eitaa logo
تفکر و تمدن شبکه‌ای| استاد واسطی
3.1هزار دنبال‌کننده
215 عکس
75 ویدیو
124 فایل
تفکر و تمدن توحیدی ادمین: @Haghighat6
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ⚪️ معنی زندگی| بخش دوم و پایانی. ◽️ نتایج، آثار و لوازم پذیرش فرضیه: 1. در صورت دست‌یابی به «معنایی در زندگی» که باور فرد نسبت به برآیند تلاش‌هایش می‌باشد، افعال و رفتارهای او قابل پیش‌بینی و کنترل است و در غیر این صورت پوچ‌گرایی، ناامیدی،‌ افسردگی و در نتیجه خودکشی در پیش خواهد بود. 2. هر چه معنای زندگی فرد، محدودیت بیشتری داشته باشد، در معرض خطر پایان‌پذیری و افتادن در وادی پوچی پس از عمری تلاش و مصرف کردن نیروهایش خواهد بود. 3. تلاش برای خروج از محدودیت و اتصال به نامحدود، تنها معنای منطقی و واقعی برای بشر است. 4. متوجه کردن بشر به سوی عوالم بی‌انتهاء ماورایی که تجلی علم و قدرت و حیات بی‌نهایت هستند، ضرورت حیاتی بشریت است. 5. کارکرد «عرفان» فعال‌سازی روح بشر برای حرکت به‌سوی شهود هستیِ بی‌نهایت است و تنها تمدن عرفان‌محور است که می‌تواند معنای حقیقی و پایداری را برای بشر به‌ارمغان بیاورد. ◽️ مباحث و مفاهیم کلیدی: ▫️ معنی زندگی، معناداری، معنایابی، حیات طیبه ▫️ استاد واسطی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ سبک زندگی. ◽️ موضوع: ▫️ «سبک زندگی» چیست؟ چرا؟ چگونه؟ ◽️ مساله: ▫️ یک زندگی استاندارد و بهینه چگونه است؟ چگونه می‌توان وضعیت موجود زندگی‌ها را به وضعیت مطلوب تغییر داد؟ ▫️ فرضیه: ۱. سبک زندگی = طرز رفتارهای افراد و خانواده‌ها در یک جامعه؛ «سبک زندگی» یک سیستم رفتاری است که تابعی از نگرش‌ها و احساس و امیال افراد است. ۲. نقطه شروع اصلاح سبک زندگی = دست‌یابی به شاخص‌های «انسان استاندارد» و «ISO انسانی» ۳. مرکز ثقل در سبک زندگی = «ISO خانواده» ▫️ تبیین: ▫️ در مراحل تمدن‌سازی، پس از دوران استقرار اولیه ساختارها، نیاز به اصلاح و بهینه‌سازی فرآیندها وجود دارد تا تحقق اصلی تمدن و توسعه تمدنی اتفاق افتد. فضای عمومی تمدنی، در فرهنگ و طرز زندگی افراد جامعه متمرکز است؛ لذا حرکت به سوی اصلاح و بهبود فرآیندهای زندگی عموم مردم، گام اصلی در تحقق و توسعه تمدنی تلقی می‌شود. ▫️ تمدن، زندگی جمعی در ساختارهای سه‌گانه به هم پیوسته معرفتی، قانونی و فرهنگی است به طوری که منجر به ارتقاء مستمر معرفتی و فرهنگی شود. تمدن، در جهت پاسخگویی به لایه‌های فوقانی هرم نیازهای انسان شکل می‌گیرد. ▫️ از آنجا که صحنه زندگی، محل بروز آگاهی‌ها و تمایلات افراد و خانواده‌هاست و برآیند «باورها و امیالِ» افراد در طرز رفتار آن‌ها ظهور می‌کند و طرز رفتارها سبب شکل‌گیری «سبک زندگی» می‌شود، سبک زندگی، طرز رفتارهای افراد و خانواده‌ها در یک جامعه است؛ سبک یا اسلوب یا فرهنگ فردی و خانوادگی، از نوع رفتارها انتزاع می‌شود. ▫️ سیستم‌های به‌هم‌پیوسته سه‌گانه معرفتی قانونی فرهنگی،‌ به اصلاح و ارتقاء دستگاه «باور-میل» می‌پردازند و با بهینه‌سازی فرآیندهای جاری در این ساختارها (نظریه ساختار- فرآیند) سبب اصلاح و ارتقاء سبک زندگی افراد و در نتیجه ارتقاء کلان اجتماعی می‌شود. ▫️ نقطه مرکزی در «سبک زندگی» این است که شاخص‌های کیفیت و فرآیند بهینه برای تحقق آن شاخص‌ها، برای خانواده تعریف شود (ISO خانواده) و بر اساس آن امتیازاتی به خانواده‌های دارای این استاندارد داده شود. ▫️ اگر این شاخص‌ها از اسلام استخراج نشوند، شاخص‌های زندگی مدرن به جای آن‌ها خواهد نشست و سبک زندگی اسلامی با شتاب بیشتری به سمت سبک زندگی غربی حرکت خواهد کرد. ◽️ مراحل عملیاتی: 1⃣ استخراج شاخص‌های تمدن متعالی و یک زندگی استاندارد و با کیفیت، هم از نظر عقل و هم از نظر تجربه و هم از نظر دین. 2⃣ اخذ نقاط مشترک و تلاش برای حداکثرسازی نقاط مشترک (به علت وجود باورها و فرهنگ‌های مختلف در یک جامعه) 3⃣ کشف فرآیندهایی که سبب تحقق این شاخص‌ها می‌شود. 4⃣ تدوین شیوه ارزیابی این شاخص‌ها در صحنه عملی زندگی 5⃣ تدوین فرآیند امتیازدهی و جلب توجه عمومی جامعه برای انتخاب آزادانه و آگاهانه این استاندارد. ▫️ اصلی‌ترین گنجینه استراتژیک برای تولید و تدوین شاخص‌ها و فرآیندهای تمدنی و سبک زندگی اسلامی،‌ «مستحبات و مکروهات» ،«گزاره‌های ارشادی» و «گزاره‌های اخلاقی» موجود در دین است. ▫️ مستحبات و مکروهات، الزامات قانونی نیستند ولی الزامات فرهنگی هستند و به عبارت دیگر «فرهنگ‌ساز»هستند و می‌توانند در عین حال که افراد در انتخاب نحوه زندگی خود مختارند، زندگی‌ها را به سمت بهینه‌سازی حرکت دهند. ▫️ اصلی‌ترین آسیب در این بحث، تغییر رابطه میان «باورها و امیال» است یعنی به‌جای اینکه باورها امیال را مدیریت کنند، به نظر می‌رسد در سطح وسیع و عمیقی، امیال افراد باورهایشان را مدیریت می‌کنند. ▫️ به نظر می‌رسد «هوش حقوقی» از «هوش اخلاقی» ضعیف‌تر است. به‌عبارت دیگر «سواد قانون‌دانی و قانون‌فهمی و شیوه قانون‌محوری» فراگیر و فعال نیست. ▫️ به نظر می‌رسد اکثر اغلب افراد جامعه، دارای برنامه راهبردی برای زندگی خود و خانواده نیستند و به تاملات و مشاوره‌ها و تصمیم‌های مقطعی کلی ذهنی بسنده می‌شود. ▫️ این سه آسیب، هم سطوح عمومی و هم سطوح مدیریتی جامعه، را درگیر کرده است که راهبردهای زیر برای اصلاح آنها پیشنهاد می‌گردد. ◽️ راهبردها: ۱. آموزش عملی برای فعال کردن «هوش حقوقی» (توانایی تشخیص و عملی کردنِ وظایف از سویی، و توانایی تشخیص و مطالبه بدون تنشِ حق خود در کلیه حیطه‌های زندگی از سوی دیگر) ۲. آموزش عملی برای فعال کردن «هوش اخلاقی» (توانایی تشخیص و عملی کردن کُدهای اخلاقی) ۳. آموزش عملی مهارت تصمیم‌گیریِ برآیندی (جسمی، فکری، روحی، جمعی، محیطی، پایدار، الهی) = مهارت تصمیم‌گیری بر اساس عدل شبکه‌ای. ▫️ نتایج: ۱. تلاش برای فرهنگ‌سازی رسانه‌ای و آموزش مستمر عملی فراگیرِ «مهارت مدیریت احساس» ۲. تلاش برای فرهنگ‌سازی رسانه‌ای و آموزش مستمر عملی فراگیرِ «برنامه‌ریزی استراتژیک خانوادگی» ▫️ لینک حیات طیبه ▫️ مفاهیم: ▫️ تمدن الهی،‌ علم دینی، الگوی پیشرفت، سبک زندگی، مهندسی فرهنگی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ گلوگاه‌های تقابل تمدنی مدرنیته و اسلام. ▫️▪️ انسان‌محوری یا خدامحوری؟ ▫️▪️ تجربه‌گروی یا عقل‌گروی؟ ▫️▪️ حس‌گروی یا قلب‌گروی؟ ▫️▪️ رسانه‌محوری یا تفکرمحوری؟ ▫️▪️ کمیت‌محوری یا کیفیت‌محوری؟ ▫️ از بحث تمدن‌سازی دینی و سبک زندگی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای| استاد واسطی ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ تمدن‌سازی و سیستم‌سازی.‌ ▫️ تمدن‌سازی = ساختارسازی و سیستم‌سازی شبکه‌ای ▫️ سیستم‌سازی = تولید فرآیندها (ارتباطات تنظیم‌شده برای تولید یک برآیند) ▫️ محور‌های اول و دوم بحث تمدن‌سازی دینی و سبک زندگی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای| استاد واسطی ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ هویت استراتژی و استراتژی‌سازی.‌ ▫️ محور‌ سوم تمدن‌سازی دینی و سبک زندگی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای| استاد واسطی ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ پشت‌صحنه سبک زندگی و فرهنگ‌سازی. ▫️ تمدن‌سازی دینی و سبک زندگی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
﷽ ⚪️ هویت سبک زندگی و فرهنگ. ▫️ فرهنگ = طرز زندگی جمعی. ▫️ سبک زندگی = سیستم رفتاری. ▫️ تغییر سبک زندگی = فرهنگ‌سازی = رفتارسازی اجتماعی = [تغییر و پردازش در رابطه باور-میل] ▫️ محور چهارم تمدن‌سازی دینی و سبک زندگی ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti