eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸#همایش«صلح، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی در ایران 🔹حجت الاسلام والمسلمین #محقق_داماد: رای اینکه دوستی ملی رقم بخورد، باید اصول اخلاقی را نهادینه و فرهنگ سازی کنیم. ما جامعه را به تکثرگرایی آموزش می‌دهیم، اما تکثرگرایی در واقع متأخر از اصل دیگری به نام حق مداری است، که باید جامعه را در این زمینه تمرین دهیم که بدانند هر کس حقی دارد. 🔹تا قرن گذشته انسان ها تکلیف‌مدار بودند و احساس می‌کردند که در برابر پادشاهان و اربابان مکلف‌اند، اما قرن حاظر، قرن حق‌مداری است، و باید پذیرفت که همه حقی دارند، حتی حق خطا، که البته این خطا باید به گونه‌ای باشد که به دیگران آسیب نرسد. 🔹اینکه فقط خود را دارای حق بدانیم و حقی برای دیگران قائل نشویم، یک عقب افتادگی محض است؛ و در نهایت اگر اصل حق مداری را نهادینه کنیم، تکثرگرایی پدید می‌آید. تسامح دینی و ملی باید نهادینه شود و در درجه بالاتر باید به سمت تسامح انسانی رفت، اما باید احتیاط کرد که تسامح ملی را به سمت ناسیونالیستی نکشاند. 🌐 yon.ir/lS57k 🆔 @vasael_ir
🔸فقه شیعه بر خلاف فقه اهل تسنن و یهود ظرفیت‌ تمدن‌سازی دارد 🔹حجت الاسلام #رهدار: فقه تمدنی به این موضوع وابسته است که اجتهاد و غایت آن چگونه تعریف شود که با تعریف این دو دایره آن متغیر می شود و در فقه تمدنی اگر از موضوعات به سمت ادله حرکت کند پویش این فقه تضمینی است چراکه از همان خاستگاه خود مسأله های عینی را نشانه می رود و حل آن مسأله های عینی را در دستور کار خود قرار می دهد و به همین دلیل از این لحاظ فقه متفاوتی خواهد شد. 🔹مبانی این فقه تمدنی شامل حداکثری بودن دخالت قلمروهای دین در زندگی انسان است که در فقه حکومتی این را داریم و دیگری دلالت نصوص دینی بر ساخت نظام های سیاسی اجتماعی است که در این امر دعوا است و طبعا اگر فقیهی این دلالت را نپذیرد و استشمام نکند که از دل نصوص دینی می توان نظامات استخراج کرد، قطعا فقه او تمدن ساز نخواهد بود و در عین حال نمی توان ادعا کرد که فقه مأموریت تمدنی ندارد. 🔹در روش تأویل که در اجتهاد استفاده می شود این دغدغه جزو دغدغه های جدی است که فقیه باید کاری انجام دهد که بتواند هم از دایره ای که مجموعه روایات برای آن تعریف کرده اند فراتر نرود و در عین حال این مجموعه و دایره را نسبت به زندگی امروز باشد و حجیت زندگی امروز را تأمین کند. 🌐 vasael.ir/0003Kd 🆔 @vasael_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام حجت الاسلام والمسلمین در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی : 🔹بحث ما در باب نظام تشکیل خانواده است. شهید صدر در نظام اقتصادی روش پیچیده‌ای را طی کرد و توانست از مجموع فتاوای فقها(به تعبیر ایشان احکام رو بنایی) به اصول زیرین این مجموعه راه پیدا کند و اصول مکتب اقتصادی اسلام را کشف نماید. 🔹ایشان بر این عقیده بود که با استنطاق صحیح و کامل از آیات قرآن می‌توان به مواضع و دیدگاههای قرآن دست یافت. 🔹در برخی تفسیرهای موضوعی متعارف قرآن، معمولا یک موضوع کلامی یا فلسفی متعارف را مطرح می‌نمایند و برای آن چند شاهدمثال می‌آورند. آسیب این روش تفسیر موضوعی این است که آیات قرآن را به سوی مدعای خود توجیه می‌کنند. آسیب دیگر این است که برای موضوع مورد نظر خود چند آیه پیدا کرده و روی آن بحث می‌کنند درحالیکه برای یک موضوع چه بسا 100 آیه و برای موضوعی دیگر فقط 5 آیه موجود باشد. 🔹در روش استنطاقی شهید صدر با طرح سوال و بدون هیچ پیش فرضی تمامی آیات قرآن را چه موافق و چه مخالف و محکم و متشابه درباره موضوع مورد بررسی قرار می‌دهیم. 🔹شهید صدر در بحث سنت‌های تاریخی و جامعه‌شناسی قرآنی از روش تفسیر استنطاقی استفاده نموده است. 🆔 @vasael_ir
🔸دیدار مدیرعامل با رییس دفتر تبلیغات اسلامی 🔹در این دیدار که شماری از مدیران و دبیران خبرگزاری رسا نیز حضور داشتند، حجت الاسلام محققی گزارشی از فعالیت ها، اهداف و اقدامات این رسانه حوزوی ارائه کرد. 🔹حجت الاسلام محققی از تبدیل شدن رسا به یک مؤسسه رسانه ای خبر داد و گفت: با مطالعه و نیازسنجی که صورت گرفت، رسا عرصه های فعالیت خود را گسترش داده و هم اکنون علاوه بر فعالیت خبرگزاری رسا، پایگاه تخصصی فقه حکومتی(وسائل) و نشریه رسائل نیز فعال هستند و هر کدام مخاطبان خاصی دارند. 🔹رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پس از استماع گزارش های ارائه شده از سوی مدیرعامل و دیگر مدیران و دبیران خبرگزاری رسا، فعالیت ها و اقدامات انجام شده در این رسانه حوزوی را امید بخش توصیف کرد. 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام : 🔹 كَمالُ الأَدَبِ وَالمُروءَةِ سَبعُ خِصالٍ : العَقلُ، وَالحِلمُ، وَالصَّبرُ، وَالرِّفقُ، وَالصَّمتُ، وحُسنُ الخُلُقِ، وَالمُداراةُ . 🔹 كمال ادب و مروّت، در هفت چيز است: خردمندى، بردبارى، شكيبايى، ملايمت، خاموشى، نيك خويى، و مدارا. 📚 معدن الجواهر: ص ٥٩ 🆔 @vasael_ir
🔸هدف فقه نظام اقامه احکام و شئون اجتماعی دین اسلام است #عکس_نوشت 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبراکرم (ص) : 🔹 أكمَلُ المُؤمِنينَ إيمانا أحاسِنُهُم أخلاقا ، المُوَطَّؤونَ أكنافا ، الَّذينَ يَألَفونَ ويُؤلَفونَ ، ولا خَيرَ فيمَن لا يَألَفُ ولا يُؤلَفُ. 🔹 مؤمنانى ايمانشان كامل تر است كه خوش اخلاق ترند ، نرم خو و بى آزارند ؛ آنان كه با ديگران الفت مى گيرند و ديگران با آنها الفت مى گيرند . و در كسى كه الفت نمى گيرد و الفت نمى پذيرد ، خيرى نيست . 📚 المعجم الصغير : ج ١ ص ٢١٨ 🆔 @vasael_ir
🔸فقه آمده تا کارکردهایی داشته باشد 🔹آیت الله #مبلغی: فقه نظام بحث مهمی است که نیاز به جلسات این گونه پشت سر هم دارد. این که هر کسی یک معنایی را از نظام بگیرد و آن را اثبات کند و دیگری بر مبنای دیگری آن را انکار کند نمی تواند یک بحث دقیقی باشد. پس محل بحث نیازمند تنقیح بیشتری است. 🔹محور اول بحث من تئوری های مطرح در ارتباط با نظام وارگی فقه است. این بحث نسبت اختلاف و دیدگاه های کنونی بر سر نظام فقهی را به سمت آشکارتر شدن و منضبط تر شدن و مقایسه پذیرتر شدن به پیش می برد. 🔹۳ تئوری می تواند اکثر دیدگاه های فعلی را پوشش دهد. تئوری اول، نظام وارگی مستتر در فقه است که می گوید فقه خود به خود حامل و حاوی این نظام وارگی است. 🔹تئوری دوم، نظام وارگی استنباطی یا نظام لازم الاستنباط است. نگاه شهید صدر ذیل این تئوری می گنجد. تئوری سوم نیز تأسیس پذیر بودن نظام های اجتماعی بر اساس فقه است. در زمان امامان حکومت نبود اما نظام بود. انقلاب امام حسین (ع) بخشی از یک نظام بود. نقطه مطلوب و آرمانی، حکومت است که شرط لازم است. خیلی فکر کرده ام تا بتوانم یک تئوری چهارم هم ارائه کنم اما موفق نشدم. 🌐 vasael.ir/0003Ky 🆔 @vasael_ir
🔸اجتهاد بدون علوم انسانی کفایت نمی کند 🔹آیت الله علی اکبر #رشاد: فقه نظام با فقه اجتماعی و فقه الاجتماع و فقه الحکومه فرق می کند. نمی خواهیم بگوییم فقه نظام فقه دارای هندسه و نظم است. این که مشخص است. ساختاری ساده هم داشته باشد مثل فقه موجود دارای نظم است اما لزوماً فقه نظام نیست. 🔹البته اگر فقه نظام و نظام مند شد لزوماً حکومتی می شود. فقه نظام عموماً به سمت عمومی سازی و جمع سازی شریعت می رود. شئون حکومت بخشی از اجتماعی سازی فقه است. 🔹فقه‌النظام به سمت فردی سازی و شخصی سازی و عرفی سازی می رود. فقه می تواند فردی هم باشد ولی فقه نظام باشد. می توان با رویکرد فقه فردی هم حکومت را اداره کرد اما آن حکومت، حکومت مطلوب اسلامی نخواهد شد. 🌐 yon.ir/vbQDk 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اقامت #امام_خمينی در قم، به معنای کناره‌گیری از حکومت بود؟ 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی آزاد اندیشی از منظر 🔹حجت الاسلام دکتر : دو سئوال در اینجا وجود دارد؛ 1 ـ آیا خودِ این ارزها را می‌شود معامله کرد یا نه؟ 2 ـ آیا با این ارزها می‌توان معامله کرد یا نه؟ 🔹لازمه فهم حکم این احکام مربوط به فهم ماهیت این ارزهاست. ما در این زمان فقط می‌توانیم علی المبنا سخن بگوییم. مثلاً آیا ارزهای دیجیتال مال هستند یا نه؟ 🔹حجت الاسلام : بین موضوع شناسی بین فقها اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند در موضوعات عرفیه که نیاز به چارچوب دارد، فقیه وارد می‌شود. 🔹در اینجا دو نگاه وجود دارد؛ فقیه حکم را بیان می‌کند و موضوع را مکلف تعیین می‌کند یا بر اساس عرف عام یا بر اساس عرفِ متخصص با توجه به اینکه تعیین حدود موضوع، دخالت در امر فتواست. بنابراین موضوعِ احکام را هم باید فقیه معین کند. 🌐 vasael.ir/0003Kk 🆔 @vasael_ir
🔸خلق پول بانک‌ها اکل مال به باطل و حرام است 🔹حجت‌الاسلام #توسلی: رشد قارچ‌گونه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و نیز صندوق‌های قرض‌الحسنه که قدرت خلق پول بدون سپرده دارند و حتی عدم پیگیری جدی مطالبات بانک‌ها از تسهیلات‌گیرندگان همگی نشان از وجود امتیازی انحصاری در بانک‌ها دارد که متأسفانه در غفلت بانک‌مرکزی و سایر نهاد‌های نظارتی در حال اخلال در توزیع درآمد‌ها و مالکیت‌ها به سود بانک‌ها می‌باشند. 🔹متأسفانه هنوز تکلیف فقهی این مسئله روشن نشده است. این ابهام می‌تواند ناشی از اختلاف نظرات اندیشهوران اسلامی در دو مسأله شناخت موضوع و ماهیت پول اعتباری مخلوق بانک‌ها و نیز اختلاف در مشروعیت فقهی این ماهیت از حیث موضوعی و معیاری عدالت باشد. 🌐 vasael.ir/0003Km 🆔 @vasael_ir
🔸سوء استفاده از جواز چندهمسری و ارتباط آن با خشونت 🔹حجت الاسلام #هدایت_نیا: تصور می‌شود که درباره خشونت زن و یا خصوص همسر با دستاویز قرار دادن احکام و گزاره‌های اسلامی سه مسئله مهم وجود دارد. اول اینکه آیا اساسا احکام اسلامی خشونت زا هستند؟ به تعبیر دیگر، آیا در اسلام احکامی وجود دارد که موجب خشونت در خانواده شود؟ من نمی‌توانم چنین ادعایی را داشته باشم. 🔹مسئله دوم خشونتی است که ناشی از سوء فهم و یا عدم آگاهی از احکام اسلامی است. به تعبیر دیگر، گاهی خطای معرفتی موجب خشونت می‌شود. نظیر اینکه در برخی از موارد برداشت اشتباه فقیهی موجب خشونت می‌شود که ما بدان فتوا معتقد نیستیم. 🔹حجت الاسلام #پیوندی: باید روشن شود که مقصود از برداشت نادرست در عنوان بحث، سوء استفاده است، خطای معرفتی است و یا چیز دیگری است. 🔹گاهی فقیهی بر اساس برداشت از یک دلیل، فتوایی داده است و گروهی از مقلدین نیز از این فتوا تقلید می‌کنند. حال آیا صحیح است که بگوییم در اینجا برداشت نادرست از گزاره‌های دینی سبب خشونت در خانواده شده است؟ به نظر می‌رسد که باید تکلیف این اشکال در عنوان بحث روشن شود. 🌐 vasael.ir/0003Kn 🆔 @vasael_ir
🔸نقشه راه در بررسی فقهی ارزهای رمزپایه 🔹حجت الاسلام #خوش_اخلاق: آن‌طور که مستحضر هستید بحث #پول_مجازی که اخیرا اهمّیت خیلی زیادی در مباحث اقتصادی و مباحث اجتماعی پیدا کرده، از موضوعاتی است که باید از منظر فقهی و نگاه فقهی هم به آن پرداخته شود. ما امروز در شرائطی قرار داریم که تحریم‌های اقتصادی بسیاری از فعّالین اقتصادی را مجبور کرده که از پول مجازی به عنوان ابزاری در مبادله خودشان استفاده کنند. 🔹آنچه که باعث شد ما این جلسه را تشکیل دهیم و پیرامون آن بحث کنیم، نگاه فقه حکومتی به ارزهای مجازی و تطبیق ارزهای مجازی بر قواعد فقه حکومتی است. ما قرار است از این بحث کنیم که بر فرض بیت کوین از نگاه فردی بدون اشکال باشد، آیا با اصول فقه حکومتی ما سازگار است یا نه؟ 🔹نهاد ناآرام پول همیشه در طول زمان در حال دگرگونی بوده است و امروز به پول دیجیتال رسیده است و تاکنون در ابزار انتقال آرامشی وجود نداشته است و دلیل این عدم آرامش در روند تبدیل و جایگزینی پول این بوده که کسانی که با پول سر و کار داشته‌اند، همیشه به دنبال راهی سهل، آسان، امن و ارزان جهت انتقال پول بوده‌اند که این رویکرد باعث تغییر و تحوّلات پول شد. 🌐 vasael.ir/0003L1 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام: 🔹 أفضَلُ المُروءَةِ مُؤاساةُ الإِخوانِ بِالأَموالِ ، ومُساواتُهُم فِي الأَحوالِ . 🔹 برترين مردانگى، شريك كردن برادران در اموال ، و برابرى با آنان در احوال است . 📚 غرر الحكم: ح ٣٣١٤ 🆔 @vasael_ir
🔸پیوند هنر معماری اسلامی با تفکرات شیعی 🔹محمد #مهدی_نژاد_نوری: با وجود قدرت فضای مجازی همچنان شاهد کثرت برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی در کشور‌های اروپایی هستیم و این موضوع حاکی از این قضیه است که ارتباطات حضوری ما بین افراد قطعا تأثیری فراتر از فضای مجازی دارد و زمینه‌های تفاهم و همکاری و همبستگی را ایجاد می‌کند. 🔹برجسته‌سازی هنر اسلامی و توسعه کسب و کار و ایجاد زمینه اقتصادی نیز از کارکرد‌هایی است که از برگزاری این نشست حاصل می‌شود. 🔹ابراهیم #زرگر: در مورد بنا‌های گذشته کار‌هایی در مقیاس مسجد گوهرشاد، مدرسه میرزا جعفر و صحن غدیر داریم که به لحاظ طراحی و پیاده‌سازی بنا منحصر به فرد هستند و به زعم کارشناسان این فن در دوران معاصر نیز بنایی هم‌تراز با این مکان‌ها نداریم. 🔹هنر معماری معاصر در کنار محاسنی که دارد در واقع خالی از اشکال نیست که بخشی از آن به مباحث مدیریتی برمی‌گردد. 🌐 vasael.ir/0003L7 🆔 @vasael_ir
🔸مقایسه بیانیه گام دوم انقلاب با کتاب تنبیه الامه مرحوم نائینی #عکس_نوشت 🆔 @vasael_ir
🔸 نشست های علمی فقه دولت سازی اسلامی 🔸موضوع: نظریه دولت مکلف 🔹 زمان و مکان: دوشنبه، 20 اسفند ساعت 14-16 دانشگاه باقرالعلوم، طبقه سوم، سالن جلسات حوزه ریاست 🆔 @vasael_ir
🔸نشست تخصصی طرح نظام سازی قرانی 🔹با موضوع: معنا شناسی نظام سازی قرآنی 🆔 @vasael_ir
🔸نقش بی‌بدیل ارزهای رمزپایه در جنگ اقتصادی نشست علمی پول مجازی از منظر فقه حکومتی / شماره ۲ 🔹حجت الاسلام دکتر : بنده معتقدم که چه دستگاه فقه به این نتیجه برسد که خرید و فروش ارزهای رمزپایه جایز باشد یا نباشد، لازم است که بلافاصله کمیته‌ای متشکل از اندیشمندان فقهی، امنیتی، سیاسی، فناوری بلک چین و متخصصین معامله‌گر ارزهای رمزپایه تشکیل شود تا ما از این فناوری جا نمانیم و این کمیته دائما جلسات متداوم داشته باشند و اتفاقات پیرامون این پدیده را رصد کنند. 🔹بنده در خصوص مسائل فنی ارزهای رمزپایه وارد نمی‌شوم که بلک چین چیست و استخراج ارزهای رمزپایه به چه نحو صورت می‌گیرد چون ما بر اساس چیزهایی که خوانده‌ایم می‌توانیم حرف‌هایی بزنیم ولی کسی که خودش به فناوری بلک چین تخصص داشته باشد و خودش استخراج کننده ارزهای رمزپایه باشد، قطعاً سخنش با صحبت‌های بنده متفاوت خواهد بود. 🔹به نظر بنده دو ملاک جهالت در ثمن و مثمن و ریسک بودن معامله موجب غرری بودن یک معامله می‌شوند و به اعتقاد بنده ملاک دوم به ملاک اول باز می گردد و ریسک به تنهایی منشأ غرر نیست بلکه ریسکی که منشاء جهالت در ثمن و مثمن باشد غرری است و موجب بطلان معامله می‌شود. 🔹چراکه غالب معاملات عقلاء همان‌طور که شیخ انصاری(ره) فرمودند خالی از ریسک نیستند و این مقدار ریسک متعارف است حتی به عقیده بنده اگر ریسک غیرمتعارف هم باشد باز هم معامله از این جهت باطل نیست زیرا این میزان از ریسک نیز در پول های رایج وجود دارد. 🌐 vasael.ir/0003L4 🆔 @vasael_ir
🔸چیستی عدالت فرهنگی و فرایند تحقق نابرابری‌های فرهنگی 🔹دکتر نعمت الله #فاضلی: هنوز هم که هنوز است، گفتمانی برای صورت بندی نابرابری در کشور ما شکل نگرفته است. البته با توجه به تجربه شبه سرمایه داری در دوره پهلوی و با توجه به اینکه مساله نابرابری در غرب، با اشکال مارکسیسم و سوسیالیسم توجیه شده است. حزب توده و گفتمان چپ این وظیفه را در زمان قبل انقلاب برعهده داشت که نابرابری های اجتماعی را صورت بندی نماید ولی چون حزب توده برخاسته از شوروری و خوانش سیاسی خاصی بود، خیلی موفقیت کاملی در این عرصه بدست نیاورد. 🔹قبل از انقلاب دانشجویان و افراد شاخصی چون دکتر شریعتی بودند که به این مساله پرداختند و باعث انقلاب شدند ولی بعد از انقلاب فاقد پایگاه گفتمانی برای نابرابری را مواجه شدیم. تبیین تاریخی نابرابری در دوران صفویه و دوران مشروطه و...که بیشتر جنبه اقتصادی داشت و در ایران معاصر، بروز نابرابری در سطح سیاسی و اقتصادی است ولی منشا آن فرهنگی است. 🔹حجت الاسلام دکتر #پیروزمند: دکتر فاضلی از مسائل شروع کردند و از مبانی نگفتند و بنده برعکس شروع می کنم. چندتا کلیدواژه در این بحث داریم که لازم به توضیح و تبیین دارند؛ فرهنگ، عدالت و عدالت فرهنگی. 🔹در لسان دینی و دیدگاه اسلامی، عدالت معیار و عدالت محقق متفاوت هستند. کما اینکه میان فرهنگ معیار و فرهنگ محقق، تفاوت وجود دارد. در نگاه دکترفاضلی این تفکیک مفهومی صورت نگرفت که ظاهرا خودآگاه و متاثر از مردم شناسی موجود است چراکه در این دانش، معیار را به داخل مردم می بریم و این نوع نگاه، لغزش‌گاهی اساسی است. 🌐 vasael.ir/0003L2 🆔 @vasael_ir
🔹حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون، در دوره تربیت کودک مطرح کرد: دوره‌های زندگی: 1⃣ تربیت (تربیت‌پذیری): این دوران بر شخصیت اثر می‌گذارد. شخصیت نیز بر رفتار تاثیر می‌گذارد. 2⃣ مهارت‌آموزی (دوره پساتربیت): این دوران بر رفتار اثر می‌گذارد. فرد در این دوران زود تحت تأثیر محیط قرار می‌گیرد. 3⃣ استفاده از تجربه. 🔻نقش تفکر در تربیت: 1⃣ تفکر قدرت تحلیلی است که منجر به فعالیت یا تصمیم مطلوب می‌شود. 2⃣ تفکر عامل رشد معنوی، مادی، فرهنگی، عاطفی و... می‌شود. 3⃣ اگر تفکر تنها سبب رشد مادی شود به سمت لذت‌جویی کشیده می‌شود. غرب نیز همین نوع تفکر را دنبال می‌کند. 4⃣ تفکر اگر مبنای ارزشی داشته باشد سبب رشد مادی و معنوی می‌شود. باید به دنبال این تفکر باشیم. 🆔 @vasael_ir
🔸ششمین نشست هم‌اندیشی علم دینی برگزار می‌شود؛ 🔹با موضوع: معرفت‌شناسی 🔹 پنج‌شنبه 16 اسفندماه - ساعت 9 صبح | علاقمندان برای شرکت در این نشست می توانند با شماره ۰۹۱۰۰۹۳۱۰۸۲ تماس بگیرند. 🆔 @vasael_ir
🔸 نشست تخصصی #خلق_پول (تبیین موضوع و حکم) 🔹پنج شنبه 16 اسفند - ساعت 9 صبح | قم خیابان معلم - مدرسه امام کاظم (ع) 🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت پرداختن به اخلاق بین‌المللی در متون اخلاقی جدید کرسی آزاد اندیشی ترویجی ساختار درونی فقه اخلاق / بخش دوم 🔹حجت الاسلام# عالم_زاده_نوری: تا اینجا ما یک طرف را فرد گرفتیم و طرف دیگرش را تغییر دادیم ولی ما می‌توانیم حتّی طرف اول را هم تغییر دهیم و مثلا رابطه جامعه با فرد را تصوّر کنیم منتها باید ابتدائاً به یک تعریف مناسب از جامعه برسیم. اینکه نهادها، ساختارها، قوانین اجتماعی و ... مربوط به هویّت اجتماعی جامعه است و لذا ضرورتاً نهادها و ارگان‌های مذکور باید اخلاقی باشند و نظام حاکم بر جامعه باید یک اخلاقیاتی در آن رعایت شده باشد. 🔹رابطه جامعه با جامعه نیز مشمول یک سری احکام اخلاقی است. مثلاً بررسی رابطه امّت اسلام با امّت کفر که مسائل اخلاقی آن تحت عنوان اخلاق بین المللی یا احکام دُولی قرار می‌گیرد. اینکه ما صرف اخلاق اجتماعی را مطرح کنیم فایده ندارد بلکه باید روابط مختلف اجتماع با پیرامونش را در آن بحث کنیم. متأسفانه کتب اخلاقی که تا کنون نوشته شده از ممیّزه اخلاقی شیعی که ولایت است خالی است. رابطه دیگر اخلاق اجتماعی، بحث رابطه جامعه با خانواده و سایر نهادهای اجتماعی است. 🔹حجت الاسلام : سؤالی که بنده از ارائه دهنده محترم دارم این است که چرا ما برای طبقه‌بندی علم اخلاق نیامدیم و مستقیم به روایات مراجعه نکرده‌ایم. یعنی این دقّت قابل تحسین شما در پیشینه‌شناسی تراث فقهی وجود داشته ولی سؤال بنده این است که چرا از این پیشینه به سمت عناوین منصوص موجود در آیات و روایات نرفته‌اید. 🔹شما در مقاله‌ خود عناوین اخلاقی را از روایات بیرون آورده بودید ولی واقعاً آیا در روایات طبقه‌بندی و تقدم و تأخری وجود ندارد که بر آن اساس ما نظام اخلاقی را بچینیم؟ مثلاً ما در برخی از روایات توجه می‌کنیم و می‌بینیم که خود اهل بیت (ع) اولویت برخی از رذائل و فضائل را مشخص کرده‌اند. 🌐 vasael.ir/0003L9 🆔 @vasael_ir