eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸چرایی تاکید بر «اصل تساوی افراد در برابر قانون بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی/ جلسه ۲۴ (بخش اول) 🔹اصل بیستم قانون اساسی در خصوص دو موضوع می‌باشد: اول تساوی همه افراد اعم از زن و مرد در مقابل قانون که در صدر اصل به آن اشاره شده و دوم برخورداری ایشان از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی که در ذیل اصل به آن اشاره شده است. اصل هشتم متمم قانون اساسی مشروطه بدین شرح بود: «اهالی مملکت ایران در مقابل قانون دولتی متساوی الحقوق خواهند بود». 🔹میان دو مفهوم «حقوق شهروندی» و «حقوق بشر» تفاوت وجود دارد. یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌ها در این است که حقوق شهروندی درون محدوده‌های یک کشور حاکمیت دارد و صرفاً برای اتباع یک کشور تعریف می‌شود و اتباع کشور‌های دیگر از آن برخوردار نیستند، مانند حق کار. اینکه در صدر اصل بیستم از افراد ملت نام برده می‌شود، در واقع بدین معنا است که اصل فوق در مقام بیان حقوق شهروندی می‌باشد نه حقوق بشر. 🌐 vasael.ir/0003Ld 🆔 @vasael_ir
🔸نسبت بین نظامات اسلامی و نظامات غربی تباین است حجت الاسلام #حاج_ابوالقاسم: 🔹در بخش اول راجع به کلیات بحث، مفردات و ضرورت بحث و روش شناسی بحث نکاتی را عرض می کنم و در ادامه هم راجع به ویژگی های نظام اجتماعی، حالا چه نظام اجتماعی اسلامی و چه نظام اجتماعی غربی نکاتی را عرض می کنم و در نهایت به نسبت بین نظامات اجتماعی اسلام و غرب خواهیم پرداخت. 🔹اول ببینیم نظام اصلا یعنی چه و وقتی می گوییم نسبت بین نظامات اسلام و غرب چه است مقصود ما از نظام چیست. 🔹نظام تعاریف متعددی دارد و در لغت نظام، یک مجموعه ی به هم پیوسته است که دارای هدف واحد است و با خارج از این مجموعه هم تمایز و تفاوت اشکاری دارد. اما وقتی می گوییم نظام اجتماعی به طور کلی به ساختار ها و سازمان ها و نهادها و ارزش ها و راهبردها و مکاتبی که یک تمدن را می سازد نظام اجتماعی می گوییم. 🌐 vasael.ir/0003LG 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) : 🔹يا جابِرُ! فَإذا لَقَيتَهُ [الإمامَ الباقِرَ عليه السلام ] فَاقرَئهُ مِنّي السَّلامَ؛ 🔹اي جابر! هر گاه او [امام باقر علیه السلام] را ديدار كردی، سلام مرا به او برسان. 📚بحار الأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۲۲۳ 🆔 @vasael_ir
🔸ظرفیت فقه برای مواجهه موفق با مسائل مستحدثه آیت الله علیدوست تبیین کرد؛ 🔹در عنوان عام نشست، یک پیش فرض مسلم گرفته شده است که فقه ما ظرفیت دارد، وقتی ظرفیت‌شناسی فقه گفته می‌شود، یعنی فقه ما این ظرفیت را دارد که در مسائل نوپدید و مستحدثه مواجهه موفق داشته باشد. 🔹این مهم است، زیرا صرف مواجهه و پاسخ دادن بدون اینکه حکایت از یک سیستم یا نظم داشته یا کارآمد باشد، مورد منظور نیست، بنابراین مواجهه کارآمد و موفق مورد نظر است. 🔹بنابراین ابتدا روی کلمه فقه مقداری تأمل کنیم، وقتی جایگاه شناسی فقه گفته می‌شود، منظور از فقه چیست، منظور از جایگاه شناسی، موقعیت فقه و منظور از منظومه علوم اسلامی این است که فقه در مجموعه علوم یعنی، کلام، تفسیر، اصول فقه، تاریخ، ادبیات چه جایگاهی دارد. در ادامه بخوانید: 🌐 yon.ir/vasael1921 🆔 @vasael_ir
🔸تحولات روش شناسی فقه در نشست علمی « آینده ایران در افق تحولات روش شناسی فقه مطرح شد؛ 🔹آیت الله احمد #مبلغی: بعد از انقلاب اسلامی تحول عظیمی در حوزه‌های مختلف اتفاق افتاده است. این تحول، چشم‌اندازی را برای انقلاب در حوزه فقه و فقاهت به تصویر کشیده است. در بستر این تحول می توان آینده‌ای را برای ایران اسلامی به تصویر کشید و رقم زد. 🔹یکی از این تحولات، تحول در حوزه فقه می باشد. فقه از حیث نظری و عملی حضوری مهم در این عرصه داشته است. ما باید یک نگاه رو به جلو داشته باشیم. این نگاه جنبه بالقوه دارد اگر خوب مدیریت شود و اقتضائات آن خوب تحلیل بشود می تواند آینده خوبی را برای ما رقم بزند. این تحول اساسی ذوابعاد بوده است. این تحول به دو دسته کلی و اساسی تقسیم می شود. تحول در نگرش و تحول در دانش و یا تحول دانشی. 🔹در مورد تحول نگرشی، نگرش‌های بسیاری پدید آمده است، ما از این تحول‌های نگرشی به زاویه دید تعبیری کنیم که این زاویه‌های دید به چگونگی استنباط شما و نوع حکم و فتوا از این استنباط جهت داده و بر آن تاثیر می گذارند. 🌐 vasael.ir/0003LK 🆔 @vasael_ir
🔸چیستی عدالت فرهنگی و موانع تحقق آن در ایران معاصر در نشست «عدالت فرهنگی» تبیین شد؛ بخش نخست 🔹دکتر نعمت الله : جوامع معاصر در ذیل دنیای جدید تجربه توسعه و پیشرفت یا هر اسمی رویش می گذارید را پیدا می کنند، یکی از مسئله های ساختاری و بسیاری از مولفه های وجودی شان، این است که فرهنگ، بنا به تعریفی که خواهم گفت، عرصه نابرابری ها است. 🔹برای جامعه سرمایه داری می شود گفت که، نابرابری وجه ساختاری اجتناب ناپذیرش است، برای جوامع دیگر، مثل جامعه ایران، همین اتفاق افتاده ولی، ذیل ایدئولوژی ها و به اصطلاح گفتمان های، سیاسی، سعی می کنند، این را نپذیرند، در حالی که در نظام سرمایه داری می پذیرند که نابرابری مولفه ساختاریش هست و به آن اذعان دارند و آن را به رسمیت می شناسند. 🔹دوران معاصر ایران، که از دوره مشروطه به بعد است دوره ای است که ایران هم مانند جوامع دیگر درگیر سازوکارهای نابرابری می شود، و تا پیش از آن ما نابرابری به معنای معاصر را نداریم، یعنی چی؟ معنای این حرف این است که در دوره های پیش و معاصر، نابرابری اقتصادی است که به نظام های ارباب رعیتی برمی گردد. 🌐 vasael.ir/0003Jg 🆔 @vasael_ir
🔸پيامبر اکرم (صلي الله عليه و اله و سلم) : 🔹رَجَبٌ شَهرُ اللّه ِ (الأصَبُّ)، يَصُبُّ اللّه فيهِ الرَّحمَةَ على عِبادِهِ؛ 🔹رجب ماه ريزان خداست؛ خداوند در اين ماه رحمت [خود] را بر بندگانش فرو مى ريزد. 📚عيون أخبار الرضا (ع): ج 2، ص71، ح331 🆔 @vasael_ir
🔸تکمیل شکل‌گیری دستگاه گفتمان‌سازی در علوم انسانی اسلام یش اجلاسیه کرسی نظریه‌پردازی با موضوع «پارادایم شبکه‌ای» در ساختمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد. 🔹حجت الاسلام #واسطی: عرائض بنده در دو محور است محور اول بحث عنوان و صورت‌بندی است و محور دوم از حیث محتوایی است. در محور اول بنده به این مبحث پرداخته‌ام که اگر یک نظریه بخواهد عیار نظریه داشته باشد چه محورهایی را باید پوشش دهد. 🔹تعریف نظریه بر اساس آن‌چیزی که هیئت کرسی‌های نظریه‌پردازی بیان کرده‌اند عبارت است از: بازه‌ای از گزاره‌های منسجم قابل سنجش که به چیستی و چرایی و چگونگی می‌پردازند و امکان تغییر ایجاد می‌کنند. تلاش شده که مؤلفه‌های این تعریف در این ایده‌ای که عرضه می‌شود رعایت شود. 🔹عیار نظریه آنجایی قابل قبول است که کفایت لازم از حیث سرعت و محتوا برای تبیین وجود داشته باشد ما در این مقاله‌امان این معیارها را مطرح کرده‌ایم و به آن‌ها در تدوین مقاله توجه داشته‌ایم. 🌐 vasael.ir/0003LT 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی جایگاه سنت‌های ملی از منظر اسلام (تحلیل روایات نوروز) 🔹شنبه 18 اسفندماه 97 ساعت 19:30 🔹قم - بلوار امین بیست مری گلستان گلستان یک پلاک 15 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی «خطابات قانونیه در فقه حکومتی» 🔹نشست علمی ـ ترویجی «خطابات قانونیه در فقه حکومتی» به همت پایگاه تخصصی فقه حکومتی برگزار می‌شود. 🔹شنبه 18 اسفند - ساعت 16 | قم، میدان مفید، خیابان بهشت، بالاتر از شهرداری، ساختمان پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل 🆔 @vasael_ir
🔸تضاد و تعارض پارادایم صدرایی با سایر پارادایم‌های رایج در دنیا 🔹حجت الاسلام : نسبت به این مقاله، من پنج نکته اصلی یادداشت کرده‌ام که در اینجا بیان می‌کنم؛ نکته اول این است که شما خودتان هم اذعان داشته‌اید که از اصطلاحات غربی استفاده می‌کنید و بنده با این استفاده و استعاره از ادبیات غرب اساساً مشکل دارم. 🔹کلمه پارادایم در مقاله شما اساساً یک کلمه غلط است و این کلمه در ایران بد جا افتاده است. کلمه پارادایم در کتاب آقای نورمن بلیکی استفاده شده و در آنجا عنوان کتاب را پارادایم‌های تحقیق در علوم انسانی زده‌اند که این عنوان اشتباه است. مفهوم پارادایم در ادبیات کوهن یک مفهوم به شدّت نسبی است و از مؤلفه‌های آن قیاس ناپذیری است. 🔹اگر قرار است از کلمه غربی در مقاله استفاده کنید، با توجه به محتوایی که من در مقاله شما دیدیم، کلمه برنامه پژوهشی لاکاتوش بهتر است. در ایران باب شده است و از کلمه پارادایم استفاده می‌کنند در حالی‌که این کلمه مربوط به شکل‌گیری یک جریان علمی است که علم از فضای پیش‌علم به فضای علم عادّی منتقل شود و در فضای علم عادّی نظریاتی مستقرّ شود و دستگاه‌های پژوهشی در این فضا شکل بگیرد. 🔹دکتر : بنده همه مفاهیم نظیر معرفت، پارادایم و ... را به طور ریز تعریف کرده‌ام و یکی از مفاهیم همان پارادایم‌ها هستند که بنده به تفصیل همه آن‌ها را تعریف کرده‌ام. مورد دوم در تکمیل همین جهت مقایسه عناصر با همدیگر است و برای اینکه روشن شود نسبت به فضای وقتی جلسه، نقطه مرکزی و هسته مرکزی را توضیح دادم و شاید بهتر بود که طرح‌نامه را به طور مفصّل مطرح کنیم که بعضی از اشکالات وارد نشود. 🔹بحث اصلی و ما نتیجه ما در این مقاله مبتنی بر این است که ما در فضای علم دینی مبتنی بر حکمت متعالیه چه نظامی قائلیم؟ قرار نیست اینجا بنده بر اساس پارادایم پوزیتیویسمی مشی کنم و قرار نیست اقتضائات پارادایم تفسیری را رعایت کند و قرار نیست در گزاره‌های پارادایم انتقادی را جاری کنم. من این پاردایم‌ها را رقیب می‌دانم و قرار است بر اساس حکمت متعالیه پارادایم خودمان را ارائه دهیم که در ذیل آن هستی و بسیاری دیگر از مفاهیم در سطح بین الملل روشن می‌شود. 🆔 @vasael_ir