همچنین فرمود :
همه در امانند جز نام «هبّار بن أسود» و معاویه. (3)
حضرت فرمودند :
«اگر هبّار چسبیده به پرده ی کعبه هم بود او را بکشید» ؟!
علّت این برخورد شدید با هبّار آن بود که در یکی از جنگ های مسلمین با کفّار قریش عدّه ای اسیر از کفّار گرفتند و داخل اسرا داماد بزرگ پیامبر صلّی الله علیه و آله شوهر زینب علیها السلام دختر خوانده ی شان بود. حضرت فرمودند :
هر کس فدیه بفرستد اسیر او را آزاد می کنیم.
بین آنچه از مکّه به عنوان فدیه فرستاده بودند گردنبند حضرت خدیجه علیها السلام به چشم می خورد که به دختر خواهرش زینب داده بود.
هنگامی که پیامبر صلّی الله علیه و آله آن گردنبند را دیدند به یاد جناب خدیجه علیها السلام افتادند و گریستند.
آنگاه از مسلمین خواستند آن فدیه را که ـ یادگار خدیجه علیها السلام _ است، به آن حضرت ببخشند، و آنان گفتند : جان و مالمان را فدای شما می کنیم.
حضرت هم عاص را بدون فدیه آزاد کردند.
سپس قرار شد اسرا را آزاد کنند، در مقابل اینکه هر یک از زنان مسلمان که در مکّه اسلام را پذیرفته، اگر خواست بیاید آزاد باشد.
قرار بر این شد که امیر المؤمنین علیه السلام بروند و هودج فواطم را بیاورند.
آن حضرت به تنهایی رفتند و زینب دختر خوانده ی پیامبر صلّی الله علیه و آله و دیگر هاشمیات را آوردند، همینکه مقداری از مکّه بیرون آمدند ابو سفیان لعنة الله علیه گفت :
پسر عمویش محمّد صلّی الله علیه و آله جوان های شما را گمراه کرد و مسلمان شدند. حال این جوان ـ یعنی علی علیه السلام ـ در روز روشن آمده و بستگانش را می بَرَد. جلوی او را بگیرید.
آنها آمدند تا مانع حضرت شوند. امیر المومنین علیه السلام دفاع فرمودند. بعضی زخمی و بعضی به درک واصل شدند، در این اثنا هبّار بن اسود به هودج هاشمیات حمله کرد و نیزه ای حواله ی هودج زینب دختر خوانده ی پیامبر صلّی الله علیه و آله نمود.
امیر المؤمنین علیه السلام حمله ای به هبّار کرد و او را فراری داد. زینب در این حمله ترسید و چون ششماهه حامله بود هنگامی که وارد مدینه شدند بعد از زمانی بچّه سقط شده و از دنیا رحلت کرد.
پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود :
«خون هبّار بن اسود مهدور است، و هر کس هر جا او را دید بِکُشد.
ابن ابی الحدید به استادش می گوید :
پیامبر صلّی الله علیه و آله به خاطر ترساندن زینب و سقط جنین او، ریختن خون هبّار را جایز دانست. اگر پیامبر صلّی الله علیه و آله زنده بود، و ریختن خون آن کس را که فاطمه علیها السلام را ترسانید تا فرزندش سقط شد، جایز می دانست !! (4)
📚 منابع
1. مسار الشیعة : ص 9.
2. توضیح المقاصد : ص23.
3. احقاق الحق : ص 265.
4. بحار الأنوار : ج 19، ص 351.
@varesoon
.
🕌 دعای روز ۲۰ ماه مبارك رمضان
🍃 اللهمّ افْتَح لي فیهِ أبوابَ الجِنانِ ،
و اغْلِقْ عَنّي فیهِ أبوابَ النّیرانِ ،
وَ وَفّقْني فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ ،
یا مُنَزّلِ السّكینةِ في قُلوبِ المؤمِنین .
ترجمه
🌸 خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت ، وببند برایم درهاى آتش دوزخ را ، و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن ، اى نازل كننده آرامش در دله اى مؤمنان .
💫 @varesoon
قال امیرالمومنین (علیه السلام):
ضَلَّ مَنِ اهْتَدَی بِغَيْرِ هُدَی اللَّهِ
هرکه به غیر هدایت الهی جویای هدایت باشد گمراه شده.
غررالحکم / حدیث ۱۶۸۰
@varesoon_najaf