eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸#نشست_علمی الگوی توزیع درآمد و ثروت در قرآن کریم در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد؛ 🔹حجت الاسلام #رجایی_رامشه : بر اساس «واجبات نظامیه» اگر تولید کالا یا خدماتی در جامعه نباشد و یا به اندازه کفاف نباشد، در واقع تولید آن کالا براساس نظر فقها واجب است. در حالی قانون مزدبگیری و حقوق در جامعه نهادینه شده که امری مکروه است؛ در عین حال ادارات دولتی بر پایه حقوق بگیری استوار هستند. 🔹در شرایطی که مشکلات اقتصادی در جامعه بسیار است و درعین حال «واجبات نظامیه» ترک شده است باید پژوهشگران نسبت به مسائل اقتصادی در کشور نظریه پردازی داشته باشند. آیات مربوط به انفاق و زکات به فراوانی در قرآن وجود دارند؛ از طرفی در الگوی قرآنی پایه و مبنا به مالکیت حقیقی برمی گردد که همه چیز متعلق به خدا است. 🌐 vasael.ir/0003FI 🆔 @vasael_ir
🔸 نظریه داده بنیاد؛ بهترین روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی 🔹 : این روش به تصریح مدافعانش، نظریه زمینه ای، نظریه مفهوم سازی و نظریه بنیادی و...نیز نامیده می شود. این نظریه در سال‌های اخیر به نظریه داده بنیاد مشهور شده است. گلاسر از نظریه پردازان غربی در رابطه با این روش گفته است که روش داده بنیاد به صورت تعاقبی و زنجیروار و همزمان با خوش اقبالی و زمان‌مند رخ می دهد. یعنی یک فرآیند رفت و برگشتی بوده و به صورت یک کل به هم پیوسته می باشد. 🔹 : عنوان بحث ما کاربست روش نظریه پردازی داده بنیاد در علوم اسلامی بود اما این بحثی که ارائه شد، به نوعی روش تحقیق به شمار می رود و روش نظریه پردازی نیست. آیا به نظر شما در روش داده بنیاد، روش تحقیق و روش نظریه پردازی باهم تفاوتی دارند یا خیر؟ 🔹فرآیند اجرای روش این است که ابتدا سوال تحقیق مشخص شده و مفاهیم مرتبط با سوال جمع آوری شود؛ آن مفاهیم را کدگذاری و اولویت بندی کنیم و سپس مفهوم کلی و مرکزی را از بین این مفاهیم انتخاب کرد، به طوری که با تمامی مفاهیم مرتبط باشد. در این روش اصلا نظریات قبلی را نباید دخالت داد و تحت تاثیر نظریات دیگر نیز نباید قرار گرفت. فرضیه ای که اقامه خواهد شد مبتنی بر داده هایی است که طبقه بندی شده اند و جایگاه هر یک از آنها و ارتباط آن مفاهیم با یکدیگر مشخص شده است. 🔹نظریه پرداز محترم، در مورد کاربست این روش در تولید علوم انسانی اسلامی سخنی نگفتند و صرفا روش داده بنیاد را توضیح داده و تطبیقی با معارف اسلامی ارائه ندادند. آیا روش داده بنیاد یکی از روش های نظریه پردازی در علوم انسانی می باشد؟ اگر پاسخ مثبت است، این روش در مقابل کدام روش نظریه پردازی قرار گرفته است؟ توضیحی در این مورد از جانب آقای شریفی ارائه نشد. گزارش کامل نشست: 🌐 vasael.ir/0003FC 🆔 @vasael_ir
🔸روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی ، در درس‌گفتار فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹 هم در بحث صدور و هم در بحث ظهور روایات، نیازمند علم تاریخ هستیم. گزاره‌های تاریخی از جنس هست‌هاست که باید نسبت دستگاه استنباط خود را با آن، مشخص کنیم. یک مسئله در دستگاه استنباطی، عدم توجه به محیط شناسی خطاب شرعی است. عده‌ای می‌خواهند مسئله تورم علم اصول را با حذف مقداری از ابواب علم حل کنند. 🔹 علم اصول علم آلی است و غرض آن با توجه به کل مسائل آن حاصل می‌شود. راهکار امام (ره) برای تهذیب علم اصول، حفظ ابواب علم با توجه به محیط تشریع و حذف مسائل و ردّ و اثبات‌های مربوط به محیطهای عقلایی دیگر است. 🆔 @vasael_ir
🔸چیزی به نام پول اسلامی نداریم/ پول را عرف تعیین می‌کند و شریعت در این‌باره چیزی نگفته است ، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت: 🔹چیزی که مهم به شمار می‌آید این است که آیا ما پولی به نام پول اسلامی داریم که آن پول اسلامی عبارتست از طلا؛ این محل تأمل است و هیچ یک از فقهای ما چنین حرفی نمی‌زند. البته اگر در نصوص درباره درهم و دینار صحبت شده یا به دلیل این است که می‌خواهد درباره طلا و نقره صحبت کند و یا این که می‌خواهد درباره پول رایج آن زمان صحبت شود ولی نظر خاصی درباره آن وجود ندارد. 🆔 @vasael_ir
🔸شماره جدید فصلنامه علمی پژوهشی «جُستار‌های فقهی و اصولی» منتشر شد؛ 🔹این شماره فصلنامه علمی پژوهشی «جُستار‌های فقهی و اصولی» ویژه پائیز ۹۷ دربردارنده شش مقاله علمی: «اعتبار استصحاب استقبالی در استنباط احکام شرعی»، «تأمّلی در بهره‌گیری از «قرعه» در تزاحم»، «تبیین جرم مانع، با تاکید بر امور حسبه»، «تحلیل آرای نادر فقهی شیعه درباره حجاب زن مسلمان»، «تأثیرات متقابل وضعیت خاص دوقلو‌های سیامی در مجازات قصاص»، «بازخوانی انتقادی دیدگاه محقق خراسانی (ره) در تجری با تکیه بر نظرات حضرت امام خمینی (ره)» می‌باشد. vasael.ir/0003FO 🆔 @vasael_ir
🔸سکولاریزه شدن جوامع اسلامی محصول اشتباهات دینداران دغدغه‌مند بود در نشست «از زبان دینی تا زبان سکولار در مطالعات اسلامی» مطرح شد؛ 🔹 : معنای اول سکولاریزاسیون این است که به نوعی تفاوت و تمایز میان حوزه های مذهبی و سیاسی قائل باشیم که نظریه های ناشی از این دیدگاه امروزه در غرب بسیار مورد توجه است. 🔹معنای دوم سکولاریزاسیون این است که از جهان افسون زدایی کنید؛ به این معنا که بگویید قوانین طبیعی جهان را اداره می کنند و خداوند تأثیرگذار نیست و بالاتر از این، هیچ نیروی ماورای طبیعی تأثیرگذار نیست. 🔹سکولاریزاسیون به معنای لاغر شدن باورهای دینی است. در حوزه های مختلف اجتماعی اعم از طب، آموزش، سیاست، تجارت و . . . دیگر دین حرف اول را نمی زند و معیارهای موفقیت در امور مختلف به وسیله دین تعیین نمی شود. گزارش کامل نشست: 🌐 vasael.ir/0003FD 🆔 @vasael_ir
🔸افزایش امنیت روانی و اقتصادی زنان در سایه انقلاب اسلامی در نشست «نقش انقلاب اسلامی در احیای حقوق زن در خانواده» تبیین شد؛ 🔹 : می توان این بحث را در دو بخش مالی و غیر مالی بیان کرد. بخش مالی نیز خود به تحولات اصلاحی و تحولات تاسیسی تقسیم می شود. 🔹از میان این تحولات می توان تعدیل مهریه های ریالی را نام برد؛ این تحول متاثر از نوسانات ارزش پول ملی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی است و براساس آن مهریه متناسب با تغيير شاخص قيمت سالانه زمان تأديه نسبت به سال اجراي عقد كه توسط بانک مركزي جمهوري اسلامي ايران تعيين ميگردد، محاسبه و پرداخت خواهد شد. 🔹صرف نظر از اینکه این تحولات چقدر به صلاح خانواده بوده است، می توان گفت که زن امروزی در قیاس با قبل از انقلاب، امنیت روانی و اقتصادی بیش تری را در سایه تحولاتی که صورت گرفته است، دارد. 🔹این بحث به دو لحاظ قابل توجه است؛ از یک طرف باید به روش‌های به کارگیری برای احیای حقوق زن توجه شود و از سوی دیگر، باید به جهت گیری و گرایش این تحولات توجه جدی شود. 🌐 vasael.ir/0003FM 🆔 @vasael_ir
🔸 | سیاست تعادل بازار در تفکر اقتصاد اسلامی 🔹اندیشه اقتصاد اسلامی در بازار از اهمیت بسیار زیادی برخورد است و در واقع جایگاه تعاملات و مبادلات مردم است و موجب تحقق منافع اجتماعی می‌شود و مردم به امکانات و نیاز‌های ضروری روزمره خود دست پیدا می‌کنند و سودی نیز به اقتصاد کشور می‌رسانند. 🔹بر این اساس رسول اکرم (ص) با استناد به وحی الهی و شرع مقدس سیاست و قوانینی برای تنظیم بازار ترسیم کرده است. عدم رعایت این قوانین موجب ناتوانی در اداره بازار و در نتیجه خلل در منافع مردم و کشور می‌شود. 🔹هر کشوری برای حفظ رشد اقتصادی و مصالح افراد خود، پیشرفت تولیدات کارخانه از نظر کمی و کیفی، گسترش آسایش، تزریق امید و خود باوری باید قوانین و دستورات شرعی و الهی که در رابطه با داد و ستد وضع شده است را رعایت و به آن احترام بگذارد. 🔹این کتاب ۳۳۶ صفحه ای توسط زمان عبید وناس به زبان عربی توسط انتشارات دار الایام اردن منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003FE 🆔 @vasael_ir
🔸فقه جنسیت در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹 برخی از قدما به مباحث زنان پرداخته‌اند(مانند رساله "احکام النساء" شیخ مفید) اما فقه جنسیت به صورت یک عنوان مستقل به شکلی که ما می‌خواهیم طرح بحث بکنیم در فقه نبوده است. قلمرو بحث ما تفاوت‌های اعتبار شده بین زن و مرد، با تأکید بر جنبه‌های اجتماعی آن است. 🔹 در مورد ضرورت این بحث باید عنوان نمود جنسیت هم‌اکنون یکی از مسائل مبتلابه در همه جوامع است اما علوم موجود نهایتا توانایی توصیف این مسائل را دارند و مشخص کردن مجموعه بایدها و نبایدها و ترسیم‌کننده نظام مطلوبِ آن بر عهده فقه است. 🔹 ما در این سیر بحث، نهادهای اجتماعی مانند نهاد ازدواج و خانواده، نهادهای تأسیسی دین، نهاد آموزش و پرورش، نهاد اقتصاد، نهاد سیاست، نهاد حقوق قضایی، جنگ و سلامت و درمان را از منظر فقهی و با زاویه جنسیتی مورد بررسی قرار می‌دهیم. 🆔 @vasael_ir
🔸غرب به بهانه توسعه هویت زن و خانواده را تحریف کرده است حجت الاسلام والمسلمین در اجلاس سراسری جامعه مدرسین : 🔹غرب هویت زنان را تحریف کرده و به بهانه توسعه خانواده و جایگاه زنان را به چالش کشیده است. 🔹اصلی ترین بخشی که در گفتمان غرب بر آن تمرکز شد و در کشورهای اسلامی سعی بر توسعه داشتند این بود که از زن برای به حاشیه بردن روحیه صلابت، استواری و شجاعت استفاده کنند، غرب به بهانه توسعه خانواده و جایگاه زنان را به چالش کشید. 🆔 @vasael_ir
🔸درگیری ایران با غرب، تقابل تمدنی است. #عکس_نوشت 🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام اقتصاد اسلامی حجت‌ الاسلام ، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، به دیگر اشکالات وارد بر قائلین به کفایت امضاء پرداخت: 🔹شبکه‌ای از رفتاها و روابط اقتصادی به‌عنوان موضوعات اقتصادی که هر یک حکم جداگانه‌ای دارند در خارج به‌صورت یک ساختار اقتصادی تلقی می‌شوند. 🔹ساختار اقتصادی قانونی که به‌صورت شبکه‌ای در عرصه اقتصادی محقق می‌شوند، آثار فراوان دیگری غیر از آثار هر یک از رفتارها و روابط اقتصادی را ممکن است داشته باشند، در نتیجه عناوین دیگری بر آن‌ها مترتب می‌شود که حکم فقهی آن‌ها متفاوت می‌باشد. 🔹دستگاه فقه به شبکه موضوعاتِ ایجادشده در عرصه اقتصادی باید به‌عنوان یک موضوع جدید نگاه کند و حتی اگر عمومات بر رفتارها و روابط فردی در عرصه اقتصادی منطبق شوند، نمی‌توان دلیل بر حکم مجاز و صحت مجموعه آن‌ها که کارکردی غیر از تک‌تک آن‌ها دارد، باشد؛ بلکه باید حکم «کل» را «بما هو کل» از ادله استخراج کرد تا بتوان حکم به شرعیت مجموعه قوانین داد. 🆔 @vasael_ir
🔸نشست «فقه نظام، چیستی و رویکردها» برگزار شد 🔹حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی: در بحث «چیستی فقه نظام» اختلافات زیادی وجود دارد؛ آنچه که لازم است مطرح شود و تحریر موضوع گردد آن است که ابتدا باید مفردات بحث روشن شده و سپس معنای ترکیب فقه و نظام مشخص شود تا به تعریف واحدی برسیم. تا زمانی که به تعریف واحدی نرسیم نمی توانیم در این بحث پیش برویم. 🔹استعمال اول این است که واژه فقه در مصادر اسلامی به معنای «ما انزل الله علی النبی» آنچه که خداوند بر پیامبر (ص) نازل کرده است، استعمال می‌شود. این استعمال فقه شامل اعتقادات و احکام و اخلاق می شود که به معنای شریعت است. 🔹استعمال دوم اینکه فقه به معنای دانش است، مانند ریاضی، شیمی و فیزیک؛ مجموعه دانش خودش دارای نظامی است. استعمال سوم اینکه واژه فقه به معنای معرفت است. در استعمال چهارم فقه به معنای عملیات استنباط احکام و به معنای اجتهاد است. استعمالات دیگری نیز برای واژه فقه وجود دارد که در بحث فعلی نمی آوریم. 🌐 vasael.ir/0003FN 🆔 @vasael_ir
🔸روش‌شناسی فقه و اجتهاد از نگاه آیت الله علیدوست 🔹برخی از محشین مورد توجه در مکاسب مثل آقای ایروانی این اعتراض را وارد کرده‌اند که مرحوم شیخ در بحث‌هایی که در مکاسب انجام داده است بعد از آوردن ادله طرفین فتوای خودش را در مورد آن موضوع هم داده است اما پس از آن با عبارت «لکن» متوقف می‌شود. این نوع بحث کردن طبق چه روش و چه منهجی است؟ 🔹در سال‌های 1359 و 1360 اصلاً بحث از روش شناسی میان فقها رواج نبود و حتی گفتمانش هم مطرح نبود اما در اواخر دهه 60، 70 و 80 بحث از فلسفه فقه، فلسفه فلسفه فقه مطرح شد و کم کم در میان فقها اوج گرفت. 🔹رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی در مورد تعریف روش شناسی گفت: چارچوب فکری که پشت عملیات یک محقق قراردارد روش شناسی گفته می‌شود. مثلاً روش شناسی اجتهادی شیخ انصاری، آن چارچوب فکری است که اجتهاد وی طبق آن شکل گرفته است. 🔹در مطالبی که تحت عنوان روش‌ شناسی مطرح می‌شود بیشتر به خودِ روش می پردازند. ما باید دنبال شناخت این روش باشیم؛ در واقع این، روش شناسی است. پس تعریف دقیق تر همین است؛ روش شناسی یعنی شناخت رفتارها. 🌐 vasael.ir/0003FQ 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| درآمدی بر اقتصاد تعاونی از منظر اسلام 🔹اندیشه اقتصاد اسلامی در بازار از اهمیت بسیار زیادی برخورد است و در واقع جایگاه تعاملات و مبادلات مردم است و موجب تحقق منافع اجتماعی می‌شود و مردم به امکانات و نیاز‌های ضروری روزمره خود دست پیدا می‌کنند و سودی نیز به اقتصاد کشور می‌رسانند. 🔹بر این اساس رسول اکرم (ص) با استناد به وحی الهی و شرع مقدس سیاست و قوانینی برای تنظیم بازار ترسیم کرده است. عدم رعایت این قوانین موجب ناتوانی در اداره بازار و در نتیجه خلل در منافع مردم و کشور می‌شود. 🔹هر کشوری برای حفظ رشد اقتصادی و مصالح افراد خود، پیشرفت تولیدات کارخانه از نظر کمی و کیفی، گسترش آسایش، تزریق امید و خود باوری باید قوانین و دستورات شرعی و الهی که در رابطه با داد و ستد وضع شده است را رعایت و به آن احترام بگذارد. 🔹این کتاب 832 صفحه ای توسط احمد علی یوسفی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003Fd 🆔 @vasael_ir
🔸 | امام خمینی (ره) با فقه سیاسات انقلاب کرد نه فقه فردی 🔹 : چند نکته را باید توضیح بدهیم؛ نکته نخست اینکه اصلاً نظام در این گونه مسائل علمی به چه معناست؟ برای مثال وقتی می‌گوییم نظام اقتصادی اسلام منظور از نظام چیست، یا وقتی می‌گوییم نظام حقوقی و قضایی یا فقهی منظورمان چیست. آنچه برداشت می‌کنم این است که آیا در مجموعه آیات، روایات و همچنین اجماعات و منابع عقلی که برای مسائل مثلاً اقتصادی داریم می‌توان یک شاکله منطقی را ترسیم کرد. 🔹برای مثال از مبادی و منابع اولیه‌ای شروع کنیم و موضوع علم اقتصادی اسلام، محمولات، مسائلش و براساس آنچه امروزه در معرفت‌شناسی گفته می‌شود که یک علم باید رئوس ثمانیه‌ای داشته باشد؛ مثلاً آیا می‌توان در بحث اقتصادی اسلام این ترتیب را داشته باشیم یا نه. همچنین در نظام قضایی یا سایر نظام‌ها نیز این پرسش مطرح است. نظام در اینجا به معنای ترتیب منطقی بین فصول مختلف و مباحث مربوط به موضوع است. 🔹مسئله دیگر این است که اکنون می‌بینیم برخی از فقها مانند شهید صدر ادعا کردند که در اسلام نظام اقتصادی داریم. دیگران هم برگرفته از شهید صدر کتاب‌هایی مانند نظام اقتصادی اسلام نوشته‌اند؛ برخی می‌گویند که مکتب اقتصادی داریم و برخی هم ادعا دارند که آنچه در اقتصاد در روایات ما از اهل بیت(ع) رسیده یا در آیات قرآن مطرح است، مطالب پراکنده اقتصادی است؛ لذا نظام را باید کشف و استخدام کنیم و به شکل یک مجموعه قضایای منسجم در ابواب و فصول منطقی درآوریم. متن کامل گفت وگو: 🌐 vasael.ir/0003FU 🆔 @vasael_ir
🔸نقد و بررسی نظریه #آیت_الله_جوادی_آملی پیرامون علم دینی در نشست علمی "بررسی مفهوم شناختی علم اسلامی در نظریه آیت الله جوادی آملی" صورت گرفت؛ 🔹حجت الاسلام #مبینی : آیت الله جوادی آملی معتقدند که ما اصلا علم غیر دینی نداریم و علم غیر دینی محال است. یکی از اشکالاتی که به نظریه ایشان وارد می شود این است که حضرت استاد مفاهیمی از دین، علم و علم دینی ارائه داده اند که این مفاهیم با مفاهیم علم دینی رایج سازگار نیست و به تعبیری ایشان از محل بحث و نزاع خارج شده‌اند. 🔹باید در این بحث سه مولفه دین، علم و علم دینی به طور شفاف تعریف شود، در ارائه تعاریف باید به گونه ای عمل کنیم که سؤال کننده و پاسخ دهنده به یک فهم مشترکی دست پیدا کنند. 🔹حجت الاسلام جوادی آملی : نظریه حضرت آیت الله جوادی آملی هم توسعه معنایی دارد، هم توسعه مصداقی دارد و هم توسعه بینشی دارد. اگر ما با نگرش الهی نظام طبیعت را به نظام خلقت تبدیل کردیم همه چیز عالم تبدیل به مخلوقات می شوند که نهایت و هدایتی دارند؛ حیثیت های محتوایی آنها هم دائما عوض می شود. 🔹اینکه برخی علم سکولار را مطرح می کنند ناشی از آن است که عقل را بشری می دانند در حالی که عقل یک مخلوق خداوند است و به امضاء شارع مقدس رسیده است. 🌐 vasael.ir/0003FR 🆔 @vasael_ir
🔸 | تاثیر فرهنگی انقلاب اسلامی بر رشد بیداری اسلامی 🔹انقلاب اسلامی ایران به منزله یک پدیده فراملی، بازتاب و تاثیرات گسترده‌ای در ساختار نظام بین الملل، در سطح جهان اسلام و همچنین منطقه‌ای در پی داشته است. همچنین موج بیداری انقلاب، موجب پیداییش و احیای جنبش‌های آزادی بخش دینی شد به طوری که این جنبش‌ها توانستند یکی از بازیگران مهم و نوظهور در نظام بین الملل نقش آفرین شوند. 🔹ویژگی‌های انقلاب اسلامی: ۱-عامل عقیده و ایمان ۲-اسلامی بودن انقلاب ۳-معنویت انقلاب اسلامی ۴-قدرت رهبری و نفوذ معنوی آن ۵-قیام یکپارچه مردم؛ و همچنین مراکز آگاهی بخش و کانون‌های اصلی نهضت شامل: ۱-ایثار و شهادت ۲-پیشتاز بودن روحانیت مبارز ۳-مشخص بودن راه آینده از همان آغاز حرکت. 🔹نظریه‌های متفاوتی درباره چرایی و چگونگی رخداد انقلاب اسلامی مطرح شده از جمله: ۱-فرضیه‌های توطئه ۲-نظریه اقتصاد ۳-نظریه استبداد ۴-نظریه اسلام زدایی رژیم ۵-نظریه همه جانبه. 🔹این کتاب ۳۳۱ صفحه ای توسط محمد رحیم عیوضی به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به رشته تحریر درآمده است. 🌐 vasael.ir/0003Fd 🆔 @vasael_ir
🔸تمدن اسلامی با حضور امام معصوم(ع) 🔹کتاب «تمدن رضوی» اثر دکتر موسی نجفی #پاراکتاب 🆔 @vasael_ir
🔸علم اصول پلیس چهار راه استنباط است/ برای شناخت دستگاه استنباط باید علم اصول را خواند حجت‌ الاسلام ، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، با بیان این که باید دستگاه شناسی داشته باشیم، اذعان داشت: 🔹علم اصول تابع ساز است. علم اصول پلیس چهارراه استنباط است و می‌گوید که مثلا الان علم لغت بیاید، الان علم فلسفه بیاید و... لذا ما از قدیم می‌گفتیم که نیازی نیست بروید و در همه علوم مجتهد شوید بعد بیایید و اصول بخوانید. عربی را آن قدر بخوانید که بتوانید اصول بخوانید. بعد بیایید دستگاه استنباطی خود را ببندید. آن وقت دستگاه استنباطی به شما می‌گوید که هر علم را چقدر عمیق بخوانید. 🆔 @vasael_ir
🔸پیشینه تاریخی ولایت فقیه در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد بررسی شد؛ 🔹 با استناد به مطلبی که در وسائل الشریف المرتضی جلد دوم صفحه ۹۲ آمده است، گفت: در واقع حضرت یوسف (ع) خودش صلاحیت حکومت داشت پس مشروعیت یوسف از ناحیه حکم جائر نیست؛ درباره حضور و ورود حضرت علی (ع) در شورا می‌توان اینگونه بیان کرد که در واقع ولایت از آن حضرت بود و این ظاهر امر است که او از خلافت منصب گرفته است، اما باطن این است که ایشان از جانب پیامبر (ص) ولایت داشته اند. 🔹در دوره تقیه علمایی آمدند که از ناحیه ائمه نیابت داشتند؛ در واقع این افراد یا خودشان برای این کار حضور داشتند و یا به کسانی اجازه این ولایت را می‌دادند که از آن جمله می‌توان به خود سید مرتضی که رئیس شیعیان در بغداد است، اشاره کرد. 🔹برخی گفته اند زوال اندیشه سیاسی در اسلام بوده است، در واقع اینطور نبوده است بلکه در دوره‌های اخیر رکود وجود داشته است. از طرفی برخی معتقدند که تا قرن دهم فقه شیعه، فردی است و حتی بدون مطالعه ادعا دارند که ملاصدرا فلسفه سیاسی ندارد و فقط دارای فلسفه است در حالی که این مسأله واقعیت ندارد. 🌐 vasael.ir/0003FX 🆔 @vasael_ir
🔸غرب به بهانه توسعه هویت زن و خانواده را تحریف کرده است در اجلاس سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد مطرح شد؛ 🔹حجت الاسلام والمسلمین #بهجت_پور : پس از پیروزی انقلاب دو جریان گفتمانی در برابر هم بودند، یک گفتمان مربوط به غرب است که تصور می کرد جهان را فرا گرفته اما جریان انقلاب اسلامی کفر و الحاد را به چالش کشید. 🔹اصلی ترین بخشی که در گفتمان غرب بر آن تمرکز شد و در کشورهای اسلامی سعی بر توسعه داشتند این بود که از زن برای به حاشیه بردن روحیه صلابت، استواری و شجاعت استفاده کنند، غرب به بهانه توسعه خانواده و جایگاه زنان را به چالش کشید. 🔹امروزه به وسیله برخی زنان به این چالش دامن زده می شود، امروز روحانیت وظیفه بزرگی بر عهده دارد و نظام دینی ترسیم خاص خود را از زن و خانواده دارد. 🌐 vasael.ir/0003FS 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت حجت‌ الاسلام در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹برخی گمان می‌کنند که فقه تربیتی تنها بایدها و نبایدهاست و چیز دیگری نیست؟ خیر همین موضوع در برخی موارد حکم را بیان نموده و جزئیات آن را می‌گوید. به عبارتی فقه تربیتی مانند فقه مادر صرفا به صدور تجویزات بسنده نمی‌کند و در برخی از موارد شیوه‌های امتثال را نیز بیان می‌‌دارد که شیوه‌های امتثال، همین روش‌های تربیت می‌باشد. ممکن است کسی بگوید فقه تربیتی مانند فقه مادر همیشه نگاه پسینی دارد و منتظر می‌ماند پدیده‌ای رخ دهد و سپس حکم آن را بیان کند. 🔹این تعابیر دقیق نبوده و در واقع فقه واقعا فقه است و مدرسه تربیتی که نمی‌خواهد راه بیندازد و این نقطه ضعف فقه نیست و فقه یک علم تجویزی است مانند حقوق. البته اگر فقیهی موضوع‌شناسی نکند جزء ضعف وی است و معتقدیم فقیه باید موضوع‌شناسی کند و در واقع کارشناس در مسئله تربیتی باشد. 🔹تربیت اعتقادی پیشینه دیرینی دارد و تا دین، عقیده و عقیده‌مندی بوده است وجود داشته و در باب اینکه مربی حق دارد با چه روشی آموزش دهد و متربی چه حقوقی دارد پیشینه‌ای وجود دارد که در باب شیوه‌های آموزش تربیت اعتقادی همچون آموزش استدلالی اظهار نظر به طور خاص ننموده که البته رگه‌هایی از آن وجود دارد. 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی کتاب در نشست جنسیت و عقلانیت سومین نشست باشگاه کتابخوانی تخصصی مطالعات زنان با عنوان «جنسیت و عقلانیت» برگزار می شود. 🔹در این نشست کتاب «عقل مذکر » نقد و بررسی می شود. مریم صانع پور و محبوبه مهاجر (مترجم) در این نشست حضور داشته و به ارائه سخنانی در خصوص این کتاب می پردازند. 🔹این نشست سه شنبه ۲۵ دی ماه از ساعت ۱۳ الی ۱۵ در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود. 🆔 @vasael_ir
🔸 خبرنویسی و ویژه طلاب برگزار می شود مدیر توسعه علمی و ارتباطات : 🔹خبرگزاری رسا با همکاری بسیج رسانه در نظر دارد دوره آموزش خبرنگاری طلاب حوزه علمیه قم برگزار کند. 🔹 ثبت نام این دوره از یکم تا دهم دی ماه در نظر گرفته شده است که با توجه به استقبال طلاب این زمان تا اواخر دی ماه ادامه تمدید شد. 🔹آموزش مباحث جریان شناسی، آینده پژوهی، مدیریت و تفکر استراتژیک را از دیگر سر فصل های دوره آموزشی خبرگزاری رسا است. 🌐 http://www.rasanews.ir/002U7h 🆔 @vasael_ir