eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸تضاد و تعارض پارادایم صدرایی با سایر پارادایم‌های رایج در دنیا 🔹حجت الاسلام : نسبت به این مقاله، من پنج نکته اصلی یادداشت کرده‌ام که در اینجا بیان می‌کنم؛ نکته اول این است که شما خودتان هم اذعان داشته‌اید که از اصطلاحات غربی استفاده می‌کنید و بنده با این استفاده و استعاره از ادبیات غرب اساساً مشکل دارم. 🔹کلمه پارادایم در مقاله شما اساساً یک کلمه غلط است و این کلمه در ایران بد جا افتاده است. کلمه پارادایم در کتاب آقای نورمن بلیکی استفاده شده و در آنجا عنوان کتاب را پارادایم‌های تحقیق در علوم انسانی زده‌اند که این عنوان اشتباه است. مفهوم پارادایم در ادبیات کوهن یک مفهوم به شدّت نسبی است و از مؤلفه‌های آن قیاس ناپذیری است. 🔹اگر قرار است از کلمه غربی در مقاله استفاده کنید، با توجه به محتوایی که من در مقاله شما دیدیم، کلمه برنامه پژوهشی لاکاتوش بهتر است. در ایران باب شده است و از کلمه پارادایم استفاده می‌کنند در حالی‌که این کلمه مربوط به شکل‌گیری یک جریان علمی است که علم از فضای پیش‌علم به فضای علم عادّی منتقل شود و در فضای علم عادّی نظریاتی مستقرّ شود و دستگاه‌های پژوهشی در این فضا شکل بگیرد. 🔹دکتر : بنده همه مفاهیم نظیر معرفت، پارادایم و ... را به طور ریز تعریف کرده‌ام و یکی از مفاهیم همان پارادایم‌ها هستند که بنده به تفصیل همه آن‌ها را تعریف کرده‌ام. مورد دوم در تکمیل همین جهت مقایسه عناصر با همدیگر است و برای اینکه روشن شود نسبت به فضای وقتی جلسه، نقطه مرکزی و هسته مرکزی را توضیح دادم و شاید بهتر بود که طرح‌نامه را به طور مفصّل مطرح کنیم که بعضی از اشکالات وارد نشود. 🔹بحث اصلی و ما نتیجه ما در این مقاله مبتنی بر این است که ما در فضای علم دینی مبتنی بر حکمت متعالیه چه نظامی قائلیم؟ قرار نیست اینجا بنده بر اساس پارادایم پوزیتیویسمی مشی کنم و قرار نیست اقتضائات پارادایم تفسیری را رعایت کند و قرار نیست در گزاره‌های پارادایم انتقادی را جاری کنم. من این پاردایم‌ها را رقیب می‌دانم و قرار است بر اساس حکمت متعالیه پارادایم خودمان را ارائه دهیم که در ذیل آن هستی و بسیاری دیگر از مفاهیم در سطح بین الملل روشن می‌شود. 🆔 @vasael_ir
🔸مبانی مدیریت اسلامی؛ محتوایی و روشی (عام و خاص) 🔹حجت الاسلام پورفر، در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی: 🔹 نقش مادران و همسران نقش غالب در تربیت فرزندان است و زنان مدیران داخلی خانواده هستند. 🔹 از الگوهای مدیریت داخلی خانه می‌توان به حضرت زهرا سلام‌الله علیها یا زینب کبری یا ام البنین مثال زد. نتیجه این الگوها را می‌توان در تربیت فرزندان این بانوان دید. آنچه که از روایات تاریخی در مورد خروج زنان اهل‌بیت در هنگام خروج از مدینه یا مکه بیان می‌شود نقش آفرینی مؤثر ایشان را تا آخرین لحظه زندگی می‌بینید. این نشان دهنده این موضوع است که اگر زنان عفت و حریم زن و مرد را رعایت کنند به حدی از رشد می‌رسند که اگر به ناچار در جامعه قرار بگیرند نوع رفتارشان در جامعه مثال‌زدنی خواهد بود. 🔸الزامات اخلاقی زن در آیات قرآن 🔹ساماندهی منزل 🔹«جهادالمرأة حسن التبعل» امیرمومنان(نهج البلاغه) 🔹رسالت مادری 🔹«والوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین...» (بقره/233) 🆔 @vasael_ir
🔸درمان فساد وابسته به امر به معروف و نهی از منکر مسئولین است 🔹آیت الله : مسئله امر به معروف و نهی از منکر را باید تکرار کرد. خدا علمای یهود را به خاطر عدم امر به معروف و نهی از منکر مذمت می‌کند. 🔹امر به معروف و نهی از منکر پناهگاهی برای همه احکام است. امر به معروف و نهی از منکر در عرض نماز، جهاد و… نیست بلکه همه آنها را به پا می‌کند. اگر نماز ستون دین است، امر به معروف و نهی از منکر زیربنا و شالوده نماز است. 🔹حجت الاسلام : سازمان تبلیغات به عنوان یک قرارگاه فرهنگی با توجه به کارآمدترین شیوه تعامل اجتماعی یعنی امر به معروف و نهی از منکر، در فصل جدید مدیریت خود بر مسئله امر به معروف و نهی از منکر اهتمام دارد. 🔹سازمان تبلیغات اسلامی با توجه به شبکه روحانیون خود که ۵۵۰۰ روحانی مستقر در مناطق محروم به تبلیغ دین مشغول هستند، در موضوعات اجتماعی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی و… تلاش فاخری را از خود نشان داده است. 🔹حجت الاسلام : وظایفی که قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید انجام دهند را می‌خواهیم به گردن مردم بیندازیم که وظیفه دستگاه‌ها بوده است. 🔹اولویت اول ستاد، جا انداختن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر مسئولین است و در قدم بعدی اولویت ما فرهنگ مسئولیت پذیری مردم است. ما نباید امر به معروف و نهی از منکر مردم را بی پاسخ بگذاریم و باید آن را تشویق کنیم. 🌐 vasael.ir/0003Lq 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸در حال برگزاری است؛ 🔹نشست علمی «خطابات قانونیه در فقه حکومتی» 🆔 @vasael_ir
🔸امام هادی علیه السلام : 🔹 الدُّنيا سُوقٌ رَبِحَ فيها قَومٌ وخَسِرَ آخَرونَ؛ 🔹 دنيا بازارى است ؛ گروهى در آن سود بَرَند و گروهى ديگر ، زيان ببينند. 📚 گزیده تحف العقول ص ٦٥ 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی کاربست خطابات قانونیه در فقه حکومتی 🔹نشست ترویجی «بررسی کاربست خطابات قانونیه در فقه حکومتی» شنبه 18 اسفند 97 با حضور حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده استاد درس خارج حوزه علمیه قم و حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به همت پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل برگزار شد. 🔹حجت الاسلام : برای اینکه بتوانیم نظریه را تبیین کنیم در ابتدا باید چند مقدمه را مورد بررسی قرار داده و مد نظر داشته باشیم. اول اینکه منظور از خطاب شرعی چیست؟ 🔹برای خطاب شرعی تعریف های گوناگونی ارائه داده اند، «الخطاب الشرعی الدلیل المتکفل لبیان الحکم الشرعی»، «خطاب دال و حاکی است و حکم محکی است». البته با این تعاریف اشکال به تعریف مشهور که گفته اند: «خطاب شرعی ان است که به افعال مکلفین تعلق می گیرد»، مشخص می شود. با این تعریف می توان از ادله نقلیه فراتر رفت و ادله عقلیه را هم در بر گرفت و یا با تعمیم هر دلیلی که حکم شرعی را شامل می شود در بر گرفت. 🔹دومین مقدمه از مقدمات بحث خطابات قانونیه این است که خطاب بدون وجود عینی مخاطب وجود ندارد. تمام بحث امام (ره) هم بر سر کیفیت خطاب و نوع خطاب است. مخاطب در اینجا مخاطب به معنای (من وضع علیه الحکم) است یا کسی که قرار است حکم را امتثال کند، مثلا در بحث وجوب حج مخاطب عبارت است از مستطیع. 🌐 vasael.ir/0003MI 🆔 @vasael_ir
🔸صلاح امت در نگاه امام باقر| تنوع آموزه‌های کلامی باقرالعلوم آیت الله مبلغی تبیین کرد: 🔹می‌توان از امام باقر (ع) از حیث علمی استفاده‌های گوناگونی را به عمل آورد. یکی اینکه ایشان چه حوزه‌هایی از اجتماع را در تعالیم و آموزه‌های خودشان مدنظر قرار داده‌اند و علم شأن را در چه حوزه‌هایی بردند و ارائه کردند. 🔹فی المثل حوزه روابط امت، بخشی از آموزه‌های حضرت را تشکیل می‌دهد. حوزه عدل و عدالت و مبارزه با ستم در سیره و آموزه‌های ایشان کاملاً برجستگی دارد. 🔹حوزه فقهی را هم از نظر ابزار و قواعد فقهی و هم از نظر مسائل فقهی و نیز زمینه‌هایی که فقه امام باقر (ع) به سمت آنها رفته است می‌توان مورد توجه قرار داد. 🔹بسیاری از آموزه‌های امام باقر (ع) تحلیل ناشده باقی مانده‌اند. یعنی ما جامعه شناسی روایات امام باقر (ع) را که مربوط به زمان آن حضرت است در اختیار نداریم و اطلاعات جامعه شناختی درباره آن ظرف زمانی نداریم. متن کامل #گفتگو: 🌐 yon.ir/LURzq 🆔 @vasael_ir
📸 | نشست علمی خطابات قانونیه در فقه حکومتی 🆔 @vasael_ir
🔸نظریه «آئینگی وحی»؛ امتداد سیاسی اجتماعی فلسفه اسلامی 🔹 احمدرضا : نفس شریف پیامبر در دریافت وحی الهی چون آئینه بوده و همچون آئینه‌ای وحی الهی را دریافت و به مردم ارائه می‌کند. 🔹این نظریه یک نظریه تبیینی درباره وحی است و بنا بر سنت فلسفه سیاسی اسلامی در درون فلسفه سیاسی ارائه شده است. فلسفه سیاسی، چنان که توضیح آن می‌آید، درباره حکومت و قانون است. 🔹این نظریه هر دو موضوع را پوشش می‌دهد و در خصوص قانون اظهار می‌دارد که با توجه به آئینه بودن نفس شریف پیامبر و قوای ادراکی او در دریافت وحی الهی و نقش آئینه در بازنمایی حقیقت دریافتی، پیامبر حقایق نظری و عملی را به درستی و تمامی از خدای سبحان دریافت داشته و به تناسب شرایط فرهنگی و تمدنی و تاریخی و اجتماعی و … مخاطبان خود، آن را به مردم رسانده است. 🌐 yon.ir/vasael1486 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| گلایه رهبر معظم انقلاب از مدرک معادل تحصیلات دانشگاهی در حوزه 🆔 @vasael_ir
🔸اهميّت نظريه خطابات قانونی و آثار مهم آن را در فقه و اصول 🔹خطاب قانوني، از بحث هاي جوهری مهم است كه آثار فقهي و اصولي بسياري بر آن مترتب مي شود. افزون بر اين، پيامدها و نتايج قانوني اين موضوع، چه بسا برنگرش تدوين كنندگان قانون و شيوه طرح و اجراي آن تأثير بگذارد. 🔹حضرت امام خميني (ره) معتقد است كه خطاب شارع از نوع خطاب هاي قانوني است؛ ولي مشهور اصوليان بر اين باورند كه خطاب هاي كلي شارع به خطاب هاي شخصي منحل و تبديل مي شود. 🔹از اين رو غفلت از اهميت بحث يا سستي در طرح مسائل مختلف آن سزاوار نيست و مي بايست از ميراث علمي بزرگي كه امام خميني(ره) براي ما به جا گذاشته، بهره كامل را برد. متن کامل : 🌐 yon.ir/vasael6247 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم|نشست علمی خطابات قانونیه در فقه حکومتی 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی علمی ترویجی #بنیادهای_سیاست_خارجی حضرت امام خمینی (ره) 🔹دوشنبه مورخ 20 اسفندماه جاری - ساعت 17:00 🔹تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان پژوهشگاه (2)، پلاک 2 🆔 @vasael_ir
🔸 #کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در #چهل_سالگی انقلاب اسلامی 🔹 دوشنبه 20 اسفندماه 97 ساعت 18 🔹تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی 🆔 @vasael_ir
🔸مبانی مدیریت اسلامی؛ محتوایی و روشی (عام و خاص) استاد «ولی‌الله نقی پورفر»، در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹 نقش مادران و همسران نقش غالب در تربیت فرزندان است و زنان مدیران داخلی خانواده هستند. 🔹 از الگوهای مدیریت داخلی خانه می‌توان به حضرت زهرا سلام‌الله علیها یا زینب کبری یا ام البنین مثال زد. نتیجه این الگوها را می‌توان در تربیت فرزندان این بانوان دید. آنچه که از روایات تاریخی در مورد خروج زنان اهل‌بیت در هنگام خروج از مدینه یا مکه بیان می‌شود نقش آفرینی مؤثر ایشان را تا آخرین لحظه زندگی می‌بینید. این نشان دهنده این موضوع است که اگر زنان عفت و حریم زن و مرد را رعایت کنند به حدی از رشد می‌رسند که اگر به ناچار در جامعه قرار بگیرند نوع رفتارشان در جامعه مثال‌زدنی خواهد بود. 🔻الزامات اخلاقی زن در آیات قرآن 🔹ساماندهی منزل 🔹«جهادالمرأة حسن التبعل» امیرمومنان(نهج البلاغه) 🔹رسالت مادری 🔹«والوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین...»(بقره/233) 🆔 @vasael_ir
🔸مخالفت اقتصاددانان بزرگ دنیا با خلق پول 🔹حجت الاسلام : حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به سوال مذکور فرمودند «با توجه بر آنچه موقوم داشته‌اید این کار مصداق بارز اکل مال به باطل است، زیرا سرمایه‌ای وجود ندارد که آن‌ها به وسیله آن معامله می‌کنند و از سوی دیگر باعث تورم و ضرر و زیان جامعه است و در مجموع بی‌شباهت به یک نوع کلاهبرداری نمی‌باشد که آن هم حرام است و اگر روزی سپرده‌گذارن بخواهند سپرده خود را بگیرند آن بانک مسلما ورشکسته خواهد شد؛ چون چند برابر موجودی خود مصرف کرده است». 🔹پس از انتشار فتوای حضرت آیت الله مکارم شیرازی برخی از مسئولین نظام مالی کشور و برخی از اقتصاددانان با نگاه انتقادی به این فتوا اظهار داشتند که در این فتوا حوزه علمیه متوجه موضوع نشده و در واقع این فتوا بدون اظهار نظر تخصصی نیست. بدین جهت ما لازم دیدیم که جهت دفاع از فتوای مرجع بزرگوار پا به میدان گذاشته و به شرح و بسط فتوا با رویکرد تبیین موضوع و فتوا به صورت تخصصی بپردازیم. 🔹حجت الاسلام والمسلمین : وظیفه اصلی بانک این است که وجوه مردم را جمع آوری کند و به اشخاصی که فعالیت اقتصادی می‌کنند و نیاز به منابع مالی دارند تسهیلات دهد؛ اما اینکه در واقع نیز عملکرد بانک‌ها بر این اساس است و یا اینکه پشت پرده به فعالیت دیگری یعنی واسطه گری می‌پردازند؟ نیاز به تشریح دارد. 🔹حجت الاسلام والمسلمین معصومی‌نیا: خلق پول توسط بانک‌ها بدون اینکه پشتوانه‌ای در کار باشد منشا کسب درآمد و سود فراوانی برای آن‌ها شده است. این مسئله منجر به افزایش دارایی بانک‌ها می‌شود و آن‌ها بدون اینکه این پول را به فعالان اقتصادی اختصاص دهند به راحتی از آن سود به دست می‌آورند و حال آنکه مردم برای اندک دارایی خود سختی‌های فراوانی می‌کشند. 🔹فریدمن از بزرگترین اقتصاددانان دنیا است و شاید از جهت استدلال، هم رتبه فریدمن در علم اقتصاد وجود نداشته باشد. وی در مورد خلق پول معتقد است که بر بانک مرکزی لازم است که جلوی ذخیره بانک‌ها بگیرد و اجازه وام دادن بانک‌ها را ندهد. 🌐 vasael.ir/0003ME 🆔 @vasael_ir
🔸امام هادي عليه السلام : 🔹مَن يَزرَع خَيراً يَحصُد غِبطَةً و مَن يَزرَع شَرّاً يَحصُد نَدامَةً 🔹هر كه بذر خوبي بكارد ، شادماني بدرود و هر كه تخم بدي بيفشاند ، پشيماني ميدرود 📚بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۷۳ 🆔 @vasael_ir
🔸وضعیت اخلاق خانواده در ۴۰ سالگی انقلاب حجت‌الاسلام در یادداشتی مطرح کرد: 🔹در دهه‌های اخیر بحث اخلاقی درباره خانواده تحت عنوان اخلاق خانواده با ادبیاتی متفاوت با تدبیر منزل در مجموعه دانش اخلاق مطرح شد. 🔹پس از انقلاب اسلامی‌ ما با دو پدیده‌ نوظهور مواجه شدیم که شرایط ملتهب سال‌های اولیه که تحمیل جنگ بر کشور بر التهاب آن افزود فرصت استفاده از این دو پدیده را به ما ندادند: نخست اشتیاق و آمادگی مردم برای بازگشت به تعالیم اسلامی و اصلاح روابط خانوادگی و دوم ارائه تعریف جدیدی از هویت و شخصیت زن مسلمان و نقش‌های فردی و اجتماعی او توسط امام خمینی (ره) این دو پدیده موجب شد حوزه مسائل زنان و خانواده در کشور تحول چشمگیری پیدا کند. 🔹همچنین هجوم مدرنیته به زندگی خانوادگی و تأثیر آن بر افکار و سبک زندگی مردم، این پدیده موجب پیچیدگی شرایط شد به همین دلیل تصمیم‌سازان و برنامه‌ریزان دریافتند که در برابر شرایط پیچیده‌ای قرار گرفته و چاره‌اندیشی برای معضلات و مدیریت خانواده در این شرایط به نیروی زیادی محتاج است و به توصیف‌های دقیق و راه‌گشای متفکران و صاحبظران نیازی ضروری است. 🌐 vasael.ir/0003Fu 🆔 @vasael_ir
🔸راهکارهای عملیاتی کردن تمدن نوین اسلامی 🔹علیرضا #افضلی: آینده پژوهی رشته نوپا و جدیدی است و اقبال خوبی به این رشته شده است. گاهی تلقی اشتباهی هم از این رشته شده که آینده پژوهی در واقع مدیریت راهبردی است که با تفاوت های جزیی ارائه می شود و حرف جدیدی برای گفتن ندارد و مباحث خود را به صورت عاریه از رشته های دیگری گرفته است در حالیکه این گونه نیست. 🔹رشته #آینده_پژوهی دارای حوزه دانشی مستقل، چارچوب، هدف و پیش فرض است. این رشته یکی از حوزه های دانشی است که با توجه به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت زیادی است. 🔹در ابتدا مباحث آینده پژوهی صرفا با پیش بینی آینده های ممکن و محتمل همراه بود و آینده مرجح را شناسایی می کرد. اما با تغییر و تحول از این رویکرد صرف پیش بینی، به سوی رویکرد آینده سازی تغییر پیدا کرد. تحول از رویکرد صرف پیش بینی به سوی مباحث آینده سازی حرکت کرد. در مباحث آینده سازی اولویت ها و مزیت ها چشمگیر است زیرا ما به دنبال آینده ای که مطلوب ماست، حرکت می کنیم. 🌐 vasael.ir/0003Fu 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی ترویجی سنجه‌های ارزشیابی #معنویت_های_دینی و سکولار 🔹دوشنبه 20 اسفند - ساعت 18:30 🔹قم - بلوار جمهوری اسلامی - موسسه امام خمینی (ره) 🆔 @vasael_ir
🔸امام هادی علیه السّلام فرمودند: 🔹مَن جَمَعَ لَكَ وُدَّهُ ورَأيَهُ فَاجمَع لَهُ طاعَتَكَ؛ 🔹هر كه تمامت دوستى خود را براى تو فراهم آورد ، تو نيز تمامت طاعت خود را برايش فرآهم آور. 📚 تحف العقول ، ص 483 🆔 @vasael_ir
🔸وجود ذهنی و چالش‌های معرفت‌شناسی در فلسفه اسلامی حجت الاسلام والمسلمین : 🔹وجود ذهنی در فلسفه از یک تبیین برای مساله معرفت و برای پاسخ به شبهه سوفسطایی و بنا نهادن معرفت بر اساس یقینِ معرفت شناختی آغاز شده است. بالتبع اگر وجودِ ذهنی نتواند خود را از اشکالات برهاند، مساله معرفت را دچار چالش می‌کند. مشکل اساس هم در علم حصولی است. 🔹اگر وجود ذهنی به معنای دوم حل نشود، اساساً پروژه علم را با مشکل مواجهه می‌کند؛ چه اینکه بحث از مطابقت با واقع حل نمی‌شود و مساله تطابق حل نمی‌شود. 🔹خصوصاً اینکه اگر بر اساس اصالت وجود گفتیم که هویت ماهیت در خارج بالعرض است، تمامِ پروژه وجود ذهنی فرو می‌ریزد؛ چه اینکه مساله تطابق با مشکل مواجه می‌شود و هیچ کدام از راه حل‌های سه گانه یعنی توسّل به “حمل اولی ذاتی و شایع صناعی”، و تمسّک به نظریه “وجود ظلّی”، و نیز دیدگاه مبتنی بر “وجودِ برترِ ماهیت” مشکل را حل نمی‌کند. 🌐 vasael.ir/0003MP 🆔 @vasael_ir
🔸آیا رئالیسم صدرایی همان رئالیسم دنیای مدرن است؟ 🔹حجت‌الاسلام #خاکی: با تقریری که از نظریه حجت الاسلام پارسانیا مخصوصاً با تاکید بر مقالۀ «نظریه و فرهنگ» وی ارائه داد، محور اصلیِ ابهامات خود را در قالب این پرسش مطرح ساخت که نظریه‌ها در عالم نفس‌الامر، فرازمانی و فرامکانی و مطلق‌اند، در حالی که از سوی دیگر، این نظریه‌ها ناظر به حل مسائل زمانی و مکانی و مقید مطرح می‌شوند. 🔹با توجه به اینکه در ارتباط وجودی فاعل شناسا با نفس‌الامر، نظریات با کلیت‌شان برای او حاضر می‌شوند، این نظریه‌های مقید چگونه با آن نظریات فرازمانی و مطلق ارتباط برقرار می‌کنند؟ 🌐 yon.ir/vasael5410 🆔 @vasael_ir
🔸سلسله نشست‌های فقه روابط بین‌الملل 🔹سه‌شنبه 21 اسفندماه 97، ساعت 19:30 🔹قم، پردیسان، خیابان البرز، کوچه یک، پردیس حکمت موسسه فتوح اندیشه قم 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی ترویجی الگوی مفهومی عفاف جنسی 🔹کرسی ترویجی، الگوی مفهومی عفاف جنسی، «فقه عفاف؛ حلقه مفقود در تبویب فقه» از سلسله همایش‌های ملی الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی در سالن امام رضا (ع) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد. 🔹حجت الاسلام والمسلمین : ابتدا باید چاچوبی از فقه عفاف ارائه می‌شود، چراکه بابی در فقه است که قابلیت مطرح شدن به عنوان یک باب فقهی را دارد. 🔹بحث تبویب فقه در یک روند تاریخی شکل گرفته و بر اساس نیازها، میزان منابع و داده‌ها در آیات و روایات و در موضوعات مختلف و چارچوب و دسته‌بندی‌هایی که فق‌ها در دست داشته و روایاتی که به طور پراکنده در اصول ما وارد شده و سیر نزول آیات طبق روند خاص خود، دسته‌بندی‌هایی در فقه انجام گرفته است. 🔹آیت الله : گاهی قصد ما دستکاری ابواب فقه است که چارچوب‌های خاص خود را می‌طلبد، عفاف قبل از مفهوم فقهی یک مفهوم اخلاقی است. 🔹بحث عفاف در مباحث اخلاقی هم مطرح شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد و روایات زیادی در این زمینه همچون بحث‌های توکل و صبر اخلاقی هستند. 🔹آیت الله : در حقیقت دو بحث مبنایی در این رابطه وجود دارد و کاستی موجود در این مسأله باید رفع شود و آن این که وقتی وارد بحث می‌شویم، اساسا تعریفی از بحث عفاف وجود ندارد و به ذهن مخاطب واگذار شده است که مانع انسجام بحث می‌شود. 🌐 vasael.ir/0003GR 🆔 @vasael_ir