🔸نقش بیبدیل ارزهای رمزپایه در جنگ اقتصادی
نشست علمی پول مجازی از منظر فقه حکومتی / شماره ۲
🔹حجت الاسلام دکتر #یوسفی: بنده معتقدم که چه دستگاه فقه به این نتیجه برسد که خرید و فروش ارزهای رمزپایه جایز باشد یا نباشد، لازم است که بلافاصله کمیتهای متشکل از اندیشمندان فقهی، امنیتی، سیاسی، فناوری بلک چین و متخصصین معاملهگر ارزهای رمزپایه تشکیل شود تا ما از این فناوری جا نمانیم و این کمیته دائما جلسات متداوم داشته باشند و اتفاقات پیرامون این پدیده را رصد کنند.
🔹بنده در خصوص مسائل فنی ارزهای رمزپایه وارد نمیشوم که بلک چین چیست و استخراج ارزهای رمزپایه به چه نحو صورت میگیرد چون ما بر اساس چیزهایی که خواندهایم میتوانیم حرفهایی بزنیم ولی کسی که خودش به فناوری بلک چین تخصص داشته باشد و خودش استخراج کننده ارزهای رمزپایه باشد، قطعاً سخنش با صحبتهای بنده متفاوت خواهد بود.
🔹به نظر بنده دو ملاک جهالت در ثمن و مثمن و ریسک بودن معامله موجب غرری بودن یک معامله میشوند و به اعتقاد بنده ملاک دوم به ملاک اول باز می گردد و ریسک به تنهایی منشأ غرر نیست بلکه ریسکی که منشاء جهالت در ثمن و مثمن باشد غرری است و موجب بطلان معامله میشود.
🔹چراکه غالب معاملات عقلاء همانطور که شیخ انصاری(ره) فرمودند خالی از ریسک نیستند و این مقدار ریسک متعارف است حتی به عقیده بنده اگر ریسک غیرمتعارف هم باشد باز هم معامله از این جهت باطل نیست زیرا این میزان از ریسک نیز در پول های رایج وجود دارد.
🌐 vasael.ir/0003L4
🆔 @vasael_ir
🔸چیستی عدالت فرهنگی و فرایند تحقق نابرابریهای فرهنگی
🔹دکتر نعمت الله #فاضلی: هنوز هم که هنوز است، گفتمانی برای صورت بندی نابرابری در کشور ما شکل نگرفته است. البته با توجه به تجربه شبه سرمایه داری در دوره پهلوی و با توجه به اینکه مساله نابرابری در غرب، با اشکال مارکسیسم و سوسیالیسم توجیه شده است. حزب توده و گفتمان چپ این وظیفه را در زمان قبل انقلاب برعهده داشت که نابرابری های اجتماعی را صورت بندی نماید ولی چون حزب توده برخاسته از شوروری و خوانش سیاسی خاصی بود، خیلی موفقیت کاملی در این عرصه بدست نیاورد.
🔹قبل از انقلاب دانشجویان و افراد شاخصی چون دکتر شریعتی بودند که به این مساله پرداختند و باعث انقلاب شدند ولی بعد از انقلاب فاقد پایگاه گفتمانی برای نابرابری را مواجه شدیم. تبیین تاریخی نابرابری در دوران صفویه و دوران مشروطه و...که بیشتر جنبه اقتصادی داشت و در ایران معاصر، بروز نابرابری در سطح سیاسی و اقتصادی است ولی منشا آن فرهنگی است.
🔹حجت الاسلام دکتر #پیروزمند: دکتر فاضلی از مسائل شروع کردند و از مبانی نگفتند و بنده برعکس شروع می کنم. چندتا کلیدواژه در این بحث داریم که لازم به توضیح و تبیین دارند؛ فرهنگ، عدالت و عدالت فرهنگی.
🔹در لسان دینی و دیدگاه اسلامی، عدالت معیار و عدالت محقق متفاوت هستند. کما اینکه میان فرهنگ معیار و فرهنگ محقق، تفاوت وجود دارد. در نگاه دکترفاضلی این تفکیک مفهومی صورت نگرفت که ظاهرا خودآگاه و متاثر از مردم شناسی موجود است چراکه در این دانش، معیار را به داخل مردم می بریم و این نوع نگاه، لغزشگاهی اساسی است.
🌐 vasael.ir/0003L2
🆔 @vasael_ir
🔹حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون، در دوره تربیت کودک مطرح کرد:
دورههای زندگی:
1⃣ تربیت (تربیتپذیری): این دوران بر شخصیت اثر میگذارد. شخصیت نیز بر رفتار تاثیر میگذارد.
2⃣ مهارتآموزی (دوره پساتربیت): این دوران بر رفتار اثر میگذارد. فرد در این دوران زود تحت تأثیر محیط قرار میگیرد.
3⃣ استفاده از تجربه.
🔻نقش تفکر در تربیت:
1⃣ تفکر قدرت تحلیلی است که منجر به فعالیت یا تصمیم مطلوب میشود.
2⃣ تفکر عامل رشد معنوی، مادی، فرهنگی، عاطفی و... میشود.
3⃣ اگر تفکر تنها سبب رشد مادی شود به سمت لذتجویی کشیده میشود. غرب نیز همین نوع تفکر را دنبال میکند.
4⃣ تفکر اگر مبنای ارزشی داشته باشد سبب رشد مادی و معنوی میشود. باید به دنبال این تفکر باشیم.
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت پرداختن به اخلاق بینالمللی در متون اخلاقی جدید
کرسی آزاد اندیشی ترویجی ساختار درونی فقه اخلاق / بخش دوم
🔹حجت الاسلام# عالم_زاده_نوری: تا اینجا ما یک طرف را فرد گرفتیم و طرف دیگرش را تغییر دادیم ولی ما میتوانیم حتّی طرف اول را هم تغییر دهیم و مثلا رابطه جامعه با فرد را تصوّر کنیم منتها باید ابتدائاً به یک تعریف مناسب از جامعه برسیم. اینکه نهادها، ساختارها، قوانین اجتماعی و ... مربوط به هویّت اجتماعی جامعه است و لذا ضرورتاً نهادها و ارگانهای مذکور باید اخلاقی باشند و نظام حاکم بر جامعه باید یک اخلاقیاتی در آن رعایت شده باشد.
🔹رابطه جامعه با جامعه نیز مشمول یک سری احکام اخلاقی است. مثلاً بررسی رابطه امّت اسلام با امّت کفر که مسائل اخلاقی آن تحت عنوان اخلاق بین المللی یا احکام دُولی قرار میگیرد. اینکه ما صرف اخلاق اجتماعی را مطرح کنیم فایده ندارد بلکه باید روابط مختلف اجتماع با پیرامونش را در آن بحث کنیم. متأسفانه کتب اخلاقی که تا کنون نوشته شده از ممیّزه اخلاقی شیعی که ولایت است خالی است. رابطه دیگر اخلاق اجتماعی، بحث رابطه جامعه با خانواده و سایر نهادهای اجتماعی است.
🔹حجت الاسلام #گودرزی: سؤالی که بنده از ارائه دهنده محترم دارم این است که چرا ما برای طبقهبندی علم اخلاق نیامدیم و مستقیم به روایات مراجعه نکردهایم. یعنی این دقّت قابل تحسین شما در پیشینهشناسی تراث فقهی وجود داشته ولی سؤال بنده این است که چرا از این پیشینه به سمت عناوین منصوص موجود در آیات و روایات نرفتهاید.
🔹شما در مقاله خود عناوین اخلاقی را از روایات بیرون آورده بودید ولی واقعاً آیا در روایات طبقهبندی و تقدم و تأخری وجود ندارد که بر آن اساس ما نظام اخلاقی را بچینیم؟ مثلاً ما در برخی از روایات توجه میکنیم و میبینیم که خود اهل بیت (ع) اولویت برخی از رذائل و فضائل را مشخص کردهاند.
🌐 vasael.ir/0003L9
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸موشنگرافیک| فرصت و تهدید نقدینگی
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸دستگاه فقه شیعه ناتوان از تحلیل مبانی فقه شهروندی نیست
بخش اول / نشست «درآمدی بر برخی مبانی فقهی منشور حقوق و تکالیف شهرنشینی»؛
🔹حجت الاسلام مصطفی #دری: بحث #فقه_شهر و شهرنشینی سابقه زیادی در بین فقه پژوهان و تولیدات فقهی ندارد و به همین دلیل دانش نوپائی است و این دانش هنور منابع فراوان دارد و نیاز است تا با همین نشست ها و تکلمه ها تلاش شود که این دانش توسعه پیدا کند و از طرفی در دانش فقه مبانی مختلفی درباره رویکرد کلی یک #فقیه به مسائل مختلف وجود دارد که این مبانی و رویکردهای مختلف از ناحیه #فقه_پژوهان و دانشیان فقه باعث می شود که نتیجه فقهی هر فقیهی با فقیه دیگر متفاوت شود.
🔹#فقه_سنتی ما از آنجا که از بحث حکومت دور بوده است و کمتر فرصت حکومت داری فقه شیعی فراهم شده است و به همین دلیل رویکرد فردی را #فقه_شیعه در دستور کار خود قرار داده است و به این معنا است که موضوعات احکام و ادله ای که از آنها صحبت می شود موضوعات فردی است و همان فرد، حقوقی در رابطه با مباحث مختلف فقهی در کنار تکالیف دارد که در برابر آن رویکرد مدرن وجود دارد.
🔹علاوه بر فرد، موضوعات اجتماعی و به عبارت دیگر جامعه را هم مکلف و در برخی موارد محق می داند که از آن به فقه اجتماعی تعبیر می شود؛ در عین حال مراد از فقه اجتماعی روشن نیست و با اینکه درس های خارج در این زمینه وجود دارد اما اینکه فقه اجتماعی عبارتی از فقه سیاسی است و یا مجموعه کنش های انسان در جامعه با یکدیگر است که اعم از اقتصاد و سیاست و علوم اجتماعی است و یا معادل جامعه شناسی در #علوم_انسانی است، روشن نیست.
🌐 vasael.ir/0003L8
🆔 @vasael_ir