🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :
🔹 إنَّ لِلمُنافِقينَ عَلاماتٍ يُعرَفونَ بِها ... لا يَألَفونَ ولا يُؤلَفونَ .
🔹منافقان را نشانه هايى است كه با آنها شناخته مى شوند : ... با ديگران الفت نمى گيرند و ديگران نيز با آنها الفت نمى گيرند.
📚 مسند ابن حنبل : ج ٣ ص ١٤٧ ح ٧٩٣١
🆔 @vasael_ir
🔸فلسفه دانش اقتصاد اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین #سید_حسین_میرمعزی، در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹عدم ربوبیت خداوند در جهان، از قرنها پیش توسط یهودیان مطرح بوده است و بعدها نیز در اقتصاد سرمایهداری به عنوان مبنا قرار گرفت.
🔹بررسی و تلاش برای تحقق صفات خداوند در جامعه و انسان در سه مرحله به تحقق اقتصاد اسلامی کمک میکند: مرحله ترسیم وضعیت مطلوب، ترسیم وضعیت موجود و روش رسیدن از موجود به مطلوب.
🔹نوع نگاه به جهان یا همان هستی شناسی، در توصیههای اقتصاددانان برای رشد و توسعه کشور بسیار پراهمیت است. به عنوان مثال در نگاه توحیدی یکی از دلایل عدم توفیق در فراهم سازی رفاه مادی برای آحاد مردم، رواج گناه در جامعه است در حالی که در نگاه غیر توحیدی اصلاً این مباحث مطرح نمیشود؛ چرا که معنا و مفهومی ندارد.
🔹نگاه غیر توحیدی منابع موجود در جهان را برای رفع نیازهای انسان، ناکافی میداند و معتقد است العیاذ بالله انسان باید برای این کار غیرحکیمانه خداوند، چارهجویی کند.
🔹نعمتهای خداوند در زمین به خزائن غیبی در عالم غیب متصل است و خداوند این نعمتها را به قَدَر معینی نازل میکند.
🆔 @vasael_ir
🔸 #حریم_خصوصی در اسلام و نسبت آن با امر به معروف و #نهی_از_منکر👇👇👇
🔸 #معرفی_مقاله | حریم خصوصی در اسلام و نسبت آن با امر به معروف و نهی از منکر
🔹میتوان گفت رفتارها و اعتقادات افراد سه صورت دارد: در مواردی، این باورها و رفتارها کاملاً شخصی است و به هیچوجه جنبه اجتماعی ندارد؛ مانند اینکه فرد در منزل شخصی، نوع خاصی غذا میخورد یا لباس میپوشد.
🔹در این صورت راهی برای ورود به این ساحت وجود ندارد و هرگونه ورود، مصداق تجسس و در نتیجه تحقق نهی الهی (لا تجسسوا) خواهد بود؛ زیرا تنها راه فهمیدن این نوع مسائل، تجسس و تحسس است. صورت دیگر، رفتار یا باوری است که میتواند اثر اجتماعی داشته باشد، ولی فرد تلاش میکند رفتار یا باورش اثر اجتماعی نداشته باشد؛ از اینرو، مانع تسری آثار آن در جامعه میشود.
🔹این مورد هم مصداق حریم خصوصی و متعلق به فرد است و ورود دیگران به آن و افشای آن، مصداق اشاعه فحشا خواهد بود. اگر شبهه یا پرسشی ایجاد شود که چرا این بخش، متعلق به حریم خصوصی شده است، پاسخ این خواهد بود که آیات قرآنی درباره عدم تجسس، عدم ورود به منزل و عدم تعدی به آبرو، عام است و تخصیص، دلیل میخواهد.
🔹صورت سوم، مواردی را شامل میشود که عمل، کاملاً جنبه عمومی پیدا میکند. این صورت جای اجرای فریضة امربهمعروف و نهیازمنکر است؛ زیرا این حوزه، متعلق به حریم عمومی است. عمومیت یافتن عمل یا به دلیل آثار و نتایج آن است و یا به دلیل ذات عمل و ماهیت آن؛ چنانچه میتواند به اعتبار موقعیت و ویژگی خاص آن باشد.
🔹هر فرد وظیفه دارد در هر حال، دستورهای الهی را رعایت کند؛ ولی آنگاه که از حدود الهی تجاوز کرد و در واقع حریم الهی را شکست و در نتیجه آن، حریم عمومی از بین رفت، وظیفه آن است که با ابزارهای دفاعی و منطقی تعبیه شده در دین، یعنی امربهمعروف و نهیازمنکر، با آن مقابله کرد. در این حالت، فرد نمیتواند ادعای حریم خصوصی داشته باشد.
🌐 vasael.ir/0003Vb
🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام:
🔹من فَرَّجَ عَن مُؤمِنٍ فَرَّجَ اللهُ عَن قَلبهِ یَومَ القِیامَةِ.
🔹هر کس گِرِه از کارِ مؤمنی بگشاید (و غمی را از او بزداید)، خداوند هم در قیامت، کار بسته او را می گشاید (و اندوهش را می زداید).
📚اصول کافی، ج 2، ص 200
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | حاکمیت سیاسی فقیهان از دیدگاه آخوند خراسانی
🔹آخوند خراسانی در دلالت روایات مورد بحث، به عمومیت ولایت فقیه، خدشه وارد کرده است؛ اما ازسوی دیگر دلالت این ادله را تا این اندازه می پذیرد که با توجه به مشخص نبودن متولی امور عمومی در عصر غیبت، قدر متیقن از کسانی که تصرفشان در این حیطه جایز است، فقها هستند.
🔹همچنین شاگرد و صحابی خاص آخوند، میرزای نایینی نیز در رسالۀ تنبیه الامه به کرات و در موارد متعدد، تصرف در امور حسبیه به معنای عام را از اختیارات فقیهان بیان کرده، آن را از «قطعیات مذهب» ذکر می کند.
🔹عملکرد آخوند خراسانی در نهضت مشروطه نیز می تواند مؤیدی بر مشروعیت تصرفات فقیهان در حوزه عمومی و سیاسی باشد.
🔹چنان که در بخش حیات سیاسی آخوند گفته شد، ایشان در مراحل گوناگون مشروطه با عمل خود نشان می دهد که برای خود و هم مسلکانش، حق دخالت در امور مختلف سیاسی را به رسمیت می شناسد.
🔹هرچند مشروعیت چنین دخالت هایی، در مواد قانون مصوبه نمایندگان مردم گنجانده نشده باشد و ازاین رو، موجب خرده گیری طرف داران مکتب لیبرال دموکراسی شود.
🌐 vasael.ir/0003Vc
🆔 @vasael_ir
🔸 #سلبریتی، الگوی مصرف پست مدرن
🔹اصولا نگاه ابژکتیو و عینی گرا دلالت دارد بر این که سوژه های واقعی را از آثاری که در عالم واقع بر جای می گذارند شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
🔹از جمله موضوعات مهمی که لباس ضرروت به تن کرده و از اعتباریات مابعد الاجتماع شمرده می شود و این روزها به برکت عصر ارتباطات، توانسته گوی سبقت از هر چه شهرت و ترند را برباید، سلبریتی های وطنی است.
🔹سوالات متعددی پیش پای این پدیده پست مدرن وجود دارد. اینکه اساسا فلسفه وجودی شان چیست و کارویژه شان چه می باشد؟ آیا به لحاظ ارزشی مثبت هستند یا منفی؟ تفاوت آنها با الگوها و اسوه های سنتی در چیست؟ آیا باعث همبستگی اجتماعی می شوند یا یا عامل شکاف اجتماعی و طبقاتی هستند؟ در رابطه با سبک زندگی مردم و جامعه چه جایگاه و منزلتی را دارا می باشند؟
🔹ده ها سوال دیگر نیز به ذهن میرسد که پاسخ به هر کدام مجال مفصلی می طلبد تا تحلیل مناسبی را در پی داشته باشد. اما در حد این یاداشت می خواهیم به برخی از این سوالات پاسخ های درخوری بدهیم و بصیرتی فرهنگی در رابطه با این موضوع چندوجهی و چندعاملیتی بدست آوریم.
📝 علیرضا محمدلو
🌐 vasael.ir/0003Vd
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتارهای فقه
🔹فقه جهاد | شرایط جهاد فی سبیل الله (آیت الله کعبی)
🌐 yon.ir/mmg0l
🔹فقه روابط اجتماعی | ملازمت مسؤول بودن با حکم تکلیفی الزامی (آیت الله اعرافی)
🌐 yon.ir/pCa9g
🔹فقه سیاسی | اجرای شریعت؛ شرط اساسی حکومت اسلامی(آیت الله علیدوست)
🌐 vasael.ir/0003Vn
🔹فقه القضا | قاضی در مواردی که نفع میبرد، نباید قضاوت کند (حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003Ve
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام
🔹مَن لَم يَتَغافَل ولا يَغُضُّ عَن كَثيرٍ مِنَ الاُمورِ ، تَنَغَّصَت عيشَتُهُ .
🔹هر كه از بسيارى امور ، تغافل و چشمپوشى نكند ، زندگى اش تيره مى شود .
📚 غرر الحكم : ج ٥ ص ٤٥٥ ح ٩١٤٩
🆔 @vasael_ir
🔸رسانه؛ راه میانبری برای بازگشت دین به متن زندگی مردم
حجت الاسلام #وحید_حاجی_آقازاده در گفتوگو با #وسائل:
🔹رسانه دینی، رسانه ای نیست که محتوایش حتما از جمهوری اسلامی پخش شود یا مثلا نزدیک اذان و ...در دید عموم واقع شود. رسانه دینی رسانه ای است که خدا در آن حرف اول و آخر را بزند.
🔹تجربه ما از رسانه نشان می دهد، جایی که در رسانه، خدا حرف اول و آخر را زده و به نوعی شاخص اصلی رسانه محوریت خدایی آن بوده، رسانه هم موفق بوده و می توان نام آن را دینی گذاشت.
🔹نمونه اش برنامه سمت خداست. هنوز مردم از آن خسته نشده اند، در صورتیکه در پیک توجهات بینندگان هم می باشد، اما چون خدا حاکم و شاخص محتوای برنامه است، برنامه تاثیرگذار و موفق و مورد توجهی به لحاظ اقبال مردمی هم واقع شده است.
🔹البته بحث ما تایید و تقدیس یک برنامه نیست بلکه بحث سر موضوع برنامه است که بایستی در راستای حاکمیت خدا جهت دهی و طراحی شده باشد.
🔹امروز روحانیت باید درگیر رسانه شود و رسالتش ایجاب می کند که وارد رسانه شود. اگر فرمایش قرآن در رابطه با لسان قوم صحبت کردن با مخاطبین یک شاخص و منطق و اصل است، الان بایستی به تمام معنا وارد این فضا شویم.
🔹دین، زمانی آسیب دید که بعضی از تصمیم سازان دینی جامعه، از کف جامعه فاصله گرفتند و نتوانستند فهم دقیقی از مسائل مردم داشته باشند.
🌐 vasael.ir/0003Vx
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | روش تربیتی تغافل در اسلام و جایگاه آن از دیدگاه روانشناسان رفتارگرا
🔹خواجه نصیرالدین طوسی درباره تنبیه بدنی بر این باور است که: «به هر خُلقی نیک که از کودک صادر شود، او را مدح باید کرد و بر خلاف آن در توبیخ اول عمل قبح او را تغافل منسوب کنند تا بر انجامش اقدام ننماید و اگر برخود پوشیده دارد.
🔹اگر معاودت کند در سر او را توبیخ کنند و چون معلم در اثنای تأدیب ضربی به تقدیم رساند از فریاد و شفاعت خواستن حذر فرمایند، چه آن فعل ممالیک و ضعفا بود و ضرب اول که باید اندک بود و نیک مولم، تا از آن اعتبار گیرد و بر معاودت دلیری نکند».
🔹گاهی کودک برای اولین بار مرتکب خلافی میشود که اولیا و مربیانش از آن آگاه میگرددند، اما مصلحت تربیت اقتضا میکند که تغافل نماید، خود را به بیخبری بزند و آن رفتار ناپسند را به رو نیاورند، تا شخصیت کودک را در هم نشکنند و او احساس بیآبرویی نکند و در عمل ناروای خود جری و جسور نگردد.
🔹تغافل والدین و مربیان اگر بهجا و در مورد صحیح باشد، نتیجه مثبت میدهد و در تربیت فرزندان، حسن اثر میگذارد؛ و اگر نابجا و در غیر مورد واقع شود نه تنها اثر مفید ندارد؛ بلکه در بعضی از مواقع مضر و زیانبخش خواهد بود.
🔹تشخیص موارد صحیح و ناصحیح تغافل فرع بر شناخت اوضاع و احوال کودک است. باید محیط خانواده و مدرسه، طرز تربیت، و شرایط زندگی آنها را در نظر گرفت و انگیزهای که آنها را به کار خلاف واداشته بررسی کرد و از مجموع آنها موارد تغافل بهجا و بیجا را تمیز داد.
🌐 vasael.ir/0003Vm
🆔 @vasael_ir
💢معرفی نشریات تخصصی حوزه / ۱
🔸مجله پژوهشهای اجتماعی اسلامی
🔹مجله پژوهش های اجتماعی اسلامی از سال 1374 با عنوان مجله اندیشه حوزه شروع به کار نموده که از شماره 89 با عنوان پژوهش های اجتماعی اسلامی و با رتبه علمی ترویجی به کار خود ادامه می دهد.
🔹این مجله از سال 1374 با عنوان مجله اندیشه حوزه شروع به کار نموده که از شماره 89 با عنوان پژوهش های اجتماعی اسلامی و با رتبه علمی ترویجی به کار خود ادامه می دهد.
🔹این مجله دستیابی فوری به محتوی خود بصورت آزاد دارا می باشد به این امید که پژوهشی که بصورت عمومی در دسترس باشد موجب تبادل بیشتر دانش در مقیاس جهانی می شود.
🔹هیات تحریریه: حجت الاسلام دکترمحمدسلطانیه ـ حجت الاسلام دکترعلی خیاط ـ حجت الاسلام دکترسید مرتضی حسینی شاهرودی ـ حجت الاسلام دکترابراهیمی پورنعمت الله ـ دکتر یحیی بوذری نژاد ـ دکتر عبدالحسین کلانتری ـ دکتر علیرضا روحی.
🌐 vasael.ir/0003WA
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام
🔹عقلُ المَرءِ نِظامُهُ ، وأدَبُهُ قِوامُهُ ، وصِدقُهُ إمامُهُ ، وشُكرُهُ تَمامُهُ .
🔹خرد آدمى ، سامان بخش اوست ، و ادبش مايه قوام او ، و راستى (/ راستگويى اش) پيشواى او ، و سپاس گزارى اش كمال او.
📚 غرر الحكم: ج ٤ ص ٣٦٤ ح ٦٣٣٥
🆔 @vasael_ir
🔸#اطلاع_نگاشت | آیات مقاومت
🔹حضرت آیتالله خامنهای در سیامین سالروز رحلت امام خمینی فرمودند: «بخشی از منطق مقاومت امام بزرگوار بخش قرآنیِ وعدهی الهی است. در آیات مکرر این وعده را داده است که طرفداران حق، پیروز نهاییاند.» ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
🔹بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR آیات مورد اشاره در این بیانات را در اطلاعنگاشت «آیات مقاومت» منتشر میکند.
🖨 نسخه چاپ👇
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=42862
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | ضرورت حکومت دینی با تاکید بر حکومت محوری فقه اجتماعی
🔹یکی از حوزه های مطالعاتی در اندیشه اجتماعی اسلام است که به عنوان شاخه ای از الهیات اجتماعی اسلامی، به آن بخش از گزاره ها و احکام فقهی که دارای آثار و کارکردهای مستقیم یا غیر مستقیم بر جامعه است نظر دارد.
🔹آشکار ترین بازتاب نگرش اجتماعی در فقه، گسترش یافتن قلمرو و ساحت فقه است؛ زیرا در کاوش های فقهی، وقتی جامعه به مانند یک پدیده موجود در خارج و مورد نظر دین دانسته شود، در این صورت رفتار های جمعی و نهادهای اجتماعی ناظر بر آنها در فقه، جایگاه ویژه ای می یابند و فقیه عهده دار شناخت این گونه موضوع و وظیفه مند بازشناسی حکم فقهی آن از منابع دین خواهد بود. بدین روی فقه اجتماعی از جهت قلمرو، بسی گسترده تر از فقه فردی می باشد.
🔹اسلام همانطور که برای وظایف عبادی قانون دارد، برای امور اجتماعی و حکومتی قانون و راه و رسم دارد. حقوق اسلام یک حقوق مترقی و متکامل و جامع است. (امام خمینی)
🔹بنابراین در فقه اجتماعی، مسائل و پرسمان هوایی که از پیوند فرد با دیگر کسان و نسبت او با جامعه و نیز پیوند جامعه ها با یکدیگر پدید می آید و خاستگاه دینی دارد مورد بحث واقع می گردد و چنین مسائلی در قلمرو فقه، نیازمند حکم پژوهی است.
🌐 vasael.ir/0003W5
🆔 @vasael_ir
🔸 #گفتوگو | ضرورت پاسخ به سؤالات جنسی متناسب با اقتضائات سنی کودک
حجت الاسلام #جواد_فراهانی کارشناس ارشد مشاوره اسلامی در گفتوگو با #وسائل:
🔹از نیازهای مهم دوران نوجوانی، نیاز به پرورش هویت است. او میخواهد با ماهیت انسانی و جنسی خود آشنا شود و به دنبال یافتن استقلال و شخصیت مستقل است. او میخواهد ارزشهای خود و معیارهایش را بداند و آنها را پایهریزی کند.
🔹احساس هویت شخصی در نوجوانان به تدریج بر پایه همانندسازیهای گوناگون دوران کودکی تکوین مییابد. ارزشها و معیارهای اخلاقی کودکان تا حدود زیادی همان است که والدین آنها نیز دارند. احساس عزّت نفس در آنها نیز از نگرش والدینشان نسبت به آنها نشأت میگیرد.
🔹با ورود به نوجوانی و دنیای وسیعتر آنان در دبیرستان، آنها به صورت فزایندهای به ارزشهای گروه همسالان خود و همچنین به ارزیابیهای معلمان و سایر بزرگسالان بیشتر ارج مینهند. نوجوانان از راه جمعبندی این ارزشها و ارزیابیها میکوشند تصویر یکپارچهای از خود به دست آورند.
🔹هر اندازه ارزشهایی که از سوی والدین، معلمان و همسالان ابراز میشود همخوانی بیشتری باهم داشته باشند، به همان نسبت کار هویتیابی نوجوان آسانتر پیش میرود.
🔹آموزش و تربیت در این دوران، باعث میشود هویت جنسی مطلوب در نوجوان بهتر نقش بندد و از اختلالات و رفتارهای نابهنجار جنسی در آنان پیشگیری کند.
🔹از جمله راههای تسهیل در هویتیابی جنسیتی این است که دختر و پسر نوجوان از تشبّه خود به جنس مخالف خودداری کنند و به هیچ وجه به خود اجازه ندهند که چنین رفتارهایی را داشته باشند.
🔹از اینروست که از نظر اسلامی این عمل حرام شمرده شده و مبادرت به این نوع عملکردها، باعث محرومیت فرد از رحمتهای طبیعی خداوند که هر دختر و پسری دارند، میگردد.
🌐 vasael.ir/0003Vt
🆔 @vasael_ir
🔸ساختار فقهی رایج حکومتی و کارآمد نیست
آیت الله #حبیبی_تبار:
🔹اینکه طلاب به خاطر سختی و پیچیدگی متن از فهم محتوا باز میمانند، آسیب است؛ در قالب درسنامه و متون ساده باید محتوا را ارائه داد اگر ادبیات روان باشد مطلب بسیار سریع منتقل میشود.
🔹پس از فهم مطلب مراجعه به آن هم آسان میشود در حالی که در شرایط فعلی فرع در حال گرفتن جای اصل است؛ فرع همان آشنایی با متن است و فهم محتوا از دست میرود. این اشکال ساختاری در حال حاضر وجود دارد.
🔹وجود مطالب غیر کاربردی در کتابهای فقهی ما هنوز موجود هستند که از دیگر آسیبها است. این مطالب غیر کاربردی از متون ما باید حذف شود هم در قالب کتاب که ابواب مستقل را تشکیل میدهند مثل کتاب المکاتبه و هم در جایجای مباحث کتب فقهی این مطالب باید حذف شوند.
🔹پس از قرون متوالی و صدها سال آرزو کشیدن، شهید و جانباز دادن، تحمل مشکلات، مسائل، تحریمها و ... به حکومت فقه شیعی در کشور رسیدهایم که، ولی فقیه مبسوط الید حضور دارد.
🔹این آرزوی شهید اولها، شهید ثانیها و شهید ثالثها بوده که محقق شده است، اما در حال حاضر ساختار فقهی ما اکنون ساختار فقه حکومتی نیست، یعنی خروجی آن برای اداره اجتماع، ادارات، سیاست، امنیت، اقتصاد و غیره نیست و خروجی این فقه این کارآمدی را ندارد.
🔹اگر قرار باشد حوزه کتاب فقهی خود را منطبق بر فقه فردی بنویسد و کاری به حکومت نداشته باشد این آسیب است.
🌐 vasael.ir/0003WP
🆔 @vasael_ir
🔸سلوک سياسی آيت الله بروجردی؛ پيش درآمد نهضت امام خمينی
🔹سلوک سياسی آيت الله بروجردی و نقش آن در شكل گيری نهضت و انقلاب اسلامی امام خمينی ره يكی از پرسش های مجامع علمی است.
🔹اين پژوهش با بررسي انديشه سياسي آيت الله بروجردي و ساير اقدامات فرهنگي ـ سياسي ايشان، به ويژه در دهه سي در تعامل با رژيم شاه، نقش وي در پيدايش نهضت اسلامي به رهبري امام خميني را بررسي كرده است.
🔹تاكنون درباره انديشه سياسي آيت الله بروجردي و چگونگي تعامل ايشان با رژيم شاه، كتاب ها و مقالات متعددي نوشته شده، اما تبيين نقش ايشان در پيدايش نهضتِ منجر به انقلاب امام خميني ره تلاش علمي نسبتاً نوي است.
🔹اين نوشتار به دنبال پاسخ به اين سؤال است كه آيا سلوك سياسي آيت الله بروجردي در دو بخش نظري و رفتاري در دهه سی در تعامل با رژيم شاه، توانست زمينه ساز پيدايش نهضت امام خميني باشد؟ و آيا آيت الله بروجردي در صورت ادامه حيات، در واكنش به اقدامات ضد ارزشي بعدي رژيم، همانند امام خميني دست به موضع گيري هاي تند عليه شاه مي زد؟
🔹در پاسخ به اين پرسش ها، تلاش خواهد شد با استفاده از روش تحليلي و اسنادي، پس از بررسي نقطه نظرات آيت الله بروجردي در ضرورت طاغوت ستيزي و ضرورت تشكيل حكومت اسلامي به رهبري ولي فقيه در عصر غيبت، به چگونگي تعامل اين مرجع با رژيم شاه، سيره مداراتي اوليه مطابق مصالح عالي، در حفظ دارالاسلام شيعي در دوران كنش هاي انقيادي شاه تا برخوردهاي تند و خصمانه ايشان عليه اقدامات ضد ارزشي رژيم پس از كودتا و عمدتاً در نيمة دوم دهه سي و ساير اقدامات فرهنگي ـ سياسي زمينه ساز نهضت امام خميني بررسي شود.
📝علی نقی ذبيح زاده
ادامه مطلب:
🌐 vasael.ir/0003Wa
🆔 @vasael_ir