eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : 🔹حَرامٌ على كُلِّ قَلبٍ عزّي بِالشَّهَواتِ أن يَجُولَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ؛ 🔹بر هر دلى كه به شهوت‏ها آرام گرفته باشد، حرام است كه در ملكوت آسمان‏ها گردش كند. 📚تنبيه الخواطر: ج۲، ص۱۲۲ 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | رقیب زدایی از دلار با عملیات فریب بیت کوین 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 ytre.ir/pKx 🆔 @vasael_ir
🔹برای بررسی فقهی بیت کوین باید علاوه بر سطح فقه فردی، موضوع را در عمق فقه حکومتی با نگاهی کلان و سیستماتیک بررسی و پردازش نمود. 🔹در منظر فقه حکومتی باید دید که رواج بیت کوین در کشور چه تحولاتی برای نظام اقتصادی اسلام در پی خواهد داشت، چراکه چالش ها و آسیب‌های ارزمجازی، نظام اقتصادی کشور را در سطح کلان درگیر خواهد نمود؛ به همین جهت، شناخت موضوع و ابعاد و اثرات مختلف آن در نظام اقتصادی، قدم نخست در موضع گیری مناسب و ارائه احکام لازم در این خصوص است. 🔹صرف نظر از بررسی وجود مالیت یا توهم مالیت بیت کوین، معامله با پول بی پشتوانه ای که نوسانات گسترده قیمت آن مناشئ عقلایی ندارد در فقه اقتصادی اسلام به جهت وجود غرر و ریسک غیرمعقول باطل است. 🔹از طرفی خروج ارز از کشور معضل دیگر این پدیده دیجیتال است که نظم کنونی پول را تهدید می‌کند، زیرا کاربران با تصریف ارز حقیقی به دنبال دستیابی به پول مجازی اند. 🔹علاوه بر این برق ارزان یارانه‌ای در ایران باعث شده که این کشور به بهشت مزارع بیت کوین مبدل شود در صورتی که آینده مبهم و رمزآلود این رمزارز برای ایجاد جهنم سرمایه های ملی از پتانسیل بالایی برخوردار است. 🔹از این رو اگر سیاست‌گذاران پولی با عدم رعایت مصلحت غاطبه مسلمین در سیاست‌گذاری های اقتصادی خود موجب تضییع اموال مسلمین و کاهش ارزش ثروت و تضییع حقوق ایشان گردند، مطابق قاعده اتلاف ضامن است و فعل ضرری او به استناد قاعده لاضرر و اصل حرمت تضییع اموال مسلمین عنوان حرمت دارد. 🔹بنابراین چنانچه پول مجازی به تغییر حجم پول، تضییع اموال عمومی و پدیده‌های خلاف امنیت سیاسی و اقتصادی چون خروج ارز و تسهیل جرایم بیانجامد، به استناد این قواعد فقهی که بیشتر ناظر به فقه حکومتی است، نهادینه کردن بیت کوین در سیستم مالی کشور به لحاظ شرعی دچار اشکال است. 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.ir/0003rZ 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام: 🔹اجمَعوا يَجمَعِ اللّهُ شَملَكُم، وتَبارّوا يَصِلِ اللّهُ اُلفَتَكُم. 🔹گرد هم آييد تا خداوند، جمع شما را گرد هم آورد، و به يكديگر نيكى كنيد تا خداوند، شما را به هم الفت دهد. 📚 مصباح المتهجّد، ص ۷۵۷، ح ۸۴۳ 🆔 @vasael_ir
🔸تغییر جنسیت در اصطلاح فقهی #دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۱🔻 🔹برخی از فقیهان بزرگوار، از «تغییر جنسیت» تعریفی ارائه نداده‌اند. شاید دلیل این امر، بداهت و وضوح معنای این اصطلاح باشد. در این حالت، منظور آنان از «تغییر جنسیت» همان معنای موجود در نزد عرف است؛ یعنی تبدیل مرد به زن یا تبدیل زن به مرد. 🔹برخی از فقیهان در تعریف واژه فوق، تنها به تبدیل مرد به زن بسنده کرده اند و از تبدیل زن به مرد سخنی به میان نیاورده اند؛ البته این نوع اخیر نیز، مورد نظر آنان بوده است، هرچند بدان تصریح نکرده اند. عده دیگری از فقیهان، تغییر جنسیت را شامل تبدیل مرد به زن و برعکس می‌دانند و درباره تغییر جنسیت فرد خنثی به مرد یا زن اظهار نظر نکرده اند. 🔹به نظر می‌رسد واژه «تغییر جنسیت» در مفهوم اعم و گسترده آن، شامل تبدیل خنثی به مرد یا تبدیل زن به مرد نیز می‌شود، ولی در تعریف اخص و محدود آن، تنها شامل تبدیل مرد به زن، یا تبدیل زن به مرد است. 🔹از آنجایی که در عمل جراحی پزشکان، گاه افراد دو جنسی به مرد یا زن تبدیل می‌شوند، باید تعریف فقهی به گونه‌ای باشد که شامل این قسمت از تغییر جنسیت هم بشود. 🔹بنابراین، تعریف فقهی بیان شده از سوی فقیهان بزرگوار، جامعه افراد نیست و تنها شامل بخشی از تغییر جنسیت مرسوم میان پزشکان جراح است. 🌐 vasael.ir/0003tV 🆔 @vasael_ir
🔸قیام امام حسین، قاعده یا استثناء؟ 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.ir/0003sv 🆔 @vasael_ir
🔹جریان قیام امام حسین(ع)، واقعه ای است که بسیار مهم و قابل تحلیل و بررسی است. آن حضرت به عنوان امام سوم شیعیان، لازم الاتباع است اما کدام رفتار ایشان. 🔹این یادداشت در صدد پرداختن به گقتارهای امام(ع) در دوران امامت ایشان نیست بلکه در صدد این است که عملکرد ایشان در جریان عاشوراء و مقدمات آن را مورد بررسی قرار دهد. اساسا انقلاب و قیامی که سید الشهداء بر علیه حکومت وقت انجام داد، برای ما در مقام الگو گیری یک قاعده است یا استثناء؟ 🔹اگر عمل امام حسین(ع) را در این جریان برای خود الگو بدانیم، عملکرد بقیه ائمه را در مواجهه با حاکمان وقت خود، که سکوت کردند و نه تنها قیام نکردند بلکه اصحاب خود را نیز بعضا نهی از قیام می کردند، مستثنی است و قابل تبعیت نیست، و همچنین بالعکس. 🔹یکی از مبانی مهم و اثرگذار حکم به وجوب تشکیل حکومت اسلام، نوع نگاه به این مساله است. افرادی همچون مرحوم امام خمینی، قیام سید الشهداء را قاعده می دانند و سکوت بقیه ائمه را استثناء و ناشی از فراهم نبودن شرایط جامعه آن روز می پندارند و بر مبنای همین عقیده انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت. 🔹حضرت امام علل شکل گرفتن و بقای انقلاب اسلامی را مدیون و مرهون عاشورا و نهضت اباعبدالله(ع) می‌دانند و معتقدند که مردم درس قیام و مبارزه را از امام حسین(ع) فرا گرفته‌اند: «رمز پیروزی اسلام بر کفر جهانی را در این قرن که پانزدهم خرداد 42 سرآغاز آن بود، در دوازدهم محرّم حسینی جست‌وجو کند، که انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.» (صحیفه امام؛ ج‏17، ص 482) 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.ir/0003sv 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | ﻧﻘﺶ ﺷﻮرای تخصصی فقهی در ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﻣﺸﺮوﻋﻴﺖ و ﻛﺎرایی ﺑﺎنکﻫﺎی اﺳﻼمی 🌐 vasael.ir/0003sF 🆔 @vasael_ir
🔹ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ دﻳﻦ اﺳﻼم دﻳﻦ ﺟﻬﺎنﺷﻤﻮل اﺳـﺖ اﻧﺘﻈـﺎر می‌رود در ﻋﺮﺻـﻪ ﻣـﺴﺎﺋﻞ اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻋﻠﻢ و ﻓﻨـﺎوری و ﭘﺪﻳـﺪار ﺷـﺪن ﻧﻴﺎزﻫـﺎ و رواﺑـﻂ اﻗﺘـﺼﺎدی ﺟﺪﻳﺪ ﻧﻘﺶ ﻫﺪایتی ﺧﻮد را اﻳﻔﺎ ﻛﻨﺪ و ﺑﺎ اراﺋﻪ راﻫﻜﺎرﻫـﺎی ﻣﻨﺎﺳـﺐ و راﺑﻄـﻪﻫـﺎی ﺣﻘـﻮقی ﻣﺠﺎز زﻣﻴﻨﻪﺳﺎز ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺑﺎﺷﺪ. 🔹اﺟﺮای ﺻﺤﻴﺢ ﻗﺎﻧﻮن ﻋﻤﻠﻴﺎت بانکی ﺑﺪون رﺑﺎ ﺑﻪ رﻋﺎﻳﺖﻛﺮدن ﺿـﻮاﺑﻂ فقهی در ﺗﻨﻈـﻴﻢ آﻳﻴﻦﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞﻫﺎی اﺟﺮایی به آﻣﻮزش ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻧﻈـﺎم ﺑانکی و ﻣـﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎﻧـﻚﻫـﺎ اﻫﺘﻤﺎم ﻣﺴﺆوﻻن و ﻛﺎرﮔﺰاران ﻧﻈﺎم بانکی به اجرای ﺻﺤﻴﺢ ﻗﺎﻧﻮن ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ وﺟـﻮد ﻧﻬﺎدﻫـﺎی ﻧﻈﺎرتی ﻛﺎفی ﻣﻨﻮط اﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ اﻧﻄﺒﺎق ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫـﺎی بانکی ﺑـﺎ ﻣـﻮازﻳﻦ ﺷـرعی ﻣﻬﻤ‌‌ﺘﺮﻳﻦ وﻳﮋگی ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﺳﻼمی اﺳﺖ وﺟﻮد ﺳﺎزوﻛﺎرﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ در ﺗﺤﻘﻖ اﻳـﻦ اﻣـﺮ ﻣﻬـﻢ ﺑﻪ وﻳﮋه در دو بعد ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮدﻫﺎ و ﻃﺮاحی ﻋﻘـﺪﻫﺎ و اﺑﺰارﻫـﺎی ﺟﺪﻳـﺪ ﺑـﺴﻴﺎر ﺣـﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ اﺳﺖ . 🔹ﻧﻈﺎم بانکی اﻛﺜﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎی اﺳﻼمی از ﺧﺪﻣﺎت ﻳﻚ ﻧﻬﺎد ﻧـﺎﻇﺮ ﺷـﺮعی در ﺳـﻄﺢ ملی دولتی ﻳﺎ درون ﻣﺆﺳﺴﻪای ﻳﺎ ﻫﺮ دو ﺑﻪﻃـﻮر ﻫﻤﺰﻣـﺎن و ﺑـﺎ رﻋﺎﻳـﺖ ﺳﻠـﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗـب ﺗﺤـﺖ ﻋﻨﻮانﻫﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﺷﻮرای ﺷﺮﻳﻌﺖ (فقهی) و ﻛﻤﻴﺘﻪ ﺷﺮﻳﻌﺖ ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻘﻖ اﻳﻦ اﺻـﻞ ﺑﻨﻴﺎدﻳﻦ ﺑﻬﺮه میﺑﺮﻧﺪ. 🔹به ﻧﻈﺮ می‌رﺳﺪ ﻓﻘﺪان ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻬﺎدی در ﻧﻈﺎم ﺑﺎنکی ﻛﺸﻮر اﺳﻼمی ﻣﺎﻧﻨـﺪ اﻳﺮان زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮوز ﺷﺒﻬﻪ ﻫﺎی ﺷﺮعی درﺑﺎره ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی پولی و مالی آن ﻛﺸﻮر در ﺳﻄﺢ ملی ﻣﻨﻄﻘﻪای و ﺑﻴﻦالمللی را ﻓﺮاﻫﻢ میﺳﺎزد از اﻳﻦرو ﺗﺄﺳﻴﺲ و ﻧﻬﺎدﻳﻨﻪﺳﺎزی ﭼﻨﻴﻦ ﺗـﺸﻜﻴﻼتی در ﻧﻈﺎم ﺑﺎنکی ﻛﺸﻮر اﻓﺰون ﺑﺮ ﻣﺰﻳﺖﻫﺎی دﻳﮕﺮ وﺟﻬﻪ و ﺟﺎﻳﮕـﺎه ﻧﻈـﺎم ﺑـﺎنکی را در ﺳـﻄﺢ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ ﻧﻴﺰ ارﺗﻘﺎ میﺑﺨﺸﺪ. 🌐 vasael.ir/0003sF 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام : 🔹أَلْعَبْدُ حُرٌّ ما قَنَعَ، أَلْحُرُّ عَبْدٌ ماطَمَعَ؛ 🔹بنده اگر قناعت كند، «آزاد» است، آزاد، اگر طمع داشته باشد «برده» است! 📚 غررالحكم: ج۱ ،ص۱۱۳ 🆔 @vasael_ir
🔸ارائه نظریه «نفوذ اجتماعی دین در قرآن مجید» گزارشی از نشست «نظریه نفوذ اجتماعی دین در قرآن مجید»🔻 دکتر : 🔹در مجموع نفوذ اجتماعی از طرف جامعه شناسان اینگونه تعریف شده است که کسی می‌خواهد پیامی را برساند باید به گونه‌ای ارسال کند که دیگران را تحت تأثیر قرار دهد و دیگران نظر او را بپذیرند؛ به عبارت دیگر نفوذ شامل قبول سخنان فرستنده پیام می‌شود. 🔹ما نمی‌توانیم این تعریف را مبنای ورود به قرآن قرار دهیم چراکه ما در قرآن آیاتی داریم که بحث جدیدی را مطرح می‌کند؛ این آیات شامل، آیات ۱۰۷ تا ۱۲۴ سوره اعراف هستند که جریان حضرت موسی(ع) را تشریح می‌کند. 🔹موسی(ع) عصای خود را انداخت و همه چیز را بلعید بلافاصله آنان به سجده افتادند و چنان تأثیر عمیقی ایجاد کرد که حاضر نشدند از حرف خود برگردند و این افراد منقلب شدند و انقلاب درونی در آنها ایجاد شد. این یک نوع نفوذ است. 🔹نفوذ دیگر در آیات سوره نوح(ع) است که جریان حضرت را بیان می‌کند. آن حضرت ۹۵۰ سال تبلیغ داشت، اما به تعداد انگشتان دست کسی تحت تأثیر ایشان قرار نگرفت و با اینکه هر دو پیامبر الهی بودند، اما موفقیت‌های آنان در تبلیغ متفاوت بود. 🔹نمی‌توان گفت که این موضوع مربوط به راه‌های نفوذ است یا مربوط به کارگزاران نفوذ است و در واقع به شرایط مخاطب وابسته است چراکه مخاطب نیز باید شرایطی داشته باشد تا تحت تأثیر قرار بگیرد. 🌐 vasael.ir/0003tk 🆔 @vasael_ir