🔸امام علی علیه السلام :
🔹 قلَّةُ الغِذاءِ أكرَمُ لِلنَّفسِ ، وأدوَمُ لِلصِّحَّةِ .
🔹 اندك خوردن غذا، جان را گرامى تر و سلامت را پايدارتر مى سازد .
📚 غرر الحكم : ح 6819
🆔 @vasael_ir
🔸در آمدی بر سنجش ظرفیتهای تمدنسازی فقه
🔹درباره نسبت دانش فقه با تمدندیدگاههای مختلفی وجود دارد؛ برخی میان این دو نسبتی نمیبینند، گروهی قائل به نسبتی حداقلی بین فقه و تمدن بوده و گروهی فقه را شرط اساسی تمدن سازی قلمداد میکنند.
🔹مقاله حاضر درصدد است با بازپژوهی فقه موجود، منابع، احکام و مسائل آن این نکته را روشن سازد که بر فرض عدم قبول امکان و ضرورت فقه حکومتی ـ. که آینه تمام نمای تمدن سازی اسلامی است ـ. فقه موجود چنان که برخی پنداشته اند، با مقوله تمدن و تمدن سازی بیگانه نیست. در واقع این مقاله به طور مشخص، درصدد جوابگویی به دیدگاه منکرین نسبت فقه و تمدن است.
مطالعه #مقاله در ادامه مطلب:
🌐 vasael.ir/0003Mh
🆔 @vasael_ir
🔸نهضت علمی و #فقه_حکومتی نماد جاودانگی تشیع
🔹تشیع، مکتبی جاوید است که دارای ژرف و عمق درخور قامت شریعت اسلامی است. عامل عمده جاودانگی آن، نهضت علمی و فقه حکومتی و سیاسی شیعه است. فقه سیاسی شیعه در سه قلمرو حکومت، قدرت و اداره جامعه، دارای طرحهای راهبردی است و از نضج و پختگی و بالندگی خاصی برخوردار است.
🔹آموزههای بالنده فقه سیاسی شیعه را در چند عنوان مهم میتوان ارزیابی نمود. عقل گرایی و نقل گرایی فقه سیاسی شیعه، که هم بر عقل مبتنی است وهم بر نقل.
🔹عناوین جهاد، امر به معروف، حسبه، امامت، عدم مراجعه به طاغوت در مقام حکم و قضا، اختصاص انفال به امام معصوم، لزوم استقرار نظام ولایی نشانگر عمق فقه سیاسی شیعه است؛ لذا در فقه سیاسی، اقامه دولت حق امری واجب و قطعی تلقی شده است.
🌐 vasael.ir/0003Mi
🆔 @vasael_ir
🔸امربه معروف نباید حکومتی باشد | کار ستاد احیا ترویجی است
مناظره امر به معروف و نهی از منکر؛ بایدها و نبایدها
🔹حجت الاسلام #جلیل_محبی: در فضای امروز جامعه ما در خصوص امر به معروف و نهی از منکر دو رویکرد متفاوت وجود دارد؛ رویکرد اول به واژه امر به معروف و نهی از منکر و رویکرد دوم به محتوای امر به معروف و نهی از منکر بر میگردد.
🔹در جامعه ما وقتی از واژه امر به معروف و نهی از منکر استفاده میکنیم، تعداد زیادی از مخاطبان ما یاد فرهنگ حجاب و عفاف و برخی یاد فرهنگ عاشورا میافتند، چون امام حسین (ع) فرمودهاند به خاطر امر به معروف و نهی از منکر قیام کردهاند.
🔹عموم مردم واژههای متعددی از آن برداشت میکنند، اما مفهوم امر به معروف و نهی از منکر یعنی بگوییم و بشنویم یعنی تذکر دهیم و متذکر شویم، که در این مورد جامعه رویکرد باز و مثبتی دارد.
🔹دکتر #حسن_محدثی: تصور میکنم باید مبناییتر به این موضوع نگاه کرد و این موضوع باید درست تعریف شود که چه هست و چه پیامدها و چه سطوح و مراحلی دارد و تاریخ آن در جهان اسلام چه بوده است.
تصور میکنم بدون این نگاه مبنایی امکان دارد آسیبهای اجتماعی در اجرای این آموزه در جامعه رخ دهد. اگر به این موضوع چه در طول تاریخ و چه در نحوه اجرای آن در جامعه آسیب شناسانه نگاه نکنیم، این آسیبها ادامه خواهد یافت.
🔹به نظر میرسد کسانی که متولیان این موضوع در جامعه بودهاند، دچار خطاهای بسیار فاحشی شدهاند و همچنان این خطاها ادامه دارد و آن قدر در واقع آسیبهای جدی از قبال این کار پدید آمده که اصل این آموزه مخدوش شده و به یک امر نامطلوب و چه بسا منکر که گاهی سخن گفتن از آن بسیار دشوار است، تبدیل شده است.
گزارش کامل #مناظره:
🌐 vasael.ir/0003Nn
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | آتیهای اسلامی و بازارهای آنها
🔹فطرت آدمی کمال خواه و خداجوست از همین رو انسان میکوشد تا خود را به سوی تکامل ببرد و استعدادهایش را به رشد برساند. در این فرایند مجموعه عوامل تشویق کننده و نیز بازدارنده در وجود او به فعالیتاند و هریک او را به سوی میبرند. هرگاه عوامل بازدارنده بر انسان غلبه کند، فلسفه وجودیاش توقع انسان تا حد حیوانیت تنزل میکند.
🔹با توجه به اینکه ادامه رسالت پیامبران و امامان معصوم را عالمان دینی بر عهده دارند تا اخلاق را به طور همه جانبه در خانه، مدرسه، کارخانه، و اداره تعلیم دهند و همگان را به وظایف خویش آشنا سازند. این مهم در روزگار ما خود را به صورت یک نیاز مبرم و ضروری نشان داده و در ادارهها و سازمانهای گوناگون کارآیی دارد.
🔹کتاب "اخلاق در اداره" نوشته آیت الله حسین مظاهری، در 156 صفحه،به کوشش بوستان کتاب منتشر شده است.
🌐 vasael.ir/0003Nk
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق عليه السلام:
🔹بادِروا اَحْداثَكُمْ بِالْحَديثِ قَبْلَ اَنْ تَسْبِقَكُمْ اِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ ؛
🔹به آموختن حديث (معارف دينى) به جوانانتان ، پيش از آن كه منحرفين آنان راگمراه سازند، اقدام نماييد.
📚 تهذيب الأحكام ، ج ۸ ، ص ۱۱۱، ح ۳۸۱
🆔 @vasael_ir
🔸ماهیت فقه فهم عمیق دین است
حجتالاسلام #بهمنی:
🔹فقه نظام گاهی در معنای «فقه نظمیافته» و امری نظری و گاهی عینی و گاهی نیز به معنای «فقه نظمدهنده» به کار رفته است؛ گاهی «فقه دارای نظم» و گاهی «فقهی که نظم را در ساحت اجتماعی دنبال میکند» به کار میرود و برخی اشکالاتی هم که میان افراد هست ناشی از تفاوت برداشت در همین مفهوم و تفکیک نشدن مفاهیم از یکدیگر است.
🔹هیچ شیئی آفریده نشده که ساختار ذهنی و یا عینی نداشته باشد؛ یعنی همه اشیاء هم نظم دارند و هم ناظم؛ بنابراین کسانی که ناقد فقه نظام هستند باید در مبادی تصوریه خودشان بازبینی کنند، زیرا به نظر بنده درنگ و تأنی لازم از سوی آنان برای درک مفهوم نظام اتفاق نیفتاده و از طرفی نقد بحث نظام هم نیازمند نظام است که این افراد به آن بیتوجه هستند.
🌐 yon.ir/fARRR
🆔 @vasael_ir
🔸رویکرد حکومتی در فقه
🔹یکی از محورهای مهم فلسفه علمها بررسی رویکردها، گرایشها و مکاتبی است که در یک رشته علمی وجود دارد، یا میتوان در یک رشته علمی به وجود آورد، و در پرتو آن، آن رشته را دقیق تر، مناسبتر و پر استفادهتر گردانید و گامی به سوی تکامل آن برداشت.
🔹یکی از رویکردهایی که برای رشته علم فقه در چند دهه اخیر توصیه شده «رویکرد حکومتی در فقه» است که گاهی از آن به «فقه حکومتی» هم تعبیر میشود.
🔹در این نوشتار روشن گشت که رویکرد حکومتی در فقه یک دیدگاه درباره استنباط احکام است و بدین معناست که فقیه در مقام استنباط، این شاخص را در مقام اثبات، مد نظر قرار میدهد که بنا است احکام استنباط شده در یک نظام حکومتی، اجرا گردد و روشن شد که این رویکرد، حکومت را در مقام اثبات استنباط همه احکام شرعی در نظر میگیرد، نه اینکه حکومت در جعل همه احکام شرعی لحاظ شود.
معرفی #مقاله در ادامه مطلب:
🌐 vasael.ir/0003NG
🆔 @vasael_ir
🔸روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی
🔹حجت الاسلام علی #فرحانی در درسگفتار نظامهای اسلامی :
اجماع و شهرت بعنوان یکی از منابع فقه
🔹اجماع و شهرت استطراداً وارد فقه شیعه نشدهاند و چنین نیست که چون «عامه این مطالب را عنوان کردهاند» در فقه شیعه نیز آن را بررسی و استفاده میکنیم.
🔹معمول ادله در حجیت اجماع و شهرت به دلیل «وصل الیهم دلیل لم یصل الینا» میرسد، که اشکالاتی به آن وارد است.
🔹یکی از اشکالات این است که اگر آن روایت به دست ما میرسید ما به گونۀ دیگری استنباط میکردیم و گویا در تمسک به اجماع و شهرت، دو تعبد وجود دارد، یکی تعبد به وجود روایت و دیگری تعبد به استنباط از روایت توسط فقهای دیگر؛ در حالیکه مجتهد نباید تقلید کند.
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بیانیه گام دوم انقلاب شاخصهای جدیدی برای ارزیابی وضعیت انقلاب تولید کرده است.
🔸انقلاب اسلامی فقط با رنسانس قابل مقایسه است.
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸اندیشه اسلامی در تمدنزایی باید راه خود را از میان مردم گذر دهد
🔹درباره تمدن اسلامی ابهامی درباره چیستی و خاستگاه نظام اندیشهای آن وجود ندارد. روشن است که تمدن اسلامی خواه تمدن پیشین اسلامی و خواه تمدن نوین اسلامی هویت خود را از نظام اندیشه اسلامی میگیرد و جهتگیریهای اساسی خود را وامدار نظام اندیشه اسلامی است و خاستگاه این نظام اندیشهای هم قرآن و سنت است.
🔹هیچیک از تمدنپژوهان تمدن پیشین اسلامی که اسلامی بودن آن تمدن را پذیرفته باشند در این تردید ندارند که نظام اندیشهای پشتیبان این تمدن آموزههای برآمده از قرآن و سنت بوده است و در حال حاضر نیز نحلهها و جریانها و گرایشهای دارای رویکرد اجتماعی و تمدنی در گستره پهناور جهان اسلام جز گروهی اندک به نام قرآنیون و یا حدیثگرایان افراطی در این باره که خاستگاه اصلی اندیشه تمدنساز تمدن نوین اسلامی همان قرآن و سنت است تردیدی ندارند.
🔹روشن است که در باره سازکار فهم قرآن و معیارهای سنجش درست و نادرست فهم قرآن و قواعد استنباط از قرآن و نیز درباره معیار تمییز بین حدیث درست و نادرست و سپس معیارها و فرایند و قواعد فهم حدیث و نیز چگونگی پیوند دادن یافتههای حدیثی و یافتههای قرآنی تفاوتهایی بسیار نزد این نحلهها وجود دارد ولی به هر حال این اختلافها از گستره قرآن و حدیث فراتر نمیرود و همگی معطوف به این دو منبع معرفتی است.
🌐 yon.ir/83FBJ
🆔 @vasael_ir
🔸خلق پول بدون هیچ تلاشی برای بانکداران منفعت ایجاد میکند
گزارشی از نشست بررسی مشروعیت خلق پول در نظام بانکی؛
🔹خلق پول توسط بانک مرکزی و خلق پول توسط معاملات بین بانکی، هر دو را میتوان از نظر فقهی بررسی کرد. ابتدا بنده روششناسی فقه را روشن میکنم و سپس نظرم را در مورد این موضوع بیان میکنم.
🔹اگر از جهت اقتصادی ما ثابت کردیم که خلق پول مفسده دارد، آنگاه میتوانیم با معیار یکی از مفسدههایی که اسلام بیان کرده وضعیت فقهی خلق پول را مشخص کنیم. نظریهای میگوید که اگر خلق پول متناسب با رشد اقتصادی باشد، آنگاه خلق پول مفسده ندارد. دراین مورد ما باید خلق پول را دقیق بررسی کنیم.
🔹علاوه براین چون خلق پول تاثیر مهمی بر منافع ملی دارد و بخشی از وظایف حکومت است. بنابراین اگر خلق پول بانکهای تجاری قابل مدیریت توسط حکومت نباشد، باید در مورد این مسئله و حکم شرعی آن بحث کرد. پس باید بحث معیارهای اسلامی مفاسد را نظر گرفت.
🌐 vasael.ir/0003O6
🆔 @vasael_ir
🔸اخلاق برخلاف فقه حقوق ضمانت اجرایی ندارد
حجت الاسلام والمسلمین محقق داماد:
🔹اخلاق ضمانت اجرایی ندارد اما فقه حقوق ضمانت اجرایی دارد بنابراین هر آنچه ضمانت اجرایی داشته باشد در زمره حقوق و هر چیزی که ضمانت اجرایی نداشته باشد اخلاق معنا می شود؛
🔹بنابراین اجرای قانون جدای از اخلاق است. برخی در دایره شریعت جایی برای تعریف اخلاق باقی نمی گذارند و اخلاق را انجام مستحبات و ترک مکروهات بیان می کنند.
🔹باید و نباید، حکم شریعت و تشخیص خوب و بد اعمال، اخلاق است که به صورت درونی به انسان الهام می شود؛ بر این اساس انسان خودش می تواند عدل را بفهمد و ظلم را تشخیص دهد برای همین در قرآن کریم ما تعریفی از عدل نمی بینیم.
🌐 yon.ir/db76M
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹أقرَبُ النّاسِ مِن دَرجَةِ النُّبوَّةِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ
🔹نزديكترين مردم به مقام نبوّت، اهل جهاد و دانشاند
📚 كنزالعمّال ، ح ۱۰۶۴۷
🆔 @vasael_ir
🔸تمرکز بیانیه گام دوم بر نسل جوان است
آیت الله #رشاد:
🔹 انقلاب دیگری بر عهده جوانان است که این مرحله از انقلاب را باید مدیریت کنند. این رسالت سنگینی است که جوانان و دستگاههایی که متولی امور جوانان هستند را در بر میگیرد که یکی از این نهادها، سازمان تبلیغات اسلامی است.
🔹پیشنهادم این است که این سازمان بر نسل جوان متمرکز شود. عمدتاً بخش جوان در عمل چندان موفق نبوده است و باید همه دستگاهها بر روی این امر متمرکز شوند تا آینده از آنِ ما باشد.
🔹در مطالعه روایتی به نکات عجیبی برخورد کردم و دلایل اینکه واگذاری انقلاب را باید به نسل جوان سپرد، نکات بسیاری در آنها وجود دارد. چنانچه پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند «به شدت به شما توصیه میکنم که جوانها را نشانه بروید چون دلهای آنها بسیار پاکتر و به فطرت نزدیکتر هستند».
🔹باید دستگاههای ذیربط مرتبط با جوانان و مسائل فرهنگی را مورد توجه قرار دهیم و بسیاری از کارها را به جوانان بسپاریم و تأکید در گام دوم انقلاب بر جوانان به این دلیل است که بگویند محور اصلی گام دوم انقلاب، جوانان هستند.
🌐 vasael.ir/0003OE
🆔 @vasael_ir
🔸 معرفی #مقاله | فقه و تمدن سازی (ولایت فقیه و مدینه انتظار)
🔹با توجه به این نکته که تمدن مادی در مبانی و اهداف و فرایند تحقق تمایز جدی با آموزههای دینی دارد و این تمایز در منطق قرآن به عنوان یک تمایز تاریخی و ماندگار معرفی شده است. قرآن «مجتمع فرعونی» و یا تمدن فرعونی را در کنار «مجتمع موسوی» و تمدن دینی یک نهاد و کاملا متمایز معرفی میکند.
🔹اعمال ولایت فقیه در حوزه جامعه در صورتی میتواند خلق تمدن دینی نماید که ساختارها و نهادهای اعمال حاکمیت و روابط حاکم بر آنها برآمده از فقه و دارای حجت باشد فقیه در مصدر حکومت اگر بخواهد به اصدار حکم بپردازد الزاماتی دارد که مهمترین آن نظام سازی است.
🔹رسالت شیعیان در دوره غیبت از طرفی کفر به طاغوت و حرمت مراجعه به آنان و از طرف دیگر لزوم مراجعه به فقها و نایبان حضرت است برآیند این دو وظیفه خطیر اجتماعی تحقق تولی اجتماعی است.
🌐 vasael.ir/0003NI
🆔 @vasael_ir
🔸اخلاق برخلاف فقه حقوق ضمانت اجرایی ندارد
حجت الاسلام والمسلمین #محقق_داماد:
🔹اخلاق ضمانت اجرایی ندارد اما فقه حقوق ضمانت اجرایی دارد بنابراین هر آنچه ضمانت اجرایی داشته باشد در زمره حقوق و هر چیزی که ضمانت اجرایی نداشته باشد اخلاق معنا می شود؛
🔹بنابراین اجرای قانون جدای از اخلاق است. برخی در دایره شریعت جایی برای تعریف اخلاق باقی نمی گذارند و اخلاق را انجام مستحبات و ترک مکروهات بیان می کنند.
🔹تعریف قانون و اخلاق نمی تواند تعریف فقه و اخلاق قرار بگیرد، اگر فقه همانند قانون تعریف شود چنین ادعا می شود که شریعت اخلاق ندارد و مسیحیت، بودیسم و سایر مکاتب دارای اخلاق هستند.
🌐 yon.ir/0H69L
🆔 @vasael_ir
🔸اعتبار قانونی توامان تاریخ هجری شمسی و قمری در کشور
تحلیل مبانی اصول قانون اساسی، آیت الله کعبی/ اصل هفدهم (بخش اول)
🔹سابقه انتخاب هجرت به عنوان مبدا تاریخ اسلامی به صدر اسلام بر میگردد. در میان مورخان درباره این که اولین بار چه کسی هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه را که در ربیع الاول سال سیزدهم بعثت رخ داد، مبدا تاریخ در اسلام قرار داد، اختلاف نظر وجود دارد. بعضی از مورخان معتقدند در سال هفدهم هجری خلیفه دوم به دلایلی به این نتیجه رسید که یک مبدا برای تاریخ اسلام قرار دهد.
🔹در نهایت از میان نظرات مختلف صحابه از تولد پیامبر اکرم (ص) یا بعثت ایشان و ... با مشورت حضرت علی (ع) هجرت پیامبر از مکه به مدینه مبدا تاریخ قرار گرفت. طبق نظر دیگری که به صواب نزدیکتر است، وضع مبدا تاریخ در دوران اسلامی در دوران حیات پیامبر (ص) و توسط خود ایشان انجام شده است و آنچه در دوران خلیفه دوم انجام شد، تنها انتخاب ماه محرم به عنوان ماه اول سال قمری بوده است.
🔹بنابر این نظر، پیامبر اکرم (ص) هجرت را مبدا تاریخ در اسلام قرار دادند. پیامبر (ص) به دلایل مختلفی از مکه به مدینه هجرت فرمودند: تا با تشکیل حکومت اقدام به گسترش و ابلاغ اسلام نمایند. بدین معنا هجرت را میتوان نقطه آغاز تحول در تاریخ بشریت برای تشکیل حکومت بر پایه اسلام دانست.
🌐 vasael.ir/0003Nz
🆔 @vasael_ir
🔸سبک زندگی غربی و صدمات جبرانناپذیر
🔹سبک زندگی که غرب در ترویج آن خود را به آب و آتش می زند زائیده تفکر فردگرایی خود است. او معنای خاصی برای زندگی خانوادگی و خانواده در نظر ندارد و بنیان خانواده در غرب بسیار متزلزل شده است.
🔹آمارهای تاسف برانگیز رابطه های جنسی بیرون از چهارچوب رسمی خانواده و تزریق این نوع نگاه به بیرون از آمریکا و غرب، هدف اصلی تخریب این جایگاه پراستحکام در سبک زندگی است.
🔹اساس روش زندگی صحیح، ساده زیستی و قناعت است؛ اما ممکن است برخی از ساده زیستی و قناعت، نداری و تهیدستی و مانند آن را برداشت کنند ولی واقعیت در ساده زیستی یعنی استفاده از مواهب الهی به اندازه نیاز و جلوگیری از اسراف است.
🔹در تفکر غرب، برطرف کردن نیاز ملاک نیست بلکه میل سازی کاذب در حال وقوع است و یک فرد زندگی و حتی یک خانواده و حتی در مرحله بالاتر آن یک جامعه، با این قضیه روبرو می شود.
🌐 yon.ir/zBQM5
🆔 @vasael_ir
🔸فقه سیل
🔹انسانها فارغ از هر دینی به هنگام بروز مشکلات به کمک هم میآیند. این امر را میتوان غریزی دانست، ولی از حیث شرعی این مددرسانی وجوب کفایی دارد. وجوب کمکرسانی به افراد گرفتار را از ادله وجوب خمس و زکات میتوان برداشت کرد؛ زیرا غرض اصلی از تشریع این واجبات مالی همین است. اما شاید بتوان ادلهای برای خصوص امدادرسانی نیز اقامه کرد.
🔹در سیل و زلزله، ناگزیر از صدمات و خسارتهای جانی و مالی هستیم. سؤالی که پیش میآید این است که آیا حکومت نسبت به این اتفاقات مسئولیتی دارد؟
🔹در مورد ضررهای مالی، ممکن است ابتدائا به نظر برسد چون تلف سماوی است کسی ضامن نیست؛ اما اگر تعدی و تفریطی از جانب مسئولین صورت گرفته باشد با اینکه بلا سماوی است، ممکن است بگوییم مسئولین ضامن هستند؛ چراکه اگر سدی نیاز به ساختن بوده است که ساخته نشده است و یا سدی نیاز به لای روبی داشته است و انجامنشده است، مجوزی برای ساخت در حریم رودخانه نباید داده میشده است که دادهشده است و یا سیل بند و کانال سیلی پرشده است و پیگیری از جانب مسئولین ذیربط انجامنشده است تا راه سیل باز شود، به منزله تقصیر مسؤولین خواهد بود و لذا مسئولین ضامن هستند.
🌐 yon.ir/7oe2m
🆔 @vasael_ir