eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸آیا رئالیسم صدرایی همان رئالیسم دنیای مدرن است؟ 🔹حجت‌الاسلام #خاکی: با تقریری که از نظریه حجت الاسلام پارسانیا مخصوصاً با تاکید بر مقالۀ «نظریه و فرهنگ» وی ارائه داد، محور اصلیِ ابهامات خود را در قالب این پرسش مطرح ساخت که نظریه‌ها در عالم نفس‌الامر، فرازمانی و فرامکانی و مطلق‌اند، در حالی که از سوی دیگر، این نظریه‌ها ناظر به حل مسائل زمانی و مکانی و مقید مطرح می‌شوند. 🔹با توجه به اینکه در ارتباط وجودی فاعل شناسا با نفس‌الامر، نظریات با کلیت‌شان برای او حاضر می‌شوند، این نظریه‌های مقید چگونه با آن نظریات فرازمانی و مطلق ارتباط برقرار می‌کنند؟ 🌐 yon.ir/vasael5410 🆔 @vasael_ir
🔸سلسله نشست‌های فقه روابط بین‌الملل 🔹سه‌شنبه 21 اسفندماه 97، ساعت 19:30 🔹قم، پردیسان، خیابان البرز، کوچه یک، پردیس حکمت موسسه فتوح اندیشه قم 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی ترویجی الگوی مفهومی عفاف جنسی 🔹کرسی ترویجی، الگوی مفهومی عفاف جنسی، «فقه عفاف؛ حلقه مفقود در تبویب فقه» از سلسله همایش‌های ملی الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی در سالن امام رضا (ع) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد. 🔹حجت الاسلام والمسلمین : ابتدا باید چاچوبی از فقه عفاف ارائه می‌شود، چراکه بابی در فقه است که قابلیت مطرح شدن به عنوان یک باب فقهی را دارد. 🔹بحث تبویب فقه در یک روند تاریخی شکل گرفته و بر اساس نیازها، میزان منابع و داده‌ها در آیات و روایات و در موضوعات مختلف و چارچوب و دسته‌بندی‌هایی که فق‌ها در دست داشته و روایاتی که به طور پراکنده در اصول ما وارد شده و سیر نزول آیات طبق روند خاص خود، دسته‌بندی‌هایی در فقه انجام گرفته است. 🔹آیت الله : گاهی قصد ما دستکاری ابواب فقه است که چارچوب‌های خاص خود را می‌طلبد، عفاف قبل از مفهوم فقهی یک مفهوم اخلاقی است. 🔹بحث عفاف در مباحث اخلاقی هم مطرح شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد و روایات زیادی در این زمینه همچون بحث‌های توکل و صبر اخلاقی هستند. 🔹آیت الله : در حقیقت دو بحث مبنایی در این رابطه وجود دارد و کاستی موجود در این مسأله باید رفع شود و آن این که وقتی وارد بحث می‌شویم، اساسا تعریفی از بحث عفاف وجود ندارد و به ذهن مخاطب واگذار شده است که مانع انسجام بحث می‌شود. 🌐 vasael.ir/0003GR 🆔 @vasael_ir
🔸پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ۲۵ سال پژوهش و دفاع از حریم دین حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم #مقیمی_حاجی: 🔹پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه رسمی و به عنوان دستگاه غیردولتی حسب امر مقام معظم رهبری در سال 1373 تاسیس شده است و اساسنامه آن نیز به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. 🔹پژوهشگاه دارای 69 عضو هیأت علمی تمام وقت؛ 5 استاد تمام، 16 دانش یار و 37 استادیار و 11 مربی و همچنین دارای 4 پژوهشکده و مشتمل بر 35 گروه فعال است. 🔹همچنین چند مرکز وابسته به پژوهشگاه در حال فعالیت هستند که شامل مرکز مطالعات فضای مجازی، مرکز پژوهش‌های جوان و مرکز رشد علوم انسانی اسلامی است؛ مجموعه فعالیت‌های پژوهشگاه که در بیش از 3 دهه گذشته مشتمل بر طرح‌هایی است که به سرانجام رسیده و در دست اجرا است، 1546 طرح است که در این میان 973 کتاب منتشره در سطوح و عناوین مختلف در گروه‌های علمی مختلف تولید شده‌است. گزارش کامل در ادامه مطلب: 🌐 vasael.ir/0003Ie 🆔 @vasael_ir
🔸اختلاف زن و مرد زمینه ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی 🔹آیت الله #مصباح_یزدی:جایگاه زن در جامعه و حقوق و تکالیف زن از دیرباز مورد توجه همه ملت‌ها و مذاهب بوده و برخورد‌های افراطی و تفریطی با این مسأله داشتند. 🔹در کمال نهایی مرد و زن مشترک هستند چنانچه حضرت زهرا (س) و حضرت مریم (س) را خداوند برترین انسان‌های عالم معرفی می‌کند، اما با توجه به وظایف و نقش زن و مرد در عالم خداوند تفاوت در آن‌ها و در حقوق و تکالیف آن‌ها قرار داده است. 🔹نقش زن و مرد در فرزندآوری و پرورش آن متفاوت است و با توجه به زحمتی که زن در پرورش، ابقا و رشد فرزند دارد، اسلام برای او حقوقی در نظر گرفته است که همان نفقه است. 🔹مرد وظیفه دارد تا زندگی خود و فرزندان را تأمین کند بنابراین به خاطر مسؤولیت‌ها باید توان بیشتر کسب مال داشته باشد و شرع نیز بر این اساس سهم ارث مرد را بیشتر از زن تعیین کرده است. 🌐 vasael.ir/0003Ki 🆔 @vasael_ir
🔸پیشرفت فوق العاده حوزه زنان و خانواده 🔹دکتر معصومه ابتکار: تقریب حوزه و دانشگاه که هم خواست امام (ره) و هم دیدگاه مرحوم امام(ره) بود، مسئله بسیار مهمی است که هم می‌تواند دانشگاه را به دیدگاه‌های حوزوی نزدیک کند و هم اینکه حوزه را به دیدگاه‌های دانشگاه نزدیک کند. 🔹این تقریب می‌تواند هم از دید نظری و هم دید از کاربردی باشد؛ برای ما بُعد کاربردی این امر بسیار مهم است چراکه به اعتقاد ما اگر حوزه و دانشگاه در مسائل واقعی جامعه ارتباط عینی پیدا نکنند و در جریان مسائل عینی حکومت داری و جامعه و مسائل جاری کشور قرار نگیرند. 🔹گرچه در علوم نظری اشکال چندانی ندارد ولیکن در مسائل کاربردی واقعا ما دچار مشکل می‌شویم و گرچه هم اکنون نیز در این زمینه دچار مشکل هستیم که پژوهشگاه می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. 🔹دکتر : تا چندین سال قبل بیان آسیب‌های اجتماعی با مشکلاتی رو به رو بود. به بیان دیگر، تا چندین سال قبل طرح آسیب‌های اجتماعی که در زیر پوست شهر در حال رشد بودند ممکن نبود تا اینکه از طرف وزارت کشور به این مسئله به صورت علمی و آماری پرداخته شد. 🔹این فعالیت آماری و مستند به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و ایشان دستور اکید برای رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادند. در ماده ۸۰ قانون توسعه آماری به این امر پرداخته شده است. 🔹در رسیدگی به امر طلاق، یعنی اینکه اصلا چرا بحث طلاق پیش می‌آید و چرا بحث آمار طلاق و اختلاف در خانواده‌ها زیاد است؟ ما در ابتدا از قوانین شروع کردیم تا روزنه‌های قانونی طلاق را شناسایی کرده و آن‌ها را اصلاح کنیم. 🌐 vasael.ir/0003ML 🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام اقتصاد اسلامی حجت‌الاسلام در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی: 🔹«رقابت» در مفهوم متداول، تلاش فعال اقتصادی همراه با عنصر انحصار و محروم کردن سایرین از منافع اقتصادی می‌باشد. 🔹برای شناخت دقیق این مفهوم، رقابت را با سه رفتار اقتصادی(تبانی اقتصادی/ سودجویی اقتصادی/ مسابقه اقتصادی) مقایسه می‌کنیم. 🔹تبانی اقتصادی با رقابت، رابطه عموم و خصوص من وجه دارد و رابطه سودجویی و مسابقه اقتصادی با رقابت، رابطه عام و خاص مطلق است. 🔹دقت شود که رقابت، یک موضوعی است که مشروط به قصد است و فعال اقتصادی وجود افراد دیگر را در سود و منفعت خودش مضر می‌بیند. 🔹رقابت و انحصار هر دو مذموم است و اساساً انحصار زاییده رقابت است. 🔹روایاتی که با عنوان«تنافس» بررسی شد در اکثر موارد مشکل سندی داشتند اما از لحاظ دلالت، رقابت را نهی کرده و مذموم می‌دانند. 🔹 رقابت اقتصادی مصداق رفتار انحصارگرانه غیرمجاز است. 🔹 انحصار دولتی داریم و غیردولتی؛ در انحصار غیردولتی گاهی انحصار طبیعی است و گاهی غیر طبیعی. 🔸علت حرمت انحصار؛ 🔹 احتکار نوعی رفتار انحصاری در حوزه توزیع است. 🔹انحصار بستر مفاسد اقتصادی می‌باشد. 🆔 @vasael_ir
🔸عدالت در روابط اجتماعی معنا پیدا می‌کند در نشست «عدالت فرهنگی» مطرح شد؛ (۴) 🔹دکتر #فاضلی: من در جایگاه کسی که کارم انسان شناسی است و فرهنگ در معنای علوم اجتماعی اش را می فهمم، از آن زاویه وقتی دارم بحث می کنم، می گویم ساختارها این نابرابری را تولید می کنند. 🔹می گویم جمهوری اسلامی هم در این زمینه کاری نکرده است، یعنی نتونسته ساختارها را، دست کاری کند، تغییر بدهد، این ساختارها به همان شکل با قدرت بیشتر کار خودشان را کردند در زمینه نابرابری ها، اگر کسی بخواهد این سخنان مرا نقد کند، باید بگوید نه این ساختارها این کار را نکردند. 🔹حجت الاسلام دکتر #پیروزمند: نقطه تماس عرایض بنده با فرمایشات جناب آقای فاضلی با یک سوال مشخص است؛ اول اینکه شما می گویید من کاری به دین ندارم، ارزیابی وضعیت می کردم، می گویید الان رنج ها افزوده شده یا نشده، بنده می گویم با چه ملاکی؟ سوال من فقط همین است؛ شما با چه ملاکی می گویید و دین در تعیین این ملاک نقش دارد یا ندارد؟ 🔹دوم اینکه همین صحبتی که عرض کردم، بین قبل و بعد انقلاب تفاوت می گذارید یا نمی گذارید؟ شما می گویید که شاه رفت و آخوندها روی کار آمدند، این منظور نیست بلکه در بحث عدالت می گویم فرق می گذارید یا نمی گذارید؟ 🌐 vasael.ir/0003Le 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام: 🔹حسنُ الخُلُقِ في ثَلاثٍ : اِجتِنابُ المَحارِمِ ، وطَلَبُ الحَلالِ ، والتَّوَسُّعُ عَلَى العِيالِ . 🔹 نيك خويى ، در سه چيز است : دورى كردن از حرام ها ، طلب حلال ، و گشاده دستى بر خانواده . 📚 تنبيه الخواطر : ج ١ ص ٩٠ 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی #مقاله| فقه سیاسی و دموکراسی 🔹فقه سیاسی به عنوان فربه‌ترین دانش سیاسی شیعه درصدد است احکام جزئی و هنجاری در حوزه مسائل مربوط به نسبت فرد و دولت را ارائه نماید. در نسبت سنجی فقه سیاسی و دموکراسی به دو مسئله حائز اهمیت، تنوع دیدگاه‌ها در فقه سیاسی شیعه و مرتبه‌ای بودن مفهوم دموکراسی باید پرداخت. 🔹دین اسلام شامل سه دسته مسائل است: برنامه‌های اعتقادی، سفارش‌های اخلاقی و احکام عملی. علم فقه، درصدد است عمل مکلفان را از حیث وجوب، حرمت، اباحه و کراهت بررسی کند. فقه در لغت به معنای فهم مقصود گوینده از طریق کلام او را گویند و در اصطلاح، عبارت است از علم به احکام شرعی عملی که از ادله تفصیلی آن کسب می‌شود. 🔹در حالی که فقه سیاسی نزد حداکثری‌های متنی معتبر، و نزد حداقلی‌های فرامتنی غیر معتبر است و «نظریه همروی» نظریه‌ای که نگارنده دنبال می‌کند اعتباری فی الجمله برای آن قائل است. نظریه همروی راه میانه‌ای بین دو گرایش متنی و گرایش فرا متنی است. 🌐 vasael.ir/0003LY 🆔 @vasael_ir
🔸فقه جنسیت 🔹حجت‌الاسلام ، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی: 🔹 محوری که به آن خواهیم پرداخت جنبه‌های نهادی دین از منظر جنسیت است. یکی از موضوعات در این محور تفاوت اجتماعی در مناسک میان زن و مرد است. 🔹 یک مسئله در این زمینه شرکت زنان در مسجد و حضور در نماز جماعات می‌باشد که البته خود به دو مسئله مجزا قابل تقلیل است. 🔹 در زمینه حضور مردان در مساجد و شرکت در نماز جماعت تأکیدات زیادی شده است و ابهامی ندارد. اما در مقابل، درباره زن روایت‌هایی مانند صحیحه هشام بن سالم وجود دارد که ظاهر آن نشان از مطلوبیت نماز خواندن زن در خانه دارد. 🔹 در مجموع روایات، توصیه‌ای به حضور زنان در مسجد و شرکت در نماز جماعت نشده است. البته در مقابل نفی نیز نشده و جایز است. 🆔 @vasael_ir