🔹از شبهاتی که این روزها مطرح است که اگر فردی دیگر جای رهبری معظم، بر کرسی ولایت فقیه نشسته بود چه می کردید؟ یعنی می خواهند دفاع ما از جایگاه ولایت فقیه و عدالت محور بودن ایشان را مسئله ای فردی و علاقه شخصی ببینند!
🔹گاه می گویند اگر فلانی بشود ولی فقیه چکار می کنید و در یک دو گانه ای ما را قرار می دهند که هر دو طرف آن باطل است! سخن اینان مثل این است که یک نفر بگوید اگر معاویه شد "ولی" چه می کنید؟ اگر بپذیرید که وای به حال شماست و اگرنه، پس ولایت پذیریتان چه می شود!
🔹در واقع با یک مثال از فاسد، می خواهد جایگاهی را خراب کند، می خواهد عدالت را بالای سر ولایت بنشاند! در حالیکه اساسا این دو گانه جعلی و غیر واقعی است، چراکه ولی بدون عدالت ولایت ندارد و تشخیص عدالت در ولی با ملاحظه افعال او صورت می پذیرد، نهایت اینکه عده ای فعل "ولی" را منطبق با عدالت نمی دانند، آیا در این هنگام "ولی" می بایست از آنها تبعیت کند؟ آن هنگام کدامیک "ولی" هستند و دیگری تابع ولی!
🔹اما ولایت مستظهر به عدالت است، "ولی" همان "عادلی" است که با فقاهت حکومت می کند؛ اگر چه نماز بی وضو، باطل است اما این تقدم و حفظ آن در نماز، بر نماز مقدم ارزشی نخواهد بود؛ جایگاه نماز کجا و وضو کجا!
🔹نمی توان گفت اگر فاسدی ولی فقیه شد چه می کنید؟ همانطور که نمی شود پرسید اگر فاسدِ فاسقی امام جماعت شد چه کنیم، جواب معلوم است، حضور او غاصبانه است و غیر مقبول؛ اگر افرادی دارای شرایط عدالت و فقاهت باشند که امرشان مطاع است و ولایت پذیری لازم است و اگر نیستند، جایگاهشان غاصبانه است و تخصصا از ولایت خارج هستند.
🔹باید پرسید در منظومه عدالت شما، تبعیت از ولی چگونه است؟ شما در کجا تبعیت می کنید و در کجا نه؟ آیا عدالت را وسیله برای اعمال فهم خود نمی دانید؟ ما هم معتقدیم که ولایت بی عدالت معنا ندارد، اما در اثبات بی عدالتی "ولی" باید رهرو شما باشیم؟ یا اگر خلاف شما باور به عدالت "ولی" داشته باشیم و معتقد به عدالت ورزی او باشیم، آیا از منظر شما از عدالت خارج شده ایم؟
🔹برادران! در مبانی فقهی ما، مرتبه بعدی از فقیه عادل برای حکمرانی، مومن عادل است، یعنی تنازل در فقاهت شده است اما تنازل از عدالت خیر! راستی در منظومه عدالت خواهی اینان، رفتار به عدالت با "ولی" نیز هست یا خیر؟ آیا می توان هر گونه فهم شخصی و یا جریانی را ملاک حق قرار داد و با آن به جنگ عدالتخواهانه با "ولی" رفت؟
🔹آسیب شناسی جریان عدالت خواه این است که مرض را درست تشخیص داده اما در درمان آن، هرکسی نسخه شخصی و ناهمگون و با برآورد شخصی ارائه می دهد. به راستی اگر کسی شما را عادل نداند و یا تشخیص شما را عدالت ورزانه نبیند، تکلیف چیست؟ معیار کیست؟
📝 محمدصابر صادقی
🌐 vasael.ir/00042y
🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست «تاملی در نظریه تخطئه و تصویب و ارتباط تحولات مفهومی این موضوع کلامی و اصولی با حقوق انسان ها»🔻
حجت الاسلام #محمد_حسین_مظفری:
🔹بحث تخطئه و تصویب هم بحث کلامی است و هم اصولی. این بحث در اصول فقه معمولا در بحث اجزاء مورد بررسی قرار میگیرد. مرحوم آخوند این بحث را دائر مدار عقل و شریعت میداند.
🔹مرحوم بروجردی متذکر میشود که تخطئه و تصویب یک مسئله عقلی است و نه شرعی؛ همچنین، اجماع در این مسئله مربوط به متکلمین است و اجماع متکلمین حجت نیست.
حجت الاسلام #حسنعلی_علی_اکبریان:
🔹گرچه این بحث، خود فتح باب است و از این جهت بسیار قابل تقدیر ولیکن، نوآوری سخن ارائه دهنده در این است که از این مسئله، بتوان برای حل برخی مسائل چالشی بین ادیان و مذاهب پل ارتباطی زد؛ مثلا با استفاده از این نظریه بتوان به جنگهای ادیانی و یا مذهبی خاتمه داد. این پل در کلام ارائه دهنده کم رنگ است.
🔹این گذرگاه خوبی است که از اصول فقه برای حل برخی از چالشهای حقوق بشری استفاده کرد و بدین جهت، من این تلاش را بسیار مبارک میدانم؛ گرچه به اعتقاد ما، نظریه ارائه دهنده در رسیدن به این هدف، مصیب نبوده است.
حجت الاسلام #محمد_علی_خادمی_کوشا:
🔹استناد به اصل تخطئه و یا تصویب، برای اثبات پلورالیسم دینی را مخدوش است؛ محورهای بحث تخطئه و یا تصویب با بحث پلورالیسم تفاوت دارد و بدین جهت، نمیتوان از آن برای اثبات پلورالیسمی استفاده کرد که قرآن کریم صریحا در برابر آن میایستد.
🔹رهبر معظم انقلاب نیز در جایی فرمود اینکه عدهای معتقدند در دین به بحث پلورالیسم توجه شده است، دچار اشتباه شده اند.
🌐 vasael.ir/000431
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه القضا | بررسی جواز قضاوت کافر در مورد کفار در کشور اسلامی(آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/000430
🔹فقه بورس و اوراق بهادار | لازمه صحت معامله با بورس، مالکیت آن است(حجت الاسلام والمسلمین عندلیب)
🌐 vasael.ir/00041x
🔹اقتصاد مقاومتی | حکم معامله کالاهای خارجی بر اساس ادله اولیه(حجت الاسلام یوسفی)
🌐 vasael.ir/00040o
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| جایگاه فقه حکومتی در حفظ کیان خانواده
🔸سرکار خانم #مقدسی، مدیر مدرسه علمیه اسلامشناسی حضرت زهرا(س)
🆔 @vasael_ir
🔸امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
🔹ألْمُؤْمِنُ نَفْسُهُ مِنْهُ فى تَعَب، وَالنّاسُ مِنْهُ فى راحَه.
🔹مؤمن آن كسى است كه خود را به جهت رفاه مردم در زحمت بیندازد و دیگران از او در أمنیّت و آسایش باشند.
📚 بحارالأنوار: ج 1، ص 96، ح 40
🆔 @vasael_ir
گزارش نشست «نگاه به آینده از منظر تمدن نوین اسلامی براساس بیانیه گام دوم»🔻
حجت الاسلام دکتر #سید_حسن_وحدتی_شبیری:
🔹برای تحقق تمدن نوین اسلامی و اتحاد جهان اسلام نگاه ما به اهل سنت باید همانند امام حسن عسگری(ع) باشد و نگاهها تغییر پیدا کند و مردم در سایه حکومت اسلامی سالم زندگی کنند که شامل سلامت جسم و روح است.
🔹راهکار این تحقق این است که فقه ما به روز شود؛ در این راستا گفتمان غالب در دانشگاه رضوی گفتمان پژوهش خواهد بود و نیاز است تا مسئله محور پژوهشها صورت بگیرد.
#موسی_نجفی:
🔹نوین اسلامی در واقع میتواند ترکیبی باشد و ترکیبی از گذشته اسلامی و میراث اسلامی با تمدن غربی است. جدید بودن آن آیا به این معنا است که تمدن جدیدی به وجود آید که جدا از تمدن گذشته باشد؟
🔹در نسبت سنجی تمدن اسلامی با تمدن غربی، دست برتر با تمدن اسلامی است و در نظریه جمهوریت و اسلامیت دست برتر با ولایت است که در قانون اساسی نیز آمده است.
حجت الاسلام دکتر #علی_جلائیان:
🔹امروز اگر میبینیم در مواجهه با دشمن سربلند هستیم و کسی نمیتواند به کشور نگاه چپ کند، به خاطر این است که آینده را به گونهای دیدهایم که انگار الان رخ میدهد. عدهای مبانی بیانیه گام دوم از میان قرآن و نهج البلاغه بیرون کشیدند.
🔹رهبری در دو قسمت به آینده اشاره دارد که در قدم نخست برای برداشتن گامهای استوار در آینده باید گذشته را درست بشناسیم و از طرفی انقلاب با نگاه به آینده تمدن بزرگ اسلامی استوار است.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/000436
🆔 @vasael_ir
حجت الاسلام والمسلمین #موسویان در گفتگو با #وسائل:
🔹آقای مصباحی مقدم طرح جدید بانکداری را خدمت رهبر معظم انقلاب بردند و ایشان بعد از ملاحظه بخش هایی از طرح به ویژه قسمت جریمه دیرکرد که به عنوان تعزیر مالی حکومت برای غیر معسرین متخلف در نظر گرفته شده، فرمودند اینجا را خیلی خوب نوشتید و تاکید کردند فرایند تصویب طرح نباید متوقف شود.
🔹خدمت آیت الله مکارم شیرازی هم که ما رسیدیم ایشان از این بخش طرح استقبال و ابراز رضایت کردند که متاسفانه برخی با شیطنت از ایشان استفتاء کردند و مطالب خلاف واقعی را به بنده نسبت دادند و ایشان تکذیب فرمودند. بنده هم جوابیه را منتشر و این اکاذیب را تکذیب کردم چون چنین چیزی نگفته بودم.
🔹از کسانی که می گویند افتتاح صندوق جرائم از طرف بانک مرکزی نزد همان شعب طلبکار، صوری سازی تعزیر مالی است سوال می کنم. خود مراجع هم نزد شعب بانک ها حساب دارند، آیا این پول ها مال بانک هاست و یا مال مراجع معظم تقلید؟ این محل مصرف است که تعیین می کند قرار داد صوری است و یا واقعی. این جرائم کاملا در اختیار بانک مرکزی است که یک نهاد حاکمیتی است و او قدرت دارد به صورت هفتگی همه این حساب ها را تخلیه کند.
🔹درخواست توقف و یا تعویق طرح جدید بانکداری از جانب این آقایان مقبول نیست همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید جدی بر عدم توقف طرح داشتند.
🔹ما از اصلاحیه و تغییر برخی مواد دارای اشکال احتمالی که دارای استدلالی متقن باشد استقبال می کنیم همانطور که قبلا این موضوع را اعلام کرده بودیم. به طور مثال پیشنهاد خودشان را در جایگزین تعزیر متخلفین غیر معسر مطرح کنند که آیا باید بگوییم عیبی ندارد، هر وقت دلتان خواست بدهی خود را بیاورید!
🔹جایگاه شورای فقهی در این طرح تنزل پیدا نکرده و این سوء برداشت آقایان است. رهبر انقلاب در نامه خطاب به دولت دستور دادند شورای فقهی به عنوان یکی از ارکان شورای پول و اعتبار باشد. شورای پول و اعتبار در طرح جدید تبدیل به هیئت عالی می شود و این هیئت سه شورا دارد که یکی از این سه شورا، شورای فقهی بانک مرکزی است.
🔹ادعای تنزل جایگاه این شورا سالبه به انتفاء موضوع است زیرا در قوانین قبلی هیچ جایگاهی نداشته است و برعکس در طرح جدید به دستور رهبر انقلاب با حفظ و تقویت اختیارات قبلی به آن جایگاه سازمانی اعطاء شده است.
🌐 vasael.ir/00043C
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| نکوهش طلاق در اسلام / حاکمیت و حمایت از نهادهای خانوادگی
🔹در جامعه کنونی که پیوندهای سنّتیِ نگاهبان پایداری خانواده، تا اندازهای رنگ باخته و محلّه و گروه خویشاوندی جایگاه گذشته را ندارند.
🔹بازتولید مناسبات محلّی و خویشاوندی در چارچوبهای نو، میتواند به بازآفرینی نقش آنها و تقویت پیوندهای خانوادگی و کاستن از رنجهای خانواده بینجامد.
🔹برای نمونه، «تعاونیهای خویشاوندی» که سرمایه و نیروی انسانی خویشاوندان را بهکار میگیرند یا «گروههای خویشاوندی» که برای حلّ مشکلات و آسیبهای یک گروه بزرگ از خویشاوندان اقدام میکنند و توان مالی و اعتباری خانوادهها را در راستای حلّ مشکلات اجتماعی و استواری پیوندهای اجتماعی و محلّی جهت میدهند، از جمله این نهادهای خانوادگی هستند که نخبگان و شخصیّتهای تأثیرگذار و روحانیّت و دولت باید از آنها پشتیبانی کنند.
🔹البتّه در اینجا هم بر این موضوع پای میفشاریم که دولت، تا آنجا که میشود، به جای دخالتهای حمایتگرانه باید حسّاسیّتهای عمومی مردم و نیکوکاران را به سوی حمایت از این نهادها بکشاند و خود بهعنوان آخرین حمایتگر عملکند.
🔹نتیجه این حمایتها، کاستن از گرانباری دولتها، فراگیر شدنِ سنّتهای کارآمد، تقویت پیوندهای اجتماعی، و دور شدن از روحیّات فردگرایانه است.
🔹در کنار این موضوع، کارشناسان دولت باید به مسئله خانوادهمحور شدنِ سیستمهای حمایتی، بیش از گذشته بیندیشند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/00043D
🆔 @vasael_ir
🔸فتوای منع تولید و کاربرد سلاحهای تخریب جمعی
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۹🔻
🔹به دور از اتهامات مصلحتی بودن فتوای رهبر علیه سلاحهای تخریب جمعی، به واقع، فتوای ارزشمندی در این باره وجود دارد که دارای ماهیتی اصیل و مسئولانه و انسان دوستانه است.
🔹فتوای مزبور که از سوی عالیترین مقام حکومتی در جمهوری اسلامی ایران صادر شده است، فقط یک حکم شرعی نیست بلکه یک حکم حکومتی مهم و تاثیرگذار نیز هست.
🔹از این منظر، فتوای رهبر موجب ارتقای کیفی و بنیادین تعهد ایران در عرصه داخلی و بین المللی به اصل منع سلاحهای تخریب جمعی گردیده است.
🔹فتوا از یک سوی، منع سلاحهای تخریب جمعی را در مقیاس ملی مورد توجه و تصدیق و تحکیم قرار داده، و از سوی دیگر، در دادن آگاهی و اطمینان به جامعه بین المللی و افکار عمومی در سطح جهان درباره تعهد عمیق ایران به اصول بین الملل منع سلاحهای تخریب جمعی اثر گذار بوده است.
🔹این فتوا یکی از مهمترین نمادهای تعهد جدی ایران به ممنوعیت سلاحهای تخریب جمعی است. این نکته نیز دارای اهمیت مشابه است که به موازات تاکید بر منعی جامع درباره این گونه سلاحها، فتوای مزبور بر حق ایران و دیگر کشورهای غیر هستهای عضو ان پی تی به بهرهگیری صلحآمیز از فناوری صنعتی هستهای اصرار دارد.
🔹در بررسی همسوییهای فتوای رهبر با اصول بین الملل منع اشاعه و خلع سلاح هسته ای، آنگونه که در ان پی تی تبلور یافته است، به همگونیهایی برخورد کردیم؛ اما فتوا، اگرچه اساساً درباره ایران است، در زمینههای اصولی، از ثبات، قدرت، وسعت و ماندگاری برتری نسبت به معاهده انپیتی برخوردار است.
#پرونده_ویژه
🌐 vasael.ir/00043K
🆔 @vasael_ir
دکتر ابراهیم دادجو.mp3
5.23M
🔊 #صوت| کرسی علمی ترویجی #ذات_گرایی قدیم و گذر به ذاتگرایی جدید
🔸با ارائه دکتر ابراهیم دادجو
🔹تاریخ برگزاری: شنبه 30 آذر ماه 98
🌐 @iictchannel
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | بررسی عوامل تأثیرگذار بر ریسک اعتباری در بانکهای اسلامی
🔹با توجه به این مطالعه و دیگر تحقیق ها در این حوزه، لازم است تا بانک ها در نظام بانکداری اسلامی به سیستم های جامع اطلاعاتی به همراه کمیته های ریسک و نیز کمیته حسابرسی مستقلی بر مبانی اصول شریعت مجهز شوند تا بتوانند از طریق شبکه های داخلی و بین بانکی و ارتباط میان بخش ها و سیستم های مختلف و ارتباط بانک با محیط با ایجاد سیستم پایشی قوی و اعتبارسنجی مشتریان به مدیریت ریسک اعتباری بپردازند.
🔹به دلیل تنوع زیاد عقود نظام بانکداری اسلامی نسبت به بانکداری متعارف، مدیران میتوانند با توجه به تنوع عقود، اقدام به متنوع سازی جهت کاهش ریسک اعتباری نمایند.
🔹ادغام و ترکیب بانک های کوچک با یکدیگر یا با بانک های بزرگ می تواند منجر به افزایش و بزرگتر شدن اندازه بانک ها شده و با کاهش هزینه بانک ها به دلیل مزیت صرفه های ناشی از مقیاس منجر به بهبود مؤثر مدیریت ریسک و نیز افزایش نسبت کفایت سرمایه آنها شود.
🔹بالا بردن سطح کیفی مدیران در نظام بانکی از طریق ارتقا دانش و تخصص آنها از جمله نیازهای اساسی در راستای مدیریت ریسک در نظام بانکداری اسلامی است.
🔹تهیه و تدوین اصول حاکمیت شرکتی با استفاده از تجارب جهانی و مبتنی بر اصول و معیارهای اسلامی گامی در راستای مدیریت صحیح ریسک و ارتقای نظام بانکداری اسلامی است.
🔹وجود کمیته های ریسک و نیز کمیته حسابرسی مستقل و نیز نظارت مستمر نهادههای ناظر بانکی از جمله بانک مرکزی نیز میتواند به کاهش و مدیریت ریسک در نظام بانکداری اسلامی کمک شایانی نماید.
🌐 vasael.ir/00042r
🆔 @vasael_ir