eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 | رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی از منظر فقه 🌐 vasael.ir/00048o 🆔 @vasael_ir
🔸 | رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی از منظر فقه 🔹رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی به اعتبار اصل فقهی اعانه مظلوم و ارتباط آن با مساله تبلیغ اسلام و تقویت دولت اسلامی، موضوع مهم است. 🔹مساله مطرح در این رساله این است که رفتار حمایتی در سیاست خارجی دولت اسلامی چیست و گونه ها و راهکارهای آن کدامند و چه اهداف و پیامدهای را در سیاست خارجی دولت اسلامی به دنبال دارد؟ 🔹با توجه به آیات و روایات و سیره، رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی به لحاظ فقهی، از قواعد فقهی است و در مفهوم اعانه مظلوم جای می گیرد و در بعد اثباتی از مصادیق امر به معروف و در بعد سلبی از مصادیق نهی از منکر شمرده می شود. 🔹موضوع رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. این موضوع از زوایا و ابعاد مختلف قابل بررسی است. 🔹در این رساله به لحاظ گونه شناسی رفتار حمایتی در گونه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی مورد بررسی قرار گرفته است و برای عملیاتی شدن آن به لحاظ فقهی راهکارهای مشخص نظیر تألیف قلوب، احسان، تعاون و جهاد بررسی و تبیین شده است. 🔹یافته های تحقیق نشان می دهد به لحاظ فقهی حکم رفتار حمایتی دولت اسلامی نسبت به جوامع اسلامی وجوب است. از این رو رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی نسبت به اقلیت‌های قومی و مذهبی و سازمان‌های آزادی بخش و دولت‌های مسلمان تحت ستم واجب است. 🔹حکم رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی نسبت به جوامع غیر اسلامی جواز است اما اگر رفتار حمایتی نسبت به جوامع غیر اسلامی دارای مصلحت باشد واجب است. 🔹رفتارحمایتی به لحاظ آثار و اهداف خاصیت تبیینی دارد و منجر به اقناع و رضایت می‌گردد و ایجاد نفوذ می‌کند. از این رو رفتارحمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی برخی اهداف نظیر تبلیغ اسلام، جلب مردمان غیرمسلمان به اسلام، تقویت دولت اسلامی، ایجاد ائتلاف‌های مورد نیاز و تضعیف دشمن را موجب می شود. 🌐 vasael.ir/00048o 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | زينب؛ الگوى سلامت روان 🔹در دنياى امروز سلامت روان يكى از مهم ترين دغدغه هاى بشرى است. اين امر در ديدگاه شناختى (كه از معروف ترين ديدگاه هاى سلامت روان است)، به تفسير واقعى و توجه به جنبه هاى مثبت حوادث جهان به دست مى آيد. 🔹ارائه يك الگوى موفق، باعث ارتقاى سلامت روان افراد جامعه مى شود. ازاين رو، در چارچوب جهان بينى اسلامى، حضرت زينب عليهاالسلام يك الگوى موفق معرفى مى گردد، كه در شرايط بحرانى و حوادث بسيار جانكاه كربلا، بهترين نگرش و تفسير را ارائه مى نمايد. 🔹در ديدگاه شناختى بك، سه مؤلفه سلامت روان عبارتند از: نگرش فرد به خود، نگرش فرد به جهان و نگرش فرد به آينده. 🔹اين مقاله نشان مى دهد در واقعه كربلا، حضرت زينب عليهاالسلام بهترين تفسيرها و نگرش ها را در سه زمينه فوق ارائه دادند كه مى تواند نقش الگويى موفق تربيتى در سلامت روان و كنترل تكانه باشد. 🔹اين امر مى تواند در حوادث و پيشامدهاى زندگى، چراغ راه مؤمنان باشد و افراد با تبعيت از ايشان و نوع تفسير صحيح‌شان، خود را از آسيب هاى روانى ناشى از حوادث بر حذر دارند. 🌐 vasael.ir/00049D 🆔 @vasael_ir
🔸مسئولیت قدرت و پاسخگویی مسئولان / همه جامعه موظف به انتخاب اصلح هستند حجت الاسلام #ذبیح_الله_نعیمیان در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasael.ir/0003o4 🆔 @vasael_ir
🔸مسئولیت قدرت و پاسخگویی مسئولان / همه جامعه موظف به انتخاب اصلح هستند حجت الاسلام در گفتگو با : 🔹یک وظیفه اخلاقی شرعی است که هر کسی به عملکرد خود، صلاحیت‌ها و توانمندی‌های خود نگاه کند و دایره وسیعی در تصدی یک کار است، وظیفه دارم ببینم که آیا من صلاحیت این کار را دارم یا نه و آیا دیگری هم وجود دارد که توانمندی و صلاحیت بیشتری برای تصدی آن کار داشته باشد؟ 🔹البته صرفا یک وظیفه اخلاقی نیست، بلکه وظیفه ای جدی است که اگر من می‌بینم کسی صلاحیت بیشتری دارد و من بخواهم نماینده مجلس شوم، ریاست جمهوری را عهده دار شوم، این بدین معناست که من جامعه را در معرض ناکارآمدی قرار داده ام. 🔹اگر کسی متصدی مسئولیتی شود و آن کار دچار مشکلاتی شود، به خاطر اینکه خود را بر فرد اصلح ترجیح داده است، طبیعتا باید در محضر خداوند پاسخگو باشد؛ اما به صورت عادی در فضای جامعه طبق آیه «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» همه جامعه موظف و مسئول هستند که در راستای فرد اصلح گام بردارند. 🔹متناسب با هر منصب و هر کاری فرد اصلح را ترجیح دهند نه اینکه بروند سراغ کسی که صلاحیت آن کار را ندارد؛ اما پس از تصدی، خود آن فرد هم باز باید عملکرد خود در آن منصب را مورد محاسبه نفس قرار دهد که آیا عملکرد من درست بوده یا نه؛ منتها مقوله نظارت داخلی یک مسئله شخصی است و یک وظیفه شخصی، وظیفه اخلاقی است؛ اما مسئله عمده این است که نظارت بیرونی چگونه باشد؟ 🔹یک شکل از نظارت، نظارت مردمی است که عمده بحث ما الان متوجه این قسمت شد و ما خواستیم تحلیل فقهی ارائه دهیم که آیا این نظارت حق من است یا وظیفه است، حق شرعی وظیفه عقلی است، با هر دو شکل عقلی و شرعی بودن می‌توانیم سراغ بگیریم و بستگی به مورد دارد. 🔹اگر دلیل شرعی داشته باشیم مانند دلیل عام امر به معروف و نهی از منکر، اگر این امر به معروف را یک شکل از نظارت بگیریم، این به عنوان وظیفه است که البته حق هم می‌توانیم به او بگوییم، ولی بیش از حق است؛ یعنی قابل اثبات نیست. 🔹اگر ولی امر منصبی را به‌ کسی می دهد، باید واجد شرایط آن منصب باشد، باید بر اساس اهداف الهی تعریف شود؛ بر اساس اهداف نظام سیاسی ‌دینی مشخص شود و صلاحیت این فرد برای منصب در راستای رسیدن اجرایی کردن و تحقق اهداف نظام اسلامی محقق شود. 🌐 vasael.ir/0003o4 🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی آنچه در حوزه های علمیه و علوم انسانی_اسلامی در حال رخ دادن است #نشست_علمی 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه نظام سیاسی| نقش مردم در شکل‌گیری حکومت عدل(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/000496 🔹فقه بورس| بررسی سندی و دلالی موثقه عمر بن حنظله(حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی) 🌐 vasael.ir/00048a 🔹فقه سیاسی| مهجوریت قرآن در استنباطات فقهی(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/00048h 🆔 @vasael_ir
🔸 | اسلام و مدیریت زن در خانواده 🔹ازدواج و تشكيل خانواده خدمتى براى پديد آمدن يك كانون آسايش و خوش‌بختى و نشاط طبيعى است. 🔹خانواده مناسب‌ترين جايگاه براى تأمين نيازهاى مادى و معنوى انسان است و مى‌تواند بهترين بستر را براى تأمين امنيت و آرامش روانى و نيز پرورش نسل جديد فراهم آورد. 🔹رياست، مديريت و مسئوليت اصلى خانواده به عهده مرد گذاشته شده و اين امر در واقع تكليف و مسئوليت و تعهد سنگينى است كه به مرد در خانواده داده شده است. 🔹لكن زنان با توجه به ويژگى‌هايى كه آفرينش در وجود آنان نهاده است در امور داخلى خانه و تدبير در امور خانواده و فراهم كردن فضاى مناسب عاطفى و روانى و محيط نشاط‌آمیز و لذت‌بخش و تربيت فرزندان و به‌سازى اقتصادى، سهم زيادى دارند. 🔹زنان با احترام و تكريم و همدلى با شوهر و حفظ عفت و پاک‌دامنی نقش مهمى را در ايجاد بهداشت روانى خانواده به عهده دارند و با قناعت‌پیشگی و شاكر بودن، آسايش و راحتى و زندگى گوارايى را براى خود و خانواده به ارمغان مى‌آورند. 🔹اسلام با تأكيد بر سازوکارهای خانواده، رشد معنوى و روانى جامعه بشرى را در پرتو نظام سالم خانواده مى‌داند. 🔹با به وجود آمدن خانواده‌هاى سالم و متعادل، پر تحرک و پر نشاط، شاهد جامعه‌اى سالم و پويا خواهيم بود و از آنجا كه زنان در اين راستا نقش مهمى را ايفا مى‌كنند، شقاوت و سعادت هر جامعه را بايد به چگونگى مديريت زنان و جايگاه اجتماعى آنان و در نتيجه استحكام خانواده نسبت داد. 🌐 vasael.ir/00049R 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| دستان خالی؛ هجمه به شورای نگهبان 📝 علیرضا فلاحی 🌐 vasael.ir/00049S 🆔 @vasael_ir
🔸 | دستان خالی؛ هجمه به شورای نگهبان 🔹یک دلیل مهم هجمه به شورای نگهبان فرار از پاسخگویی است. عده ای که سال‌ها بر مسند قدرت تکیه زده اند و کارنامه نه چندانی سفیدی داشتند با مظلوم نمایی درصدد آن هستند که اذهان عمومی را از مطالبه گری نسبت به کارنامه چند ساله مدیریت در مراکز نظام، منحرف کنند. 🔹برای نمونه می شود به نمایندگان رد صلاحیت شده در انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که با عملکرد ضعیف و بعضا نادرست در عرصه اقتصادی و عدم توان پاسخگویی به اذهان عمومی با هجمه به شورای نگهبان انحرافی در جامعه ایجاد کنند. 🔹آنها با این کار می خواهند شانه خود را از مطالبه گری مردم خالی کنند و به اصطلاح توپ را در زمین نظام و شورای نگهبان بیاندازند و آنان را به جای خود، مجبور به پاسخگویی کنند تا از پاسخگویی و پیگیری قضایی فرار کنند. 🔹دلیل دیگری که می تواند زاییده دلیل قبلی باشد این است که جناح حاکم در دو قوه مجریه و مقننه با عملکرد ضعیف و بعضا مخالف آرمان های نظام مقدس اسلامی در همه عرصه ها (سیاسی، اقتصادی و فرهنگی) وجهه خود را در بین توده های مردم از دست داده اند. 🔹مردم دست از این دولت و مجلس برای بهبود اوضاع خود، بریده اند که نشانه آن را می توان به عدم استقبال مردمی از سفرهای استانی رئیس جمهور و نمایندگان دولت و مجلس برشمرد. 🔹لذا این جناح برای سرپوش گذاشتن به عدم اقبال مردم در انتخابات با شانتاژ رسانه ای و هجمه بر شورای نگهبان سعی بر آن دارند که خود را مُحق و مردمی معرفی کنند و شکست خود را توجیه کنند. 🔹آنها می خواهند القا کنند «رد صلاحیت شدیم وگرنه رأی می‌آوردیم!» در حالی که خود به خوبی می دانند در صورت تأیید صلاحیت نیز از رأی بالا به جهت عملکرد ضعیف مدیریتی برخوردار نیستند. 📝 علیرضا فلاحی 🌐 vasael.ir/00049S 🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی آنچه در حوزه های علمیه و علوم انسانی_اسلامی در حال رخ دادن است #نشست_علمی 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | ظرفیت ساختارسازی فقه سیاسی شیعه در نظام سیاسی مطلوب 🌐 vasael.ir/00049U 🆔 @vasael_ir
🔸 | ظرفیت ساختارسازی فقه سیاسی شیعه در نظام سیاسی مطلوب 🔹نظام فقهی یک جامع برای ترسیم برنامه زندگی است؛ اما اجرای هر برنامه ای نیازمند سامانه ها و سازکارهای متناسب با آن است. 🔹لذا اگرچه فقه سیاسی شیعه، ماهیت نظام سیاسی را بر اساس نظریه حاکمیت الهی تبیین می کند، ولی شکل و ساختار آن را که یک امر متغیر است، متناسب با محتوا، طراحی و بومی سازی می کند. 🔹از این رو فقه سیاسی شیعه برای دست یافتن به اهداف و کارآمدی نظام سیاسی، مطابق با شرایط و نیازها ظرفیت طراحی ساختارهای مطلوب را دارد؛ این ظرفیت ها در تمامی ابعاد دانش فقه سیاسی نهفته اند. 🔹مسأله ساختار و شکل نظام، در منابع فقهی پیشینه چندانی ندارد و عمومات و مطلقات قرآن کریم و سنت، صرفا کلیات ساختارها و سازوکارهای اجرای احکام اسلامی را بیان نموده اند؛ ولی بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی در حوزه عرف و بنای عقلا قرار دارد. بنابراین می توان گفت که نقش عقل و عرف در ساختارسازی بسیار برجسته است. 🔹نظام سازی از یک سو بر مبانی و اصول ثابت استوار است (مثل عناصر درونی نظام)؛ و از سوی دیگر ساختارها و نظام سازی در حوزه احکام متغیر، امضایی، احکام حکومتی و منطقه الفراغ قرار داد که باعث انعطاف پذیری ساختار گردیده و زمینه کارآمدی نظام را در هر شرایطی فراهم می کند. به این ترتیب حاکم اسلامی می تواند متناسب با نیازها، ساختارها مطلوب را بازتولید کرده و امور جامعه اسلامی را سامان دهد. 🔹در فقه سیاسی شیعه، اصول و قواعد عام، پشتوانه مناسبی برای نظام سازی به حساب می آیند. از جمله اصل «اباحه شرعی» و برائت عقلی» دست مکلفان را در چگونگی اداره جامعه آزاد می گذارد تا زمامدار اسلامی بر اساس قاعده مصلحت برای انجام احکام اسلامی نظام سازی کند. 🔹اما منطق فقه سیاسی شیعه، بر اساس قاعده میسور، روش پلکانی است، اسلام رویکرد همه یا هیچ را نمی پذیرد، بلکه دارای مراتب است؛ اگر ساختار آرمانی ممکن نشد، مرتبه پایین تر باید انجام شود، اما حکومت و نهادهای لازم نباید تعطل گردد. 🌐 vasael.ir/00049U 🆔 @vasael_ir
🔸سنجه التزام به اسلام از نگاه شواری نگهبان حجت الاسلام والمسلمین #مصطفی_اسکندری در گفتگو با #وسائل: 🔹التزام به اسلام، مقصود التزام عملی به شریعت اسلامی است، یعنی فرد به قوانین و شریعت اسلام عمل کند. 🔹حال اگر فردی برای مثال، در عین تمکن، از اداء دین مردم خودداری، یا در اداء آن مماطله می‌کند، و یا از انجام وظائف اداری خود کوتاهی می‌کند و کارهایی از این قیبل، آیا می‌توان گفت این فرد التزام عملی به اسلام دارد؟ و آیا اگر شورای نگهبان اجازه کاندیداتوری چنین فردی را بدهد، شرعاً‌ و قانوناً‌ مسئولیت ندارد؟ 🔹فرض کنید اگر فردی در لباس روحانیت بارها خلاف کرده و خلاف او هم در دادگاه صالحی اثبات شده است، آیا شورای نگهبان می‌تواند او را به عنون عدم التزام عملی به اسلام ردّ صلاحیت کند یا خیر؟ 🔹آیا آن فرد می‌تواند بگوید من با چند متر عمامه اگر التزام به اسلام نداشته باشم، چه کسی دارد؟ روشن است که شورای نگهبان بر اساس شرع و قانون موظف به رد صلاحیت این گونه افراد خواهد بود. 🔹مصلحت سنجی اصلاً‌ کار شورای نگهبان و در شأن این نهاد نیست، شورای نگهبان موظف است بر اساس مرّ قانون عمل کند و اگر کسی دارای صلاحیت‌های معین شده در قانون بود او را تأیید کند و در صورتی که فردی فاقد صلاحیت‌ها بود، او را تأیید نکند. 🔹حتی در زمینه نظارت بر قوانین نیز مصلحت سنجی کار شورای نگهبان نیست و برای این کار در قانون اساسی مجمع تشخیص مصلت نظام را در نظر گرفته‌اند. 🌐 vasael.ir/00049X 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸خلاء حقوقی و دوگانگی فقه و حقوق؛ دو اثر رویکرد پوزیتیویستی در نظام حقوقی ما گزارش نشست«رابطه متقابل فقه و حقوق در رفع خلاء‌ها و ایجاد ظرفیت‌های جدید حقوقی»🔻 🌐 vasael.ir/00049a 🆔 @vasael_ir
🔸خلاء حقوقی و دوگانگی فقه و حقوق؛ دو اثر رویکرد پوزیتیویستی در نظام حقوقی ما گزارش نشست«رابطه متقابل فقه و حقوق در رفع خلاء‌ها و ایجاد ظرفیت‌های جدید حقوقی»🔻 حجت الاسلام دکتر : 🔹 آنچه در قانون مدنی متبلور است، قانون نیست بلکه فقه است و به نظر می‌رسد که راه صحیح در نظام حقوقی ما، همین است؛ یعنی ما باید به جای زنده کردن قانون با نگاه پوزیتیویستی، فقه را زنده کنیم. 🔹فقه قبل از آنکه مجموعه‌ای از قواعد باشد، خود یک روش است. آنچه از تعریف فقه به دست می‌آید این است که فقه کاملا ناظر به روش معنا پیدا می‌کند و بدین خاطر است که کسی به رساله عملیه، فقه نمی‌گوید. 🔹ما باید فقه و این روش را در نظام حقوقی خود زنده کنیم که نتیجه آن، اولا زوال خلاء حقوقی و قانونی است و دوما، دوگانگی فقه و حقوق نیز از بین می‌رود. 🔹کسی اشکال نکند که در این بین، تکلیف قانون چه می‌شود، چراکه اولا باید دید که آیا قانون مفهوم واضح و روشنی دارد که بخواهیم پای آن بایستیم، دوما نظام حقوقی دیگری نظیر کامن لو، مشابه و منطبق بر این نگاه ما است. 🔹هنگامی نظام حقوقی مدرن وارد ایران شد که مردم ایران، کشور و نظام فکری انگلیس را دشمن خود می‌دانستند و نسبت به کشور فرانسه این ذهنیت منفی وجود نداشت. به همین خاطر ناخودآگاه نظام حقوقی فرانسه مورد پذیرش ایرانیان قرار گرفت. 🔹می‌گویم ناخودآگاه، زیرا اگر در آن زمان مجبور بودیم که غرب زده شویم (البته مجبور نبودیم) و می‌بایست بین دو نظام حقوقی رومی ژرمنی و کامن لو یکی را انتخاب می‌کردیم، به نظر می‌رسد که اگر خود آگاه بودیم، نظام کامن لو را انتخاب می‌کردیم. 🔹در این صورت، نظام حقوقی ما با نظام فقهی که با آن آموخته شده ایم، بسیار منطبق می‌شد. خلاصه آنکه، چنانچه ما به بستر اصلی خود یعنی فقه برگردیم، تکلیف تاثیرگذاری فقه نیز روشن خواهد شد به این جهت که قاعده سازی تنها با فقه خواهد بود. 🌐 vasael.ir/00049a 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه نظام سیاسی | قدرت بخشی به حاکم با پیوند اطاعت و نصرت(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/00049e 🔹فقه سیاسی | شفقت عنصر کلیدی فریضه امر به معروف و نهی از منکر است(حجت الاسلام والسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/00049Y 🔹اقتصاد مقاومتی | استفاده از کالاهای غیرضروری آمریکایی و اسرائیلی مطلقا جایز نیست(حجت الاسلام یوسفی) 🌐 vasael.ir/00049W 🆔 @vasael_ir
🔸نقش امر به معروف و نهی از منکر در پیشگیری از جرم حجت الاسلام #کریمی‌_نیا در گفتگو با #وسائل / 2: 🔹از دیدگاه قرآن، حاکمیت بر انسان منحصراً از آن خداوند است و پذیرفتن هرگونه ولایت و حاکمیتی بدون اذن خداوند ممنوع است. خداوند این حاکمیت را با دو سازوکار اعمال می‌کند: نخست از طریق قانونگذاری و اعمال ولایت تشریعی و دوم از طریق حاکم و جانشین در زمین. 🔹بدیهی است حاکم در نظام حکومتی اسلام باید ویژگی‌هایی داشته باشد که مهم‌ترین آنها علم به شریعت، ایمان و التزام عملی به آن و عدالت ورزی است. این ویژگی ها، حاکم را از هرگونه استبداد به رای و سوء استفاده از قدرت باز می‌دارد و حاکمیت او را محدود و منضبط می‌کند. 🔹افزون بر این، حاکم موظف به مشورت با مردم است و مردم نیز مامور به کنترل و نظارت بر رفتار حاکمان هستند. چنین حاکمیتی تمام توان خود را برای گسترش ارزش‌های معنوی، اقامه عدل و قسط و مساوات، توسعه و پیشرفت همه جانبه و بالاخره جلوگیری از ظهور موقعیت‌های جرم زا و منحرف کننده به کار خواهد گرفت. 🔹بنابراین، مسئولیت حاکمیت دینی نسبت به پیشگیری از جرم و انحراف، یک مسئولیت الهی و برخاسته از معنویت گرایی است. 🔹از نظر قرآن کریم و بر اساس اصل «امر به معروف و نهی از منکر» سکوت در برابر ارتکاب جرم و معصیت نادرست است. قوم لوط از گناه‌کارترین مردم زمان خود بودند. همجنس بازی به تدریج فراگیر و عادت همه مردم شده بود و زنان نیز به دلیل دوری مردان از ازدواج به مساحقه روی آورده بودند. 🌐 vasael.ir/00049Z 🆔 @vasael_ir