🔸تاریخچه فقه حکومتی در اسلام
🔹اصول اولیه و ریشههای اصلی فقه حکومتی اسلام، مانند هر مسئله اسلامی دیگر در قرآن مجید و سنت رسول خدا و ائمه معصومین (ع) قرار دارد و از لحاظ تاریخی پیدایش و شکلگیری فقه حکومتی همزمان و همزاد با پیدایش «فقه عمومی اسلام» است.
🔹تفویض ولایت اطاعت، قضاء، حسبه، اقامه حدود و تعزیرات و بهطور کلی حق تأسیس حکومت اسلامی و اداره امور جامعه مسلمانان بر موازین قسط و عدل و انجام تکلیف امربهمعروف و نهی از منکر، گردآوری وجوهات شرعی و مالیاتهای مناسب و مصرف آن در موارد لازم و نافع به حال همگان، از جمله شئون و اختیارات «ولیفقیه» در عصر غیبت است که از اهم مسائل فقه حکومتی اسلام به شمار میآید.
🔹روایاتی که از ائمه معصومین (ع) به ما رسیده است، مواد اولیه و بافت اصلی فقه حکومتی اسلام در کتب فقهی موجود شیعه را تشکیل میدهد.
🔹بر این اساس، فقه حکومتیِ ما میراث گرانقدری است که از عصر پیامبر و ائمه معصومین باقی مانده و در دورههای بعد، تهذیب و تطور یافته است.
📝 مصطفی کاویانی
🆔 @vasael_ir
🔸نظارت شرعی فقهای شورای نگهبان بر قوانین پیش از انقلاب
#دانشنامه_فقهی_حقوقی🔻
🔹بخشی از قوانین موجود در نظام حقوقی ایران، قوانین و مقررات مصوب پیش از انقلاب است: «پیروزی انقلاب، هر چند منجر به ابطال قانون اساسی میشود، ولی منجر به نسخ و اعتباری قوانین و مقررات عادی کشور نمیگردد. این دسته از قوانین علی رغم پیروزی انقلاب، همچنان معتبر و قانونی باقی میمانند...».
🔹حال پرسش این است که آیا اسلامیسازی قوانین فقط مربوط به قانون گذاری پس از انقلاب است یا قوانین پیش از انقلاب را نیز در بر میگیرد؟ مستند حقوقی آن چیست؟ در صورت تعمیم و شمول، چه نهادی متصدی این امر است؟
🔹طبق اصل ۹۱، شورای نگهبان به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها تشکیل شده، و طبق اصل ۹۴، همه مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به شورای نگهبان فرستاده شود تا از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار گیرد، و تشخیص عدم مغایرت مصوبات با احکام اسلام، با اکثریت فقهای شورای نگهبان است.
🔹آیا در قانون اساسی، غیر از فقهای شورای نگهبان نهاد دیگری برای بررسی شرعی قوانین موجود مصوب پیش از انقلاب پیشبینی شده است؟
🔹عدهای از حقوقدانان در این مسئله تردید کردهاند. تردید آن ها، ناشی از فقدان نصی قانونی است. به گمان آنان، در قانون اساسی تکلیف این موضوع روشن نشده و، چون اصل ۴ در فصل اول قانون اساسی آمده و «اصول کلی» نامیده میشود، در مقام بیان اصل صلاحیت فقهای شورای نگهبان است، نه حدود و ثغور آن.
🔹از این رو، در تبیین جزئیات، باید به اصول دیگر (۷۲، ۹۱، ۹۴ و ۹۶) مراجعه کرد که آنها نیز ناظر به مصوبات مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب هستند.
🔹با وجود این، همان گونه که اکثر حقوقدانان معتقدند، اصل نظارت و صلاحیت فقهای شورای نگهبان در اظهار نظر شامل قوانین پیش از انقلاب نیز خواهد شد؛ زیرا اصل ۴ از صراحت لازم در این زمینه برخوردار است و از سوی دیگر، احتمال وجود قانون خلاف شرع در مجموعه قوانین پیش از انقلاب منتفی نیست.
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔻خبرگزاری رسا برگزار می کند
🔸پویش «پیامی برای قدس»
🔹از عموم طلاب دعوت میشود به پویش جملهای برای قدس بپیوندند و جملات خود را در قالب های فیلم، صوت، عکس و متن برای ما ارسال کنند. تولیدات برگزیده در صفحات خبرگزاری رسا منتشر می شود.
♨️ به قید قرعه به 6 پیام برگزیده کارت هدیه 100 هزار تومانی تقدیم می شود.
🌹 همچنین می توانید فیلم و عکس خود را در فضای مجازی با هشتگ #آزادی_قدس_آرمان_سردار منتشر کنید.
🔹تولیدات خود را به آی دی زیر در #ایتا ارسال کنید:
🌐 @Adminrasana
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ| بررسی معنای حدیث «بَاهِتُوهُمْ»/ دایره «مقابله به مثل» و نظر اسلام(آیت الله اراکی)
🔹فقه مهندسی ژنتیک| روششناسی تفریع فروع فقه زیستفناوری و تفصیل مسائل آن(آیت الله رشاد)
🔹فقه سیاسی| آیا آیه ۷۱ سوره توبه بر وجوب امر به معروف دلالت دارد؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | عدالت و سیاست؛ بررسی ابعاد نظری و کاربردی عدالت در گفتمان سیاسی اسلام و غرب
🔹دفاعیه دینی و سنتی در مقابل تحولات به ظاهر سکولار معاصر، برانگیزاننده این پرسش است که آیا نمی توان ظهور دین را به صورت مقدمه ای برای ورود به وضع مدنی در دوران مدرن تلقی کرد و از آن منصرف شد؟
🔹و آیا اصالتا انسان مدرن خودکفا از سنت به معنای اعم آن نیست؟ و در غیر اینصورت پس چرا ادیان در عرصه رویارویی عملی و مدنی با دنیای جدید فرومانده اند؟
🔹پاسخ به دو پرسش اول معطوف به مباحث بنیادی شکل گیری لیبرالیسم و دنیای جدید است که با توجه به تحقیقاتی که در سه دهه اخیر صورت گرفته می توان مدعی شد که در لیبرالیسم سنتی دین و تجدد در هم آمیخته اند.
🔹اما پاسخ به سؤال سوم همان است که این اثر همانند بسیاری دیگر از تألیفات در حوزه سیاست اسلامی دنبال می کند.
🔹با این مقدمه مؤلفین اثر حاضر به قصد فهم عدالت در دو بخش فقهی و کلامی و کاربردی ـ تطبیقی در هفت فصل به کالبدشکافی این مفهوم پرداختند.
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸ساختار شناسی شرکتهای سهامی از منظر فقه / بررسی پذیرش شخصیت حقوقی در فقه
گزارشی از نشست «شخصیت حقوقی شرکتهای سهامی عام از منظر فقه»🔻
حجت الاسلام #حمید_درایتی:
🔹چه معذوریتی است که شخصیت حقوقی اعتبار دارد یا میتواند مالک شود و میتواند چیزی را تملک کند و یا به ملک دیگران منتقل کند؟ و یا بر ذمه و قرض بگیرد و تعهد کند و ملزم به جبران خسارت شود؟ این اشکال به چند مبنا در مباحث اصول برمی گردد.
🔹مبنای برخی از بزرگان در علم اصول این است که احکام تکلیفی و وضعی منتزع از حکم تکلیفی هستند؛ حکم وضعی مثل مالکیت است و مالکیت شرکت، موسسه، بانک، شهرداری و وزارتخانه که شخصیت حقوقی است و این مالکیت حکم وضعی است.
🔹احکام وضعی منتزع از حکم تکلیفی هستند که هر کجا بتوان به شیء و یا فردی حکم تکلیفی داد میتوان برای آن حکم وضعی اثبات کرد.
🔹آیا میتوان به عناوین اعتباری تکلیف کرد؟ آیا عنوان اعتباری مثل مسجد، موسسه، بانک آیا قابلیت برای تکلیف دارند؟ برای پاسخ به این سئوال به مبنای دیگر حقیقت تکلیف میرسیم که اگر مثل آیت الله خوئی حقیقت تکلیف را عبارت از اعتبار فی الذمه بدانیم، اشکالی ندارد.
🔹اما اگر مثل نظریه مرحوم اصفهانی حقیقت تکلیف را بحث نظری بدانیم، در این صورت بحث اعتباری نسبت به شخصیت حقوقی مفهوم و معنا ندارد و نسبت به همه شخصیتهای حقوقی اینگونه است.
🔹شخصیت حقوقی که به شخص است اعتبار دارد مثل بحث امامت، اما شخصیت حقوقی به اموال وابسته است؛ ملک برای مسجد است و اگر بخواهیم بگوییم مسجد حقوقی است، مسجد مالک میشود و این مالکیت را باید اثبات کرد.
🆔 @vasael_ir
🔸فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی امام حسن مجتبی
📝 محرم آتش افروز
🆔 @vasael_ir
🔸فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی امام حسن مجتبی
🔹کسی که نفس او گرامی و بزرگوار باشد، جدایی و ناسازگاریش با مردم کم باشد. دوری از شهوات و دنیا نیز از سایر آثار کرامت نفس است. اگر کرامت نفس فقط همین چند فایده را به دنبال داشته باشد، برای سعادت و هدایت انسان ها کافی است.
🔹به همین دلیل، برای گسترش این فضیلت اخلاقی باید تلاش های لازم صورت بگیرد و از فرصت های به وجود آمده بهترین بهره را برد. عزت و احترام به خود و دیگران یکی از این راه هاست.
🔹امام حسن (ع) این احترام و اکرام را خیلی ساده و در حالت عادی زندگی رعایت می کردند و به دیگران هم می آموختند که به راحتی می توان با مردم رفتار سالم داشت و با این کار هم به دیگران محبت کرد و هم ادب و احترام دیگران را جلب کرد.
🔹روزی امام در مجلسی نشسته بودند؛ مردی وارد شد و نشست. امام فرمودند: «إنک جلست إلینا علی حین قیام منا أ فتأذن؟»"تو زمانی نشستی که ما قصد رفتن داشتیم آیا اجازه می دهی ما برویم؟" در این رفتار امام، شخصیت طرف مقابل و جایگاه اجتماعی و یا مال و ثروتش مهم نبوده بلکه آن حضرت به عنوان فردی مسلمان به او توجه و احترام کرده است.
🔹رواج چنین تفکر و رفتارهایی در جامعه، میزان کرامت انسان ها را افزایش می دهد و به تبع، فرهنگ سالمی در جامعه حاکم می شود که در آن همه به واسطه انسان بودن دارای احترام و جایگاه اجتماعی هستند. این خود باعث احساس امنیت اجتماعی می شود.
🔹سبک فرهنگی امام مجتبی (ع) می تواند سرمشق افرادی قرار گیرد که به فرهنگ دینی دل بستگی دارند و خود را به گسترش و اشاعه فرهنگ اسلام موظف می دانند.
🔹جامعیت سبک زندگی فرهنگی امام حسن (ع) به گونه ای بود که هم می تواند برای خواص و هم برای عامه مردم الگو باشد.
📝 محرم آتش افروز
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸ضعفهای مدیریتی در بحران کرونا ربطی به فقه ندارد
گزارشی از نشست«کرونا و زیست فقهی»🔺
🆔 @vasael_ir
🔸ضعفهای مدیریتی در بحران کرونا ربطی به فقه ندارد
گزارشی از نشست«کرونا و زیست فقهی»🔻
حجت الاسلام #رضا_اسلامی:
🔹از عجایب روزگار است که برای نخستین مرتبه در تاریخ تشیع حرم امام رضا (ع) بسته شده است، مجوز این امر چیست؟ توجیه فقها چیست؟ حکم اولیه، ثانویه یا حکم حکومتی یا از باب تزاحم است؟
🔹اساس فقه جمع ادله است و ادلهای که درباره جایگاه اماکن مقدسه است در واقع اماکن در حد تزئینی نیست؛ خدمت و کارکرد و نقش آنان در احیای دین لایههای مختلف دارد و بر اساس تزاحم برخی از لایهها و قسمتها تعطیل میشود و اصل آن تعطیل بردار نیست.
حجت الاسلام #مهدی_ابراهیمی:
🔹عمده بحثی که در این مسئله فقه را درگیر میکند این است که این بیماری برای انسان ضرر دارد و حکم فقهی آن پیچیده نیست و نیاز به استنباط ندارد. در اینجا علاوه بر ضرر فردی با یک بحث اجتماعی نیز روبرو هستیم که درصد احتمال بزرگ نیست، اما محتمل آن بزرگ است.
🔹تأثیر دعا در جسم و بدن به لحاظ مبانی تجربی اثبات شده است که نمیتوان با نسخه مکتوب پزشک چنین اثراتی را ایجاد کرد. کرونا نگاه معنوی و معناداری معنوی را در زندگی دینی ما تغییر داد و به همین دلیل ما باید تجدید نظری در فرهنگ فقاهت و زندگی دینی خودمان داشته باشیم.
حجت الاسلام #مصطفی_دری:
🔹متدینین مناسک زده یکی از چالش های موجود در دوران کرونا است؛ میتوان گفت که فقها در فرهنگ عمومی و مناسک زده ما مقصر هستند چراکه برای عزاداریها پیاده روی دارند و برای موالید این امر انجام نمیشود.
🔹ما نذر فرهنگی را امر جدیدی می پنداریم چراکه فتوای فقهی نداریم. میتوان گفت که عوام زدگی در مبانی کلامی وجود دارد که بسته شدن حرمها و شفاخانه بودن مربوط به عوام زدگی کلامی است.
حجت الاسلام #مجتبی_الهی_خراسانی:
🔹آنچه در بحران کرونا بروز کرده است چالش مدیریتی و تدبیری است که در یک پاندمی ضعف مدیریتی در پزشکی و امور مساجد وجود دارد.
🔹باید پروتکل هائی برای باز بودن مساجد طراحی شود و این ربطی به فقه ندارد، اینها ضعفهای تدبیر است که نیاز به توسعه آموزشهای فردی است.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🆔 @vasael_ir
🔸علم فقه برای اجرا وضع شده، نه پستوی خانه / اشکالات کدیور پشتوانه علمی ندارد
حجت الاسلام دکتر #سید_ابراهیم_حسینی در گفتگو با #وسائل🔺
🆔 @vasael_ir
🔸علم فقه برای اجرا وضع شده، نه پستوی خانه / اشکالات کدیور پشتوانه علمی ندارد
حجت الاسلام دکتر #سید_ابراهیم_حسینی در گفتگو با #وسائل:
🔹در حکومت اسلامی ایران، هدف این نیست که ما علم فقه را جانشین علم حقوق کنیم و یا بگوییم هر آنچه که حکم شرعی است، باید حکم قانونی نیز باشد؛ بلکه مقصود این است که قوانین کشور، باید مبتنی بر شریعت باشد.
🔹ما معتقدیم انتظام و مدیریت جامعه اسلامی باید بر اساس ضوابط شرعی و موازین اسلامی باشد چراکه جامعه اسلامی با جامعه غیر اسلامی از لحاظ هنجارها و رفتارها متفاوت است؛ جامعه اسلامی نسبت به همجنس بازی یک برخورد دارد و جامعه غیر اسلامی برخوردی دیگر.
🔹اینکه گفته میشود «حکم شرعی متناسب با اراده خداوند است در حالی که قانون متناسب با عرف و اراده مردم است» حرفی کاملا غلط است! مگر جامعه ما سکولار است؟
🔹اینکه نظامات اجتماعی و قواعد حقوقی به جای دین، مبتنی بر عقل خود بنیاد و علم تجربی باشد دیدگاه جامعه سکولاریسم است.
🔹تبیین آقای کدیور از ارتباط بین شریعت اسلامی و قانون پیوند ناموجه و رابطه ما و دروازه است؛ نمیتوان از طرفی سخن از شریعت اسلامی زد و از طرفی، برای قانون گذاری اراده مردم را ملاک دانست.
🔹گرچه برای تحقق، اجرا و عینیت بخشی احکام شرعی، پذیرش مردمی شرط واقعی است، اما قوانین بر اساس آراء و امیال مردم وضع نمیشوند.
🔹اگر بنا بر این باشد که حتی در کشور اسلامی قانون گذاری بر اساس اراده مردم باشد، پس احکام الهی به چه منظور نازل شده است؟! با این وضع، تفاوت کشور اسلامی با غیر اسلامی چه خواهد بود؟!
🔹در کشور اسلامی، همه ملزم به رعایت قوانین اسلامی هستند حتی اگر غیر مسلمان و یا اقلیت دینی باشند، به عنوان نظم عمومی باید برخی قوانین را رعایت کنند، حتی اگر دین و مذهب آنان چیز دیگری باشد؛ مثلا رعایت حجاب یا خودداری از خوردن و آشامیدن در معابر، اماکن و محیط عمومی در ماه مبارک رمضان (روزه خوری علنی) حتی برای غیر مسلمانان الزامی است. قانون برای تنظیم روابط اجتماعی است، نه پستوی خانه و زندگی مومنانه.
🔹در کشور اسلامی واضع تنها خداوند متعال است. آری، ذات اقدس الهی قانون گذاری در منطقهالفراغ را به حاکم شرعی واگذار کرده که این قانون گذاری نیز، بر اساس حقی است که خداوند متعال به ما اعطاء کرده است.
🔹هدف از حقوق در کشور غیر اسلامی هدف کوتاه مدت، نظم و امنیت است ولیکن در فقه، هدف بلند مدت یعنی تعالی و سعادت است.
🆔 @vasael_ir
🔸فراخوان مقاله فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد
🔹با موضوع: تحلیل تمدنی جهان در میانۀ فاجعۀ کرونا و آیندهنگاری تمدنی جهان پساکرونا
🔹زمان ارسال چکیده: اول خرداد 99
🔹زمان ارسال اصل مقاله: 21 خرداد 99
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| جاهلیت در بُعد اقتصادی؛ مانعی بر سر راه حرکت اصلاحی پیامبران
📝 علیرضا فلاحی
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | جاهلیت در بُعد اقتصادی؛ مانعی بر سر راه حرکت اصلاحی پیامبران
🔹دومین مانع بر سر راه حرکت اصلاحی انبیاء جاهلیت در عرصه اقتصادی و مالی است. این گروه در حقیقت متمولین و ثروتمندانی هستند که برای تأمین منافع بیشتر و سود بادآورده دست به اموال دیگران می زنند و از تعدی و ظلم ابائی ندارند.
🔹این تعدی و ظلم را یا در قالب نظام ارباب و رعیتی و بردگی افراد بشر می بینند و با استعمار به اهداف خود دست می یابند و یا در قالب تعدی به کرامت و عفت جامعه منافع خود را گسترش می دهند.
🔹قرآن کریم این نوع از زندگی و رفتار را نامطلوب و مخل به حرکت اصلاحی انبیاء می داند لذا همانطور که سرشت آدمی را مدنظر قرار داده است و آدمی را بر این سه سئوال حساس می کند که ای بنی آدم معرفت خویش را نسبت به «من أین»، «فی أین» و «الی أین» بیافزا، در خصوص حقوق مالی نیز اسلام برای توزیع عادلانه ثروت در جامعه الهی و دینی، حساسیت داشته است و اولین سئوال از این افراد این است که این پول را چگونه بدست آوردی؟ «من این لک هذا».
🔹دومین سئوال این است که این پول را چطور باید مصرف کنید؟ «کیف تَصرِفُ هذا» حق ندارید پول خود را هر جور می خواهید خرج کنید! لذا به خوبی می توان مشاهده کرد که اسلام، کاملا سراغ ثروت رفته است.
🔹وقتی مراکز ثروت، با این عناصر و خواسته ها روبرو می شوند، تحقیقا ایجاد مانع می کنند. و آماده نیستند خود را در مقام پاسخگویی ببینند.
🔹در اسلام، مشکلات جدّی جاهلیت در بُعد معرفی نبود، یا اینکه اگر جاهلیت داشتند، در حدّ بالا نبود، بلکه مشکل، در بحث دارایی بود. جریان کربلا، روی همین بحث پیش آمد. شریح قاضی، چطور به کشتن امام حسین فتوا داد!؟
🔹افراد ثروتمند، نمی توانند با دین کنار بیایند. دین جلوی آنان را گرفته و نمی گذارد از هر راهی مال بدست بیاید و در هر راه که خواست صرف کند، لذا این گروه درصدد مقابله بر می آیند. قرآن به خوبی مواردی از جهالت در بُعد اقتصادی و مالی را بیان می کند.
🔹تاریخ انبیا نشان می دهد که، کسانی که کیان مادی شان دچار مشکل شده، به عنوان یک چالش با حرکت اصلاحی برخورد کردند از همین رو اسلام با دستوراتی در باب فریضه جهاد، این گروه را یکی از مصادیق مشروعیت جهاد بر می شمارد.
📝 علیرضا فلاحی
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه| بررسی جایگاه نهاد قانونگذار در فقه حکومتی و نظام جمهوری اسلامی ایران
🔹نظام جمهوری اسلامی ایران بر فقه شیعی مبتنی است؛ بنابراین بررسی تطبیقی نهادهای اساسی آن با فقه حکومتی و استخراج موارد تشابه و تمایز میان این دو میتواند این نظام را در راستای تقریب هرچه بیشتر به اسلام یاری دهد.
🔹در این میان بررسی جایگاه نهاد قانونگذار به عنوان یکی از مهمترین ارکان نظام جمهوری اسلامی در فقه حکومتی با توجه به وظیفه خطیر تقنین ضروری است.
🔹این نوشتار جایگاه نهاد قانونگذار را در فقه حکومتی و نظام جمهوری اسلامی بررسی نموده و درنهایت به تطبیق این دو پرداخته است.
🔹نهاد قانونگذار مبتنی بر فقه حکومتی نهادی است بر اساس قاعده شورا که یکی از ساحتهای مشارکت سیاسی مردم در نظام اسلامی را تحقق میبخشد.
🔹این نهاد در فقه حکومتی بر اساس نظریه قانونگذاری به مثابه برنامه ریزی برای اجرای قوانین الهی که همان احکام فقهی است شکل می گیرد. بر این اساس نهاد قانونگذار به مثابه برنامه ریز موخر از نهاد اجتهاد و مبتنی بر نتایج آن قانونگذاری مینماید.
🔹مجلس شورای اسلامی یگانه مصداق نهاد قانونگذار در جمهوری اسلامی است. مجلس همانند نهاد قانونگذار در فقه حکومتی نهادی است شورایی که با مشارکت مردم بر سرکار میآید.
🔹آنچه سبب ایجاد فاصله میان جایگاه نهاد قانونگذار در فقه حکومتی و نظام جمهوری اسلامی میگردد، تقدم اجتهاد بر قانونگذاری در نظام مطلوب و تاخر آن در نظام موجود است.
🔹به عبارت دیگر مجلس مبتنی بر نتایج حاصله از اجتهاد فقها و در راستای اجرای احکام اسلامی مبادرت به قانونگذاری نمینماید بلکه مقدم بر آن، نیازهای جامعه به قانون را پاسخ میگوید و فقه موخر از قانونگذاری تنها عدم مغایرت مصوبات با موازین اسلامی را میسنجد.
🔹این تمایز منجر به بروز ایراداتی در نظام قانونگذاری میگردد که توجه بیش از پیش محققان و مسئولان را در رفع آن میطلبد.
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | بخش اعتباری اقتصاد، در خدمت بخش واقعی یا رقیب آن؟
🔹رشد بیسابقه شاخص سهام در بورس در حالی رخ میدهد که رکود بر فضای اقتصاد کشور سایه افکنده است.
🔹در شرایطی که نقدینگی در کشور در سالهای اخیر رشد بیسابقهای داشته و علیرغم گردش مالی بزرگ در بازار سرمایه و حجم بالای سپردههای سرمایهگذاری در نظام بانکی، باز هم بسیاری از بنگاههای اقتصادی در کشور از مشکل کمبود سرمایه در گردش رنج میبرند.
🔹همه این شواهد نشان میدهند که بخش اعتباری اقتصاد، نه در خدمت بخش واقعی بلکه کاملاً مستقل از آن و به عنوان رقیب بخش واقعی عمل میکند.
🔹بازار سرمایه که قرار بود بستری برای تأمین مالی شرکتهای تولیدی باشد و با جذب سرمایههای خرد چرخ تولید را بگرداند، اکنون تبدیل به یک بازار سفتهبازانه شده است که سرمایهگذاران نه از بازدهی شرکتها، بلکه از افزایش قیمتِ سهام آنها ـ که هیچ ارتباطی به عملکرد شرکت ندارد ـ کسب سود میکنند.
🔹البته مسئولان دولتی که در رشد سرسامآور نقدینگی در سالهای اخیر بیتقصیر نبودهاند، از هجوم این حجم نقدینگی به بازار سرمایه استقبال میکنند چراکه این بازار را بیخطرترین گزینه برای مهار آثار مخرب این حجم از نقدینگی میدانند!
🔹در هر حال باید منتظر ماند و دید داعیهداران اقتصاد اسلامی و فقه الاقتصاد، چه واکنشی به این انحراف بزرگ در بازار سرمایه نشان خواهند داد.
📝 حجت الاسلام #مهدی_مظهر
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | اقتصاد کرونا (اقتصاد مقاومتی در عصر ویروس کرونا)
🔹در ایران اگرچه اقتصاد مقاومتی هم زمان با تشدید تحریم های اقتصادی غرب مطرح شد، لکن این نظریه بر پایه نظریه اقتصاد اسلامی و ادبیات اقتصادی انقلاب اسلامی، متضمن ایجاد توانمندی برای عبور از هر نوع بحران و مانع سخت و نرم است.
🔹به همین جهت در تحلیل ابعاد مختلف نظام حاصل از این نظریه، توانایی عبور از اشکال مختلف موانع و دشواری ها قابل اثبات است.
🔹با شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران، ۲۰۲۰ از اوایل سال اهمیت اقتصاد مقاومتی بیش از پیش نمایان شد. در عصر این ویروس ۲۰۰ کشور با بیماری کوید ۱۹ منحوس و درگیری بیش از (از جمله ایران)، اقتصاد کشورهای مختلف در معرض بحرانی هم پای این بحران بهداشتی قرار گرفت، به نحوی که از نظر اکثر اقتصاددان های جهان شوک وارده به اقتصاد جهانی در اثر این بیماری در دوره پس از جنگ جهانی دوم بی مانند است.
🔹این شوک و خسارات اقتصادی حاصل از آن، پژوهشگران اقتصادی در جهان و ایران را به بحث و تبادل نظر در خصوص آثار، پیامدها و راهکارهای مقابله واداشته است.
🔹موضوعی که پیش بینی می شود علاوه بر اتخاذ تدابیر و اقدامات ویژه از سوی کشورهای درگیر، در نهایت منجر به تغییرات اساسی در نظریات و نحوه نگرش به تحلیل های اقتصادی و در نهایت تحول بنیادین در علم اقتصاد به سمت الگوی اقتصاد مقاومتی گردد.
🔹کتاب اقتصاد کرونا، حاصل مباحث ارائه شده توسط سیزده نفر از اساتید و پژوهشگران برجسته کشور در خصوص اثرات اقتصادی این بیماری و راهکارهای مقابله با آن برای ایران است که در سلسله ای از جلسات (به صورت برخط) و به طور کلی در چارچوب اندیشه اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه مهندسی ژنتیک| روششناسی مهندسی فقه زیستفناوری(آیت الله رشاد)
🔹فقه القضا| نقش سیاست و قضاوت در بقاء مذاهب(آیت الله حبیبی تبار)
🔹فقه بورس| دو دلیل در اثبات مشروعیت قرارداد آتی به معنای معاهده(حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی)
🆔 @vasael_ir
🔸مرجع امنيت بين الملل از ديدگاه اسلام
🔹در این نوشتار پس از تقسیم سطوح امنیت بين الملل به سه بخش: جهان اسلام، جهان توحيدي، و جهان بشري؛ مرجع امنيت در اين سه سطح مورد بررسي قرار گرفت.
🔹از ديدگاه اسلام، مرجع امنيت در ميان دولت ها و ملت هاي اسلامي، "اسلام"؛ در ميان دولت ها و ملت هاي باورمند به يكتاپرستي، "توحيد"؛ و در ميان همه ي دولت ها و ملت هاي جهان، "عدالت" است.
🔹در اين نگاه، دولت ها از اين لحاظ كه مجري، پاسدار و نگاهبان ارزش هاي الاهي و ارزش هاي انساني مشترك مي باشند، و به ترتيب مسلمانان، موحدان، و انسان هاي معتقد به عدالت نيز به عنوان بخشي از مرجع مياني امنيت بين الملل خواهند بود ؛ اما مرج نهايي، "اسلام"، "توحيد" و "عدالت" است.
🆔 @vasael_ir
🔸وابستگی وضعیت جهان پسا کرونا به عمل انسان / کرونا به آموزههای تشیع هیچ آسیبی نرساند
آیت الله #ملک_حسینی در گفتگوی اختصاصی با #وسائل:
🔹مگر کسی قائل بود که خود ضریح شفابخش است که اینک می گویند به ضریح دست نزنید؟! همه معتقد هستیم که به لطف اهل بیت خدای متعال شفا میدهد.
🔹ما اگر به سمت ضریح می رویم احترام به انسانی می گذاریم که در زیر آن مدفون است. این ابزار عشق، احترام و تکریم بود و ما امروز در خجالت هستیم که نمی توانیم تکریم کنیم.
🔹مردم اگر به درک و شعورهایی متفاوت از امروز و دیروز رسیدند، جهان پساکرونا متفاوت خواهد شد. اما اگر پس از عبور از این مخمصه، فکرها مجددا به فکرهای امروز برگشت، فردا نیز مثل امروز خواهد شد و فرقی نخواهد داشت.
🔹باید کسانی جهان را به دست بگیرند که درک درستی از نظام حلال و نظام حرام دارند و این بحث مفصلی می طلبد که مرتبط با مباحث فقه حکومتی است.
🔹مقصود درک جامعی از نظام حلال و حرام است که وقتی به حوزه اقتصاد می رسیم، درک درستی از بورس، بانک و ... داشته باشیم و همینطور هر حوزه دیگری.
🆔 @vasael_ir