eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸رسول خدا صلی الله علیه و آله: 🔹انَّ الدینارَ وَ الدِّرهَمَ اَهلَکا مَن کانَ قَبلکم و هُما مُهلِکاکم. 🔹همانا دینار و درهم پیشینیان شما را به هلاکت رساند و همین دو نیز هلاک کننده شماست. 📚جهاد النفس، ص ۲۴۷ 🆔 @vasael_ir
🔸نقد روش بانکداری مرسوم و تبیین روش مطلوب بانکداری اسلامی 🔹از سلسله نشست‌های طراحی مدل مطلوب نمونه بانک اسلامی(بر اساس مبانی اسلامی با رویکرد فقه نظام) 🔹با سخنرانی آیت الله اراکی 🔹ارائه دهندگان: حجج اسلام مادرشاهی و قنبر زاده 🔹زمان: سه شنبه 21 آبان ـ ساعت 15 الی 17 🌐 vasael.ir/0003xa 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸انقلاب جنسی و بحران جنسی از ایران به دور است نشست علمی از سوژه جنسی تا سیاست جنسی / شماره ۱🔻 دکتر #محمد_تقی_کرمی: 🔹تعریف انقلاب جنسی این است که یک‌سری از هنجارها و باورهای جدید، هنجارهای پیشین را به چالش بکشد. تا کنون چند مستند هم ساخته شده که نمی‌خواهم اسم آنها را ببرم که به انقلاب جنسی در ایران پرداخته‌اند. 🔹به نظر بنده می‌رسد که هنوز در وضعیّت انقلاب جنسی قرار نداریم و همچنان خانواده و همچنان اخلاق و همچنان ازدواج و همچنان عفاف به عنوان تم اصلی و تم مسلّط است. 🔹روایت بحرانی از امر جنسی در ایران درست نیست و هرچند در منابر و تریبون‌های عمومی چنین ادعای وجود دارد که امر جنسی به مرحله بحران رسیده ولی این روایت درست نیست و صرف ادّعاست. 🔹اتفاقا برجسته شدن امر جنسی در ایران نشان از این دارد که هنوز عفاف در امر جنسی برای ما به عنوان هنجار مسلّط است. 🔹به نظر بنده روایت درست از وضعیّت جنسی در ایران یک حالت سوّمی است که می‌شود آن‌را تغییر و تحوّل در امر جنسی و الگوهای ارضاء رابطه و غریزه جنسی دانست. 🔹ما از وضعیّت پیشین (سنّتی) تغییراتی کردیم و این تغییرات به سمت سکولار شدن هست و همچنین به سمت تساهل و تسامح در ادلّه پیشین است، در یک روایت خلاصه ما در بحث امر جنسی به سمت غربی شدن در حال حرکت هستیم اگر چه همچنان خانواده و ازدواج و الگوهای عفاف هم در حال مقاومت و هم در حال بازتولید هستند. 🌐 vasael.ir/0003xc 🆔 @vasael_ir
🔸خلق پول بانکی اکل مال به باطل است / اگر بانک درست شود انقلاب اقتصادی صورت خواهد گرفت گزارش اجمالی از نشست ارائه و نقد 🔻 🌐 vasael.ir/0003xb 🆔 @vasael_ir
🔸خلق پول بانکی اکل مال به باطل است / اگر بانک درست شود انقلاب اقتصادی صورت خواهد گرفت گزارش اجمالی از نشست ارائه و نقد 🔻 حجت الاسلام : 🔹خلق پول بانکی اجازه می‌دهد پول پرقدرت در اختیار یک قشر خاصی قرار بگیرد و پول ضعیف در اختیار مردم باشد، مانند آنچه در شرکت‌های هرمی رخ می‌دهد. 🔹بانک مشغول به یک دزدی سیستمی است، یعنی فقرا در حال تخلیه شدن در اغنیا هستند، بانک أکل مال به باطل انجام می‌دهد و کسی هم به این موضوع توجه ندارد، در شورای فقهی بانک مرکزی به روی عقود کار می‌شود درحالی که مسأله اصلی ما خلق پول بانکی و ربوی بودن بانک است. 🔹ذلتی که ما امروز در اقتصاد برخلاف دیگر عرصه‌ها شاهد هستیم یکی از مشکلاتی است که باید با آن مقابله کنیم، بستر پول اعتباری تمام دنیا را برده آمریکا کرده است، اینکه برخی می‌گویند باید fatf و قراردادهایی از این قبیل را بپذیریم به دلیل تسلط آنها بر اقتصاد ما است. حجت الاسلام والمسلمین : 🔹مسأله ذلت اقتصادی و مسائلی نظیر تحریم است، در پول ملی موضوع تحریم مطرح نیست اما بحث پول بین المللی که در اختیار ما نیست و ما نمی‌توانیم دنیا را وادار به استفاده از طلا و پولطلا کنیم، اما در مسأله پول ملی ممکن است بتوانیم یک پول منضبط ایجاد کنیم و ربطی هم به تحریم نداشته باشد اما اگر دنیا طلارا به عنوان پول از ما نپذیرد همچنان مشکل تحریم در عرصه بین المللی باقی است. 🔹به دنبال پیاده سازی نظام اقتصادی غرب و آمریکا و ژاپن نیستیم بلکه معتقد هستیم ذاتا پول اعتباری تورم ندارد، پول می‌تواند اعتباری محض باشد اما تورم‌زا نباشد و این در دنیا ثابت شده است. 🔹ما پولی به نام پول اسلامی نداریم و درهم نیز هزار سال پیش از اسلام فنیقی‌ها در ایران درهم را اختراع کردند و اعراب نیز با درهم با ایرانی‌ها معامله می‌کردند، دینار هم پول رومی بود که آن هم بیش از هزار سال قبل از اسلام اختراع شده بود و اعراب نیز آن را پذیرفتند و با آن معامله می‌شد. حجت الاسلام : 🔹زمانی که ۵ درصد مردم سپرده‌های سنگین درون بانک دارند منطقی است که دولت از آنها برداشته و مشکلات مالی خود را برطرف کرده و نیازهای مالی را تأمین کند. 🔹این حجم از کارکنان دولت نیاز مالی دارند و خلق پول بانکی چاره‌‌ای است که اکنون برای تأمین مخارج آنها باید در نظر گرفت، موافق شرایط موجود و موافق ساختار اقتصادی نیستم اما شرایط کنونی نیز باید با همین روش‌های موجود پیش برود و نمی‌توان به روش‌های قدیمی مالی بازگشت. 🔹تنها نقطه امید حل مشکلات کشور اصلاح بانک است، اگر بانک درست شود انقلاب اقتصادی صورت خواهد گرفت و با حمایت صحیح از اقتصاد و تولید توطئه‌ها و تحریم‌ها بی اثر خواهد بود، حوزه و دولت بانک را به درستی نفهمیده‌اند. 🌐 vasael.ir/0003xb 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸بدحجابی؛ تهدیدی جدی برای استحکام خانواده گزارشی از نشست «چیستی و چرایی حجاب»🔻 حجت الاسلام #افشار: 🔹کاهش جذابیت، عامل روابط سست بین زن و شوهر است که دو نوع داریم؛ یک نوع آن طبیعی است که به دلیل افزایش سن است و دیگری چشمی است. در واقع جذابیت‌های او کاهش پیدا نکرده است بلکه در چشم همسر کم شده است مثل عادی شدن زن در چشم همسر. 🔹در کاهش جذابیت‌های چشمی حقیقتا جذابیت کم نشده است بلکه در چشم همسر کاهش یافته است که به آن کم جلوه گی گفته می‌شود؛ مهمترین عامل کم جلوه گی وجود حس مقایسه گری است که سبب ایجاد شکاف می‌شود. 🔹نظر اسلام این است که شکاف در خانواده از بین برود؛ در این وضعیت مقایسه در زمان نامناسب در بین زن و مرد صورت می‌گیرد و گاه مقایسه ناخودآگاه است که سبب دلزدگی بین زن و شوهر می‌شود. 🔹منشأ مقایسه چیست؟ منشأ بیرونی آن عدم رعایت جذابیت در منزل توسط همسر است و همچنین عبور از مرز‌های مجاز جذابیت در جامعه توسط سایرین که بدحجابی و بی حجابی است. منشأ درونی آن در درون فرد است که یکی عینک ریزبینی و درشت بینی یعنی حس طمع است و دیگری انتظارات تخیلی است. 🔹در بسیاری از مواقع سریال ها، فضای محرک جامعه، تبلیغات عوامانه دوستان و آشنایان انتظارات تخیلی را صورت می بخشد که باعث سستی خانواده می‌شود. 🔹بی حجابی در فضای خارج از خانواده و کاهش جذابیت در داخل خانواده عواملی هستند که منشأ بیرونی مقایسه‌اند که در کنار منشأ درونی مقایسه صورت می‌گیرد و سبب مقایسه و کاهش جذابیت چشمی و پیوند سست مرد و زن می‌شود. 🌐 vasael.ir/0003xk 🆔 @vasael_ir
🔸نشست نخست یازدهمین همایش «اقتصاد اسلامی» 🔹با حضور: مرتضی عزتی، حجت‌الاسلام والمسلمین معصومی‌نیا، محمدعلی دهقان و کامران ندری 🔹زمان: روز سه شنبه ۲۱ آبان‌ماه، از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ 🔹مکان: تهران، خیابان مفتح، نرسیده به خیابان انقلاب، سالن ابوریحان پردیس دانشگاه خوارزمی 🌐 vasael.ir/0003xj 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم: 🔹حبُّ الْجاهِ وَ الْمالِ یُنْبِتُ النِّفاقَ فِی الْقَلْبِ، کَما یُنْبِتُ الْماءُ الْبَقْلَ. 🔹علاقه نسبت به ریاست و ثروت سبب روئیدن نفاق در قلب و درون خواهد شد، همان طوری که آب و باران سبب روئیدن سبزیجات می باشند. 📚 بحارالأنوار: ج 70، ص 373، ح 7 🆔 @vasael_ir
🔸سلسله نشست های اندیشه ورزی ورثه الانبیاء با موضوع «الگوی نقش آفرینی طلاب در دولت سازی اسلامی»برگزار می‌شود. 🔹دوره حضوری: برادران 🔹دوره غیرحضوری: برادران و خواهران 🔹مهلت نام نویسی 20 آبان 98 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | دروس خارج با موضوع مسائل مستحدثه و چالش‌های روش‌شناسی در این باره 📝 مهدی مظهر 🌐 vasael.ir/0003xu 🆔 @vasael_ir
🔹یکی از خلأهای حوزه در بررسی فقهی مسائل مستحدثه، عدم شناخت کافی و تخصصی از موضوعات جدید است. اگرچه فقیه به دنبال ابعاد فقهی یک موضوع است و از این رو ممکن است چنین به نظر بیاید که نیازی به شناخت تخصصی از آن موضوع وجود ندارد و این خلأ را می‌توان با مشاوره با متخصصین پر کرد. 🔹با این حال به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن ملاحظات کارکردی و آثار و جایگاه آن پدیده جدید در نظامات اجتماعی جدید، فهم دقیقی از کارکرد آن موضوع حاصل نخواهد شد. 🔹به عنوان نمونه یکی از کارکردهای مهم نظام بانکی موجود، مسأله خلق پول است که غالباً در بررسی‌های فقهیِ مربوط به بانک، مغفول واقع شده است. 🔹پس از موضوع‌شناسی، لازم است فقیه در برخورد با این موضوع و پدیده جدید، با تحلیل و کالبدشکافی آن، تلاش کند ابعادی از آن موضوع را که بالقوه می‌تواند ابعاد فقهی داشته باشد، شناسایی کند. به تعبیر دیگر، فقیه پس از موضوع‌شناسی، باید تلاش کند مسألهِ عرفی را به یک مسأله پژوهشی تبدیل کند. 🔹به نظر می‌رسد یکی از ضعف‌های بررسی‌های فقهی موضوعات و مسائل مستحدثه، فقدان چنین تحلیل‌هایی است. تبدیل کردنِ یک مسأله عرفی به یک مسأله پژوهشی، خود کاری تخصصی است و تنها از عهده کسانی برمی‌آید که از یک سو موضوع را به خوبی شناخته باشد و از سوی دیگر به مبانی و چارچوب‌های فقهی آگاه باشد. 🔹متأسفانه فقدان چنین رویکردی سبب شده است در مواردی موضوعاتِ جدید در همان لایه فهم عرفی باقی مانده و به دلیل روشن نشدنِ درست ابعاد فقهیِ آن، به سادگی با استناد به اصل برائت یا برخی عمومات، حکم به جواز آن داده شود. 🔹خطای دیگری که در بررسی فقهی مسائل مستحدثه بسیار شایع است، عدم فحص کافی در ادله است. تصور اولیه در بسیاری از موارد این است که درباره موضوعات جدید به دلیلِ جدید بودنشان، نصّی وجود ندارد از این رو، فقیه خود را بی‌نیاز از فحص در ادله می‌بیند و در همان گام نخست، به عمومات و اصول عملیه رجوع می‌کند. 🔹این خطای روش‌شناسانه به این دلیل رخ می‌دهد که یا موضوع‌شناسی کافی صورت نگرفته و یا ابعاد فقهیِ آن موضوع به روشنی تبیین نگشته و مسأله عرفی در همان لایه عرفی خود باقی مانده است. 📝 مهدی مظهر 🌐 vasael.ir/0003xu 🆔 @vasael_ir