🔸بررسی و واکاوی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت
🔹هنگامی که سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه شد، رهبری معظم، در اقدامی مناسب در ابتدای آن «دستگاهها، مراکز علمی، نخبگان و صاحبنظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوینشده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.» این اقدام از آن جهت حائز اهمیت است که قریب صدها استاد حوزه و دانشگاه ساعتها درباره بندبند این سند، جلسات متعدد تخصصی برگزار کردند و پس از ۷ سال، حاصل تلاش آنها به منصه ظهور رسید.
🔹نقلاب اسلامی ایران، ادبیات ویژهای در سپهر سیاست خلق کرد. گذری کوتاه بر فرمایشات امام راحل و رهبران انقلاب این مطلب را عیان میکند.
🔹در بخش بهداشت و سلامت، شایسته این است به طب سنتی و اسلامی که دستاورد ایرانی و اسلامی است اشاره شده و به عنوان یکی از تدابیر خاص و منحصر ذکر شود.
🌐 vasael.ir/0003a3
🆔 @vasael_ir
🔸گزارش اجمالی؛
🔹درسگفتار نظامهای اسلامی
🔸موضوع: فلسفه دانش اقتصاد اسلامی
🔻استاد «سید حسین میرمعزی»، در درسگفتار نظامهای اسلامی مطرح کرد:
🔹 انسان در جهانبینی لیبرالیستی، دارای ویژگیهای فردگرایانه بوده و مالک علیالاطلاق وجود و اموال خویش است. در این نگرش، عقل اهداف را تعیین نمیکند بلکه صرفاً ابزاری برای دستیابی به آن اهداف است.
🔹 در نگرش اسلامی، هدف از آفرینش انسان عبودیت است «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»؛ هدف از بعثت انبیاء هم رساندن انسان به این قله عبودیت است.
🔹 در نظام اقتصادی اسلام اهداف نظام اقتصادی، باید به گونهای باشد که هدف غایی نظام اسلامی را که عبودیت است، تأمین کند. لذا هدف نظام اقتصادی اسلام، هدف غایی نیست بلکه وسیله دستیابی به هدف غایی یعنی عبودیت است.
🔹 انسان در نگاه اسلامی، مختار است. «الْعَقْلُ صَاحِبُ جَيْشِ الرَّحْمَنِ وَ الْهَوَى قَائِدُ جَيْشِ الشَّيْطَانِ وَ النَّفْسُ مُتَجَاذِبَةٌ بَيْنَهُمَا فَأَيُّهُمَا غَلَبَ كَانَتْ فِي حَيِّزِهِ». این برخلاف نگاه لیبرالیستی است که میگوید انسان مجبور است.
🔹 در حالت افراطی لیبرالیستی؛ انسان مطلوب، همان انسانی است که در نگاه اسلامی، بدترین انسان و اضل از حیوان است. لذا برای تعیین راهبرد پیشرفت یک جامعه، ابتدا باید به وسیله شاخصهها انسان درون جامعه را دستهبندی کرد و بر اساس فاصلهاش تا انسان کامل و جامعه آرمانی، دولت متناسب با آن را طراحی کرد.
🔹 هر چقدر مردم یک جامعه به انسان کامل نزدیکتر باشند دولت حداقلیتر میشود تا جایی که در نقطه ایدهآل، کوچکترین دولت را خواهیم داشت و بالعکس هر چقدر مردم به حیوان انساننما نزدیکتر باشند دولت باید قویتر و بزرگتر باشد تا بتواند آنها را به سمت انسان کامل هدایت کند.
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم ؛
🔹همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه عليهاالسلام) وارد بهشت خواهند شد .
📚بحارالانوار ج ۶۰ ص ۲۱۶
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به رأی شماره ۷۷۷ وحدت رویه دیوان عالی کشور
🔹در اواخر اردیبهشت ماه امسال دیوان عالی کشور اقدام به صدور رأی وحدت رویه شماره ۷۷۷ با موضوع «تکلیف صندوق تامین خسارت های بدنی به پرداخت مابه التفاوت دیه کلیه جنایات علیه زنان اعم از نفس یا اعضا» کرد.
🔹«با عنایت به مفاد ماده ۲۸۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در نحوه تقسیمبندی جنایات علیه نفس یا عضو یا منفعت و عمومیت مقررات تبصره ذیل ماده ۵۵۱ این قانون، نظر به اینکه مکلف شدن صندوق تأمین خسارتهای بدنی به پرداخت معادل تفاوت دیه اناث تا سقف دیه ذکور امتنانی است لذا در کلیه جنایات علیه زنان، اعم از نفس یا اعضا، مابهالتفاوت دیه مربوط به آنان، باید از محل صندوق مذکور پرداخت شود و بر این اساس آراء دادگاههای تجدیدنظر استانهای لرستان و گلستان در حدی که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص میگردد. این رأی به استناد قسمت اخیر ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاهها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازمالاتباع است».
🔹خسارتهای پرداخت شده توسط صندوق تامین خسارتهای بدنی بصورت وام پرداخت می شود و مقصر حادثه موظف است پس از دادن تضامین و وثیقه معتبر کل مبلغ دریافتی را در اقساط بلند مدت تا ۲۰ سال و بانرخ بهره صفر درصد به صندوق بازگرداند. در صورت عدم پرداخت اقساط در موعد مقرر اداره وصول مطالبات صندوق با دادن دادخواست به دادگاه جهت وصول مطالبات اقدام قانونی خواهد کرد.
🌐 vasael.ir/0003Zu
🆔 @vasael_ir
🔸 #فقه_رسانه | اهمیت دانش تخصصی در پیام رسان دینی
🔹حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، در جلسه درس خارج فقه رسانه که در مورخه 18 آذر سال 1397 برگزار گردید، به بیان یکی دیگر از شرایط استحبابی پیام رسانان دینی پرداخت و رسانه اظهار داشت: یکی از اولویت ها در گزینش پیام رسان و عوامل رسانه دینی این است که نسبت به کاری که می خواهد انجام دهد دانش حرفه ای داشته باشد.
🔹حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در استدلال به روایات این باب گفت: حضرت می فرماید اگر بنا شد کاری را انجام بدی و بر عهده تو گذاشتند بپرهیز از اینکه کار را به غیر تدبر و علم انجام دهید. از مجموع روایات استفاده می شود که داشتن تخصص یک اولویت است.
🔹اگر انسان بدون علم کاری را انجام داد این کار آسیب میزند. پیام رسان اگر این کار را کند و بعد بگوید این فیلم خراب شد این کار خراب شد و یک فیلم دیگری درست کنیم عیبی ندارد، این شدنی نیست! پیام رسان وقتی که تولید کرد و در اختیار مخاطبان قرار داد اگر اشتباه باشد دیگران را به اشتباه میاندازد (و راه جبران ندارد)
🌐 yon.ir/qZCSE
🆔 @vasael_ir
🔸 #نظام_سیاسی | مدیریت مسئولیت است نه امتیاز / تفاوت زن و مرد در استحقاق ثروتهای اجتماعی
🔹 آیت الله محسن اراکی در جلسه شصت و سوم درس خارج فقه سیاسی که در مدرسه عالی دارالشفاء در سال 97 برگزار شد، مدیریت از نگاه اسلام را مورد بررسی قرار داد و گفت: از نگاه اسلام مدیریت، مسئولیت است و امتیاز نیست، اگر فردی مدیریتی را بر عهده گرفت و یا اگر مدیریتی را بر عهده کسی گذاشتند این یعنی او در برابر آنچه انجام میدهد و بقیه انجام میدهند مسئول است.
🔹در نظام اجتماعی اسلام زن چه قبل و چه بعد از ازدواج مسئولیت تأمین معاش ندارد. البته در شرایط استثنایی عهدهدار خواهد شد؛ برای مثال اگر یکوقتی زنی بیسرپرست شد حال در این صورت چارهای ندارد زیرا مردی را برای این کار ندارد.
🔹البته این موضوع مربوط به همهجا نیست و ارث هم به همین شکل است؛ در ارث همیشه و همهجا سهم مرد دو برابر نیست و مثلاً برادر دو برابر خواهر از ارث پدری بیشتر میبرد. در برخی از موارد هم زن بیشتر میگیرد که این خود نشاندهنده این است که بحث برتری ارزش مرد بر زن نیست. این هم مقدمه سوم بود.
🌐 vasael.ir/0003Zt
🆔 @vasael_ir
🔸بایدها و نبایدهای جریان نواندیشان دینی در حوزه زنان
🔹«جریان نواندیشان دینی در حوزه زنان» با حضور حجت الاسلام مهاجر میلانی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده قم به همت هیأت اندیشه ورز خانواده و تعلیم و تربیت مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا (س) پنجشنبه ۶ تیرماه در سالن جلسات این مرکز با حضور جمعی از اساتید و نخبگان و پژوهشگران حوزوی برگزار شد.
🔹حجت الاسلام مهاجر میلانی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده قم در این نشست به بیان کلیاتی از جریانهای مطالعات زنان در جهان اسلام اشاره کرد، گفت: جهان اسلام مثل دنیای غرب از ۱۷۰ تا ۱۸۰ سال قبل مسئله زنان جزئی از مطالعات و دغدغههای آنان شده است و این امر که مسائل مربوط به حوزه جنسیت و زنان، مسأله و وارد ادبیات علمی بشود و رویکردهای مختلفی در بررسی این مباحث به وجود بیاید تقریبا سابقهای به حدود ۱۸۰ سال به قبل دارد و کسانی که رشتههای مختلف حوزوی را گذرانده باشند میبینند که تقریبا حوزه مباحث جنسیت، زنان و خانواده به عنوان یک موضوع علمی مستقل مورد پژوهش و کاوش قرار نگرفته است.
🔹از اندیشمندان معاصر میتوان به دکتر سروش در دیدگاه عرف گرا اشاره کرد که نوع نگرش او به مباحث فلسفی و معرفت شناسانه است و صانعی در حوزه سنت گرائی که رویکرد اجتهادی دارد و نص محور است و مثل شیخ فضل الله لبنانی که ایشان در سنت گرای اجتهادگرای نص گرا طبقه بندی میشود که اینها آموزهها و تعالیم متعددی دارند.
🌐 vasael.ir/0003a9
🆔 @vasael_ir
🔸نقش رسانهها در تربیت دینی خانوادهها
🔹نشست «نقش رسانه ها در تربیت دینی خانواده ها» توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.
🔹این نشست با سخنرانی سید محمود نجاتی حسینی و مهدی فتوره چی، سه شنبه ۲۵ تیر ساعت ۱۴ الی ۱۶ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان، نبش خیابان آئینه وند (۶۴ غربی) برگزار خواهد شد.
🌐 yon.ir/uDvlA
🆔 @vasael_ir
🔸 کارگاه های مهارتی ویژه طلاب برادر برگزار می شود
🔹کارگاه های مهارتی تابستانی رایانه، روش تحقیق، روش پایان نامه نویسی از سوی معاونت پژوهش سطوح عالی حوزه علمیه امام کاظم(ع) ویژه برادران طلبه برگزار می شود.
🔹یک قطعه عکس و تصویر کارت ملی هر روز از ساعت 9 تا 16 جهت ثبت نام به مدرسه علمیه امام کاظم(ع) یا با شماره تلفن 37109139 تماس بگیرید.
🆔 @vasael_ir
🔸 راه حل تعارض قوانین و فتاوا درباره دیه زنان
تبیین مبانی فقهی رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور درباره #دیه_زنان؛
🔹در مساله تنصیف دیه زن جانب «احتیاط» رعایت شده و بر خلاف فتاوای مشهور حکم نشده، بلکه تنها تکلیف به لزوم پرداخت مابه التفاوت دیه از سوی صندوق تامین خسارتهای بدنی شده است.
🔹در فرض تعارض قوانین و حکم قضایی با فتاوای فقهی، باور عموم فقیهان بر تقدم حکم قضایی بر فتاوای فقهی است و نقض حکم قضایی را حتی از سوی مجتهد دیگر جایز نمیدانند. (عروه الوثقی، ج ۱، ص ۲۰، مساله ۵۷).
♨️ ادامه در لینک زیر:
🌐 rasanews.ir/002ZAA
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹ثلاثٌ مَنِ ابتُلِيَ بِواحِدَةٍ مِنهُنَّ تَمَنَّى المَوتَ : فَقرٌ مُتَتابِعٌ ، وحُرمَةٌ فاضِحَةٌ ، وعَدُوٌّ غالِبٌ .
🔹سه چيزند كه هركس به يكى از آن ها گرفتار شود ، مرگ را آرزو مى كند : فقر دنباله دار ، برباد رفتگى ناموس ، چيرگىِ دشمن .
📚 تحف العقول : ۳۱۸
🆔 @vasael_ir
🔸 #گفتوگو | نگاهی به جایگاه حضرت معصومه
🔹پیش از حضور حضرت معصومه(س) در قم، این شهر مقدس اختصاصا دارای مکتب حدیثی بوده و حوزه حدیثی در قم وجود داشت، به طوری که بسیاری از محدثان قمی بودند که احادیث را بیواسطه و به صورت مستقیم از ائمه علیهمالسلام شنیده و نقل میکردند.
🔹نویسنده کتاب "دُر عصمت" اظهار کرد: جمله "فداها و ابوها" را پیش از اینکه امام کاظم(ع) در مورد دختر بزرگوارشان حضرت معصومه(س) نقل کنند، تنها پیامبر(ص) در شان دخترشان حضرت زهرا(س) فرموده بودند و این تشابه نشان از مقام عظیم و والای حضرت معصومه(س) دارد.
🔹عبدی با تاکید بر اینکه حضرت معصومه(س) یکی از راویان روایت "فاطمیات" است، گفت: این حدیث و احادیثی همچون حدیث "غدیر"، حدیث "دوستی آل محمد" و روایاتی از این دست، با واسطه و از حضرت معصومه(س) نقل شده که تمامی اینها نشان از مقام علمی کریمه اهل بیت(س) دارد.
🌐 vasael.ir/0003aR
🆔 @vasael_ir
🔸 #نظام_سیاسی | مدیریت مسئولیت است نه امتیاز / تفاوت زن و مرد در استحقاق ثروتهای اجتماعی
🔹آیت الله محسن اراکی در جلسه شصت و سوم درس خارج فقه سیاسی که در مدرسه عالی دارالشفاء در سال 97 برگزار شد، مدیریت از نگاه اسلام را مورد بررسی قرار داد و گفت: از نگاه اسلام مدیریت، مسئولیت است و امتیاز نیست، اگر فردی مدیریتی را بر عهده گرفت و یا اگر مدیریتی را بر عهده کسی گذاشتند این یعنی او در برابر آنچه انجام میدهد و بقیه انجام میدهند مسئول است.
🔹آیت الله اراکی در مورد اینکه هر مدیر نسبت به عملکرد مجموعه خود مسئول است گفت: رسالت به معنای مدیریت جامعه بشر است. از این موضوع استفاده میکنیم که مدیر مسئول کار زیردستان خود است. حال وقتی مدیر اعلی مسئول باشد دیگر مدیران ردههای پایینتر بهطریقاولی مسئول هستند.
🔹مسئول است اما نه به معنایی که در برابر کوتاهی مردم او را مؤاخذه کنند. او مسئولیت خود را به درستی انجام داده است و مردم خود گوش نکردهاند. در برابر خداوند متعال باید پاسخ دهند همانطور که حضرت عیسی علیهالسلام در آیات پایانی سوره مائده پاسخ میدهد.
🌐 vasael.ir/0003Zt
🆔 @vasael_ir
🔸 #فقه_رسانه | اهمیت دانش تخصصی در پیام رسان دینی
🔹حسینعلی رمضانی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم انسانی در یادداشتی با عنوان «بحران اشتراکگذاری بدن زن در جامعه و کوچ عفّت از سرزمین غیرت و ناموسپرستی» به مسئله حجاب و عفاف پرداخته است.
🔹ایران اسلامی در کهن تاریخ خود، با غیرت مردانی مثالزدنی و عفت زنانی ستودنی همگام بوده و اسلام پس از نزول اجلال چه به جبر تصرف تاریخی و یا اختیار انقلاب پر شکوه چهل سال پیش، بر این غیرت و بر آن عفت مهر تأیید زده است، اما امروز چه بر سر جامعه ما آمده که شاهد بیبند و باری پوششی زنان و هرزهبینی و بیتقوایی مردان ایرانی هستیم؟!
🔹پوشش زن در سایه سار حجاب و چشم وحدتبین مردان، عفّت را در جامعه به ارمغان آورده و از کثرت وجودی او در تزلزل پرتگاه گناه و تلذذ قوه شهویه حرام سدّی قوی برپا میکند. ایران اسلامی شایسته مردانی غیور و زنانی عفیف است و او را سنخیتی با برهنگی مادی غرب نیست.
🌐 yon.ir/m9JlW
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق (ع):
🔹الّا انَّ حرمى و حرم ولدى بعدى قم؛
🔹آگاه باشيد كه حرم من و حرم فرزندان بعد از من قم است.
📚 بحار ج ٦٠ صفحه ٢١٦
🆔 @vasael_ir
💢کتاب «اعتبار خبر واحد در اعتقادات و علوم انسانی» منتشر شد
✔️این کتاب که تألیف عبدالله محمدی است به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شده است.
🔹مسئله اعتبار خبر واحد در عقاید از دیرباز مورد نزاع میان دانشمندان اصول فقه بوده است. سالیان اخیر این موضوع در حوزههای فلسفه دین و معرفت شناسی دینی نیز بررسی شده است. در نگرش مشهور، خبر واحد فقط در مسائل فقهی معتبر و در دیگر ساحتها از جمله عقاید، تاریخ، تفسیر و … نامعتبر است.
🔹کتاب «اعتبار خبر واحد در اعتقادات و علوم انسانی» ضمن تحلیل تاریخی مسئله در دانش اصول و معرفت شناسی دینی، این موضوع را با رویکردی جدید واکاوی کرده است. علاوه بر بررسی دیدگاه مخالفان و موافقان، تأثیر مصداقی و عینی این بحث در علوم انسانی نیز در انتهای کتاب نشان داده شده است.
🔹مسئله «حجیت خبر واحد در اعتقادات دینی» یکی از چالشیترین مباحث در فلسفه دین و معرفت شناسی دینی است. برخی معتقدند تحصیل یقین در عقاید دینی ضروری است و خبر واحد از مصادیق «ظن» محسوب میشود، لذا خبر واحد شایستگی استفاده در عقاید دینی را ندارد، نویسنده اثر معتقد است این نظر ناصواب است.
🆔 @vasael_ir
🔸اگر مبانی کلامی رها شود، علم اصول و فقه ماشین امضای تمدن غرب میشود
🔹آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)، در قم برگزار گردید، مبانی کلامی فقاهت و اجتهاد را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: غفلت از این موضوع سبب میشود یا تفقه پیشرفتی نداشته باشد و یا پیشرفت آن انفعالی باشد.
🔹استاد میرباقری در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، مسأله مستحدثه امروز که بزرگتر و فراتر از نظامات است را تمدن برشمرد و گفت: اکنون تمدن جدیدی به وجود آمده که باید در برابر آن تمدنی ایجاد کرد. حال آیا فقه ما را ملزم میکند به ساخت تمدن و اینکه از دل فقه ساخت تمدن بیرون میآید؟
🔹استاد حوزه استاد میرباقری اذعان داشت: چرا نباید تمدن از فقه استخراج شود؟ اگر بحث فقهی نیست چه کسی گفته ما باید تمدن بسازیم؟ آیا مأموریت فقه این است که اجازه دهیم دیگران تمدن بسازند و ما بانک، بیمه و… آن را اسلامی کنیم؟ ایجاد عصر جدید در برابر عصر رنسانس مأموریت ماست.
🌐 vasael.ir/0003aS
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹لا يَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ ونَهَوا عَنِ المُنكَرِ وتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى. فَإِذا لَم يَفعَلوا ذلِكَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ، وسُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ، ولَم يَكُن لَهُم ناصِرٌ فِي الأَرضِ ولا فِي السَّماءِ.
🔹مردم پيوسته در آسايش به سر مىبرند، تا وقتى كه امر به معروف و نهى از منكر كنند و يكديگر را بر نيكى و تقوا ياور باشند. هرگاه چنين نباشند، بركتها از آنان گرفته مىشود و برخى بر برخى چيره مىشوند. آنگاه نه در زمين و نه در آسمان، ياورى نخواهند داشت .
📚 تهذيب الأحكام ج ۶ ص ۱۸۱
🆔 @vasael_ir
🔸گزارشی از کرسی ترویجی «ولایت حاکم بر کودکان بدون ولی خاص»
🔹کرسی علمی ترویجی «ولایت حاکم بر کودکان بدون ولی خاص» روز پنجشنبه 13 تیر ماه در مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد.
🔹حجت الاسلام دهقان به اهمیت موضوع نشست اشاره کرد و گفت: جدا از فایده فقهی که مترتب بر این بحث است، می تواند در تشکیل نظریه عام تر در ولایت حاکم در حوزه خانواده به طور خاص و حوزه خصوصی به طور عام کمک کند.
🔹شواهدی را که بر اساس آنها ولایت قصر و صغر شان اختصاصی امام(ع) نیست، مربوط به موارد جزئی و اضطراری دانست و گفت: در مورد شواهدی که نشان می دهد ولایت قصر و صغیر شان اختصاصی امام (ع) نیست، باید گفت مطمئنا صدور روایات در زمانی بوده که دست معصومین(ع) بسته بوده است و فقیه هم به معنای امروزی وجود نداشت تا امر را به آنها واگذارند.
🌐 vasael.ir/0003aU
🆔 @vasael_ir
🔸 #فقه_جهاد | اسلام پیام تمدنی برای جهانیان دارد
🔹آیت الله عباس کعبی استاد درس خارج فقه جهاد حوزه علمیه قم 14 آذر ماه سال 1396 در صد و سی و دومین جلسه درس خارج فقه جهاد که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: انواع شبهات در زمان رسول گرامي اسلام(ص) نيز وجود داشت. هم شبهه بود، هم افتراء و بدگويي.
🔹وی در جلسه گذشته گفت: در جاهايی که اصلا زمينه دعوت وجود ندارد، تبليغ و دعوت معقول نيست. بلکه بايد قبل از دعوت، زمينه سازي کرد. تبليغ يا دعوت الي الله بايد معقول و زمينه داشته باشد. وگرنه دعوت معنا ندارد. اين زمينه سازي، گاه واجب مي شود.
🔹استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: يکي از روشها، صبر تحمل است. از جمله همراهي با مستضعفين و محرمين است. در دعوت به خدا جبهه مستضعفان جهاني بايد تشکيل داد. امام راحل(ره) مکرر از «حزب مستضعفين جهاني» نام ميبرد. خاستگاه حرکت انقلاب اسلامي، در اصل حرکت محروميت و مستضعفين بود.
🌐 yon.ir/zbRAx
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | نظام حکومت اسلامی
🔹جامعهای که نظامات سیاسی و اجتماعی سالمی ندارد، قطعا نمیتواند ظرف مناسبی برای اقامه قسط و عدل باشد، زیرا در وهله نخست جریان سراسری و حیات بخش مجموعه امور مورد نیاز زندگی بشر که در تمام زمینههای مربوط به سیاست، فرهنگ، اقتصاد، خدمات و امنیت میتواند ظهور داشته باشد، به طور جدی با مشکل روبرو میشود و چه بسا معطل میماند.
🔹کتاب« نظام حکومت اسلامی» به قلم محمد علی رازانی، توسط انتشارات مام، به چاپ رسیده است. این کتاب در یک مقدمه و چهارده بخش تنظیم شده است. پایههای تشکیل نظام، ظهور دورهای نظام، گسترش نظام اسلامی، امور اجرایی، استقرار نظامات شهری و ظهور جامعه امن ابراهیمی از بخشهای مختلف این کتاب میباشند.
🌐 vasael.ir/0003ar
🆔 @vasael_ir
🔸 #گفت_وگو | مشروعیت بیت کوین منوط به اجازه استخراج و مبادله آن از سوی حاکمیت است
🔹بحث پول مجازی که اخیرا اهمّیت خیلی زیادی در مباحث اقتصادی و مباحث اجتماعی پیدا کرده، از موضوعاتی است که باید از منظر فقهی و نگاه فقهی هم به آن پرداخته شود.
🔹بیتکوین و سایر رمزارزها مدتی است که در فضای مباحث فقهی نیز جای خود را پیدا کرده است و در این زمینه صاحبنظران دیدگاههایی را مطرح کردهاند. در هر حال چند موضوع است که به عنوان چالشهای فقهی در این باره قابل مطرح شدن است. موضوع اول، ماهیت فقهی رمزارزهاست. اینکه آیا بیتکوین یا دیگر رمزارزها، پول هستند یا دارایی، یکی از مهمترین چالشهای فقهی است که در استنباط احکام آن بسیار مؤثر است.
🔹بنابراین تنها در صورتی میتوان قائل به مشروعیت بیتکوین شد که حاکمیت، اجازه استخراج و مبادله آن را داده باشد که البته به دلیل مشکلاتی که بیتکوین در عرصه پولی جامعه ایجاد میکند، به نظرم معقول نیست چنین اجازه داده شود.
🌐 vasael.ir/0003Y7
🆔 @vasael_ir