eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 امام حسن عسکری علیه السلام : 🔹ما أقبَحَ بِالمُؤمِنِ أن تَكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ؛ 🔹چه زشت است براى مؤمن كه خواسته‏ اى داشته باشد كه او را به خوارى كشاند. 📚تحف العقول، ص۴۸۹ 🆔 @vasael_ir
🔸برخی حقوقدانان معاصر تلقی درستی از فقه ندارند حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا: 🔹برخی از حقوق‌دانان معاصر که وارد بحث در تبیین رابطه فقه و حقوق شده اند با یک نارسائی روبرو هستند چراکه آنان علاوه بر اینکه تلقی درستی از فقه ندارند بین فقه موجود و مطلوب تفکیک قائل نشده اند. 🔹وقتی گفته می‌شود فقه مطلوب مقصود این است که با همین منابعی که در اختیار است یعنی آیات، روایات، اجماع و عقل ما می‌توانیم احکام مربوط به این موضوعات جدید را استخراج کنیم؛ این امر یک شعار نیست و می‌توان از آیات قرآنی پیام‌های مختلف آن را استخراج کرد. 🔹برخی از حقوقدانان معاصر که وارد بحث ارتباط فقه و حقوق شده اند در این زمینه دچار اشتباه شده اند چراکه می‌گویند در حقوق یک اصل محوری وجود دارد به نام یکسان و برابر بودن همه افراد است در حالی که چنین اصل محوری در فقه وجود ندارد و این یکی از اشکال هائی است که برخی از حقوق‌دانان مرتکب آن شده اند. 🔹در این باره می‌توان به اصول مسلم در فقه اسلامی با عنوان اصل مساوات «الناس إمام الحق سواء» که همه مردم در برابر حق و قانون اسلامی مساوی هستند اشاره کرد. 🌐 vasael.ir/0003l6 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی 🔹زمان برگزاری: پنج‌شنبه ۷ شهریورماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸:۳۰ 🔹مکان برگزاری: قم، بلوار ۱۵ خرداد، کوچه ۱۰(شهید میثمی)، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🆔 @vasael_ir
🔸نقد و بررسی کتاب بهداشت روانی با نگرش بر منابع اسلامی 🔹يکي از تأثيرگذارترين نيروهاي اجتماعي در قرن بيستم نهضت بهداشت رواني بود که به پيشگيري اختلالات رواني به جاي مراقبت و درمان صرف آن ها متمرکز شد. 🔹اين اثر از يازده فصل با نام هاي مفاهيم و مباني بهداشت رواني، نظريه هاي شخصيت سالم، نياز و بهداشت رواني، اعتقادات و بهداشت روان، نقش رفتارهاي ديني در بهداشت رواني، عوامل تهديد کننده بهداشت روان، خانواده و بهداشت رواني، مسائل اجتماعي و بهداشت رواني، محيط زيست؛ تکنولوژي و بهداشت رواني، يادگيري؛ نهاد آموزش و پرورش و بهداشت رواني، نهادهاي اجتماعي و بهداشت رواني تشکيل شده است. 🔹در فصل 10 در مورد دیدگاه اسلام مطلبی ارائه نشده و ضرورت دارد که نویسندگان سبک تربیتی و آموزشی اسلام را در این خصوص ارائه نمایند (دیدگاه اسلام در مورد یادگیری، مواد آموزشی و ...). 🔹بهتر بود مطالب کتاب حاضر با اقدام های بهداشت روانی در ایران و اسلام آغاز می گشت، چراکه سابقه علمی بهداشت روانی در ایران و اسلام فرار و مقدم بر اقدامات غربی است. در این خصوص آثار ابوعلی سینا شاهد بر این امر است. 🔹به لحاظ روزآمدی، کتاب در مجموع روزآمد نبوده و منابع آن قدیمی است. از نظر میزان دقت در استنادات و ارجاعات و توجه به اصول منبع دهی، موارد زیادی در متن وجود دارد که منبع آن مشخص نیست. 🌐 vasael.ir/0003lB 🆔 @vasael_ir
🔸عناوین تحقیقات ارائه شده در 🔹مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی قم لیست عناوین تحقیقات پایانی و پایان نامه‌های ارائه شده در این مرکز را برای انتشار در اختیار پایگاه تخصصی فقه حکومتی قرار داد. دسترسی به لیست مقالات: 🌐 yon.ir/XOyAq 🆔 @vasael_ir
🔸 | آسیب‌های امنیتی حکومت دینی از منظر امام علی 🔹سیاست انفعالی همواره حکومت ها از موضع ضعف وارد می شوند و در صحنه بین المللی به دیگران باج می دهند و خواسته های نامشروع مستکبران می شوند. 🔹دستگاه دیپلماسی باید به گونه ای فعال باشد که کشور را افزایش دهد و مانع افزون خواهی و گستاخی دشمنان گردد. بازدارندگی عبارت است از «واداشتن شخص از کاری یا منصرف کردن کسی از اقدامی با ایجاد ترس یا تردید در او.» 🔹على(ع) از انفعال و وارفتگی در برابر دسیسه‌های معاویه چنین شکوه می نمایند: نقشه ها برای شما می کشند، اما شما مرد کشیدن نقشه ای بر ضد آنان نیستید، دشمن به شما حمله می کند و شهرها را از دست‌تان خارج می سازد و شما به خشم نمی آیید، دیده دشمن برای حمله به شما خواب ندارد، ولی شما در غفلت و بی خبری به سرمی برید، شکست از آن آنانی است که دست از پاری یکدیگر بر می دارند. 🔹 باعث گستاخی و طمع دشمنان و خفت و خواری ملت می گردد، از این رو امام علی(ع) می فرمایند: ای مردم! اگر دست از حمایت یکدیگر در یاری حق برنمی داشتید و برای تضعیف و زبون ساختن باطل سستی نمی کردید، هیچ گاه آنان که در پایه شما نیستند، در نابودی شما طمع نمی ورزیدند و هیچ نیرومندی بر شما قدرت پیدا نمی کرد. 🔹بر اساس اندیشه علوی در سیاست خارجی به مثل یک اصل است. بنابراین به جای اینکه فقط به دفع ناقص تهاجمات دشمن بپردازیم، باید ابتكار عمل را در دست گرفت و حمله را با حمله پاسخ داد، چراکه بهترین دفاع، خوب حمله کردن است. 📝 علی علوی 🌐 vasael.ir/0003kk 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی نقدکتاب «رفتار شناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن» 🔹با ارائه حجت الاسلام دکتر #علی_اصغر_هادوی_نیا عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه 🔹زمان: چهارشنبه 6 شهریور 98 ـ ساعت 18 🔹مکان: قم، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه 🆔 @vasael_ir
🔸گزارش نشست«طرح #بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی» حجت الاسلام والمسلمین #یوسفی: 🔹طرح جامع نظام بانکداری اسلامی تا پایان سال تدوین می‌شود. 🔹اخیرا شنیدیم طرح جدیدی با تلفیق طرح های قبلی در جریان است و از طریق مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه به مجلس نامه ای خواهیم داد تا محققان حوزوی این طرح را بررسی کنند و جلوی آن گرفته شود. 🔹در طرح جدید از عقد مرابحه استفاده شده که حیله ربوی حرام است و به هیچ وجه قابل قبول نیست که در نظام جمهوری اسلامی و با تأکیدات مکرر مراجع این طرح به تصویب برسد که کار را برای بانک ها آسان تر و برای مردم سخت تر کند. حجت الاسلام والمسلمین #معصومی_نیا: 🔹طرح جدید بانکداری مصوب مجلس با موازین شرعی در تضاد است. 🔹رییس جدید کمیسیون اقتصادی آقای الیاس حضرتی نیز تأکید کرد که طرح بانکداری جمهوری اسلامی تا پایان شهریور تصویب می‌ شود تا استقلال بانک مرکزی به حداکثر رسیده و روند ربوی بودن تسهیلات در بانک ها به صفر برسد. 🔹ما مدعی هستیم روی طرح جدید به هیچ وجه این اشکال و مشکلات دیگر برطرف نشده است، بر اساس همین تحلیلی که گفتیم غالب موارد اعلام شده در این طرح به نفع بانک ها و به ضرر مردم است. 🌐 yon.ir/dZnyI 🆔 @vasael_ir
🔸حضرت علی علیه السلام: 🔹أَكْرِمْ عَشـيرَتَكَ فَاِنـَّهُمْ جـَناحُكَِ؛ 🔹خويشاوندان خود را گرامى بدار، چرا كه آنان بال و پرِ تو هستند. 📚غررالحكم: ج۲، ص۲۲۹ 🆔 @vasael_ir
🔸سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب اسلامی 🔹موضوع: فقه و رانت و رابطه آن با عدالت 🔹ارائه دهندگان: حجت الاسلام دکتر #رضایی و حجت الاسلام دکتر #یوسفی 🔹دبیر علمی: حجت الاسلام فجری 🔹زمان: پنج نشبه 1398/6/7 ساعت 13-10:30 🔹مکان: قم چهار راه شهداء- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار امام مهدی(ع) 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | امام خمینی، حکومت دینی و مشروعیت 🔹از نگاه حضرت امام (ره) مشروعیت حکومت دینی، الهی است. این سوال به صورت جدی مطرح می شود که چرا امام اصالت را به خداوند می دهد و چرا از دیدگاه ایشان، مردم منبع مشروعیت حکومت دینی به شمار نمی روند؟ 🔹مشروعیت ولی فقیه همان مشروعیت حکومت دینی محسوب می شود. به صورت کلی در اندیشه سیاسی امام، آنچه محوریت دارد، خداست. 🔹امام، همه عالم هستی، حکومت، قانون را متعلق به خدا می داند. از این رو معتقد است اگر حکومت خدا، نباشد در مقابل طاغوت و شیطان حکومت می کند. 🔹حضرت امام ( ره) لزوم هدایت و تربیت انسان را همیشگی می داند، لذا همانطور که پیامبر برای این هدف اصلی مبعوث شدند امامان بعدی نیز آن روند را ادامه دادند و در دوره غیبت این وظیفه به عهده فقهاست. 🌐 vasael.ir/0003jZ 🆔 @vasael_ir
🔸راحت طلبی؛ عامل بسیاری از طلاق‌ها 🔹راحت طلبی، حالتی را در انسان ایجاد می‌کند که اندک اندک، همه مفاهیم اعتقادی او را دگرگون می‌سازد. 🔹انسان راحت طلب مفاهیم دین را به گونه‌ای توجیه و تفسیر می کند که با هواهای او در تزاحم نباشد و تکلیفی برایش ایجاد نکند و با عافیت طلبی او کمترین تصادمی نداشته باشد. این گروه دانسته یا ندانسته، مفاهیمی را از دین تغییر می‌دهند یا حداقل توجیه می‌کنند. 🔹کسانی که راحت طلب هستند قبل از اقدام به امر ازدواج باید این صفت را درمان کنند و گرنه زندگی آنها در معرض آسیب های گوناگون، مخصوصا طلاق خواهد شد به خاطر اینکه انسان راحت طلب در خانواده زیر بار مسئولیت نمی رود و این باعث نارضایتی بین زن و شوهر می شود که در صورت تداوم، آسیب جدی به روابط زوجین می زند. 🔹بدون شک در بروز طلاق عوامل متعدد شخصیتی و اجتماعی دخیل است، لیکن طی سال‌های گذشته سهم عوامل اجتماعی در این زمینه افزایش یافته است. 🌐 vasael.ir/0003fs 🆔 @vasael_ir
📷 #عکس_نوشت | حفظ عزت افراد و صیانت از بنیان خانواده در سایه تشریع حجاب 🔸آیت الله #میرباقری 🆔 @vasael_ir
🔸 امام علی علیه السلام : 🔹سَبَبُ التَّدمير سوءُ التَّدبيرِ . 🔹علّت ويرانى ، سوء تدبير (بى مديريّتى) است . 📚غرر الحكم : ج ۴ ص ۱۲۶ ح ۵۵۴۹ و ص ۱۳۱ ح ۵۵۷۱ مع تقديم وتأخير 🆔 @vasael_ir
🔸اعتبارایات بعدالاجتماع آثار واقعی دارند 🌐 yon.ir/hke2T 🆔 @vasael_ir
🔻گزارشی از نشست «تبیین نظریه اعتباریات و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی» حجت‎الاسلام والمسلمین : 🔹علامه می گوید که اعتباریات بعد الاجتماع، بی شمار هستند؛ ثانیا این اعتباریات در حال گسترش مستمر هستند؛ همچنین این اعتباریات در عالم اعتبار، از واقعیت‎ها به حساب می‎آیند؛ نکته دیگر آنکه این اعتباریاتی که در عالم اعتبار، به وجود آمده‎اند، آثار واقعی هم دارند. 🔹به عنوان مثال، زوجیت از اعتباریات بعد از اجتماع است؛ یعنی ما مرد را زوج و زن را زوجه اعتبار می کنیم و این اعتبار را برای زوجیت اعلام و ابزار می‎کنیم؛ این زوجیت که اعتباری است، آثار واقعی به دنبال خود دارد و البته آثار اعتباری دیگری نیز با خود دارد. حجت‎الاسلام : 🔹یکی از اشتباهات در تاریخ فهم علامه آن است که همگان علامه را با این مقاله شناختند و تصور می‎‌کردند که کار بزرگ ایشان در این مقاله اعتباریات بود. 🔹اگر رساله‎های دیگر علامه را جدی بگیریم می‎بینیم که مساله چیز دیگری است؛ اساسا بحث اعتباریات، یک مبحث انسان‎شناسی بود و علامه از این بحث یک بهره معرفت‌شناسی گرفت. : 🔹اعتباریات نحوی از فهم جهان است که ما به واسطه امر مانوس یا امر پیشینی، به فهم امر نامانوس می‎رسیم و امر مانوس در واقع ذات انسان و حقایق درونی او است؛ این امر نیز مقدمه فهم جهان است. 🔹علامه می‎گویند که ما علت و جوهر و کثرت و حدت را از خود می‎گیریم ولی این مساله یک امر روانشناختی نیست زیرا اگر روانشناختی بود، یک امر جزیی بود و نمی‎توانستیم به کلیت برسیم. 🌐 yon.ir/hke2T 🆔 @vasael_ir
🔸خاستگاه رفتارهای اقتصادی از نگاه قرآن 🔻جلسه نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» / 1 حجت الاسلام #هادوی_نیا: 🔹برای اینکه منطق بخش های بعدی خود را مشخص کنم، در بخش کلیات یک سری از مفاهیم روانشناسی را مطرح کردم، یکی بحث مفهوم رفتار بوده است. 🔹در مفهوم رفتار قبلی ها خاستگاه را معرفی کردند و آن طبیعت است، چون غرب مبتنی بر naturalism بوده است وقتی به بحث رفتار که می رسد خاستگاه رفتار را طبیعت می داند. 🔹من در همین جا یک بحث قرآنی مطرح کردم و خاستگاه رفتار از دیدگاه قرآن را فطرت می دانم. من اساسا بحث فطرت را در واقع با یک تفاوت هایی با همین بحث مشهوری که در کلام و تفسیر وجود دارد، مطرح کردم. 🔹در مقایسه با اقتصاد کلاسیک هم بدیع است، چون در مقابل طبیعت مطرح کردم و خواستم فطرت را جایگزین طبیعت کنم. دکتر #توکلی: 🔹رفتارشناسی اقتصادی، چیزی غیر از آن انتخاب عقلایی نیست. ما یک ادبیاتی در فلسفه اقتصاد داریم، ادبیات انتخاب عقلایی، و این را تحلیل می کنند به این صورت که یکی از آکسیوم های مهم در نظریات اقتصادی از جمله اقتصاد خورد بیشتر بحث رفتاری است. 🔹در این چارچوب، در اقتصاد متعارف دو بخش را بحث می کنند، یکی رفتار مصرفی و یکی هم رفتار تولیدی. انسان در حوزه مصرف به دنبال حداکثر مطلوبیت است و در حوزه تولید هم به دنبال حداکثر سود است. 🌐 vasael.ir/0003lj 🆔 @vasael_ir
🔸دوازدهمین شماره‌ فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی منتشر شد 🔹به همت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا دوازدهمین شماره‌ فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی با شش مقاله از مقالات برتر کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و به سردبیری احمد حسین شریفی منتشر شد. 🔻عناوین برخی از مطالب منتشر شده در این شماره: 🔹مبانی روانشناختی و جامعه شناختی معروف و منکر با استناد به مفاهیم قرآنی(طرحی نو در جهت تولید علوم انسانی مبتنی بر معارف اسلامی)، 🔹طراحی نظام جامع حمایت خانواده 🔹کاربرد روش پژوهی در مطالعات تمدن اسلامی 🔹نقش قدرت و اقتدار سیاسی حکومت های اسلامی در شکوفایی تمدن نوین اسلام 🔹کنکاش در چیستی و اجزای ذاتی مفهوم «تحول»در علوم انسانی از دیدگاه آیت الله خامنه‌ای 🌐 vasael.ir/0003lf 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام : 🔹بدَوامِ ذِكرِ اللّه‏ِ تَنجابُ الغَفلَةُ؛ 🔹با پيوسته به ياد خدا بودن است كه پرده غفلت كنار مى ‏رود. 📚غرر الحكم، ح۴۲۶۹ 🆔 @vasael_ir
🔸تنها اقتصاد رفتاری یارای مقابله با اقتصاد سرمایه‌گذاری را دارد 🔻جلسه نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» / 2 حجت الاسلام دکتر : 🔹در حال حاضر بحث اقتصاد رفتاری در لبه های علم اقتصاد دارد جلو می رود. در اقتصاد بحث های علمی خوبی آمده است و خوب بحث شده است و مباحث جدیدی نمی آید و گویا قفل شده است. 🔹اقتصاد نهادی به گونه آمد و این فضا را باز کرد. اما این بحث اقتصاد رفتاری که از دهه هشتاد آغاز شده است، خاکریزهای خوب را دارد طی می کند. 🔹اقتصاد اسلامی هم در مواجهه با اقتصاد سرمایه گذاری قفل شده است و اقتصاد رفتاری می تواند راهگشا باشد. حجت الاسلام دکتر : 🔹بحث اقتصاد رفتاری از اوایل قرن 20 شروع شد مبتنی بر مکتب رفتارگرایان روانشناسی هم بود و تا سال 1970 که سایمون ظهور کرد و بحث اقتصاد شناختی را مطرح کرد اساسا کار او با رفتارگرایان متفاوت بود. 🔹سایمون و تورسکی و کانمن در بحث اقتصاد شناختی وارد شدند. لذا من اصلا در این کتاب به آنها نپرداختم. 🔹فرمودید که من از بحث فراگرد استفاده نکردم، اما کلمه فراگرد 135 مرتبه در کتاب من استفاده شده است و در یک جا هم آن را معرفی کردم. 🔹فراگردی که من معرفی کردم از نوآوری های کتاب است از دو جهت، یکی در روانشناسی بحث فرآیند انگیزش مطرح شده است و فراگرد مطرح نشده ولی من فراگرد کردم بعد آمدم در اقتصاد هم تطبیق دادم. دکتر : 🔹یک اشکالی که ما در مباحث انسان شناسی داریم این است که عمدتا بحث های انسان شناسی ما عقلی است و نهایتا انسان شناسی دینی است ولی ادبیات اقتصاد رفتاری یا اقتصاد شناختی، عمدتا انسان شناسی تجربی است و ما مشوش هستیم. 🌐 vasael.ir/0003lk 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | دکترین مهدویت و حکومت جهانی مهدوی 🔹در مورد حکومت جهانی مهدوی میتوان گفت آنچه همه حکومت های خوب دارند یا باید داشته باشند، این حکومت به تنهایی دارد. 🔹از این رو، حکومت جهانی مهدوی فصلی از کتاب تاریخ سیاسی، عقیدتی، اخلاقی، عرفانی و اجتماعی بشر را رقم خواهد زد که عصاره همه مکارم و فضایل انسانی است. 🔹مبانی حکومت جهانی مهدوی، دستاوردهای حکومت جهانی مهدوی دو سر فصل مهمی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته است. 🌐 yon.ir/NXwA5 🆔 @vasael_ir
📷 #عکس_نوشت | فقه حکومتی امروز مهجورتر از زمان صفویه و قاجار است 🔸آیت الله #عابدی 🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام : 🔹كانَ أبي إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُرى ضاحِكا . . . فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ؛ 🔹چون ماه محرّم مى‏ رسيد، كسى پدرم را خندان نمى ‏ديد... چون روز دهم فرا مى‏ رسيد آن روز، روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود. 📚 وسائل الشيعه: ج ۱۰ ، ص ۵۰۵ 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتار های فقه 🔹فقه و فرهنگ | اصلاح هنجارها و رفتارهای اجتماعی، وظیفه حاکمیت و دولت(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0003l0 🔹فقه الاجتماع | تبیین مستندات اعتبار اجماع بر فهم و فهم الاصحاب(آیت الله مبلغی) 🌐 vasael.ir/0003lW 🔹فقه القضا | دیدگاه محقق حلی پیرامون جواز تجدید مرافعه(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0003jj 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی «برخورد فیزیکی در امر به معروف و نهی از منکر؛ از فقه تا حقوق شهروندی» 🔹ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی الهی خراسانی 🔹زمان: چهارشنبه 13 شهریور 🔹مکان: مشهد، خیابان سناباد، پژوهشکده ثامن 🆔 @vasael_ir