🔸اولویت معروف سازی نسبت به امر به معروف / الزامات اصلاح تصویر نهی از منکر
گزارشی از نشست «تصویر امر به معروف و نهی از منکر در آینه قرآن و حدیث»🔻
حجت الاسلام دکتر #مرتضی_حائری_شیرازی:
🔹نکته جالب این است که تعداد آیات و روایاتی که سفارش به عملِ معروف میکنند، نسبت به امر به معروف از نگاه آماری، 70 به 30 است.
🔹وقتی ما با مفاهیم مختلف خصوصا مفاهیم مرتبط با قرآن و حدیث، مواجه میشویم، اگر به منبع اصلی مراجعه کنیم، میتوانیم ویژگیهای آن را دریافت کنیم و تصویر واقعی آن را ببینیم.
🔹خیلی از تصاویری که از مفاهیم در ذهن ما شکل گرفته است بر اساس بروز و نمود خارجی و آن چیزی است که در بستر اجتماع بوده است.
🔹چرا ما تلاش میکنیم امر به معروف را محدود به یک دایره خاص کنیم؟ در حالی که این ظرفیت را دارد تا یک تعریف عامّ و گسترده و قابل استفاده برای عموم مردم داشته باشد. مهم در امر به معروف و نهی از منکر، تاثیر گذاری بر مخاطب است.
🔹در این تعریف، امر به معروف به خودی خود هدف نیست بلکه یک مکانیسم است. امر به معروف واجب است ولی در راستای ثبات معروف و از بین رفتن منکر است.
🔹در جامعه شناسی اصطلاحاتی تولید شده است که امر به معروف ظرفیت این اصطلاحات را دارد؛ 1. مطالبهگری 2. حفظ نظم (کنترل رسمی و غیررسمی) 3. لزوم برقراری عدالت 4. همبستگی اجتماعی 5. مقابله با بیتفاوتی اجتماعی.
🔹بینشهایی که خوب است جهت تاثیر امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم عبارت اند از: 1. شناخت از روحیه مخاطب 2. شناخت جامعه 3. شناخت جغرافیا 4. شناخت روانشناسی اجتماعی 5. شناخت ادیان و مذاهب دیگر 6. شناخت هنرها و فنون رایج 7. شناخت زبانهای دیگر.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/00049q
🆔 @vasael_ir
🔸گزارشی از نشست«مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی»
حجت الاسلام #ابوالحسن_حسنی:
🔹در فضای مجازی سه نوع مالکیت دیده میشود؛ مالکیت عرفی که در نظام حقوقی موجود به رسمیت شناخته شده است، مالکیت فکری و معنوی و مالکیت «تو در تو» که در فضای حقیقی شناخته شده نیست، اما قابل تعریف است.
🔹مثلا فرض کنید فردی مالک دریاچهای است و امواج این دریاچه را میفروشد. این فروش عقلایی است چراکه از این امواج میتوان برق تولید کرد.
🔹مالکیتی که فرد نسبت به امواج دارد همانند مالکیت مشاع نیست، چراکه موج متعلق به یک شخص و آب متعلق به شخص دیگری است.
🔹همین مالکیت در فضای مجازی وجود دارد؛ مثلا شخصی وبلاگی را در یک سرویس دهنده ایجاد میکند که در اینجا مالک وبلاگ یک شخص، و مالک سرویس دهنده شخص دیگری است.
🔹مالکیت تو در تو مالکیت حیثی محسوب میشود، نه مالکیت مشاع و این مالکیت، مالکیت عرفی است، گرچه در ظاهر پیچیده به نظر میرسد.
🔹مالکیت عرفی بر خلاف مالکیت معنوی قبل از قانون ایجاد میشود و قانون آن را سامان میدهد و قطعا مالکیت فضای مجازی مالکیت عرفی است چراکه در ابتدا این مالکیت به وجود آید و در ادامه قانون آن را سامان داد.
حجت الاسلام #محمد_مادرشاهی:
🔹در مورد «مالکیت تو در تو»؛ اولا مثال امواج آب در تعاریف دیگر نیز میگنجد. آب یک سری منافعی دارد که میتوان آنها را فروخت.
🔹امروزه فقها معتقدند که افزون بر اجاره منافع، فروش منافع نیز ممکن است. پس اینکه استفاده از امواج لزوما در قالب مالکیت تو در تو مفروض و متصور باشد، قابل قبول نیست.
🔹دوما، اینکه به عنوان نقطه تمایز ماهیت «مالکیت تو در تو» گفته شود «چون شخص بالایی (عالی) امکان تصرف دارد پس معلوم میشود که مالکیت دارد»، با اشکالاتی مواجه است.
🔹۱. خود ارائه دهنده نیز اشاره کرد که امکان تصرف، در مالکیت دخلی ندارد پس نمیتواند در ماهیت متمایز مالکیت تو در تو تاثیر داشته باشد. ۲. صرف اینکه میتواند تصرف کند، غیر از این است که وی حق تصرف داشته باشد؛ ممکن است شخصی به زور امکان تصرف را برای خود فراهم کند در حالی که حق تصرف ندارد.
🔹سوما، روشن نیست که مقصود از «مالکیت تو در تو» آیا مالکیت طولی است که فقها بدان اشاره کرده اند، یا خیر؛ همانطور که ارائه دهنده نیز در مقاله خود اشاره داشته است که «مالکیت تو در تو» تصویر روشنی ندارد، و به نظر میرسد که این نظریه احتیاج به تبیین بیش تری دارد.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/0004AB
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| تربیت کودک بدون کتک یا لوس کردن / نگرشی به شیوههای تربیت فرزندان
🔹در این کتاب، مطالبی که ابتدای سخن در باب اهمیت موضوع به آنها پرداخته شد، با محوریت نگرشی عملی به شیوههای تربیت فرزندان، بیان شده است. این مهم را مؤلف در قالب هفت فصل با شیوه نگارشی خاصی به رشته تحریر درآورده است.
🔹همچنین در این كتاب به اختصار مراحل و روشهای تربیت روحی و جسمی كودكان، با این موضوعات، معرفی شده است : نكاتی چند درباره قبل از انعقاد نطفه، اهمیت دوران بارداری، طرز تغذیه جنین در دوران بارداری، چگونگی رفتار با كودكان، چگونگی احسان و رعایت اعتدال بین كودكان، راه علاج حسادت كودك، اثرات بازی در تربیت كودك، طرز رفتار با كودك لجباز، و پرورش راستگویی در كود از موضوعات اصلی این اثر می باشد .
🔹مولف، کتاب را حاصل تجربیاتش به عنوان یک مادر و یک پرورشکار والدین می داند و در باب تالیف این کتاب به همین یک نکته بسنده می کند که تربیت فرزند و استفاده از شیوه های صحیح برخورد با فرزندان در تمام دروه های رشدی تضمین کننده آینده والدین فرزندان و جامعه خواهد بود.
🔹از جمله نقاط قوت این اثر می توان به ذکر خلاصه ای از هر فصل در آخر فصل و همچنین تمرین ها و دستور العمل هایی که از آن ها برای تثبیت و جا افتادن مباحث استفاده شده است اشاره نمود و از رو برای مخاطبانی که قصد دارند شیوه های علمی تربیت فرزند را اتخاذ نمایند مطالعه این اثر توصیه می شود.
🔹این كتاب از نظرگاهای اصلی موجود در زمینه تربیت كودك اطلاعاتی را جهت استفاده والدین كودكان نوپا و پیشدبستان گردهم آورده است. تمام نمونهها و تمرینها بازتابی از مسایل مشترك والدین تمام خردسالان میباشد.
🔹اطلاعات ارائه شده اسلوب های متعددی را به والدین معرفی میكند. هنگامی كه والدین اسلوب های متعددی را در اختیار داشته باشند، یافتن رویكردی كه نیازهای فرزندان در حال رشدشان را برآورده كند، آسانتر میگردد.
🌐 vasael.ir/00049t
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | جمهوری اسلامی؛ توافق یا تضاد
🔹مدل ابداعی، خلاقانه، مستقل و غیر وابسته «جمهوری اسلامی»، تمام سیطره بلامنازع اندیشه مدرن را در تمام حوزه های اندیشه سیاسی فروریخت.
🔹مدل جمهوری اسلامی که امام طراحی کرده بود، هم از لحاظ شکلی و هم از لحاظ محتوا متفاوت از مدلهای مرسوم معاصر بود.
🔹ایشان مدل خاصی از حکومت اسلامی را با عنوان«جمهوری اسلامی» مطرح و با تبیین ابعاد و ویژگی های آن، تلاش نمودند آن را بهعنوان نظامی مشروع و اسلامی مستقر سازند.
🔹به عبارت دیگر با بازتعریف نظریه های حکومت اسلامی و ولایتفقیه در یک قالب، به ساخت یک نظام سیاسی متناسب با شرایط زمان و مکان اقدام کردند.
🔹امام خمینی با درک عمیق از رفتار سیاسی و فرهنگ جامعه ایران، بر این باور بودند که تنها راه تضمین استمرار نظام جمهوری و نیز تنها عنصر تضمینکننده اجرای شریعت اسلامی و حاکمیت مردم بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی خودشان، پیوند خوردن جمهوریت با اسلام و نظام اسلامی با جمهوریت است.
🔹از اینرو بهصراحت بیان می دارد: «حکومت اسلامی را که از حقوق شما دفاع می کند، مستقر و برقرار کنید، به یاوه یاوهگویان گوش ندهید، به حرف های قشرهایی که از اسلام هیچ بویی نبرده اند و با اسلام مخالفاند به حرف های آنان گوش ندهید.
🔹آنها می خواهند ملت را منحرف کنند از مسیر خود. مسیر شما مسیر اسلام است، مسیر شما این است که جمهوری اسلامی را بپا کنید. من رأی به جمهوری اسلامی می دهم، و از شما تقاضا دارم که رأی به جمهوری اسلامی بدهید نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد».
📝 حجت الاسلام #خلیل_عالمی، استاد دانشگاه معارف
🌐 vasael.ir/00049h
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت طراحی شاخصهای بومی برای حضور اجتماعی زنان
گزارشی از نشست«تبیین گفتمان خانواده در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای»🔻
حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد:
🔹امام(ره) و رهبری تأکید همزمان بر خانه و اجتماع دارند؛ امام در آستانه انقلاب بارها گفته اند که شرکت زنان در تظاهرات را واجب دانستند که منوط به اجازه همسر نیست و پس از پیروزی انقلاب گفته اند که زنان موظف اند در مقدرات اجتماعی شرکت کنند و مسئولیت اجتماعی را برای زنان واجب قرار دادند.
🔹این دیدگاه غیر از دیدگاه علامه و سایر بزگان است که فعالیت اجتماعی را برای زنان فضل قلمداد می کنند؛ این دیدگاه تأکید بر روی کلید واژه هایی دارد که به صراحت بر مسئولیت اجتماعی زنان اشاره دارند. در واقع مشارکت اجتماعی و مسئولیت خانوادگی دو تکلیف ضروری بر دوش زنان است که باید زنان به این دو امور بپردازند.
🔹برداشتی که از این دیدگاه شده است این است که در عرصه های اجتماعی، اشتغال و سیاست تفاوتی بین زن و مرد نیست؛ این برداشت باعث شده است که زن مردی شود که موظف به حفظ حجاب شده است که در همه عرصه های اجتماعی با حفظ حجاب و عفت حضور دارد.
🔹از نگاه رهبری نماینده مجلس شدن و وزیر شدن برای زنان اشکالی ندارد و این برداشت برای ما چالش ابر زن ایجاد کرد. نسل دهه 60 که مشارکت مدرن دارند، فمینیست ها و ضد انقلاب ها جمهوری اسلامی را ضد زن می دانند در عین حال بیان می کنند که امام چند کار انجام داد که وضعیت زن را متحول کرد؛ یکی اینکه امام زنان را به مشارکت اجتماعی فراخوان کرد.
🔹در عین حال می گویند زنی که از خانه بیرون آمد به خانه برنمی گردد. وقتی زن از خانه بیرون آمد کاهش جمعیت اتفاق افتاد و فکر زن از سنتی به مدرن متحول شد؛ لذا می گویند انقلاب اسلامی، انقلابی است با صورت اسلامی که در عین حال به جریان مدرنیته دامن زده است.
🔹ضعف نرم افزاری جمهوری اسلامی این است که امام فرموده اند زنان باید در مقدرات اساسی کشور نقش ایفا کنند و رهبری به نقش زنان در جامعه تاکید دارند اما در اینجا این پرسش مطرح می شود که شاخص حضور اجتماعی چیست؟
🔹این شاخص ها باید بومی طراحی شوند. شاخص های رشد در نظام اسلامی نباید همان شاخص رشد در سوئد و فنلاند باشد.
🔹بالاترین شاخص های رشد زنان در کشورهای دانمارک، اسکاندیناوی، سوئد، نروژ، فنلاند، کانادا و آمریکا است و از طرفی میزان حرامزادگی در این کشورها بی نهایت است و در عین حال نسبت به خانواده و زن حساسیت ندارند.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/0004A9
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه و فرهنگ| رسانه و عادیسازی هنجارها و ناهجارهای اخلاقی در جامعه(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004A1
🔹فقه القضا| معیار ضروری مذهب بودن(آیت الله حبیبیتبار)
🌐 vasael.ir/00049o
🔹فقه سیاسی| آیا دستورات سه گانه آیه ۱۵۹ سوره اعراف واجب است؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/00049k
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله| تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله سیدعلی خامنهای
🔹مقاومت در اندیشه رهبر معظم انقلاب به عنوان یك مسیر حرکت و مکتب فکری عنوان شده است که برگرفته از آموزه های الهی و به تأسی از راه پیامبران و ائمه بر حفظ ارزش های ثابت و اصیل اسلامی در مقابل نظام سلطه تأکید می ورزد.
🔹مقاومت از نظر ایشان اقدامی مبتکرانه و نه منفعلانه، عقلانی و نه احساسی، شجاعانه و نه مرعوبانه و امیدوارانه و نه مأیوسانه در برابر هرگونه زیاده خواهی نظام سلطه غربی است.
🔹در اندیشه رهبر انقلاب مقاومت امری یك بُعدی و محدود به جنبه دفاعی و نظامی نیست بلکه ابعاد دیگر از جمله فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در برمی گیرد و امروزه مقاومت فرهنگی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
🔹ایشان مسجد، بسیج مردمی و سپاه را به عنوان هویت مقاومت و پایگاه آن می دانند و معتقدند مسیر مقاومت فقط با حضور مردم و اراده مردم به مقاومت امکان پذیر است.
🔹در اندیشه مقام معظم رهبری راهبرد مقاومت باید ملتها و کشورها را به سمت بازدارندگی چند بُعدی هدایت کند و این مهم جز با ایمان به وعده الهی، همبستگی ملی، اتکا به قدرت و توانمندی های درونی به دست نمی آید. ترس از هزینه های مقاومت، یأس و بی صبری، مادی گرایی و عشرت طلبی از جمله آسیب هایی مقاومت است.
🔹از نظر ایشان راه مبارزه با آسیب ها و عبور از موانع؛ شناخت دشمن، شناخت قدرت مقاومت، تکیه بر قدرت درون زا، مقاوم سازی، همبستگی ملی، مقاومت با تدبیر و فداکارانه و مهمتر از همه ایمان به نصرت و وعده الهی است.
🔹آنچه مسلم است افق و چشم انداز مقاومت در اندیشه رهبری ایجاد تمدن نوین اسلامی است. تمدنی که مردم سالاری، عدالت، آزادی، کرامت انسانی پیشرفت و عزتمندی در دنیا و آخرت از مهم ترین ویژگی های آن محسوب می شود.
🔹در این مقاله مدل مفهومی مقاومت مبتنی براندیشه مقام معظم رهبری به عنوان موضوعی بدیع طراحی و تبین شد.
🌐 vasael.ir/0004AJ
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت_اختصاصی| نگاه اسلامی در خانواده سالم
🔹زوجین باید خانوادهای با ساختار جامع تشکیل دهند که مؤلفههای زیر در آن تحقق یابد: 1. سلسله مراتب و توزیع قدرت مطلوب و عادلانه؛ 2. رعایت مرزها و حدود شرعی، درونی و بیرونی خانواده؛ 3. تثبیت اعتقادات و باورهای سالم دینی؛ 4. پای بندی به ارزشهای اخلاقی و رفتاری والا.
🔹همه مناسبات در خانواده در این چهار مؤلفه جای میگیرد و انواع روابط جسمی، جنسی، اقتصادی، شناختی، عاطفی و معنوی در این چارچوب تقویت میشود.
🔹مودت زن و شوهر که میتوان آن را محبت نامشروط بین آن دو بیان کرد؛ از دیدگاه قرآن فلسفه زیر بنایی آفرینش دو جنس متفاوت یعنی زن و مرد و پاره تن هم بودن، آن دو را نشان میدهد، زمینه اصلی آرامش زن و شوهر باهم را فراهم میکند. این تعامل عاطفی پایه اصلی خشنودی زناشویی است.
🔹با تقویت انواع روابط و مناسبات، رفتارهای خانواده سالم در جلوههای زیر آشکار میشود: گفتگوی سالم و مؤثر، رفتار ارتباطی خوب، رفتارهای معنوی، رفتار مناسب با خویشان و سایر مردم و روشهای مؤثر برای حل اختلاف و تعارضها.
🔹در همه بحرانها، مدارا رکن حفظ سلامت روابط زوجین است. تغافل، تسامح، تساهل ملایمت و بخشش از ارزشهای مهم اخلاقی در روابط زوجین از نگاه اسلام است.
🔹مراقبت پایدار و محاسبه نفس که مداخلات مهم شناختی در روابط زوجین از نظر اسلام است، به همراه تشویق به تفکر که در متون اسلامی بر آن بسیار تاکید شده است، روابط زوجین را تقویت میکند.
🔹ازدواج مناسب همراه با ساختار و روابط سالم به سه نتیجه دست مییابد: خشنودی زناشویی، نسل سالم و مولد، رشد معنوی و اخلاقی. در این صورت، نتیجه نهایی آرامش و نشاط، رضایت خداوند و قرب به خداوند است.
📝 حجت الاسلام دکتر #محمدرضا_سالاری_فر مدیر میز تحکیم خانواده دفتر تبلیغات اسلامی
🌐 vasael.ir/0004A4
🆔 @vasael_ir
🔸وظیفه و تکلیف مردم در نصرت ولی فقیه و برپایی حکومت اسلامی
حجت الاسلام #محسن_صبوری_فیروزآبادی در گفتگو با #وسائل/2:
🔹رهبر معظم انقلاب در رابطه با جایگاه رای و نظر مردم در حکومت اسلامی، می فرمایند «در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده است؛ رأی مردم در انتخاب حاکم و در کاری که حاکم انجام می دهد، مورد پذیرش قرار گرفته است.
🔹لذا شما میبینید که امیرالمؤمنین (ع) با اینکه خود را از لحاظ واقع، منصوب پیغمبر و صاحب حق واقعی برای زمامداری می دیدند، آن وقتی که کار به رأی مردم و انتخاب مردم می کشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه می کند.
🔹یعنی آن را معتبر می شمارد و بیعت در نظام اسلامی یک شرط برای حقانیت زمامدارىِ زمامدار است، اگر یک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند، یعنی آن را قبول نکردند، آن زمامدار خانهنشین خواهد شد و مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است یا بگوئیم فعلیت زمامداری و حکومت به بیعت مردم وابسته است.»
🔹ایشان در جای دیگر چنین می فرمایند« در اسلام هیچ ولایت و حاکمیتى بر انسانها مقبول نیست، مگر اینکه خداى متعال مشخّص کند. ما هر جا که در مسائل فراوان فقهى که به ولایت حاکم، ولایت قاضى یا به ولایت مؤمن ـ که انواع و اقسام ولایات وجود دارد ـ ارتباط پیدا می کند، شک کنیم که آیا دلیل شرعى بر تجویز این ولایت قائم هست یا نه، می گوییم نه؛ چرا؟ چون اصل، عدم ولایت است. این منطق اسلام است.
🔹آن وقتى این ولایت مورد قبول است که شارع آن را تنفیذ کرده باشد و تنفیذ شارع به این است که آن کسى که ولایت را به او می دهیم ـ در هر مرتبهاى از ولایت ـ باید اهلیّت و صلاحیّت یعنى عدالت و تقوا داشته باشد و مردم هم او را بخواهند. این منطق مردمسالارى دینى است که بسیار مستحکم و عمیق است.»
🔹البته همه اینها ناظر بود به وظیفه و تکلیف معصوم(ع) و فقیه، اما نسبت به مردم؛ این گونه نیست که آنها در رابطه با مسئله حکومت، وظیفه نداشته باشند. بلکه بر اساس قاعده «وجوب تحکیم الشریعة»، مردم نسبت به نصرت معصوم و فقیه در برپایی حکومت، وظیفه و تکلیف دارند.
🔹لذا می توان گفت که مردم در رابطه با انتخاب نوع حکومت خود، تکوینا آزاد هستند اما تشریعا مکلف به برپا نمودن حکومت اسلامی هستند و نمی توانند به مدل دیگری از حکومت رضایت بدهند.
🌐 vasael.ir/00049n
🆔 @vasael_ir