eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸امکان سنجی تطبیق مفسد فی الارض بر مختلس 🔻 🌐 vasael.ir/0004Cl 🆔 @vasael_ir
🔸امکان سنجی تطبیق مفسد فی الارض بر مختلس 🔻 🔹آیا امکان تطبیق مفسد فی الارض بر مختلس وجود دارد یا خیر؟ باید گفت: با توجه به تعریفی که از افساد فی الارض بیان شد، تلاش جهت شیوع فساد و ایجاد ناامنی اقتصادی برای جامعه و نیز رواج پیدا کردن اختلاس در حکومت اسلامی به صورتی که مردم را با چالش روبرو کنند صوری است که حاکم اسلامی می‌تواند حکم مفسد فی الارض را برای مختلس صادر بنماید. 🔹ناگفته نماند هدف نگارنده اثبات یا عدم اثبات مفسد فی الارض بر مختلس نیست بلکه مراد در امکان یا عدم امکان صدق افساد فی الارض بر هر جرم و فسادی می‌باشد؛ زیرا ملاک و معیار در افساد فی الارض دو چیز است: ۱. شیوع جرم در حکومت اسلامی به نحوی که سبب اختلال در امنیت مالی و جانی و یا آبرویی جامعه گردد. ۲. اختلال باید از گناه و فساد و یا جرم به وجود آمده باشد. 🔹با توجه به آنچه بیان شد، به نظر می‌رسد برخی از احکام و یا مجازات‌ها در اسلام دایر مدار وجود مفسده در جامعه هستند. شاید بتوان گفت که یکی از فلسفه‌های وجودی تعزیر همین امر باشد تا حاکم شرع بتواند با توجه به شرایط و مقتضیات هر عصر و نحوه وقوع جرم، مجازات‌های متناسب با آن عصر را وضع بنماید. 🔹افساد فی الارض یکی از مجازات‌هایی است که دایره وقوعی آن، وسیع است و منحصر به عمل یا نوع خاصی از گناه و فساد نمی‌باشد؛ بلکه با توجه به ماهیت آن، عنوان مستقلی از مجازات اسلامی است که حاکم می‌تواند با شرایط و ضوابطی که معین شده، حکم به افساد فی الارض بر مختلس بنماید. 🔹در نتیجه، مجازات اولیه اختلاس در فقه و نصوص وارده تعزیر می‌باشد و حاکم اسلامی می‌تواند با توجه به کیفیت و نحوه وقوع اختلاس، حکم به مفسد فی الارض بر مختلس را صادر نماید. 🌐 vasael.ir/0004Cl 🆔 @vasael_ir
🔸راهکارهای مقابله با ویروس کرونا / نگاه مثبت به خداوند سلامت روانی را در پی دارد حجت الاسلام دکتر در گفتگو با 🔻 🌐 vasael.ir/0004Ck 🆔 @vasael_ir
🔸راهکارهای مقابله با ویروس کرونا / نگاه مثبت به خداوند سلامت روانی را در پی دارد حجت الاسلام دکتر در گفتگو با : 🔹زمانی که با یک مشکلی مواجه می‌شویم، دو روش مقابله داریم؛ یکبار ما مشکل را به اندازه می‌بینیم آن موقع واکنش‌های ذهنی و روانی ما هم به اندازه است و افراطی نیست اما اگر ما آن مسئله و مشکل را بزرگتر از آنچه که هست می‌بینیم آن موقع واکنش‌های ما افراطی خواهد بود. 🔹هورمونی به نام کورتیزول وجود دارد که در بدن ترشح می‌شود، این هورمون، هورمون طبیعی استرس است و سیستم ایمنی بدن را کنترل می‌کند؛ این هورمون سیستم ایمنی بدن ما را فعال و تقویت می‌کند. 🔹وقتی نگرانی افراطی پیدا می‌کنیم و دچار تشویش خاطر می‌شویم آنگاه در ذهن و در رفتارهای بهداشتی دچار یک افراطی می‌شویم این امر باعث می‌شود که هورمون کورتیزول از آن میزان طبیعی بیشتر ترشح می‌شود 🔹وقتی این هورمون بیش از حد طبیعی ترشح شد، به جای اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت کند بر عکس سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. 🔹سعی کنیم اطلاعاتی که می‌خواهیم در مورد این ویروس و عوارض آن کسب کنیم فقط از طریق رسانه‌های معتبر کسب کنیم و همچنین به اندازه دنبال این اطلاعات باشیم، نه اینکه از صبح تا شب پای تلویزیون بوده و بخواهیم تمام اطلاعات را در این زمینه کسب کنیم. 🔹اطلاعات زیادی سلول‌های مغز ما را حساس می‌کند و میزان کورتیزول خون را بیشتر می‌کند و زیادی آن استرس ایجاد کرده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. 🔹رفتارهای بهداشتی ما باید به اندازه باشد، یعنی سعی کنیم در زمینه رفتارهای بهداشتی متعادل باشیم؛ اگر رفتار به اندازه باشد تأثیر مثبت دارد. 🔹بعضی‌ها اینجا می گویند باید احتیاط کنیم، و بارها بارها وسائل منزل را ضد عفونی می کنند؛ این احتیاط به ضرر ما تمام می‌شود به خاطر اینکه سیستم روانی ما را حساس می‌کند ما باید به همان میزانی که مسئولان بهداشت می گویند، مسائل بهداشتی را رعایت کنیم. 🔹ما باید اعتقاد به این داشته باشیم که خداوند متعال حافظ و نگهبان ما است و کار از دست خدا خارج نیست و این عالم مدیر و مدبر دارد، پس سعی کنیم نگاه‌مان را به خداوند متعال مثبت کنیم. 🔹در روایات هم داریم که خداوند در گمان و ظن بنده‌اش است، اگر نگاه ما به خداوند مثبت بود بیشتر مورد لطف و عنایت خداوند قرار می‌گیریم. 🌐 vasael.ir/0004Ck 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | چگونه کرونا را شکست دهیم / الگوبرداری از مدیریت بحران حضرت زینب 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004Cp 🆔 @vasael_ir
🔸 | چگونه کرونا را شکست دهیم / الگوبرداری از مدیریت بحران حضرت زینب 🔹امروز در جامعه شاهد هستیم آستانه صبر و تحمل مردم پایین آمده و با اندک مشکلی در زندگی روحیه خود را می‌بازند و شکست را می‌پذیرند. 🔹ولی حضرت زینب(س) مصائب و سختی‌هایی را در واقعه عاشورا تحمل کردند و برای حفظ اسلام جان فشانی هایی کردند که در مقابل مصائب امروز قابل قیاس نیست لذا صبر حضرت زینب باید برای همگان باید الگو باشد. 🔹از جمله مهمترین ویژگی‌ها و مؤلفه‌های مؤثر در مدیریت بحران توسط حضرت زینب سلام الله علیها این بود که ایشان از تمام ظرفیت‌های وجودی خویش، برای مدیریت و ساماندهی اوضاع، استفاده کرد. 🔹ایشان سعی کرد علاوه بر مهندسی حوادث واقعه عاشورا از آن شرایط سخت و هولناک واقعه، برای معرفی اسلام ناب و تعمیق باورهای دینی بهره جوید. 🔹حضرت زینب سلام الله علیها، توانست با بهره گیری از خرد جامع خود، احساس و عاطفه، توان عبادی خویش، فن بیان و سخنوری خود، صبر سرشار، پشتوانه فکری و... در سخت‌ترین شرایط، بهترین و سالم‌ترین تصمیمات را در مدیریت بحران، اتخاذ کند. 🔹از آنجا که مسیر حضرت زینب سلام الله علیها، مسیری کاملاً منطبق بر آموزه‌های دینی بود ایشان در طول انجام رسالت خویش به همه اصول و فروع دینی التزام داشته و با همه توان سعی در انجام آن داشت. 🔹پایبندی به ارزش‌های دینی به انسان قوت و شهامتی می‌دهد که خود را در مسیر رضایت پروردگار حس می‌کند و بر این اساس دیگران و حوادث پیش آمده برای او، قابل مدیریت و کنترل می‌باشد. چراکه انسان در این شرایط پشتوانه خود را قدرت لایزال الهی می‌داند. 🔹با شیوع بیماری کرونا به شدت نیاز است که همه مردم مخصوصاً مسئولان از مدیریت بحران حضرت زینب(س) الگو بگیرند و با صبر و استقامت و تکیه بر توان داخل این بیماری را شکست دهند و با روحیه اتحاد امت اسلامی از این مشکل همانند مشکلات دیگر عبور کنند. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004Cp 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | نحوه احراز مسئولیت کیفری در بیماری‌های واگیردار و جرائم قابل انتساب 🌐 vasael.ir/0004Cq 🆔 @vasael_ir
🔸 | نحوه احراز مسئولیت کیفری در بیماری‌های واگیردار و جرائم قابل انتساب 🔹رکن اصلی تحقق مسؤولیت، صحت انتساب و استناد است که احراز آن در کلیه جرائم، اعم از عمدی و غیر عمدی و همراه با قصور یا تقصیر، لازم و ضروری است و بیماری‌های واگیردار نیز از این امر مستثنی نیست. 🔹هرچند انتقال ویروس با اسباب ناپیدا صورت می‌گیرد، لیکن به مانند اسباب ظاهری دارای آثار و نتایجی است که در صورت احراز رابطه استناد بین این نتایج و اسباب ناپیدا، در مسؤولیت انتقال دهنده در فرض اجتماع شرایط نمی‌توان تردید نمود. 🔹نکته قابل توجه، دشواری احراز این رابطه به علت ناپیدا بودن اسباب می‌باشد، ضمن اینکه ویژگی‌های نوعی دیگر بیماری‌های واگیردار از جمله فاصله زمانی بین فعل و نتیجه مجرمانه، رضایت آگاهانه فرد به بیمارشدن و یا تن دادن او به عملی که باعث انتقال ویروس به وی می‌شود و امکان حدوث وقایع طبیعی یا غیر طبیعیِ قاطع رابطه استناد، ممکن است باعث دشواری دو چندان احراز این رابطه گردد. 🔹باید اذعان داشت تمرکز در ماهیت واقعی و مادی رابطه استناد با توجه به جایگاه این رابطه در عنصر مادی جرائم به عنوان پیونددهنده رفتار و نتیجه مجرمانه که هر دو دارای بعد مادی می‌باشند بیانگر این نتیجه است که این رابطه ناگزیر رابطه‌ای واقعی و حقیقی بوده و کارشناسی و توجه علمی در احراز این رابطه در کاستن از صعوبت احراز و کاهش اختلافات، مؤثر خواهد بود و توجه به دو ویژگی مذکور در رابطه استناد موجب دستیابی تقریباً متقن به سبب و علت حقیقی، خواهد شد. 🔹در خصوص نوع جرائم ارتکابی و انتساب آن به انتقال دهنده با توجه به شرایط و آثار عمل به ویژه نوعاً و یا نسبتاً کشنده بودن عامل بیماری یا غیر کشنده بودن آن، می‌توان به برخی جرائم عمدی و غیر عمدی مندرج در قوانین موضوعه به خصوص قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اشاره نمود. 🔹در مورد عوامل واگیردار نوعاً یا نسبتاً کشنده به خاطر اثربخشی قوی در فرد مبتلا بیشتر جرائم انتسابی جرائم مرتبط با تمامیت جسمانی به ویژه قتل خواهد بود. 🔹با توجه به ماده ۲۹۰ ق. م. ا. ۹۲ قانونگذار نظر اکثریت فق‌ها در امکان حدوث قتل عمدی در انتقال عامل بیماری زا را پذیرفته و قائل به قصاص انتقال دهنده در موارد عمدی است. 🔹البته بعضی از فقها، با توجه به مشکلات ذکر شده در احراز رابطه استناد و با احتیاط در دماء مسلمین و با توجه به قاعده درء، در اثبات قتل عمدی و در نتیجه قصاص انتقال دهنده، تشکیک کرده اند که این دیدگاه در نظم حقوقی کنونی پذیرفته نیست. 🌐 vasael.ir/0004Cq 🆔 @vasael_ir
در گفتگو با #وسائل مطرح شد🔻 🔸راهکار‌های مقابله با کرونا از دیدگاه ۵ روانشناس اسلامی 🌐vasael.ir/0004Ct 🆔 @vasael_ir
🔸راهکار‌های مقابله با کرونا از دیدگاه ۵ روانشناس اسلامی حجت الاسلام دکتر : 🔹در این ایام خواب خودمان را کنترل کنیم همان طور که کم خوابیدن به جسم و روح آسیب می زند، زیاد خوابیدن هم به جسم و روح آسیب می زند. 🔹تحقیقات نشان داده است که کمتر از 2.5 ساعت در شبانه روز و بیشتر از 8.5 ساعت خوابیدن در شبانه روز، 15 درصد احتمال مرگ را بالا می‌برد اما کرونا در حدود 2 درصد احتمال مرگ دارد. حجت الاسلام : 🔹مدیران هر نهاد از نهاد خانواده تا سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید سعی کنند که علاوه بر انجام وظیفه، موقعیت را برای مشارکت مردم نیز فراهم کنند. 🔹افراد به شکل مصون و با استفاده از ابزارهای پیشگیری در صحنه حضور داشته باشند؛ با جلب مشارکت همه اعضای جامعه می‌توانیم به همگرایی دست پیدا کنیم، این همگرایی به تاب آوری و افزایش تحمل سختی‌ها منجر شود. حجت الاسلام دکتر : 🔹رفتارهای بهداشتی ما باید به اندازه باشد، یعنی سعی کنیم در زمینه رفتارهای بهداشتی متعادل باشیم چون اگر رفتار به اندازه باشد تأثیر مثبت دارد. 🔹بعضی‌ها می‌گویند باید احتیاط کنیم، و بارها بارها وسائل منزل را ضد عفونی می‌کنند، این احتیاط به ضرر ما تمام می‌شود به خاطر اینکه سیستم روانی ما را حساس می‌کند. ما باید به همان میزان که مسئولان بهداشت می گویند، مسائل بهداشتی را رعایت کنیم. حجت الاسلام دکتر : 🔹برای اینکه نگرانی‌ها و استرس‌های خود را کنترل کنیم اولین گام این است که افکار خود را کنترل کنیم و فکرهای منفی خود را بشناسیم. 🔹سعی کنید با غلبه بر درشت نمایی ها و تعمیم‌های مبالغه آمیز، افکاری که بیش از اندازه به عنوان پیش‌بینی منفی در نظر گرفته می‌شود، آنها را مدیریت کنید. حجت الاسلام : 🔹رعایت نکات بهداشتی نباید باعث شود که ما لحظه به لحظه به فرزندان امر و نهی کرده و به هر جایی از منزل دست زدند در آماج امر و نهی ما قرار بگیرند. 🔹این طرز برخورد اولاً رابطه فرزندان و والدین را خراب می‌کند و ثانیاً باعث استرس و وسواس در بچه‌ها خواهد شد مخصوصاً اگر زمینه ژنتیکی و یا محیطی وسواس یا استرس در بچه‌ها باشد، این امر را تشدید خواهد کرد. 🌐vasael.ir/0004Ct 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | توصیه مهم امیرالمؤمنین در مواجه با بلایای زندگی 🔸حجت الاسلام 🆔 @vasael_ir
🔸دومین شماره از مجله پژوهش‌های فقهی زنان و خانواده، منتشر شد 🔹در این شماره از مجله پژوهش‌های فقهی زنان و خانواده، مقالاتی با عناوین «بررسی اجرت المثل زنان برای کارهای منزل از منظر فقه امامیه»، «احسان به والدین از دیدگاه فقه»، «حجاب و برخی شبهات پیرامون آن»، «تفاوت نفقه زوجه و اقارب در فقه امامیه»، و «نگاهی به قوامیت مرد بر زن» منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0004Cz 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | سبک زندگی متفاوت در شرایط اپیدمی کرونا 🌐 vasael.ir/0004D3 🆔 @vasael_ir
🔸 | سبک زندگی متفاوت در شرایط اپیدمی کرونا 🔹قبل از هر چیز یادمان باشد زمان‌های طولانی بی‌تحرک نباشیم و حداقل هر نیم ساعت یکبار از جای خود بلند شده و چند حرکت کششی ساده را انجام دهیم. 🔹برای ورزش در خانه نیاز نیست وسایل خاصی داشته باشید! بسیاری از حرکات ورزشی را به راحتی می‌توانید در محیط خانه انجام دهید. 🔹ورزش در خانه انواع مختلفی دارد، نمونه‌هایی از تمریناتی که می‌توانید در خانه انجام دهید شامل، راه رفتن در خانه، انجام حرکت لانژ در خانه، بالا رفتن از پله ها، بلند شدن و نشستن روی صندلی یا روی کف خانه، اسکوات روی صندلی، دراز نشست و شنا، می شود. 🔹اینها از جمله ورزش‌هایی هستند که در زمان ماندن در خانه می‌توان انجام داد و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرد. این تمرینات به سادگی و در هر زمان و با داشتن فضای اندک نیز قابل اجرا هستند. 🔹در سبک زندگی جدید مهم‌ترین اصل این است که کودکان و نوجوانان را در آن برنامه ریزی‌ها مشارکت بدهیم. در این شرایط به وجود آمده حتماً خانواده‌ها، برنامه‌ها را باید با خواسته‌ها و نیازهای کودکان و نوجوانان تنظیم کنند. 🔹متاسفانه در برخی خانواده‌ها خود والدین بدون مشورت با کودکان و نوجوانان برنامه‌ای را تنظیم می‌کنند که با علائق و خواسته و نیازهای فرزندان‌شان تطابق ندارد و این باعث تنش بین فرزندان و والدین می‌شود و این سبک برنامه ریزی علاوه بر اینکه استرس را کم نمی‌کند بلکه محیط منزل را پر از استرس می‌کند. 🔹اغراق در پرداختن به خطر کرونا سبب افزایش استرس و اضطراب در فرزندان ما می‌شود و پس از پایان این همه گیری در صورت عدم توجه خانواده تبعات منفی، اضطراب، موجب بروز انواع اختلالات از جمله بیش فعالی، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس و افسردگی و وسواس می‌شود، کودکان نمی‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند باید این را قبول کنیم که کودکان از دیدن اضطراب پدر و مادر بیش از کرونا آسیب می ببینند. 🔹فقط و فقط بهترین افکار را به ذهن خود راه دهید. کلام ناخواسته روی زندگی ما اثر می‌گذارد. فکر حتی اگر دروغ هم باشد می‌تواند روی ما اثر بگذارد. «خوش‌بینی» مهم‌ترین ویژگی است که با استفاده از آن می‌توانید موفقیت و خوشبختی شخصی و حرفه‌ای خود را افزایش داد. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004D3 🆔 @vasael_ir
🔸فقه «مقابله با ویروس کرونا» 🔹تبدیل موضوع کرونا به مسئله فقهی دارای اهمیت و ضرورت است؛ این تبدیل باید بر پایه اصول حاکم بر تبدیل صورت بگیرد. 🔹عدم توجه به این اصول ما را به سمت دور شدن از واقعیت موضوع سوق می دهد و دور شدن از واقعیت یک موضوع، یعنی نادیده گرفتن، غفلت ورزیدن و غیرمهم انگاشتن همه یا بخشی از اطلاعات دقیق مربوط به آن در استنباط. 🔹با تطبیق قاعده "حرمت همکاری بر پلیدی و تعدی" بر موضوع کرونا به این نتیجه می رسیم: کسانی که با رفتارهای نسنجیده و خارج از چارچوب اصول بهداشتی (همچون حضور در اجتماعات) روند اجتماعی گسترش بیماری کرونا را شکل یا عمق می بخشند، چنانچه آگاه از کار خود باشند، رفتارشان مصداق تعاون بر "اثم" و "عدوان" به حساب می آید. 🔹یک شخص (طبق دیدگاه اجتماعی) حتی اگر اطمینان داشته باشد که ویروس در بدن او فعال نمی شود یا اینکه برای او مشکلی به وجود نمی آورد، با این وصف، حضور او در جلسات شرعا ممنوع است. 🔹چون که او در همان حال که از ویروس فعلاً به صورت شخصی آسیبی نمی بیند در یک نگاه فرآیند اجتماعی ممکن است حامل و عامل انتقال ویروس به دیگران و دارای سهم در اشاعه آن باشد. 🔹بنابراین از این جهت حضور در اجتماعات برای شخص، در پاره‌ای از شرایط غیر مباح می شود. 📝 آیت الله #احمد_مبلغی 🌐 vasael.ir/0004D4 🆔 @vasael_ir
🔸اقتصاد دانش بنیان؛ تنها راه تحقق جهش تولید حجت الاسلام در گفتگو با 🔻 🌐 vasael.ir/0004D6 🆔 @vasael_ir
🔸اقتصاد دانش بنیان؛ تنها راه تحقق جهش تولید حجت الاسلام در گفتگو با : 🔹برای جهش تولید هیچ راهکاری نداریم جز فعال سازی اقتصاد دانش بنیان داخلی؛ رونق تولید و جهش تولید، زنجیره های به هم پیوسته اقتصاد مقاومتی است. یعنی اقتصاد دانش بنیانی که بتواند از جهات مختلف این جهش تولید را به وجود بیاورد. 🔹این اقتصاد دانش بنیان به دو صورت است، چون ما یک بخش واقعی در اقتصاد داریم که مستقیما مربوط به تولید است و یک بخش مالی در اقتصاد داریم که تأمین کننده سرمایه گذاری برای هزینه های تولید است. من فکر می کنم یکی از مواردی که می تواند به این امر کمک شایانی کند، اصلاح نظام بانکی است. 🔹متاسفانه ما در بحث های اقتصادی چالش های زیادی داریم که یک بخش از آنها چالش های ساختاری است و یک بخش چالش های قانونی است و یک قسمت چالش های شرعی است و برخی چالش ها هم مدیریتی و ضرورتی هستند که من زیاد وارد جزئیات این چالش ها نمی شوم، فقط دو مورد از این چالش ها که باید بیشتر به آن پرداخته شود را خدمت شما عرض می کنم. 🔹یک چالش، چالش نزدیک بینی است و یک چالش هم چالش خردبینی است. در چالش نزدیک بینی ما مواجهیم با یک دگم اندیشی در ارائه الگوهای اقتصادی و عدم استفاده از ظرفیت جوانان و الگوهای پویا. مسئولان ما باید به این امر توجه کنند که کشور به ظرفیت نخبگان جوان و استعداد آنها بیش از پیش نیاز دارد. 🔹جهش تولید و اقتصاد مقاومتی باید تبدیل به داستان و دغدغه مردم شود. ما باید برای مردم آینده نگاری عامه پسند انجام دهیم و در تولیدات رسانه ای به این مهم بپردازیم، طوری که این مسئله به خواب و خوراک مردم تبدیل شود تا ما به یک کشور ثروتمند تبدیل شویم. 🌐 vasael.ir/0004D6 🆔 @vasael_ir
🔸مهندسی افکار عمومی با چاشنی سرگرمی 📝 علیرضا محمدلو 🌐 vasael.ir/0004D7 🆔 @vasael_ir
🔸مهندسی افکار عمومی با چاشنی سرگرمی 🔹از آنجایی که نگاه جهان غرب و نظام سرمایه داری به مقوله در ساحت زندگی بشر، یک نگاه اقتصادی و سودمحورانه می باشد، پدیده ای بنام شکل می گیرد که با ظاهری تمام فرهنگی و جذاب و با ابزارهای چندرسانه ای، عقبه اقتصادی و بهره کشی از بشر در قالب جدید را رقم می زند. 🔹اساسا در پی بازتولید نظام سرمایه داری است. هرچقدر از آلام بشر غفلت شود و دردهای معنوی بشر نیز به یغما رود، به نفع سردمداران اقتصادی ماجرا خواهد بود‌. 🔹عصر سرگرمی با شاخص هایی چون ، ، ، و ظاهرگرایی، و مسئولیت و جامعه و مبدا و معاد را سبب می شود. 🔹اینکه در نگاه دینی، را همچون ابرگذران می بیند و اوقات فراغت را با چاشنی می نگرد و را چون اجر و لذت قرار می دهد، نشان از عمق فاجعه ای است که در پس صنعت سرگرمی و مدیریت اوقات فراغت در حال رخ دادن است. 🔹اساسا ، صورت جدیدی یافته و با و در بستر قهرمان ها و ضدقهرمان های فیلم ها و سریال ها و انیمیشن ها، ذائقه های هک شده ای را تولید و بازتولید می کند. 🔹استعمار فرانو، و را در خدمت درآورده و را بعنوان استراتژی اصلی پروژه ، در دستور کار قرار داده است. 🔹بهترین گزینه برای غرب، همین صنعت سرگرمی است که یک شده را تحویل نظام بین الملل می دهد و مجاری اندیشه ها و علایق و اقداماتش را از طریق ، کنترل می کند و خروجی های مدنظرش را براحتی پیش بینی می نماید. 🔹دلیل این اتفاق نیز شاید مخاطب منفعلی است که پای رسانه و سرگرمی تربیت می شود و بجای به دنبال و بجای و دقت، می کند و بجای و ابتکار، می کند. 🔹در روزهایی که بدلیل بحران ویروس کرونا، رژیم مصرف رسانه ای همه بهم ریخته و سرگرمی های تصویری و دیجیتالی، رکورد خارق العاده ای زده است، به فکر باشیم که خستگی ناشی از مصرف بیش ازحد اطلاعات باعث ازخودبیگانگی و غفلت بیش از حد نشود. 🔹مکث و تامل و انتقادی را چاشنی استفاده از رسانه نماییم و اجازه ندهیم سرگرمی های مان، ما را دور زده و مهندسی نمایند. 📝 علیرضا محمدلو 🌐 vasael.ir/0004D7 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه فرهنگ | اصل در مورد نفوس، اموال و اعراض حرمت است(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004DF 🔹فقه روابط اجتماعی | ارتباط قاعده حمل فعل مسلم بر صحت با سوءظن(آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/0004DE 🔹فقه سیاسی | آیا حکم ارتداد با آیه لاکراه فی الدین و آزادی بیان تعارض دارد؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0004Cj 🆔 @vasael_ir
🔸اقتصاد، جهش تولید و مزیت رقابتی 🔹جهش تولید، یک تفاوت بزرگ در پلن اقتصادی کشور را لازم دارد و با حرکت های معمولی و روزمره و شناخته شده، ره به جایی نخواهد برد. 🔹آنچه که در بیان استراتژیک لازم به توجه و تذکر می باشد، تدوین و طراحی مدل هایی با مزیت رقابتی برای پیشرفت است. 🔹مزیت رقابتی در بیان ساده یعنی فعالیت هایی که منحصر به فرد بوده و خلاقانه و شجاعانه و بومی طراحی شده باشد و در قیاس با طرح های مشابه رقبا، تفاوت را رقم بزند. 🔹شما باید در سطح کلان، یک بار تکلیف خودتان را مشخص کنید که محور اصلی رقابت شما چیست و نسبت به رقیبان‌تان چه مزیتی دارید. 🔹از نظر پورتر، مزیت رقابتی به معنای ویژگی یا ویژگی هایی است که باعث می‌شود یک مرکز اقتصادی بتواند بهتر از رقیبانش عمل کند (Outperforming Competitors). 🔹انتظار بالاتر، اقدامات قوی تر و سریع تر را طلب می کند. ظاهرا باید متفاوت تر از قبل عمل کنیم. در سطح مسئولین، مدیران طراح و مولد و باجَنَم(نه دولتمرد ضعیف و غربزده) می طلبد. در سطح عمومی، مردمی باهوش و حامی در مصرف لازم دارد. 🔹در سطح رسانه نیز، تعهدی آرامش بخش و امیدوارکننده و محرک به سمت کنشگری مثبت(نه یک سلبریتی غرغرو و برج آج نشین) را نیاز دارد که هر طرح ملی بدون پیوست رسانه ای قوی و همسو و هوشمندانه، محکوم به شکست است. 🔹پس مثلث مدیر باعرضه در طراحی و تولید، مردم باهوش و حامی در مصرف، رسانه ای الهام بخش و همراه در تمامی مراحل چرخه تولید تا مصرف، عوامل اصلی تحقق آرمان پیشرفت و ثبات اقتصادی کشور است. 📝علیرضا محمدلو 🌐 vasael.ir/0004DK 🆔 @vasael_ir
🔸مبنای فقهی حضور فقها در دربار سلاطین / خدمات سلاطین مغول به تشیع گزارش نشست نظام سیاسی اسلام🔻 🌐 vasael.ir/0004DM 🆔 @vasael_ir
🔸مبنای فقهی حضور فقها در دربار سلاطین / خدمات سلاطین مغول به تشیع گزارش نشست نظام سیاسی اسلام🔻 حجت الاسلام : 🔹همکاری با مغول‌ها از سوی فقها یک عقلانیتی داشته است، خط مغول‌ها نسبت به اهل بیت(ع) نه رأی سلبی داشته و نه رأی ایجابی برخلاف خلفا که آگاهانه خط خودشان را در عرض اهل بیت(ع) قرار داده بودند. 🔹خط مغول‌ها هیچ نظری نداشته و رویکرد آنها به لحاظ مذهبی تسامحی بوده است، یعنی هلاکوخان همزمان هم وزیر شیعه، هم وزیر سنی و هم وزیر مسیحی داشت. 🔹اتفاقا در تاریخ یک رقابت فرهنگی صورت گرفته بین مسیحیت، تسنن و تشیع برای مصادره کردن این قوم فاتح که در این رقابت تشیع برنده شده است و خیلی طبیعی است که مسیحیت و اهل سنت این جریان را مورد حمله قرار دهند، به همین دلیل در تاریخ این جریان مورد حمله قرار گرفته است. 🔹مغول‌های مسلمان در هندوستان و تاتارستان آبادانی ایجاد کردند، دو سوم اماکن توریستی امروز هندوستان اماکنی است که مغول‌های مسلمان برای آنها ساخته‌اند. 🔹همین تاج محل یکی از اماکنی است که مغول‌های مسلمان ساختند، تاتارستان نیز به همین صورت است، مغولی که از ایران به آنجا رفته است یک مغول معقول بوده است. 🔹روسیه 6 جمهوری مسلمان نشین دارد که سه تای آنها اسلام تکفیری دارند و سه تای دیگر به تعبیر روس‌ها اسلامی ایرانی مغولی است، دولت روسیه از ایران خواسته است این اسلام را در روسیه ترویج دهند. 🔹امروز تاتارها شهروندان درجه یک روسیه هستند و نبض تجارت روسیه دست آنها است و خدمات بسیاری در روسیه انجام داده‌اند، تا جایی که فرهنگ روسیه را مصادره کرده‌اند. 🔹حقیقت این است که مغول به نفع شیعه خروجی داشته است و به ضرر اهل سنت و مسیحیان بوده است و عمده کتب تاریخی که فقط بدی مغول‌ را گفته است مسیحی یا سنی هستند به همین دلیل اصرار دارم که تاریخ شیعه را پیرامون مغول مطالعه کنید. 🔹فقهای ما که امامت و زعامت تاریخی ما را داشته‌اند به دلیل اینکه شیعه منفعت می‌برده است با مغول همکاری می کرده، همه دوره‌های پادشاهی شاهد جنایت و خدماتی بوده است و ما باید به دنبال حقایق تاریخ برویم. 🔹در قبال صفویه نیز رویکرد ما همین است، ضمن اینکه برخی جنایات و اشتباهات آنها مقبول ما نیست اما به دلیل اینکه صفویه به نفع تشیع بوده است از سلسله صفویه حمایت می‌کنیم. 🌐 vasael.ir/0004DM 🆔 @vasael_ir
🔸 | مثبت‌گرایی واقع بینانه، راهی برای مقابله با کرونا و اجتناب از آشفتگی ذهنی 🔹آن مردم راستین مثبتی که از خودشان و زندگی‌شان راضی و شادند. می‌توانیم ببینیم که اگرچه زندگی کاملی ندارند ولی با این حال آنها خوش بین، شکست ناپذیر و مقاوم هستند. 🔹این افراد پستی و بلندی‌های زندگی را انکار نمی‌کنند و چیزی که هست را پذیرفته‌اند ولی هیچ وقت نمی‌پذیرند که این همه چیز باشد. 🔹آنها خودشان را می‌شناسند و می‌دانند چه می‌خواهند، و برای آن سخت تلاش می‌کنند. این رفتار و روش زندگی را مثبت گرایی واقع بینانه می نامند. 🔹همهٔ ما پتانسیل این را داریم که مثل آنها زندگی کنیم. راه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید برای تبدیل شدن به فردی با این دیدگاه به کار بگیرید. 🔹مثبت گرایی واقع بینانه یک روش فکری است که به ما کمک می‌کند تا با افزایش سن، بهتر رشد کنیم و زندگی‌ای را بسازیم که دوست داریم. 🔹مثبت گرایی واقع بینانه به این معناست که ما هر چیزی که هست را می‌پذیریم اما محدودیت‌ها و موانعی که بر سر راه مان قرار دارد را بزرگ نمی‌کنیم و توانایی‌های مان را کوچک نمی‌شماریم. 🔹علم و افراد الهام بخش نشان می‌دهند که ما انسان‌ها پتانسیل نامحدودی داریم. مثبت گرایی واقع بینانه یعنی دیدن و پذیرفتن چیزی که در زمان حال وجود دارد چه در دنیای درونی و چه در دنیای بیرونی و سپس متمرکز شدن بر هر چیزی که دوست داریم. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004DP 🆔 @vasael_ir
🔸سبک زندگی و رفتاری حضرت علی اکبر الگویی برای جوانان 🔹از جمله صفات حضرت این بود که: هرگز عیب ‏جویی نمی ‏کرد و از مداحی نابه جا و شنیدن چاپلوسی افراد دوری می‏ کرد. تمامی انسان ها را بندگان خدا می ‏دانست و از تحقیر آنان خودداری می ‏ورزید. 🔹در طول عمر خویش به کسی دشنام نداد و ناسزا نگفت. از دروغ تنفر داشت و صداقت و راستگویی شیوه همیشه ‏او بود. بخشنده بود و آنچه به دست می ‏آورد، به دیگران به ویژه ‏نیازمندان انفاق می‏ کرد. 🔹به عیادت بیماران می‏ رفت. برای همسالان برادری مهربان و برای کودکان پدری پرمحبت ‏بود و مسلمانان را مورد لطف و عطوفت‏ خویش قرار می‏ داد. امور دنیوی و اضطراب‏ های مادی او را متزلزل نمی ‏ساخت. 🔹زندگی علی ساده بود و در آن از تجمل و اسراف اثری دیده نمی ‏شد. آنان که اخلاقی نیکو و فضایلی شایسته‏ داشتند، همیشه مورد تکریم و احترام وی بودند و خویشاوندان از صله او بهره ‏مند می‏ شدند. از صبری عظیم برخوردار بود و از هیچ کس ‏توقع و انتظاری نداشت. 🔹زندگی این جوان بزرگ و شجاع برای همه انسان‌ها به خصوص نسل جوان و قهرمانان، الگوی بسیار مناسبی است. 🔹لازم است جوانان در همه ایام به خصوص در این ایام که دشمنان تمام تلاش خود را برای خاموش کردن حق و حقیقت به کار می‌برند با الهام گرفتن از زندگی حضرت علی اکبر «علیه‌السلام» در راه شناخت حق و دفاع از حق و حقیقت جان و عمر خود را فدا نمایند و در همه عرصه‌ها شجاعانه در مقابل تهدیدات و تهاجمات دشمنان بایستند. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004DW 🆔 @vasael_ir