eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
1.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی 🌐 vasael.ir/0004E7 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی 🌐 vasael.ir/0004E7 🆔 @vasael_ir
🔸ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی 🔹در استراتژی امام خمینی و آیت الله خامنه ای، قدرت نرم به عنوان قدرت اصلی و قدرت سخت، مكمل و در خدمت قدرت نرم است. در این تفكر دین و اعتقادات دینی بر منافع ملی تقدم دارند. 🔹حكومت برای مردم و در خدمت مردم است و شیوه مقابله و منازعه، مقاومت و قیام های مردمی دفاع همه جانبه و تقویت قدرت بازدارندگی است. 🔹حضرت آیت الله خامنه ای با پیروی از راه امام خمینی از تمام ظرفیت های اعتقادی و ساختاری نظام جمهوری اسلامی بهره گرفت و در دهه 90 در مواجهه با تهدید فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایستاد. 🔹به گونه ای كه به گواه كارشناسان آمریكایی (كاندولیزا رایس) رهبر ایران می توان نقشه هایی را كه بهترین ذهن ها با صرف بیشترین بودجه ها در زمانی طولانی كشیده و جریانی ماهر آن را به عهده گرفته اند، با یك سخنرانی یك ساعته خنثی كند. 🔹بر پایه آنچه در این مقاله آمده است، پیشنهادهای زیر برای نگارش راهبردهای جمهوری اسلامی در مواجهه با تهدیده ای بین المللی، منطبق با معیارها مبانی بنیانگذار جمهوری اسلامی و تأكیدهای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، قابل ارائه است: 1. تكیه بر ایمان و تقویت بنیان های اعتقادی امت اسلامی با محوریت اصل توحید 2. جدی گرفتن اصل وحدت امت اسلامی 3. پایبندی به اصل ولایت و امامت و رهبری ملت بر مبنای مردم سالاری دینی و اصل مترقی ولایت فقیه 4. تكیه بر اصول ظلم ستیزی، كرامت ذاتی انسان، عدالت، برابری، حمایت از مستضعفان 5. تأكید بر اصل نه شرقی و نه غربی و تكیه بر اصل مقاومت و پایداری و سازش ناپذیری و تحمیل اراده بر دشمن 🌐 vasael.ir/0004E7 🆔 @vasael_ir
🔸 | روش شناسی شهید صدر درباره شکل گیری علم اقتصاد اسلامی 🔹علم اقتصاد اسلامی، به عنوان يكی از شاخه های علوم انسانی بايد ايجاد شود؛ البته استناد اين علم به اسلام بايد واقعی باشد. 🔹از اين رو، اقتصاددان در صورتي كه فقط با قضايای علم اقتصاد آشنايی داشته باشد، نمی‌تواند گزاره‌های علمی مشتمل بر متغير مستقل و تابع را با آموزه‌های دينی هماهنگ و جايگاه منطقی اين گزاره‌ها را در آموزه‌های دينی تعيين کند. 🔹چون فرض بر اين است كه فقط گزاره‌های علم اقتصاد را می‌داند و از مدلول مطابقی و التزامی گزاره‌های دينی آگاهی لازم ندارد تا بين اين دو حوزه تعامل منطقی برقرار سازد. 🔹تنها اقتصاددانی كه هم با علم اقتصاد آشنايی كافی و هم اطلاعات لازم از آموزه‌های اسلامی درباره موضوعات اقتصادی دارد، می‌تواند چنين تعامل و رابطه منطقی و علمی بين اين دو حوزه علم اقتصاد و معرفت اقتصاد اسلامی برقرار كند. 🔹اقتصاددانان بر اساس شناخت متغيرات جامعه، توصيه‌های سياستی متناسب با شناخت خود را ارائه می‌دهند كه مورد استفاده سياستمداران قرار می‌گيرد. 🔹بنابراين مبنای شهيد صدر در تفسير علم اقتصاد كه به كشف رابطه تأثيرگذاری بين پديده‌های اقتصادی می‌پردازد و در نهايت شكل گيری علم اقتصاد اسلامی ترجيحا از طريق تحليل علمی رويدادهای اقتصادی متأثر از تطبيق مكتب اقتصادی اسلام انجام می‌پذيرد، مورد تجديد نظر قرار گرفته است. 🌐 vasael.ir/0004ED 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه فرهنگ| بنابر اصل عقلی جواز تصرف فرع ملکیت است(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004Dz 🔹فقه روابط اجتماعی| اخلاقی یا فقهی بودن قاعده اصالة الصحة(آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/0004EG 🔹فقه سیاسی| نخستین گام در مواجهه با دشمن مرزبندی عقیدتی است(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0004Dh 🆔 @vasael_ir
🔸جهانی سازی ایمان؛ هدف غایی حکومت اسلامی / دیپلماسی ما نباید محدود به مرزهای جغرافیایی باشد حجت الاسلام والمسلمین در گفتگو با 🔻 🌐 vasael.ir/0004ER 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸جهانی سازی ایمان؛ هدف غایی حکومت اسلامی / دیپلماسی ما نباید محدود به مرزهای جغرافیایی باشد حجت الا
🔸جهانی سازی ایمان؛ هدف غایی حکومت اسلامی / دیپلماسی ما نباید محدود به مرزهای جغرافیایی باشد حجت الاسلام والمسلمین در گفتگو با : 🔹ما در حال جنگ تمام عیار بین حكومت دینی و حكومت های سكولار هستیم. حكومت های سكولار اصلا اجازه نمی دهند. 🔹لیبرالیزم كه در حال جهانی سازی است اجازه نمی دهد كه حكومت دینی تشكیل بشود و قوام لازم را داشته باشد و بتواند تأثیر گذار باشد و بتواند خودش را رشد و گسترش دهد. 🔹بنابراین ما در حال نبرد دائمی هستیم لذا باید اولا خودمان را اثبات كنیم و ثانیا رشد و گسترش دهیم و تا آنجا كه در توان ما است باید مرزهای حكوت دینی را گسترش دهیم و به جلو ببریم. 🔹لذا وظیفه ما این است كه پوشش حمایتی خود را به دیگر جوامع و سرزمین هایی که هم جهت شده و برای اقامه عدالت قیام کرده اند گسترش دهیم. 🔹انقلاب اسلامی که اکسیر حرکت اسلامی تمدن ساز است خود رونده است و مرز نمی شناسد و انقلابیون مسلمان در هر کجا که باشند خود را متعهد به حمایت از همدیگر، صرف نظر از مرزهای جعلی سیاسی و جغرافیایی می دانند. 🔹دولت اسلام و نظام اسلامی باید به دنبال جهانی سازی در راستای تمدن سازی حركت كند. لذا این مطلب را به وضوح درمی یابیم كه امكان سازش میان ایمان و كفر وجود ندارد. 🔹نمی‌شود که ما در گوشه ای از این عالم برای خودمان دولت اسلامی تشكیل دهیم و نظام سلطه هم برای خودش كفر و الحاد داشته باشد و مسالمت آمیز با هم زندگی كنیم؛ انقلاب اسلامی اولین مرحله شکل گیری دشمنی ملحدان و مستكبران عالم با ما است. 🔹ما نباید با كسی تعارف داشته باشیم بلكه باید اعلام كنیم كه ایمان به دنبال جهانی سازی است و باید در تمام جهان گسترش پیدا كند و این هدف تشكیل حكومت اسلامی است كه همان تمدن سازی نوین جهانی بر مبنای اسلام است. 🌐 vasael.ir/0004ER 🆔 @vasael_ir
🔸نشست تخصصی «کارآمدی و ناکارآمدی نظام پارلمانی در مواجهه با بحران‌ها» 🔹ارائه دهنده: دکتر سید احمد حبیب نژاد 🔹زمان: دوشنبه 25 فروردین ـ ساعت 20:15 🔹محل ارائه: صفحه پژوهشگاه مجازی حقوق در اینستاگرام 🆔 @vasael_ir
🔸اخذ سود در وام ۱ میلیون تومانی دولت، ربا است / گرفتن سود از اقشار کم درآمد معنا ندارد حجت الاسلام دکتر در گفتگو با : 🔹وقتی گفته می‌شود که وام 1 میلیون تومانی پرداخت می‌شود و از حساب یارانه بگیران برداشت می‌شود، ظهور عرفی این اقدام، در قرض الحسنه است. 🔹گرفتن سود در وام قرض الحسنه، قرض ربوی و قطعا حرام است و اگر غیر قرض است، باید مشخص شود. 🔹دولت می‌توانست کارتی را شارژ کند به مبلغ مثلا 1 میلیون تومان و مردم به وکالت از طرف دولت، کالای ایرانی خریداری کنند تا هم حمایت از کالای ایرانی صورت پذیرد و هم کمک به اقشار کم درآمد شود. 🔹بنابراین اصل این کاری که الان دولت انجام داده است، ظهور عرفی در قرض است و گرفتن بهره 12 درصدی این قرض را تبدیل به قرض ربوی می‌کند و این اشکال دارد. 🔹فرمایش حضرت آیت الله علوی گرگانی کاملا صحیح است و گرفتن این سود اشکال شرعی دارد. 🔹متاسفانه این مسئله میان دولتمردان و سیستم بانکی جا افتاده است که پول بدهیم و سود بگیریم. 🔹قرار است این 1 میلیون تومان را اقشاری از جامعه ما دریافت ‌کنند که واقعا نیازمند به آن هستند، حال آن 12 درصد سود دیگر چیست که باید از اقشار کم درآمد گرفته شود؟! 🌐 vasael.ir/0004Eg 🆔 @vasael_ir
🔸رعایت تقوای فردی و اجتماعی؛ مهم‌ترین راه نجات در بن‌بست‌های زندگی حجت الاسلام دکتر در گفتگو با : 🔹در شرایط سخت و مشکلات چه فردی و اجتماعی یکی از راهکارهای حیاتی رعایت تقوی فردی و اجتماعی است، رعایت تقوی علاوه بر اینکه در برون رفت از مشکلات کمک می‌کند، بهترین توشه برای آخرت هم هست. 🔹اگر تقوی را رعایت کنید، خداوند شما را از بن بست بیرون می‌برد و راه را برای شما باز می‌کند و دوم اینکه ما را تأمین می‌کند و از آن جایی که فکر نمی‌کنیم رزق او را می‌رساند. 🔹در این شرایط کرونایی حائز اهمیت است این است که متاسفانه بعضی فراغت و فرصت بدست آمده را برای خواندن شبهات در فضای مجازی سپری می‌کنند که این هم با تقوی ناسازگاری دارد و هم اعتقادات ما را خدشه دار می‌کند. 🔹با توجه به شرایطی که به خاطر ویروس کرونا پیش آمده و فراغت و فرصت بیشتری برای ما فراهم شده مطالعات اعتقادی خود را بیشتر کنیم و از این طریق اعتقادات خود را قوی کنیم. 🔹وقتی برای تهیه اقلام مورد نیاز به فروشگاه ها مراجعه می‌کنیم به اندازه نیازمان کالا برداریم و قناعت پیشه کنیم. خداوند متعال قناعت ورزی را باعث بی نیازی ما قرار داده است و این را بدانیم که بی نیازی در حرص قطعاً نیست. 🌐 vasael.ir/0004Et 🆔 @vasael_ir
🔸 | آرامش در زندگی از منظر اسلام 🔹اساسا انسان هائی که در زندگی خویش آرامش ندارند در زندگی خویش دائما احساس پوچی می‌کنند و گمان می‌کنند که در این دنیا عبث و بیهوده آفریده شده‌اند. 🔹حال این که هدف و غایت خلقت خدای تعالی ما انسان‌ها را بدین جهت بوده که بنده شویم و از این بندگی معرفت کسب نمائیم و پیرو آن به امنیت و آرامش هم در این دنیا و هم در سرای آخرت ببریم 🔹باید دانست که معمولا در زندگی‌های ما انسان‌ها آسایش بسیار یافت می‌شود و متاسفانه بسیاری از ما انسان‌ها دنبال آسایش زیاد می‌گردیم ولی آرامش و امنیت خاطر به ندرت یافت می‌شود. 🔹اگر بخواهیم آسایش را در زندگی معنا کنیم؛ یعنی این که در زندگی‌های ما پول و ثروت و رفاه و تجملات بسیار زیاد یافت می‌شود ولی چیزی که ابدا یافت نمی‌شود، همان امنیت و آرامش در درون زندگی می‌باشد. 🔹آرامش و امنیت و همچنین اضطراب و دلهره نقش بسیار مهمی در سلامت و بیماری فرد و جامعه و سعادت و بدبختی انسان‌ها دارد. 🔹در زندگی فردی و چه اجتماعی ما انسان‌ها بایستی خدا محور باشیم تا بتوانیم به آرامش دست یابیم. به طور کلی آرامش در پناه یاد خدا به دست می‌آید یعنی کسانی که از یاد حضرت باری تعالی فاصله گرفته‌اند معمولا در زندگی خود مضطرب و نگران به نظر می‌آیند. 🔹باید توجه داشت که نفس انفاق کردن چون که یک لطف الهی است به انسان آرامش می‌دهد. زیرا ما هر چه داریم از خدای تعالی است و لذا باعث اطمینان و آرامش می‌گردد. 🌐 vasael.ir/0004Ex 🆔 @vasael_ir
🔸 | کرونا و تکثرگرایی معرفتی 📝 مهدی عباس زاده؛ عضو هيئت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🌐 vasael.ir/0004Ew 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت| کرونا و تکثرگرایی معرفتی 📝 مهدی عباس زاده؛ عضو هيئت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهن
🔸 | کرونا و تکثرگرایی معرفتی 🔹مسئله تكثرگرايي معرفتي، داراي يك وجه جامعه شناختی نيز مي‌باشد كه ناظر به مبحث «تساهل و مداراي اجتماعي» است. 🔹به نظر مي‌رسد، كاملاً ممکن است كه گفته شود که ابنای بشر در شرایط کرونایی که همگی به یکسان درگیر آن شده اند، باید باورها و عقايد ديگران را تاب آورند و در کنار یکدیگر زیست مسالمت آمیز داشته باشند. 🔹در واقع، تساهل و مداراي اجتماعي، به معناي تحمل و برتافتن باور و عقیده مخالف، یک اصل ضروری است، وگرنه برپایی اجتماع آرام و عاری از تنش ناممکن خواهد شد و هرگونه همزیستی مسالمت آمیز به مخاطره خواهد افتاد. 🔹در سنت اسلامي نیز اشارات و تعابیری در تأييد اين معنا وجود دارد كه انسان بايد تحمل باورهاي ديگران را داشته باشد و نبايد باورهاي خود را بر آنها تحميل كند يا به نحوي زندگي را بر آنها دشوار سازد. 🔹طبعا در اینجا نیز خواه کرونا باشد و خواه نه، تساهل و مداراي اجتماعي لازم است، اگرچه طبعاً در شرایط کرونایی که همه افراد و آحاد باید یکرنگ و یک صدا، برای دفع و رفع اين معضل تشریک مساعی کنند، تساهل و مداراي اجتماعي، اهمیتی مضاعف می یابد. 🔹با اين حال، تساهل و مداراي اجتماعي به معناي اين نيست كه باورهاي مختلف افراد، از اعتبار معرفتي يكسان برخوردار اند و همگي صادق اند، يا حتي بايد همگي را به يكسان صادق فرض كرد. 🔹روشن است كه دو باور متعارض مفروض نزد افراد مختلف نمي‌توانند باهم صادق باشند، بلكه لزوماً يكي از اين دو باور صادق و باور ديگر كاذب است، وگرنه جمع اضداد پديد مي‌آيد كه اين هم عقلاً پذيرفتني نيست. 📝 مهدی عباس زاده؛ عضو هيئت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🌐 vasael.ir/0004Ew 🆔 @vasael_ir