🔸 #معرفی_کتاب | مفهوم شناسی سیاسی در اندیشه امام خمینی
🔹معنویت در لغت، مصدری جعلی و از واژه معنوی ساخته شده است و کلمه معنوی خود منسوب و معنی است و به معنای آنچه که با قلب شناخته میشود نه با حواس ظاهری میباشد. از معنا نیز مفاد، مفهوم و مقصود به ذهن متبادر میشود.
🔹در تعریف اصطلاحی معنویت این مفهوم تعریف چندان مشخصی ندارد، اما حقیقتی است که بایستی فرد آن را به علم حضوری همچون وجدانیات درک کرد تا معنای آن را دریابد و همین امر باعث شده است که دیدگاههای چندگانهای در مورد آن پدید آید.
🔹در اندیشه اسلامی، اخلاق عبارت از مجموعه ملکات نفسانی، صفات و خصایص روحی است که انسانها را به سوی سعادت رهنمود میسازد. در تعریف اصطلاحی سیاست، پیچیدگی و دشواری وجود دارد. یکی از دلایل پیچیده بودم مفهموم سیاست این است که هر کس آن را بر ایستار و فرهنگ پذیرفته خود معنا میکند.
🔹این کتاب ۳۱۲ صفحه ای به اهتمام اصغر افتخاری و به همت دانشگاه امام صادق (ع) به رشته تحریر در آمده است.
🌐 vasael.ir/0003FZ
🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام اقتصاد اسلامی
#حجتـالاسلام_احمدعلی_یوسفی، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، به ادامه مباحث مطرح شده در جلسات قبل پرداخت:
🔹دلیل سوم قائلین به کفایت عدم مغایرت: اکتفاء به روش عدم مغایرت با استفاده از اختیارات ولی فقیه با استناد به آیه « أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم» که اطلاق آیه شامل ولی فقیه هم میشود(علی المبناء)
🔹قوای سه گانه به عنوان بازوان ولی فقیه، مجمع تشخیص مصلحت به عنوان بازوی مشورتی ولی فقیه میتوانند مشمول ادله شوند.
🔹نکته: اطلاق این آیه یک مخصص دارد که «لاطاعة لمخلوق فی معصیة الله» اگر در جایی معصیت خالق احراز نشود باید از ولی فقیه اطاعت شود.
اشکالات:
🔹دلیل اخص بر مدعاست و تمسک به عام در شبهه مصداقیه پیش میآید. ولی فقیه بازوی قانونگذاری دارد که به حکم اولیه باید صورت بگیرد. شورای نگهبان تا مادامی که شک دارد نمیتواند به اطلاق ولایت بر تصویب حکم تمسک کند.
🔹عدم اکتفاء به احکام جزئی در استخراج نظام اقتصادی
🔹اصل عمل در مقام احتیاط است نه برائت. چون در این موارد باید احراز مصلحت شود تا خلاف حکم اولیه صورت بگیرد و باید برای مصلحت ضابطه داشته باشند و الا باید به حکم اولی عمل شود. این اشکال در فرض وجود، مغایر با حکم اولی است.
🆔 @vasael_ir
🔸لزوم مبارزه با نمادهای شرک در جامعه اسلامی
نشست نقد و بررسی کتاب «حقوق کیفری در قرآن» / ۲
🔹حجت الاسلام والمسمین #پیوندی: این اثر از جهاتی فوق العاده است و میتوان گفت که این کتاب از جهات مختلفی مورد تحسین است، مثل اینکه در عین فنی بودن، بیان بسیار سلیس و روانی دارد. همچنین تطور زیادی که در این کتاب صورت گرفته است، بسیار تحسین بر انگیز است. کتابی که در آن به بیش از سیصد منبع رجوع شده باشد، قطعا مفید است. در آخر یکی از مهمترین محاسن این کتاب، به روز بودن آن است گرچه در این زمینه جای کار بسیار است.
🔹اگر فرض کنیم که مشرکین با مسلمانان وارد جنگ شدند، این بحث ربطی به حقوق کیفری ندارد و مربوط به حقوق جنگ است. آری بحث حقوقی است، اما بحث حقوق کیفری نیست و به همین خاطر می توان گفت که محل سخن از آن، در این کتاب نیست و بهتر بود که به جای آن از عناوینی دیگر نظیر ربا، قمار و ... که در قرآن کریم ذکر شده است، سخن گفته شود. اشکال دیگری که به نظر میرسد این است که در فصل دوم در رابطه جرم و گناه، علی رغم تطور زیادی که در منابع این کتاب وجود دارد، اما در این موضوع در بسیاری از موارد به کتاب «تعزیرالاحکام» حضرت آیت الله مکارم ارجاع داده شده است.
🌐 vasael.ir/0003Gz
🆔 @vasael_ir
🔸حضرت علی علیه السلام :
🔹 مِنْ طَبَائِعِ الْأَغْمَارِ إِتْعَابُ النُّفُوسِ فِي الِاحْتِكَار
🔹به رنج افكندن خود براى احتكار از خصلت هاى ابلهان است .
📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 361 ، ح 8207
🆔 @vasael_ir
🔸 دین اسلام به دین اول اروپا تبدیل می شود
#داودی، سردبیر پایگاه فقه حکومتی #وسائل در نشست بیان دستاوردهای چهل ساله انقلاب در قم :
🔹برای سنجش بهتر ایران اسلامی باید میان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تفکیک کرد و از دستاوردهای هرکدام به صورت مجزا صحبت کرد.
🔹می توان گفت انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته علیرغم تمام فشارها و دشمنیها توانسته هدف خود را پیش ببرد و دست آوردهای مهم را به دست آورد.
🔹گرایش به اسلام در اروپا به حدی رشد داشته است که در طول 10 سال آینده دین اسلام به دین اول اروپا تبدیل می شود و این زنگ خطر مهمی برای استکبار جهانی محسوب می شود.
🌐 http://www.rasanews.ir/002UPm
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی #پایان_نامه| الگوی مطلوب تحزب برای تقویت مشارکت سیاسی
🔹از زمان مشروطه تاکنون جامعه ایران درگیر بحث حزب و روند تحزب بوده است تا بتواند نهادمندی سیاسی را به همراه کارویژه های مثبت آن ایجاد نماید. به همین دلیل حزب و ایجاد تحزب مطلوب ضرورت دارد.
🔹اگر ما نتوانیم شکل مطلوب تحزب را در عرصه نظری تئوری پردازی و در عرصه عمل ایجاد کنیم شکل فاسد آن به وجود خواهد آمد.
🔹در ایران نظام انتخاباتی کاندیدا محور بوده و این امر تشکیل احزاب قدرتمند را با مشکل مواجه کرده است. در واقع نوع نظام انتخاباتی مانعی جدی بر ایجاد وضعیت تحزب و عامل تضعیف نظام حزبی شده است؛ بنابراین نوع نظام انتخاباتی نه تنها شکافهای اجتماعی را تعدیل نکرده است بلکه باعث تعمیق این شکافها نیز شده است.
🔹نظام انتخاباتی در ایران به گونه ای طراحی شده است که احزاب مستقل از نظام انتخاباتی هستند و این گسست باعث ایجاد معضل شده است و تحزب جایگاه شایسته خود را در نظام انتخاباتی از دست داده است.
🔹برای رفع این مشکل باید تلاش کرد تحزب به نظام انتخاباتی گره خورده و به سمت حزب محوری شفاف حرکت کند و انتخابات از نامزد محوری به کاندیدای حزبی تغییر یابد و احزاب نقش محوری در معرفی کاندیداها به عهده بگیرند.
🌐 vasael.ir/0003GA
🆔 @vasael_ir
🔸امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه نهادینه شود
حضرت #آیت_الله_نوری_همدانی امروز در درس خارج:
🔹مردم باید فضای اجتماعی جامعه را اسلامی کرده و معروف ها را در آن حاکم کنند، منکرها در جامعه اسلامی باید متروک باشد، این وظیفه بزرگ بر دوش مردم است و انسان نمی تواند آن را ترک کند.
🔹اگر به امر به معروف و نهی از منکر جامه عمل پوشانده شود مشکلات حل خواهد شد. مسأله امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است که باید در جامعه نهادینه شود تا مردم نسبت به این دو فریضه مهم بی تفاوت نباشند.
🔹 متأسفانه بدحجابی برای برخی از مردم در حال عادی شدن است، در قم نیز این مسأله به وجود آمده است.
🌐 http://www.rasanews.ir/002UUc
🆔 @vasael_ir
🔸نیازمند بازیابی منابع روایی هستیم
#حجتـالاسلام_علی_فرحانی، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت:
🔹ما یک مسألهای داریم به نام بازیابی منابع. بازیابی منابع نیاز به تخصص تدوین منابع دارد. تخصص تدوین منابع را کدام دستگاه استنباطی میتواند برایش حرف بزند؟
🔹دستگاههای استنباطیای که به هر دلیلی اعتقادشان بر این است که منابع یک بار تدوین شدهاند، دیگر نیازی نمیبیند که این کار انجام شود. وقتی نیاز نمیبیند، قواعدی هم برای این کار تدوین نمیکند. وقتی قواعدی تدوین نمیکند، دستگاه استنباطیاش ناکارآمد میشود.
🆔 @vasael_ir
🔸گفتمان انقلاب انحصار سبک زندگی غربی و شرقی را شکست
در نشست «سبک زندگی در گفتمان انقلاب اسلامی» مطرح شد؛/ ۱
🔹چهارمین میزگرد علمی «سبک زندگی در گفتمان انقلاب اسلامی»، به همت پژوهشکده سبک زندگی اسلامی و کمیته کرسیهای آزاداندیشی حوزه علمیه استان قم برگزار شد.
🔹دکتر #شرف_الدین : انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود که برجسته ترین بُعد انقلاب اسلامی نیز محسوب میشود.
🔹فرهنگ جامع ترین نظام معنایی است که هر ملتی در طول تاریخ حیات اجتماعی خود کسب کرده و از نسلی به نسل دیگر انتقال میدهد، تمام هویت آن در سایه آن فرهنگ شکل می گیرد و فرهنگ هم به شخصیت شکوفایی میدهد و در قالب نهادهای اجتماعی مسیر زندگی را در بستر جمع و حیات جمعی تعیین میکند.
🔹🔹فرهنگ، تمام عرصه های زندگی اعم از فردی، اجتماعی، مادی، معنوی، قدسی و عرفی را پوشش میدهد و تقریبا هیچ ساحتی از زندگی را نمیتوان یافت که تحت تأثیر فرهنگ نباشد، زیرا فرهنگ روحی است که در کالبد جامعه دمیده شده و همه پدیدههای انسانی آکنده و سرشار از روح فرهنگ هستند.
🌐 vasael.ir/0003HC
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | سبک زندگی، عامل تشابهات و تمایزات هویتی در جهان امروز
🔹مفهوم سبک زندگی جایگزینی است برای مفاهیم طبیعی نظیر طبقه اجتماعی که بر ساختن هویت های فردی و اجتماعی را بر اساس اراده، انتخاب و ترجیهات افراد مطرح می سازد.
🔹سبک زندگی را در یک صورت بندی ابتدایی می توان مجموعه ای از شیوه های رفتاری یا انتخابهای الگومند تلقی کرد که افراد در صددند از طریق آنها تمایزات و تشابهات هویتی شان را ابراز نمایند.
🔹این کتاب متکفل آن است که وجوه تمایز سبک زندگی در تلقی اسلامی را از برداشت های غالب غربی آن که نوعی مصرفگرایی و پیروی از امیال لجام گسیخته را تداعی میکند، روشن سازد.
🔹این کتاب ۴۷۲ صفحه ای توسط جمعی از نویسندگان و اساتید حوزه جامعه شناسی و فرهنگ نگاشته و به همت انتشارات موسسه آموزش پژوهشی امام خمینی(ره) راهی بازار نشر شده است.
🌐 vasael.ir/0003Gc
🆔 @vasael_ir
🔸 امام على علیه السلام :
🔹و َما أعمالُ البِرِّ كُلُّها وَ الجِهادُ فى سَبيلِ اللّهِ عِندَ الامرِ بِالمَعرُوفِ و َالنَّهىِ عَنِ المُنكَرِ إِلاّ كَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ؛
🔹همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره اى است در درياى عميق.
📚نهج البلاغه (صبحی صالح) ص 542 ، ح 374
🆔 @vasael_ir
🔸نباید به بهانه خطر سکولاریزه شدن نسبتهای ناورا به حوزه داد
در نشست «ولایت فقیه و دموکراسی» تبیین شد؛/ ۲
🔹دومین نشست از دوره دانشافزایی نباید به بهانه خطر سکولاریزه شدن نسبتهای ناورا به حوزه داد«ولایتفقیه» با موضوع «ولایتفقیه و دموکراسی» ویژه مدرسین علوم عقلی و فقه و اصول حوزه علمیه خراسان و مبلغان دینی که به همت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با حضور اساتید و فضلای حوزه در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد.
🔹حجت الاسلام والمسلمین #احمد_واعظی: مخدوش کردن اصل نظارت شورای نگهبان از سوی هر کسی که باشد، قابل دفاع نیست چراکه باعث می شود آفات دموکراسی بیشتر خودنمایی کند.
🔹برای پی بردن به تفاوت مردم سالاری دینی مد نظر ما با لیبرال دموکراسی، ابتدا باید لیبرالیسم را شناخت که بر چه پایه هایی استوار شده است و اصول اصلی لیبرالیسم چیست؟ نخستین تفاوت برجسته آن با دیدگاه اسلامی در واقع نگاه به فرد است یعنی انسان شناسی لیبرالی با انسان شناسی که اسلام مطرح می کند بسیار متفاوت است.
🔹لیبرال دموکراسی یک نظام سکولار ومبتنی بر عقلانیت سکولار است. جدائی دین از سیاست یکی از فروعات و نتایج سکولاریسم است؛ در اینجا این پرسش مطرح می شود که جوهره سکولاریسم چیست؟ اصل سکولاریسم عقلانیت سکولار است؛ ما دو نوع عقلانیت داریم که شامل عقلانیت موحدانه و عقلانیت مومنانه و عقلانیت سکولار است.
🌐 vasael.ir/0003H9
🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی| نگاه الگوریتمی، ابزاری برای اعتبارسنجی عملکرد استنباطی فقیه
🔹#حجت_الاسلام_واسطی: عنوان «الگوریتم اجتهاد» برگرفته از اصطلاح ریاضی و اصل آن الخوارزمی است که خوارزمی ریاضیدان مسلمان ایرانی، روش قدم به قدم حل مسأله را ابداع کرد و از آنجا به علم ریاضیات گسترش پیدا کرد؛ لذا مراد از «الگوریتم اجتهاد» نشان دادن مراحل دستیابی به عملکرد قدم به قدم اجتهاد است.
🔹مسأله این است که آیا میتوان عملکرد استنباط مجتهدین را به صورت قدم به قدم و تمام جزئیات ترسم کرد؛ آیا تعیین استنباط و چگونگی فرآیند اجتهاد ممکن است یا خیر؟
🔹فقه جواهری مکتبی است که طبق استظهار از ادله و طبق تراکم قرائن و ظنون عمل میکند و دوم این که قرینیت، دلیل فقهی عقلی را میپذیرد.
🔹گاهی تلاش میشود عملیات استنباط، ذوقی و نوعی خلاقیت شخصی تلقی شود و روشمندی، ضابطهمندی و استدلالی بودن آن استبعاد شود؛ در صورتی که روش استنباط، مسیر مشخصی دارد و فارغ از مستنبط و مجتهد است؛ یعنی ضابطهها به عنوان بستر استنباط برای مستنبط فراهم شده است.
🌐 vasael.ir/0003HD
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
#حجتـالاسلام_سید نقی موسوی، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹حکم تعلیم استدلالی عقاید چیست؟ ابتدائا باید تفاوت آن با معرفت تعلیمی مشخص گردد، اینکه معرفت تعلیمی است یا استدلالی.
🔹مقدمه اول: تربیت اعتقادی یعنی تلاش برای زمینهسازی اصلاح و تصعید متربی. علم و معرفت از حیث سطح، عمق و سطح نفسانی به چند دسته: شک، وهم، ظن و یقین تقسیم میگردد.
🔹پس از آن به شرح و تفصیل انواع علم و جهل پرداخته و سطوح معرفت معرفی میگردد. آنچه در استدلالات در بیان حکم آموزش استدلالی میخواهیم تعیین کنیم این است که چه سطحی از معرفت مدنظر است و چه حکمی را بیان میکند.
🆔 @vasael_ir
🔸اقتصاد مقاومتی؛ تنها الگوی عملیاتی در حل بحران اقتصادی
🔹حجت الاسلام احمد علی #یوسفی : دشمن از روز اول انقلاب فشارهای اقتصادیش را بر ما تشدید کرد و هر سال مشکلات ما بیشتر شد.
🔹برای حل این مسئله باید ببینیم که اقتصاد مقاومتی بر چه اساسی مطرح شد؟ و با اینکه حلّ مشکلات در اجرای اقتصاد مقاومتی است چرا منویات رهبری در این زمینه عملی نشده و به طور جدّی مسئولین به دنبال اقتصاد مقاومتی نیستند؟
🔹حجت الاسلام #موسویان: مباحثی که آقای یوسفی ارائه کردند را در بخش تئوریک و مفهومی قبول دارم و ما نتوانستهایم تا کنون مدلهایی برای ارائه با جامعه علمی کشور تدوین کنیم و این را من هم قبول دارم.
🔹درست است که کشور ما مشکلات اقتصادی زیادی دارد، در این مطلب بحثی نیست ولی جهشهای اقتصادی فوقالعادهای هم پس از انقلاب به وجود آمده که منصفانه نیست ما آنها را نادیده بگیریم. امروز بحث شاخصهای رفاه واقعاً قابل انکار نیست.
گزارش #نشست:
🌐 vasael.ir/0003H6
🆔 @vasael_ir
🔸گزارش| کتاب فقه العفاف، نیازمند روششناسی و مفهوم شناسی است
نشست الگوی مفهومی عفاف جنسی - بخش دوم
🔹آیت_الله_غروی: این روال بسیار خوب است، به هر حال مسأله عفاف دست خود ما بوده و برای آن تعریف ارائه میدهیم و این مسأله را از منظر کتاب و سنت دیده و به دو بخش جنبههای فردی و اجتماعی تقسیم بندی میکنیم و امور دیگری که این جا طرح میشود، تقسیمبندی جالب و خوبی است.
🔹خیلی از بحثهای اخلاقی، فقهی، اصولی و قواعد فقهی را میتوان در یک جا آورد که مورد نیاز است، در عین حال روشی که انتخاب میشود با روش فقه پیش برده میشود و هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد.
🔹نکتهای کلی نسبت به کار انجام شده وجود دارد که ضرورتی برای انجام چنین کاری وجود دارد یا خیر، حرفی نیست، چون ضرورت دارد، مجموعه مباحث اخلاقی، اجتماعی و دیگر مباحث مرتبط با عفاف یک جا با روش فقهی آورده شود و از کتاب و سنت هم استفاده میشود، حرفی نیست و مشکلی ندارد.
🌐 vasael.ir/0003HE
🆔 @vasael_ir
🔸امام خمینی (ره) فقیه طراز فقه نظامات بودند
#حجت_الاسلام_علی_فرحانی، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت:
🔹ما از قدیم فقه نظامات داشتهایم، اما نظامات شدت و ضعف دارد. یعنی بین 10 مساله در یک کتاب هم میشود یک نظام برقرار کرد، بین دوتا کتاب هم میشود یک نظام برقرار کرد، بین 10 کتاب هم میشود نظام برقرار کرد.
🔹اما آن کسی که یک نظام عجیبی گفته است که هیچ کس نگفته است، امام است. یعنی اگر بخواهیم بگوییم یک فقیهی که طراز فقه نظامات است، شاید بتوان گفت که امام است. زیرا امام میفرماید: «الاسلام هو الحکومه و الاحکام من شوونها بل شان من شوونها بل مطلوبات بالعرض.»
🆔 @vasael_ir
🔸تعلیم و تربیت اسلامی هویتی انشائی و تجویزی دارد
نشست روش شناسی پژوهش در تعلیم و تربیت اسلامی، مبانی و رویکردها / بخش دوم
🔹حجت الاسلام والمسلمین #سعید_بهشتی : در دانش فلسفه تعلیم و تربیت غرب هم ردپای تفکر هیومیستی را میبینید؛ ریچارد هاردی فیلسوف استرالیایی که تفکر هیومیوپوزیستی دارد معتقد است که فلسفه کارکرد شناختی ندارد و فلسفه از نظر آنها فقط روش است.
🔹دیدگاهی که در اندیشه غرب ویتگنشتاین متقدم است و معتقد است که فلسفه یک تئوری و نظریه نیست بلکه یک فعالیت است که ردپای تفکر دیوید هیوم را شما میبینید که کارکرد فلسفه نظری را تضعیف میکند که فلسفه نظری میتواند به ما شناخت درباره هستی و خداوند متعال و جهان بدهد و کانت تحت تأثیر هیوم میگوید که فلسفه نظری نمیتواند جهان شناس باشد.
گزارش کامل #نشست :
🌐 vasael.ir/0003HB
🆔 @vasael_ir
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
🔹فِرّوا مِن فُضولِ الدُّنيا كَما تَفِرّونَ مِنَ الحَرامِ، وهَوِّنوا عَلى أنفُسِكُمُ الدُّنيا كَما تَتَهَوَّنُ الجيفَةُ، ونَوِّروا قُلوبَكُم بِتَفَكُّرِ الآخِرَةِ، وتوبوا إلَى اللّهِ مِن فُضولِ الدُّنيا وسَيِّئاتِ أعمالِكُم؛ حَتّى تَنجوا مِن شِدَّةِ يَومِ القِيامَةِ؛
🔹همچنان كه از حرام مى گريزيد، از فزونى هاى دنيا نيز بگريزيد، و همچنان كه مردار را خوار مى شماريد، دنيا را نيز در نظرتان خوار گردانيد، و با انديشيدن درباره آخرت، دلهايتان را نورانى كنيد، و از فزونى هاى دنيا و كردارهاى بدتان، به درگاه خدا توبه بريد تا از سختى روز قيامت برَهيد.
📚مستدرك الوسائل : ج ۱۲ ، ص ۵۴ ، ح ۱۳۹۶
🆔 @vasael_ir