🔸بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
#حجتـالاسلام_سید نقی موسوی، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹حکم تعلیم استدلالی عقاید چیست؟ ابتدائا باید تفاوت آن با معرفت تعلیمی مشخص گردد، اینکه معرفت تعلیمی است یا استدلالی.
🔹مقدمه اول: تربیت اعتقادی یعنی تلاش برای زمینهسازی اصلاح و تصعید متربی. علم و معرفت از حیث سطح، عمق و سطح نفسانی به چند دسته: شک، وهم، ظن و یقین تقسیم میگردد.
🔹پس از آن به شرح و تفصیل انواع علم و جهل پرداخته و سطوح معرفت معرفی میگردد. آنچه در استدلالات در بیان حکم آموزش استدلالی میخواهیم تعیین کنیم این است که چه سطحی از معرفت مدنظر است و چه حکمی را بیان میکند.
🆔 @vasael_ir
🔸اقتصاد مقاومتی؛ تنها الگوی عملیاتی در حل بحران اقتصادی
🔹حجت الاسلام احمد علی #یوسفی : دشمن از روز اول انقلاب فشارهای اقتصادیش را بر ما تشدید کرد و هر سال مشکلات ما بیشتر شد.
🔹برای حل این مسئله باید ببینیم که اقتصاد مقاومتی بر چه اساسی مطرح شد؟ و با اینکه حلّ مشکلات در اجرای اقتصاد مقاومتی است چرا منویات رهبری در این زمینه عملی نشده و به طور جدّی مسئولین به دنبال اقتصاد مقاومتی نیستند؟
🔹حجت الاسلام #موسویان: مباحثی که آقای یوسفی ارائه کردند را در بخش تئوریک و مفهومی قبول دارم و ما نتوانستهایم تا کنون مدلهایی برای ارائه با جامعه علمی کشور تدوین کنیم و این را من هم قبول دارم.
🔹درست است که کشور ما مشکلات اقتصادی زیادی دارد، در این مطلب بحثی نیست ولی جهشهای اقتصادی فوقالعادهای هم پس از انقلاب به وجود آمده که منصفانه نیست ما آنها را نادیده بگیریم. امروز بحث شاخصهای رفاه واقعاً قابل انکار نیست.
گزارش #نشست:
🌐 vasael.ir/0003H6
🆔 @vasael_ir
🔸گزارش| کتاب فقه العفاف، نیازمند روششناسی و مفهوم شناسی است
نشست الگوی مفهومی عفاف جنسی - بخش دوم
🔹آیت_الله_غروی: این روال بسیار خوب است، به هر حال مسأله عفاف دست خود ما بوده و برای آن تعریف ارائه میدهیم و این مسأله را از منظر کتاب و سنت دیده و به دو بخش جنبههای فردی و اجتماعی تقسیم بندی میکنیم و امور دیگری که این جا طرح میشود، تقسیمبندی جالب و خوبی است.
🔹خیلی از بحثهای اخلاقی، فقهی، اصولی و قواعد فقهی را میتوان در یک جا آورد که مورد نیاز است، در عین حال روشی که انتخاب میشود با روش فقه پیش برده میشود و هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد.
🔹نکتهای کلی نسبت به کار انجام شده وجود دارد که ضرورتی برای انجام چنین کاری وجود دارد یا خیر، حرفی نیست، چون ضرورت دارد، مجموعه مباحث اخلاقی، اجتماعی و دیگر مباحث مرتبط با عفاف یک جا با روش فقهی آورده شود و از کتاب و سنت هم استفاده میشود، حرفی نیست و مشکلی ندارد.
🌐 vasael.ir/0003HE
🆔 @vasael_ir
🔸امام خمینی (ره) فقیه طراز فقه نظامات بودند
#حجت_الاسلام_علی_فرحانی، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت:
🔹ما از قدیم فقه نظامات داشتهایم، اما نظامات شدت و ضعف دارد. یعنی بین 10 مساله در یک کتاب هم میشود یک نظام برقرار کرد، بین دوتا کتاب هم میشود یک نظام برقرار کرد، بین 10 کتاب هم میشود نظام برقرار کرد.
🔹اما آن کسی که یک نظام عجیبی گفته است که هیچ کس نگفته است، امام است. یعنی اگر بخواهیم بگوییم یک فقیهی که طراز فقه نظامات است، شاید بتوان گفت که امام است. زیرا امام میفرماید: «الاسلام هو الحکومه و الاحکام من شوونها بل شان من شوونها بل مطلوبات بالعرض.»
🆔 @vasael_ir
🔸تعلیم و تربیت اسلامی هویتی انشائی و تجویزی دارد
نشست روش شناسی پژوهش در تعلیم و تربیت اسلامی، مبانی و رویکردها / بخش دوم
🔹حجت الاسلام والمسلمین #سعید_بهشتی : در دانش فلسفه تعلیم و تربیت غرب هم ردپای تفکر هیومیستی را میبینید؛ ریچارد هاردی فیلسوف استرالیایی که تفکر هیومیوپوزیستی دارد معتقد است که فلسفه کارکرد شناختی ندارد و فلسفه از نظر آنها فقط روش است.
🔹دیدگاهی که در اندیشه غرب ویتگنشتاین متقدم است و معتقد است که فلسفه یک تئوری و نظریه نیست بلکه یک فعالیت است که ردپای تفکر دیوید هیوم را شما میبینید که کارکرد فلسفه نظری را تضعیف میکند که فلسفه نظری میتواند به ما شناخت درباره هستی و خداوند متعال و جهان بدهد و کانت تحت تأثیر هیوم میگوید که فلسفه نظری نمیتواند جهان شناس باشد.
گزارش کامل #نشست :
🌐 vasael.ir/0003HB
🆔 @vasael_ir
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
🔹فِرّوا مِن فُضولِ الدُّنيا كَما تَفِرّونَ مِنَ الحَرامِ، وهَوِّنوا عَلى أنفُسِكُمُ الدُّنيا كَما تَتَهَوَّنُ الجيفَةُ، ونَوِّروا قُلوبَكُم بِتَفَكُّرِ الآخِرَةِ، وتوبوا إلَى اللّهِ مِن فُضولِ الدُّنيا وسَيِّئاتِ أعمالِكُم؛ حَتّى تَنجوا مِن شِدَّةِ يَومِ القِيامَةِ؛
🔹همچنان كه از حرام مى گريزيد، از فزونى هاى دنيا نيز بگريزيد، و همچنان كه مردار را خوار مى شماريد، دنيا را نيز در نظرتان خوار گردانيد، و با انديشيدن درباره آخرت، دلهايتان را نورانى كنيد، و از فزونى هاى دنيا و كردارهاى بدتان، به درگاه خدا توبه بريد تا از سختى روز قيامت برَهيد.
📚مستدرك الوسائل : ج ۱۲ ، ص ۵۴ ، ح ۱۳۹۶
🆔 @vasael_ir
🔸نشست تبیین فرایند تدوین و مزیت های #سند_الگوی_پایه_اسلامی_ایرانی_پیشرفت با حضور پژوهشگران حوزوی برگزار شد؛
🔹سخنران ویژه این مراسم هادی اکبر زاده معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود که وی از مشارکت سه هزار نخبه وپژوهشگر حوزوی و دانشگاهی در تدوین این سند خبرداد و بر ضرورت همکاری بیشتر حوزه برای اصلاح نواقص آن تأکید کرد.
🔹حجت الاسلام حسین علوی مهر عضو انجمن قرآن پژوهشی حوزه با اشاره به لزوم ارتباط بیشتر مرکز الگوی اسلامی پیشرفت با انجمن های علمی حوزه از کمرنگ شدن فعالیت های مرکزحوزوی الگوی پیشرفت گلایه کرد.
🔹هشتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در خرداد ماه سال آینده با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی به دبیری دکتر اکبر زاده برگزار می شود که اعضای شورای علمی این سند عمدتا از پژوهشگران حوزوی هستند.
🌐 http://www.rasanews.ir/002UXa
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| پذیرش خداوند حاکمیت دین بر رسانه را تأیید میکند
🔸حجتالاسلام اسلامی
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت نقد درست سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در بین پژوهشگران حوزوی
حجت الاسلام والمسلمین #میرمعزی، معاون پژوهش حوزه های علمیه:
🔹امروز در حوزه 19 انجمن علمی با بیش از سه هزار عضو فعالیت می کنند. به نظر می رسد حوزه و پژوهشگران حوزوی بهترین وسیله برای تدوین این سند هستند چراکه مرکز تبلیغ و فهم درست فقه و اسلام حوزه های علمیه است و در این بین انجمن های علمی حوزه نیز نقش آفرینی گسترده ای داشته است.
🔹ابتدا باید سطح سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را درست دریافت کرد، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حقیقت یک سند تمدنی است و الگوی عملیاتی راهبردی و توسعه ای تلقی نمی شود.
🔹به عبارت دیگر باید این سند را با سند تمدنی کل غرب مقایسه کنید نه با یک نوع خاصی از الگوی توسعه ای از مشرب فکری در غرب، ویژگی این سند باید این باشد که موجب تمایز تمدن اسلامی با تمدن غربی در مسیر پیشرفت شود.
🌐 http://www.rasanews.ir/002UXb
🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| نقش رسانه ها در بازسازی اخلاق در جامعه
🔸مهدی بنکدار
🆔 @vasael_ir
🔸نشست عرضه و نقد «شاخصههای کلی تفکیک و تعامل قوا در اسلام با بهرهگیری از آثار و اندیشههای شهیدصدر (ره) از سوی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) برگزار میشود؛
🔹 ارائه دهنده: سعید منصوریان
🔹 ناقدین: دکتر هادی طحان نظیف و دکتر جلال درخشه
🔹شنبه ۲۹ دیماه ۹۷ ساعت ۱۴ - دانشگاه امام صادق (ع)
🆔 @vasael_ir
🔸ادبیات فقهی نیاز به اصلاح دارد
حجت الاسلام والمسلمین #نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب:
🔹در اروپا و آمریکا وقتی جلسات را میبینیم متوجه نمیشویم که چه کسانی شیعه و کدامها سنی هستند و همه یکدیگر را برادر صدا میکنند؛ شهید محمد باقر صدر که یک مرجع تمام عیار است بر گفت وگو و تعامل بین ادیان تأکید بسیار دارد.
🔹از طرفی سید حسن نصرالله نیز معتقد است که برای نشر تشیع باید مذاهب اسلامی را شناخت و با آنان تعامل و گفت وگو کرد؛ شیعه و سنی با یکدیگر اردو داشته باشند و با علما دیدار داشته باشند و بدانند که پیروزی از آن شماست.
🔹رهبر معظم انقلاب در فتوایی تصریح کرده اند که اگر یک سنی مهندس و پزشک، روز جمعه در دانشگاه غربی روزنامه انداخت و نماز خواند و یک دانشجوی شیعه پشت سر او نماز خواند این درست است.
🔹فکر نکنم در تاریخ تشیع رهبری بتوان پیدا کرد که فتوای اینگونه داشته باشد و حتی نمیتوان رهبری با این بینش و فهم درست از اسلام پیدا کرد چراکه در فهم مسائل دقیق اهل سنت ایشان دقیق هستند.
گزارش کامل #نشست :
🌐 vasael.ir/0003HH
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | کارویژه احزاب و گروههای ذی نفوذ
🔹اگر مفهوم حزب را به معنای عام و وسیع آن در نظر بگیریم، پدیده ای است همزاد جوامع سیاسی که در آن افرادی برای کسب قدرت دست به ایجاد نوعی گروه عملیاتی می زنند.
🔹وقتی حزب پیروز، همزمان قوه مقننه و قوه مجریه را در دست می گیرد، عملا اندیشه تفکیک قوا را بی معنا می سازد؛ و وقتی بنا به ماهیت فعالیتهای سازمانی، مناع حزب، اهداف و آرمانهای آن بر همه چیز اولویت پیدا می کند، در واقع اندیشه منافع عمومی یا اراده همگانی به فراموشی سپرده می شود و قربانی منافع گروهی می شود.
🔹با وجود همه این ایرادها، هیچ جامعهای نتوانسته است دموکراسی را بدون وجود احزاب حفظ و توسعه دهد. چنین است که این تشکلها همچنان مانند مهرههای اجتناب ناپذیری بر عرصه شطرنج سیاست جولان می دهند و سرنوشت زندگی سیاسی را رقم می زنند.
🔹این کتاب 147 صفحه ای به اهتمام حمد نقیب زاده و به همت انتشارات قومس به رشته تحریر در آمده است.
🌐 vasael.ir/0003Gv
🆔 @vasael_ir
🔸سبک زندگی؛ نرم افزار تمدن نوین اسلامی
در نشست «سبک زندگی در گفتمان انقلاب اسلامی» مطرح شد
🔹چهارمین کرسی آزاداندیشی میزگرد علمی «سبک زندگی در گفتمان انقلاب اسلامی»، پنج شنبه 20 دی به همت پژوهشکده سبک زندگی اسلامی و کمیته کرسیهای آزاداندیشی حوزه علمیه استان قم در سالن اجتماعات پژوهشکده سبک زندگی اسلامی برگزار شد.
🔹 آقای #امیر_سیاهپوش: سبک زندگی مانند بسیاری از مسائل، وارداتی است، از این رو ادبیاتی که از آن بهره میگیریم، ادبیات اساتید غربی است و هرکدام رویکرد و تولیدات تحقیقات خود را دارند.
🔹از نظر رهبر انقلاب، سبک زندگی بخش نرم افزاری تمدن نوین اسلامی است، اگر تمدن را دارای دو بخش سختافزاری و نرمافزاری بدانیم، بخش نرم افزاری تمدن نوین اسلامی سبک زندگی است که شامل فرهنگ رانندگی، آپارتمان نشینی، ازدواج، طراحی لباس و مانند آن میشود. این که شما در فرهنگ رانندگی بی نظم و تهاجمی هستید، متأثر از سبک زندگی شما بوده و نوع خلقیات شما را نمایش میدهد.
🔹 # علی_اخترشهر: سبک صورت و ظاهر است، اما زندگی معنا و باطن، اما جالب است که این دو واژه باهم استعمال میشوند، همانند جمهوری اسلامی که جمهوری شکل و اسلامی معنا است.
🔹حال چگونه سبک زندگی را تعریف کنیم؟ آیا سبک زندگی مانند فرهنگ تمدن است که فرهنگ نرم افزار و تمدن سخت افزار آن باشد، همان طور که تلفن همراه تمدن است و یک نرم افزار به همراه دارد، اگر سبک زندگی را مانند فرهنگ تمدن بدانیم، دارای یک بعد مادی و یک بعد معنوی خواهد بود.
گزارش کامل #نشست :
🌐 vasael.ir/0003HT
🆔 @vasael_ir
🔸مبانی مدیریت اسلامی؛ محتوایی و روشی (عام و خاص)
#حجت_الاسلام_ولی_الله_نقی_پورفر، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹مؤلفههای اساسی مدیریت اسلامی(باب هستیشناسی): مؤلفهی اول که پایه تمام اصلاحات بوده و بهعنوان سنگ زیربنای مدیریت اسلامی محسوب میگردد، مدیریت زمان و تنظیم اوقات میباشد.
🔹مدیریت اوقات در شبانهروز، سه وقت ویژه دارد: مابین طلوعین، قبل از غروب و نیمههای شب.
🔹برای رعایت اوقات فوق تنظیم فعالیتهای روزانه اهمیت دارد. در انقلاب فرهنگی ابتدا باید به تنظیم اوقات میپرداختیم. اولین تحول در مدیریت باید از تحول در نظام اوقات صورت بگیرد که شدنی نیز میباشد.
🆔 @vasael_ir
🔸بنیانهای کنش اجتماعی و چیستی آن
کرسی ترویجی با موضوع «روش شناخت مسائل اجتماعی» پنجشنبه ۲۷ دی ماه در ساختمان موسسه پژوهشی مفتاح برگزار شد.
🔹 سید علی #سیدی_فرد: بنده در کتاب «هستی شناسی فلسفی» بیشتر از لوازم شناخت بحث کردم و مطالبی که ارائه می دهم بسیار مختصر و گزینشی است.
🔹مقدمات و مبادی یک کنش اجتماعی از نیاز و علم شروع می شود و به تمایلات می رسد و تمایلات نقش تحریک را ایفا می کند و بعد از مرحله تمایلات نوبت حکم عملی است. بعد از حکم عملی نوبت عنصر اراده انسان است که در نهایت به کنش اجتماعی ختم می شود.
🔹 #حجت_الاسلام_مصباح_یزدی: این نوع نگاه به روش شناخت مسائل اجتماعی نگاه جدیدی است که پا را فراتر گذاشته و علاوه بر معانی بر لوازم نیز توجه کرده است، منتهی در این نگاه خطر افتادن به دام نسبیت وجود دارد.
🔹بنده وقتی کتاب شما را مطالعه می کردم، در یک بخش گفته بودید که سیر تکاملی انسان، یک سیر جمعی است. انسان در مسیر تکامل به انسان های دیگر نیازمند است، ولی سیر تکاملی انسان متوقف بر سیر انسان های دیگر نیست.
گزارش کامل:
🌐 vasael.ir/0003HL
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹فقه جهاد| دعوت الی الله؛ فلسفه جهاد در راه خدا (آیت الله کعبی)
🌐 vasael.ir/0003Eb
🔹 فقه القضا| تعیین معنا و مصداق پرداخت رشوه به قاضی (حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003Fw
🔹فقه الاجتماع| اجتهاد با خروج از انحصار و تمرکز بعدالتشریع کارآمد میشود (آیت الله مبلغی)
🌐 vasael.ir/0003D6
🔹فقه روابط اجتماعی| نقش فقه در مدیریت روابط انسانی (آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0003Fi
🔹فقه مستحدثه| طبیق احکام مسافر با مسأله گردشگری (آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0003Cc
🆔 @vasael_ir
🔸امام على عليه السلام :
🔹اِنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَرَضَ عَلى اَئِمَّةِ العَدلِ اَن يُقَدِّروا اَنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاسِ كَيلا يَتَبَيَّغَ بِالفَقيرِ فَقرُهُ؛
🔹خداوند عزوجل بر پيشوايان عادل واجب كرده كه سطح زندگى خود را با مردم ناتوان برابر كنند تا فقير را، فقرش برآشفته نكند.
📚 کافی (ط-الاسلامیه) ج 1 ، ص 411
🆔 @vasael_ir
🔸برگزاری همایش #فقه_امنیت
🔹پنج شنبه ۴ بهمن ۸ صبح -اصفهان خیابان ابن سینا خیابان کمال خیابان صاحب الزمان مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج)
🆔 @vasael_ir
🔸فقه حکومتی و مسئولیت فرد در تحقق شریعت
🔹فقه شیعه به طبع آن فقه سیاسی، به دلیل عنصر اجتهاد همواره با تحول همراه بوده است. در دورهای به دلیل دوری از حکومت تنها فقه الاحکام و نیازهای زندگی فردی، موضوع دستگاه فقه و اجتهاد بود، اما بعدها با حضور فقها در مراکز قدرت نیازهای جدیدی پدید آمد که به شکل گیری فقه سیاسی سرعت داد.
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی و نقش برجسته فقیهان در اداره جامعه اسلامی و قدرت سیاسی نیازهای روز افزونی در حوزه فقه مطرح شد و سطح انتظارات از حوزه اجتهاد از پاسخگویی در محدوده فقه فردی و عبادی فراتر رفت و عرصه مسائل اجتماعی و سیاسی را در بر گرفت.
🔹از این منظر کاوش در حوزه معرفت فقهی محقق را با چشم انداز از نوآوری و تولید علم در حوزه علم فقه مواجه میسازد: ۱ ـ ابداع و نوآوری در مسائل فقه ۲ ـ نوآوری در روش شناسی و نوع نگاه به مساتل فقهی.
🌐 vasael.ir/0003H2
🆔 @vasael_ir
🔸فتنه اقتصادی در راه است
در نشست «اقتصاد و انقلاب اسلامی» مطرح شد؛
🔹 اولین نشست گفتمانی عصر انقلاب اسلامی با موضوع «اقتصاد و انقلاب اسلامی» با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان و فعالان فرهنگی و اجتماعی به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنهای در سالن همایشهای آستان قدس رضوی برگزار شد.
🔹عادل پیغامی، دانشیار دانشگاه اقتصاد امام صادق (ع): رهبر معظم انقلاب با توجه به تحقیقاتی که در عرصه آینده شناسایی و آسیب شناساییها و جریان شناساییها صورت میگیرد شعار سال را انتخاب میکنند.
🔹اینجا این پرسش مطرح میشود که آیا ما با شعارهای سال ارتباط برقرار کرده ایم؟ همچنین این پرسش ایجاد شده است که چرا یک سال به نام نوآوری و شکوفایی نامیده شده است؟
🔹چرا رهبر معظم انقلاب نوآوری گفته اند؟ نوآوری چه گرههایی را حل میکند که رهبری بر آن تأکید دارند و فرموده اند با حل این گره، گرههای دیگر اقتصادی باز خواهند شد و نقشههای دیگر دشمن از بین خواهد رفت.
🔹آیا این نوآوری فقط مختص مباحث دانش بنیان و دانشجوهای دکترا و اساتید دانشگاه است و آیا مردم عادی به این شعارهای سال مرتبط هستند؟
گزارش کامل #نشست:
🌐 vasael.ir/0003HX
🆔 @vasael_ir
🔸نشست نقد و بررسی کتاب «سواد رسانهای»
🔹سومین نشست تخصصی حقیقت مجازی با عنوان «چالش آموزش سواد رسانه ای، همراه با نقد و بررسی کتاب سواد رسانه ای» به همت معاونت گروه مطالعات فضای مجازی معاونت پژوهش حوزه علمیه حوزه خراسان در مدرسه تخصصی قرآن و عترت برگزار شد.
🔹حجت الاسلام محمدی، نویسنده کتاب: در واقع روایت عنصر مشترک رسانه است، اما جنس روایت در رسانههای مختلف مانند سینما و کتاب و اینستاگرام تغییر میکند و به همین دلیل نیاز است تا مردم و جوانان قصه را به خوبی بشناسند و آن را تحلیل کنند چراکه زبان رسانه است.
🔹سواد رسانهای چارچوبهای مشخص و بین المللی دارد و دانشی است که در کشورهای دیگر بر روی آن کار شده و مراحلی را طی کرده است، سواد رسانهای سه فصل کلی متن، تولید کننده و مخاطب دارد که مثلث مطالعات رسانهای است و مطالب اصلی این کتاب حول این سه محور است.
گزارش کامل #نشست:
🌐 vasael.ir/0003HU
🆔 @vasael_ir