#اختصاصی_وسائل
🔸نشست ارائه چکیده کتاب «عصر حیرت» به همراه نقد
🔹با حضور: مهدی نصیری، مؤلف کتاب
🔹زمان: دوشنبه 14 بهمن ـ بعد از نماز عشاء
🔹محل برگزاری: دانشگاه باقر العلوم(ع)
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸تفاوت قانون اساسی جدید عراق با قانون اساسی زمان حزب بعث
گزارشی از نشست«نسبت سنجی اسلام و قانون اساسی عراق»🔻
حجت الاسلام دکتر #رضا_محمدی_کرجی:
🔹نظارت بر عهده دادگاه عالی فدرال است یعنی نظارت پسینی و قضایی است نه پیشینی و نه سیاسی. این دادگاه طبق قانون سابق تشکیل شده است نه بر اساس قانون اساسی فعلی.
🔹در نظارت دادگاه عالی فدرال طبق قانون اساسی فعلی، فقها وجود ندارند بلکه همین که کارشناس در فقه باشد کافی است.
🔹طبق قانون قبلی نیز فقیهی در این دادگاه وجود ندارد چراکه بر اساس ماده ۳ قانون شماره ۳۰ دادگاه عالی فدرال، دادگاه متشکل از یک رئیس و هشت عضو است که از سوی رئیس جمهور عراق تعیین میشوند؛ و شرایط برای تعیین اعضا بیان نشده است.
🔹این دادگاه مستقل نیست، زیرا چگونگی فعالیت این دادگاه توسط دو سوم مجلس تصویب میشود؛ بنابراین میتواند مجلس طوری قانون گذاری کند که آنچه خودشان میخواهند تصویب شود.
🔹مجلس میتواند تعداد خبرگان فقه را کمتر از حقوقدانان قرار دهد تا در رای گیری تاثیر نداشته باشند.
🔹روش انتخاب خبرگان در فقه نیز به دست مجلس است و میتواند این مسئله را طوری طراحی کند که تاثیری چندانی برایشان باقی نماند.
🌐 vasael.ir/00048Q
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه معاملات ربوی | بیانهای چهار گانه بر جواز شرط جبران کاهش ارزش پول(آیت الله شهیدی)
🌐 vasael.ir/000489
🔹فقه روابط اجتماعی | خوش برخوردی؛ راهبرد پیامبر برای هدایت جامعه(آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/00048F
🔹فقه القضا | سه وجه برای عدم جواز نقض حکم قاضی در صورت کشف خطا(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/00046k
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸ارائه نظریه ارتکازات عقلایی از سوی آیت الله مبلغی
نشست علمی «نظریه ارتکازات»🔻
آیت الله #مبلغی:
🔹عقل عملی له احکام اولیه و اساسیه و مبنائیه اما اینگونه نیست كه این عقل عملی نیاید در جزئیات و دخالت نداشته باشد بلكه طبق دیدگاه ملاصدرا در جزئیات زندگی انسان ها هم حضور پیدا می كند.
🔹این عقل عملی دائما در سیاست به دنبال مصلحت و منفعت و دوری از مفسده است؛ در صنعت به دنبال خیر و شر است؛ و در اخلاق دنبال حسن و قبح است.
🔹خلاصه اینکه عقل عملی دائما پل احداث می کند و از روی این پل ها حرکت می کند، یکی از پل هایی که عقل عملی می زند، حیثیت عقلائی است.
🔹عقلا یک سری احکامی را وضع می کنند، و این احكام همان ارتکازاتشان است و این ارتكازات از عقل عملی بر میخیزد.
🔹اگر عقل عملی نباشد عقلا این چنین مرتكزاتی ندارند. منتها رنگ عقلایی دارد چون عقلا حكمشان برای تنظیم روابط در شرایط محدودیت هاست.
🔹اگر عقل عملی در ورای حیثیت عقلا قرار بگیرد و عقلا را به سمت قضایای خاص زندگی حركت بدهد در این صورت حكم عقل عملی تبدیل به یك اعتبار عقلایی می شود. اعتبار عقلا فعل عقلاست با تكیه بر احكام عقل عملی.
🔹به تعبیر دیگر مصدایق عقل عملی را عقلاء به جهت داشتن حیثیت عقلا می سازند بر این اساس اعتباراتی كه عقلا می سازند در حقیقت مصادیق احكام عقل عملی است ولی این مصادیق دائما در رفتارها و در حكم رفتارها مانند ارزیابی ها قرار می گیرند.
🔹آنچه محل اختلاف است ارتکاز عقلایی نیست بلکه محل اختلاف ارتکاز عرفی است.
🌐 vasael.ir/00048R
🆔 @vasael_ir