eitaa logo
ادبیات عرب و «علوم عقلی و نقلی»
227 دنبال‌کننده
208 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 👈خداوند با چه عبارت هایی «خیر الامور اوسطها» را در قران مطرح کرده است ؟ 🌴🌴🌴🌴🌴 تجدُ في كتاب الله (خير الأمور أوسطها)؟في أربعة مواضع: ☀️{ لَا فَارِضٌ وَلَا بِكْرٌ عَوَانٌ بَيْنَ ذَلِكَ } البقرة (۶۸) ☀️{ وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَاماً } الفرقان (۶۷) ☀️{ وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِكَ وَلاَ تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلاً } الإسراء (۱۱۰) ☀️{ وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ } الإسراء (۲۹) 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌺🌺🌺🌸🌸🌸🌺🌺🌺 🌴«شبهه ی اعراب در قران»🌴 ☀️لكن الراسخون في العلم منهم والمؤمنون يؤمنون بما أنزل إليك وما أنزل من قبلك والمقيمين الصلاة والمؤتون الزكاة والمؤمنون بالله واليوم الآخر أولئك سنؤتيهم أجرا عظيما 💐💐💐شبهه : مقیمین منصوب است و بقیه اسما مرفوع آورده شده اند درحالی که همگی باید مرفوع (اگرخبر محسوب شوند) یا منصوب (اگر مبتدا محسوب شوند) باشد. 💐💐💐جواب: ☀️لکن استدراکیه است و در اینجا خفیفه است و ثقیله نیست چرا که خفیفه بر روی آن تشدید ( ّ ) وجود ندارد یعنی کلمه بصورت لکن خفیه است و لکن خفیفه اسم بعدش را تغییر نمیدهد و به اصطلاح نحویون لکن خفیفه غیر عامل هست و برروی بعد از خود هیچ تاثیری ندارد. پس بر راسخون تاثیر نگذاشته است. 💐💐💐محل شاهد در آیات دیگر: الف)«وَلِکنْ رَسُولُ اللهِ وَ خاتَمُ النَّبِیِّینَ» ب))« وَلکِنْ لایَعْلَمُونَ». ☀️☀️اما راجع به واژه مقیمین باید گفت: 💐۱. برخی گفته اند: از باب مدح است و تقدیر آن «اعنى المقیمین الصلوه» . 💐۲. کسائى (عالم علم نحو) گفته است که: موضع کلمه «مقیمین» مجرور است و عطف است بر کلمه «ما» در جمله : «بما انزل الیک» یعنى «و بالمقیمین الصلوه» و معناى آیه این است که: راسخین در علم و مؤمنین بدانچه بر تو و بر انبیاى قبل از تو نازل شده و به نمازگزاران ایمان مى آورند. چون هر جا عامل جرّ از کلمه اى ساقط شود آن کلمه به صداى بالا خوانده مى شود، پس کلمه مورد بحث منصوب به نزع خافض است . 💐۳. قومى دیگر گفته اند: این کلمه عطف است بر «ها» و «میم» در کلمه «منهم» و معناى آیه چنین است که «لیکن راسخون در علم از اهل کتاب و از نمازگزاران چنین و چنان مى کنند.» 💐۴. بعضى دیگر گفته اند: عطف است بر کاف در کلمه «من قبلک» و معناى آیه این است که «راسخون در علم به آنچه قبل از تو و قبل از نمازگزاران نازل شده ایمان مى آورند.» 💐۵. بعضى دیگر گفته اند: این کلمه عطف است بر کاف در کلمه «الیک» و یا کاف در کلمه «قبلک»، (البته این چند وجه اخیر از نظر علماى بصرى جائز نیست، چون آنها جائز نمى‌دانند که اسم ظاهر بر ضمیر مجرور عطف شود مگر آنکه حرف جرى که بر سر ضمیر آمده دوباره بر سر اسم ظاهر بیاید و در آیه باید فرموده باشد: «بما انزل الیک و بالمقیمین» و یا« من قبلک و من قبل المقیمین» و یا الیک و یا «الیک والى المقیمین» و چون در آیه چنین نشده این وجوه نبادرست است . 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ☄فرق مبالغه و غلو : مبالغه به کثرتی می گویند که عقل می پذیرد ولی عرف جامعه ممکنه قبول نکنند ولی غلو کثرتی است که نه عقل قبول می کند نه عرف جامعه 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ☄توجه : عراقی ها به کفش پاشنه بلند میگن:شحّاطه 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
ممکن است پدر هر چه را که ما می‌خواهیم در اختیارمان نگذارد ، اما او حتما هر آنچه را که در توانش است در اختیارمان می‌گذارد. 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 🥀انواع مونث: الف )  مونث لفظی :  مونثی است که علامت  مونث دارد اما ذاتاً مذکر است . ⚡️ مثال :  حمزة – طلحة – موسي – زكرياء – معاوية ☀️نکته  : قواعد « اسم اشاره - ضمایر - و ... »  برای مونث های لفظی به صورت مذکر به کار می رود. ⚡️مثل : هذا معاویة     -     هو حمزة ب ) مونث معنوی : مونثی است که علامت تانیث ندارد اما ذاتاً مونث است  و به ۵ قسم تقسیم می شود: ۱- اسم علم مونث (اسم خاص زن) : مريم – زينب  و ... ۲- اسم هاي ويژه ي مونث حقيقي: بنت « دختر » – أُمّ  « مادر » – أُخت « خواهر » و ... ۳- اسم شهرها و كشورها: ايران – مشهد و ... ۴- اغلب اعضاي زوج بدن: الرِّجل (پا)  – يد (دست) عَين (چشم) – اُذُن (گوش) و ... ۵- برخي اسم ها كه سماعي هستند: أَرض « زمین »  – نار « آتش » – نَفس « جان » – فَأس (تبر) – دار « خانه » – سماء  « آسمان » – حَرب « جنگ » – بِئر « چاه » – ريح (باد) – روح – عَصا و ... 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
بالا رفتن سن و سال و پير شدن بسان کوهنوردی است! هر قدر بالاتر می‌روی نیرویت کمتر می‌شود، اما افق دیدت وسیع تر می‌گردد! 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌺 بعضی مواقع خبر را با موصول می اورند علت ان چیست ؟ -معنای موصول در خبر دادن چه تاثیری دارد ؟ به دو عبارت زیر توجّه کنید: هذا الّذی ضربنی: (این کسی است که مرا زد) هذا ضربنی. (این مرا زد ) چه تفاوتی بین این دو جمله است؟ 🍂جمله ی اوّل زمانی به کار می رود که مخاطب می داند کسی شما را زده است، ولی فرد مزبور را نمی شناسد، لذا با «الّذی ضربنی» فرد مزبور معرّفی می شود. 🍂 امّا جمله ی دوّم در جایی به کار می رود که مخاطب از اصل قضیه زدن اصلاً خبر ندارد که با جمله ضربَنی» آگاهش می کنیم. 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🔵ترجمه کلمه «أمِرَ» 🌻واژه‌ی «أمَرَ یأمُرُ» به معنای فرمان دادن و یک فعل متعدی است ☄ اما «أمِرَ یأمَرُ» به معنای فراوان شدن و یک فعل لازم است. (امِرَ القوم: کثروا) این کلمه در خطبه 16 نهج البلاغه به کار رفته است: «حَقٌّ وَ بَاطِلٌ وَ لِكُلٍّ أَهْلٌ فَلَئِنْ أَمِرَ الْبَاطِلُ لَقَدِيماً فَعَلَ وَ لَئِنْ قَلَّ الْحَقُّ فَلَرُبَّمَا وَ لَعَلَّ وَ لَقَلَّمَا أَدْبَرَ شَيْ‏ءٌ فَأَقْبَلَ» خطبه_16 حقى است و باطلى. گروهى هواداران حق‏اند و گروهى پيروان باطل. اگر باطل و پیروانش کثرت بیابند، عجب نیست که از دیرباز چنین بوده است و اگر هواداران حق کم شد، ای بسا [روزگاری رسد که افزون گردند] و امید است [که افزون شوند] هرچند کم اتفاق می‌افتد که آنچه پشت کرده [دوباره] بازآید. 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 👈🌧اصطلاح : شیطان توسرش تخم گذاشته؟ فرَّخ الشیطان في رأسه✅😄 👆👆👆👆⁉️⁉️⁉️⁉️ عشَّشَ الشیطان في قلبه😄 شیطان تو قلبش لانه کرده ✅    🌹🍃🌹🍃🌹 روزگار بهش سخت گرفت؟؟؟ عَضّه الزّمان✅ 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 فائدة: اسم الجنس الجمعي هو ما يدلّ على الجماعة (أكثر من اثنين) و يفرق بينه وبين مفرده بالتاء، فهو يختلف عن المفرد بحذف التاء، مثل: (شجر) لأن مفردها شجرة. 🌦نحو: 👈نخل/ نخيل  ـ نخلة 👈تمر ـ تمرة 👈 كلم ـ كلمة 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110