فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پایین آوردن شأن ولایت فقیه
🔸دکتر معینی پور
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸امام حسن عسکری علیه السلام:
🔹أعْرَفُ النّاسِ بحُقوقِ إخْوانِهِ وأشَدُّهُم قَضاءً لَها أعْظَمُهُم عِند اللّه شَأنا؛
🔹آن كه به حقوق برادران خود آشناتر باشد ودر رعايت كردن آنها كوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است .
📚بحارالانوار ج 41 ص 55
🆔 @vasael_ir
🔸نظریه پردازی در فقه حکومتی باید ناظر به مقام عمل باشد
حجت الاسلام امیر جوان #ملایوسفی مدیر کارگروه فقه و اصول حوزه علمیه مرند مطرح کرد؛
🔹حوزه علمیه به عنوان یک مرکز اصلی برای شناخت عمیق دین محسوب می شود. حیطه های دینی به امور فردی منحصر نمی شود؛ و امور اجتماعی را در بر می گیرد. به عبارت دیگر دین، متکفل اداره امور معاش و معاد است و حوزه علمیه متکفل شناخت دین.
🔹آنچه موجب می شود یک امر با سرعت بالا محقق شود و به منصه ظهور برسد، شروع کار عملیاتی با پشتوانه نظری است. خیلی نباید در مقام نظر توقف کرد. فقه حکومتی اگر بخواهد سریع رشد کند، باید نظریه پردازی کند و ناظر به مقام عمل باشد.
🔹تدریس فقه و اصول با رویکرد فقه حکومتی و تمدنی، برگزاری کارگاه های تبیین فقه حکومتی، تولید مجموعه موضوعات مقالات با محوریت فقه حکومتی، نشست اساتید فقه و اصول جهت بررسی نحوه ایجاد رویکرد تمدنی در تحصیل فقه و اصول، سلسله نشست های نهضت انتظار.
متن کامل #گفتگو
🌐 vasael.ir/0003J2
🆔 @vasael_ir
Mirbaqeri-26.mp3
3.5M
🔸بازخوانی اهداف انقلاب در 40 سالگی
🔹آیت الله میرباقری
🆔 @vasael_ir
📢 بیانیه #گام_دوم_انقلاب خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان
🔴 نگاهی کلی به بیانیهای که از سوی حضرت آیتالله خامنهای بهمناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد:
🔶 جمهوری اسلامی ویژگی هایی دارد از جمله:
1⃣ برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است چون ویژگیهایی مثل آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری در فطرت بشر است.
2⃣ به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد. ولی از ارزشهایش فاصله نمیگیرد.
3⃣ انعطافپذیر و آمادهی تصحیح خطاهای خویش است. اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست.
4⃣ پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده است. متحجّر و در برابر پدیدهها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست.
5⃣به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندیهای خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. مرتکب افراطها و چپرویهایی که مایهی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است.
6⃣ این انقلاب از آغاز تا امروز نه بیرحم و خونریز بوده و نه منفعل و مردّد. در هیچ معرکهای گلولهی اوّل را شلیک نکرده است، ولی پس از حملهی دشمن از خود دفاع کرده و ضربت متقابل را محکم فرود آورده است.
7⃣ از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است و با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان ایستاده است
📚 درس هایی که رهبرانقلاب به عنوان نسل اول انقلاب برای جوانان گفتند:
✊🏻 همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی و چه آمریکا و قدرت های شرق و غرب.
✌🏻 هیچ تجربهی پیشینی و راه طی شدهای در برابر ما وجود نداشت. اما گام های بزرگی را طی کرد.
🌱 ثمرات و نتایج گام اول انقلاب:
1⃣ ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها.
2⃣ موتور پیشران کشور در عرصهی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساختهای حیاتی و اقتصادی و عمرانی.
3⃣ مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنههای داخلی، حضور در صحنههای ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید.
4⃣بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بینالمللی را به گونهی شگفتآوری ارتقاء داد.
5⃣ کفّهی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد.
6⃣ عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونهای چشمگیر افزایش داد.
7⃣ تبدیل شدن به نماد پر ابّهت و با شکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان.
🔆 ماموریت های نسل جوان برای گام دوم انقلاب:
1⃣ علم و پژوهش: دانش، آشکارترین وسیلهی عزّت و قدرت یک کشور است... ما هنوز از قلّههای دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّهها دست یابیم.
2⃣ معنویّت و اخلاق: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای اخلاق به معنی رعایت فضلیتهای اخلاقی
3⃣ اقتصاد: جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانستههای اقتصادی در درون دولت اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند.
4⃣ عدالت و مبارزه با فساد: مّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژهخواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بیعدالتی میانجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست.
5⃣ استقلال و آزادی: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطهگر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیمگیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همهی افراد جامعه است.
6⃣ عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخههایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بینالمللیاند.
7⃣ سبک زندگی: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بیجبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همهجانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.
📝 مطالعه متن کامل👇
http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
🔸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
🔹من طلب الشّهاده صادقا اعطیها و لولم تصبه
🔹هر کس از روی صدق شهادت را طلب کند، خداوند به او ((ثواب)) آن را عطا خواهد کرد، هر چند به شهادت نرسد.
📚کنز المعال، ج4، ص421، حدیث11210
🆔 @vasael_ir
🔸استنباط فقیه نباید تحت الشعاع جو اجتماعی قرار گیرد
نشست علمی فهم اجتماعی نصّ»، چهارشنبه 24 بهمن ماه به همّت گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در تالار امام خمینی (ره) این مرکز برگزار شد.
🔹آیت الله محسن #اراکی: یکی از افتخارات علوم شیعی این است که در فنّ اصول استنباط ما برترین اندیشهها را تولید کردهایم و نه تنها در حوزه علوم اسلام و حتّی حوزه اسلامی، بلکه در جهان بشر علمی که در حوزههای ما در رابطه با اصول استنباط تولید شده است از برترین علوم و جدیدترین علوم و مفیدترن علوم است و متأسفانه در نتیجه ظلمی که به حوزه شده است این علم هم مظلوم واقع شده است.
🔹علم اصول ما بالخصوص از دوره وحید بهبهانی به بعد، تحولاتی در آن رخ داد که آنرا به یک علم نو و جدید تبدیل کرد. ما یک کتابچهای داریم تحت عنوان معالم الفکر الاصولی الجدید که در آن توضیح دادهایم که پس از مرحوم بهبهانی چه تحولی در علم اصول پدید آمد که آن را به یک علم ژرف و کاربردی تبدیل کرد.
🔹در علم اصول، هم اثبات الدلیل علمی است و طبق قواعد است و همچنین قواعد دلالت دلیل را نیز اثبات میکنیم که با هم دو عنصر علمی استنباط را تشکیل میدهند. ما در آنجا به اثبات رساندهایم که دخالت شرائط شخصی مستنبط یا دخالت شرائط اجتماعی مستنبط در استنباط خروج از قواعد علم اصول است یعنی یکی از شرائط شخص مستنبط این است که بریء باشد از تحت تأثیرقرار گرفتن شرائط شخصی و اجتماعی.
🌐 vasael.ir/0003JT
🆔 @vasael_ir
🔸امام مهدی علیه السلام :
🔹يا مَن إذا تَضايَقَتِ الاُمورُ فَتَحَ لَنا باباً لَم تَذهَب إلَيهِ الأَوهامُ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وَافتَح لِاُمورِيَ المُتَضايِقَةِ باباً لَم يَذهَب إلَيهِ وَهمٌ، يا أرحَمَ الرّاحِمينَ.
🔹«اى كه چون كارها به تنگنا مىافتد، درى به روى ما مىگشايى كه به خيال كسى هم نرسيده است! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و براى كارهاى به تنگناافتادهام، درى بگشاى كه به خيال كسى هم نرسيده است. اى رحيمترين رحيمان!».
📚 قصص الأنبياء، راوندى ص ۳۶۵ ح ۴۳۷
🆔 @vasael_ir
🔸برخورد قوه قضاییه با مجرمان یقه سفید در سایه انقلاب اسلامی
گفتوگوی اختصاصی با رئیس یکی از شعب دیوان عالی کشور / ۲
🔹حجت الاسلام والمسلمین عزیز الله رزاقی: حقیقتا یکی از قواعد مهمی که در قوانین اسلامی بر اساس قواعد حاکم بر حقوق جزا وجود دارد، تساوی افراد در برابر قانون است. آنچه که برای دستگاه قضایی در برخورد با افراد چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی معیار است، این است که همه افراد در برابر قانون مساوی هستند.
🔹از نظر تفکر دینی، مشروعیت تشکیل یک حکومت در هر زمان به خاطر ارتباط با حجت خداست. در زمان غیبت وجود مقدس صاحب الزمان (ع)، ضرورت اجرای احکام الهی اقتضای تشکیل حکومت دینی را دارد که متصدی آن بر اساس شرایطی انتخاب میشود که در اصطلاح به آن، ولی فقیه گویند.
متن کامل #گفتگو:
🌐 vasael.ir/0003JE
🆔 @vasael_ir
🔸مردمسالاری اقتصادی؛ راهکار اسلام در مقابل نظام سرمایهداری
در نشست علمی تبیین شد؛ بخش پایانی
🔹حجت الاسلام #یوسفی: مردمسالاری اقتصادی دینی بر اساس مبانی ذیل استوار است: 1ـ انسان اشرف تمام مخلوقات عالم است، 2ـ انسان جانشین در زمین است، 3ـ حفظ کرامت انسانی مورد تأکید آموزههای قرآنی است، 4ـ انسان مسجود ملائکه است، 5ـ آفرینش تمام نعمتهای الهی برای انسان است.
🔹بر اساس این مبانی باید ساختار اقتصادی طوری تنظیم شود که اشرفیّت انسان و سایر مبانی فوق خدشهدار نشده و همه مبانی فوق لحاظ شده باشد.
🔹این نوع نگاه به انسان، نگاه کاملا متفاوت از نگاه سرمایهداری به انسان و سرمایه است. ما بر اساس مبانی فوق، اهداف، اصول و مدلهای اقتصاد تعاونی را استخراج کردیم و به صورت تطبیقی مطرح کردهایم.
🌐 vasael.ir/0003JU
🆔 @vasael_ir
🔸گدایی محبت از حيوانات در عصر مدرنيته!
آسيبشناسی دلايل نگهداری از حيوانات وحشی در اماكن مسكونی / بخش دوم
🔹افراد به دلیل اینکه برای خود و تنهایی خود مونس و همدمی داشته باشد، به سمت حیوانات پناه میبرند و آنها را برای خود سنگ صبوری همیشگی میپندارند. اگر نیازهای عاطفی فرد مخصوصاً در درون خانواده پاسخ داده شود او به سمت این گونه دلبستگیها گرایش نخواهد یافت.
🔹«ویکتورفرانکل» برای اثبات مشکلات روحی ـ روانی برخی افراد جامعه و چرایی روی آوردن آنها به زندگی با حیوانات و دوری از زندگی اصلی بشری و اهداف انسانی، آن هم در عصر تکنولوژی و پیشرفت، نظریهای را مطرح میکند که بر اساس آن پوچگرایی و بیهدفی این قبیل افراد محرز است.
🔸نتایج یک پژوهش که بین 152 نفر از مردم شهر اصفهان صورت گرفت بیانگر آن بود که بین دو گروه دارای حیوان خانگی و بدون حیوان خانگی، تفاوت معنی داری در حیطههای ارتباط و آمیزش عاطفی وجود دارد؛ به گونهای که افراد دارای حیوان خانگی ارتباطات آشفتهتر و آمیزش عاطفی کمتری را در رابطه با سایر اعضای خانواده خود تجربه میکنند. این نتایج با یافتههای سیمون وکوهن وکورتیس، هالی و ولف؛ همخوانی دارد.
🌐 vasael.ir/0003J9
🆔 @vasael_ir
🔸بایدها و نبایدهای فقهی، حقوقی و اجتماعی کودک همسری
در نشست «کودکی گمشده» تبیین شد؛
🔹عباس #شیخ_الاسلامی: بعد از انقلاب نهضت فقهی کردن قوانین آغاز شد و در سال ۱۳۶۱ ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی مطابق نظر مشهور فقها تغییر کرد که مطابق آن نکاح قبل از بلوغ ممنوع بود حال اگر ولی، مصلحت میدید ازدواج به شرط رعایت مصلحت مولی علیه صحیح بود ومطابق این قانون دختر ۹ ساله و پسر ۱۵ ساله میتوانستند ازدواج کنند و پدر هم میتوانست دختر کودک خود را با رعایت مصلحت تزویج کند.
🔹ما در قوانین خود برای شرکت در انتخابات، اخذ گواهینامه رانندگی و داشتن حساب بانکی سن ۱۸ سال را در نظر میگیریم، ولی وقتی دختری میخواهد با مردی تا آخر عمر زندگی کند حداقل سن ۱۸ سال را مد نظر قرار نمیدهیم که درست نیست.
🔹بیشتر دخترانی که در سن پائین ازدواج میکنند از تحصیل محروم و دچار مرگومیر ناشی از زایمان میشوند بنابراین با توجه به این واقعیات نمیتوان صرفا به مصلحتاندیشی ولایت پدر اکتفا کرد.
🌐 vasael.ir/0003JS
🆔 @vasael_ir
🔸 امام رضا علیه السلام:
🔹نحنُ نورٌ لِمَن تَبِعَنا ، وهُدىً لِمَنِ اهتَدى بِنا .
🔹 ما براى كسى كه از ما پيروى كند ، روشنايى هستيم ، و براى كسى كه به وسيله ما راه بجويد ، مايه راه نمايى .
📚 تفسير القمّي : ج ۲ ص ۱۰۴
🆔 @vasael_ir
🔸روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی
حجت الاسلام علی #فرحانی، در درسگفتار فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، در ادامه بحث پیرامون منابع استنباط و تجمیع منابع نقلی، به بیان موضوعات زیر پرداخت:
🔹 نباید منابع نقلی را به بخشی از کتب اربعه و بخشی از آیات قرآن منحصر کرد مثلاً روایات تفسیری ما از جمله کتاب تفسیر عیاشی که جایگاه مهمی دارند چند درصد آنها در کتب اربعه آمده است؟
🔹 همین نگاه را میتوان به روایات عامه داشت. شناخت منابع و محیط و روایات اهل سنت جایگاه مهمی در تجمیع منابع دارد. سیره فقهی آیت الله بروجردی این اهمیت را نشان میدهد که میتوان آن را بر روایت نبوی "تلقی الرکبان" با توجه به درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی، تطبیق نمود.
🔹 رجوع به روایات اهل سنت، یک اثر سلبی دارد، که همان "فان الرشد فی خلافهم" است. همچنین یک اثر ایجابی دارد که به توسعه فقه کمک میکند. اما یک اثر اجتهادی هم دارد و آن محیط شناسی خطاب شرعی است.
🆔 @vasael_ir
درآمدی بر روش تحلیل سیاسی دینی🔸
از سوی آیت الله تحریری تبیین شد؛
🔹روش تحلیل سیاسی دینی بر اساس مبانی شکل میگیرد. ما برای شناخت پدیده های سیاسی، باید چگونگی تحلیل سیاسی را بیاموزیم. همچنین باید بحث کنیم مسائل سیاسی و دینی چیست و آیا در سازمان دینی، بین مسائل سیاسی و دینی تفکیک وجود دارد یا مسائل سیاسی جزئی از دین است؟
🔹ابتدا باید دین و معنای آن را مطرح کنیم. مقصود از دین، آموزهها و برنامههایی است که از جانب خداوند متعال آمده است. در قرآن کریم ـ که اساس دین باشد ـ لفظ «دین» به کار رفته است.
🔹در قرآن، دین چند معنا دارد. ما قصد استقصای معانی آن را نداریم. اینجا بیشتر معنای «جزا» مورد توجه ماست؛ «مالک یوم الدین: خداوند متعال مالک روز جزا است». «جزا» در یک دیدگاه، از فروعات و بخشهای دین محسوب میشود.
🌐 yon.ir/vasael1275
🆔 @vasael_ir
🔸پای حرف نویسنده کتاب «دوستی که هیچ وقت نمیمیرد»
🔹کتاب "دوستی که هیچ وقت نمی میرد" نوشته حجت الاسلام هادی_قطبی از سوی انتشارات بهار دلها منتشر شده است. این کتاب با بررسی مجموعه داستان هایی جذاب و توحیدی و با پیامی عمیق، خداوند را به عنوان دوستی که هیچ وقت نمی میرد، در زندگی انسان معرفی می کند.
🔹يکي از مشکلات فکري و فرهنگي نه ما و کشور ما بلکه همه انسان ها، عدم آشنايي با خداوند و حتي نديدن و حس نکردن اوست. آنقدر سرگرم خود و مشکلات دنيا شده ايم که رنگ و بوي خدا را در زندگي فراموش کرده ايم. در حالي که او نزديک ترين کس به ماست و در حقيقت همه هستي ما از اوست.
🔹کمترين کار اين است که جايي براي او در زندگي شخصي و اجتماعي خود تعريف کنيم. بايد روي او حساب کنيم. قدم اول، معرفي او آن هم از روي نشانه هايي است که از خود بر جاي نهاده است. کتاب «دوستی که هیچ وقت نمی میرد» بخشي از آن نشانه ها را يادآوري مي کند.
🌐 yon.ir/vasael1274
🆔 @vasael_ir
🔸تحلیل عوامل استرسزا با رویکرد دینی ـ روانشناختی
یادداشت سبک زندگی / بخش دوم
🔹سبک زندگی اسلامی تمامی هم و غم خود را معطوف به رسیدن انسان به نقطه ای از تعادل و آرامش می داند تا بتواند عومل منفی و موانع رشد را مرتفع نموده و عرصه پرواز و ملکوت بشر را فراهم آورد.
🔹مولفه های بیرونی که عمدتا بر مبنای تاثیر متقابل جسم و روان شکل می گیرند، مولفه هایی هستند که در زیست طبیعی و زندگی روزمره با آنها مواجه می شویم و بیشتر از طریق اختلال در کارکرد جسم، موجب استرس در انسان می شوند.
🔹گاهی تنش در انسان ناشی از علل و عوامل فیزیکی است نظیر ضربه، حرارت، برودت، اشعه ماورای بنفش و اشعه ایکس. پدیده هایی نظیر آلودگی های صوتی، آلودگی بصری، ترافیک و برخی مولفه های فرهنگ شهرنشینی در ایجاد استرس نقش آفرینی می کنند. تنش در این گونه موارد دارای پیچیدگی خاصی نیست و بیشتر با ازبین رفتن عامل ایجاد کننده از بین خواهد رفت.
🌐 vasael.ir/0003JD
🆔 @vasael_ir
🔸تحوّلات اجتماعی نمیتوانند بر قواعد فهم متن تأثیر بگذارند
نشست «فهم اجتماعی نصّ»/ بخش دوم
🔹نشست علمی «فهم اجتماعی نصّ»، چهارشنبه 24 بهمن ماه 1397 به همّت گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در تالار امام خمینی(ره) این مرکز برگزار شد.
🔹آیت الله محسن #اراکی: ما در مباحث اصول فقه از این علم به علم منطق الدلالة یا قواعد الدلاله تعبیر کردهایم و معتقدیم که این علم فراتر از ظهور است. مراد ما از دلالت در قواعد الدلالة، دلالت لفظ گوینده بر مراد گوینده است.
🔹لذا فقهای ما دلالت را به دلالت تصوری و تصدیقی و ... تقسیم کردهاند. این تقسیمات برای این بوده که مشخص کنند، آن قواعدی که میتواند به مراد متکلّم برساند چه نوع قواعدی هستند؟
متن کامل #گزارش :
🌐 vasael.ir/0003Je
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹 أدِّبوا أولادَكُم عَلى ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبِيِّكُم ، وحُبِّ أهلِ بَيتِهِ ، وعَلى قِراءَةِ القُرآنِ .
🔹 فرزندان خود را بر سه خصلت ، تربيت كنيد : دوست داشتن پيامبرتان ، دوست داشتن اهل بيت او و خواندن قرآن .
📚 الصواعق المحرقة : ص ١٧٢
🆔 @vasael_ir
🔸سلسله گفتگوهای روش تحلیل سیاسی دینی به منظور تبیین ابعاد تحلیل گری دینی در زمینه های سیاسی و آشناسازی طلاب حوزه های علمیه با این عرصه علمی در دین اسلام با محوریت آیت الله محمدباقر #تحریری برگزار می شود.
🌐 vasael.ir/0003Jj
🆔 @vasael_ir
🔸راهاندازی پویش «به قلم شما» از سوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل
🔹طلاب و فضلای حوزه و دانشجویان علوم دینی میتوانند با ارسال یادداشتها و مقالات علمی خود با موضوع فقه حکومتی در این پویش شرکت کنند.
🔹هر ماه به مطالب برگزیده کارت هدیه 💯 هزار تومانی اهدا خواهد شد.
🔹راههای ارتباطی:
پیام رسان ایتا:
🆔 @beghalameshoma
ایمیل:
📧 be.ghalame.shoma@gmail.com
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی نقش مردم در حکومت از منظر قرآن با تأکید بر آرای تفسیری امام خمینی(ره)
🔹بررسی نقش مردم در حکومت از منظر قرآن با تأکید بر آرای تفسیری امام خمینی (ره) سومین نشست از سلسله جلسات «پژوهش مبانی قرآنی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی (ره) و رهبری» در فرهنگسرای قرآن برگزار شد.
🔹حجتالاسلام #بهروزی_لک: باید دید مراد از مردم چیست و تعابیر قرآنی در این زمینه چیست؟ لذا به روش شناسی تفسیری امام خمینی(ره) و نظام سیاسی قرآن و جایگاه سیاسی مردمدر قرآن کریم میپردازیم.
🔹تفسیر ترتیبی به دو شاخه ترتیب مصحف و یا ترتیب تنزیل و تفسیر موضوعی با سه محوریت استنطاقی، استخراجی و تنزیل تقسیم میشود.
🔹سیاست رابطه قدرت، رهبری و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری در عرصه اجتماعی است که در کلام امام(ره) نیز بر آن تصریح شده است و غایات قدرت و سیاست به سه دسته تقسیم میشود؛ قدرت و منفعت بیشتر که در قرآن رد میشود و رویکرد ماکیاولیستی بر آن است. دوم تدوین و تنظیم جامعه که رویکرد مدرن لیبرال و سوسیال است و در نهایت هدایت سعادت و رستگاری که رویکرد اسلامی است.
🌐 vasael.ir/0003JX
🆔 @vasael_ir