🔸ادله فقهی وجوب شرکت در انتخابات
🔹اینکه وجوب شرکت در انتخابات آیا جنبه عینی دارد که بر همه آحاد مردم واجد شرایط واجب باشد، یا یک واجب کفایی است که در صورت قیام من به الکفایه به اقامه آن از باقی مردم ساقط شود، مطلبی است که در این مجال به بررسی آن میپردازیم هرچند برخی سخنان امام خمینی (ره)، نشان از وجوب عینی شرکت در انتخابات دارد، لکن به نظر میرسد بتوان بین موارد و مصادیق انتخابات قائل به تفصیل شده و بعضی را مصداق واجب عینی و برخی دیگر را مصداقی از واجب کفایی دانست. منشأ این تفصیل نیز نوع و میزان اهمیت انتخاباتی است که برگزار میشود.
🔹در دوران معاصر باید وجهه بین المللی انتخابات را در نظـر گرفت. بدین بیان که انتخابات نوع نخست که در سطح ملی برگزار میشود، همواره در معرض دید و قضاوت جهانیان؛ به ویژه کشورها و سازمان های متخاصم قرار دارد و میزان مشارکت مردم در این گونه از انتخابات را نشان از اقتدار سیاسی و میزان مقبولیت یا مشروعیت نظام سیاسی حاکم می دانند که اطلاق عنوان واجب عینی بر این دسته از انتخابات، موجه می نماید. انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و همه پرسی بازنگری قانون اساسی از این دست است.
🔹همچنین چنانچه از نظر سیاسی و بین المللی کشف مشروعیت و مقبولیت نظـام سیاسی، بسته به نصاب خاصی از آرای مردم باشد، میتوان شرکت در انتخابات را از سنخ واجبات کفایی دانست که در مرحله نخست بر همگان واجب عینی است، تا زمانی که من به الکفایه ـ یعنی میزان مشروعیت بخش به نظام سیاسی ـ بر آن اقدام و در انتخابات شرکت کنند. بدیهی است در این صورت از باقی افراد ساقط میشود.
🔹اما انتخابات نوع دوم که در سطح محلی برگزار میشود، در این درجه از اهمیت نیست و از سوی بیگانگان رصد نمیشود و اگر هم بشود، میزان کم یا زیاد رأی دهندگان، تأثیر چندانی در میزان مقبولیت و مشروعیت نظام سیاسی نمیگذارد. این نوع از انتخابات را که در جمهوری اسلامی ایران، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مصداق آن است، می توان به عنوان یک واجب کفایی محسوب نمود.
📝 حجت الاسلام دکتر #محسن_ملک_افضلی
🌐 vasael.ir/0004Ah
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه | سبک زندگی با محوریت تفریحات سالم از دیدگاه قرآن و روایات
🔹در بین موضوعات فطری و اجتماعی از جمله مباحث بسیار ضروری و مطرح، بحث تفریحات سالم در زندگی است. همه ما دوست داریم در زندگی انسان موفّقی در تمام عرصههای زندگی باشیم، که این مهم با تأمین خواستهها و نیازهای درونی و استفاده درست از اوقات زندگی میسّر است.
🔹در پارهای از کلمات پیشوایان بزرگ اسلام به این حقیقت نیز اشاره شده که تفریح حلال و سالم نیرو و نشاط انسان را برای انجام دو قسمت اوّل و دوّم تأمین میکند و از این رو انسان را در انجام آن دو وظیفه حسّاس یاری مینهد.
🔹از این تعبیر به خوبی استفاده میشود که «تفریح» هرگز نمیتواند هدف اصلی زندگی باشد بلکه وسیلهای برای تجدید نشاط و نیرو برای فعّالیّتهای دیگر زندگی است. و این یک اصل اساسی است که باید در انتخاب نوع تفریح و سرگرمی و کمیّت و کیفیت آن مورد توجّه خاص باشد.
🔹با توجّه به اینکه جامعه به سمت استفاده از مدهای غربی گرایش دارد و الگوهای سنّتی در حال فراموش شدن است، باید الگوی مناسب و سالم برای تفریح و اوقات فراغت را بازگو کنیم.
🔹استفاده از این پژوهش برای تمام خانوادهها، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی و اجرایی و… میتواند مفید باشد و با به کار بستن نکات آموزندهی مذکور در این پژوهش اثرات تفریح سالم را در زندگی فردی و اجتماعی خود شاهد باشند.
🔹با تحقیقاتی که صورت گرفت هیچ کتابی با این عنوان نیافتم و با توجّه به گستردگی موضوع در معیارها و ملاکهای تفریح به بیان معیار و مصادیق تفریح سالم و آفتها و راهکارها پرداختم، لذا میطلبد پژوهشگران به پژوهش در ابعاد دیگر تفریح بپردازند.
🌐 vasael.ir/0004AZ
🆔 @vasael_ir
🔸خريد و فروش آراء ظلم و اكل مال به باطل است
حجت الاسلام والمسلمین #مهاجرنیا در گفتگو با #وسائل:
🔹چون ما حق و تکلیف را ملازم هم می دانیم و در برخی از سطوحِ حقوق، آن حق قابلیت واگذاری ندارد، مثلا من حق دارم نماز بخوانم چراکه تکلیف من است و من برای اینکه رشد و تعالی پیدا کنم حق دارم آن را انجام دهم.
🔹در دولت های استبدادی هم این آمده كه حق ندارند این حق را از من بگیرند لذا در زندان هم حق ندارند مانع عبادات شخصی من شوند و این مورد پذیرش است.
🔹حال من می توانم از این حق بگذرم و آن را به دیگری واگذار کنم در اینجا می گویند این از اموری نیست که قابلیت واگذاری داشته باشد.
🔹بله برخی از حقوق هست که می توانید به دیگری واگذار کنید مثل اینکه سهمیه ای به شما داده اند که می توانی آن را به دیگری واگذار کنید. پس همه امور مثل هم نیستند.
🔹اما در خصوص خرید و فروش اینكه در قوانین آمده که خرید و فروش آراء ممنوع است و دولت می تواند با آن برخورد کند و حتی می تواند آراء را باطل کند. خرید و فروش هم ظلم است و هم اکل مال به باطل است چون مالیت ندارد.
🔹از طرفی اگر رای شخصی خریدار شد در آن شهر فرد اصلح رأی نیاورد این شخص هم به آن شهر ظلم می کند چون مردم نیازمند فرد اصلح هستند که وکیلشان باشد و دنبال کارشان را بگیرد و مشکلاتشان را حل کند.
🔹این خرید و فروش باعث می شود کسی که اصلح نیست بالا بیاید و این ظلم به آن شهروندان می شود. پس هم ظلم است و هم باعث مال حرام می شود علاوه بر اینکه خلاف قانون هم هست.
🌐 vasael.ir/0004Am
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه نظام سیاسی | امامت بدون سیاست تهی از مفهوم است(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004A3
🔹فقه روابط اجتماعی | رابطه سوء ظن با مجموعه افعال محرم یا مکروه(آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0004Ac
🔹فقه سیاسی | مسئوليت جامعه اسلامی نسبت به انجام مستحبات(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0004AU
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| فقه و عقل
🔹در بخش بخش چهارم این کتاب به آسیبشناسی و پاسخ به شبهه و پرسشها پیرامون این موضوع پرداخته است که خلاصه آن به شرح زیر است:
🔹أ. در مسیر کاربرد عقل در استنباط احکام شرعی آسیب هایی وجود دارد. استفاده از ظن و استحسان غیر معتبر و شخصی به نام عقل استفاده نا به جا از عقل اشتباه حکمت حکم با موضوع آن بخشی از این آسیب ها به شمار می آید.
🔹ب. منبع بودن عقل در استنباط احکام با توحید در تقنین و انحصار حق قانون گذاری در شارع مقدس ناسازگار نیست؛ چون:
🔹یکم. عقل کاشف حکم شرع است نه اعتبار کننده و خالق آن.
🔹دوم. وقتی یکی از مجعولات شرعی اعتبار عقل در تقنین باشد ـ به این جهت که شارع آن را جعل کرده است ـ ناسازگاری یادشده پیش نمی آید.
🔹ج. لغویت جعل شرعی با وجود حکن عقل در شکار شبهات منبع استنباط حکم شرعی بودن عقل جای دارد. این شبهه به موارد برخوردار از حکم عقل که جعل شرعی در آن قابل انکار نیست، نقض می شود.
🔹افزودن بر این وجود درک و حکم عقل با جعل شرعی منافات ندارد و تکلیف یعنی انشای چیزی که برای ایجاد انگیزه و تحریک صلاحیت دارد و این صلاحیت در موارد حکم عقل نیز مشاهده می شود.
🌐 vasael.ir/0004Ae
🆔 @vasael_ir
🔸اصول فرزند پروری در اسلام / نقش حکومت در تربیت
حجت الاسلام #جابر_عزیزی در گفتگو با #وسائل:
🔹توجه به کودکان یک تکنیک حیاتی و مهم در تربیت است و لازم است تا خانواده ها و والدین تکنیک ها و سبک های درست توجه به کودکان را بیاموزند.
🔹والدین بیشتر اوقات خیال می کنند که به اندازه کافی به کودکان خود توجه می کنند اما در عین حال گاهی یا اوقات زیادی از کودک می شنوند که مثلا «شما به من توجهی نمی کنید» شاید والدین حتی از این صحبت کودک خود گله مند و ناراحت شوند.
🔹مهارت توجه به نوعی شبیه به گزارشگری ورزشی مثلا در ورزش فوتبال می باشد که فرد گزارشگر تمام موارد را بازگو می کند پس والدین نیز به همین صورت وقتی که کودک در حال انجام کاری هستند باید آنها را با تمام وجود زیر نظر گرفته و پس از آن رفتارها و کارهایش را به صورت کامل بازگو کند.
🔹مثلا اگر کودک در حال بازی با مکعب های خودش است باید کنارش نشسته و بگوید که تو داری مکعب های زرد را با قرمز کنارهم می چینی و یک خانه زیبا می سازی و یا اگر در حال نقاشی است مثلا بگوید که تو داری یک خانه زیبا با رنگ آبی می کشی.
🔹روشی دیگر برای توجه کردن، تقلید کارهای کودک است؛ می توان در زمان توجه کنار کودک بوده و کارهای او را دقیقا تقلید کرد. کشیدن یک نقاشی یا ساختن یک مجسمه با خمیر بازی یک نمونه و مثال خوب است.
🔹یکی از وظایف حکومت تربیت دینى در بُعد آموزشى آن است. آموزش به طور قطع باید در شرایط خاص خود و توسط افراد متخصص صورت پذیرد.
🔹براى این منظور، حتماً باید بخشى از نهاد آموزش و پرورش، چه در بُعد نیروى انسانى و چه در رابطه با کتابهاى درسى و چه در فراهم آوردن امکانات، اختصاص یابد.
🌐 vasael.ir/0004Ab
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸موضوع شناسی فساد اقتصادی و تبیین مصادیق آن
گزارشی از نشست«موضوع شناسی فساد اقتصادی؛ گامی نخست در بیانیه گام دوم»🔻
حجت الاسلام دکتر #محمد_حسنی:
🔹در فساد مالی، اخلال در نظام اقتصادی مطرح نیست؛ آری، در فساد مالی سوء استفاده از قدرت عمومی وجود دارد منتهی مجرم وابسته به حکومت نیست.
🔹در فساد اقتصادی دولت و یا کارگزار وی دخالت دارد و به طور کلی، فساد اقتصادی از سوی یکی از کارگزاران دولتی یا وابستگان (سیاسی یا نسبی یا سببی) وی صورت میگیرد.
🔹به نظر میرسد که فساد اقتصادی با جرائم اقتصادی نیز از یک جهت تفاوت دارند؛ در بحث جرائم اقتصادی بیشتر اندیشمندان به اخلال در نظام اقتصادی اشارهای نکرده اند، در حالی که ما در فساد اقتصادی اخلال در نظام اقتصادی را شرط میدانیم.
🔹اگر معیار را جرائم اقتصادی قرار میدهیم، لازم است تعریف و مصادیق آن را روشن کنیم و اگر اگر معیار را فساد اقتصادی قرار دادیم، افزون بر تعریف و بیان مصادیق آن، باید رابطه آن با جرائم اقتصادی که در قوانین متعددی بدان اشاره شده است، بررسی و معین شود.
🔹خلاصه آنکه، یکی از گامهای نخستی که در مبارزه با فساد اقتصادی باید برداشته شود، تعریف فساد اقتصادی و مصادیق آن است.
🌐 vasael.ir/0004At
🆔 @vasael_ir