eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 #عکس_نوشت | شاخصه‌های فتوای معیار برای نظام سازی 🔹آیت الله #کعبی 🆔 @vasael_ir
🔸راهبرد رهایی قدس با تاکید بر بیانات رهبر انقلاب 🔹ایدئولوژی حماس ریشه در اخوان المسلمین مصر دارد. حماس نام اختصارى حرکه المقاومة الاسلامیه بوده که جنبش مقاومت مردمى ـ ملى است که تلاش مى کند زمینه را براى آزادى و رهایى ملت فلسطین از ظلم و جور است. 🔹انقلاب اسلامی ایران، نخستین انقلاب در تاریخ جدید است که ایدئولوژی حاکم، شکل سازمان، اعضای رهبری کننده و هدف‌های اعلام شده آن، همه در ظاهر و باطن مذهبی بوده. 🔹 راهبرد عملیاتی پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران، که مطابق موازین شناخته‌شده‌ بین‌المللی نیز هست و تاکنون بارها از سوی کشورمان مطرح گردیده است، حل مسئله‌ فلسطین از طریق حق تعیین سرنوشت صاحبان اصلی آن است. 🌐 yon.ir/59p7l 🆔 @vasael_ir
🔸آشنایی با اصول و قواعدی که زندگی را دگرگون می‌کند 🔹یکی از اصلی ترین پایه های زندگی مشترک اعتماد متقابل است. اعتماد متقابل، یعنی اینکه زن و شوهر در رفتار و گفتار به یکدیگر اطمینان داشته و نسبت به هم شک و تردید نداشته باشند. 🔹اصلی ترین عاملی که می تواند اعتماد متقابل را از بین ببرد دروغ است. وقتی اعتماد از بین رفت، همسر تمام حرف های انسان را با یک گوش شنیده و تمام رفتارهای انسان را با یک چشم می بیند. 🔹از قدیم گفته اند: "تا ازدواج نکرده ای خوب چشمت را باز کن؛ وقتی ازدواج کردی، چشمت را ببند". یکی از آفات بسیار خطرناک زندگی مشترک، مقایسه است؛ یعنی یکی از دو طرف، همسر خود را با همسر دیگری مقایسه کند. این مقایسه در دو سطح انجام می گیرد؛ یکی در درون و دیگری در بیرون. 🌐 vasael.ir/0003iz 🆔 @vasael_ir
🔸 | سیاست جنایی اسلام در جرایم جنسی 🔹یکی از غرایز مهم و بسیار قوی در نهاد آدمی، غریزه جنسی است که ضامن بقای نسل بشر است. 🔹سیاست جنایی اسلام با تشریع انواع تدابیر عبادی و غیرعبادی، فـردی و اجتمـاعی، پیشینی و پسینی و کیفری و غیرکیفری، درصدد مواظبت انسان از ابتلا به منطقه ممنـوع رفتار جنسی برآمده است. 🔹جرایم جنسی، رفتار های جنسی خارج از چهارچوب ازدواج است که از نظـر قانونگذار، ممنوع است. 🌐 vasael.ir/0003jI 🆔 @vasael_ir
🔸امام هادی علیه السلام : 🔹مَنْ اَطاعَ الخالِقَ لَمْ يُبالِ سَخَطَ المَخْلُوقينَ وَ مَنْ اَسْخَطَ الخالِقَ فَلْيَيْقَنْ‏ اَنْ يَحِّلَ بِهِ سَخَطُ المَخْلُوقينَ؛ 🔹كسى كه از آفريدگار پيروى كند از خشم آفريده ‏ها باكى ندارد. و كسى كه خدا را به خشم آورد، بايد باور كند كه مردم بر او خشم خواهند آورد. 📚 تحف العقول، ص ۴۸۲ 🆔 @vasael_ir
🔸 | جایگاه عدالت در تمدن سازی از منظر رهبر انقلاب حجت الاسلام محمود : 🔹برخی چون فلاسفه یونان باستان عدالت را قرار دادن هر شیء بر سر جای خود می‌دانستند؛ عده‌ای چون لیبرال‌ها با نگاهی مبتنی بر استحقاق به این مفهوم نگریسته‌اند و برخی نیز چون سوسیالیت‌ها نسبت به این موضوع رویکردی توزیعی را برگزیده‌اند. 🔹درباره اندیشه متفکرانی مانند فارابی، امام و رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوع عدالت و تمدن مباحث مهمی توسط پژوهشگران در کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها وجود دارد. 🔹عدالت به معنای رفع ظلم و گذاشتن و برگرداندن هر حقی به صاحب خودش در مقام عمل بر اساس مبانی اسلامی است که تمدن سازی نیز از همین مسیر صورت می گیرد. 🌐 yon.ir/JuYDP 🆔 @vasael_ir
🔸اثبات پوچی ادعای دجال بصره با واکاوی دقیق حدیث وصیت حجت الاسلام سید علی اصغر : 🔹جریان احمد الحسن، احادیث را تحریف و تقطیع می کنند و از آن به نفع خود سوء استفاده می کنند. با بررسی دقیق حدیث وصیت، به این نتیجه می رسیم که این وصیت غیر از آن وصیتی است که پیامبر(ص) در روز وفات خود، به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند. 🔹یکی از پایه های اصلی و مهم مبلغان یمانی برای اثبات حقانیت خود و جذب مردم، حدیث وصیت است که در کتاب الغیبة شیخ طوسی صفحه 150 آمده است. 🔹بر فرض عدم تصحیف این حدیث، چرا احمد الحسن قبل از ظهور امام زمان (عج) علم برافراشته است؟! 🌐 vasael.ir/0003jk 🆔 @vasael_ir
📷 #اطلاع_نگاشت | بایسته‌های پژوهشی فقه سیاسی 🔹آیت الله #علیدوست 🆔 @vasael_ir
🔸امام هادی علیه السلام : 🔹مَنْ اَطاعَ الخالِقَ لَمْ يُبالِ سَخَطَ المَخْلُوقينَ وَ مَنْ اَسْخَطَ الخالِقَ فَلْيَيْقَنْ‏ اَنْ يَحِّلَ بِهِ سَخَطُ المَخْلُوقينَ؛ 🔹كسى كه از آفريدگار پيروى كند از خشم آفريـده ‏ها بـاكى نـدارد. و كسى كه خــدا را به خشـم آورد، بايد باور كند كه مردم بر او خشم خواهند آورد. 📚تحف العقول، ص ۴۸۲ 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📷 #اطلاع_نگاشت | بایسته‌های پژوهشی فقه سیاسی 🔹آیت الله #علیدوست 🆔 @vasael_ir
🔸تحلیل فقه الاقتصادی شیوه ثبت نام و اعزام به حج تمتع در ایران حجت‌الاسلام 🔹نخستین اشکال فقهی در این حوزه تباین قول و فعل سازمان و ارتکاز مردم نسبت به این پدیده است؛ این مبلغ پیش پرداخت بخشی از هزینه‌های حج است که مردم مجبور به انجام این فرآیند هستند در صورتی که سازمان حج و زیارت نهاد مالی نیست که سرمایه گذاری کند. 🔹در واقع حجیت نفس مداخله دولت در موضوع حج و مستطیع کردن مردم بحث بسیار مهمی است که در این راستا می‌توان بین احکام اولیه و احکام ثانویه این مباحث تمایز قائل شد که بخشی از حدود بحث مشخص شود. 🔹حجت‌الاسلام ، گفت: یک بحث مبنائی وجود دارد که اگر بپذیریم حکومت اسلامی و ولی فقیه به همه جوانب زندگی مردم نظارت دارد در این صورت شرایط قانون گذاری، اجراء و مصلحت مردم را در نظر می‌گیرد و به همین دلیل باید نقدینگی را جمع کند. 🌐 vasael.ir/0003jt 🆔 @vasael_ir
🔸 ؛ پیچیده‌ترین و سخت‌ترین نوع تقوا / عواقب نداشتن تقوای سیاسی 🔹یکی از عوامل مهم و اساسی در ثبات و کارآیی نظام‌های سیاسی، مسأله صلاحیت و کارآمدی کارگزاران و مدیران است. 🔹در تمامی نامه ها و عهدنامه های (ع) به کارگزاران، مسألۀ رعایت تقوا و ترس از خدا و توجه به آخرت ملاحظه می شود. دقت ایشان در رعایت حال مردم و حفظ شخصیت آنها و پرهیز از زورگویی و تهدیدشان به این سبک در سایر رهبران دیده نمی شود. 🔹 در مورد قبول مسئولیت سیاسی گفت: یکی از مباحث تربیتی برای فرزندان، آموزش «نه گفتن» است کما اینکه در آموزه های اسلامی نیز به این امر سفارش شده ایم. 🌐 vasael.ir/0003jo 🆔 @vasael_ir
📷 #عکس_نوشت | روشنفکری اصیل اسلامی نباشد انقلاب به بن‌بست می‌رسد 🔹حجت الاسلام والمسلمین #پیروزمند 🆔 @vasael_ir
🔸 | هیأت منصفه و مبنای آن در حقوق اسلام 🔹در سیستم حقوقی ایران از ابتدای به رسمیت شناختن نهاد هیأت منصفه تنها در دو مورد محاکمات جرایم سیاسی و مطبوعاتی پیش بینی شده است ولی در بقیه محاکمات حضور هیأت منصفه پیش بینی نگردیده است. 🔹هیأت منصفه به شکل امروزی اولین بار در سال ۱۲۱۵ میلادی در انگلستان به آزمایش گذاشته شد؛ سپس در قوانین کشور‌های آمریکایی نفوذ پیدا کرده و بالاخره در زمان انقلاب فرانسه مورد استقبال مردم آن کشور قرار گرفت. 🔹در خصوص وجود و حضور هیأت منصفه در محاکمات قضایی دو دیدگاه وجود دارد. عده‌ای اساسا وجود آن را در محاکمات مضر دانسته و نفی می‌کنند. ولی برخی از صاحب نظران وجود هیأت منصفه را بسیار مفید و ضروری می‌دانند. 🌐 vasael.ir/0003jJ 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : 🔹مَن أحبَّ قَوماً حَشَرَهُ اللّه‏ُ فِى زُمرَتِهِم؛ 🔹هر كس گروهى را دوست بدارد، خدا او را در زمره آنان محشور خواهد كرد. 📚 نهج الفصاحه: ص ۶۰۹، ح ۲۹۸۶ 🆔 @vasael_ir
🔸 و ترسیم خط مرجعیت دینی در حاکمیت 🔹هیچ قدرتی، هیچ شمشیر برانی، هیچ ثروتی، حتّی هیچ قدرت علم و تدبیری، به کسی این حق را نمی‌دهد که مالک و تصمیم‌گیرنده دربارهٔ سرنوشت انسان‌های دیگر باشد. 🔹قرآن می‌فرماید: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم: امروز کفار از دین شما مأیوس شدند. فلا تخشوهم واخشون: پس از ایشان نترسید و از من بترسید. 🔹مام معصوم به اذن خدا ولایت تکوینی دارند که این ولایت قابل انتقال و گرفتن توسط افراد نیست، که# پیامبر(ص) آن‌ را منتقل کنند. 🔹درست است که (ع) امام و خلیفه بر حق (ص) نیز هستند؛ زیرا اجرای کامل احکام اسلام نیاز به حکومت دارد. 🌐 vasael.ir/0003k4 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | عوامل ناپایداری حکومت علوی 🔹عوامل ناپایداری حکومت علوی را ممکن است به چند دسته تقسیم کنیم. عده ای «عوامل داخلی» هستند منظور از عوامل داخلی وضعیتی است که در بین کسانی که طرفداران، کارگزاران و شهروندان یا تبعه حکومت علوی محسوب می شدند وجود داشته است. 🔹در کارنامه خلیفه سوم برخی از رفتارهایی که آشکارا مخالف با احکام مسلم فقهی تلقی می شده ثبت شده است. 🔹توسل به زور هر چند برای حفظ حکومت حق و مشروعیت همچون حکومت علوی در این جملات ناشایست شمرده شده است. جمله عمیق و عبرت آموز« و لکنی لا اری اصلاحکم بافساد نفسی» برای بیان همین معناست. 🌐 yon.ir/57kRK 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| پیروی از اصول حاکم بر اختیارات حکومت اسلامی از الزامات جنگ اقتصادی 🔹فرصت ها، امکانات و در مرحله بعد بازتوزیع منصفانه درآمد و ثروت در میان افراد جامعه از مولفه های حیاتی شاخص ترکیبی عدالت اقتصادی اسلام می باشند. 🔹اصلاح عادلانه ساختار بودجه و تامین کسری آن در سال آینده نیاز مبرم به جلوگیری از هدررفت منابع انبوه مورد مصرف غیرمولد دهک‌های ثروتمند جامعه در نظام ناکارای یارانه‌ای دارد. 🔹بدیهی است برای کشوری که در شرایط جنگ تمام‌عیار اقتصادی با دشمن قرار دارد، پیروی از اصول حاکم بر اختیارات حکومت اسلامی در نظام توزیع و بازتوزیع منابع، خصوصا در شورای عالی هماهنگی اقتصادی امری ضروری است. 🌐 yon.ir/co89L 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتار های فقه 🔹فقه القضا | بررسی دیدگاه‌های مختلف پیرامون جواز بررسی مجدد دعوا 🌐 vasael.ir/0003ji 🔹فقه روابط اجتماعی | ارتباط منطوق آیه نبأ با سوء ظن 🌐 vasael.ir/0003jN 🔹فقه القضا | استدلال به قاعده سلطنت برای اثبات اصل عدم ولایة القضاء 🌐 vasael.ir/0003iu 🆔 @vasael_ir
🔸نقش رسانه‌ها در بی‌رنگ شدن جایگاه مشورتی پدر نزد جوانان 🔹خانواده کوچکترین و در عین حال مهمتربن واحد اجتماعی است؛ زمانی می‌توانیم بگوییم نهادی به نام خانواده شکل گرفته است که یک زن و یک مرد به هر حال فرزندانی در این نهاد باشند. 🔹زمانی که نهادهای مدرن در جامعه‌ای شکل می‌گیرد مثلاً نهادهای مکمل نهادهای خانواده، تربیت و جامعه پذیری از دست خانواده خارج می‌شود. 🔹مصرف رسانه‌ها سهم عمده‌ای را در گذران اوفات فراغت جوانان داشته و نتایج این بخش از پژوهش تأییدکننده جایگاه برتر رسانه‌ها در مصرف فراغت و شکل‌دهی گروه (ارزش های) مرجع آنها است. 🌐 yon.ir/0T2Jd 🆔 @vasael_ir
🔸تقیه در پذیرش ولایت کفار! 🔹حالت تقیه موقتی و دائر مدار شرایط تقیه است و انسان می بایست متناسب با امکان و وسعش برای برون رفت از حالت تقیه که منشاء آن ضعف در مقابل دشمن است، بکوشد. 🔹شرایط تقیه نمی تواند شرایط مستمر و دائمی باشد بلکه تغییر شرایط تقیه و برون رفت از وضعیت ضعف در مقابل دشمن نیز یک تکلیف است. 🔹در این‌صورت به حسب برون رفت از نقطه ضعف، شرایط تقیه منتفی شده و تکلیف انسان یا جامعه در وانمود کردن ولایت، تغییر پیدا می کند. 🔹بنابراین نمی توان بر شرایط تقیه، سرمایه گذاری پایدار و ماندگار کرد و اصول سیاست خارجی و روابط بین الملل را در نسبت با دیگر کشورها بر آن استوار نمود. 🔹در مقیاس اجتماعی جامعه مومنین می بایست اصل و اساس سیاست خارجه خود را بر «تقویت ولایت حقه» قرار دهد و همواره در مسیر رشد و تکامل خود، موازنه قدرت را به نفع جبهه ایمان تغییر دهد، نه اینکه روابط خود را بر پایه تقیه در مقابل کفار که ناشی از ضعف مومنین است ساماندهی کند. 🔹پایه ریزی سیاست خارجی و روابط بین الملل دولت اسلامی بر پایه خوف و ضعف جامعه نسبت به کفار، با سه اصل عزت، حکمت و اقتدار تنافی دارد و موجب تنزل و رکود و سرشکستگی جامعه و نفوذ و تقویت دشمنان اسلام خواهد شد. 📝 یحیی عبدالهی 🌐 vasael.ir/0003k6 🆔 @vasael_ir
🔸فرقه‌های ضاله در بستر بحران‌های اجتماعی رشد می‌کنند 🔹جریانی که تحت عنوان احمدالحسن الیمانی وصی و فرستاده امام زمان علیه السلام در اواخر سال‌های حاکمیت صدام ملعون بروز کرد پس از سقوط او با کمک برخی از باقیمانده های رژیم بعث تشکیلات وسیعی را در مناطقی همچون نجف، کربلا، ناصریه و بصره به راه انداخته است. 🔹یک عده اینگونه هستند که فریب می­­‌خورند چون دنبال نجات هستند. انسان هم وقتی دارد غرق می‌شود در واقع به هر چیزی دست می‌­زند تا خودش را نجات بدهد، حالا این اشخاص از این فضاها و مشکلات مردم استفاده می­‌کنند. 🔹متأسفانه هیچ نهاد فرهنگی غیر از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به این مسأله ورود نکرده است و تنها نهاد فرهنگی که واقعاً وارد کار شده و دارد زحمت می‌­کشد و هزینه می‌­کند، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم است. 🌐 yon.ir/zuGJs 🆔 @vasael_ir
🔸چرایی فانتزی شدن #رسانه_ملی، فریب یا غفلت؟ 🔹رسانه ملی هر کشوری، خط مقدم پیشرفت و توسعه فرهنگ عمومی آن جامعه می باشد. 🔹اگر رسانه ملی تبدیل به یک فضای تجاری شود که بیشتر به فکر درآمدزایی بوده و مصرف شهروندان را قربانی کار و کاسبی خود نماید، به مرور شاهد افتضاحات و عقب نشینی هایی خواهیم شده که زمانی خط قرمز عقیدتی ما محسوب می شدند. 🔹اگر رسانه ملی تبدیل به یک فضای تجاری شود که بیشتر به فکر درآمدزایی بوده و مصرف شهروندان را قربانی کار و کاسبی خود نماید، به مرور شاهد افتضاحات و عقب نشینی هایی خواهیم شده که زمانی خط قرمز عقیدتی ما محسوب می شدند. 🌐vasael.ir/0003jw 🆔 @vasael_ir
🔸 | نشوز زوج در فقه و حقوق خانواده 🔹نشوز زوج، یکی از مباحث مهم فقه و حقوق خانواده است که به طـور مستقیم در قرآن کریم ریشه دارد و مانند نشوز زوجه، آیه‌ای به آن اختصاص یافته است. 🔹به هر صورت، اختلاف در تعریف نشوز زوج یا تردید در انتساب مفهوم نشوز به وی در حقوق داخلی ما اثر گذاشته است. 🔹نشوز زوج در حقوق خانواده جمهوری اسلامی ایران، وضعیت روشنی ندارد؛ زیرا در هیچ متن قانونی واژه نشوز زوج ذکر نشده است. 🌐 vasael.ir/0003jM 🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت رفع اشکالات فقهی و ساختاری شیوه ثبت نام حج / وجه جمع دیدگاه مکتب نجف و قم در مسأله ولایت فقیه نشست «تحلیل فقه الاقتصادی شیوه ثبت نام و اعزام به حج تمتع در ایران»: 🔹 ، در این نشست گفت: حج یک مسأله اقتصادی صرف نیست و با مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ارتباط پیدا می‌کند که یک جهت آن بانک‌ها هستند که در این زمینه مشکل دارند. 🔹 ، در بخش دیگر این نشست و ارزیابی مطلب ارائه شده پرداخت و گفت: استطاعت شرط وجوب حج است و تحصیل استطاعت واجب نیست بلکه مستحب است. 🔹دولتی بودن حج بدین معناست که اگر دولت بگوید کسی نباید از طریق آزاد به حج برود و باید در یک چارچوب و برنامه مشخص مشرف شود. 🌐 vasael.ir/0003kW 🆔 @vasael_ir