گزارش #وسائل از کرسی علمی«فرایند پژوهی تکوین رشته مطالعات زنان (مطالعه موردی دانشگاههای آمریکا)»🔻
دکتر #قاسم_پور:
🔹بسياری از تاريخ نگاران اولين بارقه های ورود دانشگاهيان به عرصه مطالعات زنان را در فعاليت فمینيست استراليايی مگ داوسون جست وجو می كنند كه در سال 1956 با ارائه واحد درسی «زنان در دنيای در حال تغيير» در دانشگاه سيدنی به صورت بسيار محدود در باب وضعيت اقتصادی و مشاركت سياسی زنان اروپای غربی به ارائه درس پرداخت.
🔹تأسيس رشته مطالعات زنان در غرب عمدتاً به پيوند دانشگاهيان با جنبش های مدنی پس از جنگ جهانی دوم در دهه 1960 بازمی گردد. آليس گينزبرگ، وقايع نگار مطالعات زنان و ويراستار كتاب تكامل مطالعات زنان در امريكا، بازخورد پيروزیها، مجادلات و تغييرات، معتقد است تأسيس مطالعات زنان طبيعتاً از سياست زمان خود بيرون آمده است.
🔹نخستين واحدهای درسی مطالعات زنان در دانشگاه كورنل در سال 1969 ارائه شد؛ هرچند اولين گروه رسمی با اين نام در دانشگاه ايالتی سنديگو در سال 1970 تأسيس شد، دانشگاه كورنل سپس توانست مؤسس دومين گروه رسمی مطالعات زنان نيز باشد و اين آغاز رشد سريع گروه های مشابه در كالج های هنری ليبرال و انواع مؤسسات آموزشی خصوصی و فدرال در آمريكا بود كه حتی كالج های وابسته به كليسا را نيز دربر می گرفت.
🔹رشد سريع مطالعات زنان در آمريكا به گونه ای بود كه از تعداد 150برنامه آموزشی در، 1975 به سه برابر، يعنی 450 برنامه، تا نيمه دهه 1980 و بيش از 600 برنامه آموزشی در دهه 1990 رسيد.
دکتر #باقری_میاب:
🔹به عقیده من دکتر قاسم پور موضوع خوبی پرداختند چراکه هم به لحاظ نیازهای اجتماعی لازم است رشته مطالعات زنان در ایران مورد توجه قرار بگیرد، هرچند خاستگاه این رشته در ایران و سایر کشورها با هم متفاوت است ولی از این جهت که بخواهد این تفاوت ها را نشان بدهد که وضعیت خودمان را بازیابی کنیم و این که اگر بخواهیم پویایی علمی به این رشته و گرایش های مختلف آن بدهیم باید به این گونه رشته ها بپردازیم.
🔹رشته های تخصصی جدیدی مصوب شده است به عنوان مثال تصویب رشته دکتری جنسیت در دانشگاه شهید بهشتی در حوزه سیاست گذاری فرهنگی حوزه زنان و خانواده و حقوق خانواده این عزم را نشان می دهد که این پویایی علمی در ایران حفظ شده است.
🔹این نشست نیز به تقویت همین جایگاه کمک میکند و اینکه بدانیم برای علمی بودن این رشته چه کاری باید بکنیم، البته رابطه کنش و دانش نیز عنصر مهمی است که پرده برداری میکند از این که نیازهای اجتماعی ما میتواند ایجاد کننده و توسعه دهنده رشته های علمی باشد.
🌐 yon.ir/eKmKK
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت توجه به فقه سینما و تئاتر
آیت الله #علیدوست:
🔹امروزه نقش سینما و تئاتر بر ایجاد گفتمان و اثر اخلاقی و انقلابی و حتی اثر ضد اخلاقی و ضد انقلابی بر فردی پوشیده نیست و هر چقدر پدیده زندهتر، باورپذیرتر و کاراتر باشد؛ توجه به مبانی فقه آن ضرورت دوچندان پیدا میکند.
🔹در حکومت اسلامی نیز باید پدیدههای آن مشروع باشد؛در زمان کنونی پدیده سینما و تئاتر امری زنده و در جامعه تأثیرگذار است.
🔹از این رو باید به وضعیت فقهی و شرعی آن توجه شود تا اینکه دغدغه شریعتمداران و هنرمندان را پاسخگو بوده و همچنین در این زمینه با واکنش و برخوردهای منفی در جامعه مواجه نخواهیم شد.
🔹در برگزاری این همایش ملی فقه هنر سعی شده است که فارغ از ملاحظات ویژه از همکاری هنرمندان عرصه سینما و تئاتر استفاده شود.
🔹پژوهشهای فقهی و حقوقی این همایش برعهده حوزه و دانشگاه است؛ در این عرصه بحثهای مصداق شناسی و موضوع شناسی مطرح است که در این راستا باید متخصصان فن و هنرمندان این موضوع را به گونه دقیق روشن کنند و پژوهشگران فقه و حقوق در این زمینه نظر بدهند.
🌐 vasael.ir/0003oz
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | آسیب شناسی حکومت اسلامی در سیره نبوی
🔹حکومت اسلامی همانند دیگر معرفی مقاله | آسیب شناسی حکومت اسلامی در سیره نبویحکومت ها و تمدن ها در زمانی خاص متولد می شود، دوران بلوغ و جوانی دارد، و بالاخره به دلیل مواجه شدن با چالش ها و آسیب ها ممکن است به دوران پیری و حتی زوال برسد.
🔹مقصود از «آسیب شناسی»، شناخت موانع داخلی و خارجی بالقوه با بالفعلی است که یک حکومت را تهدید می کند. در این مقاله، از« حکومت»، معنای غیر مدرن آن قصد می شود تا شامل کلیه دولت ها ـ اعم از مدرن و پیشامدرن ـ شود. دولت پیامبر (ص) در مدینه نوعی دولت ـ شهر بود که در زمان خلیفه دوم به دولت ـ امپراتوری تبدیل شد.
🔹آسیب شناسی حکومت، بحثی جدید نیست. علاوه بر ابن خلدون، ابوالاعلی مودودی در مقایسه عصر پیامبر با زمان پایان حکومت امویان، تغییراتی را برشمرد که به نوعی آسیب شناسی حکومت اسلامی تلقی می شود.
🔹در این مقاله، سعی می شود مهم ترین آسیب های حکومت اسلامی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر اساس سیره نبوی توصیف و تحلیل شود. آسیب های حکومت در ابعاد مختلف با هم ارتباط دارد، بنابراین نمی توان یکی را بدون در نظر گرفتن دیگری تحلیل کرد.
🌐 vasael.ir/0003nJ
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی گرایش به باروری و عوامل اجتماعی مرتبط با آن
🔹ترکیب شناختها، بررسی گرایش به باروری و عوامل اجتماعی مرتبط با آناحساسها و آمادگی برای عمل نسبت به یک چیز معین را گرایش شخص نسبت به آن چیز میگویند گرایش به باروری نیز، گرایش و تمایل به داشتن فرزند از نظر اجتماعی و بیولوژیکی در بین خانوادههاست. هم از منظر فردی و هم از منظر اجتماعی هیچ نهادی نیست که همانند نهاد خانواده جهانی و از نظر غایت ثابت پایدار باشد.
🔹از اینرو هیچ نهادی نیز همانند آن تحت تأثیر دگرگونیهای اجتماعی قرار نمیگیرد. زمانی که دگرگونیهای ساختاری (مانند صنعتی شدن، شهرنشینی و نظایر آن) در سطح کلان رخ میدهد، دگرگونیهای ایدئولوژیکی نیز در سطح کلان به وجود میآید، در سطح خرد نیز خانوادهها خود را با دگرگونیها در سطح کلان انطباق میدهند.
🔹باروری و فرزندآوری به عنوان عامل منحصربهفرد افزایش جمعیت در سطح جهانی، از اهمیت بیشتری برخوردار است و مهمترین عاملی که میتواند ساختار سنی یک جمعیت را دگرگون سازد سطح باروری زنان است، همچنین دسترسی بهینه به شاخصهای اجتماعی نظیر خانواده، ازدواج، باروری و غیره همگی درگرو وضعیت جمعیتی است، دسترسی به شاخصهای بهتر اقتصادی نیز همینگونه با جمعیت جامعه در ارتباط است.
🔹از اینرو پرداختن به پدیده جمعیت و گرایش به باروری پیشنیاز هرگونه توسعه اجتماعی- اقتصادی در جامعه است. بر طبق اطلاعات آماری، متوسط رشد سالانه جمعیت 9/3 درصدی سالهای 65-55، طبق آخرین سرشماری 1390 به 29/1 درصد کاهشیافته است.
🌐 yon.ir/ptoD4
🆔 @vasael_ir
🔹نهضت حسینی را میتوان از جنبههای گوناگون در علوم انسانی معاصر مطالعه کرد؛ بهخصوص شرکتکنندگان مستقیم در آن رویداد بزرگ از نظر روانشناسی اجتماعی و تحلیل و بازشناسی شخصیت و اختلالهای شخصیتی سران کفر از دیدگاه روانشناسی بالینی بخشی از کارهایی است که انتظار میرود پژوهشگران دینباور و ژرفاندیش دانشگاه و حوزه به آن بپردازند.
🔹بعد از شهادت مظلومانه مسلم بن عقیل و یک ماه پیش از عاشورای خونین، علاوه بر امام حسین (ع)، همراهان آن حضرت میدانستند که بهزودی با مزدوران سیهدرون و خونخوار یزید روبهرو میشوند.
🔹در چنین شرایطی، اضطراب عادیترین هیجانی است که به سراغ افراد میآید و پس از آن بروز حالاتی از تحریکپذیری، گمگشتگی و پرخاشگری.
🔹تا دیروز شمار زیادی از مردان به ظاهر مبارز و حقطلب همراهت بودند، با دورنمایی از چهره گشاده و آغوش باز مسلم بن عقیل و استقبال گرم هزاران نفر از دوستداران خود در کوفه و بصره، و اینک گروهی کمتر از صدنفر در راه بین مکه و عراق، آرام آرام حرکت میکنند با داغی که از خبرکشته شدن مسلم و هانی و عبدالله بر دل دارند.
🔹چگونه میتوان شب را زیر این آسمان غمزده، بدون اندوه و هراس به روز آورد و روز را آرام و بانشاط با حرکت به سوی قتلگاه نامعلوم خود سپری کرد؟
🔹به واقع، هیچ میدان و زمان آزمایشی برای درک و ابراز هیجانهای منفی نمایانتر از مسیر مکه و کوفه و فاصله زمانی عید قربان و عاشورا نیست. اما امام حسین علیهالسلام و یاران باوفایش اینجا نیز همه معادلات علمی بشر را به هم میریزند و با گفتار و کرداری، فراتر از تبیینهای روانشناختی انسان مدار، مثبتترین حالتها و فرایندهای توحیدی را به نمایش میگذارند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 yon.ir/fU4iq
🆔 @vasael_ir
🔸ارزﻳﺎبی اﺛﺮ ارزش اﻓﺰوده ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ ﺑﺮ ﺗﻮزﻳﻊ درآﻣﺪ
🔹ﻫﻤﻮاره اﻗﺘﺼﺎدداﻧﺎن از ﻧﻈﺮ اﻫﺪاف(ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دادهﻫﺎی ﭘﺎﻧﻞ ﺑﻴﻦ اﺳﺘﺎنی) ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎی ﻛﻼن اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺮ اﺷﺘﻐﺎل ﻛﺎﻣـﻞ، ﺛﺒـﺎت ﻗﻴﻤـﺖﻫـﺎ، ﺗﻮزﻳﻊ درآﻣﺪ و رﺷﺪ ﭘﺎﻳﺪار اﻗﺘـﺼﺎدی ﺗﺎﻛﻴـﺪ دارﻧـﺪ.
🔹از اﻳـﻦ ﻣﻴـﺎن ﺗﻮزﻳـﻊ درآﻣـﺪ در ﺟﺎﻳﮕـﺎه یکی از ﻫﺪفﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻛﻼن ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻮده اﺳـﺖ. در اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﻛﻮﺷـﻴﺪه ﺷـﺪه ﺗـﺎ ﺑـﻪ ﻧﻘـﺶ و اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺴﻬﻴﻼت ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ ﺑﺮ ﺗﻮزﻳﻊ درآﻣﺪ در اﺳﺘﺎنﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻛﺸﻮر ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﻮد.
🔹ﺑــﺮاي ارزﻳــﺎبی اﺛــﺮ ارزش اﻓــﺰوده ﻗــﺮض اﻟﺤــﺴﻨﻪ ﺑــﺮ ﺗﻮزﻳــﻊ درآﻣــﺪ از دادهﻫــﺎی ﭘــﺎنلی (ﺗﺮﻛﻴﺒــی) ﺑﻴﻦاﺳﺘﺎنی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻧﻮع ﻣﺪل، آزﻣﻮن F ﻟﻴﻤـﺮ اﺟـﺮا ﺷـﺪه اﺳـﺖ.
🔹ﻧﺘﻴﺠﻪﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ، ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺻﻨﺪوقﻫﺎی ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ، ﺑﺎ ﻓﺮض ﺛﺎﺑﺖﻣﺎﻧﺪن دﻳﮕـﺮ ﻋﺎﻣﻞﻫﺎ، در اﻛﺜﺮ اﺳﺘﺎنﻫﺎی ﻛﺸﻮر اﺛﺮ ﻛﺎهشی ﺑـﺮ ﻧـﺎﺑﺮاﺑﺮی ﺗﻮزﻳـﻊ درآﻣـﺪ داﺷـﺘﻪ اﺳـﺖ.
🔹اﻓـﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ در 19 اﺳﺘﺎن ﺑﺮ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی اﺛﺮ کاهشی دارد ﻛﻪ در 15 مورد از ﻧﻈﺮ آﻣﺎری ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ. در ﺑﺮاﺑـﺮ، در 8 اﺳﺘﺎن اﺛﺮ اﻓﺰایشی دارد ﻛﻪ اﻳﻦ اﺛﺮ ﻓﻘﻂ در اﺳﺘﺎنﻫﺎی اﺻﻔﻬﺎن، زﻧﺠـﺎن، ﮔﻠـﺴﺘﺎن، ﮔـﻴﻼن و ﻣﺮﻛـﺰی ﻣﻌﻨـﺎدار اﺳﺖ.
🌐 yon.ir/SLepy
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹اُطلُبُوا العِلمَ ... لِأَنَّهُ مَعالِمُ الحَلالِ وَالحَرامِ، ومَنارُ سُبُلِ الجَنَّةِ، وَالمُؤنِسُ فِي الوَحشَةِ، وَالصّاحِبُ فِي الغُربَةِ وَالوَحدَةِ، وَالمُحَدِّثُ فِي الخَلوَةِ .
🔹دانش بجوييد...؛ چرا كه نشانههاى (وسيله شناخت) حلال و حرام است، و چراغ راهنماى راههاى بهشت، و همدم بىكسى، و يار غربت و تنهايى، و همسخن در خلوت.
📚 الأمالی للطوسی: ص ۴۸۸ ح ۱۰۶۹
🆔 @vasael_ir
🔸در اندیشه حکومت جهانی واحد
🔹نظام لیبرال دموکراسی خواسته و آزادی معنوی اکثریتی نسبی را هر چیز به بهای پایمال کردن خواسته ها و آزادی خواهی عده ای دیگر از شهروندان محق تامین می کند.
🔹هنگامی که به اصطلاح این برترین شیوه حاکمیت در اندیشه غرب حتی در میان خود جوامع غربی نتوانست موقعیت لازم را به دست آورد، باید سراغ راه دیگری رفت و آن را به محک تجربه گذاشت. ما مدعی هستیم که سیستم و شیوه ای به جز آنچه که نظام سیاسی اسلام ارائه می دهد، نمی تواند جانشین نظام های سیاسی حاکم بر غرب و جهان باشد.
🔹ممکن است گفته شود که اسلام نیز طی قرون متمادی نتوانسته است پاسخگوی بسیاری از نیازهای جوامع بشری از جمله نیاز انسان ها به عدالت و رفع تبعیض باشد همانگونه که نظام لیبرال دموکراسی از عهده این مهم بر نمی آید.
🔹بحران فرهنگی در جهان که خود به بحران سیاسی، اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی انجامیده است، بشر را بر آن می دارد تا به راهکارها و راهبردهای سازنده و کارآمد متوسل شود. به هر حال مسلم است که انسان در تکاپوی رسیدن به راه حل بحران های جاری، راهی جز فرهنگ و تعالیم اسلام پیش روی خود نمی یابد.
🔹اقامه عدالت اجتماعی در گستره جهان از شاخص ترین اهداف الهی ظهور آن شخصیت برجسته (عج) و والا به شمار می رود. تجدید حیات اسلام و گسترش آن در جهان و در نتیجه، ایجاد دگرگونی در زندگی مادی و معنوی انسان و تامین رفاه عمومی جوامع بشری، از برکات این ظهور الهی است.
🌐 vasael.ir/0003nW
🆔 @vasael_ir
🔸مهلت ارسال مقاله به پنجمین همایش «مالی اسلامی» تمدید شد
🔹محور اصلی این همایش «بازار مالی اسلامی ـ رونق تولید ـ چالشها و راهکارها» است. «نقش بازار پول در رونق تولید» و «نقش بازار بیمه در رونق تولید» نیز دو محور مهم دیگر است.
🔹مهلت ارسال چکیده مقالات: مهلت ابتدایی ارسال چکیده مقالات تا ۱ مهر ماه ۹۸ بود که با درخواست مخاطبان تا ۱۰ مهرماه تمدید شد.
🔹مهلت ارسال مقاله کامل نیز تا ۲۰ مهر ماه ۹۸ بود که با درخواست مخاطبان تا پایان مهرماه ۹۸ تمدید شد.
🔹یادآور میشود دبیرخانه اجرایی همایش در تهران، بزرگراه شهید چمران، دانشگاه امام صاق(ع)، ساختمان مرکزی، انجمن مالی اسلامی ایران قرار دارد.
🔹برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۹۵۱۱۸۶۰۱ تماس برقرار کرده یا به سایت www.iaif.ir مراجعه کنید.
🌐 yon.ir/92F2J
🆔 @vasael_ir
🔸تضعیف بنیان خانواده، مهمترین خطر برای جامعه اسلامی
🔹یکی از سؤالاتی که ممکن است به ذهن برسد این است که چرا تضعیف بنیان خانواده در جامعه اسلامی بسیار خطرناک تلقی میشود درحالیکه در جوامع غربی، دهها سال است که باوجود تضعیف نهاد خانواده، مشکل بزرگی پیش نیامده است؟
🔹در پاسخ به این سؤال دو نکته قابلتوجه است، نکته اول این است که فروپاشی به دو صورت شکل میگیرد؛ یک نوع فروپاشی دفعی است و نوع دیگر آن فروپاشی تدریجی.
🔹با دقت در وضعیت جوامع غربی میتوان گفت مغرب زمین در حال فروپاشی تدریجی است و هر چه زمان میگذرد مظاهر فروپاشی در جوامع غربی آشکارتر میشود که میتوان افزایش آمار جرم و جنایت را یکی از نشانههای آن دانست.
🔹نکته دومی که در پاسخ به این سؤال باید مورد توجه قرار گیرد این است که در مغرب زمین عاملی دیگر وجود دارد که این فروپاشی تدریجی را با تأخیر مواجه میکند و آن عامل نهادینه شدن رابطه حقوقی در بسیاری از جوامع غربی است برخلاف جوامع شرقی که روابط مردم در آنها نوعاً بر مبنای عاطفه شکلگرفته است.
🔹بدین ترتیب در جوامع اسلامی تضعیف بنیان خانواده زودتر منجر به آسیب دیدن مردم و حاکمیت خواهد شد اما در جوامع غربی به دلیل ضمانت اجراهایی که روابط حقوقی متقابل دارند و همچنین به دلیل گستردگی این روابط در بسیاری از لایههای اجتماع، تحقق خطر مزبور سرعت کمتری دارد.
📝 حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا
🌐 vasael.ir/0003pD
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت ایجاد دو رشته «فقه وحدت» و «کلام وحدت» در حوزه علمیه
آیت الله #مبلغی:
🔹تحقق بخشیدن به هر یک از این 2 رشته، نیاز به تحقق رشته دیگر را نفی نمیکند، از این رو حوزههای علمیه باید این دو رشته را ایجاد کنند.
🔹کلام وحدت به اعتقادهای پایهای که به وضعیتهای جعل شده از سوی خداوند برای امت نظر دارد، می پردازد.
🔹مانند جعل وسطیت که از قرآن «جعلناکم امه وسطا» که در آن، صریحاً سخن از جعل به میان آمده، استفاده می شود و جعل «واحده بودن» برای امت که از آیه شریفه «ان هذه امتکم امة واحدة» استفاده میشود.
🔹ما باید بدانیم که وحدت و قواعد فقهی آن در کشورهای مختلف مثل پاکستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و ... به دلیل وجود شرایط بومی هر کشور و منطقه، نیازمند به تطبیقهای متناسب با شرایط ویژه آن کشور است.
🔹فضلا و فرهیختگان هر کشور باید شرایط ویژه آن کشور را از حیث مناسبات و روابط بررسی و بعد از آن با رجوع به اصول وحدت، نسخههای متناسب را برای کشور خود شناسایی و طراحی کنند.
🌐 vasael.ir/0003pE
🆔 @vasael_ir
🔸معنویت اسلامی یعنی معنویت اصیل و کامل، نه دین داری فرمالیسم
دکتر #بهزاد_حمیدیه:
🔹معنویت اسلامی یعنی دینداری بالغ آلپورت. البته نمی خواهم بگویم معنویت اسلامی همان دینداری بالغ است، بلکه مقصود استفاده از این دینداری در تعریف معنویت اسلامی است.
🔹در واقع معنویت اسلامی همان دینداری اصیل و کامل است؛ دینداری که قشری نیست؛ دینداری که صرفا مبتنی بر مناسک صرف نیست؛ دینداری که تنها فقهی نیست؛ دینداری که تنها ظواهر احکام نیست.
🔹البته ما نمی خواهیم بگوییم که ظواهر احکام اهمیت ندارند بلکه ما نیز معتقدیم که در دینداری شریعت، طریقت و حقیقت مطرح هستند.
🔹ما می گوییم اینکه شخصی تنها به مستحباتی نظیر زیارت ها اهمیت دهد و تنها به قالب هایی برسد که در شریعت به عنوان قالب معنویت بیان شده اند، دچار فرمالیسم و قشری گری شده است و این، منجر می شود که ما از پتانسیل عظیم ظواهر دین هیچ استفاده ای نکنیم.
🔹اربعین با این عظمت رخ می دهد و آثار شگرفی دارد ولیکن می تواند بسیار بیش از این اثر گذار باشد. البته تاکید می کنم که زیارت اربعین بسیار خوب است و ما باید آن را تقویت کنیم ولیکن سخن این است که ما باید معنویت اصیل را به آن تزریق کنیم. دینداری مبتنی بر صرف مناسک، معنویت نیست.
🌐 vasael.ir/0003pK
🆔 @vasael_ir
🔸نشست «جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب» برگزار میشود
🔹سخنرانان: حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا و حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه
🔹زمان برگزاری: پنجشنبه ۴ مهرماه ۹۸، ساعت ۹ الی ۱۲
🔹مکان برگزاری: قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، کوچه ۲(سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی)
🌐 yon.ir/aqMY0
🆔 @vasael_ir
🔸عناصر پاسخگویی در حکومت نبوی
🔹پیامبر(ص) پس از استقرار در مدینه، برادری بین مهاجر و انصار را از لوازم جامعه آرمانی خویش دانسته و در آغاز آن را عملی می سازد.
🔹حکومتی روش مند را تاسیس نهاد، حکومتی که با رویه ملاطفت آمیز و مشورتی با مومنان تاسیس گردیده در مسائلی که وحی، تکلیف آن را روشن نکرده بود به دستور مستقیم الهی با مهاجر و انصار به مشورت می پرداخت.
🔹تصویری که از دین ارائه نمود این بود که دین، سیستمی جامع و پاسخگو به همه خواسته های بشر در عرصه های مختلف و در قلمرو های گوناگون است.
🔹برجسته ترین عناصر پاسخگویی در حکومت نبوی عبارت اند از: ۱- پروراندن کارگزارانی درست کار در حکومت، ۲- چشاندن طعم عدالت، ۳- برآوردن مستضعفان، ۴- برقراری وحدت و امنیت، ۵- تکاملی همه جانبه و تمدنی بی مانند.
🌐 vasael.ir/0003nV
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎختی از راﺑﻄﻪ دﻳﻦ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﺎ اﻗﺘﺼﺎد
🔹ﻧﻈﺎمﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺎ ﻧﻈﺎمﻫﺎی ﺣﻘﻮقی، ﺳﻴﺎسی، دینی و فرهنگی ﺟﺎﻣﻌﻪﻫﺎ ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ دارﻧﺪ.
🔹ﺗﻐﻴﻴﺮﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﻳﺎ ﺑﺮﻗﺮاری ﻧﻈﺎمﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﻓﻘﻂ ﺗـﺎﺑﻊ ﻓﺮﻣـﻮلﻫـﺎی رﻳﺎضی و اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﻴﺴﺖ. ﻓﺮﻫﻨﮓ و اﻋﺘﻘﺎدﻫﺎ و اﺧﻼق دینی ﺑﺮ رﻓﺘﺎرﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی اﺛﺮ وسیعی دارﻧﺪ.
🔹ﻣﺎ در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ زﻣﻴﻨﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎعی، ﺣﻘﻮقی و فرهنگی ﺳـﻪ ﻧﻈـﺎم ﻣﻌـﺮوف اﻗﺘـﺼﺎدی را ﺑﺮرسی ﻛﺮدﻳﻢ و آﺷﻜﺎر ﺷﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺳﻼمی و اﻋﺘﻘﺎدﻫﺎی دینی دﺳﺖﻛﻢ ﺑﻪ ﺷـﻜﻞ سنتی آن نمیﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﭘﻴﺪاﻳﺶ رﻓﺘﺎرﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﻧـﺎﻇﺮ ﺑـﻪ ﺳـﻮد ﺑﺎﺷـﺪ و آﻣـﻮزهﻫـﺎی آن ﺑـﺎ ﻧﻈﺎمﻫـﺎی اﻗﺘـﺼﺎدی ﻣﻮﺟـﻮد ﻧﺎﺳـﺎزﮔﺎری دارد اﮔﺮﭼـﻪ ﺑـﺎ ﻧﻈـﺎم اﻗﺘـﺼﺎدی اﺟﺘﻤـﺎعی ﺑـﺎزار ﻗﺮاﺑﺖﻫﺎیی ﻧﻴﺰ دارد.
🔹ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺟﻮاﻣﻊ اﺳﻼمی و آﻣﻮزهﻫﺎی دینی ﺗﺜﺒﻴﺖ ﺷـﺪه در آن ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد ﺗﺎ ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎی ﺑﺎزدارﻧﺪه در رﺷـﺪ اﻗﺘـﺼﺎدی ﺟﺎﻣﻌـﻪﻫـﺎی اﺳﻼمی ﻣﻮرد ﺷﻨﺎﺳﺎیی ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.
🔹ﺑﺎﻟﻌﻜﺲ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎیی ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ در ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺳﻼﻣی و ﺗﺒﺪﻳﻞ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ در ﭘﺪﻳﺪآوردن رﻓﺘـﺎر اﻗﺘـﺼﺎدی میﺗـﻮان ﻓﺮﻫﻨـﮓ دینی اﻗﺘﺼﺎدی ﺗﻮﺳﻌﻪزا را ﭘﺪﻳﺪ آورد.
🌐 yon.ir/rDClK
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی بر کتاب«خدا در زندگی کودکان»
🔹تحول مفهوم خدا همگام با رشد شناختی كودك است و هر دوره دارای ویژگی های انحصاری است. بنابراین لازم است در هر دوره بنا به تناسب خصوصیات ذهنی و شناختی به فرزندانمان آموزش های دینی را ارائه نماییم.
🔹باید اجازه دهیم كودكان دین كودكانه خود را داشته باشند و از طرح و تدریس عقاید پیچیده و مشكل برای آنها خودداری كنیم، چراكه نمی توانند آن را درك كنند و چه بسا موجب بدفهمی و گریز آنها از دین شود.
🔹همچنین به لحاظ عاطفی بهتر است در این سنین خداوند را با صفات رحمت و رحمانیت معرفی كنیم و نه با صفات قهریت. از تأكید زیاد و افراطی روی اجرای دقیق و صحیح برخی احكام دین و عقوبت اجرا نشدن كاملاً صحیح آنها خودداری نماییم.
🔹نگارنده این سطور به عنوان مشاور موارد متعددی از مراجعین به مركز مشاوره را ملاحظه نموده كه این تأكیدات افراطی باعث ایجاد وسواس فکری و عملی در آنها و باقی ماندن این مشكل تا سنین نوجوانی و بزرگسالی شده است.
🔹بهتر است طرح بسیاری از مسائل اعتقادی تا دوره تفكر صوری به تأخیر افتد. انتظار می رود در این مرحله نوجوان به دلیل افزایش توانمندی های ذهنی و شناختی، مسائل اعتقادی را از روی تفكر و تدبر و تأمل بپذیرد و تا پایان عمر از آنها حفاظت نماید.
🌐 yon.ir/tdCUA
🆔 @vasael_ir
🔸شبههافکنیهای مدام درباره رمزارزها فرصت را از ما میگیرد
حجتالاسلام #مبشری_عارف:
🔹در مورد استخراج بیتکوین هم در واقع در حال خرید انرژی هستید. دستگاههایی که با هزینههایی قابل توجهی برق مصرف میکنند بنابراین مصرف انرژی است که شما میخواهید آن را در قالب سرمایه، تبدیل به کالا کنید لذا اینگونه نیست که این رمزارزها به صورت مجانی تولید شوند.
🔹اخیراً هم در ایران کشف شد که برخی افراد کاربری جاهایی که برای کشاورزی یا کار دیگری بوده است را تغییر داده و از برق ارزان برای استخراج بیتکوین استفاده کردهاند. بنابراین استخراج این رمزارزها بیحساب و کتاب نیست.
🔹هرچقدر این انرژی به میزان بیشتری در دسترس باشد تبدیل به واحدی میشود که مورد توافق باشد و سپس آن واحد را میتوانند با واسطه تبدیل به کالا کنند یا در آینده نه چندان دور، مستقیماً همین را تبدیل به کالا کنند.
🔹پیشنهاد بنده این است که اگر شارع به عنوان ناظر فقهی، مالیت حقیقیُ خارجی آن را تأیید کند و این مالیت، کُد بخورد، این کُد بر اساس همان رمزارز در آن بلاکچین نهادینه خواهد شد. در اینجا یک برنامه بومی و داخلی همانند شبنم که قبلاً اجرایی شده است را ایجاد میکنیم.
🔹لذا اگر حاکمیت بخواهد، ما جوانان با استعداد و متخصصی در این حوزه داریم که میتوانند بومیسازی کرده و امنیت اطلاعاتی و اقتصادی را در درون این شبکه حفظ کنند.
🌐 yon.ir/AljrO
🆔 @vasael_ir
🔸شماره ۹۷ فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» منتشر شد
🔹برخی از عناوین مقالات این شماره از به شرح ذیل است:
«ولیّ اذن در درمان» نوشته رضا پورصدقی و محمدعلی خادمی کوشا، «تعیین دیه در جنایات منجر به قطع نخاع» اثر علیرضا فجری، «تحلیل فقهی مبانی مسئولیت مدنی سازمانهای ناظر بر ایمنی محصولات ناشی از ظهور فنّاوریهای نوین» نوشته منصور امینی، احمدرضا عظیمنسب راینی و شهریار کاظمیآذر، «نقد و بررسی دیدگاه مشهور فقیهان دربارۀ تحقق قتل عمد» نوشته رضا دهقاننژاد، سیدسجاد محمدی و مصطفی بخرد، «تأملی فقهی در امکان معافیت مادر از حد قذف با نگاهی به تعمیم ادله» اثر عبدالله بهمنپوری، ناصر عاشوری و محمدباقر عامرینیا.
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه امر به معروف | بررسی آیات و روایات دارای عناوین محرمه نسبت به والدین(آیت الله شب زنده دار)
🌐 yon.ir/obW0v
🔹فقه معاملات ربوی | جریان احکام مثلیات در بیع اوراق نقدیه(آیت الله شهیدی)
🌐 yon.ir/lHbwx
🔹فقه القضا | بررسی موانع جواز استیناف(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003pf
🆔 @vasael_ir