🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸
🥀حذف عامل نصب مفعولٌبه:
☀️ آیا میتوان عامل نصب مفعولٌبه را حذف کرد؟
پاسخ :
بله، گاه مفعولٌبه در جمله وجود دارد، ولی عامل نصب آن از جمله حذف شده است.
حذف عامل نصب مفعولٌبه سه حالت دارد:
الف) جواز؛
ب) امتناع؛
ج) وجوب.
در ادامه به ترتیب به احکام و مباحث مربوط به هر یک از این حالات میپردازیم.
#حذف
#عامل
#مفعول_به
🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸
☀️الف) جواز حذف
هنگامی که قرینهای بر عامل محذوف دلالت کند، حذف عامل نصب مفعولٌبه جایز است؛ به دیگر سخن، اگر نشانهای بر وجود عامل نصب مفعولٌبه دلالت کند، میتوان برای رعايت ایجاز و اختصار عامل نصب را حذف کرد.
☀️مثال نخست:
در پاسخ پرسش «مَنْ رَأیتَ في الشّارِعِ؟»؛ چه کسی را در خیابان دیدی؟ گفته میشود: «علیّاً». در اینجا لازم نیست حتماً گفته شود: «رَأیتُ علیّاً»؛ زیرا شنونده در مییابد که مراد گوینده «رَأیتُ علیّاً» است. در این عبارت قرینه حذف عامل، خودِ پرسش است.
☀️مثال دوم:
قرآن کریم میفرماید: ﴿وَقِیلَ لِلَّذینَ اتَّقَوا مَاذَا أنزلَ رَبُّکُم قالُوا خَیراً﴾؛در قیامت از تقواپیشگان پرسیده میشود: پروردگار شما چه چیزی را بر شما فرو فرستاد؟ در پاسخ میگویند: نیکی را، در این آیه مبارک نیز به قرینه جمله «مَاذا أنزَلَ رَبُّکُم»، به جای عبارت «أنزَلَ رَبُّنا خَیراً»، به واژه «خیراً» بسنده شده است و «أنزَلَ» که عامل نصب «خیراً» است، حذف شده است.
#جواز_حذف
🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸
🥀ب) امتناع حذف
حالت امتناع، عکس حالت جواز است؛ یعنی، هرگاه قرینهای در سخن وجود نداشته باشد که نشان دهد عامل نصب محذوف چيست، نباید عامل نصب را حذف کرد؛ برای نمونه نمیتوان بدون مقدمه گفت: «علیّاً» و مراد عبارت «رأیتُ علیّاً» باشد؛ زیرا شنونده به خاطر نبودِ قرینه نمیتواند عامل نصب «علیّاً» را تشخیص دهد و در نتیجه به اشتباه میافتد.
#امتناع_حذف
🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸
ج) وجوب حذف
در برخی از موارد حذف عامل نصب مفعولٌبه وجوبی است؛ یعنی، به هیچ وجه نباید عامل نصب را ذکر کرد. این موارد خود به دو دسته تقسیم میشوند.
الف)سماعی
ب)قیاسی
🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸
❇️تقسیمات ادغام
قواعد ادغام 🌱
⭕️ ادغام، مهمترین تغییر در مضاعف است؛ ادغام به اعتبارهای مختلف، تقسیمات گوناگونی دارد؛
1⃣. ادغام صغیر و کبیر؛
🔰. صغیر؛ اگر حرف اول(مدغم) ساکن و حرف دوم(مدغم فیه) متحرّک باشد، ادغام آنها از نوع "ادغام صغیر" است؛ مانند:《رَبْبٌ ← رَبٌّ》.
🔰.کبیر؛ اگر هر دو حرف متحرک باشند و برای فراهم نمودن زمینه ادغام، حرف اول(مدغم) را ساکن کنیم، این نوع ادغام کبیر است؛ مانند:《رَدَدَ ← رَدْدَ ← رَدَّ》.
🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🔅قَالَتْ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ 《بَغِيًّا》
(حضرت مریم) فرمود : ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﭘﺴﺮﻱ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻧﻪ ﻫﻴﭻ ﺑﺸﺮﻱ ﺑﺎ ﻣﻦ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺑﺪﻛﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍم. (۲۰ مریم)
☀️يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ 《بَغِيًّا》
ﺍﻱ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﻫﺎﺭﻭﻥ ! ﻧﻪ ﭘﺪﺭﺕ ﻣﺮﺩ ﺑﺪﻱ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻣﺎﺩﺭﺕ ﺑﺪﻛﺎﺭﻩ ﺑﻮﺩ... (۲۸ مریم)
🔥سؤال:
چرا در این دو آیه، برای مؤنّث، از 《بغیّاً》 که مذکّر است استفاده شده؟
🔅جواب:《بغیّ》در اصل، "بَغوی" بوده و طبق قاعده ی اعلال اسم، واو ساکن تبدیل به یاء شده و بغوی به صورت بغیّ درآمده است.
⭕️(هنگامی که واو و یا کنار هم قرار گیرند و اولی ساکن باشد، واو به یا تبدیل میشود: مَقضَوْی = مَقْضیّ و سَیْوِد = سَیّد، نیز در ترکیب: مُعَلَّمُویَ = معلّمِیَّ. )
❇️برخی از اسم ها، مذکّر و مؤنّثشان يكسان است؛ از جمله:
📌 فَعول به معنای فاعل؛
مانند عُمَرُ بَغيٌّ / عايشةُ بَغيٌّ
(بغوي=بغيّ به معنای بد کاره)
#اعلال
#بغیا
#فعول
🌸 @vazife110
مکتب =دفتر
سماحة= جناب ، حجت الاسلام
☄نکته : مرجعها ، ها به الطائفة بر می گردد
☄نکته : چون (مرجع به ضمیر اضافه شده معرفه شده است) به همین جهت صفت آن (الاعلی) با (ال) آمده است.
🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
امتناع قطر از هواپیمای تیم ملی آلمان به خاطر اینکه ...
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🌱بنات :
💫ملحق بجمع المؤنث السالم.
🟤 لاحظ معي (بنات) في الأمثلة التالية
وكلها مفعول به منصوب وعلامة نصبه الكسرة نيابة عن الفتحة
🌱لأنه ملحق بجمع المؤنث السالم.
1️⃣ {وَيَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَنَاتِ}
2️⃣ {أَاصْطَفَى الْبَنَاتِ عَلَى الْبَنِينَ}
3️⃣ {أَمْ اتَّخَذَ مِمَّا يَخْلُقُ بَنَاتٍ وَأَصْفَاكُمْ بِالْبَنِينَ}
#بنات
#جمع_مونث_سالم
#ملحق
#فرعی
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
💫الصحيح:
صلي يا هندُ على النبي
💫والخطأ:
صلِّ يا هندُ على النبي
🥀والسبب:
👈لأن الخطاب لمؤنث .. لذلك وجب اتصال ياء المخاطبة بالفعلِ.
👈والفعل: فعل أمر مبني على حذف النون لاتصاله بياء المخاطبة.
⚡️والياء: ضمير بارز متصل مبني على السكون في محل رفع فاعل.
#مفرد_مونث_مخاطب
#فعل_امر
#یا_ضمیر
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110