🔸 #معرفی_مقاله| فقه حکومتی؛ چیستی، چرایی، چگونگی
🔹فقه در لغت به معنای فهم درایت و شناخت عمیق است و با علم فرق دارد. وصف حکومتی در فقه حکومتی وصف شیوه اجتهاد است بدین معنا که فقیه در استنباط احکام شرعی اداره جامعه و مصالح و مفاسد جامعه را لحاظ می کند بنابراین فقه حکومتی یک رویکرد درباره روش استنباط احکام فقهی است که در مقابل رویکرد فردی استنباط احکام قرار میگیرد.
🔹فقه سیاسی بخش جزئی از فقه است در حالی که فقه حکومتی نگاهی حاکم و وصفی محیط بر تمام مباحث فقه دارد. دوری از قدرت و انزوای اجتماعی شیعه و تفکر جدایی دین از سیاست دو علت انزوای فقه حکومتی است.
🔹نویسنده این مقاله در بحث چرایی برای تبیین موضوع نسبت فقه و حکومت را مورد بررسی قرار میدهد و معتقد است که به طور کلی سه نظریه در این زمینه وجود دارد: ۱- انکار نسبت فقه و حکومت ۲- پذیرش نسبت حداقلی بین فقه و حکومت ۳- پذیرش نسبت حداکثری بین فقه و حکومت.
🔹ضرورت فقه حکومتی در ذیل ۵ بخش تبیین میشود: ۱- رمز تکامل ۲- حکومت، فلسفه عملی فقه ۳- فقه حکومتی، ضامن حفظ مصالح عمومی و کلان جامعه اسلامی ۴- فقه حکومتی، متناسب با مقتضیات زمان و مکان ۵- فقه حکومتی، ابزار تحقق دین در نگاه کلان و راهبردی توضیح و تبیین می شود.
🌐 vasael.ir/0003E4
🆔 @vasael_ir
🔸نقش اختلالات روانشناختی در بیعفتی اجتماعی
در نشست «حجاب از منظر روانشناسی» تشریح شد؛
🔹سکینه #سلطانی : امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب که در یکی از تبلیغات صدا و سیما از زن استفاده شده بود نسبت به این امر تذکر داده بودند که نباید از زن برای تبلیغات بهره برد و این نشان دهنده ارزشمندی زن است و قرار نیست آنان در کنار یک کالا قرار بگیرند تا فروش آن کالا افزایش یابد.
🔹در حال حاضر در سیستم رسانهای متأسفانه ما شاهد استفاده ابزاری از زنان هستیم که شاید بیش از ۸۰ درصد تبلیغات را زنان مدیریت میکنند؛ در واقع این امر توهین به زنان است که با یک شامپو و پودر لباسشویی در یک عرض قرار میگیرند و این از نگرانیها و دغدغههای امروز است که با وجود نفوذ سیستم سرمایه گذاری و تجاری، نسبت به این دغدغهها توجهی نمیشود.
🔹در تحقیقی از میان دانشجویان گروههای علوم انسانی، مهندسی، پزشکی و هنر این موضوع ارزیابی شده بود که چه کسانی دغدغه بیشتری به حجاب دارند؛ مشاهده شد که دغدغههای گروه علوم انسانی در این زمینه بیشتر است و آنها بیشتر به سراغ این موضوعات میروند. در بررسیها مشخص می شود که داشتن این دغدغه از سوی گروه علوم انسانی ارزشمند و مثبت است و در این گروه دیده میشود که رفتارهای آنان دغدغهمند است.
گزارش کامل نشست:
🌐 vasael.ir/0003Ex
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام
🔹مھمترین ویژگى برجسته این اثر مھم، باز کردن راه براى روشھاى جدید در اندیشه سیاسى اسلام در محیط علمى ما است. این کار را متفکران عرب چند دھه پیش شروع کرده اند؛ اما در سرزمین ما سابقه چندانى نداشته است. حجت الاسلام فیرحى این گام مھم را در حوزه فوق برداشت و باب جدیدى در تحقیقات اندیشه سیاسى اسلام براى محققان ایران زمین گشود.
🔹 به لحاظ روش شناسی این منابع شامل آموزههای گادامر و فوکو خواهد بود، سومین بخش مقدمه به ارائه پرسشهای مورد توجه در مطالعه اندیشه سیاسی دوران میانه در رهیافت انتقادی میپردازد و در آخرین بخش از مقدمه، نویسنده متناسب با چارچوبههای روش شناسی و آموزههای گادامرو فوکو به بررسی چهار مفهوم اساسی مورد نیاز پژوهش خود میپردازد.
🔹اصولا یکی از تفاوتهای علوم انسانی از علوم تجربی در این است که بر خلاف علوم تجربی، محقق علوم انسانی خود میباید ابزارها، روش ها، تکنیکها و هر آنچه را که برای هدایت پژوهش خویش نیاز دارد، فراهم کند.
🔹این کتاب ۳۷۶ صفحه ای به قلم حجت الاسلام دکتر #داود_فیرحی از سوی انتشارات نشر نی منتشر شده است.
🌐 vasael.ir/0003Ep
🆔 @vasael_ir
🔸حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان، در درسگفتار فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹همانطور که قبلاً گفته شد ما میتوانیم از آموزههای دینی اسلام یکسری اهداف و مؤلفه را استنباط و از آن به ممکن الاستنباط بودن مبانی و اصول ارزشی نظام برسیم و فیالجمله نظامهای دینی (اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و...) را قابل استنباط میدانیم.
🔹روشنفکر (جدا از معنای لغوی آن) امروزه به کسی تعریف میشود که مبانی مدرنیته و سکولاریسم را قبول کرده و اعتقاد دارد دوره دین گذشته است. امثال دکتر سروش که با گذشت زمان اصل وحی را نیز زیر سؤال میبرند.
🔹نکته اساسی سکولاریسم این است که خداوند مطلقاً به انسان کاری ندارد و یا یک سری مسائل حداقلی را گفته و مابقی را به انسان واگذار کرده است. فقهای ما در مقابل، گزاره «لکل واقعة حکم» را قبول دارند و به آن استناد میکنند و با این گزاره جواب روشنفکران را میدهند.
🆔 @vasael_ir
🔸#یادداشت| وظیفه والدین در آگاهی بخشی فرزندان نسبت به #انحرافات_جنسی
راهکارهای تربیت جنسی در دوره نوجوانی؛
🔹یکی از راهکارهای مهم تربیتی در مسائل جنسی، آگاهی بخشی به نوجوانان و جوانان است. آگاهی از زمینههای مختلف مسائل جنسی، برای پی بردن به عواقب جبران ناپذیر آن لازم است.
🔹هیچ مسئله انحرافی و ناهنجاری وجود ندارد، مگر اینکه آفات و آسیب هایی برای افراد و جامعه در پی داشته باشد؛ چنانکه حضرت علی (ع) میفرماید: «کسی که به سوی امیال و رفتارهای شهوانی بشتابد، آفات و آسیبها به سوی او شتاب میگیرند». «عبدالله الواحد تمیمی آمدی، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص ۳۰۴».
🔹والدین وظیفه دارند نوجوانان را از این پیامدهای نامطلوب آگاه سازند. در طول جریان تربیت و رشد، پدران و مادران باید به فرزندان خود تفهیم کنند چه خطراتی در انتظار آنهاست. در راه خانه تا مدرسه و برعکس چه آلودگیهایی ممکن است برایشان پدید آید؛ چه افرادی سر راهشان ممکن است قرار گیرند و چه رسوایی هایی برایشان پدید آورند.
#فرهنگ
🌐 vasael.ir/0003F0
🆔 @vasael_ir
🔸واگذاری امور اقتصادی به شرکتهای خارجی با مبانی فقهی ما سازگاری ندارد
در نشست «نقد و بررسی بودجه ۹۸ از منظر فقه منابع مالی دولت اسلامی» مطرح شد؛
🔹حجت الاسلام غلامرضا #مصباحی_مقدم : در شرایط فعلی دولت در مسائل اقتصادی باید به حداقل ها اکتفا کند و با توجه به اینکه در شرایط جنگی هستیم نمی شود بودجه ای که در شرایط غیر جنگی بوده در شرایط موجود هم استفاده شود.
🔹هزینه های عمومی دولت، هزینه های کمی نیست که این هزینه ها می تواند کمتر شود و با دقت تنظیم شود که بودجه کارآمدتر شود. بودجه 440 هزار میلیارد تومانی به 407 هزار میلیارد تومان رسیده است در واقع این کار یک قدم کوچک رو به جلو است.
🔹درآمدهای دولت اسلامی در حال حاضر به طور عمده انفال است و مراد از دارائی ها سرمایه هایی است که دولت دارد و انفال شامل زمین های آباد طبیعی، مراتع، معادن، دریاها، دریاچه ها، کوهها و درون دشت ها است؛ اینها منابع عظیمی هستند.
🔹سیاست های اصل 44 قانون اساسی مخازن نفت و گاز را از انفال تلقی کرده و گفته است که مالکیت آنها متعلق به دولت است اما بخش خصوصی می تواند با پیمانکاری وارد استخراج نفت و گاز شود.
🌐 vasael.ir/0003F5
🆔 @vasael_ir
🔸بازدید استاد دانشگاه کاتولیک سیدنی از وسائل
🔹دکتر محمود پرگو، پژوهشگر و فارغ التحصیل دکتری دانشگاه کاتولیک استرالیا، و استاد دانشگاه کاتولیک سیدنی، امروز با حضور در پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل به تبیین دیدگاه خود در زمینه فقه حکومتی پرداخت.
🔹وی ضمن تحلیل وضعیت موجود در عرصه فقه حکومتی به بررسی تغییر و تحولات فقهی ایجاد شده نسبت به مسائل مختلف در طول تاریخ انقلاب پرداخت و این تحولات را ناشی از ظرفیتهای موجود در فقه حکومتی دانست.
🔹این پژوهشگر مباحث فقه حکومتی، حضرت امام (ره) را فقیهی با دیدگاهی متفاوت نسبت به مسائل حکومتی دانست و خاطرنشان کرد: این تفاوت در برخی فتاوای ایشان نسبت به مسائل مستحدثه مشهود است از جمله فتوای ایشان در زمینه حلیت بازی شطرنج بود که بر خلاف فتوای مشهور فقها بود.
🌐 vasael.ir/0003F8
🆔 @vasael_ir
🔸راهاندازی کارگاه آشنایی با بورس و فقه بازار سرمایه
🔹دفتر همکاریهای حوزوی سازمان بورس اوراق بهادار با همکاری انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه اقدام به برگزاری کارگاه آشنایی با بورس و فقه بازار سرمایه کرده است.
🔹این مجموعه کارگاهها که با استقبال زیاد اعضای انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه مواجه شده است، به صورت هفتگی و در محل دفتر همکاری های حوزوی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در قم برگزار می شود.
🔹کارگاهها در دو بخش موضوع شناسی و فقهی، برگزار می شود؛ در بخش موضوع شناسی کارشناسان سازمان بورس و در بخش فقه بازار سرمایه اساتید تراز اول فقه بازار سرمایه و اعضای شورای فقهی سازمان بورس اوراق بهادار به ارائه مطالب می پردازند.
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی موضوع «اطاعت زوجه» از منظر فقه امامیه
در مدرسه عالی شهید مطهری واحد خواهران مشهد صورت گرفت؛
🔹پنجمین نشست کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده با موضوع «دیدگاه اطاعت زوجه از زوج براساس معیار معروف از منظر فقه امامیه» به همت مرکز تخصص آخوند خراسانی و دانشگاه شهید مطهری واحد خواهران ۱۱ دی ماه در سالن جلسات این دانشگاه با حضور جمعی ازپژوهشگران طلاب و دانشجو برگزار شد.
🔹رحیمه ابراهیمی : این موضوع را میتوان براساس فتواهای چندگانه در شش بخش «دیدگاه وجوب اطاعت مطلق»، «دیدگاه وجوب اطاعت در موارد محصور در روایات»، «دیدگاه وجوب اطاعت در استمتاعات و خروج از منزل»، «دیدگاه وجوب اطاعت در استمتاع»، «تعیین حدود اطاعت بر پایه معیار منافات با حقوق زوج» و «اطاعت براساس معیار معروف» تقسیم بندی و بررسی کرد.
گزارش نشست:
🌐 vasael.ir/0003FB
🆔 @vasael_ir
🔸اجرای دستورات اسلام و استفاده از ظرفیت ها فقر را در جامعه ریشه کن می کند
آیت الله #نوری_همدانی در درس خارج خود:
🔹مطالب اقتصادی اسلام در کتاب اقتصادنا #شهید_آیت_الله_صدر بیان شده که ایشان شخصیتی بسیار باسواد و نابغه بودند.
🔹اگر #انفال عملی شود فقری باقی نمی ماند، تمام معادن، اراضی موات، جنگل ها، نیزارها، بستر رودخانه ها انفال است که برای شخص نیست و کسی نمی تواند تصرف کند بلکه در اختیار پیامبر و امام(ع) بوده و در زمان غیبت در اختیار نائب امام است که اگر از این ظرفیت ها استفاده شود فقر به صورت کلی ریشه کن می شود.
🆔 @vasael_ir
🔸دوره آموزش خبرنویسی به همت خبرگزاری رسا برگزار می شود.
🆔 @vasael_ir
🔸 #درس_اخلاق آیات عظام #مصباح_یزدی ، #مکارم_شیرازی و #خرازی
🔹چهارشنبه ها، بعد از نماز مغرب و عشاء
🆔 @vasael_ir
🔺در نامه ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد؛
🔸اشکالات مجمع اساتید و طلاب حقوقدان حوزوی به لوایح چهارگانه مرتبط با #FATF
مجمع اساتید و طلاب حقوقدان حوزوی در نامه ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به تصویب لوایح چهارگانه مرتبط با FATF هشدار داد و با بر شمردن اشکالات اساسی این لوایح گفت: آیا تجربه برجام و بدعهدی آمریکا کافی نیست.
♨️ متن نامه را در لینک زیر بخوانید:
🌐vasael.ir/0003FJ
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| درس خارج فقه آیتالله مکارم شیرازی
🆔 @vasael_ir
🔸#نشست_علمی الگوی توزیع درآمد و ثروت در قرآن کریم
در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد؛
🔹حجت الاسلام #رجایی_رامشه : بر اساس «واجبات نظامیه» اگر تولید کالا یا خدماتی در جامعه نباشد و یا به اندازه کفاف نباشد، در واقع تولید آن کالا براساس نظر فقها واجب است. در حالی قانون مزدبگیری و حقوق در جامعه نهادینه شده که امری مکروه است؛ در عین حال ادارات دولتی بر پایه حقوق بگیری استوار هستند.
🔹در شرایطی که مشکلات اقتصادی در جامعه بسیار است و درعین حال «واجبات نظامیه» ترک شده است باید پژوهشگران نسبت به مسائل اقتصادی در کشور نظریه پردازی داشته باشند. آیات مربوط به انفاق و زکات به فراوانی در قرآن وجود دارند؛ از طرفی در الگوی قرآنی پایه و مبنا به مالکیت حقیقی برمی گردد که همه چیز متعلق به خدا است.
🌐 vasael.ir/0003FI
🆔 @vasael_ir
🔸 نظریه داده بنیاد؛ بهترین روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی
🔹 #حجت_الاسلام_شریفی : این روش به تصریح مدافعانش، نظریه زمینه ای، نظریه مفهوم سازی و نظریه بنیادی و...نیز نامیده می شود. این نظریه در سالهای اخیر به نظریه داده بنیاد مشهور شده است. گلاسر از نظریه پردازان غربی در رابطه با این روش گفته است که روش داده بنیاد به صورت تعاقبی و زنجیروار و همزمان با خوش اقبالی و زمانمند رخ می دهد. یعنی یک فرآیند رفت و برگشتی بوده و به صورت یک کل به هم پیوسته می باشد.
🔹 #حجت_الاسلام_نادری : عنوان بحث ما کاربست روش نظریه پردازی داده بنیاد در علوم اسلامی بود اما این بحثی که ارائه شد، به نوعی روش تحقیق به شمار می رود و روش نظریه پردازی نیست. آیا به نظر شما در روش داده بنیاد، روش تحقیق و روش نظریه پردازی باهم تفاوتی دارند یا خیر؟
🔹فرآیند اجرای روش این است که ابتدا سوال تحقیق مشخص شده و مفاهیم مرتبط با سوال جمع آوری شود؛ آن مفاهیم را کدگذاری و اولویت بندی کنیم و سپس مفهوم کلی و مرکزی را از بین این مفاهیم انتخاب کرد، به طوری که با تمامی مفاهیم مرتبط باشد. در این روش اصلا نظریات قبلی را نباید دخالت داد و تحت تاثیر نظریات دیگر نیز نباید قرار گرفت. فرضیه ای که اقامه خواهد شد مبتنی بر داده هایی است که طبقه بندی شده اند و جایگاه هر یک از آنها و ارتباط آن مفاهیم با یکدیگر مشخص شده است.
🔹نظریه پرداز محترم، در مورد کاربست این روش در تولید علوم انسانی اسلامی سخنی نگفتند و صرفا روش داده بنیاد را توضیح داده و تطبیقی با معارف اسلامی ارائه ندادند. آیا روش داده بنیاد یکی از روش های نظریه پردازی در علوم انسانی می باشد؟ اگر پاسخ مثبت است، این روش در مقابل کدام روش نظریه پردازی قرار گرفته است؟ توضیحی در این مورد از جانب آقای شریفی ارائه نشد.
گزارش کامل نشست:
🌐 vasael.ir/0003FC
🆔 @vasael_ir
🔸روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی
#حجت_الاسلام_علی_فرحانی ، در درسگفتار فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹 هم در بحث صدور و هم در بحث ظهور روایات، نیازمند علم تاریخ هستیم. گزارههای تاریخی از جنس هستهاست که باید نسبت دستگاه استنباط خود را با آن، مشخص کنیم. یک مسئله در دستگاه استنباطی، عدم توجه به محیط شناسی خطاب شرعی است. عدهای میخواهند مسئله تورم علم اصول را با حذف مقداری از ابواب علم حل کنند.
🔹 علم اصول علم آلی است و غرض آن با توجه به کل مسائل آن حاصل میشود. راهکار امام (ره) برای تهذیب علم اصول، حفظ ابواب علم با توجه به محیط تشریع و حذف مسائل و ردّ و اثباتهای مربوط به محیطهای عقلایی دیگر است.
🆔 @vasael_ir
🔸چیزی به نام پول اسلامی نداریم/ پول را عرف تعیین میکند و شریعت در اینباره چیزی نگفته است
#حجت_الاسلام_ملک_زاده، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت:
🔹چیزی که مهم به شمار میآید این است که آیا ما پولی به نام پول اسلامی داریم که آن پول اسلامی عبارتست از طلا؛ این محل تأمل است و هیچ یک از فقهای ما چنین حرفی نمیزند. البته اگر در نصوص درباره درهم و دینار صحبت شده یا به دلیل این است که میخواهد درباره طلا و نقره صحبت کند و یا این که میخواهد درباره پول رایج آن زمان صحبت شود ولی نظر خاصی درباره آن وجود ندارد.
🆔 @vasael_ir
🔸شماره جدید فصلنامه علمی پژوهشی «جُستارهای فقهی و اصولی» منتشر شد؛
🔹این شماره فصلنامه علمی پژوهشی «جُستارهای فقهی و اصولی» ویژه پائیز ۹۷ دربردارنده شش مقاله علمی: «اعتبار استصحاب استقبالی در استنباط احکام شرعی»، «تأمّلی در بهرهگیری از «قرعه» در تزاحم»، «تبیین جرم مانع، با تاکید بر امور حسبه»، «تحلیل آرای نادر فقهی شیعه درباره حجاب زن مسلمان»، «تأثیرات متقابل وضعیت خاص دوقلوهای سیامی در مجازات قصاص»، «بازخوانی انتقادی دیدگاه محقق خراسانی (ره) در تجری با تکیه بر نظرات حضرت امام خمینی (ره)» میباشد.
vasael.ir/0003FO
🆔 @vasael_ir
🔸سکولاریزه شدن جوامع اسلامی محصول اشتباهات دینداران دغدغهمند بود
در نشست «از زبان دینی تا زبان سکولار در مطالعات اسلامی» مطرح شد؛
🔹 #دکتر_سیفی : معنای اول سکولاریزاسیون این است که به نوعی تفاوت و تمایز میان حوزه های مذهبی و سیاسی قائل باشیم که نظریه های ناشی از این دیدگاه امروزه در غرب بسیار مورد توجه است.
🔹معنای دوم سکولاریزاسیون این است که از جهان افسون زدایی کنید؛ به این معنا که بگویید قوانین طبیعی جهان را اداره می کنند و خداوند تأثیرگذار نیست و بالاتر از این، هیچ نیروی ماورای طبیعی تأثیرگذار نیست.
🔹سکولاریزاسیون به معنای لاغر شدن باورهای دینی است. در حوزه های مختلف اجتماعی اعم از طب، آموزش، سیاست، تجارت و . . . دیگر دین حرف اول را نمی زند و معیارهای موفقیت در امور مختلف به وسیله دین تعیین نمی شود.
گزارش کامل نشست:
🌐 vasael.ir/0003FD
🆔 @vasael_ir