eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب اسلامی 🔹موضوع: فقه و رانت و رابطه آن با عدالت 🔹ارائه دهندگان: حجت الاسلام دکتر #رضایی و حجت الاسلام دکتر #یوسفی 🔹دبیر علمی: حجت الاسلام فجری 🔹زمان: پنج نشبه 1398/6/7 ساعت 13-10:30 🔹مکان: قم چهار راه شهداء- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار امام مهدی(ع) 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | امام خمینی، حکومت دینی و مشروعیت 🔹از نگاه حضرت امام (ره) مشروعیت حکومت دینی، الهی است. این سوال به صورت جدی مطرح می شود که چرا امام اصالت را به خداوند می دهد و چرا از دیدگاه ایشان، مردم منبع مشروعیت حکومت دینی به شمار نمی روند؟ 🔹مشروعیت ولی فقیه همان مشروعیت حکومت دینی محسوب می شود. به صورت کلی در اندیشه سیاسی امام، آنچه محوریت دارد، خداست. 🔹امام، همه عالم هستی، حکومت، قانون را متعلق به خدا می داند. از این رو معتقد است اگر حکومت خدا، نباشد در مقابل طاغوت و شیطان حکومت می کند. 🔹حضرت امام ( ره) لزوم هدایت و تربیت انسان را همیشگی می داند، لذا همانطور که پیامبر برای این هدف اصلی مبعوث شدند امامان بعدی نیز آن روند را ادامه دادند و در دوره غیبت این وظیفه به عهده فقهاست. 🌐 vasael.ir/0003jZ 🆔 @vasael_ir
🔸راحت طلبی؛ عامل بسیاری از طلاق‌ها 🔹راحت طلبی، حالتی را در انسان ایجاد می‌کند که اندک اندک، همه مفاهیم اعتقادی او را دگرگون می‌سازد. 🔹انسان راحت طلب مفاهیم دین را به گونه‌ای توجیه و تفسیر می کند که با هواهای او در تزاحم نباشد و تکلیفی برایش ایجاد نکند و با عافیت طلبی او کمترین تصادمی نداشته باشد. این گروه دانسته یا ندانسته، مفاهیمی را از دین تغییر می‌دهند یا حداقل توجیه می‌کنند. 🔹کسانی که راحت طلب هستند قبل از اقدام به امر ازدواج باید این صفت را درمان کنند و گرنه زندگی آنها در معرض آسیب های گوناگون، مخصوصا طلاق خواهد شد به خاطر اینکه انسان راحت طلب در خانواده زیر بار مسئولیت نمی رود و این باعث نارضایتی بین زن و شوهر می شود که در صورت تداوم، آسیب جدی به روابط زوجین می زند. 🔹بدون شک در بروز طلاق عوامل متعدد شخصیتی و اجتماعی دخیل است، لیکن طی سال‌های گذشته سهم عوامل اجتماعی در این زمینه افزایش یافته است. 🌐 vasael.ir/0003fs 🆔 @vasael_ir
📷 #عکس_نوشت | حفظ عزت افراد و صیانت از بنیان خانواده در سایه تشریع حجاب 🔸آیت الله #میرباقری 🆔 @vasael_ir
🔸 امام علی علیه السلام : 🔹سَبَبُ التَّدمير سوءُ التَّدبيرِ . 🔹علّت ويرانى ، سوء تدبير (بى مديريّتى) است . 📚غرر الحكم : ج ۴ ص ۱۲۶ ح ۵۵۴۹ و ص ۱۳۱ ح ۵۵۷۱ مع تقديم وتأخير 🆔 @vasael_ir
🔸اعتبارایات بعدالاجتماع آثار واقعی دارند 🌐 yon.ir/hke2T 🆔 @vasael_ir
🔻گزارشی از نشست «تبیین نظریه اعتباریات و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی» حجت‎الاسلام والمسلمین : 🔹علامه می گوید که اعتباریات بعد الاجتماع، بی شمار هستند؛ ثانیا این اعتباریات در حال گسترش مستمر هستند؛ همچنین این اعتباریات در عالم اعتبار، از واقعیت‎ها به حساب می‎آیند؛ نکته دیگر آنکه این اعتباریاتی که در عالم اعتبار، به وجود آمده‎اند، آثار واقعی هم دارند. 🔹به عنوان مثال، زوجیت از اعتباریات بعد از اجتماع است؛ یعنی ما مرد را زوج و زن را زوجه اعتبار می کنیم و این اعتبار را برای زوجیت اعلام و ابزار می‎کنیم؛ این زوجیت که اعتباری است، آثار واقعی به دنبال خود دارد و البته آثار اعتباری دیگری نیز با خود دارد. حجت‎الاسلام : 🔹یکی از اشتباهات در تاریخ فهم علامه آن است که همگان علامه را با این مقاله شناختند و تصور می‎‌کردند که کار بزرگ ایشان در این مقاله اعتباریات بود. 🔹اگر رساله‎های دیگر علامه را جدی بگیریم می‎بینیم که مساله چیز دیگری است؛ اساسا بحث اعتباریات، یک مبحث انسان‎شناسی بود و علامه از این بحث یک بهره معرفت‌شناسی گرفت. : 🔹اعتباریات نحوی از فهم جهان است که ما به واسطه امر مانوس یا امر پیشینی، به فهم امر نامانوس می‎رسیم و امر مانوس در واقع ذات انسان و حقایق درونی او است؛ این امر نیز مقدمه فهم جهان است. 🔹علامه می‎گویند که ما علت و جوهر و کثرت و حدت را از خود می‎گیریم ولی این مساله یک امر روانشناختی نیست زیرا اگر روانشناختی بود، یک امر جزیی بود و نمی‎توانستیم به کلیت برسیم. 🌐 yon.ir/hke2T 🆔 @vasael_ir
🔸خاستگاه رفتارهای اقتصادی از نگاه قرآن 🔻جلسه نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» / 1 حجت الاسلام #هادوی_نیا: 🔹برای اینکه منطق بخش های بعدی خود را مشخص کنم، در بخش کلیات یک سری از مفاهیم روانشناسی را مطرح کردم، یکی بحث مفهوم رفتار بوده است. 🔹در مفهوم رفتار قبلی ها خاستگاه را معرفی کردند و آن طبیعت است، چون غرب مبتنی بر naturalism بوده است وقتی به بحث رفتار که می رسد خاستگاه رفتار را طبیعت می داند. 🔹من در همین جا یک بحث قرآنی مطرح کردم و خاستگاه رفتار از دیدگاه قرآن را فطرت می دانم. من اساسا بحث فطرت را در واقع با یک تفاوت هایی با همین بحث مشهوری که در کلام و تفسیر وجود دارد، مطرح کردم. 🔹در مقایسه با اقتصاد کلاسیک هم بدیع است، چون در مقابل طبیعت مطرح کردم و خواستم فطرت را جایگزین طبیعت کنم. دکتر #توکلی: 🔹رفتارشناسی اقتصادی، چیزی غیر از آن انتخاب عقلایی نیست. ما یک ادبیاتی در فلسفه اقتصاد داریم، ادبیات انتخاب عقلایی، و این را تحلیل می کنند به این صورت که یکی از آکسیوم های مهم در نظریات اقتصادی از جمله اقتصاد خورد بیشتر بحث رفتاری است. 🔹در این چارچوب، در اقتصاد متعارف دو بخش را بحث می کنند، یکی رفتار مصرفی و یکی هم رفتار تولیدی. انسان در حوزه مصرف به دنبال حداکثر مطلوبیت است و در حوزه تولید هم به دنبال حداکثر سود است. 🌐 vasael.ir/0003lj 🆔 @vasael_ir
🔸دوازدهمین شماره‌ فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی منتشر شد 🔹به همت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا دوازدهمین شماره‌ فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی با شش مقاله از مقالات برتر کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و به سردبیری احمد حسین شریفی منتشر شد. 🔻عناوین برخی از مطالب منتشر شده در این شماره: 🔹مبانی روانشناختی و جامعه شناختی معروف و منکر با استناد به مفاهیم قرآنی(طرحی نو در جهت تولید علوم انسانی مبتنی بر معارف اسلامی)، 🔹طراحی نظام جامع حمایت خانواده 🔹کاربرد روش پژوهی در مطالعات تمدن اسلامی 🔹نقش قدرت و اقتدار سیاسی حکومت های اسلامی در شکوفایی تمدن نوین اسلام 🔹کنکاش در چیستی و اجزای ذاتی مفهوم «تحول»در علوم انسانی از دیدگاه آیت الله خامنه‌ای 🌐 vasael.ir/0003lf 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام : 🔹بدَوامِ ذِكرِ اللّه‏ِ تَنجابُ الغَفلَةُ؛ 🔹با پيوسته به ياد خدا بودن است كه پرده غفلت كنار مى ‏رود. 📚غرر الحكم، ح۴۲۶۹ 🆔 @vasael_ir
🔸تنها اقتصاد رفتاری یارای مقابله با اقتصاد سرمایه‌گذاری را دارد 🔻جلسه نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» / 2 حجت الاسلام دکتر : 🔹در حال حاضر بحث اقتصاد رفتاری در لبه های علم اقتصاد دارد جلو می رود. در اقتصاد بحث های علمی خوبی آمده است و خوب بحث شده است و مباحث جدیدی نمی آید و گویا قفل شده است. 🔹اقتصاد نهادی به گونه آمد و این فضا را باز کرد. اما این بحث اقتصاد رفتاری که از دهه هشتاد آغاز شده است، خاکریزهای خوب را دارد طی می کند. 🔹اقتصاد اسلامی هم در مواجهه با اقتصاد سرمایه گذاری قفل شده است و اقتصاد رفتاری می تواند راهگشا باشد. حجت الاسلام دکتر : 🔹بحث اقتصاد رفتاری از اوایل قرن 20 شروع شد مبتنی بر مکتب رفتارگرایان روانشناسی هم بود و تا سال 1970 که سایمون ظهور کرد و بحث اقتصاد شناختی را مطرح کرد اساسا کار او با رفتارگرایان متفاوت بود. 🔹سایمون و تورسکی و کانمن در بحث اقتصاد شناختی وارد شدند. لذا من اصلا در این کتاب به آنها نپرداختم. 🔹فرمودید که من از بحث فراگرد استفاده نکردم، اما کلمه فراگرد 135 مرتبه در کتاب من استفاده شده است و در یک جا هم آن را معرفی کردم. 🔹فراگردی که من معرفی کردم از نوآوری های کتاب است از دو جهت، یکی در روانشناسی بحث فرآیند انگیزش مطرح شده است و فراگرد مطرح نشده ولی من فراگرد کردم بعد آمدم در اقتصاد هم تطبیق دادم. دکتر : 🔹یک اشکالی که ما در مباحث انسان شناسی داریم این است که عمدتا بحث های انسان شناسی ما عقلی است و نهایتا انسان شناسی دینی است ولی ادبیات اقتصاد رفتاری یا اقتصاد شناختی، عمدتا انسان شناسی تجربی است و ما مشوش هستیم. 🌐 vasael.ir/0003lk 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | دکترین مهدویت و حکومت جهانی مهدوی 🔹در مورد حکومت جهانی مهدوی میتوان گفت آنچه همه حکومت های خوب دارند یا باید داشته باشند، این حکومت به تنهایی دارد. 🔹از این رو، حکومت جهانی مهدوی فصلی از کتاب تاریخ سیاسی، عقیدتی، اخلاقی، عرفانی و اجتماعی بشر را رقم خواهد زد که عصاره همه مکارم و فضایل انسانی است. 🔹مبانی حکومت جهانی مهدوی، دستاوردهای حکومت جهانی مهدوی دو سر فصل مهمی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته است. 🌐 yon.ir/NXwA5 🆔 @vasael_ir
📷 #عکس_نوشت | فقه حکومتی امروز مهجورتر از زمان صفویه و قاجار است 🔸آیت الله #عابدی 🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام : 🔹كانَ أبي إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُرى ضاحِكا . . . فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ؛ 🔹چون ماه محرّم مى‏ رسيد، كسى پدرم را خندان نمى ‏ديد... چون روز دهم فرا مى‏ رسيد آن روز، روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود. 📚 وسائل الشيعه: ج ۱۰ ، ص ۵۰۵ 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتار های فقه 🔹فقه و فرهنگ | اصلاح هنجارها و رفتارهای اجتماعی، وظیفه حاکمیت و دولت(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0003l0 🔹فقه الاجتماع | تبیین مستندات اعتبار اجماع بر فهم و فهم الاصحاب(آیت الله مبلغی) 🌐 vasael.ir/0003lW 🔹فقه القضا | دیدگاه محقق حلی پیرامون جواز تجدید مرافعه(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0003jj 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی «برخورد فیزیکی در امر به معروف و نهی از منکر؛ از فقه تا حقوق شهروندی» 🔹ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی الهی خراسانی 🔹زمان: چهارشنبه 13 شهریور 🔹مکان: مشهد، خیابان سناباد، پژوهشکده ثامن 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | اسلام و مسأله ترور 🔹تصمیم به استفاده از خشونت تروریستى، همیشه یک تصمیم عقلانى نیست؛ زیرا اگر اینطور بود، باید میزان تروریسم در جهان بسیار اندک باشد. تلاش تروریستى، در 99 درصد محکوم به شکست است. 🔹اما همان یک موردى که شانس موفقیت دارد، می‌تواند قربانیان زیادى برجا گذارد، خسارات مادى بسیارى به بار آورد و وحشت و هراس بزرگتر از هر چیزى که جهان تاکنون تجربه کرده است، ایجاد کند. 🔹روایات متعدد و فراوانى در حرمت و منع ترور و قتل پنهانى وجود دارد که هیچ گونه تردیدى را درباره حرمت ترور از دیدگاه اسلام باقى نمى گذارد. 🔹پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: وقتى در معراج بودم، چیزها و مواردى را دیدم. پرسیدم اینها چیست؟ گفتند: اینها نشانه هاى آخرالزمان است. پرسیدم چه زمانى آخرالزمان است؟ خداوند عزوجل فرمود: آخرالزمان وقتى است که علم محو شود و جهل ظاهر گردد، قاریان قرآن زیاد شوند و عمل کاهش یابد، ترور بالا رود، فقهاى هدایتگر اندک و فقهاى گمراه و خیانت کار زیاد و شاعران فراوان شوند. 📝 علی علوی 🌐 yon.ir/39rTh 🆔 @vasael_ir
🔸تامین نیازهای روان شناختی جامعه با #عزاداری 🔹شرکت‌کنندگان در این گونه مراسم از نوعی لذت پنهانی و تخلیه هیجانات بهره‌مند می شوند که در بعد شناختی‌شان تاثیر گذاشته و در نهایت موجب تقویت شناخت می‌شود، با این تقویت آمادگی رفتاری فرد نیز به تناسب شناخت و عواطفی که کسب کرده ارتقاء می‌یابد. 🔹به علاوه عزاداران در رابطه با موضوعات مورد علاقه خود نیز با بزرگان دین همانندسازی می‌کنند که به عنوان مثال می‌توان همانندسازی ذهنی عزاداران در مورد شجاعت حضرت عباس(ع) را نام برد. 🔹از نشانه‌های اختلال افسردگی می‌توان احساس پوچی، کاهش علاقه و لذت نسبت به همه فعالیت‌ها، اختلال در خواب و اشتها، احساس بی‌ارزش بودن، تمرکز ضعیف و عدم توانایی برای تصمیم‌گیری، احساس درماندگی، کاهش توانایی فکری و همچنین کاهش عزت‌نفس را نام برد. 🔹بنابراین به جرات می‌توان گفت که عزاداری اختیاری در تقویت هیچ‌کدام از این علایم نقشی ندارد و بلکه بالعکس با لذت و رضایت شرکت کنندگان همراه است. 🔹با توجه به مباحثی که در علم روان‌شناسی اجتماعی مطرح است، عزاداری اختیاری نقش افسردگی‌زدایی دارد. 🔹برای رسیدن به آرامش ملاک‌هایی تعیین شده که خوشبختانه تمام این ملاک‌ها با عزاداری اختیاری به فعلیت می‌رسند که از جمله آنها می‌توان افزایش روابط اجتماعی، فعال بودن فرد، کاهش نگرانی، کاهش سطح انتظارات و آرزوها و در نهایت مثبت‌اندیشی را نام برد. 🌐 yon.ir/hCDe8 🆔 @vasael_ir
🔸پيامبراكرم (ص) 🔹ان لقتل الحسين (ع) حرارة فى قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا. 🔹براى شهادت حسين (ع)، حرارت و گرمايى در دل‌هاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمى‏شود. 📚جامع احاديث الشيعه، ج ۱۲، ص۵۵۶ 🆔 @vasael_ir
🔸رابطه رگولاتوری و تنظیم‌گری با فقه حجت الاسلام #مظهر استاد دانشگاه اقتصاد اسلامی در گفت‌وگو با #وسائل: 🔹رفتارهای غالب مردم بر اساس پیگیری منافع شخصی‌شان است. مردم به خاطر منافع‌شان کار می‌کنند، مصرف می‌کنند، سرمایه‌گذاری می‌کنند و ... این رفتارها که با هدف رسیدن به منافع شخصی صورت می‌گیرد، در بسیاری از موارد سبب می‌شود منافع اجتماعی هم تأمین شود. 🔹مثلاً مغازه‌داری که با هدف کسب درآمد، اقدام به خرید و فروش کالا می‌کند، در عین حالی که خودش سود می‌برد، نیازی از نیازهای جامعه را نیز برآورده می‌کند. اما در بعضی موارد، منافع شخصی افراد در تعارض با منافع اجتماعی قرار می‌گیرد. 🔹در این گونه موارد، دو راه در مقابل حاکمیت قرار دارد: راه اول این است که با استفاده از قوه قاهره، تلاش کند جلوی تخلفات را بگیرد؛ اما راه دوم این است که قوانین و مقررات را به گونه‌ای تنظیم کند که اساساً منفعتی برای این افراد وجود نداشته باشد. 🔹در این صورت افراد سودجو دیگر انگیزه‌ای برای تخلف نخواهند داشت. بر این اساس تنظیم‌گری به این معناست که نهادها، قوانین و رویه‌های اجرایی به گونه‌ای تنظیم شود که منافع مردم در راستای منافع اجتماعی قرار گیرد. 🔹طبیعتاً استفاده از روش‌های سخت، هم هزینه‌های اجتماعی بالاتری دارد و هم تأثیرگذاری کمتر، محدودتر و موقتی؛ این در حالی است که استفاده از ظرفیت‌های قانونی جهت تنظیم‌گری، این اشکالات را ندارد. 🌐 vasael.ir/0003lc 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | بررسی فقهی حقوقی قضاوت جمعی 🔹قضاوت جمعی یعنی داوری و دادرسی یک دعوی اعم از مدنی و جزائی توسط حداقل سه قاضی یا بیشتر به کمک یکدیگر به گونه‌ای که بالاتفاق یا به صورت اکثریت رأیی را صادر و انشاء نمایند؛ بدین معنا که رأی صادرشده مورد اتفاق یا اکثریت قضات باشد. 🔹با مقایسه دیدگاه‌ها و ادله فقها و حقوقدانان مخالف و موافق، قضاوت جمعی و مقایسه مزایا و معایب آن در عمل و اجرا، در مجموع به نظر می رسد که دیدگاه موافقان از دلایل قوی تری برخوردار است و در جامعه‌ی کنونی، که دعاوی قضات از نوع قضاوت مأذون هستند و دعاوی مدنی و جزائی از پیچیدگی ها و ابعاد گوناگونی برخوردار است. 🔹این نوع قضاوت از اتقان و وثاقت بیشتری برخوردار است و در جلب اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی در امر قضا و نیز در افزایش مقبولیت عملکرد دستگاه قضایی سهم بسزائی می‌تواند داشته باشد. 🔹بدیهی است ضابطه‌مند کردن این نوع قضاوت و ترویج آن، به تدریج کاستی ها و نقائص آن را برطرف خواهد ساخت. 🌐 vasael.ir/0003l4 🆔 @vasael_ir
🔸سومین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های دینی، علوم اسلامی، فقه و حقوق در ایران و جهان اسلام 🔹زمان: 28 آذر 98 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام : 🔹إنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى أوجَبَ عَلَيكُم حُبَّنا ومُوالاتَنا ، وفَرَضَ عَلَيكُم طاعَتَنا ، ألا فَمَن كانَ مِنّا فَليَقتَدِ بِنا ، وإنَّ مِن شَأنِنَا الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وأداءَ الأَمانَةِ إلَى البَرِّ وَالفاجِرِ ، وصِلَةَ الرَّحِمِ وإقراءَ الضَّيفِ وَالعَفوَ عَنِ المُسيءِ ، ومَن لَم يَقتَدِ بِنا فَلَيسَ مِنّا . 🔹خداوند متعال ، دوستىِ ما و ولايت ما را بر شما واجب ساخت و اطاعت از ما را بر شما فرض كرد . هان! پس هر كه از ماست ، بايد به ما اقتدا كند . از راه و رسم ما ، پارسايى و سختكوشى [ در عمل و طاعت ]و برگرداندن امانت به نيك و بد ، و صله رحم و پذيرايى از ميهمان و گذشت كردن از بدى كننده است . و هر كه به ما اقتدا نكند ، از ما نيست . 📚 الاختصاص: ص ۲۴۱ 🆔 @vasael_ir
🔸دومین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کارآمد 🔹عنوان نشست: کارآمدی دولت از منظر فلسفه سیاسی 🔹ارائه دهنده: دکتر علیرضا صدرا 🔹دبیر علمی: محسن جبارنژاد 🆔 @vasael_ir
🔸فراعنه امروز نیز در مقابل حدود الله حد می‌گذارند / برای مقابله با حدود الهی است آیت الله : 🔹پرستش طواغیت و اولیاء طاغوت حاکم بر سراسر است. 🔹حالا اگر جاهلیت اولی رفت و جای آن آمد به اسم اومانیزم و انسان پرستی اراده خود را می خواهند بر سراسر زندگی بشر حاکم کنند، این محادّة نیست؟! 🔹ما نباید صف خود را از محادّین جدا کنیم؟! اگر داخل محادّین شدیم و قواعد آنان را قبول کردیم، اسناد بین المللی را پذیرفتیم و امضا کردیم و گفتیم عمل می کنیم و بعد هم شوخی کردیم و گفتیم برای خود می گذاریم، این شوخی به تعبیر من خیلی جاهلانه و خیلی سخیف است. بت پرستی می کنیم با حق تحفظ، طیب الله انفاسکم!!! حق تحفظ که چیزی را عوض نمی کند. 🔹در چار چوب های مناسبات جهان مدرن و تحت قدرت ها زندگی کردن می شود محادّة با خدا. اگر بپذیرید جزء محادّین می شود. سختی کار هم همین جاست، باطن حدود الله یسر و آسان است ولی رعایت حدود الله سخت است. 🔹اگر بخواهیم رعایت حدود الله را کنیم، اقتصادی می شویم، اینجاست که تقوا می خواهد تا حدود الهی رعایت شود. 🔹امام حسین(ع) می خواستند حدود الله را اقامه کنند و کسانی که به مقابله با حضرت آمدند می خواستند حدود خود را جاری کنند. 🌐 vasael.ir/0003m4 🆔 @vasael_ir