🔸رهبر معظم انقلاب سیاستهای کلی نظام قانونگذاری را ابلاغ کردند
🔹حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام قانونگذاری را ابلاغ و با توجه به اهمیت موضوع در حاشیه آن مرقوم کردند: «سیاستها به قوای سهگانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفتها را گزارش نمایند».
متن سیاستهای کلی نظام قانونگذاری مصوّب مقام معظم رهبری که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم شده است، به این شرح است🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
سیاستهای کلی نظام قانونگذاری
١- توجه به موازین شرع به عنوان اصلیترین منشاء قانونگذاری در تنظیم و تصویب طرحها و لوایح قانونی.
۲- ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی.
٣- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی.
۴- نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاستهای کلی نظام با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاستهای کلی نظام.
۵- تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات با ارائه تعریف روشن و مشخص از «قانون»، «آییننامه، تصویبنامه و بخشنامه موضوع اصل ۱۳۸»، «قانون آزمایشی و اساسنامه موضوع اصل ۸۵»، «برنامه و خط مشی دولت و تصمیمات موضوع اصل ۱۳۴»، «آراء وحدت رویه و ضوابط موضوع اصل ۱۶۱» و سایر مقررات و همچنین طبقهبندی و تعیین هرم سیاستها، قوانین و مقررات کشور بر اساس نص یا تفسیر اصول قانون اساسی حسب مورد، از طریق مجلس شورای اسلامی.
۶- تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه.
۷- تعیین محدوده اختیار مجلس در تصویب ساختار و مفاد بودجه سالانه کل کشور (پیشبینی درآمدها، هدفگذاریها، موارد هزینه و...) با تصویب قانون لازم و اصلاح آییننامه داخلی مجلس.
۸- تعیین وظایف دولت و مجلس در مورد تعداد وزرا و وظایف و اختیارات آنان، وظایف قانونی رئیس جمهور موضوع اصل ۶۰ و ۱۲۴ قانون اساسی و هر گونه ادغام، الحاق، انتزاع و ایجاد سازمانهای اداری، از طریق تصویب قانون.
۹-رعایت اصول قانونگذاری و قانوننویسی و تعیین سازوکار برای انطباق لوایح و طرحهای قانونی با تأکید بر:
- قابل اجرا بودن قانون و قابل سنجش بودن اجرای آن.
- معطوف بودن به نیازهای واقعی.
- شفافیت و عدم ابهام.
- استحکام در ادبیات و اصطلاحات حقوقی.
- بیان شناسه تخصصی هر یک از لوایح و طرحهای قانونی و علت پیشنهاد آن.
- ابتناء بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تأثیر اجرای قانون.
- ثبات، نگاه بلندمدت و ملی.
- انسجام قوانین و عدم تغییر یا اصلاح ضمنی آنها بدون ذکر شناسه تخصصی.
- جلب مشارکت حداکثری مردم، ذینفعان و نهادهای قانونی مردمنهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانونگذاری.
- عدالت محوری در قوانین و اجتناب از تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتیالامکان پرهیز از استثناهای قانونی.
۱۰- تعیین عناوین قوانین جامع، تبویب، تنقیح و تعیین شناسه قوانین موجود کشور در طول برنامه ششم توسعه.
۱۱- تعیین ساز و کاری از سوی مجلس شورای اسلامی برای تشخیص قابلیت طرح در مجلس (موضوع اصل ۷۵ قانون اساسی) قبل از طرح و اعلام وصول.
۱۲- ضابطهمندسازی و تعیین نصاب بالا برای ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام در موارد تعارض مصوبه مجلس با نظر شورای نگهبان.
۱۳- بازنگری در مصوباتی که بر اساس مصلحت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است از حیث تعیین دوره اعتبار مصلحت.
۱۴- رعایت صلاحیت ذاتی قوای سه گانه در قوانین مربوط به تشکیل نهادهایی از قبیل شوراهای عالی؛ بازنگری در قوانین موجود این نهادها؛ پیشبینی ساز و کار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات آنها با قوانین عادی.
۱۵- تعیین اولویتهای قانونگذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشمانداز، سیاستهای کلی نظام، برنامه پنج ساله توسعه و مطالبات رهبری.
۱۶- رعایت تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح در قانونگذاری برای نیروهای مسلح.
۱۷- ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی.
🆔 @vasael_ir
🔸پولطلا راه حل نیست / بانک مرکزی تبدیل به قلّک شخصی رؤسای جمهور شده است
حجتالاسلام والمسلمین #احمد_علی_یوسفی در گفتوگو با #وسائل:
🔹وظیفه اصلی رئیس کل بانک مرکزی حفظ ارزش پول از طریق کنترل تورم و حجم نقدینگی است در حالی که بانک مرکزی به هیچ کجا در خصوص وظایفش پاسخگو نیست.
🔹بانک مرکزی باید یک نهاد فرا قوه ای باشد در حالی که ذیل رئیس جمهور است و متاسفانه به ابزار دست رؤسای جمهور تبدیل شده است؛ مجلس هم نظارتی بر عملکرد آن ندارد.
🔹بانک مرکزی باید از نهادهای زیرمجموعه مدیریت رهبری تعریف شود. مشکل اینجاست که بانک مرکزی مبدّل به قلّک شخصی رؤسای جمهور شده و آنها در بزنگاه های سیاسی آن را ابزاری برای مقاصد سیاسی خودشان قرار می دهند.
🔹رمز ارزهای غیرمتمرکز واسطه بانک را حذف می کنند و لذا می توانند تحریم ها را به راحتی دور بزنند.
🔹اگر مسئولان کشور واقعا اراده اصلاح نظام روابط اقتصادی را داشته باشند می توانند بدون نیاز به آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، با کشورهای همسو و دارای منافع مشترک همچون چین، هند، روسیه و ... که دارای جمعیت میلیاردی هستند، روابط تجاری خود را تنظیم کنند و آن کشورها هم متقابلا حاضرند در این زمینه همکاری کنند.
🌐 yon.ir/v9e8x
🆔 @vasael_ir
🔸 امام علی علیه السلام :
🔹لا يَرْجُوَنَّ اَحَدٌ مِنْكُمْ اِلاّ رَبَّهُ وَ لا يَخافَنَّ اِلاّ ذَنْبَهُ؛
🔹هيچ يك از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد و جز از گناه خود نترسد.
📚نهج البلاغه: ح۸۲، ص۱۱۲۳
🆔 @vasael_ir
🔸اربعین؛ بستری مناسب برای اصلاح سبک زندگی
گزارشی از نشست«ابعاد تمدنی، تربیتی، معنوی و اجتماعی پیاده روی اربعین»🔻
#لاله_افتخاری:
🔹اربعین الگوی جامعه توحیدی، عدالت محور با نفی طبقات اجتماعی است که در این آئین تفاوتی بین انسانها وجود ندارد؛ در این مراسم جامعه یکرنگ است و زبان و آئین افراد مهم نیست.
🔹در حقیقت اربعین اصلاح سبک زندگی است؛ در این شرایط زمینه آشنایی همه کسانی که در این آئین حضور دارند فراهم میشود.
🔹اربعین تولدی جدید برای سبک زندگی اسلامی است که متفاوت از سبک و شیوهای است که از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی به جهان ارائه میشود.
🔹در واقع سبک زندگی که در بستر اربعین فراهم میشود به دنبال ارائه زنی کامل و پیشرفته و تاریخ ساز است که متفاوت از الگوهای سنتی و غربی است.
🌐 vasael.ir/0003qK
🆔 @vasael_ir
📂امکان سنجی پولطلا💰؛ جایگزینی برای پول اعتباری💵
🔸موضوع تورم، تحریم پذیری، کاهش ارزش پول و لزوم یا عدم لزوم جبران کاهش ارزش پول در دهههای اخیر، از مباحث مورد ابتلا و چالشبرانگیز محافل اقتصادی و فقهی بوده است که به عقیده برخی کارشناسان بی ارتباط با اعتباری بودن پول رایج کشور نیست.
🔹به همین خاطر برخی صاحب نظران برای برون رفت از این معضلات ایده به کارگیری انواع دیگر پول همانند پولطلا به جای پول اعتباری را مطرح نموده اند.
🔸پایگاه فقه حکومتی وسائل، در پروندهای با عنوان "پولطلا" ضمن گفتوگو با کارشناسان اقتصادی حوزوی و دانشگاهی ابعاد علمی ـ فقهی این موضوع را بررسی می کند.
🌐 yon.ir/IHPvU
🆔 @vasael_ir
🔸نشریه «پژوهش نامه علوم انسانی اسلامی» جامعه المصطفی العالمیه
معرفی نشریات تخصصی حوزه🔻
🔹جامعه المصطفی العالمیه به عنوان صاحب امتیاز این نشریه، آیت الله علیرضا اعرافی سردبیر؛ حسین متقی مدیر مسؤول، رضا لطفی مدیر اجرایی این نشریه هستند.
🔹در بخش اهداف این نشریه آمده است؛ اهداف بنیادین و کلان نشریه «پژوهش نامه علوم انسانی اسلامی» به شرح ذیل میباشد:
۱. تبیین و نشر معارف دینی در حوزه علوم انسانی
۲. ایجاد زمینه برای اسلامی سازی علوم انسانی
۳. تحلیل، نقد و بررسی اندیشههای مطرح در علوم انسانی اسلامی و تبیین ظرفیتها و محدودیتهای علوم انسانی اسلامی و تبیین مناسبات آن با سایر علوم
۴. ایجاد بستر مناسب برای طرح نظریههای نو و ابداعات پژوهشی بین نخبگان در حوزه علوم انسانی
۵. ارائه راهکارهای تولید علوم انسانی اسلامی
۶. پاسخگویی به شبهات در زمینه علوم انسانی اسلامی
🔹لازم به ذکر است؛ این نشریه با تعداد 2662 مقاله و 395 شماره و 68 نشریه در راستای اهداف کلان «پژوهش نامه علوم انسانی اسلامی» آماده پذیرش مقالات در حوزههای مختلف میباشد که دسترسی به متن کامل مقالات آزاد و رایگان است.
🔹البته مقالات ارسالی به این نشریه نباید قبلا در جای دیگری ارائه یا منتشر شده باشد یا همزمان جهت انتشار به نشریات دیگر ارسال شود.
🌐 vasael.ir/0003qS
🆔 @vasael_ir
🔹طبیعی است که هر کدام از دو وضعیت جامعه طبیعی و جامعه مدنی و به بیان دیگر، وضعیت قبل از انقلاب و وضعیت بعد از انقلاب نرم افزار و فقه متناسب با اهداف خود را نیازمند است.
🔹بعد از انقلاب تا استقرار انقلاب اسلامی، جامعه انقلاب ایران، همچنان در جامعه مدنی به سر می برد، تنها تفاوت مرحله استقرار با مرحله ایجاد، مواجهه انقلاب با مسائل فزونتر و جدیتر نسبت به قبل و نیز همراه با بالاتر رفتن توقعات آحاد است و همین فزونی مسائل و توقعات نیز نرم افزار و فقه متناسب با خود را می طلبد.
🔹پس از جامعه مدنی، نوبت به جامعه جهانی می رسد و در آینه جامعه جهانی، انقلاب اسلامی به مرحله توسعه وارد میشود، نهاد و نهان جامعه جهانی با جامعه مدنی متفاوت بوده و بالتبع نهاد و نهادن مرحله توسعه انقلاب اسلامی با مرحله استقرار آن تفاوت خواهد داشت؛ در این مرحله نرم افزار مربوط به مراحل گذشته فاقد کارآمدی و اثربخشی لازم در جامعه جهانی و مرحله توسعه انقلاب اسلامی خواهد بود.
🔹بدیهی است که اگر مسئله بسیار مهم بقاء و توسعه انقلاب اسلامی در دستور کار باشد، امکان اکتفاء به نرم افزارهای پیشین وجود ندارد، اکتفاء به نرم افزارهای پیشین در واقع تجویز انحطاط از جامعه جهانی به جامعه مدنی و یا طبیعی و نیز ایستا کردن حرکت پویای انقلاب اسلامی و به انحراف کشاندن آن میباشد.
🔹با این حساب در دروازه جامعه جهانی و در مرحله توسعه انقلاب اسلامی، ما نیازمند تولید فقه متناسب با این مرحله و بازسازی، نوسازی و آماده سازی نهادها و ارکان نظام اسلامی برای توسعه انقلاب اسلامی از نظام و دولت اسلامی به کشور و تمدن اسلامی هستیم، تا بتوانیم در پرتو آن نیازهای عمومی و مهمی همچون عدالت، امنیت، پیشرفت و... را در گستره و سطحی همگون با وضعیت و شرایط روز جامعه و انقلاب اسلامی تأمین نماییم و با استفاده از آن به برنامهریزی و طراحی الگوهای مختلف مورد نیاز نظام و جامعه بپردازیم؛ نرم افزار نهائی و کارآمد در مرحله نهائی فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی به ابتکار رهبر انقلاب، «فقه حکومتی» عنوان یافته است.
📝 حجت الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری
🌐 yon.ir/dKPHm
🆔 @vasael_ir
🔸لوازم تخصصی شدن رشتههای حوزه
حجت الاسلام والمسلمین #مقیمی_حاجی در گفتوگو با #وسائل:
🔹طلبه باید به نحو سنتی پای درس استاد برود که این فرآیند درس خارج حدود ده سال طول میکشد که طی این زمان، یک دوره استدلالی اصول، فقه و رجال را با روش سنتی و فقاهتی و فقه جواهری طی کرده و در عین حال با یک حوزه تخصصی هم آشنا میشود.
🔹بعد از این دوره اگر ایشان به فقاهت دست پیدا کرد فقیهی است که در یک حوزه تخصصی اطلاعات دقیقتر و مبسوطتر دارد و این اطلاعات همراه است با موضوعشناسی کاملتر و نیز آشنایی با مسائل آن حوزه، و از این به بعد میتواند در این حوزه اجتهاد و پژوهش کند و به حل مسائل بپردازد و به مرور زمان تخصص بیشتری کسب کند و کمکم ادبیات این رشته شکل میگیرد، بعد از سالها تدریس میتواند نظام سازی کند.
🔹اگر این مسیر طی بشود امید است که بتوان مجتهدانی را تربیت کرد که به گونهای متخصص باشند که بتوانند به نحو استدلالی به حل مسائل بپردازند و اگر در هر یک از این مقدمات تسریع و یا تعجیل شود و یا اگر هر یک از این مقدمات حذف شود طبیعی است که یا فرد متخصص نمیشود و یا فقیه نمیشود و طراحی ما لغو خواهد شد.
🔹البته باید گفت که ما طلابی داریم که در این حوزهها زحمت کشیدهاند ولی چون این مسیر را طی نکردهاند فقه و تخصص آنها به وزان بزرگانی همچون آیت الله خویی و سایر فقهای بزرگ نمیرسند.
🔹هدف ما این است که این مسیر با تأنی در یک دوره درس خارج ده ساله طی شود و افراد بعد از این دوره وارد پژوهش بشوند تا بتوانند ادبیات لازم آن حوزه تخصصی را تولید کنند.
🌐 yon.ir/s5ZPs
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام:
🔹لوْ لاَ الدّینُ وَ التُّقى، لَكُنْتُ أدْهَى الْعَرَبِ.
🔹چنانچه دین دارى و تقواى الهى نمى بود، هر آینه سیاستمدارترین افراد بودم(ولى دین و تقوا مانع سیاست بازى مى شود).
📚بحارالأنوار: ج 41، ص 150
🆔 @vasael_ir
🔸درس گفتارهای فقه دولت اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
🔹حجت الاسلام قطبی با موضوع«الزامات فقهی دولت سازی اسلامی در بیانیه گام دوم»
🔹حجت الاسلام رهدار با موضوع «ظرفیتهای فقه در روابط بینالملل براساس بیانیه گام دوم»
🔹زمان : چهارشنبهها از ساعت 15 تا 17:30 ـ شروع دوره از 10 مهر 1398
🔹مکان: اصفهان،خ کاوه،جنب ترمینال بابلدشت ک شهید مقارزاده،ک شهیدان شفیعی،بن بست سادات ،ساختمان فتوح،موسسه فتوح اندیشه
ثبت نام و اطلاعات بیشتر:
dte.bz/fde
09135556863
🆔 @vasael_ir
🔸قیام امام حسین؛ الگویی فقهی و عملی برای تمام ادوار
گزارشی از نشست«نحوه مواجهه با حکمرانی غیر شایسته و همکاری یا عدم همکاری با آن در پرتو سیره امام حسین(ع)»/بخش دوم🔻
دکتر #سید_علی_میرموسوی:
🔹مرحوم امام خمینی(ره)معتقد بود که قیام امام حسین(ع)، یک حجت شرعی و الگوی فقهی و عملی برای همه دورهها و تمامی سرزمین هاست، نه تکلیف مختص آن حضرت؛ و در تعارض مصلحت فرد با جامعه، تقدم با جامعه است و فرد باید فدای جامعه شود.
🔹قواعد نفی عسر و حرج و نفی ضرر در امور مهمی که اسلام عنایت ویژهای به آنها دارد، وارد نیستند و حتی با فرض صدق عنوان و القا نفس در مهلکه، دلیل حرمت آن شامل مواردی مثل جهاد و ضرورت تشکیل نظام عدل نمیشود.
🔹ایشان به اصل امر به معروف و نهی از منکر استناد میکند و قیام عاشورا را به عنوان الگویی مطرح میکند. این مباحث، خلاصه ای است از تفسیری که مرحوم امام نسبت به عاشورا داشته است.
🔹اتفاقی که در دوره انقلاب میافتد این است که گرایش فقاهتی اسلام سیاسی، با تاکید بر ولایت فقیه، حکومت فقیه را به عنوان معیار حکمرانی شایسته مطرح میکند و نبود فقیه در راس حکومت را، به عنوان معیار غیرشایسته بودن حکومت میداند. بر این اساس است که بحث لزوم تبعیت از فقیه مطرح میشود.
🌐 vasael.ir/0003qX
🆔 @vasael_ir
🔸کثرت مسائل زنان در فقه و غفلت فقها از این ظرفیت
🌐 vasael.ir/0003qp
🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست «چیستی جنسیت»🔻
دکتر #فریبا_علاسوند:
🔹موانع دینی بر سر راه پیشرفت زنان از سوی برخی افراد درست شده است، بدون آنکه نظر دین این باشد؛ در شبکههای مختلف رادیویی و تلویزیونی افرادی به عنوان روحانی و کارشناس حضور مییابند و اظهار نظر میکنند، در صورتی که تخصصی هم ندارند، ولی اینها چون روحانی هستند، جریان سازی و موانع ایدئولوژیک هم ایجاد میکنند.
🔹اگر فقط این قشر جامعه که افراد متدین و متعهد هستند، مشغول فرزندآوری شوند، آن وقت همه فمینیستها و سکولارها و ضد دینها میروند درس میخوانند و مدرک گرفته و پستهای مدیریتی را خواهند گرفت و بچههای متدین و حزباللهیها در یک دهه آینده دستشان به جایی نخواهد رسید و عرصه را به آنان واگذار خواهند کرد، لذا باید این موانع را رفع کنیم تا هماهنگی میان پیشرفت زنان و مسائل زنانگی آنان از جمله فرزندآوری ایجاد شود.
🔹بسیاری از مسائل در فقه، مربوط به زنان است، ولی در فقاهت مطرح نبوده است؛ مانند موضوع احتلام زنان و ساختن وضوخانه ویژه زنان در مساجد بین راهی؛ همچنین در کتب فقهی از جواهر گرفته تا سایر کتب فقهی، مسئله فقهی آنان مردانه بوده و سوژههای زنان در دانش علوم اسلامی مسئله نبوده است، لذا باید این مسئله زنان در علوم اسلامی گسترش پیدا کند.
🔹اگر تحول در حوزه خواهران را میخواهیم، این تحول در شرایطی که برخی افراد نیرومند وجود دارند و معتقدند که زنان مثلاً فقه و فلسفه نمیفهمند و نیازی نیست به درجات علمی و اجتهادی برسند، صورت نمیگیرد؛ ما در حوزه خواهران باید خبره پرورش دهیم؛ نه اینکه اقیانوسی با عمق یک وجب درست کنیم.
🌐 vasael.ir/0003qp
🆔 @vasael_ir
🔸امام هادی علیه السلام :
🔹منْ اَطاعَ الخالِقَ لَمْ يُبالِ سَخَطَ المَخْلُوقينَ وَ مَنْ اَسْخَطَ الخالِقَ فَلْيَيْقَنْ اَنْ يَحِّلَ بِهِ سَخَطُ المَخْلُوقينَ؛
🔹كسى كه از آفريدگار پيروى كند از خشم آفريده ها باكى ندارد. و كسى كه خدا را به خشم آورد، بايد باور كند كه مردم بر او خشم خواهند آورد.
📚 تحف العقول، ص ۴۸۲
🆔 @vasael_ir
🔸هفتمین هم اندیشی علم دینی با ارائه استاد #رشاد برگزار می شود.
🆔 @vasael_ir
🔸هفتمین نشست هم اندیشی علم دینی با ارائه نظریه «ابتناء، فلسفه های مضاف و منطق روشگانی علوم» توسط استاد علی اکبر رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و رئیس شورای حوزههای علمیهٔ استان تهران در تاریخ پنجشنبه 11 مهرماه 98 ساعت 9 تا 12 در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار می شود.
🔹این نشست در ادامه سلسله نشستهای هم اندیشی علم دینی،به همراه پرسش و پاسخ مقررین و شاگردان سایر اساتید مطرح در این عرصه همراه خواهد بود؛ پیشتر نیز این نشستها به ترتیب با حضور اساتید بزرگوار دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر خسرو باقری و دکتر حمید پارسانیا برگزار شده است.
🔹این هماندیشی با دعوت از شاگردان برجسته و مقررین اساتید بزرگوار «آیتالله عبدالله جوادی آملی»، «آیتالله علی اکبر رشاد»، «آیتالله سیدمحمدمهدی میرباقری»، «حجتالاسلام و المسلمین واسطی»، «دکتر مهدی گلشنی»، «دکتر خسرو باقری»، «حجتالاسلام و المسلمین خسروپناه»، «حجتالاسلام و المسلمین حمید پارسانیا»، «دکتر حسین کچویان» و همچنین مقررین غیر رسمی اساتید محترم«آیتالله مصباح یزدی»، «دکتر داوری اردکانی» و «دکتر حسین نصر» و همچنین نمایندگان مراکزی همچون : «دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی»، «مرکز پژوهش¬های علوم انسانی اسلامی صدرا»، «میز تخصصی اسلامیسازی علوم انسانی دفتر تبلیغات»، «اندیشکده راهبردی مهاجر»، «مؤسسه آفاق حکمت»، «ترجمان علوم انسانی»، «گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»، «فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا»، «مؤسسه آموزشی پژوهشی عهد»، «گفتمان نخبگان علوم انسانی»، «مؤسسه فرهنگی هنری پگاه روزگار نو»، «مدرسه آزاد فکری دانشگاه صنعتی شریف»، «سایت علوم اجتماعی اسلامی ایرانی»، «مؤسسه علم و سیاست اشراق»، «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»، «فرهنگستان علوم اسلامی قم»، «مدیر اندیشه شبکه4 و برنامه زاویه»، «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)» و «بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء» برگزار خواهد شد؛
🔹پژوهشگران و علاقه مندان این عرصه می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه هم اندیشی علم دینی (09100931082) تماس حاصل نمایند.
🆔 @vasael_ir
خلاصه نموداری نظریه علم دینی استاد رشاد.pdf
4.16M
خلاصه نمودار نظریه جناب استاد رشاد در باب علم دینی
🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست «فلسفه سیاسی ـ فلسفه دینی، توافق یا تعارض»🔻
دکتر #بیژن_عبدالکریمی:
🔹به نظر من زمانی که در مورد حکومت دینی صحبت می کنیم راجع به یک مشترک لفظی صحبت می کنیم به هیچ وجه در میان مخالفان و موافقان روشن نیست که ما در مورد چه چیزی صحبت می کنیم و یا از چه چیزی دفاع می کنیم.
🔹آیا مراد از حکومت دینی، حکومت روحانیون است؟ یعنی اگر در هر جامعه ای کشیش ها، آخوندها حکومت کنند به این معناست که آن حکومت دینی است؟ من این چنین فکر نمی کنم.
🔹آیا مراد ما از حکومت دینی حکومت شریعت محور است و هر جا که شریعت به مفهوم احکام ظاهری دین حاکم شود در آنجا ما حکومت دینی خواهیم داشت که باز هم چنین فکر نمی کنم.
🔹زمانی که صحبت از دین به معنای یک مقوله جامعه شناختی و در مورد یک کالچر (فرهنگ) می شود یعنی مجموعه میراثی که از گذشتگان به ما ارث رسیده است لذا دین حاصل تحول وجودی انسانی است که از خویشتن می گذرد تا به خویشتن برسد.
🔹به اعتقاد من حکومت دینی امری پارادوکسیکال و بالذات متناقض است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر #حمید_پارسانیا:
🔹تعین مفهوم فلسفه در جامعه دینی و در جامعه امروز ما هرگز تعین یونانی نیست و در آن افق نمی توانیم صحبت کنیم و لذا وقتی آقای دکتر عبدالکریمی در آن افق صحبت می کنند زیاد مخاطب ندارد و کمی بیگانه است.
🔹امروزه تعاریف اصلا یونانی نیست؛ بنابراین لازم است بدانیم نسبت دین را با کدام معنا از فلسفه را می خواهیم بسنجیم که این مسأله نکته مهمی است.
🔹اگر بخواهیم از دیدگاه کانت راجع به فلسفه سیاسی و دین بحث کنیم، ترکیب فلسفه با دین پارادوکسیکال می شود یعنی با روش عقلی اندیشیدن و در حاشیه آن عمل کردن، این اتفاق خواهد افتاد.
🔹در دیدگاه او دین مرحله ای است که با تخیل و تشبیه و تمثیل همراه است آنجا جای فلسفی نیست هم چنانکه ترکیب علم با فلسفه حتی ترکیب لغوی شان و وضعیت تاریخی هر دو ناسازگار است.
🔹یعنی شما باید یک جهان دوگانه ای که متعلق به جهان مدرن و جهان گذشته ای را جمع کرده باشید آنجا دین را با فلسفه و با علم جمع کنید که اصلا قابل جمع نیستند.
🔹در نوع تئوری هایی که بازگشت آنها به سوی معناست و معناگر هستند نوعی سازگاری از این سنخ را می بینیم مانند برگر و هابرماس که این کار می کنند.
🌐 yon.ir/xyKrQ
🆔 @vasael_ir
🔸امام باقر عليه السلام :
🔹اِنَّ اَعْجَلَ الْخَيرِ ثَوابا صِلَةُ الرَّحِمِ؛
🔹ثواب صله رحم سريعتر از هر كار خيرى به انسان میرسد.
📚 كافى: ج۲، ص۱۵۲، ح۱۵
🆔 @vasael_ir
گزارشی از کرسی«دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه سبک زندگی اسلامی و راه های دستیابی به افق های ترسیم شده در بیانیه گام دوم»🔻
حجت الاسلام #عیسی_عیسی_زاده:
🔹رهبر معظم انقلاب فرمودند بخش حقیقی تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف ملت ایران و انقلاب تعیین شده است، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می دهد که همان سبک زندگی اسلامی است مثل مساله خانواده، سبک ازدواج، الگوی مصرف، مسکن، تفریحات، کسب و کار، زبان، رفتار ما در مدرسه، ورزش، رسانه و ... .
🔹آیا این سبک زندگی اسلامی در این ۴۰ ساله محقق شده است؟ در این زمینه پیشرفت چشمگیری نداشتیم همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟ این یک آسیب است.
🔹با توجه به تحلیل رهبری در مورد دستاوردهای انقلاب در حوزه سبک زندگی می توان این گونه نتیجه گرفت که علی رغم فراهم شدن زمینه های پیشرفت در این حوزه، یکی به دلیل هجمه های فراوان دشمنان، دوم کوتاهی برخی از مسئولان و سوم سست شدن ایمان عده ای از افراد در جامعه آن گونه که باید در دینی شدن سبک زندگی در عرصه ها پیشرفت قابل قبولی نداشته ایم.
دکتر #سید_علی_سادات:
🔹اگر نوشته جناب آقای عیسی زاده به این مدل نوشته می شد، کاربرد بیشتری داشت. ما در مقدمات و اصل مساله، بحثی نداریم.
🔹کار ایشان گرایش اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تربیتی ندارد و این گرایش نداشتن راهکار ارائه نمی دهد. راه دستیابی ارائه نمی دهد، بله تحلیل درست می کند ولی راه حلی مطرح نمی کند.
🔹بنابراین برای دستیابی، تنها راه ممکن این است که از گرایش های علوم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و ... استفاده شود. به همین جهت مقاله ایشان فوق العاده کلی و بدون گرایش است.
🌐 vasael.ir/0003rM
🆔 @vasael_ir